-
admin
۱۳۸۹/۱/۲۴
| دفعات بازدید: 81
اتحادیه آفریقا یا الاتحاد الافریقی (به زبان عربی)، african union (به زبان انگلیسی)، union africaine (به زبان فرانسه) و uniao Africana (به زبان پرتقالی) مهمترین سازمان بین المللیای است كه در آفریقا فعالیت میكند.این سازمان را خود آفریقاییها در سال 2002 میلادی به وجود آوردند تا به عنوان یك سازمان فراملی همان كاری را كه سازمان ملل متحد برای جهان میكند، این سازمان برای آفریقا انجام دهد و یا حتی فراتر به عنوان دولت مركزی برای تمام كشورهای آفریقایی عمل كند نظیر دولت فدرال آمریكا كه قلب تپنده 50 كشوری است كه به نام ایالات متحده آمریكا مشهورند.شناخت چنین سازمان پرقدرتی میتواند ما را یاری كند تا قاره آفریقا را بهتر بشناسیم. بدین منظور در این یادداشت به معرفی مشخصات عمومی آن میپردازم به امید ان كه در فرصتی دیگر درباره ساختار اداری و روابط پشت صحنه قدرت در آن بنویسم.1- نشان اتحادیه آفریقانشان اتحادیه از عناصر زیر تشکیل شده است:1- دو برگ نخل در هر گوشه نشان2- یك دایره طلایی درون برگهای نخل3- یك دایره سبز دورن دایره طلایی4- یك نقشه بكر آفریقا بدون هیچ گونه مرز سیاسی درون دایره سبز5- حلقه های متقاطع سرخ رنگ كوچك در پایین نشانهر یك از این بخشها خود نشان دهنده یك مفهوم جداگانه است؛ دو برگ نخل نماد صلح هستند. حلقه طلایی نماد ثروت و شادی و حلقه سبز نشان امید و آرزو است. این دو حلقه قاره آفریقا را دربرگرفته و به گونه ای ضمنی بر این نكته اشاره دارد كه ثروت و امید قاره افریقا در انتظار آفریقا است به عبارت دیگر از نگاه مؤسسین اتحادیه آفریقا گرچه در حال حاضر این قاره مردمانی فقیر و غمگین از زندگی سخت و فقیرانهشان دارد ولی آفریقا دارای منابع طبیعی فراوانی است كه با بهرهبردای از آن در آینده مردمان این قاره متمول خواهند شد و بدین ترتیب از غم و غصه فعلی رها خواهند شد و شادمانه خواهند زیست. در نشان اتحادیه، نقشه قاره افریقا بدون مرزهای سیاسی میان كشورها ترسیم شده كه گویای این نكته است كه سران این نهاد بین المللی به دنبال اتحاد مستحكم در سراسر این منطقه هستند. حلقههای در هم تابیده نماد همبستگی و خون ریخته شده برای آزادی افریقا و یادآور آزادگانی است كه در طول سالیان گذشته استعمار و استثمار تنها به جرم آزادیخواهی در سراسر قاره سیاه به خاك و خون كشیده شدهاند.2- پرچم اتحادیه آفریقاپرچم پیشین دارای عناصر زیر بود:1- در بالا؛ یك نوار پهن افقی سبز كه به یك نوار طلایی كوچكتر میرسید.2- در وسط؛ یك نوار سفید در مركز است كه نشان اتحادیه را دربرمی گرفت.3- پایین؛ یك نوار طلایی كوچكتر كه به یك نوار بزرگتر سبز قرار منتهی میشد.كنفرانس یا مجمع عمومی اتحادیه (عالیترین ركن اتحادیه آفریقا) در هشتمین نشست عادی خود در 30- 29 ژانویه 2007 میلادی تصمیم گرفت تا پرچم اتحادیه را تعویض كند. سران آفریقا مایل بودند كه زمینه پرچم جدید به عنوان «نماد امیدواری»، سبزرنگ باشد. به دنبال این تصمیم كمیسون اتحادیه گروهی را تدارك دید تا پرچم جدید را طراحی كنند و از تمام شهروندان آفریقایی خواستند در این باره نظر بدهند. به دنبال این اعلان، 106 طرح جدید از 19 كشور آفریقایی، به كمیسیون ارسال شد. در سیزدهمین نشست عادی كنفرانس در سال 2009 میلادی، گزارش كمیسیون راجع به این موضوع، بررسی و یكی از پیشنهادات به عنوان پرچم جدید انتخاب شد.فوریه سال جاری میلادی در جریان نشست چهاردهم کنفرانس اتحادیه، پرچم جدید اتحادیه رونمایی و افراشته شد.3- شعار اتحادیه آفریقاشعار اتحادیه آفریقا عبارت است از: «آفریقا بایستی متحد شود».4- زبان كاری اتحادیه آفریقااتحادیه آفریقا به مانند هر سازمان بین المللی دیگر، دارای اعضایی گوناگون با زبانهای گوناگون است كه خود خاستگاه بروز یك سلسله مشكلات میباشد. اساسا یكی از مشكلات مهم در سازمانهای بین المللی مسأله زبان كاری یا زبان رسمی است.اعضای سازمانهای بین المللی غالبا به منظور رعایت به اصطلاح پرستیژ سیاسی خود اصرار فراوان دارند تا به زبان بومی خود سخن بگویند یا مكاتبه كنند. از طرف ترجمه همزمان سخنان و یا نگارش اسناد به چندین زبان علاوه بر بردن هزینه و وقت فراوان، در مواردی غیرممكن است. از این جا است كه سازمانهای بین المللی در پیآنند تا چند زبان محدود را به عنوان زبان كاری تعیین كنند تا بدین ترتیب هزینه و قت مدریت شود.در اساسنامه اتحادیه آفریقا تأكید شده است كه زبان كاری سازمان میتواند هر یك از زبانهای آفریقایی (در صورت امكان) و نیز عربی، انگلیسی، پرتقالی و فرانسوی باشد كه در عمل انگلیسی، فرانسوی، عربی و سواحیلی مورد استفاده قرار میگیرد.5- سرود اتحادیه آفریقااتحادیه آفریقا علاوه بر پرچم و شان دارای یک سرود نیز است که ترجمه متن آن از زبان فرانسه به بدین ترتیب است:همگی گردهم بیایم و گروهی جشن بگیریم،پیروزی آزاد شدنمان را.تعهد بدهیم و به عنوان تنها یك انسان پایداری كنیم،برای دفاع از آزادیمان و اتحادمان.ای پسران و دختران آفریقا،مرکز خورشید و مرکز آسمان،آفریقا را با درخت زندگی درهمآمیزیم.همگی گردهمبیایم و از دورن قلبمان بخوانیم،برای حفظ روابطی كه سرنوشتمان را تعیین میكند.همگی بر سکوی بلند مبارزه برویمبرای صلح مداوم و عدالت در زمین.ای پسران و دختران آفریقا،مرکز خورشید و مرکز آسمان،آفریقا را با درخت زندگی درهمآمیزیم.گرد هم بیاییم و شایسته كار كنیم،به منظور بهتر كردن آفریقایمان،گهواره بشریت و سرچشمه فرهنگ،سربلندیمان و امید به سپیده دم.ای پسران و دختران آفریقا،مرکز خورشید و مرکز آسمان،آفریقا را با درخت زندگی درهمآمیزید.سازمان بین المللی (international organization ) یک نهاد بین المللی است که با توافق چند کشور و یا با تصمیم یك سازمان بین المللی ایجاد میشود و دارای شخصیت حقوقی مستقل از مؤسس یا مؤسسان خود و دارای وظایف و اختیارات مشخصی میباشد بنابراین كنفدراسیون فوتبال آسیا یك سازمان بین المللی نیست زیرا مؤسسان آن فدراسیونهای فوتبال كشورهای آسیایی هستند و این فدراسیونها نهادهای خصوصی اند و نه حكومتی (دولتی)؛ به همین ترتیب شركتهای چند ملیتی و نیز سمنها (NGOs)، سازمان بین المللی محسوب نمیشوند و تابع اصول و قواعد مربوط به خود هستند.توضیح آن كه در حال حاضر مسائل مربوط به زندگی گروهی بشر را در دو دسته مسائل داخلی کشورها و مسائل بین المللی جای میدهند. علی القاعده مسائل داخلی هر کشور تنها به خودش مرتبط است و کشورهای دیگر و سازمانهای بین المللی حق دخالت در آن را ندارند در برابر آن، مسائل بین المللی قرار میگیرد که به تمامی انسانها و یا کمینه به مردم چند کشور مرتبط میباشد. نهادهای بین المللی متولی تنظیم این گونه از روابط هستند نظیر ملل متحد یا سازمان بین المللی کار.از نگاهی دیگر سازمانهای بین المللی بر سه دستهاند: جهانی، فرامنطقهای و منطقهای.سازمانهای جهانی به آن دسته از سازمانهای جهانی میگویند كه تمام كشورهای جهان میتوانند به عضویت آن درآیند اما عضویت سازمانهای بین المللی منطقهای یا فرامنطقهای مشروط است یعنی برخی كشورها میتوانند بدان بپیوندد. سازمانهای بین المللی منطقهای به سازمانی میگویند كه شرط عضویت در آن وجود كشور در یك منطقه جغرافیایی خاص باشد نظیر اتحادیه اروپا كه فقط كشورهای قاره اروپا میتوانند بدان بپیوندند. در سازمانهای بین المللی فرامنطقهای به سازمانی گفته میشود كه شرط عضویت در آن شرطی غیر از منطقه جغرافیایی نظیر سازمان كنفرانس اسلامی كه فقط كشورهای مسلمان - كه در مناطق جغرافیایی گوناگون قرار گرفتهاند - میتوانند عضو آن باشند.این كه یك سازمان بین المللی جهانی باشد یا منطقهای یا فرامنطقهای، به اراده مؤسسان آن بستگی دارد؛ كشورها یا سازمان بین المللی مؤسس می توانند یك سازمان بدون شرط عضویت ایجاد كنند یا آن كه برای عضویت شرط یا شروطی بگذارند. با دقت در اساسنامه هر سازمان بین المللی میتوان گونه آن را تشخیص داد.از طرف دیگر سازمانهای بین المللی را معمولا دولتها (قوه مجریه) تأسیس میکنند ولی پیش میآید که قواء یا سازمانهای دیگر یک کشور نیز سازمان بین المللی ایجاد میکنند نظیر اتحادیه بین المجالس السلامی که مجالس (قوه مقننه) کشورهای اسلامی آن را به وجود آوردهاند. به سازمانهایی كه دولتها ایجاد میكنند سازمانهای بین المللی دولتی (بین دولتی) و به گونههای دیگر سازمانهای بین المللی غیردولتی میگویند.بدین ترتیب اتحادیه آفریقا یك سازمان بین المللی منطقهای بین دولتی است یعنی دولتهای یك منطقه جغرافیایی (قاره آفریقا) آن را به وجود آوردهاند.ادامه دارد ...شنبه بیست و یکم فروردین 1389وبلاگ محمد اردشير كمال مطلق,
-
admin
۱۳۹۱/۲/۲
| دفعات بازدید: 81
مصطفي ملكي رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ضمن برشماري پتانسيل هاي ويژه اين كشور، گفت: ظرفيت هاي منطقه جنوب آفريقا در اجراي برنامه هاي فرهنگي، گسترده و ناشناخته است.
وي در ابتداي مصاحبه خود ضمن توجه دادن به درصد بالاي باسوادي در آفريقاي جنوبي، اين امر را حاكي از پتانسيلي قدرتمند براي اجراي فعاليتهاي فرهنگي كشورمان در جنوب قاره آفريقا دانست.
ملكي با توجه به تصدي كوتاه يک ماهه خود به عنوان رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي در خصوص فعاليتهاي برنامهريزي شده خود با توجه به زبان گوياي فرهنگ و تمدن بزرگ 3000 ساله ايران گفت: فعاليتهاي اين رايزني در پرتوريا در دو حوزه ديپلماسي رسمي فرهنگي و غيررسمي تعريف مي شود.
ملكي در خصوص ديپلماسي رسمي اظهار داشت: در تلاش هستيم با امضاي موافقتنامه فرهنگي خود با وزارت فرهنگ و هنر اين کشور به موفقيت هاي بزرگي در اشاعه فرهنگ متمدن و اسلامي جمهوري اسلامي ايران دست پيدا كنيم و اين در حالي است كه رايزني فرهنگي ايران در حوزه غير رسمي خود نيز بيشتر در قالب مبلغين به طور غيررسمي به فعاليت ميپردازد که از جهتي به عنوان مجري سياستهاي خاص مرکز بينالمللي تبليغ مطرح ميشود و از طرف ديگر تلاش دارد با ايجاد زيرساختهاي فرهنگي و اجتماعي در کنار فعاليتهاي مذهبي هم تعداد بيشتري از مردم آفريقاي جنوبي را تحت پوشش قرار دهد.
وي افزود: بعد ديگر يک سري مناسبتهاي تبليغاتي، ملي و مذهبي است که بيشتر مخاطبان آن در ميان جامعه مسلمانان قرار دارد، مانند اعزام قاري يا مبلغ براي ماه مبارک رمضان و ساير مناسبتها که برنامهريزي لازم جهت اين امور نيز انجام شده و در مرحله اجرايي خود قرار دارند.
رايزن فرهنگي ايران در آفريقاي جنوبي، با عنايت به مقوله بيداري اسلامي و جنبش وال استريت، گفت: اين موضوع با توجه به ظرفيت خاصي که جامعه باسواد و تحصيلکرده آفريقاي جنوبي دارند، كه درصد باسوادي آن بالاي هفتاد درصد است و حداقل به يک زبان زنده دنيا تلکم ميکنند، در دو حوزه در حال پيگيري است كه در اين فرصت کوتاه تاکنون دو مقاله را رايزني در اين زمينه ارائه داده است.
ملكي تهيه فايل ويژه اساتيد دانشگاهي را از ديگر اقدامات مهم اين رايزني خواند که به منظور بهرهمندي از ظرفيت سخنرانيهاي دانشگاهي انجام پذيرفته است.
وي تصريح كرد: استفاده از ظرفيتهاي غيررسمي ديپلماسي و تبليغ دين مبين اسلام فرصت بسيار مغتنمي است که اصلاً نبايد فراموش شود و از جمله فرامين رهبر فرزانه انقلاب نيز همين است که هر مسلمان به ويژه هر ايراني بايد به تکليف ديني خودش عمل و بر اين مهم تأکيد داشته باشد كه ايجاد زيرساختهاي ماندگار با مشارکت نهادهاي رسمي اين کشور، اين ظرفيت را دو چندان خواهد کرد.
ملكي در خصوص كرسي هاي زبان فارسي در اين كشور آفريقايي گفت: نخستين دوره از کلاس هاي آموزش زبان فارسي در محل رايزني با تعداد حدود بيست و چند نفر در حال برگزاري هست و با رايزني هاي صورت گرفته اتاق زبان فارسي در سال جاري در چند دانشگاه اين کشور نيز ايجاد خواهد شد.
وي درخصوص توسعه همکاريهاي آموزشي در حوزههاي مهارتآموزي و کارآفريني گفت: در مناطق محلي بويژه در حوزه زنان که نقش بسزايي نيز در ساختار تصميمسازي اين کشور دارند، هم در سطوح مبلغين بابت در تلاش هستيم با نهادهاي رسمي داخلي و هم در سطح کلان در سطح ملي به انعقاد تفاهم نامه همكاري بپردازيم.
منبع: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-پرتوریا
-
admin
۱۳۹۰/۱۱/۱۵
| دفعات بازدید: 80
● پنجه شیطان
پنجه شیطان یک گیاه آفریقایی است که نام خود را از چنگالهای پنجهای شکل موجود بر میوه خود گرفته است. قسمت توپر میوه در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. فعالیت دارویی پنجه شیطان به گلیکوزیدهای ایریدویید (iridoid)آن به ویژه "هارپاگوزید" مرتبط است.
تصور میشود پنجه شیطان اثرات ضد التهابی داشته باشد. در سه بررسی بالینی با کیفیت متوسط تا بالا، محصولات حاوی ۲ تا ۵/۲ درصد هارپاگوزید، مورد ارزیابی قرار گرفت. استفاده از این ترکیبات به تنهایی یا همراه با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) سبب کاهش علایم درد ناشی از استئوآرتریت(التهاب مفاصل) شده، به خوبی تحمل میشود. پنجه شیطان ممکن است سبب عوارض جانبی نظیر اسهال، درد شکم و واکنشهای پوستی شود.
در یک بررسی، وقوع پورپورا*(purpura) در یک بیمار تحت درمان با وارفارین گزارش شد. هر چند پنجه شیطان امیدوارکننده به نظر میرسد، ولی قبل از توصیه به مصرف آن، درباره اثربخشی و بی خطریِ درازمدت دارو، به شواهد بیشتری نیاز داریم.
● زردچوبه
زردچوبه، ادویهای است که در پودر کاری(زردچوبه هندی) موجود است. ماده فعال دارویی آن، رنگدانهای به نام "کورکومین" است که سبب ایجاد رنگ زرد در خردل، آبگوشت یا سایر غذاها میگردد.
تصور میشود کورکومین خواص ضد التهابی دارد.
آزمایش های بالینی اثربخشی زردچوبه برای درمان استئوآرتریت(التهاب مفاصل) را مورد ارزیابی قرار ندادهاند، با این حال برخی تحقیقات بالینیِ مقدماتی نشان میدهد که ممکن است زردچوبه علایم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.
زردچوبه به عنوان یک ادویه غذایی، بیخطر است و به نظر میرسد اگر در کوتاهمدت و به عنوان دارو نیز به کار گرفته شود، بیخطر بوده و به خوبی تحمل میشود. با این حال، تا زمانی که شواهد بالینی قابل اعتماد در دست نیست، مصرف زردچوبه برای درمان استئوآرتریت توصیه نمیشود.
● زنجبیل (Ginger)
زنجبیل ترکیبی است که برای درمان "بیماری حرکت"**( motion sickness) "بیماری صبحگاهی"(morning sickness) به خوبی شناخته شده است.
همچنین سابقه استفاده از آن برای درمان بیماریهای روماتیسمی نظیر استئوآرتریت و آرتریت روماتویید وجود دارد.
زنجبیل ممکن است با مهار یک سری از آنزیم ها در بدن، خواص ضد التهابی داشته باشد. همچنین امکان دارد ساخت پروستاگلاندینهای التهابی را کاهش دهد.
در دو بررسی بالینی که توسط شرکتهای سازنده حمایت میشد، ترکیبات خاص زنجبیل مورد ارزیابی قرار گرفت. به نظر میرسد تاثیر مصرف این عصارهها به مدت ۳ تا ۶ هفته در کاهش درد استئوآرتریت هنگام راهافتادن یا ایستادن، از صفر تا متوسط متغیر است.
زنجبیل بیخطر به شمار میآید و در بررسی های بالینی به خوبی تحمل شده است؛ با این حال شواهد کافی برای توصیه به مصرف زنجبیل برای درمان استئوآرتریت در دست نیست.
-
admin
۱۳۸۹/۹/۲۰
| دفعات بازدید: 80
سفر به سرزمین زیباییها، سرزمینی که باغهای کیپ تان، هم آغوشی دواقیانوس هند و اطلس در دماغه امید نیک، زیبایی حیات وحش کروگر پارک (Kruger Park)، و شهرهای بی مانند جنوبيش تنها نمونه های از خیال انگیز بودن این کشور است، ممتاز بودن این سرزمین تنها برای طبیعت آن نیست، تنوع نژادهای انسانی نیز این کشور را متمایز می سازد، حضور قبایل مختلف با فرهنگ مختص خودشان، وجود ۹ زبان بومی سیاه به علاوه دو زبان آفریکانس و انگلیسی (آفریقای جنوبی 11 زبان رسمی دارد )، تنوع مهاجران اروپایی که عموما از کشورهای هلند، پرتغال، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و یونان وارد این سرزمین شدند، همگی، کشور آفریقای جنوبی را به مجموعه ای زیبا با رنگهای متفاوت مبدل ساخته است.
آسیایی های ساكن آفریقای جنوبی كه اغلب از هند به اینجا آمده اند؛ فرهنگ، زبان و عقاید مذهبی خود را حفظ كرده و مسیحی هندو و یا سنی هستند و به انگلیسی صحبت می كنند.
چینی ها بعد از هندی ها در رده دوم مهاجران آفریقای جنوبی قرار دارند و با افزایش مهاجرت از تایوان تعدادشان در حال افزایش است.
به علت تنوع نژادی در كشور آفریقای جنوبی، فرهنگ " واحدی" در این كشور نمی توان یافت.
امروزه تنوع غذایی در این كشور كه متاثر از فرهنگ های مختلف حاضر در آن است باعث شده جهانگردان و حتی به سرمایه گذاری در تهیه آن دست بزنند. علاوه بر غذا ، موسیقی و رقص هم از نمادهای فرهنگی این كشور هستند. موسیقی آفریقای جنوبی بسیار متنوع است.
اكثریت جمعیت سیاه پوست این كشور هنوز در مناطق روستایی زندگی می كنند و از زندگی ساده و فقیرانه ای برخوردارند. با این وجود، موسیقی و رقص سنتی توسط همین مردم، زنده مانده است و هر چه سیاه پوستان شهری و یا غرب زده می شوند فرهنگ و سنت شان كمرنگ تر می شود.
در آفريقا بين انسان و هنر، پيوند عميقي وجود دارد.
طبل در جامعه آفريقايي به قدري مهم است كه گاهي آن را با يك مرد برابر ميگيرند، از همين رو زنان بايد همان احترامي را كه به طور سنّتي براي مردشان قائل ميشوند، براي طبل هم قائل شوند. در بعضي از كشورهاي آفريقايي، زنان حتي اجازه ندارند تحت هيچ شرايطي به طبل دست بزنند، هر چند اسلام بسياري از تبعيضهايي را كه عليه زنان وجود داشته، در آفريقا از بين برده است.
موسيقي آفريقايي عموماً با هنر ديگري چون شعر يا رقص درآميخته و به صورت مهمترين عنصر بياني روحيه و احساسات سياهان درآمده است. به اين ترتيب، دور از ذهن نيست اگر آفريقاييها اصولاً موسيقيدان باشند.
تشابهات فرهنگی
جالب است بدانید که اثرات موسیقی افریقایی بر ایرانیان هنوز قابل رویت است. انواع مختلفي از موسيقي هرمزگاني که مستقيم يا غير مستقيم تحت تاثير فرهنگ افريقاي و عربي بوده و نوع خاصي از موسيقي محلي هرمزگاني بوجود آورده اند.
این موسیقی ترکیبی است از موسیقی افریقایی، عربی، هندی، ایرانی و غربی. در این نوع موسیقی از عود، نی، ویلون، کیبرد، اکاردن، بنجوی ژاپونی، دمپک و دهل استفاده می شود.
حضور اقوام مختلف در منطقه هرمزگان از جمله قوم فارس، هندی، عرب و افریقایی به فرهنگ منطقه تنوع خاصی داده است. انواع زری دوزی شک بافی، بادله دوزی، گلابتون دوزی از کارهای مهم دستی در جنوب می باشد که زیبای بخش لباس بندری هستند. مراسم حنا بندان در عروسی ها و حنای دست عروس دارای زیبای خاصی می باشد و همه اینها جزو اشتراکات فرهنگی میان ایرانیان و مردمان آفریقاست.
در زبان سواحلی آفریقا بعضی کلمات با بندری خودمان خیلی نزدیک و هم معنی هستند مثل:
کا کا=برادر - دادا =خواهر - بندری=بندری (بندرگاه) - سیفه=سیفه (روغن کوسه) - منشوه=منشوه (یک نوع قایق) - چنگو=چنگو (یک نوع ماهی خوش مزه برای برشتن) - رفیقی=رفیق ِ دوست
در اصطلاحات دریانوردی و لنج داری نیز کلمات مشترک بیشتری داریم.
چند کلمه و جمله کوتاه به زبان سواحلی:
جمبو=سلام - سننه=خوب، عالی، خیلی - کا کا میزی=دانشجو - حباری=چطوری؟ - مزاری سننه=خیلی خوب - کواری=خدا حافظ - بووانا=اقا - جناب - اسنتی سننه=خیلی ممنون - جمبو بووانا=سلام اقا - ح کونا ما تا تا=اشکالی ندارد. مشکلی نیست. خبر بدی نیست - می می=من - وی.وی=تو. شما - زیچی=قشنگ. زیبا
ادامه دارد...
-
۱۳۹۱/۷/۲۵
| دفعات بازدید: 80
نمایشگاهی با عنوان «فرهنگ ملل» با حضور کشورهای مختلف جهان در محل دانشگاه شهر پرتوریا برگزار شد.
-
admin
۱۳۹۱/۲/۱۸
| دفعات بازدید: 79
رسانه های آفریقایی در گزارشی اعلام کردند که سلفی های کشور مالی به یک اثر تاریخی در این کشور حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. گفته می شود این اثر تاریخی که زیر نظر سازمان ملل و یونسکو اداره می شد، عبارت بود از قبری بسیار قدیمی که جزو آثار باستانی جهان به شمار می رفت. در این قبر فردی بنام «سید محمد بن عمار» دفن بود. در همین راستا «بابا حیدره» عضو پارلمان مالی طی اظهاراتی ضمن انتقاد از چنین رفتاری، گفت: پیش بینی می شود که مردم علیه چنین رفتاری که موجب بی احترامی به افکار عمومی شده، قیام کنند. وی در ادامه افزود: مردم مالی احترام خاصی برای «سید محمد بن عمار» قائلند از همین رو از سازمان ملل متحد و یونسکو درخواست می کنیم برای بازسازی این مکان مقدس تلاش کنند و همچنین به ما کمک کنند که از دیگر اماکن باستانی مالی محافظت کنیم. گفتنی است طبق آمار رسمی اعلام شده توسط حکومت مالی، در سراسر این کشور بیش از 333 ضریح و مکان باستانی وجود دارد که 16 عدد از آن زیر نظر سازمان ملل و یونسکو محافظت می شوند.
منبع: شیعه آنلاین
-
admin
۱۳۸۹/۲/۲
| دفعات بازدید: 79
موسیقی در میان کودکان آفریقا
صدای گروه کر کودکان آفریقایی شهرت
بسیاری دارد
موسیقی در آفریقا قسمت جدایی ناپذیر از زندگی روزانه مردم می باشد. برخلاف مردم غرب، کودکان آفریقایی به هنگام رشد همواره بصورت طبیعی با موسیقی همراه هستند. در حالی که کودکان غربی ممکن است صرفا" جزء دروس مدرسه خود یا بعنوان یک هنر بصورت شخصی به تحصیل موسیقی بپردازد، یک کودک آفریقایی از ابتدای تولد موسیقی را تجربه می کند.
در واقع در فرهنگ مردم سیاه آفریقا هنر با زندگی عجین شده و جزئی جدایی ناپذیر از زندگی می باشد. در بسیاری از بازیها، کودکان با گرفتن ضرب روی قوطی های حلبی کوچک و یا با زدن تکه های استخوان حیوانات روی تنه درختان به بازی کودکانه خود هیجان می بخشند.
به علت کمبود امکانات، کودکان آفریقایی اغلب خود اسباب بازیهای خود را می سازند و در این میان بیشتر از همه به سازهای موسیقی علاقه نشان می دهند. این موسیقی از همان دوران کودکی به درون روح و جسم کودکان نفوذ می کند بصورتی که به هنگام بلوغ از مراسم ازدواج گرفته تا مراسم تشیع جنازه و یا شکار و ماهیگیری هم باز موسیقی همراه آنها می باشد.
یکی از ابتدایی ترین وسایل موسیقی که یک کودک آفریقایی ممکن است بسازد وسیله ای ست که صدای گاو را تقلید می کند که به آن bullroarer گفته می شود. این وسیله از یک قطعه چوب مربع مستطیل شکل چوبی یا در صورت امکان فلزی تشکیل شده است که طول آن حدود 30 سانتیمتر می باشد. در قسمت میانی یکی از دو انتهای قطعه چوب یک روزنه بوجود دارد که به آن یک سیم متصل می باشد.
Bull Roarer
شاید باور نکنید که یک کودک آفریقایی بسادگی با چرخاندن این ساز ساده در راستای عمودی صدایی شبیه به گاو نر یا بسته به نوع و فرم بدنه آن حتی غرش پلنگ ایجاد می کند. همچنین این وسیل بعنوان اعلام کننده ترس و یا هشدار میان مردم آفریقا کاربرد دارد. هنگامی که در دهکده صدای این ساز در آید زنان و کودکان به منازل می روند و مردان آماده می شوند تا از دهکده خود دفاع کنند.
مدت زیادی نمی گذرد که آموزش موسیقی در آفریقا بصورت رسمی و آکادمیک آغاز شده است. مردم آفریقا معتقد هستند که یک شخص می باید در طول عمر خود مهارتهای هنری خود از جمله موسیقی را همانند بسیاری مهارتهای دیگر رشد دهد. به محض تولد یک کودک آفریقایی مادر برای او آهنگ خاصی را می خواند و گوش کودک با ملودی و ریتم آشنا می شود. بیشتر از 3 یا 4 سال طول نخواهد کشید که یک کودک آفریقایی به ریتم های پیچیده ای که حتی بسیاری از بزرگسالان غربی توانایی درک آنرا ندارند آشنا شود. سنین نوجوانی هنگامی است که دیگر بدون رفتن به کلاس و دیدن آموزش آکادمیک، نوجوان آفریقایی توانایی نواختن چند ساز - که بزرگسالان هم آنها می نوازند - را دارا می باشد.
بسیاری از این کودکان هنگامی که به سن 8-9 سالگی می رسند توانایی اجرای سازهای کوبه ای مانند drums را دارا می باشند و بسادگی می توانند بر روی سازهایی از خانواده گیتار آکورد بگیرند و به اجرای موسیقی بپردازند.
گفتگوها هارمونيك
-
129
۱۳۹۳/۱۰/۸
| دفعات بازدید: 79
پیکر عظیم الجثه "آمن هوتپ سوم" که 3200
سال پیش بر اثر زلزله در زیر خاک مدفون شده بود، بار دیگر توسط باستان شناسان
رونمایی شد.
گروهی از باستان شناسان به تازگی از پیکر عظیم الجثه آمن هوتپ سوم که در حدود 3
هزار سال پیش در شهر معبدی "لوکسور" مصر بر اثر زلزلهای واژگون شده بود، رونمایی
کردند.
شهر "لوکسور" معروف به شهر معبد پیش از این نیز به علت در برداشتن مجسمه 3400 ساله
"ممنون" از فراعنه مصر و نیز مجسمههای دو قلوی آمن هوتپ شناخته شده بود و هم اکنون
با رونمایی از این مجسمه 13 متری مدفون شده در خاک بار دیگر نام این شهر بر سر
زبانها آمده است.
به گفته "هوریگ سوروزیان" باستان شناسی آلمانی-آمریکایی، مجسمه آمن هوتپ بلندترین
پیکر ایستادهای است که تاکنون در بین پادشاهان مصری به چشم میخورد چرا که حتی
مجسمه معروف "ممنون" با 21 متر طول هم فرعون را در حالت نشسته نمایش میدهد.
این مجسمه ترمیم شده با 89 قطعه بزرگ و تعداد زیادی قطعات کوچک در حدود 110تن وزن
دارد، در این مجسمه پادشاه مصر با تاجی سفید در حالی که در هر دستش یک تومار از
کاغذ پاپیروس که اسم خود نیز بر روی آن حک شده به چشم میخورد و به کمربند وی یک
خنجر با دستهای مانند سرقوچ همراه با یک قلاب مستطیلی متصل است که اسامی پادشاه
روی آن نوشته شده است.
به گفته باستان شناسان "آمن هوتپ سوم" مالک امپراتوری بزرگی از رودخانه فرات تا
سودان بوده و در 12سالگی به پادشاهی رسیده و در حدود 1354پیش از میلاد مسیح نیز
مرده است.
"لوکسور" شهری با 500هزار نفر جمعیت در کرانه رود نیل در قسمت جنوبی مصر، موزهای
رو باز از معبرهای تو در تو و مقبره های فراعنه مصری است.
-
۱۳۹۱/۶/۱
| دفعات بازدید: 79
حمایت از مقاومت فلسطینان
منبع: خبرگزاری فارس
-
admin
۱۳۸۹/۱۰/۲۲
| دفعات بازدید: 78
هلن ژیله با فعالیتهای مبارزاتیاش در جبهه ضدآپارتاید سرانجام با ورود به رقابتهای سیاسی توانست بر کرسی شهرداری کیپ تاون بنشیند و افتخار شهردار برتر جهان را در سال ۲۰۰۸ از آن خود کند. بخش اعظمی از تدارکات شهری جام جهانی فوتبال مدیون تلاشها و مدیریت این زن برجسته در کیپ تاون بود؛ زنی که کمتر کسی از زحمات او مطلع است.
راه دشوار آزادی در آفریقای جنوبی و ناملایمات و نابرابریهای مشهود نژادپرستانه آن، مسافرانی نستوه همچون نلسون ماندلا را پرورش داد. اینک این سرزمین فرزندان دیگری پرورانده است تا سهم خود را از پیشرفت بشری داشته باشند. کشور آفریقای جنوبی در جنوبیترین نقطه قاره آفریقا، امروزه در صدر یکی از کشورهای در حال توسعه است. با سقوط آپارتاید و روی کارآمدن دموکراتیک دولت سیاهان در ۱۹۹۴، سیاستهای اقتصادی جدیدی برای حصول رشد پایدار و جبران نابرابرهای اقتصادی- اجتماعی برنامهریزی شد.
اوتا هلن ژیله در پنجم مارس ۱۹۵۱در هیلبرو ژوهانسبورگ به دنیا آمد. والدین او در دهه ۳۰ از ترس رژیم نازی به آفریقای جنوبی گریخته بودند. خانواده پدرش از هنرمندان بنام موسیقی بودند. هلن نیز به مدرسه سنت ماری رفت و در دانشگاه ویت واترسرند لیسانس هنر گرفت. در طول دهههای ۶۰ و ۷۰ که مبارزات ضد آپارتاید شدت گرفته بود و ماندلا و همراهانش بهخیل مبارزان پیوسته بودند، ژیله به حوزه خبررسانی وارد شد تا از این طریق به جنبش سیاهان بپیوندد. او در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ خبرنگار روزنامه رند دیلی میل بود. زندگی سیاسی خانم ژیله پیش از هر چیز با تحقیق درباره مرگ یکی از مبارزان راه آزادی دوران آپارتاید به نام استیو بانتو بیکو گره خورده است.
در پی مبارزات خیابانی سیاهان و فعالیتهای مقاومت مسلحانه مخفی درحالی که دیوان عالی پرتوریا ماندلا را چند سال قبل به حبس ابد محکوم کرده بود، در سال ۱۹۷۷ پلیس اعلام کرد یکی از مبارزانی که در زندان به سر میبرده بر اثر اعتصاب غذا مرده است. این مبارز استیو بیکو بود؛ کسی که همگام با ماندلا به مبارزه با آپارتاید پرداخته بود. استیو بانتو بیکو در سال ۱۹۴۶در شهر تیلون در ایالت کیپ شرقی متولد شد. وی از همان اوان کودکی تمایلات ضدآپارتایدی داشت و در سال۱۹۶۹به عنوان دانشجوی پزشکی در دانشگاه ناتال در قسمت غیراروپاییها به عنوان اولین رئیس سازمان دانشجویان آفریقای جنوبی انتخاب شد و بهتدریج خود را در مسائل سیاسی وارد کرد. او در سال ۱۹۷۲ به عنوان یکی از بنیانگذاران کنوانسیون مردم سیاه اجرای پروژههای خدماترسانی و خیریه را در اطراف شهر دربان دنبال میکرد.
برای دیدن ادامه مطالب اینجا را کلیک نمایید