آفران بلاگ


عـادات غـذایـی آفـریقـایـی هــا و دستور پخت آکارا


بزرگ ترین مشخصه غذاهای آفریقایی، تنوع است و انتخاب غذای آفریقایی، به تعبیری، یعنی انتخاب سفره سالم. ویژگی دیگری که در غذاهای آفریقایی دیده می شود، ارگانیک بودن آن هاست؛ یعنی معمولا خودشان مراحل کاشت و برداشت محصول اولیه ای که غذا را از آن درست می کنند، را انجام می دهند و انواع سبزیجات، میوه ها و غلات را در حیاط خانه های آفریقایی می توانید پیدا کنید. هر کشوری، غذای محلی خاص خودش را دارد و آفریقا هم از این قضیه مستثنا نیست اما تفاوتی که وجود دارد، این است که بخش زیادی از رستوران های آفریقا به جای غذای محلی، غذای به اصطلاح خودشان بین المللی عرضه می کنند؛ ظرفی شبیه خوراک خرچنگ که همه جا می توانید آن را بخورید. سبک غذاهای آفریقایی خیلی وابسته به غلات است؛ آن ها کربوهیدرات (قند) زیادی می خورند و فرآورده های تهیه شده از ذرت در انواع غذاهایشان دیده می شود. در این کشور، روغن به کار رفته در غذاها معمولا از نوع جامد است و بیشترین سهم را هم در میان روغن ها، روغن درخت نخل دارد.

عادت دیگری که در میان عادات غذایی آفریقایی ها وجود دارد، مصرف فراوان انواع نوشیدنی هاست. آن ها علاقه فراوانی به نوشیدن چای سیاه، چای سبز، دم کرده انواع گیاهان و نوعی چای مخصوص به نام «روی باس» دارند که آن را معمولا بدون شیرین کردن می نوشند و با این کار، کمترین کالری را نسبت به نوشیدن قهوه شیرین یا چای همراه با شکر دریافت می کنند. مردم این سرزمین معمولا در مواجهه با استرس، یک دم کرده گیاهی می نوشند. آن ها عقیده دارند که پیام گرسنگی در اثر کمبود آب بدن از سوی مغز صادر می شود بنابراین بسیاری از اوقات، به جای غذا خوردن، استفاده از یک نوشیدنی را ترجیح می دهند.

ذکر این نکته نیز لازم است که وعده های غذایی در آفریقا معمولا به این صورت است که صبحانه و شام، سبک مصرف می شود اما ناهار که معمولا تا قبل از ساعت ۴ خورده می شود، اصلی ترین و سنگین ترین وعده غذایی آن هاست.


مـواد لازم برای پخت آکارا (Akara) (برای۴ نفر)

لوبیا چشم بلبلی/ ۴ لیوان/ ۳۲۰ کیلوکالری

روغن مخصوص سرخ کردنی/ ۶ قاشق غذاخوری/ ۵۴۰ کیلوکالری

فلفل دلمه ای قرمز/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

فلفل قرمز/ ۵/۰ لیوان/ ۱۰ کیلوکالری

شکر/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۸۰ کیلوکالری

روغن زیتون/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری

سرکه سفید/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

نمک/ به میزان دلخواه/ ۰ کیلوکالری

 

 


طـرز تـهـیـه

ابتدا لوبیاهای چشم بلبلی را بخیسانید تا پوستشان جدا شود؛ سپس در هاون بکوبید و همه مواد را در قابلمه ای بریزید و بگذارید روی حرارت بپزد و به شکل خمیر درآید. در ظرفی دیگر، فلفل دلمه ای خرد شده را با فلفل قرمز بخارپز کنید و در مخلوط کن بریزید. به آن ها سرکه، شکر، نمک و روغن زیتون را بیفزایید و به شکل سس در آورید. خمیر به دست آمده را به اندازه یک گردو بردارید و به صوت یک گلوله در آورید و در روغن داغ، سرخ کنید و با سس تهیه شده غذایتان را سرو کنید.

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم