آفران بلاگ


مشخصات عمومی اتحادیه آفریقا


اتحادیه آفریقا یا الاتحاد الافریقی (به زبان عربی)، african union (به زبان انگلیسی)، union africaine (به زبان فرانسه) و uniao Africana (به زبان پرتقالی) مهمترین سازمان بین المللی‌ای است كه در آفریقا فعالیت می‌كند.
این سازمان را خود آفریقایی‌ها در سال 2002 میلادی به وجود آوردند تا به عنوان یك سازمان فراملی همان كاری را كه سازمان ملل متحد برای جهان می‌كند، این سازمان برای آفریقا انجام دهد و یا حتی فراتر به عنوان دولت مركزی برای تمام كشورهای آفریقایی عمل كند نظیر دولت فدرال آمریكا كه قلب تپنده 50 كشوری است كه به نام ایالات متحده آمریكا مشهورند.
شناخت چنین سازمان پرقدرتی می‌تواند ما را یاری كند تا قاره آفریقا را بهتر بشناسیم. بدین منظور در این یادداشت به معرفی مشخصات عمومی آن می‌پردازم به امید ان كه در فرصتی دیگر درباره ساختار اداری و روابط پشت صحنه قدرت در آن بنویسم.

1- نشان اتحادیه آفریقا

نشان اتحادیه از عناصر زیر تشکیل شده است:

1- دو برگ نخل در هر گوشه نشان

2- یك دایره طلایی درون برگ‌های نخل

3- یك دایره سبز دورن دایره طلایی

4- یك نقشه بكر آفریقا بدون هیچ گونه مرز سیاسی درون دایره سبز

5- حلقه های متقاطع سرخ رنگ كوچك در پایین نشان
هر یك از این بخش‌ها خود نشان دهنده یك مفهوم جداگانه است؛ دو برگ نخل نماد صلح هستند. حلقه طلایی نماد ثروت و شادی و حلقه سبز نشان امید و آرزو است. این دو حلقه قاره آفریقا را دربرگرفته و به گونه ای ضمنی بر این نكته اشاره دارد كه ثروت و امید قاره افریقا در انتظار آفریقا است به عبارت دیگر از نگاه مؤسسین اتحادیه آفریقا گرچه در حال حاضر این قاره مردمانی فقیر و غمگین از زندگی سخت و فقیرانه‌شان دارد ولی آفریقا دارای منابع طبیعی فراوانی است كه با بهره‌بردای از آن در آینده مردمان این قاره متمول خواهند شد و بدین ترتیب از غم و غصه فعلی رها خواهند شد و شادمانه خواهند زیست. در نشان اتحادیه، نقشه قاره افریقا بدون مرزهای سیاسی میان كشورها ترسیم شده كه گویای این نكته است كه سران این نهاد بین المللی به دنبال اتحاد مستحكم در سراسر این منطقه هستند. حلقه‌های در هم تابیده نماد همبستگی و خون ریخته شده برای آزادی افریقا و یادآور آزادگانی است كه در طول سالیان گذشته استعمار و استثمار تنها به جرم آزادی‌خواهی در سراسر قاره سیاه به خاك و خون كشیده شده‌اند.



2- پرچم اتحادیه آفریقا

پرچم پیشین دارای عناصر زیر بود:

1- در بالا؛ یك نوار پهن افقی سبز كه به یك نوار طلایی كوچكتر می‌رسید.

2- در وسط؛ یك نوار سفید در مركز است كه نشان اتحادیه را دربرمی گرفت.

3- پایین؛ یك نوار طلایی كوچكتر كه به یك نوار بزرگتر سبز قرار منتهی می‌شد.
كنفرانس یا مجمع عمومی اتحادیه (عالیترین ركن اتحادیه آفریقا) در هشتمین نشست عادی خود در 30- 29 ژانویه 2007 میلادی تصمیم گرفت تا پرچم اتحادیه را تعویض كند. سران آفریقا مایل بودند كه زمینه پرچم جدید به عنوان «نماد امیدواری»، سبزرنگ باشد. به دنبال این تصمیم كمیسون اتحادیه گروهی را تدارك دید تا پرچم جدید را طراحی كنند و از تمام شهروندان آفریقایی خواستند در این باره نظر بدهند. به دنبال این اعلان، 106 طرح جدید از 19 كشور آفریقایی، به كمیسیون ارسال شد. در سیزدهمین نشست عادی كنفرانس در سال 2009 میلادی، گزارش كمیسیون راجع به این موضوع، بررسی و یكی از پیشنهادات به عنوان پرچم جدید انتخاب شد.فوریه سال جاری میلادی در جریان نشست چهاردهم کنفرانس اتحادیه، پرچم جدید اتحادیه رونمایی و افراشته شد.

3- شعار اتحادیه آفریقا
شعار اتحادیه آفریقا عبارت است از: «آفریقا بایستی متحد شود».


4- زبان كاری اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا به مانند هر سازمان بین المللی دیگر، دارای اعضایی گوناگون با زبان‌های گوناگون است كه خود خاستگاه بروز یك سلسله مشكلات می‌باشد. اساسا یكی از مشكلات مهم در سازمان‌های بین المللی مسأله زبان كاری یا زبان رسمی است.

اعضای سازمان‌های بین المللی غالبا به منظور رعایت به اصطلاح پرستیژ سیاسی خود اصرار فراوان دارند تا به زبان بومی خود سخن بگویند یا مكاتبه كنند. از طرف ترجمه همزمان سخنان و یا نگارش اسناد به چندین زبان علاوه بر بردن هزینه و وقت فراوان، در مواردی غیرممكن است. از این جا است كه سازمان‌های بین المللی در پی‌آنند تا چند زبان محدود را به عنوان زبان كاری تعیین كنند تا بدین ترتیب هزینه و قت مدریت شود.

در اساس‌نامه اتحادیه آفریقا تأكید شده است كه زبان كاری سازمان می‌تواند هر یك از زبان‌های آفریقایی (در صورت امكان) و نیز عربی، انگلیسی، پرتقالی و فرانسوی باشد كه در عمل انگلیسی، فرانسوی، عربی و سواحیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


5- سرود اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا علاوه بر پرچم و شان دارای یک سرود نیز است که ترجمه متن آن از زبان فرانسه به بدین ترتیب است:


همگی گردهم بیایم و گروهی جشن بگیریم،

پیروزی آزاد شدنمان را.

تعهد بدهیم و به عنوان تنها یك انسان پایداری كنیم،

برای دفاع از آزادیمان و اتحادمان.



ای پسران و دختران آفریقا،

مرکز خورشید و مرکز آسمان،

آفریقا را با درخت زندگی درهم‌آمیزیم.



همگی گردهم‌بیایم و از دورن قلبمان بخوانیم،

برای حفظ روابطی كه سرنوشتمان را تعیین می‌كند.

همگی بر سکوی بلند مبارزه برویم

برای صلح مداوم و عدالت در زمین.



ای پسران و دختران آفریقا،

مرکز خورشید و مرکز آسمان،

آفریقا را با درخت زندگی درهم‌آمیزیم.



گرد هم بیاییم و شایسته كار كنیم،

به منظور بهتر كردن آفریقایمان،

گهواره بشریت و سرچشمه فرهنگ،

سربلندیمان و امید به سپیده دم.



ای پسران و دختران آفریقا،

مرکز خورشید و مرکز آسمان،

آفریقا را با درخت زندگی درهم‌آمیزید.

سازمان بین المللی (international organization ) یک نهاد بین المللی است که با توافق چند کشور و یا با تصمیم یك سازمان بین المللی ایجاد می‌شود و دارای شخصیت حقوقی مستقل از مؤسس یا مؤسسان خود و دارای وظایف و اختیارات مشخصی می‌باشد بنابراین كنفدراسیون فوتبال آسیا یك سازمان بین المللی نیست زیرا مؤسسان آن فدراسیون‌های فوتبال كشورهای آسیایی هستند و این فدراسیون‌ها نهادهای خصوصی اند و نه حكومتی (دولتی)؛ به همین ترتیب شركت‌های چند ملیتی و نیز سمن‌ها (NGOs)، سازمان بین المللی محسوب نمی‌شوند و تابع اصول و قواعد مربوط به خود هستند.

توضیح آن كه در حال حاضر مسائل مربوط به زندگی گروهی بشر را در دو دسته مسائل داخلی کشورها و مسائل بین المللی جای می‌دهند. علی القاعده مسائل داخلی هر کشور تنها به خودش مرتبط است و کشورهای دیگر و سازمان‌های بین المللی حق دخالت در آن را ندارند در برابر آن، مسائل بین المللی قرار می‌گیرد که به تمامی انسان‌ها و یا کمینه به مردم چند کشور مرتبط می‌باشد. نهادهای بین المللی متولی تنظیم این گونه از روابط هستند نظیر ملل متحد یا سازمان بین المللی کار.


از نگاهی دیگر سازمان‌های بین المللی بر سه دسته‌اند: جهانی، فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای.

سازمان‌های جهانی به آن دسته از سازمان‌های جهانی می‌گویند كه تمام كشورهای جهان می‌توانند به عضویت آن درآیند اما عضویت سازمان‌های بین المللی منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای مشروط است یعنی برخی كشورها می‌توانند بدان بپیوندد. سازمان‌های بین المللی منطقه‌ای به سازمانی می‌گویند كه شرط عضویت در آن وجود كشور در یك منطقه جغرافیایی خاص باشد نظیر اتحادیه اروپا كه فقط كشورهای قاره اروپا می‌توانند بدان بپیوندند. در سازمان‌های بین المللی فرامنطقه‌ای به سازمانی گفته می‌شود كه شرط عضویت در آن شرطی غیر از منطقه جغرافیایی نظیر سازمان كنفرانس اسلامی كه فقط كشورهای مسلمان - كه در مناطق جغرافیایی گوناگون قرار گرفته‌اند - می‌توانند عضو آن باشند.

این كه یك سازمان بین المللی جهانی باشد یا منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای، به اراده مؤسسان آن بستگی دارد؛ كشورها یا سازمان بین المللی مؤسس می توانند یك سازمان بدون شرط عضویت ایجاد كنند یا آن كه برای عضویت شرط یا شروطی بگذارند. با دقت در اساس‌نامه هر سازمان بین المللی می‌توان گونه آن را تشخیص داد.


از طرف دیگر سازمان‌های بین المللی را معمولا دولت‌ها (قوه مجریه) تأسیس می‌کنند ولی پیش می‌آید که قواء یا سازمان‌های دیگر یک کشور نیز سازمان بین المللی ایجاد می‌کنند نظیر اتحادیه بین المجالس السلامی که مجالس (قوه مقننه) کشورهای اسلامی آن را به وجود آورده‌اند. به سازمان‌هایی كه دولت‌ها ایجاد می‌كنند سازمان‌های بین المللی دولتی (بین دولتی) و به گونه‌های دیگر سازمان‌های بین المللی غیردولتی می‌گویند.

بدین ترتیب اتحادیه آفریقا یك سازمان بین المللی منطقه‌ای بین دولتی است یعنی دولت‌های یك منطقه جغرافیایی (قاره آفریقا) آن را به وجود آورده‌اند.

ادامه دارد ...
شنبه بیست و یکم فروردین 1389
وبلاگ محمد اردشير كمال مطلق
,

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم