-
128
۱۳۹۳/۱/۱۰
| دفعات بازدید: 111
محوطههای فسیلهای
انسانهای اولیه استرک فونتن، سوآرتکرانز، کرومدرائی و پیرامون
(Fossil Hominid Sites of Sterkfontein,
Swartkrans, Kromdraai, and Environs)
S24 09 31.0 E29 10 37.0
تاریخ ثبت: 1999
تاریخ گسترش: 2005
جمجمه فسیل معروف تائونگ، نمونهی از گونه اوسترالوپیتکوس آفریکانوس ، در
این منطقه در سال 1924 پیدا شده است. دره مکاپان نیز در ین
منطقه واقع شده است و در غارهای باستانی بسیار خود بقاهای
سکونت و تکامل انسان، به قدمت 3/3 ملیون سال، حفظ کرده است. آثار به جا مانده در
این ناحیه خاستگاه و تاریخ تکامل انسان را مشخص میکنند.
فسیلهای یافت شده ما را قادر کردهاند تا گونهی مختلف
انسانهای اولیه را شناسائیکنیم. از جمله آنها میتوان به
پارانثروپوس با قدمت 5/2 تا 5/4 ملیون سال و نیز اختراع آتش در 8/1 تا 1 ملیون سال
پیش اشاره کرد. این منطقه در سال 2005م
گسترش پیدا کرده است.
پارک تالابی سنت لوئیس
(Greater St Lucia Wetland Park)
S27 50 20 E32 33 00
تاریخ ثبت: 1999
فریندهای ناشی از باد، رودخانه و دریا در این
محوطه موجب تشكیل اشكال مختلف پوشش سطح زمین، از جمله صخرههای مرجانی، ساحلهای
طویل شنی، تپههای ساحلی، دریاچههای به هم پیوسته، مرداب و نیز تالابهای وسیع با
پوشش گیاهی نی و پاپیروس شده است.
تعامل محیط زیست نامتجانس پارك با سیلهای و طوفانهای
عظیم ساحلی و نیز مكان جغرافیایی بینابینی آن میان آفریقای
حاره ای و نیمهحاره ای، موجب
تنوع زیستی فوقالعاده و گونهزایی مداوم در
این محوطه شده است. چینش موزائیكی این
اشكال مختلف زیستگاهها و پوشش زمین كنار هم موجب یجاد چشماندازی فوقالعاده در
این منطقه شده است. این محوطه زیستگاه
های حیاتی برای طیف وسیعی از گونههای متعلق به
محیطهای دریایی، تالابی و ساوانایی
قاره آفریقا است.
دلیل ثبت:
پارك سنت لوئیس شامل سیزده منطقه حفاظت شده همجوار ميشود كه وسعتشان در مجموع
بالغ بر 234 هزار هكتار ميشود. این محوطه بزرگترین
اكوسیستم مصب رودخانهای در آفریقا است و جنوبیترین
صخرههای مرجانی قاره آفریقا را در خود جای داده است. فرایندهای
مداوم رودخانهی، دریایی و بادی در این
محوطه موجب تنوع اشكال سطح زمین و ایجاد اكوسیستمهای متنوع
شدهاند كه از جمله آنها میتوان به درههای وسیع زیرآبی،
سواحل شنی، تپههای جنگلی و نیز موزائیكی از تالاب، چمن
زار، جنگل، دریاچه و ساوانا اشاره كرد. تنوع مورفولوژیك و نیز وقوع سیلها و
طوفانهای بزرگ، موجب یجاد فریندهای مداوم تكاملی در منطقه شده است. از جمله
پدیدههای طبیعی فوقالعادهی كه در این پارك به چشم میخورند،
میتوان به افزیش و كاهش چشمگیر میزان نمك موجود در آب
دریاچهها، تعداد بسیار لاكپشتهایی كه در ساحل تخم ميگذارند، مهاجرت نهنگها،
دلفینها و كوسهها در فواصل دور از ساحل، جمعیت زیاد پرندگان آبی از جمله پلیكان،
لكلك، حواصیل و چلچله درییی اشاره كرد. موقعیت خاص جغرافیایی
این پارك در حدفاصل آفریقای حارهای
و نیمهحارهای و نیز موقعیت ساحلی آن موجب تنوع زیستی بینظیری
در این پارك شده كه وجود 521 گونه پرنده، تنها نمونه كوچكی
از آن است.
جزیره روبن
(Robben Island)
S33 48 E18 22
تاریخ ثبت : 1999
جزیره روبن در زمان های مختلف طی قرون 17م تا 20م
به عنوان زندان ، بیمارستان مخصوص گروه های
طرد شده اجتماع و پیگاه نظامی، مورد استفاده قرار میگرفت. ساختمان های
واقع در این جزیره، به ویژه بناهایی
که مربوط به اواخر قرن بیستم است، مانند زندان امنیتی زندانیان سیاسی، از پیروزی
دموکراسی و شکست استبداد و تبعیض نژادی حکایت می کند.
پارک اوکاهلامبا/دراکنزبرپ
(UKhahlamba/Drakensberg Park)
S29 23 00 E29 32 26
تاریخ ثبت : 2000
این پارک با صخرههای بازالتی و خاکریزهای شنی از زیبایی
طبیعی بی نظیری برخوردار است. علف زارهای واقع در ارتفاعات،
رودخانههای بکری که در درهها جاری است و تنگههای بین صخرهها به زیباییهای
این منطقه افزوده است. زیستگاههای متنوع این
پارک گونههای مختلف گیاهان و جانوران بومی و غیر بومی در معرض انقراض، به ویژه
پرندگان و درختان را در خود جای داده است. علاوه بر آن،
این منطقه تماشایی دارای
غارها و پناهگاههای صخره ای بسیاری نیز هست که بزرگ
ترین مجموعه نقاشیهای 4000 ساله آفریقا، جنوب صحرا، متعلق به اقوام سان را
در این غارها میتوان یافت. نقاشیهای روی صخرهها از لحاظ
کیفیت، تنوع موضوع و چگونگی به تصویر کشیدن حیوانات و انسانها استثنیی و
بینظیرند. این نقاشیها نمادی از حیات روحانی اقوام سان
بوده که دیگر در این منطقه زندگی نمیکنند.
منبع:یونسکو
-
۱۳۹۱/۵/۱۴
| دفعات بازدید: 111
"کازابلانکا" یا "سرای سفید" که به عربی "دار البیضاء" هم گفته میشود، به عروس شهرهای آفریقا شهرت دارد و دیدنیهای بسیاری را در خود نهفته دارد.
-
۱۳۹۲/۳/۸
| دفعات بازدید: 110
بهره برداري از نيروگاه
بادي براي توليد 1/1 گيگاوات برق در پايتخت كنيا انجام شد.
به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران محققان نصب توربين هاي بادي در 25 كيلومتري
جنوب غربي نايروبي پايتخت موفق به توليد 1/1 گيگاوات برق در اين منطقه شدند.
محققان مي گويند كه با توجه به
توسعه اين صنعت در كل جهان با روش هاي نوين اين منطقه قابليت دارد تا به ميزان 50
درصد افزايش يابد.
به گفته اين پژوهشگران شركت هاي سرمايه گذار بايد حدود 815 ميليون دلار در اين
منطقه اختصاص دهند تا توان نيروگاهي 300 مگاواتي در اين منطقه احداث نمود.
اين گزارش بيان مي كند اگر اين توسعه صورت گيرد مجبور مي شوند تا 37 درصد خريد زغال
سنگ براي توليد برق را افزايش دهند كه اين كار در اين شرايط اقتصادي به صرفه نيست.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
-
129
۱۳۹۳/۱۰/۹
| دفعات بازدید: 110
1. آفریقای مدرن را ببینید: به احتمال بسیار زیاد نخستین مقصد شما در اتیوپی، آدیس
آبابا پایتخت این کشور خواهد بود. این شهر می تواند تمام تصوراتی را که از یک شهر
آفریقایی دارید به هم بزند. آدیس آبابا شهری مدرن و تمیز است و این روزها ساخت
وسازهای زیادی برای توسعه بیشتر آن در حال انجام است. پاساژ ها و مراکز خرید هم این
مساله را بخوبی تائید می کند. در حوزه سفر، شما می توانید بسادگی، این موضوع را از
طریق نگاهی به اتوبوس ها یا هواپیماهای خطوط هوایی اتیوپین ایرلاینز یا حرکت در
جاده های برونشهری و معابر شهری این کشور متوجه شوید.
2. با مردم بومی آشنا شوید: آن تصویر مدرن را برای مدتی کنار بگذارید. آیا دوست
دارید مردمی را ببینید که به شیوه بدوی زندگی می کنند و مثلا لباس هایشان از گیاهان
درست شده است. پاسخ تان اگر مثبت است اتیوپی جای خوبی برای شماست. آمارها نشان می
دهد بیش از 80 درصد مردم اتیوپی هنوز در روستاها زندگی می کنند و این روستاییان
آداب و رسوم خاصی مثل موسیقی و نیایش دارند که برای دیگران می تواند جالب باشد.
3. جامعه ای متکثر را ببینید: وقتی شما به اتیوپی بروید شاید فکر کنید به چند کشور
متفاوت سفر کرده اید. دین مردم اتیوپی آمیخته ای از ادیان بومی در کنار دو دین بزرگ
مسیحیت و اسلام است. از نظر زبانی هم مردم این کشور با بیش از 20 زبان صحبت می
کنند. همین وضع در مورد قومیت های گوناگون این کشور نیز وجود دارد. در این کشور بیش
از 20 قوم زندگی می کنند. در این شرایط، هم تنوع دیدنی است و هم زندگی مسالمت آمیز،
آن هم در قاره ای که خاطرات کمی از دعواهای مذهبی و قومی نداشته و ندارد.
شعار گردشگری اتیوپی این است که شما به مهد انسان می آیید. چرا؟ چون قدیمی ترین
فسیل های انسانی که در این کشور کشف شده مربوط به 5/8 میلیون سال قبل بوده است.
4. تنوع طبیعی را درک کنید: دوست دارید با شتر در بیابان راه بروید؟ عاشق قدم زدن
در جاده ای جنگلی و تماشای یک آبشار بزرگ و زیبا هستید؟ دریاچه را ترجیح می دهید یا
می خواهید به یکی از مرتفع ترین مناطق آفریقا سفر کنید؟ همه اینها را اتیوپی به شما
هدیه خواهد کرد. بیابان دناکل که دهانه های آتشفشانی زیادی هم در دل خود دارد، جنگل
بیل و آبشار نیل آبی و دریاچه آن و البته قله راس داشن با 4550 متر ارتفاع. به این
مجموعه باید حضور در نیمکره جنوبی زمین و نیز تنوع زیستی خاص این کشور و حیوانات
بومی آنجا را هم اضافه کنید. جالب است بدانید که در یکی دو شهر از اتیوپی مثل حرار،
یک سنت توریستی، غذا دادن به کفتارهاست.
5. به مهد انسان بروید: مهد در لغت به معنای گهواره است. شعار گردشگری اتیوپی این
است که شما به مهد انسان می آیید. چرا؟ چون قدیمی ترین فسیل های انسانی که در این
کشور کشف شده مربوط به 5/8 میلیون سال قبل بوده است. حال تصور این که قرار است به
چنین سرزمینی بروید؛ مخصوصا با نظر به این که نقشینه های سنگی از آن زمان و نیز
برخی ساختمان های تاریخی مثل کاخ های فسیل قبل از قرن هفدهم، باعث می شود این کشور
به یک جاذبه مهم برای دوستداران تاریخ هم تبدیل شود. ضمنا باید بدانید که نام سابق
اتیوپی، حبشه بوده است که در تاریخ اسلام دارای جایگاه ویژه ای است.
-
۱۳۹۱/۱۱/۳
| دفعات بازدید: 108
غانم شیحاوی کارگردان جوان تونسی و عضو انجمن معرفت در شهر سوسه در مورخ 27 دیماه در محل رایزنی فرهنگی ج.ا.ا با صادق رمضانی گل افزانی رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
-
admin
۱۳۸۹/۴/۲۶
| دفعات بازدید: 108
جزیره مایوت در شرق قاره آفریقا در كنار مجمع الجزایر كومور قرار گرفته و از لحاظ جغرافیایی می توان گفت كه این جزیره در شمال كانال موزامبیك، در اقیانوس هند قرار دارد.
این جزیره به همراه سه جزیره مجمع الجزایر كومور در سال 1843 میلادی به تصرف دولت فرانسه در آمده و در سال 1974 میلادی مردم این جزیره در رفراندومی كه برگزار گردید با حدود 64% آراء به باقی ماندن تحت تسلط دولت فرانسه رای مثبت دادند . در حالی كه سه جزیره دیگر از حاكمیت و استعمار فرانسه در سال 1975 میلادی خارج شدند.
دولت كومور در این سال ها تسلط فرانسه بر جزیره مایوت را مورد انتقاد قرار داده وبارها به شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شكایت نموده است.به عنوان نمونه در سال 1976میلادی دولت كومور به شورای امنیت در این خصوص شكایت نمود كه در جلسه رای گیری 11 عضو به جدایی مایوت از فرانسه رای دادند، اما فرانسه این رای را وتو نمود.
در سال 2009 میلادی مجدداً رفراندومی در این كشور برگزار گردید كه این بار در حدود 95% به عدم جدایی این جزیره از فرانسه رای مثبت دادند. این جزیره اكنون به عنوان 101 امین استان فرانسه و پنجمین استان این كشور در خارج از مرز های فرانسه شناخته شده است.
مساحت این جزیره در حدود 374 كیلومتر مربع بوده و در حدود 185 كیلومتر خط ساحلی دارد. آب و هوای این جزیره گرمسیری بوده و مرطوب می باشد. از ماه نوامبر تا ماه می فصول بارندگی در این جزیره بوده و مابین ماه های می تا نوامبر فصول خشك این جزیره می باشد.
جمعیت این جزیره در حدود 231 هزار نفر بوده و جمعیت 0 تا 14 سال در این كشور 45%، 15 تا 64 سال 53% و 64 سال به بالا در حدود 2% كل جمعیت را به خود اختصاص داده اند.
نرخ رشد جمعیت این جزیره در حدود 3% بوده و نرخ تولد مردم این جزیره در حدود 38 تولد در هزار نفر و نرخ مرگ 7 نفر در هر هزار نفر می باشد. سن امید به زندگی در بین مردم این جزیره در حدود 63 سال بوده و مردان در سن 60 سالگی و زنان در سن 65 سالگی به طور میانگین از دنیا می روند.
از لحاظ مذهبی 97% مردم این جزیره مسلمان بوده و 3 درصد مابقی مسیحیان كاتولیك می باشند. زبان مردم این كشور سواحیلی و فرانسه بوده و نرخ باسوادی در حدود 86% می باشد.
پایتخت جزیره شهر " مامودزو" بوده و كل جزیره به 17 بخش تقسیم می شود.
از لحاظ سیاسی قوای مختلف در این جزیره به صورت ذیل می باشد، رییس كشور رییس جمهور فرانسه بوده و رییس دولت به نمایندگی از رییس جمهور فرانسه و رییس شورای عمومی كشور مسوول كنترل امور جزیره می باشد.
رییس شورای عمومی كشور توسط نمایندگان عضو شورا برای یك دوره شش ساله تعیین می گردد. انتخابات بعدی در سال 2010 میلادی برگزار خواهد گردید.
شورای عمومی كشور كه اصطلاحاً قوه مقننه بوده دارای 19 عضو بوده كه توسط مردم برای یك دوره سه ساله انتخاب می شوند. انتخابات بعدی این شورا در سال 2011 میلادی برگزار خواهد گردید. از لحاظ قضایی نیز یك دادگاه عالی در كشور وجود دارد.
اقتصاد كشور بیشتر بر پایه كشاورزی تنظیم گردیده و علاوه بر آن ماهیگیری نیز بخشی از اقتصاد این جزیره را به خود اختصاص می دهد. این جزیره بیشتر محصولات غذایی خود را از فرانسه وارد می كند.
نرخ تولید ناخالص داخلی این جزیره در سال 2005 میلادی در حدود 953 میلیون دلار بوده است. نرخ بیكاری این جزیره در حدود 25% بوده و در حدود 50 هزار نفر از مردم جزیره در سن كار قرار دارند. محصولات كشاورزی تولیدی جزیره وانیل و قهوه می باشد.
این جزیره دارای 10 هزار خط تلفن ثابت و 48 هزار خط تلفن همراه بوده و دارای 3 ایستگاه تلویزیونی و رادیویی می باشد.
ادامه مطلب همراه با عكس هاي بيشتر در وبلاگ رهنما كسايي
-
129
۱۳۹۳/۱۱/۲۱
| دفعات بازدید: 104
عمر عبدالله جوان کنیایی، به کودکان روستا
قرآن می آموزد؛ او از روی ارادت به انقلاب اسلامی، فرزندان خود را روح الله خمینی،
علی خامنه ای، مرتضی مطهری و حسین بهشتی نام گذاشته است.
مصاحبه با عمر عبدالله به همراه نریشن و تصاویری از روستا بخش هایی از مستند «آشنای
دور» هستند که مجید عزیزی به عنوان کارگردان آن را برای خانه مستند انقلاب ساخته
است.
این مستند سعی دارد علاوه بر به تصویر کشیدن فعالیت های قرآنی این جوان کنیایی، عشق
و ارادت او را به شخصیت های برجسته انقلابی در کشورمان به ویژه امام خمینی(ره) و
رهبر معظم انقلاب بیان کند.
صدور فرهنگ انقلاب دارای ابعاد مختلفی است که یکی از آنها دلبستگی مردم دیگر کشورها
به رهبرانی است که نه بر پایه قدرت و ثروت، بلکه با معیار وابستگی به ارزش های دینی
و آرمان های انقلابی توسط مردم مورد حمایت قرار می گیرند که در این مستند به این
موضوع اشاره می شود.
-
admin
۱۳۸۹/۱/۱۹
| دفعات بازدید: 102
مبارزه در مقابل امپرياليسم در تمامي آفريقا ، مبارزه ايي در جهت استقلال خواهي مداوم آفريقا بودكه از آن به رنسانس آفريقائي تعبير مي شود .
-
129
۱۳۹۳/۷/۱۶
| دفعات بازدید: 102
جمیله بوپاشا بانوی مبارز الجزایری
و
یکی از اعضای مهم جبهه آزادی بخش الجزایر به دعوت عزت الله
ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و مورد
استقبال مسئولانی از سازمان قرار گرفت.
-
128
۱۳۹۳/۴/۱۸
| دفعات بازدید: 100
موسیقی آفریقایی، مخصوصاً موسیقی سنتی
سیاهان آفریقا را در خارج از آفریقا، کمتر میشناسند. برای غیرآفریقاییها، این
موسیقی، عجیب، دشوار و بدون جذابیت است و در نتیجه زحمت گوش دادن به آن را به خود
نمیدهند. هم موسیقی آفریقایی و هم موسیقی غیرآفریقایی زاده خلاقیت بشرند و در
نتیجه عناصر یکسانی چون گام و فاصله و لحن و ملودی و امثالهم را در خود دارند.
موسیقی تقریباً در همه کشورها، نقش یکسانی را بازی میکند و در قالب ترانهها،
لالاییها، ترانههای رزمی، موسیقی دینی و امثال آن ارایه میشوند.
در مجموع، در آفریقا هم سازهایی شبیه به اروپا، از جمله سازهای زهی، بادی و
کوبهای، وجود دارند. مفهوم موسیقی آفریقایی به کلی با موسیقی غربی فرق دارد.
موسیقیدانهای سنتی آفریقا برای لذت بردن، صداها را با یکدیگر ترکیب نمیکنند. هدف
آنها بیان همه جنبههای زندگی از طریق عنصر صداست. آنها از طریق موسیقی، منحصراً
طبیعت را تقلید نمیکنند، بلکه با بهکارگیری صداهای طبیعی، از جمله زبان گفتاری،
طبیعت را بازسازی و آن را به موسیقی تبدیل میکنند.
شاید ظاهراً این موسیقی یکنواخت به نظر برسد، ولی هر صدایی معنی ویژه خود را دارد.
برای اینکه بتوان معنای موسیقی آفریقایی را درک کرد، باید به بررسی آن در متن
زندگی آفریقایی پرداخت. موسیقی در جامعه آفریقا نقش بسیار مهمی دارد و درست از لحظه
تولد، یکی از حیاتیترین جنبههای زندگی یک آفریقایی را تشکیل میدهد. کودکان
آفریقایی از ابتدای خردسالی، نقش موثر و مهمی را در موسیقی به عهده میگیرند و در
سن سه یا چهار سالگی، ساز میسازند. بازیهای موسیقایی که توسط کودکان آفریقایی
اجرا میشوند، آنها را برای شرکت در فعالیتهای دوره بزرگسالی از جمله ماهیگیری،
شکار، کشاورزی، آسیابگردانی، حضور در مراسم عروسی و تشییع و رقص آماده میسازند.
در آفریقا بین انسان و هنر، پیوند عمیقی وجود دارد.
هنر در آفریقا، بالاترین نقش را در برقراری ارتباط بین انسانها ایفا میکند. شاید
به همین دلیل است که در بعضی از زبانهای آفریقای سیاه، برای تعریف موسیقی، فعل
دقیقی وجود ندارد. این هنر بهقدری در انسان آفریقایی نهادینه و موروثی است که شاید
ضرورتی برای نامگذاری آن وجود نداشته است. طبل در جامعه آفریقایی بهقدری مهم است
که گاهی آن را با یک مرد برابر میگیرند، از همین رو زنان باید همان احترامی را که
بهطور سنتی برای مردشان قایل میشوند، برای طبل هم قایل شوند. در بعضی از کشورهای
آفریقایی، زنان حتا اجازه ندارند تحت هیچ شرایطی به طبل دست بزنند، هر چند اسلام
بسیاری از تبعیضهایی را که علیه زنان وجود داشته، در آفریقا از بین برده است.
موسیقی آفریقایی عموماً با هنر دیگری چون شعر یا رقص درآمیخته و بهصورت مهمترین
عنصر بیانی روحیه و احساسات سیاهان درآمده است.
به این ترتیب، دور از ذهن نیست اگر آفریقاییها اصولاً موسیقیدان باشند. در بعضی
از کشورهای آفریقایی، موسیقی عنصری پویا و نیروی پیشبرنده حیات اجتماعی است. در
برخی دیگر، موسیقی کم و بیش شغلی نیمهحرفهای است که همه کس نمیتواند آن را خلق و
اجرا کند و باید گروههایی در این زمینه فعالیت کنند.
این گروهها نیمی از سال را به موسیقی میپردازند و معاش خود را از این طریق به دست
میآورند و نیم دیگر سال را به کار دیگری میپردازند. در بسیاری از جوامع آفریقایی،
حق نواختن بعضی از سازها یا شرکت در مراسم آیینی به همه کس داده نمیشود و در
انحصار موسیقیدانهای حرفهای است. این افراد منحصراً از طریق هنرشان ارتزاق
میکنند و به خانوادهها یا طبقات اجتماعی (کاست) خاصی تعلق دارند. در آفریقای
غربی، برای مشخص کردن موسیقیدانهای حرفهای از واژه گریوت (Griot) استفاده
میکنند. نقش گریوتها چیزی بیشتر از موسیقی و جادو است. آنها راویان تاریخ، فلسفه
و اساطیر و آرشیو آداب و سنن مردم هستند و در شفا و درمان جسمی و روحی بیماران هم
دخالت میکنند. بسیاری ترانههای مذهبی میخوانند و تقریباً نقش کشیشهای اروپایی
قرون وسطا را دارند. مردم آفریقا از گریوتها میترسند و در عین حال توانایی آنها
را تحسین میکنند، هر چند به خاطر آنکه به پایینترین طبقه اجتماع تعلق دارند،
برایشان احترامی قایل نیستند.
از آنجا که موسیقی محور تمام فعالیتهای یک گریوت است، بهرغم ترس و اکراه مردم از
آنها، باز هم نقشی حیاتی و مهم را در زندگی آفریقاییها ایفا میکنند. شاید بتوان
نوازندگان اروپایی گیتار را معادل نوازندگان آفریقایی یعنی گریوتها گرفت.
نوازندگان اروپایی در هر حال نسبت به گریوتها وضعیت بهتری دارند، زیرا مردم به
آنها توهین نمیکنند. موسیقی آفریقا، تاثیر انقلابی را که در حال حاضر همه قاره
آفریقا را در خود گرفته است، بهخوبی نشان میدهد. موسیقی در جوامع سنّتی غالباً
کاری به برآوردن نیازهای زندگی مدرن ندارد. به عبارت دیگر، در دنیای مدرن، رقابت
فوقالعاده بالا است و موسیقی بهعنوان یک حرفه، نمیتواند فرصت چندانی را برای اهل
موسیقی فراهم آورد. در بعضی از جوامع، اصولاً موسیقی شغل تلقی نمیشود و به همین
دلیل، دچار محدودیتهای بیشتری هم میشود. با توجه به وضعیت دنیای معاصر، موسیقی
سنتی در تمام دنیا رو به زوال است، مگر اینکه آینده موسیقیدانها تضمین شود. این
مساله، بهویژه در موسیقی آفریقا که در آن موسیقی شکل مکتوب ندارد و سینه به سینه
منتقل میشود، به شکل بارزتری مشاهده میگردد.
این سخن بدین معنی نیست که موسیقی سنتی آفریقا را باید از تاثیر موسیقیهای کشورهای
دیگر حفظ کرد. هنرمندان اصیل با اختلاط با فرهنگهای دیگر، میتوانند هنر
متعالیتر، غنیتر و گستردهتری را ارایه کنند.
سازها و سبکها:
سازهایی که در اغلب کشورهای آفریقایی وجود دارند، بسیار شبیه سازهای سایر کشورها
هستند، در هر حال، فرهنگ هر کشور و ناحیهای، بر شکل و نحوه نواختن سازها تاثیر
میگذارد، برای مثال در مناطق جنگلی آفریقای غربی، طبل بیشتر از مناطق بیدرخت
ساوانا در آفریقای جنوبی محبوبیت دارد. سازهای موسیقایی، پیوند نزدیک بین
مجسمهسازی و موسیقی را نشان میدهند.
در موسیقی سراسر این قاره بزرگ، همگونی خاصی احساس میشود، ولی تفاوتهای بین
موسیقیهای نواحی و قبایل هم آشکار است. فرهنگهای نگرو (Negro) در جنوب صحرا،
تبادل موسیقایی زنده و پویایی با ساکنان بخش شمالی آفریقا دارند.
همچنین نواحی وسیعی از آفریقا، دارای فرهنگهای مرزی است که ترکیبی از فرهنگ نگرو و
جوامع آفریقایی شمال است. بخش اعظم موسیقی آفریقا مبتنی بر کلام است؛ لذا پیوند بین
زبان و موسیقی، چنان عمیق و دیرینه است که میتوان از کلام بهعنوان سازی موسیقایی
استفاده کرد. از آنجا که موسیقی آفریقا بیان جنبههای گوناگون زندگی و سرشار از حس
است، فرهنگهای مختلف با سبکهای موسیقایی گوناگون میتوانند روی موسیقی تاثیرات
بسیار مهمی بگذارند. در شرق آفریقا، فرهنگها پیچیده هستند و حول گلهداری دور
میزنند. منطقه خویی ـ سان (Khoi – San) در جنوب آفریقا، فرهنگ سادهای دارد که
منحصراً مبتنی بر نمادهای گردآوری غذاست. مردم سواحل شمال غربی گله ندارند و به
خاطر ساختار سیاسی پیچیدهای که در اثر حاکمیت اروپاییها پیدا کردهاند، بیشتر به
نظامهای پادشاهی قدرتمند متکی بودهاند.
سواحل غربی آفریقا، یعنی سرزمین بین سرزمین خویی ـ سان و بخش شمال غربی، فرهنگی
متشکل از شرق آفریقا و شمال غربی آفریقا دارند. تعدادی از قبایل پیگمی (Pygmy)
هنوز در انزوای نسبی و در جنگلها زندگی میکنند. بخش شمالی قاره تا حد زیادی تحت
تاثیر فرهنگ موسیقایی اسلامی است.