(1) 2 »

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تمجید از برگزاری آرام انتخابات ریاست جمهوری در آفریقای مرکزی، از رهبران این کشور جنگزده خواست 'جو سازنده' موجود را حفظ کنند.


ادامه | 2549 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

رئیس هیئت صلحبانی سازمان ملل متحد در جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کرد تجاوز به کودکان توسط صلحبانان سازمان ملل در این کشور قابل تحمل نیست.


ادامه | 2504 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

يک قاضي کانادايي به عنوان مسئول کميته تحقيقات سازمان ملل در جمهوري آفريقاي مرکزي تعيين شد.


ادامه | 1936 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

Open in new window

یک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد: صلحبانان این سازمان به سوء استفاده جنسی از کودکان خیابانی در بانگئی پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی متهم شده اند و تحقیقات در مورد کشوری که به این نیروها کمک کرده، آغاز شده است.


ادامه | 3305 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

[/right]Open in new window

یک کمیسیون مستقل سازمان ملل متحد به ریاست یک قاضی کانادایی درباره نحوه مدیریت ماجرای سوءاستفاده های جنسی نیروهای فرانسوی و آفریقایی از کودکان جمهوری آفریقای مرکزی، تحقیقات مستقلی انجام خواهد داد.


ادامه | 6003 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

Open in new windowجمهوری آفریقای مرکزی تاریخ جدید انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی این کشور را 18 اکتبر (26 مهرماه) اعلام کرد.


ادامه | 2823 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

Open in new windowشورشيان رواندايي در جمهوري دمکراتيک کنگو وعده تحويل سلاح هايشان را دادند.


ادامه | 1958 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

واحد مرکزی خبر- بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد در شرایطی که توجه افکار عمومی جهان به مناقشات خاورمیانه، شمال و غرب آفریقا معطوف شده است، بحران آفریقای مرکزی به فراموشی سپرده شده است و همچنان این کشور را آزار می دهد.


ادامه | 2869 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

بر اساس نتایج اولیه کمیسیون مستقل انتخاباتی آفریقای مرکزی که شامگاه سه شنبه اعلام شد ، فرانسوا بوزیزه رییس جمهور کنونی این کشور با شصد و هفت هزار و یکصد و هشتاد و چهار رای در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ، شصت و شش و هشت صدم آرا را به خود اختصاص داد و مجداد به این سمت انتخاب شد.


ادامه | 3654 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

وزير دفاع كنگو براي ديداري دو روزه از اوگاندا عصر ديروز وارد كامپالا شده مورد استقبال همتاي اوگاندايي خود قرار گرفت.


ادامه | 2168 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

سازمان ملل، انتشار عمومي پيش نويس گزارشي كه در آن ارتش روآندا به رهبري رئيس جمهور فعلي كشور را به انجام نسل كشي در شرق جمهوري دموكراتيك كنگو متهم مي كند را به ماه آينده موكول كرد.


ادامه | 1434 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

جوزف كني، رهبر شورشيان "ارتش مقاومت لرد" از سوي دولت اوگاندا و ديوان كيفري بين المللي تحت تعقيب بوده و گفته مي شود در آفريقاي مركزي پنهان شده است.


ادامه | 1787 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

جنبش عدالت و مساوات هر گونه توافق با دولت اوگاندا درباره تاسيس پايگاه نظامي در خاك اين كشور را رد كرد، اين در حالي است كه كميته صلح دارفور درپارلمان سودان موافقت «يوري موسويني» رئيس جمهور اوگاندا در حمايت از جنبش شورشي عدالت و مساوات دارفور را اقدامي خصمانه عليه سودان دانست.


ادامه | 1761 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

سلواكر ميارديت رئيس دولت خود مختار جنوب سودان به دعوت «يوري موسويني» رئيس جمهور اوگاندا در سفري دو روزه با مقامات كامپالا ديدار و گفتگو مي كند.


ادامه | 1926 کلمه در ادامه متن
مركز آفريقا

منابع مطلع خبري اعلام كردند كه ارتش اتيوپي در حمايت از نيروهاي دولت انتقالي سومالي وارد شهر مرزي "بلدوين " در شمال موگاديشو شد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "المحيط "، منابع خبري اعلام كردند: نيروهاي واحد پياده نظام اتيوپي كه مجهز به سلاح و تجهيزات زرهي بودند در حمايت از نيروهاي دولت انتقالي سومالي وارد شهر مرزي "بلدوين " شدند.شهر مرزي "بلدوين " در 300 كيلومتري شمال موگاديشو و در نزديكي مرزهاي اتيوپي قرار دارد.نيروهاي دولت انتقالي سومالي از پنجشنبه گذشته با جنبش جوانان مجاهد و حزب اسلامي سومالي در اين شهر درگير هستند.مداخله ارتش اتيوپي يك روز پس از آن آغاز شد كه جنبش جوانان مجاهد به اين شهر حمله كرد و بخش هاي كوچكي از آن را تحت كنترل خود درآورد.گزارش ها حاكي از اين است كه نيروهاي دولت انتقالي با حمايت نيروهاي اتيوپي عصر ديروز توانستند كنترل شهر "بلدوين " را در دست گيرند و نيروهاي جنبش جوانان مجاهد نيز عقب نشيني كرده اند.طي ماههاي گذشته ارتش اتيوپي بارها در حمايت از دولت "شريف شيخ احمد "، رئيس جمهور سومالي كه با حملات مكرر جنبش جوانان مجاهد روبروست، وارد سومالي شده است.


مركز آفريقا

خبرگزاري فارس: ارتش جمهوري دموكراتيك كنگو يكي از 11 جنايتكار رواندا را كه در سال 1994ميلادي مرتكب فجايع انساني در اين كشور شد، در شرق كنگو دستگير كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، سخنگوي دولت جمهوري دموكراتيك كنگو گفت: "گرگور داهيمانا " درجريان عملياتي نظامي در شمال منطقه "كيگو " در شرق جمهوري دموكراتيك كنگو دستگير شد.داهيماندا در دهكده "بوندوكي " در منطقه كيگو دستگير شد و به خاطر فجايع انساني مرتكب شده در رواندا در دادگاه بين‌المللي محاكمه خواهد شد.داهيمانا يكي از 11 جنايتكار تحت تعقيب است كه در سال 1994 ميلادي باعث قتل‌و‌عام و كشتار 500 هزار نفر در رواندا شد.


مركز آفريقا

Open in new window
خبرگزاري فارس: تلاش نماينده آمريكا در امور سودان براي برگزاري نشستي ميان شاخه‌هاي جنبش هاي آزاديبخش سودان در پايتخت چاد با ناكامي روبرو شد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "المحيط "، تلاش "اسكات گريشن "، نماينده آمريكا در امور سودان براي برگزاري نشستي ميان گروه‌هاي جنبش‌هاي آزاديبخش سودان كه قرار بود در انجمنا پايتخت چاد برگزار شود، ناكام ماند.دليل عدم برگزاري اين نشست به شركت نكردن گروه "الوحده " از شاخه‌هاي جنبش آزاديبخش سودان باز مي‌گردد.منابع مطلع خبري اعلام كردند كه جنبش "الوحده " به علت برگزاري نشست در "انجمنا "، با احتياط برخورد كرد.اين منابع افزودند: پيشنهاد اول براي مكان برگزاري اين نشست "اديس بابا " بود و پس از آن جنبش "الوحده " پيشنهاد داد كه نشست در ليبي برگزار شود."اسكات گريشن " تلاش زيادي براي برگزاري اين نشست انجام داده بود و هيئتي را به انجمنا پايتخت چاد فرستاده بود تا زمينه لازم براي برگزاري آن را فراهم كند.


مركز آفريقا

چهاردهمین نشست متعارف سران دولتها و سران اتحادیه اقتصادی دولتهای آفریقای مرکزی در اکتبر 2009 در کینشاسا برگزار خواهد شد. زمان برگزاری چهاردهمین نشست متعارف سران دولتها و سران اتحادیه اقتصادی دولتهای آفریقای مرکزی پنجشنبه 25 ژوئن توسط وزیر تعاون بین المللی و منطقه ای ریموند تشیباندا تعیین شده است. در حقیقت تعیین زمان مناسب برای برگزاری این نشست دو روز بطول انجامیده است . طی نشستی که شورا وزیران در هتل کینشاسا داشته اند ماه اکتبر را بهترین زمان برای برگزاری لین نشست دانسته اند.
شورا وزیران طی این نشست دو روزه چگونگی نحوه برگزاری چهاردهمین نشست سران دولتها و سران اتحادیه اقتصادی دولتهای آفریقای مرکزی را مورد بررسی قرار دادند.
وزیر تعاون خارجی و داخلی کنگو اعلام کرد نتیجه این نشست ده روزه طی نشریه ها به اطلاع عموم خواهد رسید . وزیر تعاون خارجی و داخلی جمهوری دموکرات کنگو اظهار داشت که تمام وزرا باید از تصمیم اتخاذ شده توسط شورا وزیران تبعیت کنند.
جمهوری دموکرات کنگو قصد دارد چهاردهمین نشست روسای دولتها و حاکمان اتحادیه اقتصادی آفریقای مرکزی را به بهترین شکل ممکن برگزار کند و طی آن شورا وزیران در نشستی تمام مراحل مختلف این نشست را مورد بررسی قرار دادند. از مهمترین موضوعاتی که در این نشست مورد مطرح خواهد شد مساله صلح و امنیت و بررسی زیرساختها به ویژه وضعیت حمل و نقل ، وضعیت آب و وضعیت محیط زیست خواهد بود. یکی دیگر از این مسائل مورد بررسی در نشست ماه اکتبر مذاکره در مورد همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا و گسترش تجارت بین المللی است . در این نشست مساله بحران جهانی اقتصاد که سراسر جهان را به ویژه کشورهای بخش مرکزی آفریقا را دربرگرفته است مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت . شورا وزیران تاکید کرد که تمام موارد یادشده در چهاردهمین نشست سران دولتهای و سران اتحادیه اقتصادی دولتهای آفریقای مرکزی به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت . پیش از خاتمه کار بررسی روند برگزاری این نشست در تاریخ 25 ژوئن پیشنهاد شده که در این نشست ابیدا یاد و خاطره رئیس جمهور سابق را زنده کنند و از رئیس جمهور ژوزف کابیلا و رئیس موقت چهاردهمین نشست سران دولتها و سران اتحادیه اقتصادی دولتهای آفریقای مرکزی در برگزاری این نشست تشکر و قدردانی کرد.


مركز آفريقا

Open in new window
وزیر امور خارجه دولت چاد موسی فکی مهامت سفیران چاد را در روز دوشنبه 20 ژوئن یال جاری در وزارت امور خارجه چاد دعوت کرد. در حقیقت هدف اصلی از دعوت سفیران چاد بررسی عدم استقرار نیروهای سودان در مرزهای چاد است . به گزارش یکی از منابع رسمی خبری چاد مقادیری لوازم و ادوات نظامی توسط نیروهای چاد شناسایی شده است که در خاک چاد مستقر شده است . نیروهای دفاعی و امنیتی دولت چاد دو وسیله نقلیه جنگی با مارک تویوتاپیک آپ را شناسایی کردند که این دو وسیله نقلیه مملو از ادوات جنگی و نظامی بوده اند. بنابر گزارشات این وسایل و تجهیزات جنگی پس از نبرد 7 ژوئن سال جاری به جای مانده است. بنا به گفته مهاجمان این وسایل و تجهیزات نظامی متعلق به عناصر دی جی ایبرینه بوده است که پس از مرگشان در این محل باقی مانده است . این ادوات و تجهیزات نظامی در منطقه کوربل شناسایی شده است . سربازان و مزدوران سودانی پایگاه خود را با نام خور کییاما را در تاریخ 4 ژوئنسال جاری ترک کردند.
سربازان و شورشیان سودان برای نفوذ به کشور چاد از طریق آر سی ای بوسیله یکی از فرماندهانشان به نام آدوم یاکوب دیت گوگو دستور می گرفتند. شورشیان و سربازان سودانی با نفوذ به آر سی ای نتوانستند تا بارح کیتا در منطقه سودمات نفوذ کنند. شورشیان و نظامیان سودان در دامهایی که نیروهای امنیتی چاد تدارک دیده بودند گرفتار شده اند. ادوات و تجهیزات جنگی مصادره شده توسط نیروهای امنیتی و دفاعی چاد به قرار زیر است :
دو ماشین نقلیه جنگی مدل تویوتا برای جابجایی نیروهای نظامی ، 200 فشنگ خالی ای کی ام ، 180 فشنگ ای کی ام ، چندین تجهیزات دیگر ، 91 راکت مجهز به فشنگ ، 5 صندوق مملو از مهمات ، 5 صندوق نارنجک دستی ، 10 صندوق مین و 120 اسلحه تاشو از مهمات شناسایی شده توسط نیروهای دفاعی و امنیتی چاد است.


مركز آفريقا

نیروهای دموکراتیک آزادیخواه رواندا مطالبه مالیاتهای سنگین و همچنین غارت و قتل عام مردم بی دفاع شرق و به ویژه جنوب شرقی جمهوری دموکرات کنگو توسط نیروهای شورشی رواندا و نیروهای نظامی کنگو محکوم ساختند .
نیروهای دموکرات آزادیخواه رواندا همچنین بار دیگر اتحاد نیروهای وطن پرست ارتش رواندا با نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو بر علیه آورگان رواندا که در حال حاضر در بخشی از شرق جمهوری دموکرات کنگو اقامت دارند محکوم کرد.
در جنگ میان نیروهای شورشی رواندا و ارتش جمهوری دموکرات کنگو ، نیروهای سازمان ملل متحد هم مشارکت دارند ، علی رغم حمایت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و حمایت ارتش جمهوری دموکرات کنگو در برابر خروج شورشیان از شرق کنگو و علارغم اجرای دو عملیات نظامی در شرق کنگو با نامهای آماجا وتو و کیمیا 2 با شکست روبرو شده است و شورای بین المللی جنگی اعلام کرده است به هر قیمتی خواستار حفظ منافعش در راستای ادامه جنگ در منطقه کیوو در شرق جمهوری دموکرات کنگو است . در گزارشات پیشین آمده است علاوه بر حضور نیروهای شورشی هاتوس رواندا در بخشهای شرقی و جنوب شرقی کیو در جمهوری دموکرات کنگو و مطالبه مالیتهای سنگین و قتل مردم بی دفاع و غارت منازل و اموال آنها ، برخی از نیروهای ارتش رواندا و همچنین برخی از نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو است که به اقداماتی غیرانسانی دست زده اند. به گفته رئیس ستاد برگزاری عملیات کیمیا 2 در شرق کنگو اعلام کرد نیروهای ارتش رواندا و نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو به شیوه هایی تکنیکی بسیار جدیدی مجهز شدند و عملکرد هر یک از آنها دقیقا مورد بررسی قرار می گیرد و افرادی که در این میان دست به عملیات غیرانسانی زده اند شناسایی می شوند . ینابراین گزارش تنها قتل و عام و مطالبه مالیاتهای سنگین نبوده است ، در طی این درگیری ها چندین وسیله نقلیه بر اثر آتش سوزی کاملا از بین رفته است در این میان روستاهای بسیاری کاملا ویران شدند و چیزی جز ویرانه ای از آنها باقی نمانده است . در این میان زنان و کودکان بسیاری مورد شکنجه قرار گرفتند.
در استان ام ونگا بسیاری از روستاهای اطراف این استان از جمله کاسیکا و لیلون گوتو کاملا از بین رفته اند. از تاریخ 1 تا 3 ژوئن سال جاری این اتفاقات رخ داده است . در تاریخ 20 ژوئن سال جاری نیروهای ارتش رواندا به همراه نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو روستاهایی بنام چولوه و کیشادو در مسیر جاده ای ان زیبیرا  شاباندا در استان کابال را به آتش کشیدند و بسیاری از مردم بی دفاع و زنان و کودکان را به خاک و خون کشیدند. وضعیت حاکم بر شرق کنگو به گونه ایی است که نیروهای آزادیخواه رواندا از شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواسته است تا برای پایان دادن به وضعیت اسفناک شرق و جنوب شرقی جمهوری دموکرات کنگو اقدامی انجام دهند. نیروهای آزادیخواه رواندا به مقامات نیروهای نظامی رواندا و نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو یادآور شدند که جنگ میان نیروهای شورشی رواندا وارد مرحله ای شده است که ممکن است با مذاکره میان کیگالی نیروهای آزادیخواه رواندا راه خلی مناسب در جهت پایان درگیری خا میان نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو و شورشیان شود.
نیروهای آزادیخواه رواندا مدت ها است که در شرق و جنوب شرقی کنگو مستقر هستند و از نظر دولت رواندا و کنگو شورشی محسوب می شوند . البته بنابر گزارشات این نیروها فعالیتهای غیرانسانی بسیاری انجام داده اند اما اخیرا فعالیتهایی توسط نیروهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو و ارتش رواندا در راستای مقابله با این نیروها انجام شده است که نیروهای شورشی آزادیخواه رواندا نسبت داده شده است .


مركز آفريقا

Open in new window
88.03.21
شبكه برق سودان و اتيوپي به هم متصل مي‏شوند.

به گزارش خبرنگار موج در دبي، وزرات نيرو سودان اعلام كرد كه مسئولان وزارت نيرو سودان و اتيوپي، توافقنامه همكاري و اتصال شبكه برق سودان و اتيوپي به هم را امضا كردند.
بر اساس اين توافقنامه، خط اتصال برق سودان به اتيوپي به طول 175 كيلومتر احداث شد و برق دو كشور به هم متصل خواهد شد.
هزينه اين پروژه بالغ بر 34 ميليون دلار مي‏باشد كه تا پايان سال جاري ميلادي تكميل مي‏شود.


مركز آفريقا

Open in new window
رئيس ديوان کيفري بين المللي در امور رواندا روز شنبه اعلام کرد نا امني در مناطق شرقي جمهوري دموکراتيک کنگو روند تعقيب متهمان فراري را پيچيده کرده است.
اين ديوان بين المللي در گزارشي به سازمان ملل متحد اعلام كرد اغلب 13 متهمي که از زندان فرار کرده اند ،‌ در مناطق شرقي کنگو مخفي شده اند و اين درحالي است که برخي از گروه هاي شورشي همچون نيروهاي دموکراتيک آزادي بخش رواندا در اين مناطق فعاليت دارند.
قاضي "دنيس بايرون" (Dennis Byron) در گزارش خود نوشت:‌ گروه تحقيق دفتر دادستاني تلاش هاي خود را براي شناسايي محل اختفاي اين 13 فراري افزايش داده است ، اما شرايط امنيتي در جمهوري دموکراتيک کنگو اين ماموريت را بسيار دشوار کرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، اين گزارش که بر روي پايگاه اينترنتي ديوان کيفري بين المللي منتشر شده ، قرار است روز پنجشنبه به طور رسمي به شوراي امنيت سازمان ملل تحويل داده شود.
در اين گزارش آمده است:‌ مسئله دستگيري اين 13 متهم فراري يكي از ماموريت هاي اصلي ديوان کيفري به شمار مي رود. دادستاني نيز حمايت و همکاري کشورها را براي دستگيري و انتقال آنان به ديوان كيفري بين المللي بدست آورده است.
اين گزارش مي افزايد:‌ دادستاني به بررسي مسئله ضبط دارايي هاي "فليسين کابوگا"‌ و دستگيري وي مي پردازد.
اين متهم يکي از مهم ترين 13 فرد تحت تعقيب است.
کابوگا تاجر ثروتمند رواندايي از سوي دادستاني ديوان کيفري بين المللي به عنوان اصلي ترين عامل کشتار 1994 ميلادي در اين کشور معرفي شده است. حدود 80 هزار نفر در اين قتل عام کشته شدند.
بر اساس اين گزارش ، کابوگا فعاليت هاي تجاري خود را در کنيا ادامه مي دهد.
در ميان متهمان فراري همچنين اسامي "اوگوستين بيزيمانا" وزير دفاع سابق و "پروته امپيرانيا" فرمانده گارد رياست جمهوري رواندا مشاهده مي شود.
گارد رياست جمهوري رواندا يکي از واحد هاي نظامي است كه در کشتار شخصيت هاي سياسي در نسل كشي
سال 1994 ميلادي دست داشت.


مركز آفريقا

Open in new window
ارتش سودان دوشنبه شب در بيانيه اي چاد را به پشتيباني از شورشيان دارفور در حمله به يکي از پايگاههاي ارتش سودان در اين منطقه متهم کرد .
ژنرال محمد عثمان الاغبش سخنگوي ارتش سودان اعلام کرد شورشيان جنبش عدالت و برابري با پشتيباني دولت چاد يکشنبه شب به پايگاه نظامي ارتش سودان
در منطقه ام بارو نزديک مرزهاي سودان و چاد حمله کردند .
سخنگوي ارتش سودان تاکيد کرد چاد از شورشيان جنبش عدالت و برابري پشتيباني مي كند و علاوه بر اموزشهاي نظامي تجهيزات نظامي نيز در اختيار انان قرار مي دهد .
وي خاطر نشان کرد شورشيان جنبش عدالت و برابري با تجهيزات نظامي متعلق به ارتش چاد به پايگاه نظامي ارتش سودان در منطقه ام بارو حمله کرده اند .
الاغبش با اشاره به اينکه منطقه ام بارو هم اکنون در کنترل نيروهاي دولتي سودان است ، تاکيد کرد نيروهاي مسلح پس از درگيري با شورشيان انان را مجبور به عقب نشيني از اين منطقه کردند . وي افزود انتشار برخي گزارشها درباره اينکه شورشيان عدالت و برابري اين منطقه را تحت کنترل خود دراورده اند ، بي اساس است .
به گزارش خبرگزاري شينهوا از خرطرم، ژنرال محمد عثمان الاغبش تاکيد کرد نيروهاي دولتي سودان تلفات و خسارات سنگيني به شورشيان وارد کردند و در اين درگيري دستکم چهل و سه شورشي کشته و پنجاه و چهار تن ديگر زخمي شدند . نيروهاي دولت سودان همچنين موفق شدند ده خودوري نظامي متعلق به شورشيان را با تمام تجهيزات به تصرف خود دراورند . سخنگوي ارتش سودان افزود شماري از نيروهاي دولتي نيز در اين درگيري کشته و يا زخمي شدند .
در همين حال نيروهاي صلحبان مشترک سازمان ملل متحد و اتحاديه افريقا مستقر در ايالت دارفور موسوم روز دوشنبه اعلام كردند برخلاف گزارشهاي پيشين ، منطقه ام بارو در کنترل کامل نيروهاي دولتي سودان قرار دارد .


مركز آفريقا

Open in new window
شورشيان دارفور به نيروهاي دولتي در شهر " اوم بارو " Umm Baru نزديک مرز سودان و چاد حمله کردند که در نتيجه آن صدها غيرنظامي مجبور به فرار شدند.
يک سخنگوي نيروهاي پاسدار صلح مشترک گفت : يک پادگان ارتش سودان در اوم بارو هدف حمله شورشيان قرار گرفت.
وي افزود پس از اين درگيري شليک خمپاره اي بيشتري صورت گرفت.
اين سخنگو همچنين خاطرنشان کرد از زمان آغاز اين درگيري ها در ساعت 13 به وقت لندن ، حدود 300 غيرنظامي در اطراف پايگاه نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل و اتحاديه افريقا در اين شهر کوچک پناه گرفته اند اما نگفت چه تعدادي از شورشيان يا سربازان در اين درگيري شرکت داشتند.
"اوم بارو " واقع در حدود يکصد کيلومتري شرق مرز چاد و در استان دارفور در شمال سودان صحنه درگيري هايي در دو هفته گذشته بين شورشيان و نيروهاي طرفدار دولت بوده است.


مركز آفريقا

Open in new window
نماينده ويژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحاديه افريقا در دارفور روز چهارشنبه پايان درگيري هاي اخير را نزديک مرز سودان و چاد خواستار شد.
رودولف ادادا Rodolphe Adada همچنين از دو کشور خواست از تشديد تنش ها خودداري کنند.
ادادا در بيانيه اي که در خرطوم منتشر شد، گفت : " من از تنش هاي فزاينده و خشونت ها در منطقه مرزي سودان و چاد به طور جدي نگران هستم و از همه طرف ها مي خواهم فورا درگيري ها را متوقف کنند ".
وي افزود از دولت هاي چاد و سودان مي خواهم از هر اقدامي که ممکن است به تشديد تنش ها منجر شود، خودداري کنند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از خرطوم ، ادادا همچنين از دو طرف خواست به طور کامل به قراردادهايي که امضا کرده اند به ويژه توافقنامه دوحه پايبند باشند.


مركز آفريقا

Open in new window
فرماندار شمال دارفور گفت كه نيروهاي دولتي چاد توسط جنبش «عدالت و برابري» دارفور، ستيزه‌جويان را تجهيز كرده‌اند.

ایلنا: مقام‌هاي ارشد سودان دولت چاد را متهم كردند كه با ارسال نيرو و تجهيزات، به شورشيان دارفور كمك مي‌كند.
به گزارش ايلنا به نقل از رويتر، «عثمان كبير»، فرماندار شمال دارفور گفت كه نيروهاي دولتي چاد از طريق جنبش عدالت و برابري دارفور، ستيزه‌جويان را تجهيز كرده‌اند.
سودان هفته گذشته نيز چاد را به انجام سه حمله هوايي متهم كرده و از اين حملات به‌عنوان «نشانه جنگ» ياد كرده بود.
اين نخستين‌ بار در چند وقت اخير است كه سودان نيروهاي زميني چاد را به تعرض مرزي متهم كرده بود.
«ماريه اوكابه»، سخنگوي سازمان ملل اعلام كرد كه «بان كي مون»، دبيركل اين سازمان، بار ديگر از سودان و چاد خواسته است تا به درگيري‌ها پايان دهند.
اوكابه افزود: «بان تاكيد كرده است كه گزينه نظامي به حل‌وفصل مشكلات اين منطقه كمكي نمي‌كند و از دولت‌هاي چاد و سودان خواسته است تا از هرگونه اقدامي كه افزايش تنش‌ها را به‌دنبال دارد، خودداري كنند.»
مقام‌هاي رسمي سازمان ملل متحد اعلام كرده‌اند كه طي 6 سال درگيري‌هاي نژادي و سياسي در اين منطقه، 300هزار تن جان خود را از دست داده‌اند.


مركز آفريقا

Open in new window
وزير دفاع موقت چاد روز دوشنبه در تلويزيون سراسري اين کشور تهديد کرد اگر شورشيان مخالف انجامنا پس از شکست در برابر ارتش بار ديگر در خاک سودان مستقر شوند، ارتش چاد اماده است با گذر از مرزهاي سودان انها را نابود کند.
ادوم يونوسمي، وزير موقت چاد تاکيد کرد اگر شورشيان بار ديگر در مناطق مرزي سودان پناه بگيرند ارتش چاره اي نخواهد داشت جز اينکه از مرزهاي مشترک با سودان عبور کند و شورشيان را تحت پيگرد قرار دهد.
وي خاطر نشان کرد اخبار و گزارشهايي دريافت کرده ايم که نشان مي دهد که ان دسته از شورشيان مخالف انجامنا که از حملات اخير نيروهاي ارتش جان سالم بدر برده اند در شرق منطقه الجنينه واقع در بيست کيلومتري مرزهاي چاد پناه گرفته اند به همين علت ما به نيروهاي نظامي خود دستور داده ايم در اطراف مرز موضع بگيرند.
ارتش چاد روز يکشنبه اعلام کرد پس از پاکسازي مخفيگاههاي شورشيان در ان سوي مرزهاي سودان،‌بار ديگر به داخل کشور باز گشته است.
ارتش چاد که پيشتر نيز اعلام کرده بود حق پيگرد شورشيان را تا ان سوي مرزهاي سودان براي خود محفوظ مي دارد براي سرکوب شورشيان از حملات هوايي نيز در خاک سودان استفاده کرد و با اينکار اعتراض شديد مقامات خرطوم را برانگيخت.
در واکنش به اين اقدام ارتش چاد، علي صديق، سخنگوي وزارت امور خارجه سودان، تهديد کرد دو هواپيماي نظامي چاد عملياتي را در مناطق شرقي سودان در عمق شصت کيلومتري انجام دادند. وي هشدار داد ارتش سودان نيز اماده است پاسخ اين حمله را بدهد اما فعلا منتظر دستور مقامات خرطوم مي ماند.
شورشيان مخالف دولت مرکزي چاد هفته گذشته عملياتي را براي به دست گرفتن کنترل انجامنا پايتخت اين کشور اغاز کردند اما ارتش چاد انها را مجبور کرد به مناطق شرقي که مواضع اصلي انها به شمار مي رود بازگردند. فوريه سال دو هزار و هشت نيروهاي شورشي مخالف دولت چاد موفق شدند وارد انجامنا شوند. شورشيان نزديک بود دولت ادريس دبي ايتنو رئيس جمهور چاد را سرنگون کنند اما در نهايت ارتش چاد توانست با حمايت نظاميان فرانسوي انها را از انجامنا بيرون کند.
ائتلاف نيروهاي مخالف و شورشي چاد موسوم به اتحاد نيروهاي مقاومت دوشنبه به خبرگزاري فرانسه اعلام کرد به رغم ناکاميهايي که از ماه مه در رويارويي با ارتش چاد در مناطق شرقي متحمل شده است، همچنان مصمم است به حملات خود برضد انجامنا و همچنين مبارزه با ادريس دبي ايتنو رئيس جمهور چاد ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از انجامنا،‌ فعاليت نيروهاي شورشي مخالف انجامنا و خرطوم در دو سوي مرزهاي چاد و سودان روابط ديپلماتيک ميان اين دو کشور همسايه را از پنج سال پيش به شدت تيره و تار کرده است. حمايت از شورشيان مخالف که مقامات چاد و سودان متقابلا يکديگر را به ان متهم مي کنند عامل اصلي تنش و بحران ميان دو کشور به شمار ميرود. حدود چهارصد و پنجاه هزار اواره سوداني از منطقه اشوبزده دارفور هستند به همراه شماري از اوارگان چاد به مناطق شرقي اين کشور پناهنده شده اند و مقامات انجامنا براي تامين امنيت اين منطقه با مشکلات زيادي روبرو شده اند.


مركز آفريقا

Open in new window
"بان کي مون" دبيرکل سازمان ملل پايان درگيريها در منطقه مرزي بين چاد و سودان را خواستار شد.
اين درحالي است که انجامنا ادعا کرد به منظور انهدام چند اردوگاه شورشيان، در عمق خاک سودان وارد شده است.
در بيانيه دفتر مطبوعاتي سازمان ملل که دوشنبه منتشر شد آمده است دبيرکل از خشونت ها و تنش هاي اخير در منطقه مرزي بين دو کشور نگران است و از همه طرف هاي درگير خواست ، درگيريها را متوقف
کنند.در بخشي از اين بيانيه آمده است بان کي مون تاکيد کرد هيچ راه حل نظامي براي اين وضعيت در اين منطقه وجود ندارد و از دولت هاي چاد و سودان خواست از هرگونه اقدامي که ممکن است به تشديد بيشتر تنش ميان دو کشور منجر شود ، خودداري ورزند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سازمان ملل ، چاد روز يکشنبه اعلام کرد حمله نظامي گسترده اي را به عمق خاک سودان انجام داد و طي آن چند اردوگاه شورشيان چاد را منهدم کردند.
اين نخستين تائيد رسمي اين خبر است که نيروهاي زميني چاد اوايل اين ماه براي تعقيب و سرکوب شورشيان وارد خاک سودان شده اند.


مركز آفريقا

Open in new window
وزير دفاع موقت چاد روز يکشنبه اعلام کرد ارتش اين کشور بعد از پاک سازي همه مخفي گاه هاي شورشيان که در سودان پناه گرفته بودند، از خاک اين کشور عقب نشيني کرد.
ادوم يونوسمي (Adoum Younousmi) وزير دفاع موقت چاد اعلام کرد "بعد از تعقيب مزدوران شورشي در داخل خاک سودان، بعد از ظهر يکشنبه نيروهاي دفاعي و امنيتي چاد از سودان عقب نشيني کردند."
به گزارش خبرگزاري فرانسه از انجامنا، يونوسمي در کنفرانسي مطبوعاتي گفت "ما همه مخفي گاه هاي مزدوران را در عمق چهار تا چهل کيلومتري خاک سودان پاک سازي، و هفت نقطه تجمع آنها را منهدم کرديم. براي مقابله با فراريان نيز از نيروي هوايي استفاده شد و هيچ خسارتي نيز به نيروي هوايي وارد نشد."


مركز آفريقا

Open in new window
مشاور اطلاع رساني رييس جمهوري سودان گفت که تحقق صلح درچاد مي تواند به برقراري صلح و ثبات در منطقه دارفور سودان منجر شود.

" عباس النور" روز يکشنبه درگفت وگو با شبکه خبري العالم ،افزود:درگيري هاي کنوني در چاد بين دولت و مخالفان بايد به صلح منتهي شود تا پس از صلح در چاد ، منطقه دارفور سودان نيز از ثبات و آرامش برخوردار شود.

النورخاطرنشان کرد : با توجه به اينکه درمناطق مرزي بين سودان وچاد قبايل زندگي مي کنند ، مرز وفاصله مشخصي بين دو کشور وجود ندارد.

مشاور اطلاع رساني رييس جمهوري سودان درخصوص اتهامات چاد عليه سودان مبني بر حمايت از جنبش هاي شورشي چاد گفت: سودان هم ارتش و سازمان اطلاعات چاد را به حمايت از جنبش "خليل" که جنبشي شورشي در دارفور است ، متهم مي کند و معتقد است آنها اين جنبش را به توطئه عليه سودان تحريک مي کنند.

وي تصريح کرد: اکنون که جهانيان همه داعيه دفاع از دموکراسي و حقوق اقليت ها در مشارکت در قدرت و همکاري سياسي را سر مي دهند ؛ پس چرا فرانسه از چاد نمي خواهد با قبايلي که عليه ان شورش کرده اند ، مذاکره کند.


اگرچه سودان و چاد حدود دو هفته قبل در دوحه پايتخت قطر توافقنامه آشتي امضا کرده بودند، اما روز جمعه گذشته خرطوم با صدور بيانيه اي دولت چاد را متهم کرد که با دو حمله هوايي به مناطق صحرايي در غرب اين کشور ، اين توافقنامه را نقض کرده است.


دولت سودان تاکيد کرد که حق پاسخ نظامي را براي خود محفوظ مي داند.

دولت چاد نيز متعاقبا در واکنش به اين بيانيه خرطوم، بيانيه اي صادر کرد و دولت سودان را به حمايت از شورشيان چادي متهم کرد.

دولت چاد بدون رد اتهام حمله هوايي به عمق 60 کيلومتري سودان که تلفاتي برجاي نگذاشته بود، افزود: شورشيان چاد در خاک سودان مستقر شده و اقدامات ايذايي عليه چاد انجام مي دهند.

سودان از سومين حمله هوايي جنگنده هاي چاد به خاک اين کشور خبرداده و در عين حال تاکنون خويشتنداري کرده است.
88/02/27


(1) 2 »