موسیقی در میان کودکان آفریقا
صدای گروه کر کودکان آفریقایی شهرت
بسیاری دارد
موسیقی در آفریقا قسمت جدایی ناپذیر از زندگی روزانه مردم می باشد. برخلاف مردم غرب، کودکان آفریقایی به هنگام رشد همواره بصورت طبیعی با موسیقی همراه هستند. در حالی که کودکان غربی ممکن است صرفا" جزء دروس مدرسه خود یا بعنوان یک هنر بصورت شخصی به تحصیل موسیقی بپردازد، یک کودک آفریقایی از ابتدای تولد موسیقی را تجربه می کند.
در واقع در فرهنگ مردم سیاه آفریقا هنر با زندگی عجین شده و جزئی جدایی ناپذیر از زندگی می باشد. در بسیاری از بازیها، کودکان با گرفتن ضرب روی قوطی های حلبی کوچک و یا با زدن تکه های استخوان حیوانات روی تنه درختان به بازی کودکانه خود هیجان می بخشند.
به علت کمبود امکانات، کودکان آفریقایی اغلب خود اسباب بازیهای خود را می سازند و در این میان بیشتر از همه به سازهای موسیقی علاقه نشان می دهند. این موسیقی از همان دوران کودکی به درون روح و جسم کودکان نفوذ می کند بصورتی که به هنگام بلوغ از مراسم ازدواج گرفته تا مراسم تشیع جنازه و یا شکار و ماهیگیری هم باز موسیقی همراه آنها می باشد.
یکی از ابتدایی ترین وسایل موسیقی که یک کودک آفریقایی ممکن است بسازد وسیله ای ست که صدای گاو را تقلید می کند که به آن bullroarer گفته می شود. این وسیله از یک قطعه چوب مربع مستطیل شکل چوبی یا در صورت امکان فلزی تشکیل شده است که طول آن حدود 30 سانتیمتر می باشد. در قسمت میانی یکی از دو انتهای قطعه چوب یک روزنه بوجود دارد که به آن یک سیم متصل می باشد.
Bull Roarer
شاید باور نکنید که یک کودک آفریقایی بسادگی با چرخاندن این ساز ساده در راستای عمودی صدایی شبیه به گاو نر یا بسته به نوع و فرم بدنه آن حتی غرش پلنگ ایجاد می کند. همچنین این وسیل بعنوان اعلام کننده ترس و یا هشدار میان مردم آفریقا کاربرد دارد. هنگامی که در دهکده صدای این ساز در آید زنان و کودکان به منازل می روند و مردان آماده می شوند تا از دهکده خود دفاع کنند.
مدت زیادی نمی گذرد که آموزش موسیقی در آفریقا بصورت رسمی و آکادمیک آغاز شده است. مردم آفریقا معتقد هستند که یک شخص می باید در طول عمر خود مهارتهای هنری خود از جمله موسیقی را همانند بسیاری مهارتهای دیگر رشد دهد. به محض تولد یک کودک آفریقایی مادر برای او آهنگ خاصی را می خواند و گوش کودک با ملودی و ریتم آشنا می شود. بیشتر از 3 یا 4 سال طول نخواهد کشید که یک کودک آفریقایی به ریتم های پیچیده ای که حتی بسیاری از بزرگسالان غربی توانایی درک آنرا ندارند آشنا شود. سنین نوجوانی هنگامی است که دیگر بدون رفتن به کلاس و دیدن آموزش آکادمیک، نوجوان آفریقایی توانایی نواختن چند ساز - که بزرگسالان هم آنها می نوازند - را دارا می باشد.
بسیاری از این کودکان هنگامی که به سن 8-9 سالگی می رسند توانایی اجرای سازهای کوبه ای مانند drums را دارا می باشند و بسادگی می توانند بر روی سازهایی از خانواده گیتار آکورد بگیرند و به اجرای موسیقی بپردازند.
گفتگوها هارمونيك
ضرب المثل هاي آفريقايي
مثل آفريقايي : شنا كردن را در عميق ترين نقطه ياد بگير .
مثل آفريقايي : به جايي كه كوزۀ خودت را گذاشته اي سنگ پرتاب مكن .
مثل آفريقايي : حتي بهترين چوب ممكن است گرفتار موريانه گردد .
مثل آفريقايي : بر الاغ اگر پالان زرين هم بنهي باز هم الاغ است .
مثل آفريقايي : اگرچه دريا آرام مي باشد ، ممكن است تمساحي در زير آب كمين كرده باشد .
مثل آفريقايي : ممكن است دروغ يك سال بدود ولي راستي در يك روز از او جلو مي افتد .
مثل آفريقايي : پيش از آنكه كسي را به كار بگماري دربارۀ دستمزدش با او سخن بدار .
مثل آفريقايي : ثروت چون شبنم در آفتاب است .
مثل مراكشي : اگر اقبال مرا رئيس قوم سازد ، از كجا معلوم كه بلافاصله نابود نسازد ؟!
مثل مراكشي : شتر كوهان خودش را نمي بيند اما كوهان همسايه اش را به خوبي مشاهده مي كند .
بهترين مطالب
صحرای بزرگ آفریقا بزرگترین صحرای گرم جهان در شمال آفریقا با مساحتی حدود ۹ ملیون کیلومتر مربع و قدمتی معادل دو و نیم ملیون سال واقع شده است.
این صحرا از غرب به اقیانوس اطلس , از شمال به کوههای اطلس و دریای مدیترانه, دریای سرخ و مصر در شرق و از جنوب به سودان و درهٔ رود نیل محدود میشود. صحرای بزرگ آفریقا قاره را به دو قسمت شمال و منطقه زیر صحرا تقسیم میکند.انسان در لبههای صحرا به مدت50000 سال زیسته است. در طول آخرین دوره یخبندان این منظقه بسیار مرطوب تر بود، چیزی همانند وضعیت امروزی شرق آفریقا. آثار حکاکی انسان شامل جانوران آبی مثل کروکدیل در این محل یافت شده است.فسیل های دایناسور هم آثار دیگری است که کاوشگران در این بخش یافته اند.اما امروزه به جز نواحی کوچکی در اطراف درهٔ رود نیل و بخشهای مجزای کوچک دیگر, این ناحیه عاری از پوشش گیاهی سبز است.حدود دو و نیم ملیون نفر در این ناحیه زندگی میکنند که اکثرا مردمان کشورهای موریتانی,مراکش و الجزیره هستند.
منبع: بيابان ها و كويرهاي ايران
آفریقا قاره عجیبی است. همه چیزش خاص است. فرهنگش، هنرش، آداب و رسوم و عقاید مردمش...
شاید قارههای دیگر هم همینطور باشند، هر كدام ویژگیهایی دارند كه با بقیه فرق میكند، اما به نظر میرسد شباهتهای آفریقا با قارههای دیگر كمتر است و تفاوتهایش بیشتر. این تفاوتها باعث شده ما كمتر این قاره و مردمش را بشناسیم و همه چیزش به نظرمان عجیب باشد و در عین حال غریب؛
مثلاً همین چیزهایی كه در این صفحه میبینی. اینها وسیلههای معمولی هستند كه مردم جاهای مختلف آفریقا بهطور روزمره از آنها استفاده میكنند، اما ما حتی نمیتوانیم حدس بزنیم كه آنها چه چیزهایی هستند! باور نمیكنی؟ خودت امتحان كن. اول حدس بزن، بعد بخوان!
میدانم كه بهراحتی نمیتوانی حدس بزنی این وسیله برای چه كاری ساخته شده است. مردم «باگامویو»ی تانزانیا آن را از چوبهایی صاف ساختهاند، اما این چوبها را طوری تراشیدهاند كه بینشان یك لولا شكل بگیرد و دو قسمت آن بتوانند باز و بسته شوند. آنها قسمتهای مختلف این وسیله را هم تزیین كردهاند: دایرههای تو در تو و شكلی شبیه به برگ گیاه.
اما مربعها و ضربدرهای وسط آنها فقط جنبه تزیینی ندارند. این مربعها و ضربدرها بهصورت برجسته تراشیده شدهاند تا بتوانند نارگیلها را خوب له كنند!
براي ديدن ادامه مطلب اينجا را كليك نماييد
همهچیز در شیراز، شهرعرفان و رازهای جاویدان، زیبا و جاودان است. لهجهشیرین مردمانش، آفتاب پسین دلگشایش، کوچه پس کوچههای بافت قدیم با تمام خانههای تاریخی، گلهای بهاری، سعدی، حافظ و باغ جهان نمای آن، همه جایش دلپذیر است.
نمیشود در اردیبهشت ماه بود و بهارشیراز را یاد نکرد. نمیشود از روز شیراز گفت اما مناظرشگرف و زیبای آن را ندید و از دلتنگی برای زیباییهای این شهر نگفت. دلتنگی برای تاریخ نهفته در دل شیراز، دلتنگی شیرینیاست، باید گامهایتان را آهسته آهسته در کوچههای تنگ و باریک بافت قدیم شیراز آنگونه بردارید تا مباداخاطرروح بزرگ پدران ومادرانی کهبههزاران سال بعد از خود، می اندیشیدهاند، آزرده شود.
حالا حالاها باید لابه لای برگ برگ تاریخ قدمت شیراز بمانی تا زیبایی بهار شیراز، رستاخیز رنگهای بهار باغهای جهان نما و ارم، خنکای نسیم شبهای دروازه قرآن و هوای عطرآگین درختان کوچه گلخون قصردشت شیراز را بتوانی با جان دل درهم بیامیزی.
آنان که شیراز قدیم در بافت تاریخی این شهر را میشناسند، دوست دارند وسعت حدود ۳۷۰ هکتاری بافت تاریخی و قدیمی شیراز که در محدوده مرکز و جنوب شرقی این شهر واقع شده را قدم به قدم طی کنند و نگذارند گذر زمان، تاریخ را از ما عبور دهد.
مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمدهای از بناها و مجموعههای با ارزش تاریخی در این محدوده واقع است که وجود ۴۰۰ اثر باارزش و نیز هشت دروازه و ۱۲مرکز محله و چندین محور فرهنگی از دورههای مختلف، تاریخ این منطقه را پیش روی ما قرار داده است.
آرامگاه سیبویه، آستانه حرم سید علاءالدین حسین(ع)، ارگ کریم خان زند ، بقعه بیبی دختران، بازاروکیل، باغ نظر(کلاه فرنگی)، حمام وکیل، خانه منطقی نژاد (موزه آواها و نواها)، خانه سعادت (موزه خاتم)، خانه فروغالملک (موزه هنر مشکینفام) و خانه صالحی (موزه لباس) تنها بخش کوچکی از تاریخ و گنج بزرگ پنهان در دل شیراز قدیم است.
براي ديدن ادامه مطلب اينجا را كليك نماييد.
شهر قیروان در مرکز تونس و به فاصله 150 کیلومتری از شهر تونس و 57 کیلومتری از شهر سوسه (دریا) واقع گردیده و مرکز استان قیروان حدود 500 هزار نفر جمعیت می باشد و جمعیت خود این شهر حدود 100 هزار نفر است. این شهر بلحاظ فاصله ی که با دریا محل ناوگان بیزانس ها و از سوی دیگر با کوه های غرب و محل سکونت بربرها بعنوان محل مناسب برای پادگان نظامی و خط احتیاط سپاه اسلام توسط عقبه بن نافع بنا شده است . گفته می شود كه نام اصلی آن از فارسی به عربی منتقل شده و به معنای كاروان، انبار سلاح، پادگان نظامی و محل گردهمایی افراد در هنگام جنگ است. البته این ادعا با توجه به حضور سربازان ایرانی در این منطقه از سالهای اولیه ورود اسلام به منطقه خالی از صحت نیست.
از جمله آثار تاریخی این شهر می توان به « مسجد جامع بزرگ قیروان » اشاره كرد كه به جامع « عقبه بن نافع » معروف است. این مسجد در زمان گذشته با منبر و مناره و بافت معماری آن بسیاری از علماء و اندیشمندان را بسوی خود جلب نموده و به محلی برای تعلیم و فراگیری قرآن و حدیث و احکام اسلامی تبدیل گردید. از دیگر آثار تاریخی این شهر مسجد ابواب الثلاثه و مقبره صحابی و آرایشگر پیامبرگرامی اسلام (ص) « ابی زمعه بلوی » است و براساس سندی که در محل این مقبره وجود دارد وی حامل نامه پیامبر اسلام به پادشاه وقت مصر بوده و در مسیر بازگشت در این شهر رحل اقامت افکنده است.
این شهر در هنگام قیام خوارج در سال 758 میلادی رو به ویرانی گذاشته که البته از به حکومت رسیدن اغلبیها در سال 800مجدداً رو به رونق و آبادانی گذاشت و بالاخره در زمان امارت هشام بن عبدالملک خلیفه اموی و پس از اینکه منطقه شمال آفریقا و اندلس کلاً به تصرف مسلمانان در آمد شهر قیروان بعنوان پایتخت اسلام در منطقه مغرب برگزیده شد و مسجد جامع عقبه از آن زمان بطور مستمر شاهد توسعه، مرمت و بازسازی بر اساس اصول معماری اسلامی بوده است.
برگرفته از وبلاگ ماركوپلو
شهر تاریخی لبدة در 123 كیلومتری شرق طرابلس ( در لیبی ) قرار دارد. لبده در قرن 12 پیش از میلاد مسیح، به عنوان یك ایستگاه تجاری توسط اقوام فینیقی تاسیس شد. آنان برای تجارت با اسپانیا نیازمند مركزی در ساحل لیبی بودند. قدیمی ترین آثار تاریخی بجا مانده در این شهر، مربوط به قرن ششم پیش از میلاد است.
از مهم ترین آثار به جا مانده در لبده می توان به موارد زیر اشاره كرد :
گرمابه های "هادریان" ، طاق "سبتموس سفیروس" ، طاق "تروجان" ، معابد قدیمی، بازار بونیقی ، تالار، آمفی تئاتر و …
در منابع تاریخی " لبدة " با نام یونانی " لبتس میگالی" و “لبتس ماگنا” LIPTS MAGNA در زبان لاتین شناخته می شود. یونانی ها گاهی با نام " تیابولیس" به معنای شهر جدید از آن یاد می كردند.
یكی از نویسندگان رومی در یادداشت های خود می نویسد :
ژولیوس قیصر روم در سال 46 قبل از میلاد، به دلیل همكاری و تعاون تجاری با شهر بومبی (از شهرهای كهن رومی كه درایتالیای كنونی واقع شده است. ) غرامت سنگینی از این شهر گرفت. غرامت ژولیوس عبارت بود از روغن زیتون كه نشان دهنده موقعیت لبده به لحاظ محصولات كشاورزی در آن دوره است. لازم یه یادآوری است كه لبده در آن برهه از تاریخ، توسط درختان زیتون محصور بوده است.
گرمابه های امپراطور "هادریان " در قرون اول و دوم میلادی (126- 127 م ) در این شهر ساخته شد و به علت كثرت منابع آبی در دوران بعدی، ساخت این قبیل آثاری افزایش یافت. آب در این مناطق ماده ای حیاتی است كه آثار تلاش ساكنان قدیمی این سرزمین به منظور انتقال آن از رودها و منابع زیر زمینی از جمله لوله های زیر زمینی و قنات ها تا كنون موجود است .
وبلاگ : ماركوپولو
يهوديان به ويژه صهيونيسم همواره مي کوشيدند که خود را حاکم مطلق جهان بدانند. علاوه بر آن کاري ترين تير زهرآگين خود را از ديرباز در چله نگه داشته اند تا در فرصتي مناسب، که غفلت مسلمانان را فراگيرد آن را برقلب اسلام بنشانند. اين تير بي ترديد گسترش دادن يأس و زدودن مفهوم اميدواري و انتظار مهدي موعود است، هرچند خداوند قهار وعده داده است که نيرنگ هاي آنان را خنثي کند و آن را به خودشان برگرداند: "و مکروا و مکرالله و الله خيرالماکرين؛ و نيرنگ زدند و خدا نيز به آنان نيرنگ زد و بي ترديد خداوند بهترين مکر انگيزان است".
در نگاهي دقيق و بررسي انبوه کتاب هايي که عالمان دين و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي نکته ياب نوشته اند و نيز کاويدن پژوه هايي که در کنگره ها ي همايش هاي تخصصي عرضه شده است، اين نکته آشکار مي شود که آنان به پايندگي و نقطه قوت اسلام حقيقي يعني تشيع پي برده اند و مي دانند تنها دو عامل بنيادي و ريشه اي مايه حيات و پويايي و بقاي تشيّع شده است؛ نهضت حسيني يا حماسه عاشورا که پرچم سرخ شهادت را برافراشته است و دومي نهضت مهدوي که بيرق سبز اميدواري را به دوش دارد و همواره موجب ِ استبصار و انتظار و اصلاحگري شده است. شيعيان با الگو گرفتن از امام حسين – عليه السلام – خاندان و ياورانش در برابر ستمگري ايستادگي مي کنند و فرهنگ اعتراض و ظلم ستيزي و ضرورت هدايتگري و اصلاح طلبي بنيانگذاري کرده اند و با انتظار مصلحي که زمينِ آکنده از ظلم را يکسره عدالت و دادگري خواهد کرد، هم، تن به خواري نخواهند داد و هم نمي گذارند جوانه هاي اميدواري در دلشان بخشکد و غنچه هاي نوشکفته غنچه ايمانشان بپژمرد. دشمنانِ ديرينه ما با برگزاري کنفرانس هاي تخصصي و هزينه کردن مبالغ هنگفت توانستند به اين راز مقدس پي ببرند.
در سال هاي اخير اين دو پرچم سرخ و سبز يا اعتراض و اميد در سراسر قاره زخم خورده آفريقا به اهتزاز درآمده است و بشارت رحمانيِ "و يدخلون في دين الله افواجاً؛ و در آيين خدا گروه گروه داخل مي شوند" براي هر کسي که اندکي هشيارانه بنگرد و آفريقا را گذرا بکاود واضح و آشکار شده است. چشم انداز آشکار اين عطش سوزناک در دهه عاشورا و دهه مهدويه ملموس تر و تماشايي تر رخ مي نمايد. حرکت هاي خودجوش مردمي درباره اسلام و آموزه ها و شعائر آن گاه موجب مي شود که يهوديان، به ويژه صهيونيسم جهاني تمامي توانِ پرگستره خويش را به کار گيرند و با برنامه ريزيي هاي دقيق و شيطاني، شرکت هاي بزرگ و کمپاني هاي غول پيکر خود را مانند هاليوود وادار سازند که با توليد فيلم ها و گسترش و توزيع نرم افزارهاي بروز و نوپديد، انديشه منجي خواهي را با استفاده از روانشناسي اجتماعي و فرديِ اقوام مختلف، تخريب کنند و منجيِ دادگستر طرح شده در کتب آسماني مانند: تورات و انجيل و قرآن را تخريب نمايند و به جاي آن منجيِ پوشالين خود را مطرح سازند و درگذر زمان ذهن و هوش مردمِ عالم را به سوي آنها تمايل سازند و مسلمانانِ قاره سياه را تضعيف کنند. آنها گاه در ناکامي هاي خويش سناريوهاي جديدي پيش مي کشند تا شايد از اين رهگذر حرکت شتابان گسترش اسلام در اين قاره را متوقف سازند. مثلا در مسير همين تلاش هاي مذبوحانه کوفي عنان را برمي گزينند و در عرصه جهاني با او بازي هاي جديدي مي کنند و گاه با روي کار آوردن کانداليزا رايس و مطرح کردن او در مجامع عمومي و رسانه هاي گروهي. امروزه نيز با انتخاب باراک اوباماي افريقايي نژاد مي کوشند که خواب و خيال هاي تسخير قاره آفريقا را عينيت بخشند. زهي خيال باطل!
باري، آنچه حجت الاسلام بحرالعلوم و مهندس تجويدي به نمايندگي از مرکز جهاني حضرت ولي عصر – عج الله تعالي فرجه الشريف – در مدت بسيار کوتاه خود در سفرِ به کشور کنيا و به خصوص در نايروبي پايتخت کنيا از نزديک ديده اند دقيقاً عکس تبليغات پوچ و تلاش هاي نوميدانه آنهاست. آري، در کشور هميشگي اوباما آسمانِ آبي اسلام را به عيان مي بينييد که چه صاف و پذيرا چشم نواز رنجيدگان و محرومان سياه است، و البته اين فقط و فقط تقدير حکيمانه خداوند سبحان و عنايت هاي اهل بيت – عليهم السلام – است. در اين ميان کم شمار بودن مؤسسات تبليغي و مبلغان دلسوز و نيز بي پاسخ ماندن فريادهاي مددخواهانه مسلمانانِ آن ديار، زخم دردناکي است که به آساني التيام نمي يابد و هيچ بهانه و توجيهي را برنميتابد. چه بجاست اگر عزمي همگاني صورت گيرد و تشنه کامانِ ولايت اهل بيت – عليهم السلام – در آفريقاي ستمديده سيراب کند، و همه با هم در انتظار صبح ظهور و طلوع عدالتِ منجيِ آل محمد دل هاي خزان زده و براي رسيدن به روز سبز ظهور و زندگيِ کريمانه در دولتِ کريمه خود را آماده سازيم، همان حکومتي که قرآن کريم در باره اش فرموده است:
... ليظهره علي الدين کله ...
به نقل از: http://imamalmahdi.net/main/far/news.php?extend.1541
به سرزمین و مرکز نو نوشته های آفریقایی و
ایرانی خوش آمدید. در اینجا همه برای ایجاد بستر و محیطی دل انگیز در ارتباط با
آفریقا و ایران تلاش می کنند و از همه مهمتر اینکه تلاششان در جهت معرفی ناشناخته
های سرزمین و گستره ای بسیار زیبا و دل انگیز است. مقدمتان گل باران و حضورتان پر
ثمر.
شما هم اگر مایل به کار در این حوزه هستید به ایجاد محیطی مرتبط با تخصصتان و
آفریقا دعوتتان می کنیم پس از همین الان وبلاگ نویسی را آغاز کنید!