آفران بلاگ


جاذبه های توريستی آفريقای جنوبی


محوطه‌های فسیل‌های انسان‌های اولیه استرک فونتن، سوآرتکرانز، کرومدرائی و پیرامون
(Fossil Hominid Sites of Sterkfontein, Swartkrans, Kromdraai, and Environs)

S24 09 31.0 E29 10 37.0
تاریخ ثبت: 1999
تاریخ گسترش: 2005

 

 

 

 


جمجمه فسیل معروف تائونگ، نمونه‌ی از گونه اوسترالوپیتکوس آفریکانوس ، در این منطقه در سال 1924 پیدا شده است. دره مکاپان نیز در ین منطقه واقع شده است و در غارهای باستانی بسیار خود بقاهای سکونت و تکامل انسان، به قدمت 3/3 ملیون سال، حفظ کرده است. آثار به جا مانده در این ناحیه خاستگاه و تاریخ تکامل انسان را مشخص می‌کنند. فسیل‌های یافت شده ما را قادر کرده‌اند تا گونه‌ی مختلف انسان‌های اولیه را شناسائی‌کنیم. از جمله آن‌ها می‌توان به پارانثروپوس با قدمت 5/2 تا 5/4 ملیون سال و نیز اختراع آتش در 8/1 تا 1 ملیون سال پیش اشاره کرد. این منطقه در سال 2005م گسترش پیدا کرده است.


پارک تالابی سنت لوئیس
(Greater St Lucia Wetland Park)


S27 50 20 E32 33 00
تاریخ ثبت: 1999

 

 

 

 


فریندهای ناشی از باد، رودخانه و دریا در این محوطه موجب تشكیل اشكال مختلف پوشش سطح زمین، از جمله صخره‌های مرجانی، ساحل‌های طویل شنی، تپه‌های ساحلی، دریاچه‌های به هم پیوسته، مرداب و نیز تالاب‌های وسیع با پوشش گیاهی نی و پاپیروس شده است. تعامل محیط ‌زیست نامتجانس پارك با سیل‌های و طوفان‌های عظیم ساحلی و نیز مكان جغرافیایی بینابینی آن میان آفریقای حاره‌ ای و نیمه‌حاره‌ ای، موجب تنوع زیستی فوق‌العاده‌ و گونه‌زایی مداوم در این محوطه شده است. چینش موزائیكی این اشكال مختلف زیستگاه‌ها و پوشش زمین كنار هم موجب یجاد چشم‌اندازی فوق‌العاده در این منطقه شده است. این محوطه زیستگاه های حیاتی برای طیف وسیعی از گونه‌های متعلق به محیط‌های دریایی، تالابی و ساوانایی قاره آفریقا است.

دلیل ثبت:
پارك سنت لوئیس شامل سیزده منطقه حفاظت شده هم‌جوار مي‌شود كه وسعت‌شان در مجموع بالغ بر 234 هزار هكتار مي‌شود. این محوطه بزرگترین اكوسیستم مصب رودخانه‌ای در آفریقا است و جنوبی‌ترین صخره‌های مرجانی قاره آفریقا را در خود جای داده است. فرایندهای مداوم رودخانه‌ی، دریایی و بادی در این محوطه موجب تنوع اشكال سطح زمین و ایجاد اكوسیستم‌های متنوع شده‌اند كه از جمله آن‌ها می‌توان به دره‌های وسیع زیرآبی، سواحل شنی، تپه‌های جنگلی و نیز موزائیكی از تالاب، چمن زار، جنگل، دریاچه و ساوانا اشاره كرد. تنوع مورفولوژیك و نیز وقوع سیل‌ها و طوفان‌های بزرگ، موجب یجاد فریندهای مداوم تكاملی در منطقه شده است. از جمله پدیده‌های طبیعی فوق‌العاده‌ی كه در این پارك به چشم می‌خورند، می‌توان به افزیش و كاهش چشمگیر میزان نمك موجود در آب دریاچه‌ها، تعداد بسیار لاك‌پشت‌هایی كه در ساحل تخم مي‌گذارند، مهاجرت نهنگ‌ها، دلفین‌ها و كوسه‌ها در فواصل دور از ساحل، جمعیت زیاد پرندگان آبی از جمله پلیكان‌، لك‌لك، حواصیل و چلچله درییی اشاره كرد. موقعیت خاص جغرافیایی این پارك در حدفاصل آفریقای حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای و نیز موقعیت ساحلی آن موجب تنوع زیستی بی‌نظیری در این پارك شده كه وجود 521 گونه پرنده، تنها نمونه كوچكی از آن است.

جزیره روبن
(Robben Island)


S33 48 E18 22
تاریخ ثبت : 1999

 

 

 

 


جزیره روبن در زمان های مختلف طی قرون 17م تا 20م به عنوان زندان ، بیمارستان مخصوص گروه های طرد شده اجتماع و پیگاه نظامی، مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساختمان های واقع در این جزیره، به ویژه بناهایی که مربوط به اواخر قرن بیستم است، مانند زندان امنیتی زندانیان سیاسی، از پیروزی دموکراسی و شکست استبداد و تبعیض نژادی حکایت می کند.
 
پارک اوکاهلامبا/دراکنزبرپ
(UKhahlamba/Drakensberg Park)

S29 23 00 E29 32 26
تاریخ ثبت : 2000

 

 

 

 


این پارک با صخره‌های بازالتی و خاک‌ریزهای شنی از زیبایی طبیعی بی نظیری برخوردار است. علف زارهای واقع در ارتفاعات، رودخانه‌های بکری که در دره‌ها جاری است و تنگه‌های بین صخره‌ها به زیبایی‌های این منطقه افزوده است. زیستگاه‌های متنوع این پارک گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران بومی و غیر بومی در معرض انقراض، به ویژه پرندگان و درختان را در خود جای داده است. علاوه بر آن، این منطقه تماشایی دارای غارها و پناهگاه‌های صخره ا‌ی بسیاری نیز هست که بزرگ ترین مجموعه نقاشی‌های 4000 ساله آفریقا، جنوب صحرا، متعلق به اقوام سان را در این غارها می‌توان یافت. نقاشی‌های روی صخره‌ها از لحاظ کیفیت، تنوع موضوع و چگونگی به تصویر کشیدن حیوانات و انسان‌ها استثنیی و بی‌نظیرند. این نقاشی‌ها نمادی از حیات روحانی اقوام سان بوده که دیگر در این منطقه زندگی نمی‌کنند.

منبع:یونسکو

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم