آفران بلاگ


کتاب سال آماری آفريقا(2009)




کتاب سال آماری آفريقا(2009) در 389 صفحه به چاپ رسيده که فايل pdf آن هم‌اکنون بر روي سايت اتحاديه آفريقا به آدرس :www.africa-union.org به دو زبان انگليسي و فرانسه قرار دارد. در متن تشکر ابتدای اين کتاب آمده است که اطلاعات آماري آن بر اساس تأييديه کميته‌ هماهنگي آماري آفريقايي که توسط سازمانهاي مهم قاره‌اي که با توسعه‌هاي آماري سروکار دارند از جمله بانک توسعه آفريقا(AFDB)، بنياد ظرفيت‌سازي آفريقا(ACBF)، کمیسيون اتحاديه آفريقا (AUC) و کمیسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا (UNECA) تشکيل شده‌اند در قالب چارچوب راهبردي منطقه‌اي مرجع براي ظرفيت‌سازي آماري در آفريقا (RRSF) عملياتي شده‌اند.


در پيش گفتار آمده آمارهاي به موقع و موثق براي اداره امور با اتکا به دلايل و مدارک و تصميم سازي براي پشتيباني بهتر از عمليات اجرايي، گسترش نظارت، ارزيابي نتايج و آثار ابتکارات توسعه‌اي از قبيل راهبرد‌هاي کاهش فقر (PRSs)، مشارکت نوين براي توسعه آفريقا (NEPAD) و اهداف توسعه هزاره (MDGs) نياز ذاتي تلقي مي‌شوند.


توانايي اندازه‌گيري ميزان پيشرفت يکي از چالشهاي اصلي در اجراي موفقيت‌آميز برنامه‌هاي توسعه‌اي آفريقا و بين‌المللي است و پاسخ به داده‌ها و اطلاعات نيازمند پديدار شدن ابتکارات جاري ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي با هدف ارتقا سطح توسعه اقتصادي و اجتماعي قاره آفريقا مي باشد. چرا که دانشمندان علوم اقتصادي و مديريت معتقدند اگر نتواني اندازه‌گيري کني نمي‌تواني مديريت کني. در پاسخ به اين چالش شرکاي تهيه‌کننده اين کتاب طي سالهاي متمادي با تلاشهاي اختصاصي خود در صدد تهيه اطلاعات مورد نياز از طريق شماري از کتابهاي آماري بوده‌اند.


در سال 2007 اين چهار سازمان، در تونس نشست همکاري منطقه‌اي براي بحث درباره فعاليت‌هاي توسعه‌اي آماریشان در آفريقا با نگاهي به تامين همکاري و مشارکت بهتر برگزاري کردند و بدين گونه کارايي بزرگتري در تلاش‌هايشان براي ارتقا توسعه آمارها در آفريقا بدست آوردند.


از مهمترين دستاوردهاي نشست تونس احساس نياز به تدوين ساز و کاري مشترک براي جمع‌آوري اطلاعات اجتماعي-اقتصادي از کشورهاي آفريقايي همچنين توسعه يک زير‌ساخت اطلاعاتي مشترک و هماهنگ براي توليد کتاب ‌سال آماري آفريقايي مشترک بود.


اطلاعات اولين شماره کتاب سال آماري آفريقا بر اساس آمار سالهاي 2000 تا 2008 يا هشت سال آخر هر يک از داده‌ها تهيه و تدوين شده است. اين کتاب در يک جلدو در دو قسمت شامل جدول‌هاي خلاصه و به دنبال آن اطلاعات مربوط به هر کشور مرتب شده است.







+ نوشته شده توسط سيد يوسف سنايي در سه شنبه 17 آذر1388 و ساعت 15:30


API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم