آفران بلاگ


هنر آفریقایی


شاید ما فكر می‌كنیم با نگاه كردن به یك مجسمه آفریقایی می‌توانیم هدف مجسمه ساز را از خلق آن دریابیم، درصورتیكه این طرز تفكر اشتباه می‌باشد. خیلی از تزئیناتی كه ما فكر می‌كنیم به منظور زیابیی صورت گرفته‌اند، مفاهیم دیگری دارند. برای مثال تنه حجیم با پاهای بی تناسب و كوچك و سر بزرگ كه گاهی اوقات ریش نیز دارد، این ویژگیهای متناقض كه هم ویژگی های یك فرد بالغ و هم ویژگی های اندامی‌یك طفل را داراست مثل پاهای كوچك و سر بزرگ در مجسمه ها نشانگر میل به بچه دار شدن است.

ماسكهایی كه در مراسم مذهبی استفاده می‌شوند یك راه ارتباطی با خدای بزرگ زلان1 هستند« مما» واسطه های واقعی روح نیاكان است كه به وسیله این ماسكها احضار می‌شود. قدرت یك ماسك به شخصیت اجتماعی صاحبش بستگی دارد، زیرا كه یك مرد فقط با كمك این ماسك است كه می‌تواند به برتری برسد و موفقیتهای زیادش نشان دهنده توجه اجدادش نسبت به اوست. این ماسك همانند صاحبش از قدرت بالایی برخوردار است، بنابراین قدرت و اهمیت یك ماسك از ظاهر آن فهمیده نمی‌شود بلكه از اطلاعات پیرامون اینكه چه فوایدی برای صاحبش داشته می‌فهمیم كه ماسك خوبی است یا نه.

ماسكهایی با درجات پایین تر نیز برای مراسم رقص و آواز استفاده می‌شوند و اساساً كاربردشان سرگرم كردن بینندگان می‌باشد. این ماسكها نیز شاید بعد از مرگ صاحبانشان به درجات بالاتری برسند، اگر كه صاحبان آنها در زندگی به مقامهای بالا رسیده باشد. بنابراین هیچ ارتباطی بین كاربرد یا درجه یك ماسك با شكل ظاهریش وجود ندارد.

برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک نمایید

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم