بلاگ

فهرست مقالات همه چیده شده بر اساس دفعات بازدید در صعودی

معمولی برجسته مقاله امروز همه
پیش فرض زمان عنوان رای دفعات بازدید نظر ها ترک بک | نزولی صعودی
نوشته ها ادامه...
  1. ساخت پلی برای گردش در میان درختان ۱۰۰ ساله آفریقای جنوبی
    شاخه ها: آفران بلاگ
    پلی به طول ۱۳۰ متر در جنگل کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برای سفر کردن در میان درختان ۱۰۰ ساله ساخته شده است. باغ ملی گیاه شناسی اولین موسسه‌ای است که از سال 1913 به حفظ گیاهان ملی اختصاص داده شده است. قدم زدن در سایه درختان صد ساله جنگل بر روی یک پل قدیمی می‌تواند لذت بخش باشد؛ این پل در "کیپ تاون" در آفریقای جنوبی واقع شده است. این جنگل دارای درختان متعددی است که خود به خود در اثر آب و هوای خوب و بارش باران به وجود آمده‌اند؛ پلی که در این جنگل مشاهده می‌کنید به طول 130 متر و ارتفاع 12 متر ساخته شده است. بازدید کنندگان می‌توانند روی پل و زیر سایه درختان این مسیر را راه بروند؛ این پل جادویی برای سفر کردن به جنگل انبوه شگفت آور ساخته شده است؛ این پل به گردشگران این فرصت را می‌دهد تا از بالا به منظره سرسبز جنگل نگاه کنند.                  
  2. نصب پای مصنوعی به یک لاک پشت آفریقایی
    شاخه ها: آفران بلاگ
    دامپزشکان دانشگاه ایالتی واشنگتن با موفقیت توانستند یک پروتز پای مصنوعی را به لاک پشت نصب کنند. دو دامپزشک دانشگاه ایالتی واشنگتن یک چرخ پروتز را که در حدود ۷ دلار قیمت دارد با موفقیت به جای پای چپ جلویی یک لاک پشت آفریقایی نصب کردند. تصاویر این لاک پشت ۲۳ پوندی (۱۰٫۴۳ کیلوگرمی) که “گامرا” نام دارد درحالی که قادر بود با پای مصنوعی جدید خود بر روی سنگفرش و چمن راه برود منتشر شد. در این تصاویر، گامرا علف می خورد و در محوطه بیمارستان به آهستگی راه می رود. بیمارستان دانشگاه وانشگتن، این لاک پشت ساکن خشکی را در ماه آوریل از مالک آن خریداری کردند. پای چپ جلویی گامرا به شدت آسیب دیده و قطع شده بود.سپس این دامپزشکان تصمیم گرفتند یک چرخ شبیه به چرخ صندلیهای اداری را به این حیوان نصب کنند و به آن شانس دوباره ای را برای زندگی بدهند. عمل جراحی این حیوان دو ماه قبل انجام شد اما این خبر اکنون منتشر شده است. “گامرا” که نام خود را از یک هیولای فیلمهای ژاپنی گرفته است به خوبی راه می رود. براساس گزارش آسوشیتدپرس، به گفته دامپزشکان، این لاک پشت ۱۲ ساله می تواند به مدت چندین دهه زندگی کند و هر روز بزرگتر شود. منبع: خبرگزاری مهر
  3. مبارک در زندان
    شاخه ها: آفران بلاگ
    حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر روز شنبه به حبس ابد محکوم شد. این در حالی است که دو پسر و شماری از وزرا و اعضای هیئت دولت او از اتهامات وارده تبرئه شدند. منبع: القدس العربی
  4. برگزاري مراسم دعاء و نماز و تكريم شهيد انصاري
    شاخه ها: آفران بلاگ
    روز شنبه دوم آذر 1392 در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درخارطوم و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سودان آقای جواد ترکابادی و سرپرست رایزنی فرهنگی آقای رضا شهریور و با شرکت جمعي از شخصيت ها و ودوستداران سوداني جمهوري اسلامي و شهيد ابراهيم انصاري، مراسم صلاة الغائب به امامت شیخ صلاح الدين السنوسی از علماء سودان و دعا براي روح آن شهيد عزيز و نيز سخنراني در فضائل و بيان خدمات ايشان برگزار شد. پس از نماز و تلاوت قرآن مجيد ، مجری سخنور و وكيل دادگستري سودان آقای عبد العظیم سلیم با برشماري صفات حميده و اخلاق پسنديده آن شهيد به تمجيد از ايشان پرداخت.   شیخ صلاح الدين السنوسی   سپس آقای یاسر محمد حسین رئيس پارلمان ملي جوانان سودان (رئيس پارلمان الشباب القومي) پيرامون اخلاق وشخصیت شهید انصاری و اهتمامي كه او به جوانان سوداني مي ورزيد ، صحبت نمود. جواد ترکابادی آنگاه آقای النوارنی محمد عبد الرحمن از سازمان الصحوة(بیداری) منطقه حاج یوسف درباره نقش شهيد انصاري در تبيين معارف ديني و ارائه افق هاي نو توسط آن شهيد سخنراني كرد. در ادامه آقای رضا شهریور سرپرست رایزني فرهنگی طي سخناني با اشاره به آيه شريفه : من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوالله عليه ... شهيد انصاري را مصداقي از مرداني دانست كه به پيمان خويش با خداي متعال صادقانه وفا كردند. سپس آقای جواد ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران به تبيين نقش مهم شهید انصاری درگسترش روابط و مناسبات فرهنگی ميان سودان وایران در دوراني كه رايزن فرهنگي در اين كشور بودند و حتي پس از آن پرداخت و بر ادامه راه شهادت با وجود الگوهايی همچون آن شهید تاکید نمود. منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در خارطوم
  5. تصاویری از برگزاری جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جوبا
    شاخه ها: آفران بلاگ
    صدها تن از مسلمانان سودان جنوبی مراسم جشن میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد(ص) را برگزار کردند. این مراسم در شهر جوبا مرکز سودان جنوبی برگزار شد. سودان جنوبی کشوری در جنوب کشور سودان است که ۱۸ تیر ۱۳۹۰ استقلال آن رسمیت یافت.            
  6. برگزاری مراسم عاشورای حسینی (ع) در مسجد آل محمد (ص) زیمبابوه
    شاخه ها: آفران بلاگ
    مراسم عاشورای حسینی در روز یک شنبه 5/9/91 از ساعت 9 صبح با اجتماع شیعیان از ملیتهای مختلف و تعدادی از گروه های اسلامی و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران و اعضای سفارت و ایرانیان مقیم با قرائت زیارت عاشورا و زیارت وارث آغاز شد.     آقای اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در حراره در باره قیام اباعبدالله (ع)و درسهای عاشورا سخنرانی نمود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: قيام مقدس و پرشكوه امام حسين(ع)ريشه در انحراف هاى بـنيادى و اساسى در جـامعه اسلامى داشت. اين انحراف ها ،زائيده انحراف حكومت اسلامى از مسير اصلى خود از سقيفه به بـعد بـود. كه پس از شهادت على(ع)كلا بـه دست سلسله سفيانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. بـه گواهى اسناد تاريخى, سران اين حزب هيچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند. و ظهور اسلام و به قدرت رسيدن پيامبر اسلام(ص)را, جلوه اى از پيروزى قبیله  بـنى هاشم بـر قبیله  بـنى اميه, در جريان كشمكش قبيلگى در درون طايفه بـزرگ قريش مى دانستند بـا يك حـركت خـزنده, بـه تـدريج در پـوشش اسـلام بـه مناصب كليدى دسـت يافتند و سرانجـام از سال چهلم هجـرى, حكومت اسلامى و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى به دست اين حزب افتاد و پس از بيست سال حكومت معاويه, و بـه دنبـال مرگ وى, پـسرش يزيد بـه قدرت رسيد كه اوج انحراف بـنيادى, و جلوه اى آشكار از ظهور ((جاهليت نو)) در پوشش ظاهرى اسلام بود(3).امام حـسـين(ع)نمى تـوانسـت در بـرابـر چـنين فاجـعه اى سكوت كند و احساس وظيفه مى كرد كه در بـرابـر اين وضع, اعتـراض و مخالفت كند. سخنان, نامه ها و ساير اسنادى كه از امام حسين(ع)به دسـت ما رسـيده, بـه روشنى گوياى اين مطلب اسـت. اين اسناد بـيانگر آن است كه از نظر امام, پـيشوا و رهبـر مسلمانان شـرائط و ويژگى هايى دارد كه امويان فـاقـد آنها بـودند و اسـاس انحراف ها و گمراهيها اين بود كه عناصر فاسد و غير لايق, تكيه بر مسند خلافت اسلامى و جايگاه والاى پـيامبـر زده بـودند و حاكميت و زمامدارى آنها, آثار و نتائج بـسيار تلخ و ويرانگرى بـه دنبـال آورده بود. که امام در جواب نامه کوفیان شرایط حاکم اسلامی را بیان می نماید و فرمود:: ... امام و پيشواى مسلمانان كسـى اسـت كه بـه كتـاب خـدا عمل نموده راه قسط و عدل را در پـيش گيرد و از حـق پـيروى كرده بـا تمام وجود خويش مطيع فرمان خدا باشد.     وی افزود: و نیز امام حـسـين(ع)هنگام عزيمت بـه سـوى عراق در منزلى بـنام «بيضه» خطاب به «حر» خطبه اى ايراد كرد و طى آن انگيزه قيام خود را چنين شرح داد: مردم! پـيامبـر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانى بـا حكومت ستـمگرى مواجـه گردد كه حـرام خدا را حـلال شمرده و پـيمان الهى را درهم مى شكند, بـا سنت و قانون پـيامبـر از در مخالفت درآمده در ميان بـندگان خـدا راه گناه و معصـيت و تـجـاوزگرى و دشـمنى در پـيش مى گيرد, ولى او در مقابـل چنين حكومتى, بـا عمل و يا بـا گفتار اظهار مخالفت نكند, بـرخـداوند است كه آن فرد(ساكت)را بـه كيفر همان ستمگر(آتش جهنم)محكوم سازد. مردم! آگاه باشيد اينان(بنى اميه)اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بـر خود فرض نموده اند, فساد را تـرويج و حدود الهى را تعطيل نموده فى را(كه مخصوص بـه خـاندان پـيامبـر است)بـه خـود اختصاص داده اند و من بـه هدايت و رهبـرى جامعه مسلمانان و قيام بـر ضد اين همه فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده اند, از ديگران شايسته ترم ...» وی در ادامه گفت: حاكميت بـنى اميه كه امام در اين سخنان بـه گوشه هايى از آثـار سوء آن اشاره نموده, در شوون مختـلف جامعه اسلامى اثر گذاشتـه و فساد و آلودگى و گمراهى را گستـرده و عمومى ساخـتـه بـود. امام حسين(ع)در موارد متعددى انگشت روى اين عواقب سوء گذاشتـه و بـه مردم هشـدار داده اسـت كـه بـه چـند نمـونه آن اشـاره مـى شـود: محو سنتها و رواج بدعتها آن حـضرت پـس از ورود بـه مكه, نامه اى بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طى آن چنين نوشت: اينك پيك خود را بـا اين نامه بـه سوى شما مى فرستم, شما را به كتاب خدا و سنت پيامبـر دعوت مى كنم, زيرا در شرائطى قرار گرفته ايم كه سنت پيامبر به كلى از بين رفته و بـدعتها زنده شده است, اگر سخـن مرا بـشنويد, شما را بـه راه راسـت هدايت خـواهم كرد... ديگر به حق عمل نمى شود. مسخ هويت دينى مردم حاكميت زمامداران اموى و اجراى سياست هاى ضد اسلامى توسط آنان, هويت دينى مردم را مسخ كرده ارزشهاى معنوى را در جامعه از بـين برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل ((ذى حسم)) فرمود: مردم بندگان دنيايند, دين بـه صورت ظاهرى و در حد حرف و سخن در زبـانشان مطرح مى شود, تا زمانى كه معاش و زندگى ماديشان رونق دارد, در اطراف دين گـرد مىآيند, اما زمانى كـه بـا بـلا و گرفتارى آزمايش شوند, دينداران در اقليت هستند. پيام جاويد قيام امام حسين (ع) پيام قيام با شكوه سيدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نيست, بلكه اين پـيام پـيامى جاويد و ابـدى است و فراتـر از محدوده زمان و مكان است, هرجا و در هر جامعه اى كه به حق عمل نشود, و از بـاطل خوددارى نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا كه احكام خدا تغيير و تحريف يابد و حاكمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار كنند, در هر جـامعـه اى كه ويژگى هاى جـاهليت را داشته باشد آن جامعه, جامعه اى يزيدى بـوده, و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها, كارى حـسينى خواهد بود. آقای اسدی در ادامه به  اجرا روضه خوانی به زبان فارسی و انگلیسی پرداخت که فضای معنوی بسیار باشکوهی به فضل الهی ایجاد گردید. در ادامه شیخ جولا رئیس مرکز امام خمینی (ره) به زبان محلی شونا روضه خوانی نمود و سپس گروهی از جوانان شیعه آفریقائی بصورت همخوانی نوحه سرائی و سینه زنی نمودند که مورد توجه واقع شد. گفتنی است مراسم عاشورای حسینی (ع) از شبکه های مختلف خبری و دینی بویژه شبکه  بین المللی پرس تی وی  پخش و مصاحبه سفیر و رایزن فرهنگی و نیز گروهی از شیعیان را انعکاس داد . منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در حراره
  7. نیل تاکسی ، جاذبه جدید مصر در رود نیل
    شاخه ها: آفران بلاگ
      "نیل تاکسی "، جاذبه جدید مصر در رود نیل، شمال و جنوب قاهره را به هم متصل و مشکل ترافیک را آسان میکند. مقامات مصر برای کاهش ترافیک قاهره ، شمال و جنوب این شهر را با نیل تاکسی متصل می‌کنند. در راستای کاهش ترافیک زمینی در مسیرهای داخلی وخیابان‌های قاهره هیات دولت مصر از هفته آینده بحث و گفتگو برسر طرحی نو را آغاز می‌کند که با عنوان تاکسی رود نیل ازسوی وزارتخانه‌های حمل ونقل و نیز وزارت محیط زیست و آبیاری به هیات دولت پیشنهاد شده است. طبق این طرح قرار است مسیر" قناتر" در"الخیریه" واقع در شمال قاهره به منطقه "هلوان" واقع در جنوب قاهره متصل شود. طبق طرح ارائه شده ، تاکسی آبی نیل به زودی در ده ایستگاه کار خود را آغاز می‌کند که هرسفر حدود 45 دقیقه زمان می‌برد که درمقایسه با دست کم مسیر یک ساعته با خودرو، مسیر بهتری تلقی می‌شود. منابع رسمی از وزارت آبیاری و منابع آب مصر یاداور شده‌اند که مجموع سفرهای شهری درهر روز حدود 15 سفر خواهد بود. "هشام موژازی"(مجازی) وزیر آبیاری مصر همچنین یادآور شد که این سفرها ممکن است تا 20 دقیقه هم کاهش یابد. این طرح درصورت تصویب از ژانویه 2015 راه اندازی می‌شود.
  8. تاریخچه حمام های ایرانی در قاره آفریقا
    شاخه ها: آفران بلاگ
    تاریخچه حمام های ایرانی در قاره آفریقا به ضمیمه تحقیقي بر حضور معاصر ایرانیان در تانزانیا و زنگبار بررسی های میدانی انجام شده درکشورهای آفریقایی بخصوص کشورها و جزایرشرق آفریقا نشان می دهد که ایرانیان در قرن نوزده میلادی اقدام به برپایی بیش از 8 حمام با معماری ایرانی نموده اند که بخش عمده ای از این آثار درجزیره تاریخی زنگبار در جمهوری متحده تانزانیا قرار دارد. از میان این بناهای تاریخی حمام موسوم به "حمامنی"( بمعنای محل حمام در زبان سواحیلی ) که درمرکز اصلی شهر سنگی زنگبار قرار دارد ودر سال 1979 میلادی توسط وزارت فرهنگ دولت انقلابی زنگبار به عنوان آثار تاریخی ؛ثبت ،بازسازی در معرض دید گردشگران خارجی قرار گرفته است. این بنای تاریخی در حدود سال 1920 میلادی توسط معماریا تاجری ایرانی بنام حاج غلامحسین شده است و توسط سلطان برغاش حاکم وقت زنگباربا کارکرد عمومی و هزینه در اختیارمردم زنگبار قرار داده شده است و بمرور زمان شامل قانون وقف در این کشورگردید. ازنکات قابل توجه همجواری بنای حمامنی با مسجد مرکزی شیعیان موسوم به مسجد" ثقه الاسلام" می باشد که نشان می دهد برپایی این مسجد در کنار مسجد از توجه ایرانیان و شبعیان به پاکی و طهارت حکایت دارد و مبلغین و روحانیون ایرانی تبار که بعنوان مرجع شیعیان اثنی عشری درحدود 150 سال در این منطقه زندگی کرده اند؛ تبلیغ اسلام راستین را با شعار نظافت و پاکی برای دعوت مردم محلی مد نظر قرارداشتند. درمصاحبه با ساکنان زنگبارِ برخی از شیعیان اثنی عشری آنان عنوان داشتند که ایرانیان و مبلغین روحانی ایرانی تبار از ۳۵۰ سال پیش به کشور زنگبار رفت و آمد داشته اند و همین نفوذ معنوی باعث گردیده تا سلطان زنگبار و نماینده استعمار بریتانیا در شرق آفریقا دو روز ۲۱ رمضان ضربت خوردن علی (ع) و روز عاشورا را دراین کشورسنی مذهب را تعطیل رسمی اعلام نمایند. بررسی اولیه نشان می دهد که حاجی غلامحسین از تجار با سابقه ایرانی بوده است که با توجه به حضور برخی از نظامیان و شاهزادگان ایرانی در جزیره زنگبار با سفر به زنگبار و آوردن معماران ایرانی نقش بسزایی در برپایی حمام های ایرانی داشته است و نام وی نیز بر روی کتیبه موجود در سر درب این حمام ثبت شده است. ساختار این حمام های ساخته شده بصورت مشابه و یکسان بوده است و از برخی از این حمام ها بصورت خصوصی برای خاندان سلطنتی عمان که زنگبار را پایتخت سلطنت خود انتخاب کرده بودند؛استفاده می شده ویکی از این حمام ها در منطقه حکومتی موسوم به "فروزانی" درمجاورت کاخ سلطان زنگبار و مقر کنونی حزب حاکم این کشور قرار دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که فرهنگ استفاده از حمام با توجه به حضور ایرانیان در میان مردم زنگباررونق پیدا کرده است و در حافظه شفاهی مردم و سالمندان زنگباری ازاین حمام ها برای استحمام درمناسبتهای مهم همچون عید نوروز ،جشن های عروسی و مسابقات ورزشی استفاده می شده است و حتی در ساعاتی خاص به بانوان اختصاص داشته است. بنا بر اسناد موجود حمام سلطنتی فروزانی به شاهزاده ایرانی شهرزاده دختربزرگ شاه ایران محمد شاه قاجار تعلق داشته است ،که در حدود 170 سال پیش به عقد سلطان زنگبار؛ سعید بن سلطان درآمده بود و برای چندین سال دراین جزیره اقامت داشته است. دیگر حمام ایرانی در حومه جزیره زنگبار در منطقه "کیدچی" قرار دارد که به حمام کیدچی مشهور می باشد و این حمام دارای معماری ایرانی و منقش به اشعار حک شده به زبان فارسی و اشعار سعدی می باشد که آیه مبارکه "نصرمن الله و فتح قریب " در این مکان با رسم الخط فارسی منقش شده است. با توجه به حضورتاریخی ایرانیان و شیعان درجزایر شرق آفریقا متاسفانه با حضور استعمار انگلیس و دیگر کشورهای استعمارگر غربی درتاریخ سیاسی زنگبار و تحت الحمایه قرار داشتن این کشور تا 1964 میلادی واز طرف دیگر حضور اعراب ؛دست پنهانی برای تخریب و محو آثار تمدن ایرانیان و شیعیان درمناطق مختلف جزایر شرق آفریقا بچشم می خورد که با این وجود هنوز مساجد ،قبرستان ها ؛ حسینیه های متعلق یه شیعیان درسرتاسر این کشورها بچشم می خورد و تاریخ هزار ساله کشورمان را بدون متولی به رخ گرداشگران و محققان می کشاند. تحقیقات میدانی اینجانب درجزیره زنگبار درسال 2008 میلادی نشان داد که بخشی مهمی ازاماکن و بناهای متعلق به شیعیان و ایرانیان درسالهای 60 میلادی به بهانه عقاید کمونیستی حکام وقت زنگبار و روحیه انقلاب نمایانه تخریب شده است که قبور مبلغین ایرانی از جمله آیت الله مروج و خاندانش تخریب وبا خاک یکسان شده است و مدارس دینی و حسینیه های شیعی مورد مصادره و چپاول دولتمردان وقت قرار گرفته است . در تاریخ شفاهی مردم و سالمندان زنگباری از سرداری ایرانی بنام خان یا کلبعلی خان نام برده می شود که در ثبیت مذهب تشیع در زنگبارامروزی سهم بسزایی داشته است و وی که ازسپاهیان ایران بوده است بعد ازحضور در ارتش عمان با خاندان سلطان وقت عمان به زنگبارنقل پایتخت می کند و بعنوان سپ سالارسلاطین عمانی به خدمت مشغول می شود و درکسترش اسلام مبارزه با اجانب شجاعتهایی را از خود به جای گذارده است وبا برخورداری از اقتدارمعنوی و حکومتی در مسجد ثقه السلام زنگبار و منابر برخی مساجد گفتن "اشهد ان علیا ولی الله " را مجازو مرسوم می کند و با حفر چندین چاه آبیاری درکشاورزی و رونق اقتصادی بومیان آفریقایی و زنج تبارهمت گذاشت است و به پاس خدمات ارزنده وی محله موسوم به "عجمو"(فارس) درزنگبار کما کان وجود دارد و مردم به نیکی از وی یاد می کنند. ازنقاط شوم برجای مانده درحافظه تاریخی معاصر مردم زنگبارنقشه ازدواج اجباری دختران خانوادهای ایرانی بخصوص خاندان وابسته مرعشی شوشتری با دولتمردان و اعضاء کابینه انقلابی وقت زنگبار در سالهای 1964 و1965 میلادی بوده است که باعث گردید تا ایرانیان و مبلغین مهاجراز این کشوربه دیگر مناطق و دوبی مهاجرت و حتی فرار نمایند و جالب اینکه دست ناپاک اجانب بر ناموس ایرانیان مسلط نشدند و ایرانیان با فراهم کردن زمینه فرار مخفیانه تعدادی از زنان و دختران ایرانی از جزیره زنگبار،غیرت دینی خود را نشان دادند و تعدادی از مردان آنها به زندان افکنده شدند. بررسی های امروزی نشان می دهد سیاستهای ضد دینی "ژولیوس نایرره "پدرمسیحیت نوین و بنیانگذاراستقلال تانزانیا که در دوران حیات سیاسی خود بازیچه دو ابرقدرت شرق و غرب بوده است در اخراج ایرانیان و مهاجرت شیعیان نقش مهمی داشته است که با مرگ وی و روی کار آمدن علی حسن موینی رییس جمهور تانزانیا و زنگبار این محدویتها مورد تجدید نظر قرار گرفت. با وجود محدودیتهای مذهبی و مصادره اموال و اماکن ایرانیان و شیعیان در زنگبار که درسالهای حکومت پهلوی و دهه پنجاه شمسی صورت گرفته است ؛متاسفانه رژیم طاغوت دراحیای حقوق ایرانیان و مسلمانان هیچ واکنشی از خود نشان نداد و همین باعث شد تا اتباع ایرانی با پذیرفتن تابعیت بومی و انصراف ازهویت ایرانی در این کشورنوعی "اقامت اجباری" نمایند و با پیروزی انقلاب اسلامی مجددا روابط دو کشور وارد مرحله نوین و سازنده ای گردید که هم اکنون دهها خانواده ایرانی در تانزانیا و زنگبارزندگی می نمایند و جمهوری اسلامی طرح های مختلف سازندگی و آموزشی را درسی سال اخیردراین کشوراجرا کرده است. امروزنیز در فرهنگ سواحیلی زبانان که گستره جمعیتی اصلی را درکشورهای شرق و جنوب آفریقا تشکیل می دهد دهها کلمه و اصطلاح فارسی در زبان محاوره ای و عامیانه مردم بومی همچون " وزیر ؛ دیوان ؛ چلو؛رنگ و غیره وجود دارد که نشان از تاثیرگذاری فرهنگی بر این مناطق آفریقایی می باشد. نويسنده و محقق :ياسر كنعاني
  9. اهرام سودان
    شاخه ها: آفران بلاگ
    اهرام ثلاثه مصر یکی از معروف ترین بناهای تاریخی و عجایب هفت گانه جهان محسوب می شود، اما تعداد این هرم ها در سودان بیشتر است.     نام عملی این اهرام که امروزه به "اهرام البجراویه" (به خاطر نزدیکی به روستای "البجراویه" که در نزدیکی شهر شندی در 200 کیلومتری شمال شرقی پایتخت سودان قرار دارد) معروف است، "اهرامات مروی" است که از آثار پادشاهی بزرگ "هندوکش" به حساب می آید. کوشی ها معابد و بناهای دیگری نیز بر جای گذاشتند که در تصویر مشاهده می کنید. بنابراین گزارش، در سال 1070 قبل از میلاد، جانشین فرعون اعلام استقلال منطقه کوش از مناطق تحت سیطره فرعون را می کند که در حال حاضر در 400 کیلومتری شهر خارطوم پایتخت سودان قرار دارد. در این هرم ها نیز مانند اهرام ثلاثه پادشان بزرگی مدفون هستند.گفتنی است که سودان دارای 220 هرم یعنی دو برابر اهرام مصر است و اهرام مروی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.                        
  10. دنیای ناشناخته موسیقی آفریقایی
    شاخه ها: آفران بلاگ
        موسیقی آفریقایی، مخصوصا‌ً موسیقی سنتی سیاهان آفریقا را در خارج از آفریقا، کمتر می‌شناسند. برای غیرآفریقایی‌ها، این موسیقی، عجیب، دشوار و بدون جذابیت است و در نتیجه زحمت گوش دادن به آن را به خود نمی‌دهند. هم موسیقی ‌آفریقایی و هم موسیقی غیرآفریقایی‌ زاده خلاقیت بشرند و در نتیجه عناصر یکسانی چون گام و فاصله و لحن و ملودی و امثالهم را در خود دارند. موسیقی تقریبا‌ً در همه کشورها، نقش یکسانی را بازی می‌کند و در قالب ترانه‌ها، لالایی‌ها، ترانه‌های رزمی، موسیقی دینی و امثال آن ارایه می‌شوند. در مجموع، در آفریقا هم سازهایی شبیه به اروپا، از جمله سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای، وجود دارند. مفهوم موسیقی آفریقایی به کلی با موسیقی غربی فرق دارد. موسیقیدان‌های سنتی آفریقا برای لذت بردن، صداها را با یکدیگر ترکیب نمی‌کنند. هدف آنها بیان همه جنبه‌های زندگی از طریق عنصر صداست. آنها از طریق موسیقی، منحصرا‌ً طبیعت را تقلید نمی‌کنند، بلکه با به‌کارگیری صداهای طبیعی، از جمله زبان گفتاری، طبیعت را بازسازی و آن را به موسیقی تبدیل می‌کنند. شاید ظاهرا‌ً این موسیقی یکنواخت به نظر برسد، ولی هر صدایی معنی ویژه خود را دارد. برای این‌که بتوان معنای موسیقی آفریقایی را درک کرد، باید به بررسی آن در متن زندگی آفریقایی پرداخت. موسیقی در جامعه آفریقا نقش بسیار مهمی دارد و درست از لحظه تولد، یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های زندگی یک آفریقایی را تشکیل می‌دهد. کودکان آفریقایی از ابتدای خردسالی، نقش موثر و مهمی را در موسیقی به عهده می‌گیرند و در سن سه یا چهار سالگی، ساز می‌سازند. بازی‌های موسیقایی که توسط کودکان آفریقایی اجرا می‌شوند، آنها را برای شرکت در فعالیت‌های دوره بزرگسالی از جمله ماهیگیری، شکار، کشاورزی، آسیاب‌گردانی، حضور در مراسم عروسی و تشییع و رقص آماده می‌سازند. در آفریقا بین انسان و هنر، پیوند عمیقی وجود دارد. هنر در آفریقا، بالاترین نقش را در برقراری ارتباط بین انسان‌ها ایفا می‌کند. شاید به همین دلیل است که در بعضی از زبان‌های آفریقای سیاه، برای تعریف موسیقی، فعل دقیقی وجود ندارد. این هنر به‌قدری در انسان آفریقایی نهادینه و موروثی است که شاید ضرورتی برای نامگذاری آن وجود نداشته است. طبل در جامعه آفریقایی به‌قدری مهم است که گاهی آن را با یک مرد برابر می‌گیرند، از همین رو زنان باید همان احترامی را که به‌طور سنتی برای مردشان قایل می‌شوند، برای طبل هم قایل شوند. در بعضی از کشورهای آفریقایی، زنان حتا اجازه ندارند تحت هیچ شرایطی به طبل دست بزنند، هر چند اسلام بسیاری از تبعیض‌هایی را که علیه زنان وجود داشته، در آفریقا از بین برده است. موسیقی آفریقایی عموما‌ً با هنر دیگری چون شعر یا رقص درآمیخته و به‌صورت مهمترین عنصر بیانی روحیه و احساسات سیاهان درآمده است.       به این ترتیب، دور از ذهن نیست اگر آفریقایی‌ها اصولا‌ً موسیقیدان باشند. در بعضی از کشورهای آفریقایی، موسیقی عنصری پویا و نیروی پیش‌برنده حیات اجتماعی است. در برخی دیگر، موسیقی کم و بیش شغلی نیمه‌حرفه‌ای است که همه کس نمی‌تواند آن را خلق و اجرا کند و باید گروه‌هایی در این زمینه فعالیت کنند. این گروه‌ها نیمی از سال را به موسیقی می‌پردازند و معاش خود را از این طریق به دست می‌آورند و نیم دیگر سال را به کار دیگری می‌پردازند. در بسیاری از جوامع آفریقایی، حق نواختن بعضی از سازها یا شرکت در مراسم آیینی به همه کس داده نمی‌شود و در انحصار موسیقیدان‌های حرفه‌ای است. این افراد منحصرا‌ً از طریق هنرشان ارتزاق می‌کنند و به خانواده‌ها یا طبقات اجتماعی (کاست) خاصی تعلق دارند. در آفریقای غربی، برای مشخص کردن موسیقیدان‌های حرفه‌ای از واژه گریوت (Griot) استفاده می‌کنند. نقش گریوت‌ها چیزی بیشتر از موسیقی و جادو است. آنها راویان تاریخ، فلسفه و اساطیر و آرشیو آداب و سنن مردم هستند و در شفا و درمان جسمی و روحی بیماران هم دخالت می‌کنند. بسیاری ترانه‌های مذهبی می‌خوانند و تقریبا‌ً نقش کشیش‌های اروپایی قرون وسطا را دارند. مردم آفریقا از گریوت‌ها می‌ترسند و در عین حال توانایی آنها را تحسین می‌کنند، هر چند به خاطر آن‌که به پایین‌ترین طبقه اجتماع تعلق دارند، برایشان احترامی قایل نیستند. از آنجا که موسیقی محور تمام فعالیت‌های یک گریوت است، به‌رغم ترس و اکراه مردم از آنها، باز هم نقشی حیاتی و مهم را در زندگی آفریقایی‌ها ایفا می‌کنند. شاید بتوان نوازندگان اروپایی گیتار را معادل نوازندگان آفریقایی یعنی گریوت‌ها گرفت. نوازندگان اروپایی در هر حال نسبت به گریوت‌ها وضعیت بهتری دارند، زیرا مردم به آنها توهین نمی‌کنند. موسیقی آفریقا، تاثیر انقلابی را که در حال حاضر همه قاره آفریقا را در خود گرفته است، به‌خوبی نشان می‌دهد. موسیقی در جوامع سن‍ّتی غالبا‌ً کاری به برآوردن نیازهای زندگی مدرن ندارد. به عبارت دیگر، در دنیای مدرن، رقابت فوق‌العاده بالا است و موسیقی به‌عنوان یک حرفه، نمی‌تواند فرصت چندانی را برای اهل موسیقی فراهم آورد. در بعضی از جوامع، اصولا‌ً موسیقی شغل تلقی نمی‌شود و به همین دلیل، دچار محدودیت‌های بیشتری هم می‌شود. با توجه به وضعیت دنیای معاصر، موسیقی سنتی در تمام دنیا رو به زوال است، مگر این‌که آینده موسیقیدان‌ها تضمین شود. این مساله، به‌ویژه در موسیقی آفریقا که در آن موسیقی شکل مکتوب ندارد و سینه به سینه منتقل می‌شود، به شکل بارزتری مشاهده می‌گردد. این سخن بدین معنی نیست که موسیقی سنتی آفریقا را باید از تاثیر موسیقی‌های کشورهای دیگر حفظ کرد. هنرمندان اصیل با اختلاط با فرهنگ‌های دیگر، می‌توانند هنر متعالی‌تر، غنی‌تر و گسترده‌تری را ارایه کنند.       سازها و سبک‌ها: سازهایی که در اغلب کشورهای آفریقایی وجود دارند، بسیار شبیه ‌سازهای سایر کشورها هستند، در هر حال، فرهنگ هر کشور و ناحیه‌ای، بر شکل و نحوه نواختن سازها تاثیر می‌گذارد، برای مثال در مناطق جنگلی آفریقای غربی، طبل بیشتر از مناطق بی‌درخت ساوانا در آفریقای جنوبی محبوبیت دارد. سازهای موسیقایی، پیوند نزدیک بین مجسمه‌سازی و موسیقی را نشان می‌دهند. در موسیقی سراسر این قاره بزرگ، همگونی خاصی احساس می‌شود، ولی تفاوت‌های بین موسیقی‌های نواحی و قبایل هم آشکار است. فرهنگ‌های نگرو (Negro) در جنوب صحرا، تبادل موسیقایی زنده و پویایی با ساکنان بخش شمالی آفریقا دارند. همچنین نواحی وسیعی از آفریقا، دارای فرهنگ‌های مرزی است که ترکیبی از فرهنگ نگرو و جوامع آفریقایی شمال است. بخش اعظم موسیقی آفریقا مبتنی بر کلام است؛ لذا پیوند بین زبان و موسیقی، چنان عمیق و دیرینه است که می‌توان از کلام به‌عنوان سازی موسیقایی استفاده کرد. از آنجا که موسیقی آفریقا بیان جنبه‌های گوناگون زندگی و سرشار از حس است، فرهنگ‌های مختلف با سبک‌های موسیقایی گوناگون می‌توانند روی موسیقی تاثیرات بسیار مهمی بگذارند. در شرق آفریقا، فرهنگ‌ها پیچیده هستند و حول گله‌داری دور می‌زنند. منطقه خویی‌ ـ سان (Khoi – San) در جنوب آفریقا، فرهنگ ساده‌ای دارد که منحصرا‌ً مبتنی بر نمادهای گردآوری غذاست. مردم سواحل شمال غربی گله ندارند و به خاطر ساختار سیاسی پیچیده‌ای که در اثر حاکمیت اروپایی‌ها پیدا کرده‌اند، بیشتر به نظام‌های پادشاهی قدرتمند متکی بوده‌اند. سواحل غربی آفریقا، یعنی سرزمین بین سرزمین خویی‌ ـ سان و بخش شمال غربی، فرهنگی متشکل از شرق آفریقا و شمال غربی آفریقا دارند. تعدادی از قبایل پیگمی (Pygmy)‌ هنوز در انزوای نسبی و در جنگل‌ها زندگی می‌کنند. بخش شمالی قاره تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ موسیقایی اسلامی است.
« 1 ... 18 19 20 (21) 22 23 24 ... 27 »