بلاگ :: آفران بلاگ

فهرست مقالات همه چیده شده بر اساس دفعات بازدید در نزولی

معمولی برجسته مقاله امروز همه
پیش فرض زمان عنوان رای دفعات بازدید نظر ها ترک بک | نزولی صعودی
نوشته ها ادامه...
  1. بحران سوریه و تاثیر آن بر امنیت کشورهای شمال آفریقا
    شورشیانی که به خانه بازمی‌گردند، می‌توانند ترکیب خطرناکی از باورهای تروریستی و تجربه عملیات تروریستی را به کشورهای خود بیاورند که می‌تواند باعث گسترش و تعمیق خشونت و تروریسم در کشورهای شمال آفریقا شود.       در دوران پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ، بنیاد گرایی و رادیکالیسم اسلامی در صدر اخبار رسانه ها و مباحث سیاسی و دانشگاهی غرب، خاور میانه و شمالآ قرار گرفت. اگرچه در اغلب این مباحث، رادیکالسیم اسلامی به عنوان نیرویی جهانی به تصویر کشیده شده است که جدا از مردم، مکان ها و تاریخ عمل می کند، اما واقعیت آن است که تندرویی مذهبی، اشکال قومی و منطقه ای متعددی دارد که به طور ویژه به فرهنگ، سنت، روش های زندگی و ساختار اجتماعی و سیاسی بر می گردد. از این رو، رادیکالیزه شدن اسلام میان مسلمانان شمال آفریقا، از اهمیت زیادی در حوزه های سیاسی و اجتماعی برخوردار ا ست، به ویژه که طی سال های گذشته برخی از بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای تلاشهای زیادی را برای صدور ایده های مذهبی تندروانه نظیر وهابیت به این منطقه انجام داده اند. با آغاز بحران در سوریه، قدرتهای غربی و هم پیمانان منطقه ای آنها گام هایی برای شعله ور کردن نزاع در این کشور برداشتند و به هدایت و تجهیز گروه های تروریستی به بهانه حمایت از مخالفان اسد پرداختند. در این بین سهم کشورهای شمال آفریقا در اعزام تروریست به سوریه قابل توجه بود. این تروریست ها که از لیبی، تونس، الجزایر، مصر و مراکش راهی سوریه شده اند، گرایش های سلفی – وهابی دارند و از حامیان خط مشی القاعده محسوب می شوند. آنها در سایه حمایت سرویس های اطلاعاتی – امنیتی غربی از کشورهای خود خارج شده و در سوریه علیه دولت قانونی این کشور وارد جنگ و درگیری ویرانگری شده اند. نکته قابل تامل در انتقال این شورشیان و تروریست ها از کشورهای خود به سوریه، این است که بحران سوریه نوعی تروریسم بین المللی را به وجود آورده و ممکن است این تروریست ها ی بین المللی و سازمان یافته، پس از سوریه راهی کشور یا منطقه ای دیگر شوند و در آنجا نیز آشوب به پا کنند. چنین امری خطری بالقوه برای کشورهای منطقه شمال آفریقا به شمار می رود.       بحران سوریه و تروریسم بین المللی بنا به برآوردهای محققان بریتانیایی و مجله جینز در سال 2013، در سوریه قریب به 100 هزار شبه نظامی که هزار گروهک را تشکیل داده بودند، علیه اسد می جنگیدند، بیشتر از 30 هزار نفر از این تعداد را می توان تروریست های خارجی دانست که به سازمان های تروریستی بین المللی وفادارند. بر اساس این برآورد، تعداد مزدوران سعودی در سوریه بین 5 تا 8 هزار نفر هستند. طبق جدول موجود در این گزارش، از تونس 8000 نفر، فلسطین و عراق 4000 نفر، لیبی 4500 نفر، الجزایر 1000 نفر، یمن 1800 نفر و ... در سوریه حضور دارند. همچنین برآورد ها نشان می دهد بین 400 تا 2000 اروپایی از سال 2011 در سوریه در حال مبارزه علیه رژیم بشار اسد هستند. این تعداد بیانگر آن است که شمار اروپائیانی که در سوریه می جنگند، بیشتر از تعداد اروپائیانی است که در جنگ عراق و افغانستان شرکت داشتند. در دی ماه 1392 شبکه العالم آماری از کشته شدگان اتباع کشورهای اسلامی در سوریه منتشر کرد که در نوع خود جالب توجه بود. بر این اساس، تعداد تونسی های کشته شده در سوریه حدود 2000 نفر، لیبیایی ها 1900 نفر، عراقی ها 1500 نفر، اردنی ها 202 نفر، الجزایری ها 300 و ... بودند. آمار بالای کشته شدگان تونسی، لیبیایی و الجزایری نشان داد که تعداد بیشماری از شهروندان این کشورها درسوریه در حال جنگ با دولت اسد هستند. دلایل گرایش به تروریسم در شمال آفریقا دلایل گرایش به تروریسم و هم چنین چرایی و چگونگی جذب تروریست در کشورهای مختلف، تا حد زیادی متفاوت است. این امر علاوه بر زمینه های بومی، به میزان نفوذ بازیگران خارجی بستگی دارد. در این بین به نظر می رسد چند عامل در گرایش شهروندان کشورهای شمال آفریقا به افراط گرایی و حضور در سوریه موثر بوده است. 1-گسترش سلفی – وهابی گری و فهم نادرست از اسلام وجود حکومت های فاسد و فرسوده مانند حکومت حسنی مبارک در مصر، قذافی در لیبی، بن علی در تونس که هریک بیش از سه دهه – در مورد قذافی بیش از 4 دهه- بر این کشورها حکمرانی کردند، باعث شده بود تا هرگونه ارتباط مشخص و مستمر میان مسلمانان منطقه و عرصه گسترده تر جهان اسلام از بین رفته و همین امر زمینه های برای تلفیق اسلام با خرافات، عرف و آداب و سنن و نیز باورهای غلط به وجود آورد. به علت این زمینه سست اعتقادی، پس از فروپاشی دولتهای مستبد شمال آفریقا، اسلام افراطی مورد حمایت برخی کشورهای فرامنطقه ای، در منطقه نفوذ و پیروانی در هر یک از کشورها جذب کرد. اما پیش از این، در دهه 1990، به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان عامل محرک بسیار مهمی بود که به گروه های افراطی در شمال آفریقا جانی تازه بخشید. از آن زمان تا کنون تهدید اسلام افراطی به یکی از دغدغه های مهم دولت های منطقه تبدیل شده و اکنون مشخص شد که با وجود بیش از یک دهه سیاست های مبارزه با تروریسم در سطح منطقه و جهان، این گونه باورها و رویکردها هنوز ریشه دار است. در الجزایر، جبهه نجات اسلامی به رهبری علی بلحاج شاخه تندرو، و عباس مدنی شاخه میانه رو، در دهه 1990 مشکلات فراوانی را برای دولت این کشور ایجاد کرد تا آنجا که بیم آن می رفت الجزایر دچار یک جنگ داخلی شود. در اثر این درگیری ها بین 150 تا 200 هزار نفر از مردم این کشور کشته و زخمی شدند که در نوع خود کم نظیر بود. با وجود دستگیری و شکنجه بسیاری از رهبران این جنبش، طی سال های 2000 تا 2010 کماکان شاهد انفجار فراوانی بودیم که توسط عوامل تندرو در این کشور صورت گرفت. حمله به تاسیسات نفتی ان آمیناس در زمستان 1391 و گروگانگیری کارکنان این پالایشگاه ، اقدامی دیگر از سوی تندروهای وابسته به القاعده بود. در لیبی و از دیدگاه امنیتی نظام قذافی، جریانات و گروهای اسلامی تندرو، از جمله حرکت التجمع اسلامی و گروه سلفی الجماعه اسلامیه خطر اول برای امنیت ملی لیبی محسوب می شدند. کشتار زندان بوسلیم در سال 1996 بسیاری از کادر و رهبران جریانات اسلامگرای رادیکال این کشور را به کام مرگ فرستاد. جماعت اسلامی مسلح لیبی یا همان جماعت المقاتله، یکی از بزرگترین جریانات اسلامی در لیبی بود که هدف اساسی خود را سرنگونی دولت قذافی و ایجاد یک دولت اسلامی به رهبری این گروه اعلام کرد. این جماعت تندرو در سال 1996 سوء قصدی را علیه قذافی ترتیب داد که البته نافرجام ماند. اعضای این گروه بارها و بارها سعی کردند قذافی را ترور کنند که البته موفق نشدند.       در تونس، مدارس زیتونیه، مهم ترین مدارس مذهبی این کشور در دوران بورقیبه بودند، ارتباط علمی مصر و تونس توسط مدارس زیتونیه و دانشگاه الازهر تداوم یافت، به گونه ای که بسیاری از استادان جامعه زیتونیه، تحصیل کردگان الازهر بودند و طبیعتا متاثر از جو میانه رو آن دانشگاه با هرگونه افراط گرایی و تکفیری گری جوامع مسلمان مخالفت می ورزیدند، علاوه بر آن، مکتب اعتقادی جامعه زیتونیه متاثر از مکتب خاندان حفص بود. از ویژگیهای این مکتب می توان به موارد زیر اشاره کرد : 1-انعطاف در برابر جریان های فکری گوناگون 2-افزایش علم و گسترش مدارس 3- رونق تفکر بنابراین در این مکتب، فضا برای عقاید رادیکال و تکفیری و جهادی بسیار تنگ و کشنده بود، اما از اواخر قرن گذشته میلادی، دولت سکولار بن علی همواره در صدد کنترل و حذف جریان اسلامگرای تونس و تهدید مکتب زیتونیه برآمد که پیامد آن تضعیق شدید میانه روهای مسلمان در زیتونیه بود. به مرور و در اثر بسته شدن فضای معنوی جامعه از سوی دولت های اقتدارگرا در شمال آفریقا، رفته رفته فعالیت های مذهبی به سمت و سوی فعالیت های زیر زمینی گرایش پیدا کرد و در نهایت تکفیری گری جای اعتدال گرایی را در این زمینه گرفت. 2- وضعیت نامناسب اقتصادی یکی دیگر از عواملی که در شمال آفریقا زمینه را برای گرایش به گروههای افراطی را فراهم آورد، اوضاع نابسامان جوامع این کشورها به ویژه در زمینه اقتصادی و بی عدالتی های اجتماعی بود.       در تونس، در سایه توجه گسترده نظام سیاسی به آموزش و تخصیص بودجه های آموزشی بالا، درصد فارغ التحصیلان دانشگاههای این کشور نسبت به کشورهای منطقه بسیار قابل توجه بود، با این حال رشد نرخ و سطح سواد تونسی ها با بازار کار و نیازمندیهای انسانی اقتصاد این کشور هیچ تناسبی نداشت تا آنجا که بخش زیادی از دانش آموختگان این کشور در اثر فشار بیکاری به کارهای پیش پاافتاده از قبیل دست فروشی روی آوردند که نمونه بارز این مورد بوعزیری بود که با خود سوزی خود جرقه بیداری اسلامی در تونس را ایجاد کرد. مسئله دیگر سطح بالای فساد در ساختار سیاسی تونس به خصوص در میان نزدیکان بن علی و برادران همسرش، لیلی طرابلسی بود. هر چند سطح فساد در تونس در قیاس با کشورهای منطقه چندان بالا به نظر نمی رسید، اما تمرکز فساد در ارکان قدرت از یک سو و هویدا بودن فساد نخبگان حاکم برای مردم تونس از سوی دیگر، نارضایتی فراوانی را به دنبال داشت. فقر شدید و فساد خاندان بن علی، از مهم ترین دلایل گرایش جوانان تونسی به گروههای رادیکال معرفی شده است. در مورد مصر، الجزایر و مراکش نیز وضع به همین منوال بود. در مصر شدت فقر به حدی بود که بسیاری از خانواده های فقیر که توانایی پرداخت اجاره خانه را نداشتند به قبرستانها پناه برده و در کنار قبر ها زندگی می کردند. در الجزایر نیز با وجود منابع عظیم نفت و گاز، بخش زیادی از مردم زیر خط فقر زندگی می کردند. در مراکش در حالی که هزاران نفر از مردم در فقر و تنگدستی به سر می بردند و هزاران جوان امیدی به آینده خود نداشتند، همسر محمد ششم به عنوان یکی از شیک پوش ترین همسران رهبران جهان عرب معروف شده بود. 3-دخالت و نفوذ بازیگران خارجی یکی دیگر از دلایل رشد تروریسم در شما آفریقا، تحریک و نفوذ عوامل خارجی مانند برخی دولت های عربی، غربی و همچنین رژیم صهیونیستی است. برای نمونه سلفی ها و وهابی های سعودی و قطری موفق شدند در بسیاری از مناطق لیبی، تونس و مصر، جا پا باز کنند و حتی از حمایت مقامات دولتی و محلی برخوردار شوند. به طور مثال در فروردین 1393 منصف المرزوقی، رییس جمهور تونس، از امیر قطر تقدیر و تشکر به عمل آورد که این امر باعث شوکه شدن محافل سیاسی این کشور شد. المرزوقی نشان جمهوریت را در حالی به گردن شیخ تمیم بن حمد ال ثانی آویخت که قطر به حمایت از تروریسم در تونس متهم بود. پیش از این، لطفی بن جدو، وزیر کشور تونس، از کشف پنج شبکه ویژه قاچاق جنگجویان تونسی به سوریه وابسته به قطر خبرداده بود. این شبکه ها در ازای هرجوان تونسی که به سوریه می فرستادند، از قطر مبلغ 3 هزار دلار کارمزد دریافت می کردند. فرجام سخن اینکه فعالیت سلفی – وهابی ها در منطقه شمال آفریقا به صورت مدون و با حمایت کشورهای خارجی دنبال شده و آنها موفق شده اند قشرهای مختلف، به خصوص جوانان و دانش آموزان، را جذب کنند. بی شک حضور این افراطی ها در سوریه و برخورداری از تجربه میدان جنگ می تواند تاثیر منفی و مخربی بر امنیت شکننده کشورهای شمال آفریقا بگذارد. براین اساس، افرادی که با دولت سوریه در حال نبرد هستند، امنیت ملی کشورهای خود را نیز تهدید می کنند زیرا این نگرانی وجود دارد که آنها در بازگشت دوباره به کشور خود، خطری امنیتی مشابهی را به وجود آورند. در واقع شورشیانی که به خانه باز می گردند می توانند ترکیب خطرناکی از باورهای تروریستی و تجربه عملیات تروریستی را به کشورهای خود بیاورند، آنها آموخته اند که در شرایط شورش و نبرد چگونه عمل کنند، همچنین ستیزه جویانی که از سوریه به کشورهای خود باز می گردند می توانند وظیفه آموزش به همفکران ستیزه جوی خود را بر عهده بگیرند که این امر ممکن است باعث آموزش بومی خشونت و تروریسم در کشورهای شمال آفریقا شود. اسماعیل طزری فارس
  2. اهرام سودان
    اهرام ثلاثه مصر یکی از معروف ترین بناهای تاریخی و عجایب هفت گانه جهان محسوب می شود، اما تعداد این هرم ها در سودان بیشتر است.     نام عملی این اهرام که امروزه به "اهرام البجراویه" (به خاطر نزدیکی به روستای "البجراویه" که در نزدیکی شهر شندی در 200 کیلومتری شمال شرقی پایتخت سودان قرار دارد) معروف است، "اهرامات مروی" است که از آثار پادشاهی بزرگ "هندوکش" به حساب می آید. کوشی ها معابد و بناهای دیگری نیز بر جای گذاشتند که در تصویر مشاهده می کنید. بنابراین گزارش، در سال 1070 قبل از میلاد، جانشین فرعون اعلام استقلال منطقه کوش از مناطق تحت سیطره فرعون را می کند که در حال حاضر در 400 کیلومتری شهر خارطوم پایتخت سودان قرار دارد. در این هرم ها نیز مانند اهرام ثلاثه پادشان بزرگی مدفون هستند.گفتنی است که سودان دارای 220 هرم یعنی دو برابر اهرام مصر است و اهرام مروی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.                        
  3. تاریخچه حمام های ایرانی در قاره آفریقا
    تاریخچه حمام های ایرانی در قاره آفریقا به ضمیمه تحقیقي بر حضور معاصر ایرانیان در تانزانیا و زنگبار بررسی های میدانی انجام شده درکشورهای آفریقایی بخصوص کشورها و جزایرشرق آفریقا نشان می دهد که ایرانیان در قرن نوزده میلادی اقدام به برپایی بیش از 8 حمام با معماری ایرانی نموده اند که بخش عمده ای از این آثار درجزیره تاریخی زنگبار در جمهوری متحده تانزانیا قرار دارد. از میان این بناهای تاریخی حمام موسوم به "حمامنی"( بمعنای محل حمام در زبان سواحیلی ) که درمرکز اصلی شهر سنگی زنگبار قرار دارد ودر سال 1979 میلادی توسط وزارت فرهنگ دولت انقلابی زنگبار به عنوان آثار تاریخی ؛ثبت ،بازسازی در معرض دید گردشگران خارجی قرار گرفته است. این بنای تاریخی در حدود سال 1920 میلادی توسط معماریا تاجری ایرانی بنام حاج غلامحسین شده است و توسط سلطان برغاش حاکم وقت زنگباربا کارکرد عمومی و هزینه در اختیارمردم زنگبار قرار داده شده است و بمرور زمان شامل قانون وقف در این کشورگردید. ازنکات قابل توجه همجواری بنای حمامنی با مسجد مرکزی شیعیان موسوم به مسجد" ثقه الاسلام" می باشد که نشان می دهد برپایی این مسجد در کنار مسجد از توجه ایرانیان و شبعیان به پاکی و طهارت حکایت دارد و مبلغین و روحانیون ایرانی تبار که بعنوان مرجع شیعیان اثنی عشری درحدود 150 سال در این منطقه زندگی کرده اند؛ تبلیغ اسلام راستین را با شعار نظافت و پاکی برای دعوت مردم محلی مد نظر قرارداشتند. درمصاحبه با ساکنان زنگبارِ برخی از شیعیان اثنی عشری آنان عنوان داشتند که ایرانیان و مبلغین روحانی ایرانی تبار از ۳۵۰ سال پیش به کشور زنگبار رفت و آمد داشته اند و همین نفوذ معنوی باعث گردیده تا سلطان زنگبار و نماینده استعمار بریتانیا در شرق آفریقا دو روز ۲۱ رمضان ضربت خوردن علی (ع) و روز عاشورا را دراین کشورسنی مذهب را تعطیل رسمی اعلام نمایند. بررسی اولیه نشان می دهد که حاجی غلامحسین از تجار با سابقه ایرانی بوده است که با توجه به حضور برخی از نظامیان و شاهزادگان ایرانی در جزیره زنگبار با سفر به زنگبار و آوردن معماران ایرانی نقش بسزایی در برپایی حمام های ایرانی داشته است و نام وی نیز بر روی کتیبه موجود در سر درب این حمام ثبت شده است. ساختار این حمام های ساخته شده بصورت مشابه و یکسان بوده است و از برخی از این حمام ها بصورت خصوصی برای خاندان سلطنتی عمان که زنگبار را پایتخت سلطنت خود انتخاب کرده بودند؛استفاده می شده ویکی از این حمام ها در منطقه حکومتی موسوم به "فروزانی" درمجاورت کاخ سلطان زنگبار و مقر کنونی حزب حاکم این کشور قرار دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که فرهنگ استفاده از حمام با توجه به حضور ایرانیان در میان مردم زنگباررونق پیدا کرده است و در حافظه شفاهی مردم و سالمندان زنگباری ازاین حمام ها برای استحمام درمناسبتهای مهم همچون عید نوروز ،جشن های عروسی و مسابقات ورزشی استفاده می شده است و حتی در ساعاتی خاص به بانوان اختصاص داشته است. بنا بر اسناد موجود حمام سلطنتی فروزانی به شاهزاده ایرانی شهرزاده دختربزرگ شاه ایران محمد شاه قاجار تعلق داشته است ،که در حدود 170 سال پیش به عقد سلطان زنگبار؛ سعید بن سلطان درآمده بود و برای چندین سال دراین جزیره اقامت داشته است. دیگر حمام ایرانی در حومه جزیره زنگبار در منطقه "کیدچی" قرار دارد که به حمام کیدچی مشهور می باشد و این حمام دارای معماری ایرانی و منقش به اشعار حک شده به زبان فارسی و اشعار سعدی می باشد که آیه مبارکه "نصرمن الله و فتح قریب " در این مکان با رسم الخط فارسی منقش شده است. با توجه به حضورتاریخی ایرانیان و شیعان درجزایر شرق آفریقا متاسفانه با حضور استعمار انگلیس و دیگر کشورهای استعمارگر غربی درتاریخ سیاسی زنگبار و تحت الحمایه قرار داشتن این کشور تا 1964 میلادی واز طرف دیگر حضور اعراب ؛دست پنهانی برای تخریب و محو آثار تمدن ایرانیان و شیعیان درمناطق مختلف جزایر شرق آفریقا بچشم می خورد که با این وجود هنوز مساجد ،قبرستان ها ؛ حسینیه های متعلق یه شیعیان درسرتاسر این کشورها بچشم می خورد و تاریخ هزار ساله کشورمان را بدون متولی به رخ گرداشگران و محققان می کشاند. تحقیقات میدانی اینجانب درجزیره زنگبار درسال 2008 میلادی نشان داد که بخشی مهمی ازاماکن و بناهای متعلق به شیعیان و ایرانیان درسالهای 60 میلادی به بهانه عقاید کمونیستی حکام وقت زنگبار و روحیه انقلاب نمایانه تخریب شده است که قبور مبلغین ایرانی از جمله آیت الله مروج و خاندانش تخریب وبا خاک یکسان شده است و مدارس دینی و حسینیه های شیعی مورد مصادره و چپاول دولتمردان وقت قرار گرفته است . در تاریخ شفاهی مردم و سالمندان زنگباری از سرداری ایرانی بنام خان یا کلبعلی خان نام برده می شود که در ثبیت مذهب تشیع در زنگبارامروزی سهم بسزایی داشته است و وی که ازسپاهیان ایران بوده است بعد ازحضور در ارتش عمان با خاندان سلطان وقت عمان به زنگبارنقل پایتخت می کند و بعنوان سپ سالارسلاطین عمانی به خدمت مشغول می شود و درکسترش اسلام مبارزه با اجانب شجاعتهایی را از خود به جای گذارده است وبا برخورداری از اقتدارمعنوی و حکومتی در مسجد ثقه السلام زنگبار و منابر برخی مساجد گفتن "اشهد ان علیا ولی الله " را مجازو مرسوم می کند و با حفر چندین چاه آبیاری درکشاورزی و رونق اقتصادی بومیان آفریقایی و زنج تبارهمت گذاشت است و به پاس خدمات ارزنده وی محله موسوم به "عجمو"(فارس) درزنگبار کما کان وجود دارد و مردم به نیکی از وی یاد می کنند. ازنقاط شوم برجای مانده درحافظه تاریخی معاصر مردم زنگبارنقشه ازدواج اجباری دختران خانوادهای ایرانی بخصوص خاندان وابسته مرعشی شوشتری با دولتمردان و اعضاء کابینه انقلابی وقت زنگبار در سالهای 1964 و1965 میلادی بوده است که باعث گردید تا ایرانیان و مبلغین مهاجراز این کشوربه دیگر مناطق و دوبی مهاجرت و حتی فرار نمایند و جالب اینکه دست ناپاک اجانب بر ناموس ایرانیان مسلط نشدند و ایرانیان با فراهم کردن زمینه فرار مخفیانه تعدادی از زنان و دختران ایرانی از جزیره زنگبار،غیرت دینی خود را نشان دادند و تعدادی از مردان آنها به زندان افکنده شدند. بررسی های امروزی نشان می دهد سیاستهای ضد دینی "ژولیوس نایرره "پدرمسیحیت نوین و بنیانگذاراستقلال تانزانیا که در دوران حیات سیاسی خود بازیچه دو ابرقدرت شرق و غرب بوده است در اخراج ایرانیان و مهاجرت شیعیان نقش مهمی داشته است که با مرگ وی و روی کار آمدن علی حسن موینی رییس جمهور تانزانیا و زنگبار این محدویتها مورد تجدید نظر قرار گرفت. با وجود محدودیتهای مذهبی و مصادره اموال و اماکن ایرانیان و شیعیان در زنگبار که درسالهای حکومت پهلوی و دهه پنجاه شمسی صورت گرفته است ؛متاسفانه رژیم طاغوت دراحیای حقوق ایرانیان و مسلمانان هیچ واکنشی از خود نشان نداد و همین باعث شد تا اتباع ایرانی با پذیرفتن تابعیت بومی و انصراف ازهویت ایرانی در این کشورنوعی "اقامت اجباری" نمایند و با پیروزی انقلاب اسلامی مجددا روابط دو کشور وارد مرحله نوین و سازنده ای گردید که هم اکنون دهها خانواده ایرانی در تانزانیا و زنگبارزندگی می نمایند و جمهوری اسلامی طرح های مختلف سازندگی و آموزشی را درسی سال اخیردراین کشوراجرا کرده است. امروزنیز در فرهنگ سواحیلی زبانان که گستره جمعیتی اصلی را درکشورهای شرق و جنوب آفریقا تشکیل می دهد دهها کلمه و اصطلاح فارسی در زبان محاوره ای و عامیانه مردم بومی همچون " وزیر ؛ دیوان ؛ چلو؛رنگ و غیره وجود دارد که نشان از تاثیرگذاری فرهنگی بر این مناطق آفریقایی می باشد. نويسنده و محقق :ياسر كنعاني
  4. نیل تاکسی ، جاذبه جدید مصر در رود نیل
      "نیل تاکسی "، جاذبه جدید مصر در رود نیل، شمال و جنوب قاهره را به هم متصل و مشکل ترافیک را آسان میکند. مقامات مصر برای کاهش ترافیک قاهره ، شمال و جنوب این شهر را با نیل تاکسی متصل می‌کنند. در راستای کاهش ترافیک زمینی در مسیرهای داخلی وخیابان‌های قاهره هیات دولت مصر از هفته آینده بحث و گفتگو برسر طرحی نو را آغاز می‌کند که با عنوان تاکسی رود نیل ازسوی وزارتخانه‌های حمل ونقل و نیز وزارت محیط زیست و آبیاری به هیات دولت پیشنهاد شده است. طبق این طرح قرار است مسیر" قناتر" در"الخیریه" واقع در شمال قاهره به منطقه "هلوان" واقع در جنوب قاهره متصل شود. طبق طرح ارائه شده ، تاکسی آبی نیل به زودی در ده ایستگاه کار خود را آغاز می‌کند که هرسفر حدود 45 دقیقه زمان می‌برد که درمقایسه با دست کم مسیر یک ساعته با خودرو، مسیر بهتری تلقی می‌شود. منابع رسمی از وزارت آبیاری و منابع آب مصر یاداور شده‌اند که مجموع سفرهای شهری درهر روز حدود 15 سفر خواهد بود. "هشام موژازی"(مجازی) وزیر آبیاری مصر همچنین یادآور شد که این سفرها ممکن است تا 20 دقیقه هم کاهش یابد. این طرح درصورت تصویب از ژانویه 2015 راه اندازی می‌شود.
  5. برگزاری مراسم عاشورای حسینی (ع) در مسجد آل محمد (ص) زیمبابوه
    مراسم عاشورای حسینی در روز یک شنبه 5/9/91 از ساعت 9 صبح با اجتماع شیعیان از ملیتهای مختلف و تعدادی از گروه های اسلامی و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران و اعضای سفارت و ایرانیان مقیم با قرائت زیارت عاشورا و زیارت وارث آغاز شد.     آقای اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در حراره در باره قیام اباعبدالله (ع)و درسهای عاشورا سخنرانی نمود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: قيام مقدس و پرشكوه امام حسين(ع)ريشه در انحراف هاى بـنيادى و اساسى در جـامعه اسلامى داشت. اين انحراف ها ،زائيده انحراف حكومت اسلامى از مسير اصلى خود از سقيفه به بـعد بـود. كه پس از شهادت على(ع)كلا بـه دست سلسله سفيانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. بـه گواهى اسناد تاريخى, سران اين حزب هيچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند. و ظهور اسلام و به قدرت رسيدن پيامبر اسلام(ص)را, جلوه اى از پيروزى قبیله  بـنى هاشم بـر قبیله  بـنى اميه, در جريان كشمكش قبيلگى در درون طايفه بـزرگ قريش مى دانستند بـا يك حـركت خـزنده, بـه تـدريج در پـوشش اسـلام بـه مناصب كليدى دسـت يافتند و سرانجـام از سال چهلم هجـرى, حكومت اسلامى و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى به دست اين حزب افتاد و پس از بيست سال حكومت معاويه, و بـه دنبـال مرگ وى, پـسرش يزيد بـه قدرت رسيد كه اوج انحراف بـنيادى, و جلوه اى آشكار از ظهور ((جاهليت نو)) در پوشش ظاهرى اسلام بود(3).امام حـسـين(ع)نمى تـوانسـت در بـرابـر چـنين فاجـعه اى سكوت كند و احساس وظيفه مى كرد كه در بـرابـر اين وضع, اعتـراض و مخالفت كند. سخنان, نامه ها و ساير اسنادى كه از امام حسين(ع)به دسـت ما رسـيده, بـه روشنى گوياى اين مطلب اسـت. اين اسناد بـيانگر آن است كه از نظر امام, پـيشوا و رهبـر مسلمانان شـرائط و ويژگى هايى دارد كه امويان فـاقـد آنها بـودند و اسـاس انحراف ها و گمراهيها اين بود كه عناصر فاسد و غير لايق, تكيه بر مسند خلافت اسلامى و جايگاه والاى پـيامبـر زده بـودند و حاكميت و زمامدارى آنها, آثار و نتائج بـسيار تلخ و ويرانگرى بـه دنبـال آورده بود. که امام در جواب نامه کوفیان شرایط حاکم اسلامی را بیان می نماید و فرمود:: ... امام و پيشواى مسلمانان كسـى اسـت كه بـه كتـاب خـدا عمل نموده راه قسط و عدل را در پـيش گيرد و از حـق پـيروى كرده بـا تمام وجود خويش مطيع فرمان خدا باشد.     وی افزود: و نیز امام حـسـين(ع)هنگام عزيمت بـه سـوى عراق در منزلى بـنام «بيضه» خطاب به «حر» خطبه اى ايراد كرد و طى آن انگيزه قيام خود را چنين شرح داد: مردم! پـيامبـر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانى بـا حكومت ستـمگرى مواجـه گردد كه حـرام خدا را حـلال شمرده و پـيمان الهى را درهم مى شكند, بـا سنت و قانون پـيامبـر از در مخالفت درآمده در ميان بـندگان خـدا راه گناه و معصـيت و تـجـاوزگرى و دشـمنى در پـيش مى گيرد, ولى او در مقابـل چنين حكومتى, بـا عمل و يا بـا گفتار اظهار مخالفت نكند, بـرخـداوند است كه آن فرد(ساكت)را بـه كيفر همان ستمگر(آتش جهنم)محكوم سازد. مردم! آگاه باشيد اينان(بنى اميه)اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بـر خود فرض نموده اند, فساد را تـرويج و حدود الهى را تعطيل نموده فى را(كه مخصوص بـه خـاندان پـيامبـر است)بـه خـود اختصاص داده اند و من بـه هدايت و رهبـرى جامعه مسلمانان و قيام بـر ضد اين همه فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده اند, از ديگران شايسته ترم ...» وی در ادامه گفت: حاكميت بـنى اميه كه امام در اين سخنان بـه گوشه هايى از آثـار سوء آن اشاره نموده, در شوون مختـلف جامعه اسلامى اثر گذاشتـه و فساد و آلودگى و گمراهى را گستـرده و عمومى ساخـتـه بـود. امام حسين(ع)در موارد متعددى انگشت روى اين عواقب سوء گذاشتـه و بـه مردم هشـدار داده اسـت كـه بـه چـند نمـونه آن اشـاره مـى شـود: محو سنتها و رواج بدعتها آن حـضرت پـس از ورود بـه مكه, نامه اى بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طى آن چنين نوشت: اينك پيك خود را بـا اين نامه بـه سوى شما مى فرستم, شما را به كتاب خدا و سنت پيامبـر دعوت مى كنم, زيرا در شرائطى قرار گرفته ايم كه سنت پيامبر به كلى از بين رفته و بـدعتها زنده شده است, اگر سخـن مرا بـشنويد, شما را بـه راه راسـت هدايت خـواهم كرد... ديگر به حق عمل نمى شود. مسخ هويت دينى مردم حاكميت زمامداران اموى و اجراى سياست هاى ضد اسلامى توسط آنان, هويت دينى مردم را مسخ كرده ارزشهاى معنوى را در جامعه از بـين برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل ((ذى حسم)) فرمود: مردم بندگان دنيايند, دين بـه صورت ظاهرى و در حد حرف و سخن در زبـانشان مطرح مى شود, تا زمانى كه معاش و زندگى ماديشان رونق دارد, در اطراف دين گـرد مىآيند, اما زمانى كـه بـا بـلا و گرفتارى آزمايش شوند, دينداران در اقليت هستند. پيام جاويد قيام امام حسين (ع) پيام قيام با شكوه سيدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نيست, بلكه اين پـيام پـيامى جاويد و ابـدى است و فراتـر از محدوده زمان و مكان است, هرجا و در هر جامعه اى كه به حق عمل نشود, و از بـاطل خوددارى نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا كه احكام خدا تغيير و تحريف يابد و حاكمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار كنند, در هر جـامعـه اى كه ويژگى هاى جـاهليت را داشته باشد آن جامعه, جامعه اى يزيدى بـوده, و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها, كارى حـسينى خواهد بود. آقای اسدی در ادامه به  اجرا روضه خوانی به زبان فارسی و انگلیسی پرداخت که فضای معنوی بسیار باشکوهی به فضل الهی ایجاد گردید. در ادامه شیخ جولا رئیس مرکز امام خمینی (ره) به زبان محلی شونا روضه خوانی نمود و سپس گروهی از جوانان شیعه آفریقائی بصورت همخوانی نوحه سرائی و سینه زنی نمودند که مورد توجه واقع شد. گفتنی است مراسم عاشورای حسینی (ع) از شبکه های مختلف خبری و دینی بویژه شبکه  بین المللی پرس تی وی  پخش و مصاحبه سفیر و رایزن فرهنگی و نیز گروهی از شیعیان را انعکاس داد . منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در حراره
  6. مبارک در زندان
    حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر روز شنبه به حبس ابد محکوم شد. این در حالی است که دو پسر و شماری از وزرا و اعضای هیئت دولت او از اتهامات وارده تبرئه شدند. منبع: القدس العربی
  7. تصاویری از برگزاری جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جوبا
    صدها تن از مسلمانان سودان جنوبی مراسم جشن میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد(ص) را برگزار کردند. این مراسم در شهر جوبا مرکز سودان جنوبی برگزار شد. سودان جنوبی کشوری در جنوب کشور سودان است که ۱۸ تیر ۱۳۹۰ استقلال آن رسمیت یافت.            
  8. برگزاري مراسم دعاء و نماز و تكريم شهيد انصاري
    روز شنبه دوم آذر 1392 در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درخارطوم و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سودان آقای جواد ترکابادی و سرپرست رایزنی فرهنگی آقای رضا شهریور و با شرکت جمعي از شخصيت ها و ودوستداران سوداني جمهوري اسلامي و شهيد ابراهيم انصاري، مراسم صلاة الغائب به امامت شیخ صلاح الدين السنوسی از علماء سودان و دعا براي روح آن شهيد عزيز و نيز سخنراني در فضائل و بيان خدمات ايشان برگزار شد. پس از نماز و تلاوت قرآن مجيد ، مجری سخنور و وكيل دادگستري سودان آقای عبد العظیم سلیم با برشماري صفات حميده و اخلاق پسنديده آن شهيد به تمجيد از ايشان پرداخت.   شیخ صلاح الدين السنوسی   سپس آقای یاسر محمد حسین رئيس پارلمان ملي جوانان سودان (رئيس پارلمان الشباب القومي) پيرامون اخلاق وشخصیت شهید انصاری و اهتمامي كه او به جوانان سوداني مي ورزيد ، صحبت نمود. جواد ترکابادی آنگاه آقای النوارنی محمد عبد الرحمن از سازمان الصحوة(بیداری) منطقه حاج یوسف درباره نقش شهيد انصاري در تبيين معارف ديني و ارائه افق هاي نو توسط آن شهيد سخنراني كرد. در ادامه آقای رضا شهریور سرپرست رایزني فرهنگی طي سخناني با اشاره به آيه شريفه : من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوالله عليه ... شهيد انصاري را مصداقي از مرداني دانست كه به پيمان خويش با خداي متعال صادقانه وفا كردند. سپس آقای جواد ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران به تبيين نقش مهم شهید انصاری درگسترش روابط و مناسبات فرهنگی ميان سودان وایران در دوراني كه رايزن فرهنگي در اين كشور بودند و حتي پس از آن پرداخت و بر ادامه راه شهادت با وجود الگوهايی همچون آن شهید تاکید نمود. منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در خارطوم
  9. نصب پای مصنوعی به یک لاک پشت آفریقایی
    دامپزشکان دانشگاه ایالتی واشنگتن با موفقیت توانستند یک پروتز پای مصنوعی را به لاک پشت نصب کنند. دو دامپزشک دانشگاه ایالتی واشنگتن یک چرخ پروتز را که در حدود ۷ دلار قیمت دارد با موفقیت به جای پای چپ جلویی یک لاک پشت آفریقایی نصب کردند. تصاویر این لاک پشت ۲۳ پوندی (۱۰٫۴۳ کیلوگرمی) که “گامرا” نام دارد درحالی که قادر بود با پای مصنوعی جدید خود بر روی سنگفرش و چمن راه برود منتشر شد. در این تصاویر، گامرا علف می خورد و در محوطه بیمارستان به آهستگی راه می رود. بیمارستان دانشگاه وانشگتن، این لاک پشت ساکن خشکی را در ماه آوریل از مالک آن خریداری کردند. پای چپ جلویی گامرا به شدت آسیب دیده و قطع شده بود.سپس این دامپزشکان تصمیم گرفتند یک چرخ شبیه به چرخ صندلیهای اداری را به این حیوان نصب کنند و به آن شانس دوباره ای را برای زندگی بدهند. عمل جراحی این حیوان دو ماه قبل انجام شد اما این خبر اکنون منتشر شده است. “گامرا” که نام خود را از یک هیولای فیلمهای ژاپنی گرفته است به خوبی راه می رود. براساس گزارش آسوشیتدپرس، به گفته دامپزشکان، این لاک پشت ۱۲ ساله می تواند به مدت چندین دهه زندگی کند و هر روز بزرگتر شود. منبع: خبرگزاری مهر
  10. قاره سیاه زیر چکمه نیروهای امریکایی
    استقرار سربازان در چاد آغاز داستان نیست
« 1 ... 4 5 6 (7) 8 9 10 ... 27 »