ماداگاسكار كشوری در شرق آفریقا، 22 میلیون نفر جمعیت دارد كه حدود 10 درصد از این جمعیت را مسلمانان تشكیل میدهند. شیعیان بومی و غیربومی این كشور نیز چیزی حدود 200 هزار نفر هستند. استقبالیک روز مانده به ماه مبارک رمضان، شیعیان بومی و غیر بومی و مخصوصاً خوجهها (شیعیان هندی كه حدود دو قرن پیش به آفریقا مهاجرت كردهاند)، با انواع برنامههای مختلف مذهبی با استقبال ماه مبارک رمضان میروند. اطعامشیعیان ماداگاسكار از یک ساعت مانده به افطار در حسینیه خود جمع میشوند و تدارکات لازم را برای افطار و روزه داران فراهم می کنند.آنها بعد از آمادهسازی سفرههای افطار، نماز جماعت را در حسینیه برگزار میکنند و سپس به صورت دستهجمعی افطار را میل مینمایند. ختم قرآن كریمبعد از افطار، جلسه ختم قرآن بزرگسالان برگزار میشود. سپس سخنرانی توسط روحانی حسینیه شروع و بعداز آن مراسم های مذهبی و عزاداری برگزار میشود. در روزهای خاص ـ مثل نیمه رمضان تولد امام حسن (ع) و یا وفات حضرت خدیجه (س) ـ هم همان نوع عملکرد مراسم در روزهای قبل نیز در همین ایام برپا می باشد و فقط مباحث سخنرانی و مدیحهسرایی هماهنگ با مناسبت آن روز برگزار میشود. جلسه قرآن ویژه نوجوانانهمچنین هر شب بعد از مراسم باشکوه نماز و افطار، افراد کوچکتر در مدرسه حسینیه در مجموعه کلاسهایی شامل: آموزش قرآن، احکام، اخلاق، عقاید و قرائت از طریق اساتید با تجربه آموزش میبینند. شب قدرساعت 11 شب مراسم شب احیای ویژه شروع میشود. مردم ابتدا شروع به قرآن خواندن و خصوصاً خواندن سوره های عنکبوت، یس، قدر و ... میكنند. سپس مراسم قرآن سر گرفتن و دعای پر فیض جوشن کبیر با شور و حال و هوای خاصی در حسینیه برگزار میشود. بعداز پایان مراسم افراد سفره های سحری را مهیا می کنند و بصورت دسته جمعی سحری خورده و بدنبال آن آماده برگزاری نماز جماعت صبح شده و اینگونه رضایت خداوند را از خود خواستارند. تغذیهمسلمانان ماداگاسكار غذاهای بومی مخصوصی را برای این ماه مهیا میکنند و به همراه آن آش و سوپ خاصی با شیره نارگیل و انواع "ترشیهای انبه" را فراهم می آورند تا مردم تناول نمایند. رسانهشبکه تلویزیونی خاصی كه مثل ایران یا كشورهای عربی، سریالهای مناسبتی این ماه را تهیه و پخش كند در ماداگاسكار وجود ندارد ؛ اما "شبکه رادیویی صوت الحکمة" شبکهای بسیار توانمند است که تحت مدیریت شیعیان قراردارد و در طول سال ـ بویژه ماه مبارك رمضان ـ برنامههای دینی و مذهبی خوبی تولید و پخش میكند. عید فطراما باشکوهترین و مفصلترین مراسم این ماه در شب عید فطر برگزار میشود. مردم در این شب بهترین و فاخرترین لباس خود را پوشیده و در مراسم مجللی شركت میكنند. در این مراسم بزرگترها به کوچکترها عیدی داده و نیز هدایایی از طرف "کمیته شیعیان ماداگاسكار" به افرادی که در مجالس و مراسم ماه مبارک رمضان حضور داشته اند و نیز به دانشآموزان برتر حاضر در کلاسهای آموزشی تقدیم میشود. وحدت مثالزدنیآنچه درباره شیعیان ماداگاسكار بسیار جالب، زیبا و باشکوه است "اتحاد چشمگیر و مثالزدنی آنان" در امور آنهاست. مثلا درباره همین آداب و مراسم ماه مبارك، تمامی شیعیان بومی و غیر بومی، هر روز به صورت متحد، هماهنگی كامل را در برگزاری آنها به نمایش میگذارند.ادامه دارد...
استقبال
با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، مردم در نواحی که امکان رؤیت زودتر ماه بیشتر است، به استهلال میپردازند. آنان در هر جایی که باشند اگر ماه را مشاهده کنند به "قاضی دولت" ـ که از طریق رییس کشور انتخاب میشود ـ اطلاع میدهند. سپس خود قاضی در رادیو اعلام میکند که طبق اخبار موثق که دریافت شده، مردم در چند ناحیه ماه را مشاهده کردهاند. اگر خبر زود اعلام شود مردم بعد از نماز عشاء در مسجد میمانند تا نمازهای مخصوص ماه را به جا آورند.
تغذیه
در تانزانیا و زنگبار هنگام افطار بسیاری اوقات غذاهایی طبخ میشود که در ماههای دیگر طبخ نمیشود مانند بعضی از شیرینیها و یا ماکارونی. به طور معمول در سحری برنج و در افطار سیب زمینی، لوبیا و ماکارونی استفاده می شود. قیمت بعضی از غذاها نیز در ماه رمضان گرانتر از ماههای دیگر به فروش میرسد.
افطار
تانزانیاییها معتقدند که مستحب است شخص بعد از اذان چیزی بخورد و بعد به نماز مشغول شود؛ لذا مردم شیرینیهایی به مسجد میآورند و گاهی هم قهوه فروشهایی هستند که به فروش قهوه مشغول میشوند. مردم بعد از نماز مغرب برمیگردند تا افطار مفصلی بخورند و سپس به نماز عشاء و عبادت مشغول شوند.
تلویزیون
فضای رادیو و تلویزیون تانزانیا در ماه رمضان، بسیار متفاوت است. در سیما آثار و مظاهر اسلامی نمایانتر میشود؛ مثلاً گویندگان خانم، باحجاب میشوند و روسری میپوشند؛ یا فیلمهای مذهبی مثل "محمد رسولالله"، "عمر مختار" و "زندگی پیامبران" پخش میشود. در رادیو هم صبح و ظهر و شب، بعد از اذان ابتدا یک ربع قرآن خوانده میشود، سپس ترجمه آن و تفسیر خلاصهای آیات ـ به طور معمول با صدای «شیخ محمود خلیل» ـ پخش میشود.
مسجد
نماز در مساجد تانزانیا، از ساعت یک بامداد شروع میشود و تا حدود ساعت سه ادامه دارد. بعضی از مردم، غذایشان را به مسجد برده، همانجا میل میکنند و بعد از آن، نماز صبح را به جماعت میخوانند، بعد به خانه برمیگردند تا استراحت کنند.
بنابراین آنچه در ایران معمول است ـ که هنگام سحر گوینده رادیو اعلام میکند تا اذان صبح چقدر مانده ـ در تانزانیا وجود ندارد زیرا اکثر مردم زودتر سحری را خوردهاند. آنانی که سحری دیر میخورند کسانی هستند که اهل تهجد هستند.
کار و مرخصی
برنامه معمول در ماه مبارک رمضان این است که افراد اداری باید تا ساعت 5/3 کار کنند؛ اما به خانمهای کارمند ساعت 12 مرخصی میدهند.
برنامه جلسات قرآن
به طور معمول بعد از نماز عصر در اکثر مساجد، برنامه تفسیر قرآن وجود دارد و بسیاری از مردم پس از نماز عصر تا اذان مغرب پای تفسیر مینشیدند. شخص قاضی دولت نیز برنامه تفسیری در رادیو دارد و بعضی که به مسجد نمیروند، میتوانند به این برنامه گوش فرا دهند.
شب قدر
شب قدر در بین اهلسنت تانزانیا، مانند شیعیان مرسوم نیست. برخی افراد، در ده شب آخر که تأکید زیادی روی آن شده و گفته میشود که شب قدر در آنهاست، به نماز و تهجد روی میآورند. بعضی هم میگویند معلوم نیست که حتماً شب قدر در آن ده شب آخر باشد، لذا از اول تا آخر ماه رمضان را به شبزندهداری میگذرانند تا شب قدر را درک کنند. بیشتر مردم اعتقاد دارند که هرکس شب قدر را درک کند هر دعا و تقاضایی از خدا بکند مستجاب خواهد شد ومطمئن هستند هر کس هر مشکلی داشته باشد در شب قدر دعای او اجابت خواهد شد.
آداب مخصوص دیگر در ماه مبارک رمضان
بعضی سنتها وجود دارد که دیگر در حال کمرنگ شدن است؛ مثلا بعضی از مردم بیرون خانه رفته سفره میاندازند و افطار میکنند و اگر یک غریبه ازآنجا عبور کند به او تعارف میکنند؛ یا اینکه از افطاری خود به همسایه میدهند ؛ یا اگر اقوامی داشته باشند که فاصلهشان کمی دور باشد، غذا را به دست فرزندشان داده تا به آنها برساند.
روزه گرفتن بچه ها
بچه ها در کشور تانزانیا به روزه گرفتن خیلی علاقه دارند و گاهی از7 یا 8 سالگی شروع به روزه گرفتن میکنند. در مکتبخانهها هم روش خاص در مورد تعلیم بچهها اعمال میکنند؛ به اینگونه که بچههایی که روزه میگیرند از ساعت 5/7 آمده تا ساعت 5/2 به آنها مرخصی نمیدهند، آن موقع هم تواشیح یا بعضی مراسم خاص انجام میشود و ساعت 3 تعطیل میشوند. اما بچههایی که روزه نمیگیرند از ساعت 5/7 که میآیند تا 9 در مکتب میمانند، بعد آنها را مرخص میکنند تا برای صبحانه بروند، بعد برمیگردند و تا ساعت 12 میمانند، مجدداً برای نهار میروند و از ساعت5/2 دوباره برمیگردند و تا 5/5 در مکتبخانه میمانند. برای این بچهها اینگونه رفت و آمد و اینکه بچههایی که روزه میگیرند چند ساعت زودتر تعطیل میشوند خیلی سخت است و این امر باعث میشود تا کودکان به سمت روزه گرفتن گرایش زیادی بیابند. آنها شاید حتی برای روزه گرفتن با خانوادهشان به دعوا برخیزند، چراکه ممکن است خانواده توان روزه گرفتن را در آنها نبینند و اجازه ندهند.
تأثیر ماه مبارک رمضان بر جوّ درونی شهرها
مردمی که توان روزه گرفتن ندارند در انظار عمومی هرگز غذا نمیخورند. نکته جالب اینکه در ماه رمضان بعضی از افرادی که اصلاً اهل نماز نیستند، نماز میخوانند و مساجدی که در دیگر ماهها خلوت است پر میشود. حتی جمعیت تا بیرون مسجد هم کشیده میشود.
تعدادی از آن بینمازها، متأثر میشوند و بعد از ماه مبارک هم به نماز خواندن ادامه میدهند، امّا بقیه دوباره نماز نمیخوانند تا ماه رمضان بعد!
عید فطر
یکی از رسومی که در عید فطر در تانزانیا معمول است، خرید لباس عید است برای کودکان است. دهه آخر ماه رمضان خیاطیها و لباس فروشیها شلوغ میشود و آنهایی که شاید روزهای دیگر تا ساعت10 کار میکردند تا ساعت 12 نیمه شب هم کار کنند. به طور معمول دخترها برای عید فطر پاهایشان را حنا می بندند و پسرها نیز برای کوتاه کردن مو به آرایشگاهها میروند و آن روزها آرایشگاهها هم شلوغ میشود.
وقتی عید فطر اعلام میشود مردم صبحانه عید را آماده میکنند و صبح روز اول شوال مردان برای نماز عید میروند و بعد برای صبحانه خوردن بر میگردند. بعد از صبحانه، بچهها لباسهای نو خود را میپوشند، بعضیها لباس عید قبل را صبح روز بعد میپوشند و لباس نوتر را عصر آن روز؛ مثلاً اگر بخواهند به گردش یا پارك بروند لباسهای نوتر را میپوشند. بعد ار خوردن صبحانه بچهها به خانه اقوام میروند تا عیدی بگیرند. در كشور تانزانیا برای عید فطر چهار روز تعطیل میشود. و این عید مهمترین عید در آن كشور است.نماز عید فطر در همه مساجد جمعه برگزار میشود؛ چون اهل تسنن نماز جمعه را در چندین مسجد برگزار میکنند.
به نقل از قاره اسرا
آفريقاي جنوبي به رنگين کمان فرهنگ ها معروف است و مسلمانان آن نيز از رنگ ها و نژادهاي مختلف هستند به گونه اي که همه رنگ مسلمان اعم از سياه مرکز آفريقا، سياه روشن تر شمال و جنوب آفريقا، رنگين پوستان هندي، پاکستاني، زرد پوستان اندونزي و مالزيايي و سفيد پوستان اروپايي، عرب و ايراني را در ميان آنها مي توان ديد. چرا که آفريقاي جنوبي از قديم، کشوري مهاجر پذير بوده و به همين دليل همه مهاجران مسلمان آن نيز به نسبت کشور خاستگاه خود، آداب و رسوم و به ويژه مراسم هاي ديني ماه مبارک رمضان را به سبک و سياق خود برگزار مي کنند.
در هر حال همه آنها مسلمان هستند و گرچه بيشتر از دو درصد از جمعيت 46 ميليوني اين کشور را در بر نمي گيرند، ولي در اين ماه مبارک علاوه بر انجام شعائر ديني همچون روزه داري، انجام کارهاي نيک، برپايي محافل انس با قرآن، بخش مهمي از آذوقه و قوت روزانه خود را به غير مسلمانان فقير کشورشان اختصاص مي دهند.
در اين ماه با وجود روزه داري مسلمانان، همه مساجد کشور پس از نماز عصر براي تهيه انواع غذا به منظور دادن افطاري به فقرا از جمله افراد غيرمسلمان فعال هستند.
به طور مثال مسجد الرحمن در پرتوريا پايتخت اين کشور از ساعت سه عصر تا بعد از شامگاه پذيراي حدود 500 تن از نيازمندان غير مسلمان است و همين موضوع خود نقش مهمي در نوع نگاه عمومي مردم اين کشور به مسلمانان دارد.
کوتاه سخن اينکه برکات خدايي ماه مبارک رمضان در آفريقاي جنوبي هم شامل مسلمانان و غير مسلمانان اين کشور است و همين مهم به همراه نيکي مسلمانان به ديگران و اهميت دادن به روحيه برادري و همزيستي شان با ديگر اديان و اقوام، در نوع نگاه احترام آميز غير مسلمانان به آنها تاثير بسزايي داشته و دارد.
مسلمانان به ويژه در ماه مبارک رمضان در ميان هموطنان جامعه و فرهنگ متکثر کشورشان از اعتبار اجتماعي خاصي برخوردار هستند. تعامل مثبت بين مسلمانان و غيرمسلمانان در اين کشور موجب شده است که غيرمسلمانان نسبت به فرهنگ اسلامي شناخت تقريبا کامل داشته باشند و به دليل جايگاه نسبتا برتر مسلمانان براي آنها احترام خاص قائل شوند و شايد به برخي رفتاري اجتماعي آنها نيز عمل کنند.
همانگونه که اشاره شد، گرچه مسلمانان در اين کشور زياد نيستند ولي در بسياري از فروشگاه هاي اين کشور به راحتي غذاهاي با مارک حلال يافت مي شود.
آداب و رسوم و انجام شعائر ديني رمضان در کشور رنگين کماني آفريقاي جنوبي به ميزان تنوع مسلمانان مقيم اين کشور، از تنوع خاص برخوردار است و مشخصا نمي توان گفت که آداب روزه داري اين کشور شبيه کداميک از کشورهاي اسلامي است بلکه بايد گفت که مسلمانان اين کشور مجموعهاي از آداب و رسوم اسلامي را رعايت مي کنند و به همين دليل هم از کمترين تضاد درون ديني نيز برخوردار هستند.
به نقل از رحماء
آفريقاي جنوبي به رنگين کمان فرهنگ ها معروف است و مسلمانان آن نيز از رنگ ها و نژادهاي مختلف هستند به گونه اي که همه رنگ مسلمان اعم از سياه مرکز آفريقا، سياه روشن تر شمال و جنوب آفريقا، رنگين پوستان هندي، پاکستاني، زرد پوستان اندونزي و مالزيايي و سفيد پوستان اروپايي، عرب و ايراني را در ميان آنها مي توان ديد. چرا که آفريقاي جنوبي از قديم، کشوري مهاجر پذير بوده و به همين دليل همه مهاجران مسلمان آن نيز به نسبت کشور خاستگاه خود، آداب و رسوم و به ويژه مراسم هاي ديني ماه مبارک رمضان را به سبک و سياق خود برگزار مي کنند.
در هر حال همه آنها مسلمان هستند و گرچه بيشتر از دو درصد از جمعيت 46 ميليوني اين کشور را در بر نمي گيرند، ولي در اين ماه مبارک علاوه بر انجام شعائر ديني همچون روزه داري، انجام کارهاي نيک، برپايي محافل انس با قرآن، بخش مهمي از آذوقه و قوت روزانه خود را به غير مسلمانان فقير کشورشان اختصاص مي دهند.
در اين ماه با وجود روزه داري مسلمانان، همه مساجد کشور پس از نماز عصر براي تهيه انواع غذا به منظور دادن افطاري به فقرا از جمله افراد غيرمسلمان فعال هستند.
به طور مثال مسجد الرحمن در پرتوريا پايتخت اين کشور از ساعت سه عصر تا بعد از شامگاه پذيراي حدود 500 تن از نيازمندان غير مسلمان است و همين موضوع خود نقش مهمي در نوع نگاه عمومي مردم اين کشور به مسلمانان دارد.
کوتاه سخن اينکه برکات خدايي ماه مبارک رمضان در آفريقاي جنوبي هم شامل مسلمانان و غير مسلمانان اين کشور است و همين مهم به همراه نيکي مسلمانان به ديگران و اهميت دادن به روحيه برادري و همزيستي شان با ديگر اديان و اقوام، در نوع نگاه احترام آميز غير مسلمانان به آنها تاثير بسزايي داشته و دارد.
مسلمانان به ويژه در ماه مبارک رمضان در ميان هموطنان جامعه و فرهنگ متکثر کشورشان از اعتبار اجتماعي خاصي برخوردار هستند. تعامل مثبت بين مسلمانان و غيرمسلمانان در اين کشور موجب شده است که غيرمسلمانان نسبت به فرهنگ اسلامي شناخت تقريبا کامل داشته باشند و به دليل جايگاه نسبتا برتر مسلمانان براي آنها احترام خاص قائل شوند و شايد به برخي رفتاري اجتماعي آنها نيز عمل کنند.
همانگونه که اشاره شد، گرچه مسلمانان در اين کشور زياد نيستند ولي در بسياري از فروشگاه هاي اين کشور به راحتي غذاهاي با مارک حلال يافت مي شود.
آداب و رسوم و انجام شعائر ديني رمضان در کشور رنگين کماني آفريقاي جنوبي به ميزان تنوع مسلمانان مقيم اين کشور، از تنوع خاص برخوردار است و مشخصا نمي توان گفت که آداب روزه داري اين کشور شبيه کداميک از کشورهاي اسلامي است بلکه بايد گفت که مسلمانان اين کشور مجموعهاي از آداب و رسوم اسلامي را رعايت مي کنند و به همين دليل هم از کمترين تضاد درون ديني نيز برخوردار هستند.
به نقل از رحماء
جام جم آنلاين:
مسلمانان در سراسر دنيا اين روزها در ضيافت الهي مهمان هستند و هر منطقه در ماه مبارك رمضان آداب و رسوم خاص خودش را دارد.گزارشي از حال و هواي رمضان در آفريقا را مشاهده كنيد. فيلم شبكه اول سيما
براي ديدن فيلم به اين آدرس برويد :
http://www.jamejamonline.ir/multimedia.aspx?newsnum=100883497818
كشور غنا مراسم جالب و كاملا متفاوتي با خيلي از كشورهاي جهان در رابطه با تدفين عزيزانشان دارند:
1- آن ها در مراسم خاكسپاري ساعت ها به پايكوبي مي پردازند چراكه معتقد هستند شخص متوفي زندگي جديد خود را در جهان ديگر آغاز كرده است.
2- بر اساس نوع و وضعيت شغلي متوفي تابوت او را مي سازند.
مثلا اگر راننده بوده تابوت شخص به شكل ماشين و يا ماهيگير بوده به شكل ماهي و اگر هم در هواپيمايي كار كرده به شكل هواپيما مي سازند.
این تابوت مخصوص فروشندگان تلفن همراه است
این تابوت مخصوص رانندگان است
این تابوت مخصوص کسانی است که در شرکت های هواپیمایی کار می کنند
و تا آخر تابوت هر کسی رو بر اساس شغلش درست می کنند ! !! !!! !!!! !!!!! !!!!!! !!!!!!
رسانههای مصری به نقل از منابع آگاه از وخامت حال "حسنی مبارک"، رئیس جمهوری مخلوع مصر خبر داده و تاکید کردند که به نظر میرسد وی در حالت احتضار بسرمیبرد.
پرفسور هشام جعيط رئيس بنياد حکمت و فلسفه در تونس در مورخ 28/1/91 در دفتر کار خود از رايزن فرهنگي ج.ا.ا استقبال کرد و آمادگي خود را براي هرگونه همکاري با مؤسسات علمي و پژوهشي ايران اعلام نمود.
استاد برجسته تاريخ و تمدن دانشگاههاي تونس با بيان عظمت علم در نزد ايرانيان همچون فارابي، ابو علي سينا، علامه محمد حسين طباطبائي صاحب تفسير الميزان و نيز شعراء و ادباي بزرگي چون مولانا جلال الدين رومي و نيز حافظ و سعدي اظهار داشت: دار الحکمه در تونس اهتمام زيادي به آثار بزرگان ايراني داشته و تا کنون نسبت به چاپ و انتشار بعضي از آنها اقدام نموده است که آخرين نمونه آن ديوان مثنوي معنوي است.
صادق رمضاني گل افزاني رايزن فرهنگي کشورمان نيز با اشاره به ظرفيت هاي بالاي علمي، فلسفي در کشورمان بر ضرورت تبادل انديشه ميان انديشمندان ايراني و تونسي تأکيد و رزيد و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي برگزاري نشستهاي مشترک علمي و نيز چاپ کتب و ترجمه متون و مقالات متفکران تونسي اعلام کرد و گفت: چاپ ترجمه کتاب کوفه نوشته دکتر هشام جعيط رئيس فعلي بيت الحکمه توسط جمهوري اسلامي ايران نمونه اي از اهتمام به همکاري فيما بين است.
در اين ديدار نماينده فرهنگي کشورمان چندين کتاب از جمله ديوان حافظ شيرازي را به دکتر جعيط اهدا نمود.
منبع: رایزنی فرهنگی جهوری اسلامی ایران-تونس