-
۱۳۹۲/۷/۲۳
| دفعات بازدید: 138
صحنه مواجه اسب آبی و فیل آفریقایی یکی از صحنههای نادر طبیعت است که البته همیشه هم پایان خوشایندی ندارد.
-
۱۳۹۲/۸/۱۴
| دفعات بازدید: 114
رسانههاي مصري تصاويري از حضور مرسي در قفس اتهام در دادگاه منتشر کردند.
-
۱۳۹۲/۸/۲۷
| دفعات بازدید: 97
مراسم عاشورای حسینی در روز یک شنبه
5/9/91 از ساعت 9 صبح با اجتماع شیعیان از ملیتهای مختلف و تعدادی از گروه های
اسلامی و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران و اعضای سفارت و ایرانیان مقیم با
قرائت زیارت عاشورا و زیارت وارث آغاز شد.
آقای اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت
جمهوری اسلامی ایران در حراره در باره قیام اباعبدالله (ع)و درسهای عاشورا سخنرانی
نمود. وی در بخشی از سخنان خود گفت:
قيام مقدس و پرشكوه امام حسين(ع)ريشه
در انحراف هاى بـنيادى و اساسى در جـامعه اسلامى داشت. اين انحراف ها ،زائيده
انحراف حكومت اسلامى از مسير اصلى خود از سقيفه به بـعد بـود. كه پس از شهادت
على(ع)كلا بـه دست سلسله سفيانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. بـه گواهى اسناد
تاريخى, سران اين حزب هيچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند. و ظهور اسلام و به
قدرت رسيدن پيامبر اسلام(ص)را, جلوه اى از پيروزى قبیله بـنى هاشم بـر قبیله بـنى
اميه, در جريان كشمكش قبيلگى در درون طايفه بـزرگ قريش مى دانستند بـا يك حـركت
خـزنده, بـه تـدريج در پـوشش اسـلام بـه مناصب كليدى دسـت يافتند و سرانجـام از سال
چهلم هجـرى, حكومت اسلامى و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى به دست اين حزب افتاد و پس
از بيست سال حكومت معاويه, و بـه دنبـال مرگ وى, پـسرش يزيد بـه قدرت رسيد كه اوج
انحراف بـنيادى, و جلوه اى آشكار از ظهور ((جاهليت نو)) در پوشش ظاهرى اسلام
بود(3).امام حـسـين(ع)نمى تـوانسـت در بـرابـر چـنين فاجـعه اى سكوت كند و احساس
وظيفه مى كرد كه در بـرابـر اين وضع, اعتـراض و مخالفت كند. سخنان, نامه ها و ساير
اسنادى كه از امام حسين(ع)به دسـت ما رسـيده, بـه روشنى گوياى اين مطلب اسـت. اين
اسناد بـيانگر آن است كه از نظر امام, پـيشوا و رهبـر مسلمانان شـرائط و ويژگى هايى
دارد كه امويان فـاقـد آنها بـودند و اسـاس انحراف ها و گمراهيها اين بود كه عناصر
فاسد و غير لايق, تكيه بر مسند خلافت اسلامى و جايگاه والاى پـيامبـر زده بـودند و
حاكميت و زمامدارى آنها, آثار و نتائج بـسيار تلخ و ويرانگرى بـه دنبـال آورده بود.
که امام در جواب نامه کوفیان شرایط حاکم اسلامی را بیان می نماید و فرمود::
...
امام و پيشواى مسلمانان كسـى اسـت كه
بـه كتـاب خـدا عمل نموده راه قسط و عدل را در پـيش گيرد و از حـق پـيروى كرده بـا
تمام وجود خويش مطيع فرمان خدا باشد.
وی افزود: و نیز
امام حـسـين(ع)هنگام عزيمت
بـه سـوى عراق در منزلى بـنام «بيضه» خطاب به «حر» خطبه اى ايراد كرد و طى آن
انگيزه قيام خود را چنين شرح داد:
مردم! پـيامبـر خدا(ص)فرمود: هر
مسلمانى بـا حكومت ستـمگرى مواجـه گردد كه حـرام خدا را حـلال شمرده و پـيمان الهى
را درهم مى شكند, بـا سنت و قانون پـيامبـر از در مخالفت درآمده در ميان بـندگان
خـدا راه گناه و معصـيت و تـجـاوزگرى و دشـمنى در پـيش مى گيرد, ولى او در مقابـل
چنين حكومتى, بـا عمل و يا بـا گفتار اظهار مخالفت نكند, بـرخـداوند است كه آن
فرد(ساكت)را بـه كيفر همان ستمگر(آتش جهنم)محكوم سازد.
مردم! آگاه باشيد اينان(بنى
اميه)اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بـر خود فرض نموده اند, فساد را تـرويج
و حدود الهى را تعطيل نموده فى را(كه مخصوص بـه خـاندان پـيامبـر است)بـه خـود
اختصاص داده اند و من بـه هدايت و رهبـرى جامعه مسلمانان و قيام بـر ضد اين همه
فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده اند, از ديگران شايسته ترم ...»
وی در ادامه گفت: حاكميت بـنى اميه
كه امام در اين سخنان بـه گوشه هايى از آثـار سوء آن اشاره نموده, در شوون مختـلف
جامعه اسلامى اثر گذاشتـه و فساد و آلودگى و گمراهى را گستـرده و عمومى ساخـتـه
بـود. امام حسين(ع)در موارد متعددى انگشت روى اين عواقب سوء گذاشتـه و بـه مردم
هشـدار داده اسـت كـه بـه چـند نمـونه آن اشـاره مـى شـود:
محو سنتها و رواج بدعتها
آن حـضرت پـس از ورود بـه مكه, نامه
اى بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طى آن چنين نوشت:
اينك پيك خود را بـا اين نامه بـه
سوى شما مى فرستم, شما را به كتاب خدا و سنت پيامبـر دعوت مى كنم, زيرا در شرائطى
قرار گرفته ايم كه سنت پيامبر به كلى از بين رفته و بـدعتها زنده شده است, اگر سخـن
مرا بـشنويد, شما را بـه راه راسـت هدايت خـواهم كرد... ديگر به حق عمل نمى شود.
مسخ هويت دينى مردم
حاكميت زمامداران اموى و اجراى سياست
هاى ضد اسلامى توسط آنان, هويت دينى مردم را مسخ كرده ارزشهاى معنوى را در جامعه از
بـين برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل ((ذى حسم)) فرمود:
مردم بندگان دنيايند, دين بـه صورت
ظاهرى و در حد حرف و سخن در زبـانشان مطرح مى شود, تا زمانى كه معاش و زندگى
ماديشان رونق دارد, در اطراف دين گـرد مىآيند, اما زمانى كـه بـا بـلا و گرفتارى
آزمايش شوند, دينداران در اقليت هستند.
پيام جاويد قيام امام حسين (ع)
پيام قيام با شكوه
سيدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نيست, بلكه اين پـيام پـيامى جاويد و ابـدى است و
فراتـر از محدوده زمان و مكان است, هرجا و در هر جامعه اى كه به حق عمل نشود, و از
بـاطل خوددارى نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا كه احكام خدا تغيير و
تحريف يابد و حاكمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار كنند, در هر
جـامعـه اى كه ويژگى هاى جـاهليت را داشته باشد آن جامعه, جامعه اى يزيدى بـوده, و
مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها, كارى حـسينى خواهد
بود.
آقای اسدی در ادامه به اجرا روضه
خوانی به زبان فارسی و انگلیسی پرداخت که فضای معنوی بسیار باشکوهی به فضل الهی
ایجاد گردید.
در ادامه شیخ جولا رئیس مرکز امام
خمینی (ره) به زبان محلی شونا روضه خوانی نمود و سپس گروهی از جوانان شیعه آفریقائی
بصورت همخوانی نوحه سرائی و سینه زنی نمودند که مورد توجه واقع شد.
گفتنی است مراسم عاشورای حسینی (ع)
از شبکه های مختلف خبری و دینی بویژه شبکه بین المللی پرس تی وی پخش و مصاحبه
سفیر و رایزن فرهنگی و نیز گروهی از شیعیان را انعکاس داد .
منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در حراره
-
۱۳۹۲/۹/۵
| دفعات بازدید: 88
با ساخت یک هتل زیر آب در تانزانیا، آفریقا نیز علاوه بر فلوریدا، سوئد و مالدیو، دارای این جاذبه توریستی شد.
-
۱۳۹۲/۹/۱۲
| دفعات بازدید: 96
روز شنبه دوم آذر 1392 در محل
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درخارطوم و با حضور سفیر جمهوری اسلامی
ایران در سودان آقای جواد ترکابادی و سرپرست رایزنی فرهنگی آقای رضا شهریور و با
شرکت جمعي از شخصيت ها و ودوستداران سوداني جمهوري اسلامي و شهيد ابراهيم انصاري،
مراسم صلاة الغائب به امامت شیخ صلاح الدين السنوسی از علماء سودان و دعا براي روح
آن شهيد عزيز و نيز سخنراني در فضائل و بيان خدمات ايشان برگزار شد. پس از نماز و
تلاوت قرآن مجيد ، مجری سخنور و وكيل دادگستري سودان آقای عبد العظیم سلیم با
برشماري صفات حميده و اخلاق پسنديده آن شهيد به تمجيد از ايشان پرداخت.
شیخ صلاح الدين السنوسی
سپس آقای یاسر محمد حسین رئيس پارلمان ملي جوانان سودان (رئيس پارلمان الشباب
القومي) پيرامون اخلاق وشخصیت شهید انصاری و اهتمامي كه او به جوانان سوداني مي
ورزيد ، صحبت نمود.
جواد ترکابادی
آنگاه آقای النوارنی محمد عبد الرحمن از سازمان الصحوة(بیداری) منطقه حاج یوسف
درباره نقش شهيد انصاري در تبيين معارف ديني و ارائه افق هاي نو توسط آن شهيد
سخنراني كرد. در ادامه آقای رضا شهریور سرپرست رایزني فرهنگی طي سخناني با اشاره به
آيه شريفه : من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوالله عليه ... شهيد انصاري را مصداقي
از مرداني دانست كه به پيمان خويش با خداي متعال صادقانه وفا كردند.
سپس آقای جواد ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران به تبيين نقش مهم شهید انصاری
درگسترش روابط و مناسبات فرهنگی ميان سودان وایران در دوراني كه رايزن فرهنگي در
اين كشور بودند و حتي پس از آن پرداخت و بر ادامه راه شهادت با وجود الگوهايی همچون
آن شهید تاکید نمود.
منبع: رایزنی فرهنگی
ج.ا.ا در خارطوم
-
۱۳۹۲/۹/۲۵
| دفعات بازدید: 93
ماندلا، سمبل مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی با اکثر رهبران و شخصیت های مهم عربی ملاقات کرده بود.
-
۱۳۹۲/۱۰/۳۰
| دفعات بازدید: 112
هزاران مهاجر آفریقایی با
برگزاری تظاهرات در تل آویو خشم خود را نسبت به سیاستهای مهاجرتی رژیم
صهیونستی ابراز داشتهاند.
مهاجران روز چهارشنبه (25 دی، 15 ژانویه) با راهپیمایی به سمت مرکز شهر تل آویو
خواستار این شدند که رژیم صهیونیستی به آن
ها وضعیت پناهندگی اعطا کند.
آن ها همچنین از رژیم تل آویو خواستند که آن
ها را به «بازداشتگاههای باز» نفرستد.
دهها هزار مهاجر از کشورهای بحران زده و پر تنش مانند اریتره و سودان طی سالهای
اخیر به سرزمین های اشغالی رفتهاند.
تل آویو ادعا میکند آنها «مهاجران اقتصادی» هستند و به منظور توقف مهاجرت به
روشهای متعددی از جمله حبس طولانی مدت مهاجران متوسل شده است.
کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در سال گذشته میلادی قانونی
جنجال برانگیز را تصویب کرده که به موجب آن مقامات صهیونیستی
میتوانند کارگران مهاجر آفریقایی را بدون محاکمه برای یک سال در بازداشتگاهها
نگاه دارند.
قانون جدید همچنین به مقامات رژیم صهیونیستی این اختیار را
میدهد که مهاجران غیرقانونی را تا زمان اخراج یا بازگشت داوطلبانه آن
ها به سرزمین مادری، به مجموعههایی موسوم به «تشکیلات باز» بفرستند.
قواننین بین الملل رژیم صهونیستی را از اخراج مهاجران منع
میکند چرا که این امر زندگی آن ها را به خطر میاندازد؛ با
وجود این تل آویو چشمان خود را به روی حقوق پناهجویان بسته است.
تحلیلگران میگویند، تشکیلات باز نقش زندان را ایفا میکنند.
بیش از 50 هزار مهاجر آفریقایی اکنون در اراضی اشغال شده فلسطین مشغول کارهای کم در
آمد هستند.
دیده بان حقوق بشر گفته است، تل آویو از «تهدید ِبازداشت طولانی» به منظور وادار
کردن مهاجران آفریقایی جهت دست کشیدن از درخواست پناهندگی آنان استفاده کرده و
افزود «اسرائیل باید به سیاست بازداشت غیرقانونی پایان داده و تمام پناهجویان را
آزاد کند.»
عکس های زیر
نمونه هایی از این تظاهرات را به تصویر کشیده است:
-
128
۱۳۹۳/۱/۱۰
| دفعات بازدید: 111
محوطههای فسیلهای
انسانهای اولیه استرک فونتن، سوآرتکرانز، کرومدرائی و پیرامون
(Fossil Hominid Sites of Sterkfontein,
Swartkrans, Kromdraai, and Environs)
S24 09 31.0 E29 10 37.0
تاریخ ثبت: 1999
تاریخ گسترش: 2005
جمجمه فسیل معروف تائونگ، نمونهی از گونه اوسترالوپیتکوس آفریکانوس ، در
این منطقه در سال 1924 پیدا شده است. دره مکاپان نیز در ین
منطقه واقع شده است و در غارهای باستانی بسیار خود بقاهای
سکونت و تکامل انسان، به قدمت 3/3 ملیون سال، حفظ کرده است. آثار به جا مانده در
این ناحیه خاستگاه و تاریخ تکامل انسان را مشخص میکنند.
فسیلهای یافت شده ما را قادر کردهاند تا گونهی مختلف
انسانهای اولیه را شناسائیکنیم. از جمله آنها میتوان به
پارانثروپوس با قدمت 5/2 تا 5/4 ملیون سال و نیز اختراع آتش در 8/1 تا 1 ملیون سال
پیش اشاره کرد. این منطقه در سال 2005م
گسترش پیدا کرده است.
پارک تالابی سنت لوئیس
(Greater St Lucia Wetland Park)
S27 50 20 E32 33 00
تاریخ ثبت: 1999
فریندهای ناشی از باد، رودخانه و دریا در این
محوطه موجب تشكیل اشكال مختلف پوشش سطح زمین، از جمله صخرههای مرجانی، ساحلهای
طویل شنی، تپههای ساحلی، دریاچههای به هم پیوسته، مرداب و نیز تالابهای وسیع با
پوشش گیاهی نی و پاپیروس شده است.
تعامل محیط زیست نامتجانس پارك با سیلهای و طوفانهای
عظیم ساحلی و نیز مكان جغرافیایی بینابینی آن میان آفریقای
حاره ای و نیمهحاره ای، موجب
تنوع زیستی فوقالعاده و گونهزایی مداوم در
این محوطه شده است. چینش موزائیكی این
اشكال مختلف زیستگاهها و پوشش زمین كنار هم موجب یجاد چشماندازی فوقالعاده در
این منطقه شده است. این محوطه زیستگاه
های حیاتی برای طیف وسیعی از گونههای متعلق به
محیطهای دریایی، تالابی و ساوانایی
قاره آفریقا است.
دلیل ثبت:
پارك سنت لوئیس شامل سیزده منطقه حفاظت شده همجوار ميشود كه وسعتشان در مجموع
بالغ بر 234 هزار هكتار ميشود. این محوطه بزرگترین
اكوسیستم مصب رودخانهای در آفریقا است و جنوبیترین
صخرههای مرجانی قاره آفریقا را در خود جای داده است. فرایندهای
مداوم رودخانهی، دریایی و بادی در این
محوطه موجب تنوع اشكال سطح زمین و ایجاد اكوسیستمهای متنوع
شدهاند كه از جمله آنها میتوان به درههای وسیع زیرآبی،
سواحل شنی، تپههای جنگلی و نیز موزائیكی از تالاب، چمن
زار، جنگل، دریاچه و ساوانا اشاره كرد. تنوع مورفولوژیك و نیز وقوع سیلها و
طوفانهای بزرگ، موجب یجاد فریندهای مداوم تكاملی در منطقه شده است. از جمله
پدیدههای طبیعی فوقالعادهی كه در این پارك به چشم میخورند،
میتوان به افزیش و كاهش چشمگیر میزان نمك موجود در آب
دریاچهها، تعداد بسیار لاكپشتهایی كه در ساحل تخم ميگذارند، مهاجرت نهنگها،
دلفینها و كوسهها در فواصل دور از ساحل، جمعیت زیاد پرندگان آبی از جمله پلیكان،
لكلك، حواصیل و چلچله درییی اشاره كرد. موقعیت خاص جغرافیایی
این پارك در حدفاصل آفریقای حارهای
و نیمهحارهای و نیز موقعیت ساحلی آن موجب تنوع زیستی بینظیری
در این پارك شده كه وجود 521 گونه پرنده، تنها نمونه كوچكی
از آن است.
جزیره روبن
(Robben Island)
S33 48 E18 22
تاریخ ثبت : 1999
جزیره روبن در زمان های مختلف طی قرون 17م تا 20م
به عنوان زندان ، بیمارستان مخصوص گروه های
طرد شده اجتماع و پیگاه نظامی، مورد استفاده قرار میگرفت. ساختمان های
واقع در این جزیره، به ویژه بناهایی
که مربوط به اواخر قرن بیستم است، مانند زندان امنیتی زندانیان سیاسی، از پیروزی
دموکراسی و شکست استبداد و تبعیض نژادی حکایت می کند.
پارک اوکاهلامبا/دراکنزبرپ
(UKhahlamba/Drakensberg Park)
S29 23 00 E29 32 26
تاریخ ثبت : 2000
این پارک با صخرههای بازالتی و خاکریزهای شنی از زیبایی
طبیعی بی نظیری برخوردار است. علف زارهای واقع در ارتفاعات،
رودخانههای بکری که در درهها جاری است و تنگههای بین صخرهها به زیباییهای
این منطقه افزوده است. زیستگاههای متنوع این
پارک گونههای مختلف گیاهان و جانوران بومی و غیر بومی در معرض انقراض، به ویژه
پرندگان و درختان را در خود جای داده است. علاوه بر آن،
این منطقه تماشایی دارای
غارها و پناهگاههای صخره ای بسیاری نیز هست که بزرگ
ترین مجموعه نقاشیهای 4000 ساله آفریقا، جنوب صحرا، متعلق به اقوام سان را
در این غارها میتوان یافت. نقاشیهای روی صخرهها از لحاظ
کیفیت، تنوع موضوع و چگونگی به تصویر کشیدن حیوانات و انسانها استثنیی و
بینظیرند. این نقاشیها نمادی از حیات روحانی اقوام سان
بوده که دیگر در این منطقه زندگی نمیکنند.
منبع:یونسکو
-
128
۱۳۹۳/۱/۱۰
| دفعات بازدید: 345
بزرگ ترین مشخصه غذاهای آفریقایی، تنوع است
و انتخاب غذای آفریقایی، به تعبیری، یعنی انتخاب سفره سالم. ویژگی دیگری که در
غذاهای آفریقایی دیده می شود، ارگانیک بودن آن هاست؛ یعنی معمولا خودشان مراحل کاشت
و برداشت محصول اولیه ای که غذا را از آن درست می کنند، را انجام می دهند و انواع
سبزیجات، میوه ها و غلات را در حیاط خانه های آفریقایی می توانید پیدا کنید. هر
کشوری، غذای محلی خاص خودش را دارد و آفریقا هم از این قضیه مستثنا نیست اما تفاوتی
که وجود دارد، این است که بخش زیادی از رستوران های آفریقا به جای غذای محلی، غذای
به اصطلاح خودشان بین المللی عرضه می کنند؛ ظرفی شبیه خوراک خرچنگ که همه جا می
توانید آن را بخورید. سبک غذاهای آفریقایی خیلی وابسته به غلات است؛ آن ها
کربوهیدرات (قند) زیادی می خورند و فرآورده های تهیه شده از ذرت در انواع غذاهایشان
دیده می شود. در این کشور، روغن به کار رفته در غذاها معمولا از نوع جامد است و
بیشترین سهم را هم در میان روغن ها، روغن درخت نخل دارد.
عادت دیگری که در میان عادات غذایی آفریقایی ها وجود دارد، مصرف فراوان انواع
نوشیدنی هاست. آن ها علاقه فراوانی به نوشیدن چای سیاه، چای سبز، دم کرده انواع
گیاهان و نوعی چای مخصوص به نام «روی باس» دارند که آن را معمولا بدون شیرین کردن
می نوشند و با این کار، کمترین کالری را نسبت به نوشیدن قهوه شیرین یا چای همراه با
شکر دریافت می کنند. مردم این سرزمین معمولا در مواجهه با استرس، یک دم کرده گیاهی
می نوشند. آن ها عقیده دارند که پیام گرسنگی در اثر کمبود آب بدن از سوی مغز صادر
می شود بنابراین بسیاری از اوقات، به جای غذا خوردن، استفاده از یک نوشیدنی را
ترجیح می دهند.
ذکر این نکته نیز لازم است که وعده های غذایی در آفریقا معمولا به این صورت است که
صبحانه و شام، سبک مصرف می شود اما ناهار که معمولا تا قبل از ساعت ۴ خورده می شود،
اصلی ترین و سنگین ترین وعده غذایی آن هاست.
مـواد لازم برای پخت آکارا (Akara) (برای۴ نفر)
لوبیا چشم بلبلی/ ۴ لیوان/ ۳۲۰ کیلوکالری
روغن مخصوص سرخ کردنی/ ۶ قاشق غذاخوری/ ۵۴۰ کیلوکالری
فلفل دلمه ای قرمز/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری
فلفل قرمز/ ۵/۰ لیوان/ ۱۰ کیلوکالری
شکر/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۸۰ کیلوکالری
روغن زیتون/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری
سرکه سفید/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری
نمک/ به میزان دلخواه/ ۰ کیلوکالری
طـرز تـهـیـه
ابتدا لوبیاهای چشم بلبلی را بخیسانید تا پوستشان جدا شود؛ سپس در هاون بکوبید و
همه مواد را در قابلمه ای بریزید و بگذارید روی حرارت بپزد و به شکل خمیر درآید. در
ظرفی دیگر، فلفل دلمه ای خرد شده را با فلفل قرمز بخارپز کنید و در مخلوط کن
بریزید. به آن ها سرکه، شکر، نمک و روغن زیتون را بیفزایید و به شکل سس در آورید.
خمیر به دست آمده را به اندازه یک گردو بردارید و به صوت یک گلوله در آورید و در
روغن داغ، سرخ کنید و با سس تهیه شده غذایتان را سرو کنید.
-
128
۱۳۹۳/۲/۲
| دفعات بازدید: 113
در دورانهای مختلف، معیار ثروت و قدرت
اغلب با مالکیت برخی از ارزش مندترین و بهترین الماسها، سنگهای قیمتی و فلزات
گران بها سنجیده شده است. بسیاری از الماسهای بزرگ و نفیس جهان شهرت خود را به
واسطه زیبایی طبیعی و افراد مشهوری که آن ها را در اختیار داشتهاند، کسب کردهاند.
برخی از الماسها در حراجیهای مطرح جهان به قیمتهایی بیش از 10 میلیون
دلار فروخته شده که ارزش ویژه این سنگ باشکوه را بیش از پیش مشخص می سازد.
از این رو، در ادامه این مطلب برخی از بزرگ ترین و مشهورترین الماسهای جهان را
که در قاره فقیر آفریقا کشف شده اند معرفی می کنیم.
الماس ستاره هزاره - 203.04 قیراط
(40.608 گرم)
این الماس فوق العاده زیبا دومین الماس بزرگ بی رنگ درجه D جهان محسوب می شود.
الماس "ستاره هزاره" چه از نظر درونی و چه از نظر بیرونی بی نقص بوده و شکلی شبیه
اشک دارد. این الماس در منطقه "Mbuji-Mayi" کشور جمهوری دمکراتیک کنگو و در سال
1990 کشف شده و سنگ اصلی آن 777 قیراط وزن داشته است. ارزش الماس ستاره هزاره
نامشخص بوده، اما از بیمهای 100 میلیون پوندی برخوردار است.
الماس صلیب سرخ - 205.07 قیراط
(41.014 گرم)
الماس "صلیب سرخ" به رنگ زرد قناری بوده و در سال 1901 در معادن "کیمبرلی" آفریقای
جنوبی کشف شده است. در سال 1918، این الماس از سوی جامعه صلیب سرخ بریتانیا برای
فروش هنری که توسط حراجی "کریستی" در لندن برگزار شد، اهدا شد. این الماس زیبا
دارای صلیب مالتی مشخصی در سطح رویی خود بوده و ارزش آن بیش از 2 میلیون پوند
برآورد شده است.
الماس د بیرز - 234.65 قیراط
(46.930 گرم)
این الماس در سال 1888 در معادن "کیمبرلی" آفریقای جنوبی کشف شده و سنگ اصلی آن
428.5 قیراط وزن داشته است. "د بیرز" بزرگترین الماسی بود که در آن زمان از چهار
معدن کیمبرلی کشف شده بود. بزرگترین الماس هشت وجهی جهان در سال 1928 توسط کارتیه
در گردنبند تشریفاتی "پاتیالا" (Patiala) به کار گرفته شد. ارزش این الماس نامشخص
است.
الماس جوبیلی - 245.35 قیراط
(49.070 گرم)
سنگ اصلی این الماس 650.80 قیراط وزن داشته و در سال 1895 در معدن "جاگرزفونتین"
آفریقای جنوبی کشف شد. سنگی هشت وجهی و با شکلی نامنظم به آنچه که اکنون شاهد آن
هستیم مبدل شده که از نظر اندازه و خلوص، الماسی استثنایی محسوب می شود. در ابتدا،
این الماس به نام "ریتز" شناخته می شد، اما در سال 1897 و به افتخار شصتمین سالگرد
تاجگذاری "ملکه ویکتوریا" به "جوبیلی" تغییر نام داد. ارزش الماس بی رنگ درجه E
جوبیلی نامشخص است.
الماس سنتنری - 273.85 قیراط
(54.770 گرم)
الماس "سنتنری" در ژوییه 1986 کشف شد و سنگ
اصلی آن 599 قیراط وزن داشت. این الماس توسط تیمی به رهبری "گابریل تولکووسکی" تراش
خورده است. پس از برش نهایی، الماس سنتنری با درجه رنگی D دارای 247 سطح کوچک شد.
مالک فعلی، مکان نگهداری و ارزش این الماس نامشخص بوده، اما در سال 1991 به ارزش
100 میلیون دلار بیمه شده است.
الماس روح گریسوگونو - 312.24
قیراط (62.448 گرم)
الماس "روح گریسوگونو"، بزرگترین الماس تراش خورده سیاه جهان است. این سنگ قیمتی در
غرب آفریقای مرکزی یافت شده و وزن سنگ اصلی آن پیش از تراش خوردن برابر با 587
قیراط بوده است. "فواض گروسی" از تکنیک سنتی "مغولی" برای تراش دادن آن در کشور
سوئیس استفاده کرده است. این الماس زیبا روی رکابی از جنس طلای سفید که با 702
الماس کوچک - در مجموع به وزن 36.69 قیراط - پوشیده شده، قرار گرفته است. ارزش و
مالک فعلی آن نامشخص است.
الماس کالینان دو
یا ستاره کوچک تر افریقا - 317.4 قیراط (63.480 گرم)
"کالینان دو" (Cullinan
II) یا ستاره کوچکتر افریقا (Lesser Star of Africa)، دومین الماس بزرگی است
که از سنگ اصلی "کالینان" برش خورده و چهارمین الماس جلا خورده بزرگ جهان محسوب می
شود. سنگ اصلی به افتخار "سِر توماس کالینان" که معدن "پریمیر" در آفریقای جنوبی را
افتتاح کرد، نامگذاری شده بود. کالینان دو الماسی بی رنگ با درجه D بوده و در مرکز
تاج سلطنتی بریتانیا قرار گرفته است. ارزش این الماس فوق العاده حدود 200 میلیون
دلار برآورد شده است.
الماس بی نظیر (اینکامپربل) -
407.48 قیراط (81.496 گرم)
الماس "بی نظیر" در سال 1984 توسط دختر
کوچکی که از میان قلوه سنگهایی در نزدیکی معدن الماس "MIBA" جمهوری دمکراتیک کنگو
عبور می کرد، کشف شد. وزن سنگ اصلی آن برابر با 890 قیراط بوده و پس از تراش خوردن،
بزرگترین الماس قهوهای جهان محسوب می شد. اما بعدها و به منظور نقص درونی کمتر،
وزن آن به 407.5 قیراط کاهش یافت. الماس بی نظیر از رنگ قهوهایزرد جالب توجهای
سود می برد و ارزش آن حدود 20 میلیون دلار برآورد شده است.
الماس کالینان یک (الماس ستاره
بزرگ آفریقا) - 530.20 قیراط (106.040 گرم)
این الماس اشکی دارای 76 سطح کوچک است.
"کالینان یک" (Cullinan I) یا ستاره بزرگ آفریقا (Great Star of
Africa) بزرگ ترین الماس در میان 9 الماسی بوده که
از سنگ اصلی 3106 قیراطی آن برش خورده است. ارزش الماس بی رنگ درجه D کالینان یک که
به نام "ستاره آفریقا" نیز شناخته می شود حدود 400 میلیون دلار برآورد شده است.
الماس جوبیلی طلایی - 545.67
قیراط (109.134 گرم)
الماس "جوبیلی طلایی" در سال 1985 و در
معدن "پریمیر" آفریقای جنوبی کشف شد. این الماس توسط "گابریل تولکووسکی" برش خورده
است. ارزش این الماس سنگین وزن بین 4 تا 12 میلیون دلار برآورد شده است.