-
admin
۱۳۸۹/۱۲/۱۴
| دفعات بازدید: 38
-
admin
۱۳۹۰/۱/۱۴
| دفعات بازدید: 41
-
admin
۱۳۹۰/۲/۲۶
| دفعات بازدید: 41
گفته شده است که قذافی هنگام فرار از طرابلس، زخمی شده است
اما این خبر بلافاصله تکذیب شد.
به راستی قذافی در چه حالی است؟
-
admin
۱۳۸۹/۳/۱۵
| دفعات بازدید: 43
مقدمه
نيرو هاي نظامي رژيم صهيونيستي صبح روز دوشنبه مورخ 10/3/89 با حمله به كشتي امداد رساني "مرمره" در حدود 20 نفر از فعالان حقوق بشر را كشته و بيش از 50 نفر ديگر را نيز زخمي نمودند. اين جنايت سفاكانه، با انتقاد فراوان جامعه بين الملل مواجه گرديد. در اين گزارش سعي بر اين داريم تا واكنش نسبت به اين موضوع را در سطح بين الملل و در سطح قاره آفريقا بررسي نماييم.
اخبار حمله
حمله به كشتي مرمره همانطور كه اشاره گرديد در صبح دوشنبه مورخ 10/3/89 به وقوع پيوست. كاروان امدادرساني غزه كه از هفته پيش حركت خود را از يونان و تركيه آغاز كرده بود، شامل 10هزار تن مواد پزشكي، ساختماني و 100 منزل مسكوني آماده براي اسكان هزاران آواره و 500 دستگاه ويلچر براي معلولان بوده است.
بالگردهای رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات بامداد دیروز دوشنبه با فرماندهی مستقیم فرمانده نیروی دریایی این رژیم به کاروان آزادی حمله کردند. این حمله پس از آن صورت گرفت که کاروان آزادی به 50 مایلی ساحل غزه نزدیک شده بود. کشتیهای صهیونیستی با پرچم های سفید در آبهای بین المللی کاروان آزادی را محاصره کردند و با بالگردهای خود آن را هدف قرار دادند.
تركيه اعلام كرد كه اين كشور سه فروند هواپيما را براي انتقال اجساد شهدا و زخميهاي فعالان صلح به سرزمين اشغالي اعزام نمود. دولت آنكارا از رژيم صهيونيستي خواست هر چه سريعتر فعالان صلح سرنشين 6 كشتي از جمله كشتي تركي را آزاد كنند. رجب طيب اردوغان، نخستوزير تركيه گفت: اسرائيل بايد كشتيها و فعالان صلح را آزاد كند و ما اطلاعات كاملي را درباره قربانيان ميخواهيم و خواستار تحويل فوري اجساد و رسيدگي سريع به زخميها هستيم. سه كشتي از جمع 6 كشتي كه در قالب كاروان امدادرساني عازم غزه بود حامل پرچم تركيه بوده است.
كاروان امدادرساني براي غزه شامل 6كشتي است كه از سوي يك ائتلاف بينالمللي شامل جنبش آزادي غزه، بنياد كمكهاي انسان دوستانه تركيه، كمپين اروپايي رفع محاصره غزه و چند مؤسسه و نهاد از مالزي، يونان و ايرلند مديريت ميشود و بيش از 40 دولت از آن حمايت ميكند. ناوگان آزادي 750 عضو از بيش از 40 كشور داشت و 44 شخصيت رسمي و پارلماني اروپايي و عربي در آن حضور داشتند.
واكنش هاي جهاني.....
ادامه مطلب در سايت آفران
-
admin
۱۳۸۹/۱/۲۶
| دفعات بازدید: 43
دوستان علاقمند به تهیه وبلاگ در خصوص آفریقا می توانند به آدرس های زیر مراجعه نمایند:
http://blogfa.com
http://persianblog.com
http://parsiblog.com
وپس از انجام مراحل ثبت نام آدرس آن را به پست الکترونیک info@afran.ir ارسال نمایند تا در اولین فرصت در لیست وبلاگ های مرتبط با آفریقا اضافه شود
-
admin
۱۳۸۹/۵/۹
| دفعات بازدید: 45
صحرای بزرگ آفریقا بزرگترین صحرای گرم جهان در شمال آفریقا با مساحتی حدود ۹ ملیون کیلومتر مربع و قدمتی معادل دو و نیم ملیون سال واقع شده است.
این صحرا از غرب به اقیانوس اطلس , از شمال به کوههای اطلس و دریای مدیترانه, دریای سرخ و مصر در شرق و از جنوب به سودان و درهٔ رود نیل محدود میشود. صحرای بزرگ آفریقا قاره را به دو قسمت شمال و منطقه زیر صحرا تقسیم میکند.انسان در لبههای صحرا به مدت50000 سال زیسته است. در طول آخرین دوره یخبندان این منظقه بسیار مرطوب تر بود، چیزی همانند وضعیت امروزی شرق آفریقا. آثار حکاکی انسان شامل جانوران آبی مثل کروکدیل در این محل یافت شده است.فسیل های دایناسور هم آثار دیگری است که کاوشگران در این بخش یافته اند.اما امروزه به جز نواحی کوچکی در اطراف درهٔ رود نیل و بخشهای مجزای کوچک دیگر, این ناحیه عاری از پوشش گیاهی سبز است.حدود دو و نیم ملیون نفر در این ناحیه زندگی میکنند که اکثرا مردمان کشورهای موریتانی,مراکش و الجزیره هستند.
منبع: بيابان ها و كويرهاي ايران
-
admin
۱۳۸۹/۱۱/۱۹
| دفعات بازدید: 45
1- سرنگونی مبارک
2- انحلال مجلس کشور
3- پایان حالت فوق العاده در کشور
4- تشکیل حکومت انتقالی وحدت ملی
5-اصلاح قوانین کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
6-محاکمه مسئولینی در شهادت انقلابیون نقش داشتند
7- محاکمه سریع مفسدین و غارتگران ثروت کشور
-
admin
۱۳۸۹/۶/۴
| دفعات بازدید: 45
آفريقاي جنوبي به رنگين کمان فرهنگ ها معروف است و مسلمانان آن نيز از رنگ ها و نژادهاي مختلف هستند به گونه اي که همه رنگ مسلمان اعم از سياه مرکز آفريقا، سياه روشن تر شمال و جنوب آفريقا، رنگين پوستان هندي، پاکستاني، زرد پوستان اندونزي و مالزيايي و سفيد پوستان اروپايي، عرب و ايراني را در ميان آنها مي توان ديد. چرا که آفريقاي جنوبي از قديم، کشوري مهاجر پذير بوده و به همين دليل همه مهاجران مسلمان آن نيز به نسبت کشور خاستگاه خود، آداب و رسوم و به ويژه مراسم هاي ديني ماه مبارک رمضان را به سبک و سياق خود برگزار مي کنند.
در هر حال همه آنها مسلمان هستند و گرچه بيشتر از دو درصد از جمعيت 46 ميليوني اين کشور را در بر نمي گيرند، ولي در اين ماه مبارک علاوه بر انجام شعائر ديني همچون روزه داري، انجام کارهاي نيک، برپايي محافل انس با قرآن، بخش مهمي از آذوقه و قوت روزانه خود را به غير مسلمانان فقير کشورشان اختصاص مي دهند.
در اين ماه با وجود روزه داري مسلمانان، همه مساجد کشور پس از نماز عصر براي تهيه انواع غذا به منظور دادن افطاري به فقرا از جمله افراد غيرمسلمان فعال هستند.
به طور مثال مسجد الرحمن در پرتوريا پايتخت اين کشور از ساعت سه عصر تا بعد از شامگاه پذيراي حدود 500 تن از نيازمندان غير مسلمان است و همين موضوع خود نقش مهمي در نوع نگاه عمومي مردم اين کشور به مسلمانان دارد.
کوتاه سخن اينکه برکات خدايي ماه مبارک رمضان در آفريقاي جنوبي هم شامل مسلمانان و غير مسلمانان اين کشور است و همين مهم به همراه نيکي مسلمانان به ديگران و اهميت دادن به روحيه برادري و همزيستي شان با ديگر اديان و اقوام، در نوع نگاه احترام آميز غير مسلمانان به آنها تاثير بسزايي داشته و دارد.
مسلمانان به ويژه در ماه مبارک رمضان در ميان هموطنان جامعه و فرهنگ متکثر کشورشان از اعتبار اجتماعي خاصي برخوردار هستند. تعامل مثبت بين مسلمانان و غيرمسلمانان در اين کشور موجب شده است که غيرمسلمانان نسبت به فرهنگ اسلامي شناخت تقريبا کامل داشته باشند و به دليل جايگاه نسبتا برتر مسلمانان براي آنها احترام خاص قائل شوند و شايد به برخي رفتاري اجتماعي آنها نيز عمل کنند.
همانگونه که اشاره شد، گرچه مسلمانان در اين کشور زياد نيستند ولي در بسياري از فروشگاه هاي اين کشور به راحتي غذاهاي با مارک حلال يافت مي شود.
آداب و رسوم و انجام شعائر ديني رمضان در کشور رنگين کماني آفريقاي جنوبي به ميزان تنوع مسلمانان مقيم اين کشور، از تنوع خاص برخوردار است و مشخصا نمي توان گفت که آداب روزه داري اين کشور شبيه کداميک از کشورهاي اسلامي است بلکه بايد گفت که مسلمانان اين کشور مجموعهاي از آداب و رسوم اسلامي را رعايت مي کنند و به همين دليل هم از کمترين تضاد درون ديني نيز برخوردار هستند.
به نقل از رحماء
-
admin
۱۳۸۹/۵/۲۷
| دفعات بازدید: 46
استقبال
با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، مردم در نواحی که امکان رؤیت زودتر ماه بیشتر است، به استهلال میپردازند. آنان در هر جایی که باشند اگر ماه را مشاهده کنند به "قاضی دولت" ـ که از طریق رییس کشور انتخاب میشود ـ اطلاع میدهند. سپس خود قاضی در رادیو اعلام میکند که طبق اخبار موثق که دریافت شده، مردم در چند ناحیه ماه را مشاهده کردهاند. اگر خبر زود اعلام شود مردم بعد از نماز عشاء در مسجد میمانند تا نمازهای مخصوص ماه را به جا آورند.
تغذیه
در تانزانیا و زنگبار هنگام افطار بسیاری اوقات غذاهایی طبخ میشود که در ماههای دیگر طبخ نمیشود مانند بعضی از شیرینیها و یا ماکارونی. به طور معمول در سحری برنج و در افطار سیب زمینی، لوبیا و ماکارونی استفاده می شود. قیمت بعضی از غذاها نیز در ماه رمضان گرانتر از ماههای دیگر به فروش میرسد.
افطار
تانزانیاییها معتقدند که مستحب است شخص بعد از اذان چیزی بخورد و بعد به نماز مشغول شود؛ لذا مردم شیرینیهایی به مسجد میآورند و گاهی هم قهوه فروشهایی هستند که به فروش قهوه مشغول میشوند. مردم بعد از نماز مغرب برمیگردند تا افطار مفصلی بخورند و سپس به نماز عشاء و عبادت مشغول شوند.
تلویزیون
فضای رادیو و تلویزیون تانزانیا در ماه رمضان، بسیار متفاوت است. در سیما آثار و مظاهر اسلامی نمایانتر میشود؛ مثلاً گویندگان خانم، باحجاب میشوند و روسری میپوشند؛ یا فیلمهای مذهبی مثل "محمد رسولالله"، "عمر مختار" و "زندگی پیامبران" پخش میشود. در رادیو هم صبح و ظهر و شب، بعد از اذان ابتدا یک ربع قرآن خوانده میشود، سپس ترجمه آن و تفسیر خلاصهای آیات ـ به طور معمول با صدای «شیخ محمود خلیل» ـ پخش میشود.
مسجد
نماز در مساجد تانزانیا، از ساعت یک بامداد شروع میشود و تا حدود ساعت سه ادامه دارد. بعضی از مردم، غذایشان را به مسجد برده، همانجا میل میکنند و بعد از آن، نماز صبح را به جماعت میخوانند، بعد به خانه برمیگردند تا استراحت کنند.
بنابراین آنچه در ایران معمول است ـ که هنگام سحر گوینده رادیو اعلام میکند تا اذان صبح چقدر مانده ـ در تانزانیا وجود ندارد زیرا اکثر مردم زودتر سحری را خوردهاند. آنانی که سحری دیر میخورند کسانی هستند که اهل تهجد هستند.
کار و مرخصی
برنامه معمول در ماه مبارک رمضان این است که افراد اداری باید تا ساعت 5/3 کار کنند؛ اما به خانمهای کارمند ساعت 12 مرخصی میدهند.
برنامه جلسات قرآن
به طور معمول بعد از نماز عصر در اکثر مساجد، برنامه تفسیر قرآن وجود دارد و بسیاری از مردم پس از نماز عصر تا اذان مغرب پای تفسیر مینشیدند. شخص قاضی دولت نیز برنامه تفسیری در رادیو دارد و بعضی که به مسجد نمیروند، میتوانند به این برنامه گوش فرا دهند.
شب قدر
شب قدر در بین اهلسنت تانزانیا، مانند شیعیان مرسوم نیست. برخی افراد، در ده شب آخر که تأکید زیادی روی آن شده و گفته میشود که شب قدر در آنهاست، به نماز و تهجد روی میآورند. بعضی هم میگویند معلوم نیست که حتماً شب قدر در آن ده شب آخر باشد، لذا از اول تا آخر ماه رمضان را به شبزندهداری میگذرانند تا شب قدر را درک کنند. بیشتر مردم اعتقاد دارند که هرکس شب قدر را درک کند هر دعا و تقاضایی از خدا بکند مستجاب خواهد شد ومطمئن هستند هر کس هر مشکلی داشته باشد در شب قدر دعای او اجابت خواهد شد.
آداب مخصوص دیگر در ماه مبارک رمضان
بعضی سنتها وجود دارد که دیگر در حال کمرنگ شدن است؛ مثلا بعضی از مردم بیرون خانه رفته سفره میاندازند و افطار میکنند و اگر یک غریبه ازآنجا عبور کند به او تعارف میکنند؛ یا اینکه از افطاری خود به همسایه میدهند ؛ یا اگر اقوامی داشته باشند که فاصلهشان کمی دور باشد، غذا را به دست فرزندشان داده تا به آنها برساند.
روزه گرفتن بچه ها
بچه ها در کشور تانزانیا به روزه گرفتن خیلی علاقه دارند و گاهی از7 یا 8 سالگی شروع به روزه گرفتن میکنند. در مکتبخانهها هم روش خاص در مورد تعلیم بچهها اعمال میکنند؛ به اینگونه که بچههایی که روزه میگیرند از ساعت 5/7 آمده تا ساعت 5/2 به آنها مرخصی نمیدهند، آن موقع هم تواشیح یا بعضی مراسم خاص انجام میشود و ساعت 3 تعطیل میشوند. اما بچههایی که روزه نمیگیرند از ساعت 5/7 که میآیند تا 9 در مکتب میمانند، بعد آنها را مرخص میکنند تا برای صبحانه بروند، بعد برمیگردند و تا ساعت 12 میمانند، مجدداً برای نهار میروند و از ساعت5/2 دوباره برمیگردند و تا 5/5 در مکتبخانه میمانند. برای این بچهها اینگونه رفت و آمد و اینکه بچههایی که روزه میگیرند چند ساعت زودتر تعطیل میشوند خیلی سخت است و این امر باعث میشود تا کودکان به سمت روزه گرفتن گرایش زیادی بیابند. آنها شاید حتی برای روزه گرفتن با خانوادهشان به دعوا برخیزند، چراکه ممکن است خانواده توان روزه گرفتن را در آنها نبینند و اجازه ندهند.
تأثیر ماه مبارک رمضان بر جوّ درونی شهرها
مردمی که توان روزه گرفتن ندارند در انظار عمومی هرگز غذا نمیخورند. نکته جالب اینکه در ماه رمضان بعضی از افرادی که اصلاً اهل نماز نیستند، نماز میخوانند و مساجدی که در دیگر ماهها خلوت است پر میشود. حتی جمعیت تا بیرون مسجد هم کشیده میشود.
تعدادی از آن بینمازها، متأثر میشوند و بعد از ماه مبارک هم به نماز خواندن ادامه میدهند، امّا بقیه دوباره نماز نمیخوانند تا ماه رمضان بعد!
عید فطر
یکی از رسومی که در عید فطر در تانزانیا معمول است، خرید لباس عید است برای کودکان است. دهه آخر ماه رمضان خیاطیها و لباس فروشیها شلوغ میشود و آنهایی که شاید روزهای دیگر تا ساعت10 کار میکردند تا ساعت 12 نیمه شب هم کار کنند. به طور معمول دخترها برای عید فطر پاهایشان را حنا می بندند و پسرها نیز برای کوتاه کردن مو به آرایشگاهها میروند و آن روزها آرایشگاهها هم شلوغ میشود.
وقتی عید فطر اعلام میشود مردم صبحانه عید را آماده میکنند و صبح روز اول شوال مردان برای نماز عید میروند و بعد برای صبحانه خوردن بر میگردند. بعد از صبحانه، بچهها لباسهای نو خود را میپوشند، بعضیها لباس عید قبل را صبح روز بعد میپوشند و لباس نوتر را عصر آن روز؛ مثلاً اگر بخواهند به گردش یا پارك بروند لباسهای نوتر را میپوشند. بعد ار خوردن صبحانه بچهها به خانه اقوام میروند تا عیدی بگیرند. در كشور تانزانیا برای عید فطر چهار روز تعطیل میشود. و این عید مهمترین عید در آن كشور است.نماز عید فطر در همه مساجد جمعه برگزار میشود؛ چون اهل تسنن نماز جمعه را در چندین مسجد برگزار میکنند.
به نقل از قاره اسرا
-
admin
۱۳۸۹/۴/۱۶
| دفعات بازدید: 46
يهوديان به ويژه صهيونيسم همواره مي کوشيدند که خود را حاکم مطلق جهان بدانند. علاوه بر آن کاري ترين تير زهرآگين خود را از ديرباز در چله نگه داشته اند تا در فرصتي مناسب، که غفلت مسلمانان را فراگيرد آن را برقلب اسلام بنشانند. اين تير بي ترديد گسترش دادن يأس و زدودن مفهوم اميدواري و انتظار مهدي موعود است، هرچند خداوند قهار وعده داده است که نيرنگ هاي آنان را خنثي کند و آن را به خودشان برگرداند: "و مکروا و مکرالله و الله خيرالماکرين؛ و نيرنگ زدند و خدا نيز به آنان نيرنگ زد و بي ترديد خداوند بهترين مکر انگيزان است".
در نگاهي دقيق و بررسي انبوه کتاب هايي که عالمان دين و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي نکته ياب نوشته اند و نيز کاويدن پژوه هايي که در کنگره ها ي همايش هاي تخصصي عرضه شده است، اين نکته آشکار مي شود که آنان به پايندگي و نقطه قوت اسلام حقيقي يعني تشيع پي برده اند و مي دانند تنها دو عامل بنيادي و ريشه اي مايه حيات و پويايي و بقاي تشيّع شده است؛ نهضت حسيني يا حماسه عاشورا که پرچم سرخ شهادت را برافراشته است و دومي نهضت مهدوي که بيرق سبز اميدواري را به دوش دارد و همواره موجب ِ استبصار و انتظار و اصلاحگري شده است. شيعيان با الگو گرفتن از امام حسين – عليه السلام – خاندان و ياورانش در برابر ستمگري ايستادگي مي کنند و فرهنگ اعتراض و ظلم ستيزي و ضرورت هدايتگري و اصلاح طلبي بنيانگذاري کرده اند و با انتظار مصلحي که زمينِ آکنده از ظلم را يکسره عدالت و دادگري خواهد کرد، هم، تن به خواري نخواهند داد و هم نمي گذارند جوانه هاي اميدواري در دلشان بخشکد و غنچه هاي نوشکفته غنچه ايمانشان بپژمرد. دشمنانِ ديرينه ما با برگزاري کنفرانس هاي تخصصي و هزينه کردن مبالغ هنگفت توانستند به اين راز مقدس پي ببرند.
در سال هاي اخير اين دو پرچم سرخ و سبز يا اعتراض و اميد در سراسر قاره زخم خورده آفريقا به اهتزاز درآمده است و بشارت رحمانيِ "و يدخلون في دين الله افواجاً؛ و در آيين خدا گروه گروه داخل مي شوند" براي هر کسي که اندکي هشيارانه بنگرد و آفريقا را گذرا بکاود واضح و آشکار شده است. چشم انداز آشکار اين عطش سوزناک در دهه عاشورا و دهه مهدويه ملموس تر و تماشايي تر رخ مي نمايد. حرکت هاي خودجوش مردمي درباره اسلام و آموزه ها و شعائر آن گاه موجب مي شود که يهوديان، به ويژه صهيونيسم جهاني تمامي توانِ پرگستره خويش را به کار گيرند و با برنامه ريزيي هاي دقيق و شيطاني، شرکت هاي بزرگ و کمپاني هاي غول پيکر خود را مانند هاليوود وادار سازند که با توليد فيلم ها و گسترش و توزيع نرم افزارهاي بروز و نوپديد، انديشه منجي خواهي را با استفاده از روانشناسي اجتماعي و فرديِ اقوام مختلف، تخريب کنند و منجيِ دادگستر طرح شده در کتب آسماني مانند: تورات و انجيل و قرآن را تخريب نمايند و به جاي آن منجيِ پوشالين خود را مطرح سازند و درگذر زمان ذهن و هوش مردمِ عالم را به سوي آنها تمايل سازند و مسلمانانِ قاره سياه را تضعيف کنند. آنها گاه در ناکامي هاي خويش سناريوهاي جديدي پيش مي کشند تا شايد از اين رهگذر حرکت شتابان گسترش اسلام در اين قاره را متوقف سازند. مثلا در مسير همين تلاش هاي مذبوحانه کوفي عنان را برمي گزينند و در عرصه جهاني با او بازي هاي جديدي مي کنند و گاه با روي کار آوردن کانداليزا رايس و مطرح کردن او در مجامع عمومي و رسانه هاي گروهي. امروزه نيز با انتخاب باراک اوباماي افريقايي نژاد مي کوشند که خواب و خيال هاي تسخير قاره آفريقا را عينيت بخشند. زهي خيال باطل!
باري، آنچه حجت الاسلام بحرالعلوم و مهندس تجويدي به نمايندگي از مرکز جهاني حضرت ولي عصر – عج الله تعالي فرجه الشريف – در مدت بسيار کوتاه خود در سفرِ به کشور کنيا و به خصوص در نايروبي پايتخت کنيا از نزديک ديده اند دقيقاً عکس تبليغات پوچ و تلاش هاي نوميدانه آنهاست. آري، در کشور هميشگي اوباما آسمانِ آبي اسلام را به عيان مي بينييد که چه صاف و پذيرا چشم نواز رنجيدگان و محرومان سياه است، و البته اين فقط و فقط تقدير حکيمانه خداوند سبحان و عنايت هاي اهل بيت – عليهم السلام – است. در اين ميان کم شمار بودن مؤسسات تبليغي و مبلغان دلسوز و نيز بي پاسخ ماندن فريادهاي مددخواهانه مسلمانانِ آن ديار، زخم دردناکي است که به آساني التيام نمي يابد و هيچ بهانه و توجيهي را برنميتابد. چه بجاست اگر عزمي همگاني صورت گيرد و تشنه کامانِ ولايت اهل بيت – عليهم السلام – در آفريقاي ستمديده سيراب کند، و همه با هم در انتظار صبح ظهور و طلوع عدالتِ منجيِ آل محمد دل هاي خزان زده و براي رسيدن به روز سبز ظهور و زندگيِ کريمانه در دولتِ کريمه خود را آماده سازيم، همان حکومتي که قرآن کريم در باره اش فرموده است:
... ليظهره علي الدين کله ...
به نقل از: http://imamalmahdi.net/main/far/news.php?extend.1541