سفر به سرزمین زیباییها، سرزمینی که باغهای کیپ تان، هم آغوشی دواقیانوس هند و اطلس در دماغه امید نیک، زیبایی حیات وحش کروگر پارک (Kruger Park)، و شهرهای بی مانند جنوبيش تنها نمونه های از خیال انگیز بودن این کشور است، ممتاز بودن این سرزمین تنها برای طبیعت آن نیست، تنوع نژادهای انسانی نیز این کشور را متمایز می سازد، حضور قبایل مختلف با فرهنگ مختص خودشان، وجود ۹ زبان بومی سیاه به علاوه دو زبان آفریکانس و انگلیسی (آفریقای جنوبی 11 زبان رسمی دارد )، تنوع مهاجران اروپایی که عموما از کشورهای هلند، پرتغال، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و یونان وارد این سرزمین شدند، همگی، کشور آفریقای جنوبی را به مجموعه ای زیبا با رنگهای متفاوت مبدل ساخته است.
آسیایی های ساكن آفریقای جنوبی كه اغلب از هند به اینجا آمده اند؛ فرهنگ، زبان و عقاید مذهبی خود را حفظ كرده و مسیحی هندو و یا سنی هستند و به انگلیسی صحبت می كنند.
چینی ها بعد از هندی ها در رده دوم مهاجران آفریقای جنوبی قرار دارند و با افزایش مهاجرت از تایوان تعدادشان در حال افزایش است.
به علت تنوع نژادی در كشور آفریقای جنوبی، فرهنگ " واحدی" در این كشور نمی توان یافت.
امروزه تنوع غذایی در این كشور كه متاثر از فرهنگ های مختلف حاضر در آن است باعث شده جهانگردان و حتی به سرمایه گذاری در تهیه آن دست بزنند. علاوه بر غذا ، موسیقی و رقص هم از نمادهای فرهنگی این كشور هستند. موسیقی آفریقای جنوبی بسیار متنوع است.
اكثریت جمعیت سیاه پوست این كشور هنوز در مناطق روستایی زندگی می كنند و از زندگی ساده و فقیرانه ای برخوردارند. با این وجود، موسیقی و رقص سنتی توسط همین مردم، زنده مانده است و هر چه سیاه پوستان شهری و یا غرب زده می شوند فرهنگ و سنت شان كمرنگ تر می شود.
در آفريقا بين انسان و هنر، پيوند عميقي وجود دارد.
طبل در جامعه آفريقايي به قدري مهم است كه گاهي آن را با يك مرد برابر ميگيرند، از همين رو زنان بايد همان احترامي را كه به طور سنّتي براي مردشان قائل ميشوند، براي طبل هم قائل شوند. در بعضي از كشورهاي آفريقايي، زنان حتي اجازه ندارند تحت هيچ شرايطي به طبل دست بزنند، هر چند اسلام بسياري از تبعيضهايي را كه عليه زنان وجود داشته، در آفريقا از بين برده است.
موسيقي آفريقايي عموماً با هنر ديگري چون شعر يا رقص درآميخته و به صورت مهمترين عنصر بياني روحيه و احساسات سياهان درآمده است. به اين ترتيب، دور از ذهن نيست اگر آفريقاييها اصولاً موسيقيدان باشند.
تشابهات فرهنگی
جالب است بدانید که اثرات موسیقی افریقایی بر ایرانیان هنوز قابل رویت است. انواع مختلفي از موسيقي هرمزگاني که مستقيم يا غير مستقيم تحت تاثير فرهنگ افريقاي و عربي بوده و نوع خاصي از موسيقي محلي هرمزگاني بوجود آورده اند.
این موسیقی ترکیبی است از موسیقی افریقایی، عربی، هندی، ایرانی و غربی. در این نوع موسیقی از عود، نی، ویلون، کیبرد، اکاردن، بنجوی ژاپونی، دمپک و دهل استفاده می شود.
حضور اقوام مختلف در منطقه هرمزگان از جمله قوم فارس، هندی، عرب و افریقایی به فرهنگ منطقه تنوع خاصی داده است. انواع زری دوزی شک بافی، بادله دوزی، گلابتون دوزی از کارهای مهم دستی در جنوب می باشد که زیبای بخش لباس بندری هستند. مراسم حنا بندان در عروسی ها و حنای دست عروس دارای زیبای خاصی می باشد و همه اینها جزو اشتراکات فرهنگی میان ایرانیان و مردمان آفریقاست.
در زبان سواحلی آفریقا بعضی کلمات با بندری خودمان خیلی نزدیک و هم معنی هستند مثل:
کا کا=برادر - دادا =خواهر - بندری=بندری (بندرگاه) - سیفه=سیفه (روغن کوسه) - منشوه=منشوه (یک نوع قایق) - چنگو=چنگو (یک نوع ماهی خوش مزه برای برشتن) - رفیقی=رفیق ِ دوست
در اصطلاحات دریانوردی و لنج داری نیز کلمات مشترک بیشتری داریم.
چند کلمه و جمله کوتاه به زبان سواحلی:
جمبو=سلام - سننه=خوب، عالی، خیلی - کا کا میزی=دانشجو - حباری=چطوری؟ - مزاری سننه=خیلی خوب - کواری=خدا حافظ - بووانا=اقا - جناب - اسنتی سننه=خیلی ممنون - جمبو بووانا=سلام اقا - ح کونا ما تا تا=اشکالی ندارد. مشکلی نیست. خبر بدی نیست - می می=من - وی.وی=تو. شما - زیچی=قشنگ. زیبا
ادامه دارد...
● پنجه شیطان
پنجه شیطان یک گیاه آفریقایی است که نام خود را از چنگالهای پنجهای شکل موجود بر میوه خود گرفته است. قسمت توپر میوه در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. فعالیت دارویی پنجه شیطان به گلیکوزیدهای ایریدویید (iridoid)آن به ویژه "هارپاگوزید" مرتبط است.
تصور میشود پنجه شیطان اثرات ضد التهابی داشته باشد. در سه بررسی بالینی با کیفیت متوسط تا بالا، محصولات حاوی ۲ تا ۵/۲ درصد هارپاگوزید، مورد ارزیابی قرار گرفت. استفاده از این ترکیبات به تنهایی یا همراه با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) سبب کاهش علایم درد ناشی از استئوآرتریت(التهاب مفاصل) شده، به خوبی تحمل میشود. پنجه شیطان ممکن است سبب عوارض جانبی نظیر اسهال، درد شکم و واکنشهای پوستی شود.
در یک بررسی، وقوع پورپورا*(purpura) در یک بیمار تحت درمان با وارفارین گزارش شد. هر چند پنجه شیطان امیدوارکننده به نظر میرسد، ولی قبل از توصیه به مصرف آن، درباره اثربخشی و بی خطریِ درازمدت دارو، به شواهد بیشتری نیاز داریم.
● زردچوبه
زردچوبه، ادویهای است که در پودر کاری(زردچوبه هندی) موجود است. ماده فعال دارویی آن، رنگدانهای به نام "کورکومین" است که سبب ایجاد رنگ زرد در خردل، آبگوشت یا سایر غذاها میگردد.
تصور میشود کورکومین خواص ضد التهابی دارد.
آزمایش های بالینی اثربخشی زردچوبه برای درمان استئوآرتریت(التهاب مفاصل) را مورد ارزیابی قرار ندادهاند، با این حال برخی تحقیقات بالینیِ مقدماتی نشان میدهد که ممکن است زردچوبه علایم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.
زردچوبه به عنوان یک ادویه غذایی، بیخطر است و به نظر میرسد اگر در کوتاهمدت و به عنوان دارو نیز به کار گرفته شود، بیخطر بوده و به خوبی تحمل میشود. با این حال، تا زمانی که شواهد بالینی قابل اعتماد در دست نیست، مصرف زردچوبه برای درمان استئوآرتریت توصیه نمیشود.
● زنجبیل (Ginger)
زنجبیل ترکیبی است که برای درمان "بیماری حرکت"**( motion sickness) "بیماری صبحگاهی"(morning sickness) به خوبی شناخته شده است.
همچنین سابقه استفاده از آن برای درمان بیماریهای روماتیسمی نظیر استئوآرتریت و آرتریت روماتویید وجود دارد.
زنجبیل ممکن است با مهار یک سری از آنزیم ها در بدن، خواص ضد التهابی داشته باشد. همچنین امکان دارد ساخت پروستاگلاندینهای التهابی را کاهش دهد.
در دو بررسی بالینی که توسط شرکتهای سازنده حمایت میشد، ترکیبات خاص زنجبیل مورد ارزیابی قرار گرفت. به نظر میرسد تاثیر مصرف این عصارهها به مدت ۳ تا ۶ هفته در کاهش درد استئوآرتریت هنگام راهافتادن یا ایستادن، از صفر تا متوسط متغیر است.
زنجبیل بیخطر به شمار میآید و در بررسی های بالینی به خوبی تحمل شده است؛ با این حال شواهد کافی برای توصیه به مصرف زنجبیل برای درمان استئوآرتریت در دست نیست.
اتحادیه آفریقا یا الاتحاد الافریقی (به زبان عربی)، african union (به زبان انگلیسی)، union africaine (به زبان فرانسه) و uniao Africana (به زبان پرتقالی) مهمترین سازمان بین المللیای است كه در آفریقا فعالیت میكند.این سازمان را خود آفریقاییها در سال 2002 میلادی به وجود آوردند تا به عنوان یك سازمان فراملی همان كاری را كه سازمان ملل متحد برای جهان میكند، این سازمان برای آفریقا انجام دهد و یا حتی فراتر به عنوان دولت مركزی برای تمام كشورهای آفریقایی عمل كند نظیر دولت فدرال آمریكا كه قلب تپنده 50 كشوری است كه به نام ایالات متحده آمریكا مشهورند.شناخت چنین سازمان پرقدرتی میتواند ما را یاری كند تا قاره آفریقا را بهتر بشناسیم. بدین منظور در این یادداشت به معرفی مشخصات عمومی آن میپردازم به امید ان كه در فرصتی دیگر درباره ساختار اداری و روابط پشت صحنه قدرت در آن بنویسم.1- نشان اتحادیه آفریقانشان اتحادیه از عناصر زیر تشکیل شده است:1- دو برگ نخل در هر گوشه نشان2- یك دایره طلایی درون برگهای نخل3- یك دایره سبز دورن دایره طلایی4- یك نقشه بكر آفریقا بدون هیچ گونه مرز سیاسی درون دایره سبز5- حلقه های متقاطع سرخ رنگ كوچك در پایین نشانهر یك از این بخشها خود نشان دهنده یك مفهوم جداگانه است؛ دو برگ نخل نماد صلح هستند. حلقه طلایی نماد ثروت و شادی و حلقه سبز نشان امید و آرزو است. این دو حلقه قاره آفریقا را دربرگرفته و به گونه ای ضمنی بر این نكته اشاره دارد كه ثروت و امید قاره افریقا در انتظار آفریقا است به عبارت دیگر از نگاه مؤسسین اتحادیه آفریقا گرچه در حال حاضر این قاره مردمانی فقیر و غمگین از زندگی سخت و فقیرانهشان دارد ولی آفریقا دارای منابع طبیعی فراوانی است كه با بهرهبردای از آن در آینده مردمان این قاره متمول خواهند شد و بدین ترتیب از غم و غصه فعلی رها خواهند شد و شادمانه خواهند زیست. در نشان اتحادیه، نقشه قاره افریقا بدون مرزهای سیاسی میان كشورها ترسیم شده كه گویای این نكته است كه سران این نهاد بین المللی به دنبال اتحاد مستحكم در سراسر این منطقه هستند. حلقههای در هم تابیده نماد همبستگی و خون ریخته شده برای آزادی افریقا و یادآور آزادگانی است كه در طول سالیان گذشته استعمار و استثمار تنها به جرم آزادیخواهی در سراسر قاره سیاه به خاك و خون كشیده شدهاند.2- پرچم اتحادیه آفریقاپرچم پیشین دارای عناصر زیر بود:1- در بالا؛ یك نوار پهن افقی سبز كه به یك نوار طلایی كوچكتر میرسید.2- در وسط؛ یك نوار سفید در مركز است كه نشان اتحادیه را دربرمی گرفت.3- پایین؛ یك نوار طلایی كوچكتر كه به یك نوار بزرگتر سبز قرار منتهی میشد.كنفرانس یا مجمع عمومی اتحادیه (عالیترین ركن اتحادیه آفریقا) در هشتمین نشست عادی خود در 30- 29 ژانویه 2007 میلادی تصمیم گرفت تا پرچم اتحادیه را تعویض كند. سران آفریقا مایل بودند كه زمینه پرچم جدید به عنوان «نماد امیدواری»، سبزرنگ باشد. به دنبال این تصمیم كمیسون اتحادیه گروهی را تدارك دید تا پرچم جدید را طراحی كنند و از تمام شهروندان آفریقایی خواستند در این باره نظر بدهند. به دنبال این اعلان، 106 طرح جدید از 19 كشور آفریقایی، به كمیسیون ارسال شد. در سیزدهمین نشست عادی كنفرانس در سال 2009 میلادی، گزارش كمیسیون راجع به این موضوع، بررسی و یكی از پیشنهادات به عنوان پرچم جدید انتخاب شد.فوریه سال جاری میلادی در جریان نشست چهاردهم کنفرانس اتحادیه، پرچم جدید اتحادیه رونمایی و افراشته شد.3- شعار اتحادیه آفریقاشعار اتحادیه آفریقا عبارت است از: «آفریقا بایستی متحد شود».4- زبان كاری اتحادیه آفریقااتحادیه آفریقا به مانند هر سازمان بین المللی دیگر، دارای اعضایی گوناگون با زبانهای گوناگون است كه خود خاستگاه بروز یك سلسله مشكلات میباشد. اساسا یكی از مشكلات مهم در سازمانهای بین المللی مسأله زبان كاری یا زبان رسمی است.اعضای سازمانهای بین المللی غالبا به منظور رعایت به اصطلاح پرستیژ سیاسی خود اصرار فراوان دارند تا به زبان بومی خود سخن بگویند یا مكاتبه كنند. از طرف ترجمه همزمان سخنان و یا نگارش اسناد به چندین زبان علاوه بر بردن هزینه و وقت فراوان، در مواردی غیرممكن است. از این جا است كه سازمانهای بین المللی در پیآنند تا چند زبان محدود را به عنوان زبان كاری تعیین كنند تا بدین ترتیب هزینه و قت مدریت شود.در اساسنامه اتحادیه آفریقا تأكید شده است كه زبان كاری سازمان میتواند هر یك از زبانهای آفریقایی (در صورت امكان) و نیز عربی، انگلیسی، پرتقالی و فرانسوی باشد كه در عمل انگلیسی، فرانسوی، عربی و سواحیلی مورد استفاده قرار میگیرد.5- سرود اتحادیه آفریقااتحادیه آفریقا علاوه بر پرچم و شان دارای یک سرود نیز است که ترجمه متن آن از زبان فرانسه به بدین ترتیب است:همگی گردهم بیایم و گروهی جشن بگیریم،پیروزی آزاد شدنمان را.تعهد بدهیم و به عنوان تنها یك انسان پایداری كنیم،برای دفاع از آزادیمان و اتحادمان.ای پسران و دختران آفریقا،مرکز خورشید و مرکز آسمان،آفریقا را با درخت زندگی درهمآمیزیم.همگی گردهمبیایم و از دورن قلبمان بخوانیم،برای حفظ روابطی كه سرنوشتمان را تعیین میكند.همگی بر سکوی بلند مبارزه برویمبرای صلح مداوم و عدالت در زمین.ای پسران و دختران آفریقا،مرکز خورشید و مرکز آسمان،آفریقا را با درخت زندگی درهمآمیزیم.گرد هم بیاییم و شایسته كار كنیم،به منظور بهتر كردن آفریقایمان،گهواره بشریت و سرچشمه فرهنگ،سربلندیمان و امید به سپیده دم.ای پسران و دختران آفریقا،مرکز خورشید و مرکز آسمان،آفریقا را با درخت زندگی درهمآمیزید.سازمان بین المللی (international organization ) یک نهاد بین المللی است که با توافق چند کشور و یا با تصمیم یك سازمان بین المللی ایجاد میشود و دارای شخصیت حقوقی مستقل از مؤسس یا مؤسسان خود و دارای وظایف و اختیارات مشخصی میباشد بنابراین كنفدراسیون فوتبال آسیا یك سازمان بین المللی نیست زیرا مؤسسان آن فدراسیونهای فوتبال كشورهای آسیایی هستند و این فدراسیونها نهادهای خصوصی اند و نه حكومتی (دولتی)؛ به همین ترتیب شركتهای چند ملیتی و نیز سمنها (NGOs)، سازمان بین المللی محسوب نمیشوند و تابع اصول و قواعد مربوط به خود هستند.توضیح آن كه در حال حاضر مسائل مربوط به زندگی گروهی بشر را در دو دسته مسائل داخلی کشورها و مسائل بین المللی جای میدهند. علی القاعده مسائل داخلی هر کشور تنها به خودش مرتبط است و کشورهای دیگر و سازمانهای بین المللی حق دخالت در آن را ندارند در برابر آن، مسائل بین المللی قرار میگیرد که به تمامی انسانها و یا کمینه به مردم چند کشور مرتبط میباشد. نهادهای بین المللی متولی تنظیم این گونه از روابط هستند نظیر ملل متحد یا سازمان بین المللی کار.از نگاهی دیگر سازمانهای بین المللی بر سه دستهاند: جهانی، فرامنطقهای و منطقهای.سازمانهای جهانی به آن دسته از سازمانهای جهانی میگویند كه تمام كشورهای جهان میتوانند به عضویت آن درآیند اما عضویت سازمانهای بین المللی منطقهای یا فرامنطقهای مشروط است یعنی برخی كشورها میتوانند بدان بپیوندد. سازمانهای بین المللی منطقهای به سازمانی میگویند كه شرط عضویت در آن وجود كشور در یك منطقه جغرافیایی خاص باشد نظیر اتحادیه اروپا كه فقط كشورهای قاره اروپا میتوانند بدان بپیوندند. در سازمانهای بین المللی فرامنطقهای به سازمانی گفته میشود كه شرط عضویت در آن شرطی غیر از منطقه جغرافیایی نظیر سازمان كنفرانس اسلامی كه فقط كشورهای مسلمان - كه در مناطق جغرافیایی گوناگون قرار گرفتهاند - میتوانند عضو آن باشند.این كه یك سازمان بین المللی جهانی باشد یا منطقهای یا فرامنطقهای، به اراده مؤسسان آن بستگی دارد؛ كشورها یا سازمان بین المللی مؤسس می توانند یك سازمان بدون شرط عضویت ایجاد كنند یا آن كه برای عضویت شرط یا شروطی بگذارند. با دقت در اساسنامه هر سازمان بین المللی میتوان گونه آن را تشخیص داد.از طرف دیگر سازمانهای بین المللی را معمولا دولتها (قوه مجریه) تأسیس میکنند ولی پیش میآید که قواء یا سازمانهای دیگر یک کشور نیز سازمان بین المللی ایجاد میکنند نظیر اتحادیه بین المجالس السلامی که مجالس (قوه مقننه) کشورهای اسلامی آن را به وجود آوردهاند. به سازمانهایی كه دولتها ایجاد میكنند سازمانهای بین المللی دولتی (بین دولتی) و به گونههای دیگر سازمانهای بین المللی غیردولتی میگویند.بدین ترتیب اتحادیه آفریقا یك سازمان بین المللی منطقهای بین دولتی است یعنی دولتهای یك منطقه جغرافیایی (قاره آفریقا) آن را به وجود آوردهاند.ادامه دارد ...شنبه بیست و یکم فروردین 1389وبلاگ محمد اردشير كمال مطلق,
مصطفي ملكي رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ضمن برشماري پتانسيل هاي ويژه اين كشور، گفت: ظرفيت هاي منطقه جنوب آفريقا در اجراي برنامه هاي فرهنگي، گسترده و ناشناخته است.
وي در ابتداي مصاحبه خود ضمن توجه دادن به درصد بالاي باسوادي در آفريقاي جنوبي، اين امر را حاكي از پتانسيلي قدرتمند براي اجراي فعاليتهاي فرهنگي كشورمان در جنوب قاره آفريقا دانست.
ملكي با توجه به تصدي كوتاه يک ماهه خود به عنوان رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي در خصوص فعاليتهاي برنامهريزي شده خود با توجه به زبان گوياي فرهنگ و تمدن بزرگ 3000 ساله ايران گفت: فعاليتهاي اين رايزني در پرتوريا در دو حوزه ديپلماسي رسمي فرهنگي و غيررسمي تعريف مي شود.
ملكي در خصوص ديپلماسي رسمي اظهار داشت: در تلاش هستيم با امضاي موافقتنامه فرهنگي خود با وزارت فرهنگ و هنر اين کشور به موفقيت هاي بزرگي در اشاعه فرهنگ متمدن و اسلامي جمهوري اسلامي ايران دست پيدا كنيم و اين در حالي است كه رايزني فرهنگي ايران در حوزه غير رسمي خود نيز بيشتر در قالب مبلغين به طور غيررسمي به فعاليت ميپردازد که از جهتي به عنوان مجري سياستهاي خاص مرکز بينالمللي تبليغ مطرح ميشود و از طرف ديگر تلاش دارد با ايجاد زيرساختهاي فرهنگي و اجتماعي در کنار فعاليتهاي مذهبي هم تعداد بيشتري از مردم آفريقاي جنوبي را تحت پوشش قرار دهد.
وي افزود: بعد ديگر يک سري مناسبتهاي تبليغاتي، ملي و مذهبي است که بيشتر مخاطبان آن در ميان جامعه مسلمانان قرار دارد، مانند اعزام قاري يا مبلغ براي ماه مبارک رمضان و ساير مناسبتها که برنامهريزي لازم جهت اين امور نيز انجام شده و در مرحله اجرايي خود قرار دارند.
رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي، با عنايت به مقوله بيداري اسلامي و جنبش وال استريت، گفت: اين موضوع با توجه به ظرفيت خاصي که جامعه باسواد و تحصيلکرده آفريقاي جنوبي دارند، كه درصد باسوادي آن بالاي هفتاد درصد است و حداقل به يک زبان زنده دنيا تلکم ميکنند، در دو حوزه در حال پيگيري است كه در اين فرصت کوتاه تاکنون دو مقاله را رايزني در اين زمينه ارائه داده است.
ملكي تهيه فايل ويژه اساتيد دانشگاهي را از ديگر اقدامات مهم اين رايزني خواند که به منظور بهرهمندي از ظرفيت سخنرانيهاي دانشگاهي انجام پذيرفته است.
وي تصريح كرد: استفاده از ظرفيتهاي غيررسمي ديپلماسي و تبليغ دين مبين اسلام فرصت بسيار مغتنمي است که اصلاً نبايد فراموش شود و از جمله فرامين رهبر فرزانه انقلاب نيز همين است که هر مسلمان به ويژه هر ايراني بايد به تکليف ديني خودش عمل و بر اين مهم تأکيد داشته باشد كه ايجاد زيرساختهاي ماندگار با مشارکت نهادهاي رسمي اين کشور، اين ظرفيت را دو چندان خواهد کرد.
ملكي در خصوص كرسي هاي زبان فارسي در اين كشور آفريقايي گفت: نخستين دوره از کلاس هاي آموزش زبان فارسي در محل رايزني با تعداد حدود بيست و چند نفر در حال برگزاري هست و با رايزني هاي صورت گرفته اتاق زبان فارسي در سال جاري در چند دانشگاه اين کشور نيز ايجاد خواهد شد.
وي درخصوص توسعه همکاريهاي آموزشي در حوزههاي مهارتآموزي و کارآفريني گفت: در مناطق محلي بويژه در حوزه زنان که نقش بسزايي نيز در ساختار تصميمسازي اين کشور دارند، هم در سطوح مبلغين بابت در تلاش هستيم با نهادهاي رسمي داخلي و هم در سطح کلان در سطح ملي به انعقاد تفاهم نامه همكاري بپردازيم.
منبع: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-پرتوریا
کتاب سال آماری آفريقا(2009) در 389 صفحه به چاپ رسيده که فايل pdf آن هماکنون بر روي سايت اتحاديه آفريقا به آدرس :www.africa-union.org به دو زبان انگليسي و فرانسه قرار دارد. در متن تشکر ابتدای اين کتاب آمده است که اطلاعات آماري آن بر اساس تأييديه کميته هماهنگي آماري آفريقايي که توسط سازمانهاي مهم قارهاي که با توسعههاي آماري سروکار دارند از جمله بانک توسعه آفريقا(AFDB)، بنياد ظرفيتسازي آفريقا(ACBF)، کمیسيون اتحاديه آفريقا (AUC) و کمیسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا (UNECA) تشکيل شدهاند در قالب چارچوب راهبردي منطقهاي مرجع براي ظرفيتسازي آماري در آفريقا (RRSF) عملياتي شدهاند.در پيش گفتار آمده آمارهاي به موقع و موثق براي اداره امور با اتکا به دلايل و مدارک و تصميم سازي براي پشتيباني بهتر از عمليات اجرايي، گسترش نظارت، ارزيابي نتايج و آثار ابتکارات توسعهاي از قبيل راهبردهاي کاهش فقر (PRSs)، مشارکت نوين براي توسعه آفريقا (NEPAD) و اهداف توسعه هزاره (MDGs) نياز ذاتي تلقي ميشوند.توانايي اندازهگيري ميزان پيشرفت يکي از چالشهاي اصلي در اجراي موفقيتآميز برنامههاي توسعهاي آفريقا و بينالمللي است و پاسخ به دادهها و اطلاعات نيازمند پديدار شدن ابتکارات جاري ملي، منطقهاي و بينالمللي با هدف ارتقا سطح توسعه اقتصادي و اجتماعي قاره آفريقا مي باشد. چرا که دانشمندان علوم اقتصادي و مديريت معتقدند اگر نتواني اندازهگيري کني نميتواني مديريت کني. در پاسخ به اين چالش شرکاي تهيهکننده اين کتاب طي سالهاي متمادي با تلاشهاي اختصاصي خود در صدد تهيه اطلاعات مورد نياز از طريق شماري از کتابهاي آماري بودهاند.در سال 2007 اين چهار سازمان، در تونس نشست همکاري منطقهاي براي بحث درباره فعاليتهاي توسعهاي آماریشان در آفريقا با نگاهي به تامين همکاري و مشارکت بهتر برگزاري کردند و بدين گونه کارايي بزرگتري در تلاشهايشان براي ارتقا توسعه آمارها در آفريقا بدست آوردند.از مهمترين دستاوردهاي نشست تونس احساس نياز به تدوين ساز و کاري مشترک براي جمعآوري اطلاعات اجتماعي-اقتصادي از کشورهاي آفريقايي همچنين توسعه يک زيرساخت اطلاعاتي مشترک و هماهنگ براي توليد کتاب سال آماري آفريقايي مشترک بود.اطلاعات اولين شماره کتاب سال آماري آفريقا بر اساس آمار سالهاي 2000 تا 2008 يا هشت سال آخر هر يک از دادهها تهيه و تدوين شده است. اين کتاب در يک جلدو در دو قسمت شامل جدولهاي خلاصه و به دنبال آن اطلاعات مربوط به هر کشور مرتب شده است.+ نوشته شده توسط سيد يوسف سنايي در سه شنبه 17 آذر1388 و ساعت 15:30
یک دریاچه فصلی بر روی سطح تیتان همانند دریاچه مشابهی در آفریقا کشف شد.
به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، یک تکه از زمین بر روی تیتان وجود دارد. در بزرگ ترین قمر نیمکره جنوبی زحل یک دریاچه فصلی در واقع بسیار شبیه به شکل و شرایط آب و هوایی اتوشاپان، که بر روی زمین در نامیبای آفریقا وجود دارد است.
بنابراین گزارش، این دریاچه بر خلاف نمونه همانند خود بر روی زمین دریاچه در تیتان به طور منظم از آب پر نمی شود بلکه از هیدورکربن مایع پر می شود همانطور که در مشاهدات جمع آوری شده توسط فضا پیمای کاسینی، در همکاری بین ناسا و آژانس فضایی ایتالیا (ASI) نشان داده می شود، این دریاچه در تیتان، که قبلا به عنوان دریاچه انتاریو که بزرگ ترین دریاچه در نیمکره جنوبی سیاره زحل شناخته شده است تنها چند متری عمق دارد و حوض رسوبی است که توسط چند رشته کوه کوچک احاطه شده است.
بر اساس این گزارش، این دریاچه از هیدروکربن مایع پر شده است که طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در مجله Icarus ایکاروس، متان، اتان و پروپان پوشش سطحی متغیر آن را تشکیل می دهند.
از عکسها می توانید کانالهای حک شده بر روی رسوبات بستر دریاچه را ببینید که در گذشته این مایع به سطح بالاتری رسیده بود.
بنابراین گزارش، محققان دانشگاه نائت فرانسه و کاشفان فکر می کنند که این منطقه از دریاچه را نتاریو دارای یک شکل آب و هوایی شبیه به مناطق نیمه خشک بر روی زمین است وجود مداوم هیدروکربن مایع در این دریاچه باعث شباهت زیاد آن به دریاچه اتوشاپان در نامبیا می شود اینجا بستر دریاچه از آب پوشیده شده است که سطح آب در فصل باران افزایش می یابد.
آب و سپس تبخیر آب، تغییر در مقدار رسوبات را نشان می دهد.
به گفته محققان، دریاچه تیتان می تواند یک نمد پویای مشابه دریاچه اتوشاپان باشد، که با هیدروکربن مایع که به طور زیر زمینی بر روی سطح پدیدار می شوند پر شود./عط
در خبرها آمده است که قذافی در پناهگاهی به سر می برد که در مقابل حمله اتمی نیز مقاوم است اما با بمباران قسمتی از این پناهگاه، به احتمال زیاد از مقر خود خارج شده و به مکان نامعلومی! رفته است
رنسانس آفريقائي(۱)نگارش از:سيدكاظم مهرنيا(محقق و پژوهشگر مسائل آفريقا و روابط بين الملل) چكيده :اجلاس 2009 ميلادي اتحاديه آفريقا كه در آديس آبابا برگزار گرديد روي كليدي ترين موضوع در آفريقا، يعني توسعه پايدار و توسعه فرهنگي بعنوان خروجي و تصميم برجسته اجلاس سران اين اتحاديه بود و از آنجائيكه در اجلاس سال 2007 ميلادي جمهوري اسلامي ايران بعنوان عضو ناظر فرهنگي در اين اتحاديه پذيرفته شد تا در كمك هاي توسعه اي بعنوان شريك آفريقا با اين اتحاديه همكاري داشته باشد،از جمله دلائل انتخاب موضوع فوق، توسط نگارنده بوده است. روابط بين الملل از دهه شصت ميلادي دستخوش تحولاتي عميق گرديد كه در تمامی آفريقا مبارزه استقلال خواهي وجه برجسته مردم اين قاره در عصر مذكور قلمداد مي گردد وانديشمندان آفريقايي از آن به «رنسانس آفريقايي» تعبيرمي كنند. همچنين پس از سپري شدن يك دهه ، تحولي شگرف در كل نظام بين المللي رخ داد ومكانيسم هاي نظامي رفته رفته بعنوان ابزاري كارا ، نقش خود را به كاركردهاي اقتصادي و رهيافت مركانتا ليستي تغيير داد و لذا بلوك بندي «شرق و غرب» در نظام بين المللي جاي خود را به قطب بندي «شمال ـ جنوب »داد.[1] در اصطلاح«شمال » به كشورهائي گفته مي شود كه با بيست در صد جمعيت، هشتاد درصد سرمايه را دارا هستند و بالعكس « جنوب » به كشورهائي اطلاق مي شود كه با هشتاد درصد جمعيت، فقط از بيست درصد سرمايه جهاني برخوردارند. در نتيجه كاركردهاي اقتصادي نوين كه توسط نهادها و مؤسسات مالي بين المللي بجاي ابزارهاي نظامي و ميليتاريستي در عرصه بين المللي نقش آفريني مي كردند،پديده جهاني شدن از دل نظام سرمايه داري مبتني بر اقتصاد ليبراليستي ظهور كرد . بروزاين پديده در عصر حاضر موجب عكس العمل هاي متفاوت در سطح بين المللي توسط دولت هاي مختلف گرديد . از آن جمله ملل آفريقا كه در ساليان طولاني طعم تلخ استعمار و استثمار را چشيده بودند در خصوص تحولات مهم بين المللي عكس العمل فوري نشان دادند كه از آن جمله تشكيل اتحاديه هاي مختلف از جمله"اتحاديه آفريقا" را در اين راستا مي توان نام برد.مقدمه : در اين مقاله نگارنده به بررسي مفهوم رنسانس آفريقايي و ريشه هاي آن پرداخته است . رنسانس آفريقايي كه ريشه در تنوع فرهنگي اين جوامع دارد سبب گرديده تا اروپائيان كه طي ساليان متمادي بر اكثر كشورهاي آفريقايي (به جز 4 كشور) سيطره داشته اند براي تحميل ارزش هاي معنوي و فرهنگي خود برجوامع آفريقايي به چالش سختي دست بزنند. اروپائيان از اوايل قرن پانزدهم ميلادي در صدد تحميل ارزش هاي فرهنگي ـ معنوي مبتني بر مسيحي سازي در تقابل با اعتقادات اسلامي و اديان آنيميستي در اكثر كشورهاي آفريقايي بوده اند . در اين مقاله سعي شده است تا مفهوم رنسانس آفريقايي كه مبتني بر يك تز سياسي ـ ايدئولوژيكي جديدي بنام «پان آفريكانيسم» ( همبستگي ملل آفريقا ) در عصر حاضر تاكيد مي باشد.»[2] اركان كليدي رنسانس آفريقايي كه در اين نگارش تحقيقي به آن پرداخته شده است عموماً در فرهنگ اجتماعي ، بهبود وضعيت اقتصادي ، توسعه سياسي و موقعيت ژئوپولتيك آفريقا در جهان امروز ريشه دارد. ريشه هاي رنسانس آفريقائيقبل از پرداختن به اصل بحث مذكور بايد «رنسانس» را از نظر لغوي و اصطلاحي و همچنين ريشه هاي تاريخي آن مورد بررسي قرار داد. "…..رنسانس» در لغت به معني «نوزائي» و «تولد دوباره» است كه از لغت فرانسوي رنسانس (Renaissance) ريشه گرفته است و همچنين نام يك دوران فرهنگي تاريخ اروپا است. اين دوران سالهاي پاياني قرون وسطي (دوران تاريكي ) تا آغاز «باروك» را در بر مي گيرد و در واقع به معني نوعي نگرش تازه به فلسفه ، هنرهاي تجسمي ، معماري ، تئاتر و ادبيات و موسيقي در طول اين عصر است .[3] برخي رنسانس را به معني تجديد كردن گرفته اند و در واقع پس از آنكه چيزي در جامعه متروك يا فراموش شد مي تواند دوباره حيات نويني بيابد. همچنين رنسانس به عنوان دوران آگاهي و آزادي انسان و تلاش او براي شناخت علمي و سلطه بر طبيعت مطرح شده است. نوزائي يا رنسانس ، جنبش فرهنگي مهمي بود كه آغاز گر دوراني از انقلاب هاي علمي ، اصلاحات مذهبي و تغييرات هنري در اروپا شده است. عصر رنسانس (نوزائي ) دوران گذار بين سده هاي ميانه و دوران جديد است . معمولاً شروع دوره نوزائي را قرن چهاردهم در شمال ايتاليا مي دانند. اين جنبش در قرن پانزدهم شمال اروپا را نيز فرا گرفت . "...... در انديشه اسلامي ، چنين اعتقادي وجود دارد كه خداوند به انسان توانائي تسلط بر سرنوشت خويش را اعطاء كرد، تا با تكيه بر قواي خويش خليفه خدا روي زمين گردد. به همين دليل تكيه اي كه برخي بر فرهنگ ضد ديني رنسانس مي كنند نادرست است .[4] البته رنسانس با دين نهادي و اعتقادات كليسا سرناسازگاري داشته اما به هيچ وجه غير ديني يا حتي ضد ديني نبوده است .[5] پس رنسانس را مي توان هويت يابي ملي و يا همان نوزائي فرهنگي هم ناميد . حال با اين مقدمه رنسانس آفريقائي به چه معنا مي باشد و اولين بار چه كسي اين واژه را طرح نمود ؟[1]Landsberg,c. The African Renaissance:A Quest for Pan Africana Pan Africanism.1993.p.31[2] Lambrechts,K.Reflections.on the African Renaissance .Foungation for Global Dialogue.FBD Occasional Parr.no.17[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance[4] - روزنامه انتخاب (20/1/82) مولفه هاي رنسانس چيست؟ .ص 18[5] همان منبع