-
admin
۱۳۹۱/۴/۱۲
| دفعات بازدید: 155
25 ماه مه ميلادي (مصادف با چهار خرداد ) روز جهاني آفريقاست
در آغاز قرن بیست و یکم ،این کره خاکی در اثر پیشرفت دانش و تکنولوژی،چنان کوچک شده که شایسته عنوان" دهکده جهانی" گشته است.اما متاسفانه کوچه های این دهکده ،از هر جهت با هم متفاوتند.این تفاوت تنها در رنگ ،پوست و زبان اهالی کوچه ها نیست، بلکه در تفکر، تربیت و همه شئون زندگی فردی و اجتماعی آن هاست .
این کره خاکی در زمان های گذشته ،گرچه چنان بزرگ بود که مردم هیچ ناحیه ای از ناحیه دیگر خبر نداشتند،اما زندگی مردم در همه نواحی تقریبا مشابه بود و به اصطلاح ،آسمان همه جا یک رنگ داشت.ولی از قرن هفدهم با تحولاتی که در دانش و تکنولوژی پدید آمد،بر وسعت جهان تا بی نهایت افزود و روز به روز این کره خاکی را کوچک تر کرد.زمین همچنان که کوچک می شد،تفاوت و تبعیض در نواحی و محلاتش بیش تر می شد.
اکنون که به صورت یک دهکده در آمده است ،باز هم محله ای از آن (کشورهای شمال در اصطلاح روابط بین الملل) در رفاه ،امنیت و آزادی و محله ای دیگر(کشورهای جنوب و اکثر قریب به اتفاق کشورهای آفریقائی) گرفتار فقر،جنگ و ناامنی است.
کشورهای آفریقائی به عنوان اعضای این جامعه جهانی و سکنه یکی از محلات (بخوانید قاره آفریقا) این دهکده ،وضع شایسته و رضایت بخشی ندارند،اما از منابع طبیعی خوب بهره برداری نمی کنند،وضع صنعت و کشاورزی شان خوب نیست،فساد اداری،ناامنی،قاچاق،دلالی،تورم،بیکاری،اعتیاد،فحشاء،درگیری سیاسی،خشونت و صدها مشکل دیگر وجود دارد.با همه امکانات زیادی که دارند،از نیروی انسانی گرفته تا گاز،نفت،معادن و مراکز بالقوه جهانگردی باز هم دچار فقر می باشند.
لذا چهل و پنج سال پيش رهبران بزرگ و دور انديش آفريقايي مانند قوام نكرومه ، احمد سكوتوره و سايرين كه مي دانستند براي داشتن قاره اي آزاد از بند استعمار و استثمار كه عدالت و برابري را براي آفريقايي ها به ارمغان آورد و فقر و جهل را از چهره آن بزدايد بايد قاره اي متحد و يكپارچه داشت ، در چنين روزي در سال 1963 میلادی اقدام به تأسيس سازمان وحدت آفريقا كردند . سازماني كه نزديك به 38 سال مسئوليت ايجاد هماهنگي و همكاري بين كشورهاي آفريقايي را برعهده داشت .
سازمان وحدت آفريقا در ابتداي كار فعاليت هاي خود را بر اهداف سياسي كه در ماده دوم اساسنامه آن ترسيم شده بود، متمركز كرد. در اين چارچوب اين سازمان نقش عمده اي در استعمارزدايي از قاره آفريقا، حل و فصل مسالمت آميز منازعات مرزي كشورهاي اين قاره، دفاع از حاكميت ملي و تماميت ارضي اعضا و مبارزه با آپارتايد ايفا كرد.
سازمان وحدت آفريقا به موازات دستيابي به برخي اهداف سياسي و نيز گسترش تعداد اعضا اهداف خود را به عرصه هاي اقتصادي و فرهنگي و علمي گسترش داد. همچنين در پرتو تحولات نظام بين الملل پس از جنگ سرد، كشورهاي عضو سازمان وحدت آفريقا نيز براي آنكه بتوانند نقش و جايگاه اين قاره در مناسبات نظام بينالملل در قرن بيست و يكم را گسترش دهند تلاش هايي براي تأسيس اتحاديه آفريقا از دهه 1990 آغاز كردند.
در ادامه اين مسير ابتدا نشست فوق العاده سران سازمان وحدت آفريقا در شهر سيرت با انتشار بيانيهاي موسوم به «بيانيه سيرت» تصميم به تأسيس اتحاديه آفريقا گرفتند. سپس در نشست سال 2000 سران آفريقا در شهر لومه اساسنامه اتحاديه آفريقا تصويب شد.
در نشست سال 2001 سران آفريقا در لوزاكا طرح جديدي براي اجرايي كردن اتحاديه آفريقا ارائه شد و در نهايت در نشست سال 2002 سران آفريقا در شهر دوربان آفريقاي جنوبي اتحاديه آفريقا آغاز به كار كرد.
اكنون اتحاديه آفريقا به عنوان فراگيرترين سازمان كشورهاي آفريقايي در پي تحقق اهداف گسترده سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي براي حفظ صلح و ثبات در اين قاره و نيز افزايش نقش آفريقا در نظام بين الملل است. مقر اتحاديه آفريقا همچون سازمان وحدت آفريقا كه سلف آن بود در شهر آديس آبابا پايتخت اتيوپي قرار دارد.
اركان اتحاديه آفريقا نيز شامل اجلاس سران دولتها و حكومتهاي عضو، شوراي وزيران، كميسيون آفريقا، كميته دائم نمايندگان، شوراي صلح و امنيت، پارلمان پان آفريقايي، شوراي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، ديوان دادگستري، و تعدادي كميتههاي فني و تخصصي است و همچنين نهادهاي مالي است.
حال با این رویکرد جدیدی که در کل قاره آفریقا پدیدار شد،
بیانگر این واقعیت است که
حالا ديگر آفريقايي ها براي توسعه خود داراي طرح و برنامه اند و زمنيه مهياست تا كشورهايي مانند كشور ما كه در گذشته سطح روابطشان از جنبه هاي مختلف با آفريقا در سطح پاييني بوده با فشردن دست تواناي آفريقايي ها در قالب اتحاديه آفريقايي زمينه توسعه خود و قاره آفريقا را فراهم كنند . با اين نگاه بزرگداشت 25 مي روز آفريقا كه مظهر مقاومت و اتحاد آفريقا در برابر استعمارگران و تلاش براي رهايي قاره از تمام مشكلات آن است بر دوستان و همراهان آفريقا ضروري است .
-
admin
۱۳۸۹/۳/۶
| دفعات بازدید: 56
زمستان سال ۱۳۸۷ بود؛ جزيرهي زنگبار؛ كشور تانزانيا؛ شرق قارهي آفريقا. به اتفاق ۱۰ نفر از دوستان براي صعود به قلهي كليمانجارو و البته انجام فعاليتهاي فرهنگي تلاش ميكرديم.
ايام اربعين حسيني بود و ما در جزيرهي زنگبار به اتفاق دوست خوبم، كارگردان و تصويربردار ارزشمند و تواناي صدا و سيماي استان خراسان رضوي جناب آقاي عباس مهاجران مشغول كار بوديم. سرتان را به درد نياورم؛ دستاورد آن سفر چند فيلم مستند شد كه در بهار سال ۱۳۸۸ كارهاي نهايي آن انجام شد و آمادهي پخش گرديد. در اين مدت شاگردي استادان زيادي را كردم و بسيار بسيار آموختم؛ اما ظاهرا در تيتراژ فيلم امكان درج نام شاگردان فراهم نبوده و محبت فرمودند و جلوي نام من عنوان مدير توليد را ذكر كردند. كه در همين جا از الطاف آنها سپاسگزاري ميكنم.
اينكه چرا بعد از اين همه مدت ديشب (۲۰/۲/۸۹ ساعت ۲۱:۴۰) در اولين پخش تلويزيوني صدا و سيماي خراسان تصميم گرفت ابتدا قسمت سوم آن را پخش كند، نميدانم.
اما ظاهرا قرار است فردا يعني چهارشنبه ۲۲/۲/۸۹ ساعت ۲۱:۳۰ دومين قسمت و روز شنبه ۲۵/۲/۸۹ در همان ساعت قسمت اول پخش گردد. كاش از همان ابتدا ميدانستيم و نام قسمت سوم را اول و نام قسمت اول را سوم ميگذاشتيم تا هيچكس دچار سردرگمي نشود.
بگذريم؛ قصدم از اين نوشته تشكر و قدرداني از دوستان خوبم در اين سفر بود.
دوست خوبم جناب آقاي عباس مهاجران كه صميمانه تلاش كرد و سختكوشانه كار را به اتمام رساند.
دوست عزيزم جناب آقاي حميدرضا شوشتريان كه تهيهكنندگي كار را به عهده داشتند.
دوستان خوب، همسفران و همنوردان عزيزم جناب آقايان عليرضا رضايي، غلامحسين زاهدي، حسن رضايي، سعيد درّي، عباس وجداني، هاشم رضايي، عزتاله ظهوريان، حبيب جمعهزاده خراساني و عليرضا كارگزاري كه در طول سفر همكاريها و مساعدتهاي بيشائبهاي داشتند.
و تقدير و تشكر ويژه از صدا و سيماي مركز خراسان رضوي كه به ارزشهاي ذاتي اين مستند بها داده و از آن حمايت نمودهاند.
راوي: مهدی گلمحمّدي
جهت ديدن عكس ها ي بيشتر به وبلاگ گل محمدي مراجعه بفرماييد
-
admin
۱۳۸۹/۱۱/۲۴
| دفعات بازدید: 54
-
admin
۱۳۹۰/۱۰/۱۲
| دفعات بازدید: 75
-
admin
۱۳۹۰/۱/۸
| دفعات بازدید: 70
اطلاعات منتشرشده از شبكه هاي گوناگون حاكي از آن است كه كشورهاي هم پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) با مشاركت آمريكا و انگليس، قصد دارند پروژه عمليات زميني را، در پایان ماه آوریل سال 2011 میلادی، در خاك ليبي اجرا كنند. خبرگزاری نووستی گفت: عمليات زميني در صورت شكست ائتلاف در حملات هوايي و موشكي، از سرگرفته خواهد شد.
اما تا کنون مردم لیبی در مقابل چنین خواسته ای مقاومت کرده اند
-
admin
۱۳۸۹/۲/۱۵
| دفعات بازدید: 99
تاریخچه حمام های ایرانی در قاره آفریقا
به ضمیمه تحقیقي بر حضور معاصر ایرانیان در تانزانیا و زنگبار
بررسی های میدانی انجام شده درکشورهای آفریقایی بخصوص کشورها و جزایرشرق آفریقا نشان می دهد که ایرانیان در قرن نوزده میلادی اقدام به برپایی بیش از 8 حمام با معماری ایرانی نموده اند که بخش عمده ای از این آثار درجزیره تاریخی زنگبار در جمهوری متحده تانزانیا قرار دارد.
از میان این بناهای تاریخی حمام موسوم به "حمامنی"( بمعنای محل حمام در زبان سواحیلی ) که درمرکز اصلی شهر سنگی زنگبار قرار دارد ودر سال 1979 میلادی توسط وزارت فرهنگ دولت انقلابی زنگبار به عنوان آثار تاریخی ؛ثبت ،بازسازی در معرض دید گردشگران خارجی قرار گرفته است.
این بنای تاریخی در حدود سال 1920 میلادی توسط معماریا تاجری ایرانی بنام حاج غلامحسین شده است و توسط سلطان برغاش حاکم وقت زنگباربا کارکرد عمومی و هزینه در اختیارمردم زنگبار قرار داده شده است و بمرور زمان شامل قانون وقف در این کشورگردید.
ازنکات قابل توجه همجواری بنای حمامنی با مسجد مرکزی شیعیان موسوم به مسجد" ثقه الاسلام" می باشد که نشان می دهد برپایی این مسجد در کنار مسجد از توجه ایرانیان و شبعیان به پاکی و طهارت حکایت دارد و مبلغین و روحانیون ایرانی تبار که بعنوان مرجع شیعیان اثنی عشری درحدود 150 سال در این منطقه زندگی کرده اند؛ تبلیغ اسلام راستین را با شعار نظافت و پاکی برای دعوت مردم محلی مد نظر قرارداشتند.
درمصاحبه با ساکنان زنگبارِ برخی از شیعیان اثنی عشری آنان عنوان داشتند که ایرانیان و مبلغین روحانی ایرانی تبار از ۳۵۰ سال پیش به کشور زنگبار رفت و آمد داشته اند و همین نفوذ معنوی باعث گردیده تا سلطان زنگبار و نماینده استعمار بریتانیا در شرق آفریقا دو روز ۲۱ رمضان ضربت خوردن علی (ع) و روز عاشورا را دراین کشورسنی مذهب را تعطیل رسمی اعلام نمایند.
بررسی اولیه نشان می دهد که حاجی غلامحسین از تجار با سابقه ایرانی بوده است که با توجه به حضور برخی از نظامیان و شاهزادگان ایرانی در جزیره زنگبار با سفر به زنگبار و آوردن معماران ایرانی نقش بسزایی در برپایی حمام های ایرانی داشته است و نام وی نیز بر روی کتیبه موجود در سر درب این حمام ثبت شده است.
ساختار این حمام های ساخته شده بصورت مشابه و یکسان بوده است و از برخی از این حمام ها بصورت خصوصی برای خاندان سلطنتی عمان که زنگبار را پایتخت سلطنت خود انتخاب کرده بودند؛استفاده می شده ویکی از این حمام ها در منطقه حکومتی موسوم به "فروزانی" درمجاورت کاخ سلطان زنگبار و مقر کنونی حزب حاکم این کشور قرار دارد.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که فرهنگ استفاده از حمام با توجه به حضور ایرانیان در میان مردم زنگباررونق پیدا کرده است و در حافظه شفاهی مردم و سالمندان زنگباری ازاین حمام ها برای استحمام درمناسبتهای مهم همچون عید نوروز ،جشن های عروسی و مسابقات ورزشی استفاده می شده است و حتی در ساعاتی خاص به بانوان اختصاص داشته است.
بنا بر اسناد موجود حمام سلطنتی فروزانی به شاهزاده ایرانی شهرزاده دختربزرگ شاه ایران محمد شاه قاجار تعلق داشته است ،که در حدود 170 سال پیش به عقد سلطان زنگبار؛ سعید بن سلطان درآمده بود و برای چندین سال دراین جزیره اقامت داشته است.
دیگر حمام ایرانی در حومه جزیره زنگبار در منطقه "کیدچی" قرار دارد که به حمام کیدچی مشهور می باشد و این حمام دارای معماری ایرانی و منقش به اشعار حک شده به زبان فارسی و اشعار سعدی می باشد که آیه مبارکه "نصرمن الله و فتح قریب " در این مکان با رسم الخط فارسی منقش شده است.
با توجه به حضورتاریخی ایرانیان و شیعان درجزایر شرق آفریقا متاسفانه با حضور استعمار انگلیس و دیگر کشورهای استعمارگر غربی درتاریخ سیاسی زنگبار و تحت الحمایه قرار داشتن این کشور تا 1964 میلادی واز طرف دیگر حضور اعراب ؛دست پنهانی برای تخریب و محو آثار تمدن ایرانیان و شیعیان درمناطق مختلف جزایر شرق آفریقا بچشم می خورد که با این وجود هنوز مساجد ،قبرستان ها ؛ حسینیه های متعلق یه شیعیان درسرتاسر این کشورها بچشم می خورد و تاریخ هزار ساله کشورمان را بدون متولی به رخ گرداشگران و محققان می کشاند.
تحقیقات میدانی اینجانب درجزیره زنگبار درسال 2008 میلادی نشان داد که بخشی مهمی ازاماکن و بناهای متعلق به شیعیان و ایرانیان درسالهای 60 میلادی به بهانه عقاید کمونیستی حکام وقت زنگبار و روحیه انقلاب نمایانه تخریب شده است که قبور مبلغین ایرانی از جمله آیت الله مروج و خاندانش تخریب وبا خاک یکسان شده است و مدارس دینی و حسینیه های شیعی مورد مصادره و چپاول دولتمردان وقت قرار گرفته است .
در تاریخ شفاهی مردم و سالمندان زنگباری از سرداری ایرانی بنام خان یا کلبعلی خان نام برده می شود که در ثبیت مذهب تشیع در زنگبارامروزی سهم بسزایی داشته است و وی که ازسپاهیان ایران بوده است بعد ازحضور در ارتش عمان با خاندان سلطان وقت عمان به زنگبارنقل پایتخت می کند و بعنوان سپ سالارسلاطین عمانی به خدمت مشغول می شود و درکسترش اسلام مبارزه با اجانب شجاعتهایی را از خود به جای گذارده است وبا برخورداری از اقتدارمعنوی و حکومتی در مسجد ثقه السلام زنگبار و منابر برخی مساجد گفتن "اشهد ان علیا ولی الله " را مجازو مرسوم می کند و با حفر چندین چاه آبیاری درکشاورزی و رونق اقتصادی بومیان آفریقایی و زنج تبارهمت گذاشت است و به پاس خدمات ارزنده وی محله موسوم به "عجمو"(فارس) درزنگبار کما کان وجود دارد و مردم به نیکی از وی یاد می کنند.
ازنقاط شوم برجای مانده درحافظه تاریخی معاصر مردم زنگبارنقشه ازدواج اجباری دختران خانوادهای ایرانی بخصوص خاندان وابسته مرعشی شوشتری با دولتمردان و اعضاء کابینه انقلابی وقت زنگبار در سالهای 1964 و1965 میلادی بوده است که باعث گردید تا ایرانیان و مبلغین مهاجراز این کشوربه دیگر مناطق و دوبی مهاجرت و حتی فرار نمایند و جالب اینکه دست ناپاک اجانب بر ناموس ایرانیان مسلط نشدند و ایرانیان با فراهم کردن زمینه فرار مخفیانه تعدادی از زنان و دختران ایرانی از جزیره زنگبار،غیرت دینی خود را نشان دادند و تعدادی از مردان آنها به زندان افکنده شدند.
بررسی های امروزی نشان می دهد سیاستهای ضد دینی "ژولیوس نایرره "پدرمسیحیت نوین و بنیانگذاراستقلال تانزانیا که در دوران حیات سیاسی خود بازیچه دو ابرقدرت شرق و غرب بوده است در اخراج ایرانیان و مهاجرت شیعیان نقش مهمی داشته است که با مرگ وی و روی کار آمدن علی حسن موینی رییس جمهور تانزانیا و زنگبار این محدویتها مورد تجدید نظر قرار گرفت.
با وجود محدودیتهای مذهبی و مصادره اموال و اماکن ایرانیان و شیعیان در زنگبار که درسالهای حکومت پهلوی و دهه پنجاه شمسی صورت گرفته است ؛متاسفانه رژیم طاغوت دراحیای حقوق ایرانیان و مسلمانان هیچ واکنشی از خود نشان نداد و همین باعث شد تا اتباع ایرانی با پذیرفتن تابعیت بومی و انصراف ازهویت ایرانی در این کشورنوعی "اقامت اجباری" نمایند و با پیروزی انقلاب اسلامی مجددا روابط دو کشور وارد مرحله نوین و سازنده ای گردید که هم اکنون دهها خانواده ایرانی در تانزانیا و زنگبارزندگی می نمایند و جمهوری اسلامی طرح های مختلف سازندگی و آموزشی را درسی سال اخیردراین کشوراجرا کرده است.
امروزنیز در فرهنگ سواحیلی زبانان که گستره جمعیتی اصلی را درکشورهای شرق و جنوب آفریقا تشکیل می دهد دهها کلمه و اصطلاح فارسی در زبان محاوره ای و عامیانه مردم بومی همچون " وزیر ؛ دیوان ؛ چلو؛رنگ و غیره وجود دارد که نشان از تاثیرگذاری فرهنگی بر این مناطق آفریقایی می باشد.
نويسنده و محقق :ياسر كنعاني
-
admin
۱۳۸۹/۱/۲۶
| دفعات بازدید: 65
دوران پس از استقلال در این كشور با حوادث سیاسی بسیاری روبرو بوده است. در تاریخ 3 آگوست سال 1975 میلادی مزدور نظامی به نام " باب دنارد " با حمایت ساسی مشاور ارشد دولت فرانسه به نام " جك فوكارت " و دولت فرانسه با یك كودتای نظامی" احمد عبدالله " را از حكومت خلع و فردی به نام " محمد جعفر " را جایگزین او نمودند.در ژانویه سال 1976 میلادی محمد جعفر جای خود را به وزیر دفاع خود علی صالح داد. در این زمان مردم جزیره مایوت بر جدایی از فرانسه رای منفی دادند. در دسامبر سال 1974 میلادی اولین رفراندوم برگزار و 63% مردم از ارتباط با فرانسه حمایت نمودند. در فوریه سال 1976 میلادی دومین رفراندوم برگزار و 99% مردم به حمایت فرانسه از مایوت رای مثبت دادند. سه جزیره باقی مانده كومور تحت كنترل صالح قرار گرفت.با اجرای سیاست های كمونیستی توسط صالح ارتباط كومور با فرانسه رو به تیره گی نهاد. در تاریخ 13 می سال 1978 میلادی دنارد به كومور بازگشت تا صالح را سرنگون نموده و عبدالله را به جای او رئیس جمهور كومور كند.در این زمان حمایت فرانسه و آفریقای جنوبی از این كودتا مشهود بود. در مقابل سیاست های صالح ، عبدالله سیاستی متناقض از او در پیش گرفت و سیاستهای اسلامی و دینی را در این كشور جاری نمود. او نام كشور را به جمهوری فدرال اسلامی كومور تغییر داد. تا سال 1989 میلادی او در قدرت بود تا اینكه در این سال به علت ترس از كودتای احتمالی توسط نظامیان ، او بیانیه ای صادر و در آن از فرمانده گارد ریاست جمهوری كه دنارد بود تقاضا نمود تا نیروهای نظامی را خلع سلاح نماید. چند روز بعد از انتشار این بیانیه عبدالله در دفتر خود توسط افسران نظامی كشته شد. چند روز بعد گزارشی منتشر و در آن اعلام گردید كه او با شلیك آرپی جی 7 به دفترش كشته شده است.اگرچه در این جریان دنارد نیز مجروح گردید ولی او مظنون به این شد كه سربازی كه عبدالله را به قتل رسانده است تحت امر دنارد بوده است.چند روز بعد از این واقعه دنارد ،كومور را به كمك چتر بازان فرانسوی به مقصد آفریقای جنوبی ترك نمود. پس از این جریان " محمد جوهر " برادر ناتنی صالح كنترل كشور را در دست گرفته و تا سپتامبر سال 1995 میلادی رئیس جمهور این كشور بود. در این سال دنارد به كومور بازگشته و طرح ریزی اجرای یك كودتای دیگر را برعهده گرفت. در این زمان فرانسه به كمك نیروهای چتر باز و توسط دنارد جوهر را از حكومت خلع و "تاكی عبدالكریم " را جایگزین او نمودند. او اداره كشور را از سال 1996 میلادی در دست گرفت ولی در زمان ریاست جمهوری او مشكلات بسیاری از قبیل بحران نیروی كار و تجزیه طلبی كشور را فرا گرفته بود.در سال 1997 میلادی جزایر آنژوان و موئلی از كومور اعلام استقلال نموده و تلاش داشتند تا قوانین فرانسه را در این جزایر حاكم نمایند. اما فرانسه با درخواست این جزایر مخالفت نموده و درگیر خونینی بین نیروهای فدرال و شورشیان درگرفت.این حوادث تا زمان مرگ او نوامبر سال 1998 میلادی ادامه داشت. بعد از مرگ او فردی به نام " تاج الدین ماسوندی " كنترل امور را در دست گرفت. در اوریل سال 1999 میلادی كلنل " غزالی عثمانی " كه فرمانده ارتشیان كومور بود در یك كودتای نظامی كنترل امور را در دست گرفت. این كودتا هجدهمین كودتا در تاریخ كومور پس از استقلال از فرانسه بود. اما عثمانی در كنترل امور ناتوان نشان داده و نتوانست كنترل جزایر را در دست گیرد. اتحادیه آفریقا تحت حمایت تابو امبكی رئیس حمهور آفریقای جنوبی ، تحریماتی را بر علیه آنژوان اعمال نمود تا برنامه آشتی در این كشور را تحت تاثیر قرار دهد. نام كشور در زمان عثمانی به اتحادیه كومور تغییر پیدا كرده و سیتم جدیدی از خودمختاری سیاسی برای هركدام از جزایر و یك حكومت واحد برای هر سه جزیره تعیین گردید. در رفراندوم سال 2001 میلادی این مورد مورد موافت مردم قرار گرفت. عثمانی در انتخابات سال 2002 میلادی پیروز گردید. انتخاب او با فشارهای بین المللی روبرو گردید زیرا معتقد بر این بودند كه او با قدرت نظامی در انتخابات پیروز گردیده و انتخابات به صورت دموكراتیك برگزار نشده است. در انتخابات سال 2006 میلادی عبدالله محمد سامبی پیروز گردید.یك فرد مسلمان كه به دلیل فراگیری تعلیمات اسلامی به نام " آیت الله " معروف است. غزالی به نتیجه انتخابات احترام گذاشته و برای اولین بار در تاریخ این مجمع الجزایر انتقال قدرت بدون كودتا صورت گرفت.وبلاگ : رهنما كسايي
-
۱۳۹۱/۶/۳۰
| دفعات بازدید: 90
دانشگاه الزیتونه از کهن ترین مراکز علمی اسلامی در مغرب عربی و شمال آفریقاست تا جائیکه قدرت آن بیش از دانشگاه الأزهر مصر است.
-
۱۳۹۳/۶/۸
| دفعات بازدید: 84
مركز جديد حفظ قرآن كريم به همت اتحاديه بينالمللي جوانان الازهر و صوفيه اين كشور با هدف تربيت يك ميليون حافظ قرآن كريم در مصر افتتاح شد.
-
128
۱۳۹۳/۹/۹
| دفعات بازدید: 86
تحريم کالاهاي ساخت اسرائيل در آفريقاي
جنوبي تشديد شد.
با تشديد تحريم خريد کالاهاي ساخت رژیم صهیونیستی در
آفريقاي جنوبي، آن دسته از فروشگاه هاي زنجيره اي اين کشور که به عرضه کالاهاي ساخت
صهيونيست ها اقدام کنند، هدف تحريم شهروندان اين کشور قرار خواهند گرفت.
جنبش تحريم کالاهاي رژيم صهيونيستي در آفريقاي جنوبي همچنين اعلام کرده است که
تحريم واردکنندگان و فروشندگان کالاهاي رژيم صهيونيستي در آفريقاي جنوبي در سه ماه
گذشته موجب شده است تا فروشگاههاي زنجيره اي «ولورث» يکي از بزرگترين فروشگاههاي
آفريقاي جنوبي با کاهش 35 درصدي درآمد روبرو شود.
همچنين بزرگترين اتحاديه هاي صنفي در آفريقاي جنوبي هم که يک ميليون و هشتصد هزار
عضو دارد نيز به اين جنبش ضد صهيونيستي پيوسته و خواستار
گسترش بيش از پيش بسيج عمومي عليه کالاهاي رژيم صهيونيستي شده است.
«تابو امباکي» و «جاکوب زوما» روساي جمهور پيشين و کنوني آفريقاي جنوبي هم تحريم
کالاهاي اسرائيلي براي نشان دادن همبستگي با مردم فلسطين را خواستار شدند.