آفران بلاگ


ظرفيت هاي آفريقاي جنوبي در اجراي برنامه هاي فرهنگي، گسترده است


مصطفي ملكي رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ضمن برشماري پتانسيل هاي ويژه اين كشور، گفت: ظرفيت هاي منطقه جنوب آفريقا در اجراي برنامه هاي فرهنگي، گسترده و ناشناخته است.

وي در ابتداي مصاحبه خود ضمن توجه دادن به درصد بالاي باسوادي در آفريقاي جنوبي، اين امر را حاكي از پتانسيلي قدرتمند براي اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي كشورمان در جنوب قاره آفريقا دانست.

ملكي با توجه به تصدي كوتاه يک ماهه خود به عنوان رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي در خصوص فعاليتهاي برنامه‌ريزي شده خود با توجه به زبان گوياي فرهنگ و تمدن بزرگ 3000 ساله ايران گفت: فعاليتهاي اين رايزني در پرتوريا در دو حوزه ديپلماسي رسمي فرهنگي و غيررسمي تعريف مي شود.

ملكي در خصوص ديپلماسي رسمي اظهار داشت: در تلاش هستيم با امضاي موافقتنامه فرهنگي خود با وزارت فرهنگ و هنر اين کشور به موفقيت هاي بزرگي در اشاعه فرهنگ متمدن و اسلامي جمهوري اسلامي ايران دست پيدا كنيم و اين در حالي است كه رايزني فرهنگي ايران در حوزه غير رسمي خود نيز بيشتر در قالب مبلغين به طور غيررسمي به فعاليت مي‌پردازد که از جهتي به عنوان مجري سياست‌هاي خاص مرکز بين‌المللي تبليغ مطرح مي‌شود و از طرف ديگر تلاش دارد با ايجاد زيرساخت‌هاي فرهنگي و اجتماعي در کنار فعاليت‌هاي مذهبي هم تعداد بيشتري از مردم آفريقاي جنوبي را تحت پوشش قرار دهد.

وي افزود: بعد ديگر يک سري مناسبت‌هاي تبليغاتي، ملي و مذهبي است که بيشتر مخاطبان آن در ميان جامعه مسلمانان قرار دارد، مانند اعزام قاري يا مبلغ براي ماه مبارک رمضان و ساير مناسبتها که برنامه‌ريزي لازم جهت اين امور نيز انجام شده و در مرحله اجرايي خود قرار دارند.

رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي، با عنايت به مقوله بيداري اسلامي و جنبش وال استريت، گفت: اين موضوع با توجه به ظرفيت خاصي که جامعه باسواد و تحصيلکرده آفريقاي جنوبي دارند، كه درصد باسوادي آن بالاي هفتاد درصد است و حداقل به يک زبان زنده دنيا تلکم مي‌کنند، در دو حوزه در حال پيگيري است كه در اين فرصت کوتاه تاکنون دو مقاله را رايزني در اين زمينه ارائه داده است.

ملكي تهيه فايل ويژه اساتيد دانشگاهي را از ديگر اقدامات مهم اين رايزني خواند که به منظور بهره‌مندي از ظرفيت سخنراني‌هاي دانشگاهي انجام پذيرفته است.

وي تصريح كرد: استفاده از ظرفيت‌هاي غيررسمي ديپلماسي و تبليغ دين مبين اسلام فرصت بسيار مغتنمي است که اصلاً نبايد فراموش شود و از جمله فرامين رهبر فرزانه انقلاب نيز همين است که هر مسلمان به ويژه هر ايراني بايد به تکليف ديني خودش عمل و بر اين مهم تأکيد داشته باشد كه ايجاد زيرساختهاي ماندگار با مشارکت نهادهاي رسمي اين کشور، اين ظرفيت را دو چندان خواهد کرد.

ملكي در خصوص كرسي هاي زبان فارسي در اين كشور آفريقايي گفت: نخستين دوره از کلاس هاي آموزش زبان فارسي در محل رايزني با تعداد حدود بيست و چند نفر در حال برگزاري هست و با رايزني هاي صورت گرفته اتاق زبان فارسي در سال جاري در چند دانشگاه اين کشور نيز ايجاد خواهد شد.

وي درخصوص توسعه همکاري‌هاي آموزشي در حوزه‌هاي مهارت‌آموزي و کارآفريني گفت: در مناطق محلي بويژه در حوزه زنان که نقش بسزايي نيز در ساختار تصميم‌سازي اين کشور دارند، هم در سطوح مبلغين بابت در تلاش هستيم با نهادهاي رسمي داخلي و هم در سطح کلان در سطح ملي به انعقاد تفاهم نامه همكاري بپردازيم.

 

منبع: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-پرتوریا

 

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم