آفران بلاگ


تاریخچه كشور كومور بعد از استقلال


دوران پس از استقلال در این كشور با حوادث سیاسی بسیاری روبرو بوده است. در تاریخ 3 آگوست سال 1975 میلادی مزدور نظامی به نام " باب دنارد " با حمایت ساسی مشاور ارشد دولت فرانسه به نام " جك فوكارت " و دولت فرانسه با یك كودتای نظامی" احمد عبدالله " را از حكومت خلع و فردی به نام " محمد جعفر " را جایگزین او نمودند.

در ژانویه سال 1976 میلادی محمد جعفر جای خود را به وزیر دفاع خود علی صالح داد. در این زمان مردم جزیره مایوت بر جدایی از فرانسه رای منفی دادند.

در دسامبر سال 1974 میلادی اولین رفراندوم برگزار و 63% مردم از ارتباط با فرانسه حمایت نمودند. در فوریه سال 1976 میلادی دومین رفراندوم برگزار و 99% مردم به حمایت فرانسه از مایوت رای مثبت دادند. سه جزیره باقی مانده كومور تحت كنترل صالح قرار گرفت.

با اجرای سیاست های كمونیستی توسط صالح ارتباط كومور با فرانسه رو به تیره گی نهاد. در تاریخ 13 می سال 1978 میلادی دنارد به كومور بازگشت تا صالح را سرنگون نموده و عبدالله را به جای او رئیس جمهور كومور كند.

در این زمان حمایت فرانسه و آفریقای جنوبی از این كودتا مشهود بود. در مقابل سیاست های صالح ، عبدالله سیاستی متناقض از او در پیش گرفت و سیاستهای اسلامی و دینی را در این كشور جاری نمود.

او نام كشور را به جمهوری فدرال اسلامی كومور تغییر داد. تا سال 1989 میلادی او در قدرت بود تا اینكه در این سال به علت ترس از كودتای احتمالی توسط نظامیان ، او بیانیه ای صادر و در آن از فرمانده گارد ریاست جمهوری كه دنارد بود تقاضا نمود تا نیروهای نظامی را خلع سلاح نماید.



چند روز بعد از انتشار این بیانیه عبدالله در دفتر خود توسط افسران نظامی كشته شد. چند روز بعد گزارشی منتشر و در آن اعلام گردید كه او با شلیك آرپی جی 7 به دفترش كشته شده است.

اگرچه در این جریان دنارد نیز مجروح گردید ولی او مظنون به این شد كه سربازی كه عبدالله را به قتل رسانده است تحت امر دنارد بوده است.



چند روز بعد از این واقعه دنارد ،كومور را به كمك چتر بازان فرانسوی به مقصد آفریقای جنوبی ترك نمود. پس از این جریان " محمد جوهر " برادر ناتنی صالح كنترل كشور را در دست گرفته و تا سپتامبر سال 1995 میلادی رئیس جمهور این كشور بود.

در این سال دنارد به كومور بازگشته و طرح ریزی اجرای یك كودتای دیگر را برعهده گرفت. در این زمان فرانسه به كمك نیروهای چتر باز و توسط دنارد جوهر را از حكومت خلع و "تاكی عبدالكریم " را جایگزین او نمودند.

او اداره كشور را از سال 1996 میلادی در دست گرفت ولی در زمان ریاست جمهوری او مشكلات بسیاری از قبیل بحران نیروی كار و تجزیه طلبی كشور را فرا گرفته بود.

در سال 1997 میلادی جزایر آنژوان و موئلی از كومور اعلام استقلال نموده و تلاش داشتند تا قوانین فرانسه را در این جزایر حاكم نمایند. اما فرانسه با درخواست این جزایر مخالفت نموده و درگیر خونینی بین نیروهای فدرال و شورشیان درگرفت.

این حوادث تا زمان مرگ او نوامبر سال 1998 میلادی ادامه داشت. بعد از مرگ او فردی به نام " تاج الدین ماسوندی " كنترل امور را در دست گرفت.

در اوریل سال 1999 میلادی كلنل " غزالی عثمانی " كه فرمانده ارتشیان كومور بود در یك كودتای نظامی كنترل امور را در دست گرفت. این كودتا هجدهمین كودتا در تاریخ كومور پس از استقلال از فرانسه بود.

اما عثمانی در كنترل امور ناتوان نشان داده و نتوانست كنترل جزایر را در دست گیرد. اتحادیه آفریقا تحت حمایت تابو امبكی رئیس حمهور آفریقای جنوبی ، تحریماتی را بر علیه آنژوان اعمال نمود تا برنامه آشتی در این كشور را تحت تاثیر قرار دهد.

نام كشور در زمان عثمانی به اتحادیه كومور تغییر پیدا كرده و سیتم جدیدی از خودمختاری سیاسی برای هركدام از جزایر و یك حكومت واحد برای هر سه جزیره تعیین گردید. در رفراندوم سال 2001 میلادی این مورد مورد موافت مردم قرار گرفت.

عثمانی در انتخابات سال 2002 میلادی پیروز گردید. انتخاب او با فشارهای بین المللی روبرو گردید زیرا معتقد بر این بودند كه او با قدرت نظامی در انتخابات پیروز گردیده و انتخابات به صورت دموكراتیك برگزار نشده است. در انتخابات سال 2006 میلادی عبدالله محمد سامبی پیروز گردید.یك فرد مسلمان كه به دلیل فراگیری تعلیمات اسلامی به نام " آیت الله " معروف است.
غزالی به نتیجه انتخابات احترام گذاشته و برای اولین بار در تاریخ این مجمع الجزایر انتقال قدرت بدون كودتا صورت گرفت.
وبلاگ : رهنما كسايي

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم