-
admin
۱۳۹۰/۱/۸
| دفعات بازدید: 70
اطلاعات منتشرشده از شبكه هاي گوناگون حاكي از آن است كه كشورهاي هم پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) با مشاركت آمريكا و انگليس، قصد دارند پروژه عمليات زميني را، در پایان ماه آوریل سال 2011 میلادی، در خاك ليبي اجرا كنند. خبرگزاری نووستی گفت: عمليات زميني در صورت شكست ائتلاف در حملات هوايي و موشكي، از سرگرفته خواهد شد.
اما تا کنون مردم لیبی در مقابل چنین خواسته ای مقاومت کرده اند
-
admin
۱۳۸۹/۱۱/۷
| دفعات بازدید: 78
بسم الله الرحمن الرحيم
هست كليددرگنج حكيم
نگاهي به فرهنگ در تونس
ديباچه
فرهنگ پايه و اساس هر ملت و حكومت است و ارتباطات فرهنگي بين المللي ، اساسي ترين و موثرترين ارتباطات در عرصه هاي بين الملل مي باشد.آنچه در اين نوشتار مي آيد نگاهي از دور به جايگاه فرهنگ دربخش هاي گوناگون تونس است كه اميد مي رود خواننده ي گرامي بتواند از خلال عناوين كلي اين گزارش ، نسبت به شناسايي جايگاه فرهنگ در تونس از زواياي گوناگون اقدام كند.
فرهنگ و تاريخ تونس
با توجه به موقعيت استراتيژيكي تونس در شمال آفريقا و در كنار درياي مديترانه، اين كشور در طول تاريخ 3 هزار ساله ي خويش در معرض رفت و آمد تمدن ها و فرهنگ هاي مختلف قرار گرفته كه مهمترين آن عبارتند از قرطاجي ها ( با پايه گذاري يك زن به نام عليسه) ، رومي ها ، مسلمان ها ( عرب ها،خراساني ها وترك ها) واروپايي ها ( پرتغال، اسپانيا و فرانسه)؛تونس در سال1881م ميلادي تحت حمايت فرانسه قرار گرفت.كه به گفته ي خود تونسي ها اين تحت الحمايه بودن ،بالاترين ضرر رابه تونس ومرم عربي زده است؛دكتر الهادي البكوش كه سابفاً نخست وزير تونس بوده در كتاب « إضاءات علي الاستعمار و المقاومه في تونس و في المغرب الكبير» كه مركزالنشرالجامعي تونس آن را در سال 2007 چاپ كرده مي گويد:
« در باره ي موفقيتهاي فرانسه در زمينه ي آموزش در تونس بايد گفت كه در 70 سال استعمار فرانسوي ، تعداد اشخاصي كه توانستند به آموزش عالي دست پيدا كنند تنها 320 نفر بودند ، يعني در هر سال ، چهار دانشجو ، حال آنكه تعداد دانشجويان پس از استقلال به 320 هزار نفر رسيده است ؛ استعمار فرانسه هميشه از افزايش و گسترش آموزش در تونس مي ترسيده و از آن جلوگيري مي كرده و اين كه عده اي خلاف اين مطلب را مي گويند، يك خرافه و اسطوره است(... ان السلط الاستعماريه كانت تخشي انتشار التعليم بتونس فمنعته ، و غلطته ما استطاتعت؛ إن إنجازات فرانسه في المستعمرات خرافه واسطوره برددها البعض ...روزنامه الصريح ، الأحد 16 سپتامبر ، 2007 ، ص 12 ، عدد 1917).
فرهنگ و قانون اساسي تونس
همانا قانون اساسي ، آينه ی تمام نماي هر نظامي است و آشنايي با آن ، مهمترين مدخل در امر شناسايي ان نظام مي باشد؛ بر اين اساس ما در اين نوشتار نگاهي فرهنگي به قانون اساسي تونس داريم تا با اين نگاه بتوانيم جايگاه فرهنگ را در نظام قانوني تونسي بهتر بشناسيم.
تونسي ها مي گويند كه نخستين قانون اساسي اين كشور در سال 1861 ظاهر شده است. اما پس از استقلال ، قانون اساسي تونس در 25 ژوئيه 1957 تصويب و در 10 بخش ابلاغ شد كه عناوين فصول آن عبارت است از « أحكام عامه ، السلطه التشريعيه ، السلطه التنفيذيه ، السلطه القضائيه ، المحكمه العليا ، مجلس الدوله المجلس الاقتصادي والاجتماعي ، الجماعات المحليه ، المجلس الدستوري و تنقيح الدستور. «ما نمايندگان اجتماع كننده در مجلس مردمي تونس ...» كلماتي است كه در روز 25 ژوليدي 1957 ، الغاي نظام پادشاهي و برقراري نظام جمهوري را در تونس اعلام و اظهار داشت كه « تونس دولتي آزاد و مستقل است كه « اسلام » دين آن ، « عربي » زبان آن و « جمهوري» نظام آن خواهد بود و آقاي حبيب بورقيبه كه رئيس حكومت است، به مسئوليت رئيس دولت انتخاب مي شود»..
قانون اساسي تونس داراي 10 بخش و 78 فصل مي باشد كه برخی از ملاحظات را در این قانون میآوریم:
1. واژه ي الله دوبار در متن قانون اساسی تونس آمده است.
2. واژه ي اسلام دو بار در متن قانون اساسی تونس آمده است.
3. در متن قانون اساسي تونس اصلاً آيه اي قرآني نيامده است.
4. در متن قانون اساسي تونس واژه ي فرهنگ ( الثقافه) نيامده است .
5. پرچم جمهوري تونس قرمز است كه در وسط آن دايره اي سفيد با ستاره اي داراي پنج شعاع كه هلال سرخ آن را احاطه كرده است.(فرهنگ و رنگ).
6. شعار جمهوري عبارت است از: آزادي، نظام و عدالت.(فرهنگ و شعار حکومت)
7. هر فردي داراي احترام و آزادي عقيده مي باشد و انجام شعائر ديني آزاد است تا وقتي كه به امنيت عمومي ضرري نرساند.(فرهنگ و آزادی عقیده)
8. آزادي احزاب وجود دارد و هيچ فردي حزبي نمي تواند مبادي و اهداف و فعاليت هايش را بر اساس دين ، زبان ، طايفه يا مليتي قرار دهد.(فرهنگ و دین)
9. كانديدا شدن براي مجلس نمايندگان حق هر فردي است كه پدرش يا مادرش تونسي باشد و حداقل عمرش 23 سال که در هنگام انتخاب این گونه قسم یاد می کند" اقسم بالله العظيم أن أعمل بإخلاص في خدمه بلادي و أن التزم بأحكام الدستور و بالولاء المفرد لتونس".
10. تونس داراي قواي سه گانه قانون گذاري ،رئيس جمهوري وقضائي است كه رئيس جمهور مسلمان با همكاري حكومت كه نخست وزير رئيس آن است كشور را اداره مي كند و رئيس جمهور بايد از پدر و مادر و اجدادي كاملاً تونسي باشد.
فرهنگ و حكومت تونس
حكومت فعلي تونس به رياست زين العابدين بن علي كه از 7 نوامبر 1987 كارهاي خويش را شروع كرده به فرهنگ و فعاليت هاي فرهنگي بسيار اهميت مي دهد كه برگزاري انواع و اقسام همايش ها، جشنواره ها ، هفته هاي فرهنگي ، روزهاي فرهنگي كه در سطح ملي ، منطقه اي و بين المللي و هر هفته در تونس و در حقيقت با اجازه ي مستقيم يا غير مستقيم دولت اين كشور برگزار مي شود ، نشاندهنده ي اين توجه است؛ در يكي از ملاقاتهايم با دكتر عبد الوهاب بو حديبه كه مشاور فرهنگي علمي رئيس جمهور تونس مي باشد ايشان اظهار مي داشت كه براي ما عربها، سلاحي به غير از فرهنگ نمانده است.
از جمله اقدامات تونس براي اظهار علاقه اش به حوزه ي فرهنگ مي توان به امور ذيل اشاره كرد:
1. اعلام رئيس جمهور مبني بر اين كه فرهنگ پشتوانه ي هويت ، برتري و تحقق اهداف تونس التغيير است.
2. توجه بسيار به فرهنگ در برنامه هاي توسعه ي تونس به خصوص برنامه ي دهم توسعه (2002 تا 2006) و برنامه يازدهم توسعه ( 2007 تا 2011).
3. تلاش براي اختصاص يك و پنج دهم از بودجه ي حكومت به پروژه هاي فرهنگي در سال 2009
4. اختصاص 70% يارانه براي چاپ كتاب هاي فرهنگي در تونس.
5. اقدام جهت ساخت پروژه ي بزرگ « شهر فرهنگ» ( مدينه الثقافه) در پايتخت تونس از سال 2001 ( مكان اين مجموعه در كنار ساختمان حزب حاكم است كه در سالجاري نخستين فاز آن كه سالن اُپرا با 1800 صندلي ، سالن همايش ها با 700 صندلي ، سالن تئاتر با 400 صندلي و 7 استوديو مي باشد ، افتتاح خواهد شد).
6. راه اندازي مراكز ملي متعدد فرهنگي هنري مانند مركز ملي سيرك و نمايش ، مركز ملي هنر عروسي (مركز وطني لفن العرائس بتونس)
7. راه اندازي « راديو فرهنگ » (إذاعه الثقافه) در تاريخ 29 مي 2006 .
8. تصويب قانون راه اندازي خبرگزاري احياي ميراث معماري ( وكاله إحياء التراث المعماري) توسط مجلس نمايندگان تونس در تاريخ 23 فوريه 1988
9. راه اندازي كرسي دانشگاهي گفتگوي تمدنها و اديان در 7 نوامبر 2001
10. اختصاص جوايز فرهنگي سالانه مانند « جايزه فرهنگي براي فعال ترين موسسه ي اقتصادي در حوزه فرهنگ » ، « جايزه ادبي ابوالقاسم الشابي » و « جايزه بين المللي پژوهش هاي اسلامي »( اعطاي جايزه رئيس جمهوري تونس به مطالعات اسلامي از سال 1992 آغاز و هر ساله فقط در سطح داخلي برگزار مي شده، ولي در سال 2002 با دستور زين العابدين علي اين جايزه در سطح بين المللي برگزار شد و در سال 2004 براي اولين مرتبه در تاريخ 4 نوامبر كه مصادف با ايام 7 نوامبرمعروف به روز تحول در تونس بوده است، جائزه ي الهادي العبيدي، جائزه ي الطاهر الحداد( اين شخص به دليل دفاع ازحقوق زنان، در تونس مشهور است)
11. نام گذاري روزها، ماه هاو سال ها به نام هاي فرهنگي علمي مانند « روزملي فرهنگ( يوم الوطني للثقافه كه اين روزدر سال متغيير ولي غالبا در ماه جوان است و به ادعاي الملاحظ ،ص5،الاربعاء ،13 جوان 2007 العدد737 تونس تنها كشوري است كه چنين مناسبتي دارد) « روز دانش » ( يوم العلم ) ،« سال كتاب » ( 2003) ، سال ابن خلدون ( 2006) « سال ترجمه » ( 2008) ، قيروان پايتخت فرهنگي جهان اسلام ( 2009)
12. راه اندازي موسسات ادبي هنري مانند « مركز ملي خوشنويسي» (المركز الوطني لفنون الخط) اختصاص « دار الدزيري » در بخش قديمي شهرتونس به « دار الشاعر».
فرهنگ و رسانه هاي تونس
در رسانه هاي تونس اعم از روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني اين كشور چاپ و پخش تصاوير و فيلم هاي مستهجن ممنوع است؛ اسامي كانال هاي تلويزيوني معروف در تونس عبارت است از: تونس 7 ، تونس 21 ، و حنبعل كه قرار است يك كانال تلويزيوني جديد نيز با عنوان حنبعل الشرق در ماه فوريه سالجاري راه اندازي شود.كانال هاي تلويزيوني غربي Tf،France2 ، france3 ، mt كانال هايي هستند كه در روزنامه هاي تونس پيرامون آن تبليغ مي شود. راديوي ملي تونس به تاريخ 15 سپتامبر 1938 راه اندازي شده است و راديو فرهنگ ، راديو موزيك ، راديو جوان و راديو قرآن تونس از مهمترين كانال هاي راديويي اين كشور مي باشد. مهمترين روزنامه هاي تونس عبارتند از الحريه ( حزب حاكم) ، الشروق ، الصريح ،الصباح والصحافه كه دو روزنامه ي اخير الذكر به زبان فرانسه هم چاپ مي شود.
فرهنگ تونس در آيينه ي آمار
آنچه در اين بخش مي آيد نگاهي آماري به جايگاه فرهنگ در تونس است كه از منابع رسانه اي تونس گردآوري شده است:
در تونس 350 مركز فرهنگي، 659 ويدئوكلوپ، 1 مركز ملي فرهنگ، 356 انجمن فرهنگي محلي و 24 اداره ي فرهنگ وجود دارد و در اين كشور سالانه 1069 جشنواره ي فرهنگي برگزار مي شود كه 422 عدد آن جشنواره هاي تابستاني است.
در تونس بيش از 2856 مسجد وجود داردكه مهمترين اين مساجد عبارت است از جامع عقبه بن نافع(قيروان) كه قديمي ترين مسجد آفريقا ودر سال 50 هجري قمري به دست عقبه بن نافع و با مشاركت خراساني ها ساخته شده ، جامع الزيتونه (تونس) كه در سال 116 هجري قمري(734 ميلادي) ساخته شده، الجامع الكبير(مهديه) ، جامع سيدي اللخمي(صفاقس) ، جامع صاحب الطابع(تونس) و جامع الموحدين(تونس).
در تونس تعداد 51 سالن سينما ، 18 انجمن سينما( 4 انجمن براي سينماي كودك و نوجوان) ،171 شركت تهيه كننده ي فيلم ، 15 شركت پخش فيلم هاي سينمايي دارد و تا كنون 77 فيلم سينمايي بلند در تونس ساخته شده است. ضمنا مبلغ بليط سينما در تونس بين 1500 تا 2000 تومان مي باشد.
در تونس 250 گروه تئاتر آماتور،780 گروه تئاتر دانش آموزي، 50 گروه تئاتر دانشجويي ، 108 گروه تئاتر حرفه اي ( 6 گروه آن دولتي و بقيه غير دولتي) ، 5 مركز هنرهاي نمايشي و 256 سالن تئاتر وجود دارد.
در تونس 31 روزنامه و هفته نامه و 18 مجله ي فرهنگي علمي وجود دارد.
در تونس 263 گروه موسيقي نوازنده(الوتريه) ، 296 گروه موسيقي ديني(فرق السُلاميه) ، 105 گروه موسيقي سنتي (النحاسيه) ، 789 گروه موسيقي محلي ، 60 گروه باله كوريغرافية ،15 موسسه ي موسيقي استاني ، 69 مجموعه ي كورال و 11 گروه موسيقي الماجورات وجود دارد.
در تونس به سال 1956 فقط دو كتابخانه ي عمومي وجود داشته ولي اكنون 402 كتابخانه ي عمومي وجود دارد و تعداد 43 كتابخانه ي سيار، 1256 كتاب فرهنگي،5886409 كتابخوان ، 265594 مشترك مجله و كتاب و 320 شركت انتشاراتي و پخش كتاب وجود دارد. ضمنا نمايشگاه بين المللي كتاب در تونس سالانه برگزار مي شود كه در نمايشگاه كتاب تونس در سال 2006 تعداد 120131 كتاب عربي ، 66250 كتاب فرانسوي ، 16125 كتاب انگليسي ، 3562 كتاب به ديگر زبان ها ، 56066 كتاب علمي،65393 كتاب ادبي ،22965 كتاب كودك و 9108 كتاب در موضوعات گوناگون عرضه شده است. آمار كتاب هاي منتشر شده در تونس در سال 2008 كه مورد حمايت وزارت فرهنگ قرار گرفته اند، 942 عنوان و تعداد كتابخانه هاي عمومي نيز 372 كتابخانه اعلام شده است.
در تونس 389 نقاش و 72 مركز نقاشي وجود دارد.
تعداد دانش آموزان تونس در سال 2008 تقريبا 193 هزار نفر بوده است.
آموزش عالي در تونس ، مجاني است؛ 14 دانشگاه و 25 دانشكده و 351000 دانشجودر اين كشور وجود دارد كه 1/59% دختران و 77% دانشجوي جديد مي باشند؛ بودجه ي وزارت آموزش عالي تونس 52/5% از بودجه ي دولت اعلام شده و نظام جديدآموزش عالي تونس به نظام أمد( الاجازه ، الماجستير و الدكتري) معروف است كه در اين نظام ، ليسانس 3 سال ، فوق ليسانس 5 سال و دكتري 8 سال مي باشد كه تاكنون 109 موسسه دانشگاهي وارد اين نظام شده اند. آمار دانشجويان تونس در سال 1994 عبارت از 42 هزار و در سال جاري هزار كه 73 هزار از آنها در خوابگاه هاي دانشجويي مي باشد
در تونس 33 مركز پژوهشي ، 139 آزمايشگاه ، 631 گروه پژوهشي ، 5500 پژوهشگر در حال آماده سازي دكترا وجود دارد و در سال 2007 ، 3 هزار فارغ التحصيل و تعداد منابع انساني تونس در خارج كشور كه بيشتر آنها پژوهشگر و مهندس مي باشند، 5 هزار نفر بوده اند.
در تونس بر اساس آمار سال 2004 يك مليون و 700 هزار زن بي شوهر ( مطلقه يا شوهر مرده) وجود دارد و از سال 1956 ازدواج متعدد غير قانوني اعلام شد؛آمار جايگاه اجتماعي زنان در تونس عبارت است از: 22.7% در مجلس نمايندگان،27% در شهرداري ها، 34% در رسانه ها،51% در آموزش ابتدايي ،48% در آموزش دبيرستان ،40% در آموزش عالي،42% در شغل پزشكي،72% در داروخانه،31% در امور وكالت و27% در امور قضاء فعاليت دارند. 15% از مردم تونس بچه دار نمي شوند
تونس داراي 1298 كيلومتر ساحل مي باشد ؛ سالانه بيش از 6 مليون گردشگر با درآمدي معادل سه ميليارد دينار(هردلار 1 دينار و بيست ميليم) به اين كشور مسافرت مي كنند . شهرهاي حمامات و سوسه از مهمترين شهرهاي گردشگري تونس و جزيره ي جربه و قرقنه از مهمترين اماكن گردشگري اين كشور مي باشد.
گذري بر اماكن تاريخي فرهنگي گردشگري تونس
قيروان
قيروان شهري است در 170 كيلومتري تونس كه در سال 50 هجري مطابق با 670 ميلادي به دست عقبه بن نافع فهري سردار مسلمان تاسيس شد و وي با ساختن مكاني كه امروز به جامع بن عقبه معروف است ، از اين مكان به عنوان دژي جهت گسترش اسلام در شمال آفريقا و اروپا استفاده كرد. مقام ابي زمعه البلوي (صحابي پيامبر) ، متحف رقاده و سيستم آبرساني اغالبه از مهمترين اماكن تاريخي اسلامي اين شهر است. حضور سپاه خراساني به همراه عقبه يكي از مهمترين اشتراكات تاريخي ايران و تونس است و كلمه ي قيروان همان كاروان فارسي است.
مهديه
اين شهر در شرق تونس و در 205 كيلومتري تونس پايتخت قرار دارد و اهميت تاريخي اش به دليل شروع حركت فاطميين از آن مي باشد ؛ اين شهر در سال 921 ميلادي توسط عبيد الله المهدي سردمدار حركت فاطميين تاسيس شد ؛ حركتي كه به شروع نخستين حكومت شيعي اسماعيلي در تونس (910 - 973) و پس از آن تاسيس الازهر مصر منتهي شد. الجامع الكبير ، سوق الكحله و برج و قلعه ي اين شهر از مهمترين اماكن ديدني آن است.
جامع الزيتونه
مسجد زيتونه در پايتخت تونس و در منطقه ي قصبه قرار دارد ؛ اين مسجد به دست حسان بن نعمان در سال 79 هجري ساخته و در سال 116 هجري قمري(734 ميلادي توسط عبيدالله بن الحباب تكميل شده است.اين مسجد نقش مهمي در گسترش علوم ومعارف اسلامي در آفريقا و اروپا داشته است.
سيدي بوسعيد
سيدي بوسعيد در شمال تونس پايتخت و يكي از مناطق زيباي تونس است ؛ نام اين منطقه از بوسعيد الباجي يكي از بزرگان تصوف در تونس گرفته شده است ؛ كلمه ي سيدي در تونس معادل امام زاده در ايران مي باشد .
آدرس اصل مطلب
-
admin
۱۳۸۹/۱۱/۴
| دفعات بازدید: 229
شاید ما فكر میكنیم با نگاه كردن به یك مجسمه آفریقایی میتوانیم هدف مجسمه ساز را از خلق آن دریابیم، درصورتیكه این طرز تفكر اشتباه میباشد. خیلی از تزئیناتی كه ما فكر میكنیم به منظور زیابیی صورت گرفتهاند، مفاهیم دیگری دارند. برای مثال تنه حجیم با پاهای بی تناسب و كوچك و سر بزرگ كه گاهی اوقات ریش نیز دارد، این ویژگیهای متناقض كه هم ویژگی های یك فرد بالغ و هم ویژگی های اندامییك طفل را داراست مثل پاهای كوچك و سر بزرگ در مجسمه ها نشانگر میل به بچه دار شدن است.
ماسكهایی كه در مراسم مذهبی استفاده میشوند یك راه ارتباطی با خدای بزرگ زلان1 هستند« مما» واسطه های واقعی روح نیاكان است كه به وسیله این ماسكها احضار میشود. قدرت یك ماسك به شخصیت اجتماعی صاحبش بستگی دارد، زیرا كه یك مرد فقط با كمك این ماسك است كه میتواند به برتری برسد و موفقیتهای زیادش نشان دهنده توجه اجدادش نسبت به اوست. این ماسك همانند صاحبش از قدرت بالایی برخوردار است، بنابراین قدرت و اهمیت یك ماسك از ظاهر آن فهمیده نمیشود بلكه از اطلاعات پیرامون اینكه چه فوایدی برای صاحبش داشته میفهمیم كه ماسك خوبی است یا نه.
ماسكهایی با درجات پایین تر نیز برای مراسم رقص و آواز استفاده میشوند و اساساً كاربردشان سرگرم كردن بینندگان میباشد. این ماسكها نیز شاید بعد از مرگ صاحبانشان به درجات بالاتری برسند، اگر كه صاحبان آنها در زندگی به مقامهای بالا رسیده باشد. بنابراین هیچ ارتباطی بین كاربرد یا درجه یك ماسك با شكل ظاهریش وجود ندارد.
برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک نمایید
-
admin
۱۳۸۹/۱۰/۲۲
| دفعات بازدید: 76
هلن ژیله با فعالیتهای مبارزاتیاش در جبهه ضدآپارتاید سرانجام با ورود به رقابتهای سیاسی توانست بر کرسی شهرداری کیپ تاون بنشیند و افتخار شهردار برتر جهان را در سال ۲۰۰۸ از آن خود کند. بخش اعظمی از تدارکات شهری جام جهانی فوتبال مدیون تلاشها و مدیریت این زن برجسته در کیپ تاون بود؛ زنی که کمتر کسی از زحمات او مطلع است.
راه دشوار آزادی در آفریقای جنوبی و ناملایمات و نابرابریهای مشهود نژادپرستانه آن، مسافرانی نستوه همچون نلسون ماندلا را پرورش داد. اینک این سرزمین فرزندان دیگری پرورانده است تا سهم خود را از پیشرفت بشری داشته باشند. کشور آفریقای جنوبی در جنوبیترین نقطه قاره آفریقا، امروزه در صدر یکی از کشورهای در حال توسعه است. با سقوط آپارتاید و روی کارآمدن دموکراتیک دولت سیاهان در ۱۹۹۴، سیاستهای اقتصادی جدیدی برای حصول رشد پایدار و جبران نابرابرهای اقتصادی- اجتماعی برنامهریزی شد.
اوتا هلن ژیله در پنجم مارس ۱۹۵۱در هیلبرو ژوهانسبورگ به دنیا آمد. والدین او در دهه ۳۰ از ترس رژیم نازی به آفریقای جنوبی گریخته بودند. خانواده پدرش از هنرمندان بنام موسیقی بودند. هلن نیز به مدرسه سنت ماری رفت و در دانشگاه ویت واترسرند لیسانس هنر گرفت. در طول دهههای ۶۰ و ۷۰ که مبارزات ضد آپارتاید شدت گرفته بود و ماندلا و همراهانش بهخیل مبارزان پیوسته بودند، ژیله به حوزه خبررسانی وارد شد تا از این طریق به جنبش سیاهان بپیوندد. او در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ خبرنگار روزنامه رند دیلی میل بود. زندگی سیاسی خانم ژیله پیش از هر چیز با تحقیق درباره مرگ یکی از مبارزان راه آزادی دوران آپارتاید به نام استیو بانتو بیکو گره خورده است.
در پی مبارزات خیابانی سیاهان و فعالیتهای مقاومت مسلحانه مخفی درحالی که دیوان عالی پرتوریا ماندلا را چند سال قبل به حبس ابد محکوم کرده بود، در سال ۱۹۷۷ پلیس اعلام کرد یکی از مبارزانی که در زندان به سر میبرده بر اثر اعتصاب غذا مرده است. این مبارز استیو بیکو بود؛ کسی که همگام با ماندلا به مبارزه با آپارتاید پرداخته بود. استیو بانتو بیکو در سال ۱۹۴۶در شهر تیلون در ایالت کیپ شرقی متولد شد. وی از همان اوان کودکی تمایلات ضدآپارتایدی داشت و در سال۱۹۶۹به عنوان دانشجوی پزشکی در دانشگاه ناتال در قسمت غیراروپاییها به عنوان اولین رئیس سازمان دانشجویان آفریقای جنوبی انتخاب شد و بهتدریج خود را در مسائل سیاسی وارد کرد. او در سال ۱۹۷۲ به عنوان یکی از بنیانگذاران کنوانسیون مردم سیاه اجرای پروژههای خدماترسانی و خیریه را در اطراف شهر دربان دنبال میکرد.
برای دیدن ادامه مطالب اینجا را کلیک نمایید
-
admin
۱۳۸۹/۱۰/۱۸
| دفعات بازدید: 46
من باور دارم
که هر چقدر دوستمان خوب و صميمى باشد هر از گاهى باعث ناراحتى ما خواهد شد و ما بايد بدين خاطر او را ببخشيم.
من باور دارم
که دوستى واقعى به رشد خود ادامه خواهد داد حتى در دورترين فاصلهها. عشق واقعى نيز همين طور است.
من باور دارم
که ما مىتوانيم در يک لحظه کارى کنيم که براى تمام عمر قلب ما را به درد آورد.
من باور دارم
که زمان زيادى طول مىکشد تا من همان آدم بشوم که مىخواهم.
من باور دارم
که هميشه بايد کسانى که صميمانه دوستشان دارم را با کلمات و عبارات زيبا و دوستانه ترک گويم زيرا ممکن است آخرين بارى باشد که آنها را مىبينم.
من باور دارم
که ما مسئول کارهايى هستيم که انجام مىدهيم، صرف نظر از اين که چه احساسى داشته باشيم.
من باور دارم
که اگر من نگرش و طرز فکرم را کنترل نکنم، او مرا تحت کنترل خود درخواهد آورد.
من باور دارم
که قهرمان کسى است که کارى که بايد انجام گيرد را در زمانى که بايد انجام گيرد، انجام مىدهد، صرف نظر از پيامدهاى آن.
من باور دارم
که گاهى کسانى که انتظار داريم در مواقع پريشانى و درماندگى به ما ضربه بزنند، به کمک ما مىآيند و ما را نجات مىدهند.
من باور دارم
که گاهى هنگامى که عصبانى هستم حق دارم که عصبانى باشم امّا اين به من اين حق را نمىدهد که ظالم و بيرحم باشم.
من باور دارم
که بلوغ بيشتر به انواع تجربياتى که داشتهايم و آنچه از آنها آموختهايم بستگى دارد تا به اين که چند بار جشن تولد گرفتهايم.
من باور دارم
که هميشه کافى نيست که توسط ديگران بخشيده شويم، گاهى بايد ياد بگيريم که خودمان هم خودمان را ببخشيم.
من باور دارم
که صرفنظر از اين که چقدر دلمان شکسته باشد دنيا به خاطر غم و غصه ما از حرکت باز نخواهد ايستاد.
من باور دارم
که زمينهها و شرايط خانوادگى و اجتماعى برآنچه که هستم تاثيرگذار بودهاند امّا من خودم مسئول آنچه که خواهم شد هستم.
من باور دارم
که نبايد خيلى براى کشف يک راز کند و کاو کنم، زيرا ممکن است براى هميشه زندگى مرا تغيير دهد.
من باور دارم
که دو نفر ممکن است دقيقاً به يک چيز نگاه کنند و دو چيز کاملاً متفاوت را ببينند.
من باور دارم
که زندگى ما ممکن است ظرف تنها چند ساعت توسط کسانى که حتى آنها را نمىشناسيم تغيير يابد.
من باور دارم
که گواهىنامهها و تقديرنامههايى که بر روى ديوار نصب شدهاند براى ما احترام و منزلت به ارمغان نخواهند آورد.
من باور دارم
که کسانى که بيشتر از همه دوستشان دارم خيلى زود از دستم گرفته خواهند شد.
من باور دارم
«شادترين مردم لزوماً کسى که بهترين چيزها را دارد، نيست بلکه کسى است که از چيزهايى که دارد بهترين استفاده را مىکند.»
-
admin
۱۳۸۹/۱۰/۱۱
| دفعات بازدید: 75
جانور بسیار عجیب که بدنش پوشیده از موهای بسیار بلندی بوده و "معمای سرنگتی" نام گرفته در تانزانیا و کنیا، دیده شده است.
یک حیوان عجیب بسیار پشمالو در پارک ملی "ماسای مارا" در جنوب غربی کنیا دیده شده است. این حیوان عجیب موهای بلندی به رنگ قهوه ای تیره ای دارد که روی چشمهایش را به طور کامل پوشانده است. یک سبیل بزرگ پوشیده از مو و یک ریش بسیار بلند پوزه این حیوان را کاملا پنهان کرده اند.
به نظر می رسد که این حیوان یک غزال تامسون اما از نوع بسیار عجیب آن باشد. در حقیقت موهای این حیوان بسیار بلندتر از موهای یک غزال معمولی است.
یک عکاس ایتالیایی به نام "پائولو تورکیو" اولین تصاویر این حیوان را در ماه آگوست گرفت. این عکاس که برای ثبت تصاویری از طبیعت به کنیا سفر کرده بود با دیدن این موجود عجیب در قاب تصویر خود بسیار شگفت زده شد.
این عکاس در حالی که مشغول تنظیم کردن لنز دوربین خود بود حیوانی با سر شبیه به سر یک سگ پشمالو و بدنی شبیه به بدن غزال داشت را دید. سپس در ماه اکتبر چند توریست یک غزال مشابه را در پارک ملی "سرنگتی" در تانزانیا مشاهده کردند اما موفق نشدند از آن عکسبرداری کنند.
مدتی بعد، یک توریست دیگر به نام "رابرت برنتسن" موفق شد تصویری از این حیوان را تهیه کند. از آن پس این حیوان با عنوان "معمای سرنگتی" شناخته شد.
براساس گزارش آنسا، پس از انتشار این تصاویر دانشمندان در تلاشند تا گونه این حیوان را تعیین کنند.
روابط عمومی پارک ملی "سرنگتی" در تانزانیا اعلام کرد که تیمی متشکل از جانورشناسان برای بررسی این موجود به این پارک دعوت شده اند.
روابط عمومی این پارک ملی در این خصوص اظهار داشت: "هنوز نمی دانیم که آیا این حیوان عجیب یک گونه جدید است یا نوع غزال تامسون با جهشهای ژنتیکی است. بسیار عجیب به نظر می رسد که این حیوان هم در تانزانیا و هم در کنیا دیده شده است. شاید در طول ماههای آگوست تا اکتبر مهاجرت کرده است یا شاید هم نمونه های دیگری در تانزانیا زندگی می کنند."
منبع: مهر
-
admin
۱۳۹۰/۱۰/۴
| دفعات بازدید: 59
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) – ابنا – «دکتر مجدي وهبه الشافعي» با استفاده از آیات کلام الله مجید، تعداد ائمه(ع) را به اثبات رسانده است.
بر اساس این گزارش وی ثابت کرده است که امامان از امیرالمومنین علی(ع) شروع شده و به قائم آل محمد(عج) پایان می پذیرد و تعداد معصومان را 14 نفر اعلام می کند.
در این مطلب که از سوی یک مجله خبری مصر منتشر شده، آمده است: شکی نیست که هر تعداد از آیات قرآن دلیل خاصی دارد مثلا کلمه "یوم" (روز) که در قرآن 365 بار تکرار شده است نشان دهنده تعداد روزها در یک سال و همچنین کلمه "شهر" (ماه) که 12 بار آمده به معنای وجود 12 ماه در طول یک سال است.
در ادامه آمده است: کلمه ی "الامامة"، نیز 12 بار در قرآن آمده است که به معنای 12 امامی است که بر اساس روایتی که از پیامبر نقل شده است از امام علی (ع) وامام حسن (ع) و امام حسین(ع) آغاز شده و 9 فرزند امام سوم شیعیان را شامل می شود.
در ادامه این مطلب 12 آیه قرآنی که کلمه "امامه" در آن ذکر شده است را می آورد که عبارتند از:
1- سورة البقرة، الآية 124: {وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِين}.
2- سورة التوبة، الآية 12: {وَلَقَدْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً وَقَالَ اللّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً لأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيل}.
3- سورة هود، الآية17: {أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إَمَاماً وَرَحْمَةً أُوْلَـئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلاَ تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤْمِنُونَ }.
4- سورة الاسراء، الآية70: {يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَـئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلا}.
5- سورة الانبياء، الآية 72: {وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِين}.
6- سورة القصص، الآية 5: {وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين}.
7- سورة الحجر، الآية 79: {فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ وَإِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِينٍ }.
8- سورة السجدة، الآية 24: {وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُون}.
9- سورة يس، الآية 12: {إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ }.
10- سورة القصص، الآية 41: {وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لا يُنصَرُون}.
11- سورة الفرقان، الآية 74: {وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً}.
12- سورة الأحقاف، الآية 12: {وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إِمَاماً وَرَحْمَةً وَهَذَا كِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَاناً عَرَبِيّاً لِّيُنذِرَ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِينَ}.
این خطیب مسجد الازهر به حدیث"کساء"که در کتاب صحاح اهل سنت وجود دارد و از "ام سلمه" به نقل از پیامبر گرامی اسلام آمده، اشاره می کند و می نویسد: کلمه کساء نیز 5 بار در قرآن آمده است که در ذیل می آید:
1- سورة البقرة، الآية 233: {وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا لاَ تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلاَدَكُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير}.
2- سورة البقرة، الآية 259: {أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ يُحْيِـي هَـَذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى العِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير}.
3- سورة المائدة، الآية 89: {لاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَـكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون}.
4- سورة المؤمنون، الآية 14: {ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِين}.
5- سورة النساء، الآية 5: {وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَاماً وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفا}.
-
admin
۱۳۸۹/۹/۲۹
| دفعات بازدید: 165
کیپ تاون (Cape Town) سومین شهر پرجمعیت در آفریقای جنوبی است. این شهر پایتخت ایالتی وسترن کیپ (Western Cape) و همچنین پایتخت قوه مقننه آفریقای جنوبی است که مقر مجلس شورای ملی و بسیاری از مراکز و دفاتر دولتی است.
بسیاری از خانه های کیپ تاون، جالب و زیبا و به سبک خانه های پارلمان ساخته شده و دارای چندین موزه و کلیسای جامع و مسجد و رصدخانه سلطنتی می باشد و دانشگاه کیپ تاون نیز در نزدیکی شهر است.
کیپ تاون نخستین اقامتگاه سفید پوستان افریقای جنوبی بود که در 1652 به وسیله کمپانی هند شرقی هلند ساخته شد.
اینجا بزرگترین بندر مسافری افریقای جنوبی است که در سال 1652 به وسیله هلندی ها ساخته شد. این شهر به واسطه آب و هوای ملایم و زیبایی طبیعی و مناظر آن، خیلی مورد توجه و مقر عیات و مجلس قوه مقننه جمهوری است.
کیپ تاون را به حق می توان یکی از زیباترین شهرهای جهان دانست. این شهر 750000 نفر جمعیت دارد در دشتی که از دو سو با اقیانوس اطلس احاطه شده و در ضلع سومش در قاعده رشته کوه تابل قرار گرفته است.
کوه تابل خود یکی از جاذبه های کیپ تاون است این رشته کوه که در بلندترین نقطه 1806 متر ارتفاع دارد نمایی فوق العاده زیبا را از شبه جزیره کیپ که شهر کیپ تاون را در خود جای داده در معرض دید قرار می دهد و دامنه این کوه پوشیده از پوشش گیاهی فوق العاده متراکم و زیبایی است و به همین دلیل تنها راه صعود به قلل این مجموعه از طریق دامنه غربی است که به دلیل وفور سنگ های گرانیتی از پوشش گیاهی تنگ تری برخوردار است. البته در شمال کیپ تاون تله کابینی تعبیه شده که علاقه مندان را به بلندترین نقطه کوه تابل می برد.
کیپ تاون محل استقرار نهادهای دولتی افریقای جنوبی است که دست اندرکار رفع و رجوع امور جمعیت 40 میلیونی افریقای جنوبی هستند.
پایتخت افریقای جنوبی شهری آرام و بی سر و صدا است. زندگی در اینجا جریانی ملایم و دل انگیز دارد. گویی وزوز پشه ها و صدای دلنواز پرندگان است که گذر زمان در این شهر را رقم می زند.
کیپ تاون امروز با بناهای کهن که در دوران حاکمیت هلندی ها و انگلیسی ها در این شهر ساخته شده عجین شده و یکی از مشهورترین بناهای تاریخی این شهر قلعه امید نیک است که تاریخ ساخت آن را به سال 1666 باز می گردد.
از جمله قسمت های کیپ تاون که موجب مباهات ساکنین این شهر رویایی است سواحل شهر است که با توجه به تپه های مرجانی اطراف ساحل و آب فوق العاده زلال و شفاف دنیایی دل انگیز را پیش روی بیننده قرار می دهد.
در قسمت های جنوبی شهر سواحل فالس بی قرار دارد که مجموعه های اقامتی و تفریحی عمومی در آن دایر می باشند. سواحل فالس بی در مجاورت سیمونس تاون که پایگاه دریایی سلطنت انگلستان است قرار دارد.
سواحل فالس بی متشکل از هفت منطقه ساحلی مخصوص شنا و ورزش های آفتابی است که در آنجا صدها گردشگر و همچنین ساکنین شهر را خواهید یافت که تن به آب زده اند و یا در حاشیه خط ساحلی حمام آفتاب می گیرند.
موزه تاریخ فرهنگی در آستانه ورودی باغ های کمپانی هند شرقی در بالا دست خیابان ادرلی قرار دارد. این بنا در ابتدا به عنوان محل نگهداری موقت برده ها از سوی ویلیام آدرین وندراستال ساخته شد اما پس از آن این منطقه مجدداً به تصرف انگلیسی ها درآمد و اکنون نیز که به موزه تاریخ فرهنگ افریقای جنوبی بدل شده است. این موزه مجموعه نفیسی از مهر های قدیمی اداره پست و تاریخچه پست و سکه های ضرب شده افریقای جنوبی را در خود جا داده است.
از دیگر نقاط دیدنی کیپ تاون پارک دوال در نزدیکی خیابان کلوف حد فاصل خیابان های بلونرد موتنو و اپرا و رنج است این پارک زیبا که مجموعه ای قابل توجه از مراکز پذیرایی را در خود جای داده همیشه مملو از بازدیدکنندگانی است که با علاقه وصف ناپذیر در این پارک حضور می یابند تا از زیبایی های این پارک بهره جویند.
دیدن وین فورت یارد هم خالی از لطف نمی باشد. فورت یارد مجموعه ورزشی بزرگی است که حد فاصل خیابان های بلوار غربی پرتزوود و خیابان بیچ قرار گرفته و استادیوم گرین پوینت را که تنها استادیوم فوتبال کیپ تاون است در خود جای داده و همچنین مجموعه های متفاوت و بزرگی برای انواع ورزش ها در آن احداث شده است. در این مجموعه زمین گلفی وجود دارد که از شهرت جهانی برخوردار است و در ضلع غربی آن دو بیمارستان نیوساموست و سیتی هاسپیتال قرار دارند و در آن سوی خیابان پورتزوود و در مجاورت موج شکن های ویکتوریا و الفرد و گرونیه قرار گرفته که مر کز خرید ویکتوریا یکی از بزرگترین مراکز خرید کیپ تاون است و بنای عظیم 11 طبقه آن تعداد بی شماری فروشگاه کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.
اندکی پایین تر از مرکز خرید ویکتوریا آکواریوم دریایی دو اقیانوس قرار گرفته که مجموعه ای عظیم است و راهروهای شیشه ای آن بینندگان را به دنیای زیر آب می برد و همچنین در محفظه های این آکواریوم ها گونه متفاوت جانداران دریایی را در خود جای داده اند. این آکواریوم در مجاورت مخزن الفرد قرار دارد که فضای آبی نسبتاً وسیعی است که برای ورزش های دریایی چون موج سواری اختصاص داده شده است.
موزه افریقایی کیپ تاون
در این موزه اسناد و مدارک تاریخ طبیعی و مردم شناسی مردم جنوب افریقا وجود دارد اشیایی که تاریخ اصلی ناحیه بومی مردمان این منطقه در مجموعه ای گرد آمده است . در این موزه همچنین آسمان نما نیز وجود دارد.
منبع: http://zekrra.blogfa.com
-
admin
۱۳۸۹/۹/۲۰
| دفعات بازدید: 78
سفر به سرزمین زیباییها، سرزمینی که باغهای کیپ تان، هم آغوشی دواقیانوس هند و اطلس در دماغه امید نیک، زیبایی حیات وحش کروگر پارک (Kruger Park)، و شهرهای بی مانند جنوبيش تنها نمونه های از خیال انگیز بودن این کشور است، ممتاز بودن این سرزمین تنها برای طبیعت آن نیست، تنوع نژادهای انسانی نیز این کشور را متمایز می سازد، حضور قبایل مختلف با فرهنگ مختص خودشان، وجود ۹ زبان بومی سیاه به علاوه دو زبان آفریکانس و انگلیسی (آفریقای جنوبی 11 زبان رسمی دارد )، تنوع مهاجران اروپایی که عموما از کشورهای هلند، پرتغال، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و یونان وارد این سرزمین شدند، همگی، کشور آفریقای جنوبی را به مجموعه ای زیبا با رنگهای متفاوت مبدل ساخته است.
آسیایی های ساكن آفریقای جنوبی كه اغلب از هند به اینجا آمده اند؛ فرهنگ، زبان و عقاید مذهبی خود را حفظ كرده و مسیحی هندو و یا سنی هستند و به انگلیسی صحبت می كنند.
چینی ها بعد از هندی ها در رده دوم مهاجران آفریقای جنوبی قرار دارند و با افزایش مهاجرت از تایوان تعدادشان در حال افزایش است.
به علت تنوع نژادی در كشور آفریقای جنوبی، فرهنگ " واحدی" در این كشور نمی توان یافت.
امروزه تنوع غذایی در این كشور كه متاثر از فرهنگ های مختلف حاضر در آن است باعث شده جهانگردان و حتی به سرمایه گذاری در تهیه آن دست بزنند. علاوه بر غذا ، موسیقی و رقص هم از نمادهای فرهنگی این كشور هستند. موسیقی آفریقای جنوبی بسیار متنوع است.
اكثریت جمعیت سیاه پوست این كشور هنوز در مناطق روستایی زندگی می كنند و از زندگی ساده و فقیرانه ای برخوردارند. با این وجود، موسیقی و رقص سنتی توسط همین مردم، زنده مانده است و هر چه سیاه پوستان شهری و یا غرب زده می شوند فرهنگ و سنت شان كمرنگ تر می شود.
در آفريقا بين انسان و هنر، پيوند عميقي وجود دارد.
طبل در جامعه آفريقايي به قدري مهم است كه گاهي آن را با يك مرد برابر ميگيرند، از همين رو زنان بايد همان احترامي را كه به طور سنّتي براي مردشان قائل ميشوند، براي طبل هم قائل شوند. در بعضي از كشورهاي آفريقايي، زنان حتي اجازه ندارند تحت هيچ شرايطي به طبل دست بزنند، هر چند اسلام بسياري از تبعيضهايي را كه عليه زنان وجود داشته، در آفريقا از بين برده است.
موسيقي آفريقايي عموماً با هنر ديگري چون شعر يا رقص درآميخته و به صورت مهمترين عنصر بياني روحيه و احساسات سياهان درآمده است. به اين ترتيب، دور از ذهن نيست اگر آفريقاييها اصولاً موسيقيدان باشند.
تشابهات فرهنگی
جالب است بدانید که اثرات موسیقی افریقایی بر ایرانیان هنوز قابل رویت است. انواع مختلفي از موسيقي هرمزگاني که مستقيم يا غير مستقيم تحت تاثير فرهنگ افريقاي و عربي بوده و نوع خاصي از موسيقي محلي هرمزگاني بوجود آورده اند.
این موسیقی ترکیبی است از موسیقی افریقایی، عربی، هندی، ایرانی و غربی. در این نوع موسیقی از عود، نی، ویلون، کیبرد، اکاردن، بنجوی ژاپونی، دمپک و دهل استفاده می شود.
حضور اقوام مختلف در منطقه هرمزگان از جمله قوم فارس، هندی، عرب و افریقایی به فرهنگ منطقه تنوع خاصی داده است. انواع زری دوزی شک بافی، بادله دوزی، گلابتون دوزی از کارهای مهم دستی در جنوب می باشد که زیبای بخش لباس بندری هستند. مراسم حنا بندان در عروسی ها و حنای دست عروس دارای زیبای خاصی می باشد و همه اینها جزو اشتراکات فرهنگی میان ایرانیان و مردمان آفریقاست.
در زبان سواحلی آفریقا بعضی کلمات با بندری خودمان خیلی نزدیک و هم معنی هستند مثل:
کا کا=برادر - دادا =خواهر - بندری=بندری (بندرگاه) - سیفه=سیفه (روغن کوسه) - منشوه=منشوه (یک نوع قایق) - چنگو=چنگو (یک نوع ماهی خوش مزه برای برشتن) - رفیقی=رفیق ِ دوست
در اصطلاحات دریانوردی و لنج داری نیز کلمات مشترک بیشتری داریم.
چند کلمه و جمله کوتاه به زبان سواحلی:
جمبو=سلام - سننه=خوب، عالی، خیلی - کا کا میزی=دانشجو - حباری=چطوری؟ - مزاری سننه=خیلی خوب - کواری=خدا حافظ - بووانا=اقا - جناب - اسنتی سننه=خیلی ممنون - جمبو بووانا=سلام اقا - ح کونا ما تا تا=اشکالی ندارد. مشکلی نیست. خبر بدی نیست - می می=من - وی.وی=تو. شما - زیچی=قشنگ. زیبا
ادامه دارد...
-
admin
۱۳۸۹/۹/۱۳
| دفعات بازدید: 51
آفریقای جنوبی در جنوبی ترین قسمت قاره آفریقا قرار دارد و دارای خط ساحلی طویلی است كه 2500 كیلومتر (1550 مایل) طول دارد و از عرض دو اقیانوس یعنی اقیانوس اطلس و اقیانوس هند میگذرد.
اگر چه آفریقای جنوبی نیمه خشك محسوب می شود ولی تنوع آب و هوایی جالبی همانند تنوع موقعیت طبیعی خود دارد.
آفریقای جنوبی دارای تعدادی از قدیمیترین آثار باستانی موجود در قاره آفریقا است. فسیلهای بسیاری وجود دارند که نشان میدهند که آسترالوپتیکاین از سه میلیون سال پیش در آنجا حضور داشتهاند. همچنین نمونههای گوناگونی از انسانهای اولیه که شامل همو هابیلیس، همو ارکتوس و انسان مدرن یعنی همو ساپینس میشود در آن جا یافت شده است.
تاریخ کتبی آفریقای جنوبی با شرح دریانوردان اروپایی که از راههای بازرگانی هند شرقی میگذشتند شروع میشود. اولین دریانورد اروپایی که موفق شد از این آبراه گذر کند، کاشف پرتغالی بارتلومیو دیاس در سال ۱۴۸۸ میلادی بود. او هنگام بازگشت به لیسبون مکانی را که کشف کرده بود «دماغه طوفانها» (Cabo das Tormentas) نامید، اما هنری دریانورد، که حامی مالی دیاس بود، نام آن را به «دماغه آرزوی خوب» (Cabo da Boa Esperança) که اشارهای به راهی برای رسیدن به سرزمین هند بود، تغییر داد.
آفریقای جنوبی همچنین یك مستعمره دارد با نام مجمع الجزایر شاهزاده ادوارد واقع در زیر قطب جنوب که نباید آن را با جزیره كانادایی شاهزاده ادوارد اشتباه گرفت.
در سال ۱۹۴۸ حزب ملی آفریقای جنوبی از طریق رایگیری به قدرت رسید و شروع به انجام یک سری قوانین مبنی بر جداسازی نژادی که به نام «آپارتاید» شناخته میشود، کرد.
در حالی که اقلیت سفید پوستان از بالاترین استاندارد زندگی قاره آفریقا، که برابر سطح زندگی در کشورهای غربی جهان اول بود، برخوردار گشته بودند، اکثریت سیاهپوستان از لحاظ هرگونه استانداردی همچون درآمد، تحصیل و حتی ورود به ادارات دولتی مورد تبعیض قرار داشتند.
دولت برآمده از آپارتاید، میان یک سیاهپوست، هندی و یا رنگین پوست آفریقای جنوبی به مانند مردم کشورهایی همچون غنا و تانزانیا فرقی قائل نبود و با تمامی آنها به عنوان شهروند درجه آخر رفتار میکرد.
در سال ۱۹۹۰ دولت حزب ملی اولین گام برای مذاکره کنارهگیری از قدرت را با لغو ممنوعیت کنگره ملی آفریقا و دیگر موسسات سیاسی چپگرا برداشت و نلسون ماندلا را بعد از ۲۷ سال زندان آزاد کرد و قوانین آپارتاید به تدریج از کتابهای قانون حذف شدند.
زندانی در جزیره روبن محل نگهداری چندین مبارز آپارتاید/ضد آپارتاید شامل نلسون ماندلا كه 18 سال در این زندان زندانی بود.(جزیره روبن جزو میراث فرهنگی سازمان یونسكو قرار گرفته است)
منبع: http://zekrra.blogfa.com