روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نگراني خود را از اقدام پسر ده ساله تونسي كه در مسابقات جهاني شطرنج از حضور در مقابل حريف رژيم صهيونيستي امتناع كرد، اعلام كرد.
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از كاهش سن كساني كه در ميادين ورزشي از حضور در مقابل رقيبان اسرائيلي امتناع ميكنند، ابراز نگراني كرد.
منابع خبري اعلام كردند يك پسر ده ساله تونسي به قصد حمايت از نهضت مردم فلسطين از حضور در مقابل حريف اسرائيلي در مسابقات جهاني شطرنج امتناع كرد.
محمد حميده، شطرنجباز ده ساله تونسي كه رژيم صهيونيستي را به رسيمت نشناخت.
هشتمين دوره مسابقات جهاني شطرنج در كشور روماني برگزار شد كه در آن 640 شركتكننده از سراسر جهان به رقابت پرداختند.
روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحاونوت» نوشت: «هر چند بايكوت ورزشكاران اسرائيل در ميادين ورزشي اتفاق غيرمعمولي نيست، اما به نظر ميرسد سن تحريمكنندگان دائماً كاهش مييابد- و اين بار به ده سال رسيده است.»
به گزارش يديعوت آحاونوت اين پسر ده ساله كه «محمد حميده» نام دارد، در تونس و ساير كشورهاي عربي به قهرمان رسانهاي تبديل شده است.
رئيس وزارت ورزش و جوانان غزه، آقاي «احمد ماكيسان» شجاعت «محمد حميده» در حمايت از مردم فلسطين را ستود.
منبع: خبرگزاری فارس
برخی نزدیکان شیخ زکزکی ، اجازه پیدا کردند پرچم متبرک حرم مطهر امام رضا علیه السلام را درون زندان ببرند که موجب مسرت و خوشحالی زاید الوصف شیخ زکزکی و همسر مکرمشان شد.
جزيره رويايی موريس در جنوبی ترین نقطه اقیانوس هند، شرق جزیره ماداگاسکار و جنوب شرقی قاره آفریقا واقع شده است. اين کشور ابتدا به وسيله دريانوردان مالايی در قرن دهم ميلادی کشف شد، پس از آن در قرن 16 ميلادی ابتدا مستعمره پرتغال و سپس هلند (قرن 17) شد. در سال 1715 جزيره تحت کنترل فرانسوي ها در آمد و در طی جنگ های ناپلئونی در سال 1810 جزيره توسط نيروهای انگليسی اشغال شد. در سال 1968 اين کشور استقلال خود را از انگلستان به دست آورد
در حال حاضر کشوری مستقل به پایتختی پورت لوئیس است که دارای 8 شهر ديگر نيز می باشد (جمعیت اين کشور 1.300.000 نفر مي باشد که از نژادهای متنوع تشکيل شده است. (هندی، چينی، اروپايی و آفريقايی) زبان رسمی اداری اين کشور انگليسی است ولی مردم به دو زبان انگليسی و فرانسوی تسلط کامل دارند
اختلاف زمان موريس با تهران تنها نيم ساعت است. (زمان رسمی ايران: 03:30 زمان رسمی موريس: 04:00)
سازمان جهانی جهانگردی موريس را به عنوان يکی از ده مقصد برتر توریستی دنيا معرفی نموده است
بافتهای مو آفریقایی اساس مشابه ای دارند ولی تنوع و شکلهایی که می توان با آن بر روی سر ایجاد کرد بسیار متفاوت است. کشورهای مختلف آفریقایی بافتهای متفاوت دارند به طوری که آرایش و بافت موی هر فرد نشان دهنده ی کشور یا قبیله ی فرد مورد نظر می باشد . مثلا بافت های کشور غنا با بافتهای سنگال و سودان و ... از نظر تنوع شکل متفاوت است ولی همانطور که در بالا اشاره شد اساس بافت آنها مشابه یکدیگر می باشد. اكثر آفریقایی ها موهای فر ضخیم دارند. این نوع مو هرگز بر روی شانه ها نمی افتند بلکه بر حسب بلندی یا کوتاهی هاله ای متراکم از مو بر روی سر ایجاد می کنند. جالب این حاست که همه ی بافتهای آفریقایی برای خواباندن مو بر روی سر است. اما با طرح ها و اشکال متفاوت بر روی سر طراحی می شود.
نحوه ی بافت آفریقایي:
مو را از فرق سر به دو قسمت تقسیم می کنیم. خط فرق باید از مرکز سر بگذرد. به موازات آن از سمت چپ یا راست فرق دیگری باز می کنید. در واقع یک مستطیل باریک از جلوی سر تا انتهای مرکز سر ( جایی که سر قوس به طرف پایین پیدا می کند) ایجاد کرده اید. هرچه این مستطیل ها باریک تر باشند بافت ایجاد شده قشنگ تر است. برای اینکه موی طرفین سر تداخل ایجاد نکند دو طرف این مستطیل را با کلیپس های برزگ مخصوص بافت ثابت کنید. ردیف های ایجاد شده باید کاملا صاف باشند در غیر این صورت از زیبایی آنها کاسته خواهد شد. بعد یک مربع کوچک از جلوی این مستطیل جدا می کنید. این مربع کوچک را به سه دسته تقسیم کنید و یک بافت ساده بزنید . بعد یک رج باریک مو از زیر این بافت ساده برمی داریم و به رشته ی وسط اضافه کرده و یک بافت ساده بزنید. بعد دوباره رج دیگر برداشته و به لایه ی وسط اضافه کرده ودوباره یک بافت ساده بزنید. این کار را آنقدر ادامه بدهید تا به مرکز سر و انتهای مستطیل برسید . هنگامی که به انتهای مستطیل رسیدید. می توانید بلندی مو را بطور کامل ببافید و انتهای بافت را با کش بافت ببندید. می توانید انتهای مستطیل را تا انتهای گردن ادامه داده و بلندی بافت را نیز ببافید یا می توانید موی پشت سر را بطور افشان رها کنید . آفریقایی ها معمولا انتهای مستطیل را تا گردن ادامه داده و می بافند چون موهای مجعد و ضخیم آنها در این حالت زیبا به نظر نمی رسد ولی برای کسانی که موی صاف و لخت دارند اگر موی پشت سر را افشان بگذارند نیز حالت قشنگی ایجاد می کند. بعد از اینکه بافت این مستطیل به پایان رسید. از سمت راست یا چپ این بافت فرق دیگری تا مرکز سر ، باز کنید و دوباره از جلوی مستطیل شروع به بافتن کنید تا به انتها برسید. همینطور تا به آخر یعنی دورتا دور سر با فرق هایی که ایجاد کرده اید بافته شود.
این بافت مانند بافتهای دیگر نیاز به تمرین فراوان دارد. بعد از اینکه دستهایتان در انجام این بافت مهارت لازم را پیدا کرد، می توانید فرق های سر را بطور مدل دار انتخاب کنید. یعنی می توانید به جای مستطیل ایجاد شده بر روی سر یک فرق زیگزاگ باریک ایجاد کنید. در زیر مدل زیگزاگ بافت آفریقایی نشان داده شده است یا می توانید بطور اریپ فرق ها را ایجاد کنید. که همه ی آنها زیبا هستند
بافت چهل گیس یا قیطانی:
این مدل بافت در کشور ما از قدیم رایج بوده ولی کاربرد آن بسیار کم و کمتر دیده شده است. احتمالا داستان حسن کچل و پری چهل گیسو برای گوشهای هر ایرانی آشناست ولی از آنجایی که این نوع مدل مو در بافتهای آفریقایی آموزش داده می شود و برای اینکه مجموعه ی کاملی داشته باشیم من نیز آن را در اینجا آموزش می دهم.
نحوه ی بافت چهل گیس:
از وسط سر فرق باز کنید. البته فرق وسط آموزش کلاسیک است شما می توانید فرقی را که همیشه با آن راحت هستید باز کنید. فرق کج ، فرق چپ، فرق راست، زیگزاگ و غیره ولی برای آموزش اولیه می گویم که فرق وسط باز کنید . بعد یک مربع کوچک از جلوی سر جدا کنید و بلندی موی این قسمت را تا انتها ببافید . همان بافت ساده ی کلاسیک . انتهای بافت را با کش بافت ثابت کنید . دوباره یک مربع کوچک از زیر این مربع جدا کنید و موی این قسمت را نیز تا انتها بافت ساده بزنید. در کل در این بافت بطور مربع مربع کار می کنیم . تا اینکه کل موی سر بافته شود.
توجه کنید: جلوی سر تا حدودی برای اینکه مو فرم ثابت بر روی سر داشته باشد از نوع بافت آفریقایی نوع اول بافته شده است (حدود دو تا سه سانت) ادامه ی بافت همان بافت ساده است .طول مو تا آخر بافته نشده بلکه بطور بسیار زیبا با بابلیس فر داده شده است.
در بافت زیر جلوی سر تا مرکز بطور اریپ از نوع بافت آفریقایی نوع یک بافته شده و موی پشت سر بطور چهل گیس بافته شده است . بسیار زیبا و شیک به نظر می رسد.
در مدل زیر پشت سر مانند مدل بافت کبری از انتهای گردن بافته شده و به مرکز سر رسیده است . مو ی جلوی سد نیز طبق راوال عادی بافته شده. این رشته ها در مرکز سر تجمع کرده می تواند دم اسبی یا بوکل های زیبا ایجاد کند.
به نقل از: http://arayeshgar.blogsky.com/1387/05/30/post-54/
سومالی در سال 1960 به دنبال مبارزات اسلامی و ناسیونالیستی علیه استعمار به استقلال رسید اما به دلیل وابستگی زمامدارنش به شرق و غرب هیچ گاه روی آرامش به خود ندید. سیاستهای نادرست زیادباره رئیس جمهور 80 ساله سومالی به دلیل در پیش گرفتن سیاست های دیكتاتور مآبانه و 21 سال حكمرانی با مشت آهنین نهایتاً در 26 ژانویه 1991 مجبور به فرار و ترك كشور پس از شد. می رفت كه اوضاع به سوی آرامش پیش برود اما جنگ سالاران و شورشیان قدرت طلب به جای برقراری ثبات در كشور به جان هم افتاده و كشور را بیش از پیش به ورطه تباهی كشاندند. در این میان گروه موسوم به اتحادیه محاكم اسلامی كه دارای تفكرات اسلامی بودند از نقش ممتازی برخوردار بود. اتحادیه محاكم اسلامی به تدریج بر مناطق عظیمی از مركز و جنوب سومالی از جمله شهر " مگادیشو" پایتخت این كشور مسلط شده و به اجرای شریعت اسلامی پرداختند. با توسعه نفوذ محاكم اسلامی بر مناطق مختلف سومالی بتدریج انشعاباتی در شاخه های نظامی و سیاسی این گروه پدید آمد كه در نهایت به تاسیس گروه "الشباب المجاهدین" - كه بعدها القاعده پیوست – منجر شد. گرچه " الشباب المجاهدین " به دلیل گرایش های افراطی و خشونت طلبانه چندان از سوی مردم سومالی مورد اقبال واقع نشد ، اما زمینه ورود و نفوذ فیزیكی عناصر القاعده را در سومالی فراهم آورد. به دنبال حضور القاعده در سومالی و برقراری ارتباط میان رهبران الشباب و القاعده آمریكا نیز مجال بیشتری برای مداخله در سومالی و استمرار فعالیت های نیمه كاره خود - در سال های پس از جنگ جهانی دوم و در غالب نیروهای " آمیسوم " – پیدا كرد.
در اوت 1999 رئیس جمهوری جیبوتی با حمایت سازمان ملل ابتكار عملی را جهت آشتی ملی میان نیروهای سومالی مطرح كرد و طی 8 ماه مذاكره گروه های رقیب به توافق رسیدند و موافقت نامه عرتا (محل برگزاری اجلاس در جیبوتی) را در 2 می 2000 امضاء كردند كه به موجب آن پارلمانی متشكل از 245 كرسی (25 كرسی از آن زنان سومالی است) تشكیل و پارلمان عبدالقاسم صلاد حسن را به عنوان رئیس دولت انتقالی به مدت سه سال برگزید. سهم قبایل در قدرت تعیین شده بود ولی تضادهای تاریخی و بلند پروازیهای جنگ سالاران و مداخله همسایگان این كشور به ویژه اتیوپی موانع فراوانی فراروی پیشرفت كار صلاد حسن قرار دادند و به رغم حمایت های كلان سرهنگ قذافی رهبر لیبی از وی، رئیس جمهوری سومالی ناچار تن به استعفا داد.
در سال 2001 در پرتو حاكمیت دولت موقت به ریاست عبدالقاسم صلاد حسن دادگاه های اسلامی رونق گرفتند؛ زیرا دولت موقت جهت مقابله با قانون شكنان و جنگ سالاران نیاز به یك قدرت اجتماعی و پایگاه مردمی داشت. در طول سه سال حاكمیت صلاد میان دولت موقت، دادگاه ها، انسجام و هماهنگی مصلحتی ای برای مبارزه با مخالفین روند صلح و آشتی ملی وجود داشت. صلاد حسن برای مقابله و برقراری موازنه قدرت با مخالفین خود و جنگ سالاران كه مورد حمایت اتیوپی بودند با سران دادگاه ها و گروه های اسلامی ارتباطات سیاسی و تاكتیكی برقرار كرد و زمینه را برای ادغام این دادگاه ها در نهاد دادگستری سومالی كه در حال بازسازی بود، فراهم آورد. صلاد حسن همچنین تلاش كرد كه از میلیشیای این دادگاه ها برای تقویت نیروی پلیس و نظامی دولت موقت استفاده كند. همكاری و هماهنگی میان دادگاه های اسلامی و دولت موقت تا زمان كناره رفتن صلاد حسن از مسند قدرت در سال 2003، تداوم داشت.
به رغم حمایت صلاد حسن از دادگاه های اسلامی شرایط منطقه ای و جهانی پس از حادثه یازده سپتامبر 2001 و فشارهای آمریكا بر سازمانها و گروه های اسلامی و منابع مالی آن به بهانه مبارزه همه جانبه با تروریسم جهانی و منطقه ای، زمینه ها را برای تضعیف و كاهش اقتدار محلی این دادگاه ها، فراهم آورد. در سال 2004 به رغم تشكیل دولت جدید به ریاست عبدالله یوسف امنیت و ثبات به دلیل رقابت جنگ سالاران و تشدید روند صعودی جرایم و ناهنجاری های اجتماعی و بی قانونی در این كشور مختل شده و این امر زمینه را برای احیا و اقتدار دادگاه های اسلامی فراهم آورد. در این سال، دادگاه های اسلامی با تشكیل اتحادیه دادگاه های اسلامی و انتخاب شیخ شریف احمد به ریاست آن وارد مرحله تاریخی شدند. دادگاه های اسلامی با داشتن میلیشیای مخصوص به خود توانستند با مجرمین و قانون شكنان مبارزه قاطعانه داشته باشند و فعالیت و نفوذ جنگ سالاران را كاهش دهند و امنیت و ثبات را تا حدودی به شهر مگادیشو بازگرداندند. ناتوانی عبدالله یوسف در انجام تعهدات خود و بروز مشكلات درونی در كابینه وی در نهایت منجر به استعفا و بركناری از قدرت شد.
در اواخر سال 2008 میلادی "شیخ شریف شیخ احمد " – از رهبران میانه رو اتحادیه محاكم اسلامی و رهبر "ائتلاف آزادیبخش سومالی" جناح اسمره - كه كنفرانس صلح " عرتا " در جیبوتی نیز حضور داشت شیخ شریف احمد" در دومین دور رای گیری سومالی با کسب دویست و سیزده رای موافق بر رقیب خود " مصلح زیاد باره" با شصت رای موافق، به پیروزی دست یافت. او تمامى گروه هاى مسلح در این كشور جنگزده شاخ آفریقا را به پذیرش تلاش ها براى آشتى ملى كه توسط سازمان ملل حمایت مى شود، فرا خواند. شیخ احمد همچنین در سخنان كوتاهى كه در زمان پذیرش مقام ریاست جمهورى ایراد كرد، گفت كه دست خود را براى همكارى به سمت «دولت انتقالى سابق» و «الشباب» - یكى از شاخه هاى اتحاد محاكم اسلامى سومالى- دراز مى كند و در ادامه افزود: « من بزودى دولتى به نمایندگى از مردم سومالى تشكیل خواهم داد. ما با كشور هاى شرق آفریقا در صلح به سر خواهیم برد و خواستار همكارى با آنان هستیم.»
این سخنان و نوع تعامل مسالمت آمیز وی با برخی كشورها و سازمان های بین المللی همچون كشور اتیوپی و نیروهای حافظ صلح سازمان در سومالی، رفته رفته مخالفت های برخی گروه های داخلی و خارجی را برای شیخ شریف به همراه آورد تا جائیكه نیروهای الشباب با بهانه طرفداری شیخ شریف از بیگانگان وی را مرتد خوانده و خواستار بركناری او شدند. الشباب برای تحقق خواسته خود اقدام به انجام درگیری های خونین با نیروهای دولتی حامی شیخ شریف كردند و در این مسیر حتی موفق به اشغال كاح ریاست جمهوری نیز شدند كه به دلیل ارسال كمك های بین المللی و حمایت های اتیوپی از دولت انتقالی سومالی، اقدامات الشباب تا كنون به موفقیت نیانجامیده است.
در حال حاضر صحنه داخلی سومالی به عرصه جولان نیروهای داخلی و خارجی مبدل گردیده و مشكلاتی همچون حضور القاعده و بحران دزدی دریایی در سواحل این كشور، زمینه را برای حضور گسترده نیروهای بیگانه و تدوام بحران در این كشور فراهم آورده است. در یك تحلیل كلی می توان بیان داشت كه استراتژی كشورهای غربی در بحران سومالی بر پایه مدیریت بحران و نه حلّ آن بنا نهاده شده است و این مسئله هوشیاری كشورهای اسلامی را برای كمك به حل بحران سومالی – به عنوان دولتی اسلامی – می طلبد.
نويسنده: آفريقا شناس
نام مبارک دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) در مناطق مختلف جهان زینت بخش مساجد و ابنيه هاي گوناگونی می باشد و مسلمانان با نامگذاری اماکن و مساجد خود یاد این بانوی بزرگوار جهان اسلام را همواره زنده نگه داشته اند.
در قاره آفریقا که قرنها قربانی استعمار و هجوم مستبشرین مسیحی قرار داشته است ؛ این حضوراسلام ستیزانه باعث نگردید تا مسلمانان و بخصوص شیعیان آثارو هویت تاریخی خود را فراموش نمایند و ازکشورهای تانزانیا گرفته تا مجمع الجزاير کومور در اقیانوس هند این نام مطهربرروی برخی مساجد ؛حسینیه ها و اماکن تاریخی این کشورها نقش بسته است.
دراین تحقیق میدانی که با سفر به کشورهای مجمع الجزایر کومور؛ جمهوری متحده تانزانیا و زنگبار؛کنیا و ماداگاسکاردر دهه اخیرصورت گرفته است با مشاهده اماکن اسلامی و ابنیه های تاریخی گوشه ای از این کرامت اهل بیت علیهم السلام مشاهده گرديد و بدون شک در برخی دیگر از کشورها اینگونه مراكز اسلامي و تاريخي وجود دارد.
در سفری که در سال 2006 به مجمع الجزایر کومور یا "جزر القمر" در میان تنگه موزامبیک ؛درقاره آفریقا داشتم در ملاقات اختصاصی با احمد عبدالله محمد سامبی ؛ ریس جمهور کومور ؛ وي با با برشمردن تاريخ و نحوه حضور ایرانیان و شیعیان در این جزایر سوق الجیشی ؛ به نکته مهمی از تاریخ شفاهی و مکتوب مردم "سواحیلی زبان " اشاره کرد که نشان از قدمت هویت تشیع در این مناطق اسلامی دارد.
محمد سامبی عنوان داشت که از دیربازدر میان مردم این کشور " سادات "( شریف) جایگاه ممتاز و معنوی در میان مردم این کشور داشته اند و در قدیمی ترین مسجد تاریخی موجود در جزیره" آنژوان " شهر "دومونی " کتیبه مشهور به "خمسه آل عبا" نقش بسته است که نام مبارک پنج تن ؛محمد ؛علی ؛فاطمه ،حسن و حسین (علیهم السلام اجمعین )حک شده است و هنوز هم می توان این کتیبه را در ورودی مسجد و مقبره "احمد عبدالرحمن " بنیانگذار کشورکومور مشاهده کرد.
بدنبال این حضور معنوی در عالی ترین نشان نیروهای مسلح مجمع الجزایر کومورنيز نمادی موسوم به " دستان فاطمه " وجود دارد که بنا برعقاید مردمان این خطه از این کشور اسلامی و مردم آن همواره محافظت می کند.
این مطلب نشان می دهد که شیعیان و مهاجرانی ایرانی موسوم به " شیرازی ها" که هزار سال پیش به این جزایر اقیانوس هند مهاجرت کرده اند و بنا بر شواهد تاریخی پانصد سال حکمرانی کردند ؛در کنارتجارت به تبلیغ مذهب حقه تشیع بخصوص در ایام محرم ، اهتمام داشته اند و وجود چندین مسجد با معماری ایرانی در سراسر کناره های این جزایربخشی از تاریخ و معماری ایرانی تلقی می گردد.
اگر چه امروز اکثرساکنان مسلمان این مناطق از مذهب اهل سنت پیروی می کنند ؛اما نمادها وتعالیم شیعی در عمق فرهنگ و مردم این کشور برجای مانده است و گسترش اخیر مذهب تشیع درکومور بمعنای بازگشت به هویت اصلی مسلمانان می باشد.
از طرفی دیگر نام مبارک فاطمه زهرا (س) درکشور زنگباردرشرق آفریقا نیز زینت بخش قدیمی ترین" مسجد زهرا" موجود در قاره آفریقا می باشد که در سال 500 هجری توسط فردی بنام " شیخ ابوموسی الحسن بن محمد" بنا شده است.
در کتیبه موجود در این مسجد سال تجدید بنای مجدد آن1184 هجری قمری نگاشته شده است و دور محراب کتیبه های نگاشته هایی بخط کوفی بچشم می خورد.این مسجد در میان مردم به مسجد "کیزیمکازی "نیز مشهور می باشد که امروزه نیزنمازهای یومیه در آن اقامت می شود.
همچنین درمنطقه قدیمی و باستانی شهرزنگبارموسوم به "کیپوندا " محفل(حسینیه ) بی بی فاطمه (س) نیز از مراکز اصلی تعلیم قرآن به مسلمانان بومی بشمارمی رفته است که امروزه نیزبعنوان محل تجمع زنان شیعیان اثنی عشری بشمار می رود و برپایی مراسم قرانخوانی ؛و عزاداری ائمه اطهار هنوز هم درآن برگزار می گردد و درجواردفترمرکزی مسجد شیعیان خوجه قرار دارد.
علاوه بر این مراکزکه بنوعی بخشی از هویت جهان اسلام و تشیع بشمار می رود ؛دهها مرکزخیریه و مدرسه اسلامی درسالیان معاصر به نام فاطمه زهرا (س) دراین قاره و کشورهای مذکورتوسط مسلمانان و شیعیان تاسیس شده است که به مردم بومی وجمعیت شیعیان به تبلیغ و آموزش مشغول می باشند.
محقق و نویسنده :یاسر کنعانی
بنفشه آفریقایی سردهای شامل شش گونه از گیاهان گلدار چندساله در راستهٔ لبگلیها (Lamiales) و تیرهٔ ژسنریاسه (Gesneriaceae) است که بومی تانزانیا و مناطق همجواز جنوب شرقی کنیا، با تمرکز در کوهستانهای انگورور میباشد. این گیاه در تیرهٔ بنفشگان قرار ندارد و فقط به دلیل شباهت ظاهری به بنفشه معروف است.
این گیاه در تمام طول سال گل میدهد و رنگ گلبرگهای آن آبی، قرمز، صورتی، سفید و بنفش است و از گیاهانی است که قابل نگهداری در گلدان به عنوان گیاه زینتی است.
نحوه قلمه زدن: ابتدا ما باید برگهایی را برای قلمه زدن استفاده کنیم که 1- زیاد جوان نباشند. 2-برگهای پیری نباشند. 3-سالم و بدون آفت باشند. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز از پایین ترین قسمت ساقه بصورت اوریب قلمه می زنیم و بعد به دو طریق میتوان آنها را ریشه دار کرد: 1-میتوان تمام قلمه ها را داخل لیوان آب گذاشت و ریشه دار کرد. 2-میتوان قلمه را تا انتهای دمبرگ بصورت 45 درجه داخل گلدان کاشت و با آبیاری منظم هر 3 روز یکبار از زیر گلدانی آنها ریشه دار کرد. اگر در لیوان ریشه دار شوند بعد از 20 الی 30 روز ریشه دار شده و انها را بصورت 45 درجه در خاک مخصوص بنفشه می کاریم. اگر در گلدان ریشه دار شوند بعد از 6 الی 8 هفته برگهای ریز سبز رنگی از زیر خاک بیرون می زند. هر 3 دوره آبیاری از زیر گلدانی یکبار گیاه را از بالا ابیاری کنید تا خاک سطح گیاه شوره نزند و این نکته را در نظر داشته باشید که در هنگام آبیاری اب به برگ گیاه نریزد چون باعث پوسیدگی برگ می شود و در این مواقع گیاه را اصلا در معرض نور خورشید قرارا ندهید.
بهترین روش برای رشد گیاه: 1-گیاه بنفشه را با آب زیاد خفه نکنید. 2-نور نور نور کافی بهترین راه برای داشتن گیاهی سالم و خوب می باشد لامپهای مهتابی برای رشد بنفشه بسیار مناسب می باشد. 3-استفاده از کود های مایع هر یک ماه یکبار