-
128
۱۳۹۴/۹/۳
| دفعات بازدید: 165
-
128
۱۳۹۴/۹/۳
| دفعات بازدید: 142
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب
اسلامی پیش از ظهر روز سهشنبه (3/9/94)
در دیدار آقای عبدالمالک سلال نخستوزیر الجزایر و هیأت همراه، با اشاره به نزدیکی
دیدگاههای سیاسی جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در بسیاری از مسائل منطقهای و بینالمللی
گفتند: علاوه بر نزدیکی دیدگاههای سیاسی، همواره ملت ایران دیدگاه مثبتی به کشور و
مردم الجزایر داشته است و این موضوع هم به دلیل مجاهدتهای مردم الجزایر بر ضد
استعمار، در دوران انقلاب الجزایر است.
ایشان ارتباط معنوی و قلبی میان ملتها را زمینهی بسیار مناسبی برای گسترش همکاریها
بهویژه در عرصهی اقتصادی دانستند و افزودند: سطح همکاریهای ایران و الجزایر
بسیار پایین است و امیدواریم با این سفر و با تشکیل کمیسیون مشترک، در آیندهی
نزدیک و همچنین با سفر آقای جهانگیری به الجزایر، روابط اقتصادی دو کشور گسترش
روزافزون بیابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان نخستوزیر الجزایر درخصوص پدیدهی داعش و
لزوم مقابلهی جدی کشورهای منطقه با تروریستهایی که چهرهی اسلام را تخریب کردهاند،
گفتند: موضوع داعش و تروریستهایی که با نام اسلام در سراسر منطقه پراکنده شدهاند،
یک موضوع عادی و طبیعی نیست بلکه این تروریستها بهوجود آورده شدهاند و مورد
حمایت هستند.
حضرت آیتالله خامنهای با اظهار تأسف از حمایت برخی کشورهای اسلامی منطقه از
تروریستهای داعش و همچنین با اشاره به حمایت آمریکا و دشمنان اسلام از این تروریستها
تأکید کردند: کشورهای اسلامی که دلسوز هستند و با یکدیگر تفاهم بیشتری دارند، میتوانند
با گفتگو و همکاری، به راهحل عملی برای مقابله با تروریستها برسند.
ایشان با یادآوری جبههی مقاومت متشکل از الجزایر، ایران، سوریه و چند کشور دیگر که
در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده بود، افزودند: برخی کشورهایی که دنبالهرو
آمریکا هستند، مانع از ادامهی فعالیت آن مجموعه شدند اما به نظر میرسد اکنون
زمینهی تشکیل چنین مجموعهای متشکل از کشورهای اسلامی که دارای دیدگاههای مشترک
هستند وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر چنین مجموعهای تشکیل شود، این کشورهای
اسلامی میتوانند در مسائل مهم دنیای اسلام تأثیرگذار باشند و برای مشکلات منطقه و
با مبارزه با تروریستها، اقدامات عملی انجام دهند.
حضرت آیتالله خامنهای در پایان اظهار امیدواری کردند: آقای بوتفلیقه رئیسجمهور
الجزایر هرچه زودتر سلامتی خود را باز یابد.
آقای عبدالمالک سلال نخستوزیر الجزایر در این دیدار، نشست کشورهای صادرکنندهی گاز
در تهران را نشست موفقی خواند و با اشاره به گفتگوهای خود با مقامات کشورمان، گفت:
دیدگاههای ایران و الجزایر در مسائل سیاسی بهویژه موضوع مبارزه با داعش و تروریستها
در منطقه بسیار به یکدیگر نزدیک است و امیدواریم با توجه به مذاکرات تهران، سطح
روابط اقتصادی نیز از شرایط کنونی خارج شود و به سطح قابل قبولی برسد.
-
128
۱۳۹۴/۹/۳
| دفعات بازدید: 122
عبدالمالک سلال ،نخست وزیر الجزایر صبح روز دوشنبه (2/9/94) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتوگو کرد.
-
128
۱۳۹۴/۹/۳
| دفعات بازدید: 177
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری صبح
روز دوشنبه (2/9/94) در دیدار عبدالمالک سلال نخستوزیر
الجزایر، با اشاره به اوضاع خاورمیانه و عملکرد گروههای تروریستی نظیر داعش که
منجر به ترویج اسلام هراسی شده است، گفت: «اسلام دین محبت،
انسان دوستی و رحمت است و باید با رایزنی و همکاری کشورهای اسلامی مانع از مخدوش
شدن چهرهی اسلام توسط افراطگرایان و طرفداران خشونت شد.»
معاون اول رئیسجمهوری افزود: «ما شاهد اتفاقات ناگوار در
عراق، سوریه و یمن هستیم و رایزنی با کشورهایی نظیر الجزایر که مواضع منطقی در قبال
این حوادث داشتهاند، میتواند در رفع بحرانهای موجود در منطقه کارساز باشد.»
جهانگیری سپس با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران
ابراز امیدواری کرد که در این اجلاس تصمیماتی اتخاذ شود که منافع کشورهای صادرکننده
گاز را به خوبی تأمین کند.
وی با بیان اینکه «ظرفیتهای بسیاری در دو کشور برای توسعه همکاریهای اقتصادی و
تجاری وجود دارد»، علاقهمندی کشورهای غربی و اروپایی برای توسعه روابط و همکاری
با ایران را خاطرنشان کرد و افزود: «ایران از گسترش روابط
با همه کشورهای دنیا استقبال میکند اما علاقهمندیم همکاریهای خود را با کشورهای
دوست نظیر الجزایر بیش از پیش توسعه دهیم.»
معاون اول رئیسجمهوری ضمن قدردانی از مواضع خوب الجزایر در جریان مذاکرات هستهای
ایران با کشورهای 1+5 و پیام تبریک آقای بوتفلیقه رئیسجمهوری الجزایر به رئیسجمهوری
کشورمان به خاطر توافق هستهای، گفت: «امیدواریم در دوران
پساتحریم با شناسایی راهکارهای رفع موانع در چارچوب کمیسیون عالی مشترک دو کشور
زمینه را برای حضور و فعالیت بخشهای خصوصی و دولتی دو کشور در عرصههای مختلف
فراهم آوریم.»
نخستوزیر الجزایر نیز با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز
در تهران، همکاری کشورهای تولیدکننده نفت و گاز در شرایط کنونی برای حل بحران کاهش
قیمت انرژی و پیامدهای آن را ضروری خواند و گفت: «همکاری
ایران و الجزایر میتواند علاوه بر تأثیرگذاری در این زمینه موجب فراهم شدن فرصتهای
لازم برای توسعهی همکاری های فیمابین در همه زمینهها باشد.»
عبدالمالک سلال افزود: «دو کشور میتوانند در پرتو روابط
بسیار خوب سیاسی، همکاریهای تجاری و صنعتی را افزایش دهند و امیدواریم سفر آتی
معاون اول رئیسجمهوری ایران به الجزایر و برگزاری اجلاس کمیسیون عالی مشترک بتواند
نقطهی عطفی برای گسترش این مناسبات در همهی زمینهها باشد.»
وی گفت: «تهران و الجزیره در مسائل منطقهای و بینالمللی
مواضع نزدیک به یکدیگر دارند و ما تلاش خواهیم کرد تا با توجه به روابط راهبردیمان
با کشورهای آفریقایی زمینه را برای افزایش همکاریهای ایران با تمام این کشورها
فراهم آوریم.»
نخستوزیر الجزایر با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 گفت:
«رئیسجمهوری و هیات دولت الجزایر بر این باور هستند که توافق هستهای ایران
با کشورهای 1+5 یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است و میتواند موجب
افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و حتی دفاعی ایران شود.»
وی همچنین بر رایزنی، مشاوره و ارتباطات نزدیک دو کشور در خصوص تحولات خاورمیانه به
منظور فائق آمدن بر مشکلات ناشی از حضور تروریستها و گروههای افراطی تأکید کرد.
-
128
۱۳۹۴/۸/۱۷
| دفعات بازدید: 68
آفریقا، سرزمین فرصتهاست، قارهای که میتوان
با برنامهریزی اصولی و عملیاتی، شاخصهای اصلی اقتصاد ملی را در آن به ویژه در
حوزههای کشاورزی، صنعتی- خدماتی و البته اجرای پروژههای فنی و مهندسی، محقق کرد.
معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی در صدر یک
هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
"سیریل رامافوزا"
به دعوت جهانگیری به تهران سفر کرده تا علاوه بر بررسی و بازنگری اساسی در مناسبات
دوجانبه پرتوریا - تهران، مقدمه سفر رئیس جمهور این کشور تاثیرگذار در قاره آفریقا
را به کشورمان در فصل زمستان فراهم کند.
سفر معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران در چارچوب توسعه و گسترش روابط همه
جانبه بین دو کشور، نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب میشود.
همزمان با مذاکرات معاونان رؤسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی در زمینه توسعه
همکاریهای دوجانبه، منطقهای و بینالمللی، هیأتی متشکل از 160 بازرگان و صاحبان
صنایع و سرمایه آفریقای جنوبی در تهران حضور دارند تا فردا با همتایان خود در بخش
خصوصی دیدار کنند، این دیدار البته امیدها را برای افزایش حجم مناسبات اقتصادی
ایران - آفریقای جنوبی تقویت میکند.
وزیر اقتصاد کشورمان البته اردیبهشت ماه بود که در دیدار وزیر خارجه آفریقای جنوبی
در تهران گفت: در حال حاضر حجم روابط تجاری دو کشور به رغم توسعه مناسبات سیاسی، در
حد صفر است و این روابط، متناسب با ظرفیتهای اقتصادی و همکاریهای دو طرف نیست.
تابستان امسال کمیسیون عالی و همچنین کمیته مشترک سیاسی جمهوری اسلامی ایران و
آفریقای جنوبی در تهران برگزار شد.
اما جایگاه معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی در دولت این کشور بسیار برجسته و
راهبردی است، بطوریکه وی نه تنها سمت جانشین رئیس جمهور و عهده دار مسئولیتهای
سیاسی است (به واسطه فعالیتهای موثر در بخش سیاسی)، بلکه سابقه این مقام آفریقای
جنوبی در فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی موجب شده تا نقش موثری در برنامههای
اقتصادی آفریقای جنوبی ایفا کند.
رامافوزا البته از آنجا که از افراد مورد اعتماد و امین نلسون ماندلا بود، به همین
علت، وی پس از برگزاری اولین انتخابات آزاد آفریقای جنوبی در سال 1994میلادی
(1373ه.ش) به عنوان رئیس مجمع قانون اساسی این کشور انتخاب
شد تا در این مجمع، قانون اساسی جدید آفریقای جنوبی نگاشته شود.
از این رو، سفر وی به همراه یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی شامل بخشهای دولتی
و خصوصی، سرفصلهای تازهای را برای همکاریهای مشترک میگشاید.
رامافوزا، اکنون یکی از گزینههای ریاست حزب حاکم ANC در کنگره سراسری این حزب در
سال 2017 میلادی () است که به اعتقاد تحلیلگران، در صورت
پیروزی این حزب حاکم در انتخابات ملی، به سمت رئیس جمهوری آفریقای جنوبی انتخاب
خواهد شد.
رامافوزا پایه گذار یکی از قدرتمندترین انجمنهای صنفی موسوم به NUM (اتحادیه ملی
معدنکاران) است که نقش کلیدی در بخش معدنی این کشور داشته است.
وی همچنین با پایه گذاری «هلدینگ شاندوکا» و فعالیت در بخش انرژی، بانکداری و بیمه
املاک و ارتباطات یکی از مدیران ارشد اقتصادی آفریقای جنوبی محسوب میشود.
در کنار این موارد حضور در هیأت مدیره شرکتهای موفقی مانند MTN و استاندارد بانک،
بخش دیگری از کارنامه اقتصادی وی به شمار میرود. برآوردها نشان میدهد رامافوزا
معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی، یکی از ثروتمندترین افراد این کشور مهم جنوب قاره
آفریقا محسوب میشود.
باید در آفریقا، بازیگری فعال بود
آفریقا، سرزمین فرصتهاست، قارهای که میتوان با برنامه ریزی اصولی و
عملیاتی، شاخص های اصلی اقتصاد ملی مان را در آفریقا بویژه در حوزه های کشاورزی،
صنعتی - خدماتی و البته اجرای پروژه های فنی و مهندسی، محقق کرد.
افزایش مناسبات سیاسی نیز در قالب گفتگوهای منطقه ای و اثرگذاری در حل بحران های
موجود در مناطق موثر آفریقا، یکی دیگر از اهدافی است که باید در این گونه سفرهای
دیپلماتیک، دنبال شود. تجربه ها و مشاهدات حوادث و مناسبات موجود در آفریقا نشان می
دهد که باید در شرایط جدید به ویژه در مناسبات اقتصادی، «بازیگری فعال» بود تا
اینکه «تماشاگری بالفعل.»
نخستین گام برای رسیدن به این رویکرد، ایجاد ساز و کارهای مناسبی است که انگیزه های
لازم را برای تحرک بخشیدن فعالیت های بخش خصوصی فراهم کند؛گامی بلند که باید از دل
ارتقای مناسبات، اجرای موافقتنامه های همکاری و اجتناب از اخذ مالیات های مضاعف بین
تهران با کشورهای آفریقایی بدست می آید.
تقویت و پشتیبانی از بخش های عمومی و خصوصی و فعالیت آنان در کشورهای آفریقایی
همواره نتایج مثبتی داشته و دارد. نگارنده در سفری که سال گذشته به زیمباوه و
بروندی داشت این موضوع را به عینه مشاهده کرد که چگونه شهروندان آفریقایی از خدمات
کارآفرینان ایرانی ها در این دو کشور چگونه استفاده می کنند. ساخته شدن درمانگاهی
در کشور بروندی به نام امام رضا (ع) توسط یک پزشک ایرانی و خدماتی که این درمانگاه
ارائه می کند و همچنین توسعه درمانگاه هلال احمر ایران در حراره پایتخت زیمباوه به
منظور خدمت رسانی بیشتر به شهروندان این کشور، تاثیر مثبت زیادی در این کشور به نام
ایران گذارده است.
شاید کل سرمایه گذاری انجام شده برای راه اندازی این دو مجموعه پزشکی ایرانی در
زیمباوه و بروندی، به اندازه تعدادی از طرح ها و پروژه های نیمه تمام داخلی هم نشود
اما تاثیرگذاری آن به مراتب بیشتر و نفوذ آن هم به عنوان یکی از مولفه های قدرت، با
اهمیت تر است.
در این میان، حضور سرمایه داران ایرانی در کشور اوگاندا و حضور جدی یک ایرانی در
تاسیس یک بانک کارآمد در این کشور، واقعا دستاوردهایی است که هم اکنون کارآفرینان
ایرانی توانسته اند بدون ذره ای حمایت دستگاه های دولتی، در آفریقا حضور یابند. به
این فهرست که تنها به عنوان نمونه از آن یاد می شود، اضافه کنید حضور کارآفرینان
ایرانی را در کشور تانزانیا که توانسته اند در عرصه گاز رسانی در بخش های مختلف این
کشور به صورت سیلندر، جایگاهی ویژه برای خود بدست آورند.
رویکرد توسعه مناسبات با کشورهای قاره آفریقا نباید در پیچ و خم گفتگوهای سیاسی و
بروکراسی اداری در سفارت خانه های ما در آفریقا، به بایگانی سپرده شود. ذکر این
نکته جالب است که مثلا وزیر اقتصاد کشورمان البته اردیبهشت ماه بود که در دیدار
وزیر خارجه آفریقای جنوبی در تهران گفت: در حال حاضر حجم روابط تجاری دو کشور به
رغم توسعه مناسبات سیاسی، در حد صفر است ؟! و این روابط، متناسب با ظرفیتهای
اقتصادی و همکاری های دو طرف نیست.
نقش و تاثیرگذاری منفی یا مثبت سفارت خانه های ایران در شناسایی فرصت های اقتصادی
در کشورهای آفریقایی را البته نباید از نظر دور داشت. برخی کارشناسان معتقدند یکی
از علل و موانع حضور نیافتن جدی بخش اقتصادی ایران در کشورهای آفریقایی به رغم وجود
مزیت های رقابتی و پیوندهای فرهنگی و دینی، نداشتن انگیزه تجارت در مناطق دور دست
است. به همین دلیل، بسترسازی و حمایت های قانونی و حقوقی و به زبان ساده کادرسازی
حقوقی از سوی دولت ها باید به صورت مستمر در دستور کار قرار گیرد.
اینکه کشورهای آفریقایی برای دستگاه دیپلماسی ایران از حالت بالقوه، به مجموعه
کشورهایی با فرصت های سرمایه گذاری کار آمد تبدیل شود، نکته است که باید در دستور
کار تصمیم گیرندگان قرار گیرد و دیگر نباید شاهد باشیم که برخی سفارتخانه ها به جای
کمک به بخش خصوصی و سرمایه گذاری در آفریقا، خود به مانع تبدیل شوند.
در این میان، یکی دیگر از راهکارهای عملی جهت تحقق حضور بهتر اقتصادی بخش های مختلف
ایران در آفریقا، حمایت های تشویقی از بخش خصوصی آنهم از طریق تضمین سرمایه گذاری و
مشوق های گمرکی (در حوزه صادرات غیرنفتی) است.
به عنوان نمونه، دیدار نگارنده با فعالان اقتصادی و مسئولان دولتی کشور تانزانیا
نشان می دهد که بانک های این کشور مشوق های خوبی به سرمایه گذاران می دهند. یکی از
کارآفرینان ایرانی حاضر در این کشور با اشاره به کمک های مالی بانک های تانزانیا و
دیگر بانکهای توسعه ای آفریقا از سرمایه گذاران خارجی گفت: دولت تانزانیا متوجه کم
کاری و بی کیفیت بودن فعالیت های چینی ها در طرح های عمرانی تانزانیا شده است به
همین دلیل بسیار راغب است پروژه های عمرانی خود را به متخصصان ایرانی که عملکردشان
طی دهه گذشته در تانزانیا مشخص شده است، بسپارد.
هم اکنون بر اساس برآورده های صورت گرفته، کشورهای جنوب آفریقا با 100 میلیارد دلار
کسری برای پیشبرد بودجه های عمرانی و توسعه زیر ساخت های ارتباطی همچون ساخت جاده -
راه آهن و شبکه های آب و برق مواجهند و به همین دلیل، سران چهارده کشور عضو جامعه
توسعه جنوب آفریقا(سادک) هم همواره بدنبال جذب سرمایه گذاران خارجی در این بخش
هستند.
سادک، ساز و کار اصلی تدوین سیاست خارجی کشورهای جنوب آفریقا را در دست دارد و شامل
کشورهای آفریقای جنوبی، آنگولا- بوتسوانا، جمهوری دموکراتیک کنگو، لسوتو، موزامبیک،
مالاوی، موریس، نامیبیا، سیرالئون، سوازیلند، تانزانیا، زامبیا، زیمبابوه و سیشل
است. مقر جامعه توسعه جنوب آفریقا در شهر گابورون در بوتسوانا است. ماداگاسکار عضو
معلق شده سادک است و با احتساب این کشور شمار اعضای سادک به 15 کشور میرسد.
اما از سوی دیگر، کشورهای آفریقایی بالاخص کشورهایی مانند ساحل عاج و تانزانیا در
آفریقای زیر صحرا و همه کشورهای شمال آفریقا همچون تونس، الجزایر و مراکش که از
ثبات اقتصادی مناسبی در حال حاضر برخوردارند، در سال های اخیر تلاش کرده اند نقش و
حضور جدی تری در معادلات بین المللی داشته باشند. از این لحاظ مطلوب است حضور
اقتصادی در این کشورها، به یک دستور العمل تبدیل شود.
پیشنهاد میشود وزارت خارجه برای توسعه همکاریها با آفریقا در شرایط جدید، طرح
اجرایی و عملیاتی «تدوین سند راهبرد کاربردی» در مورد شیوه همکاری با آفریقا را در
دستور کار قرار دهد زیرا اکنون جامعه اقتصادی شرق و جنوب آفریقا (کمیسا) ، جامعه
اقتصادی جنوب آفریقا (سادک) و جامعه اقتصادی غرب آفریقا ( اکوواس ) همگی با جمعیتی
بالغ بر 700 میلیون نفر ، بازاری جذاب برای پیمانکاران و فعالان اقتصادی ایران به
شمار می رود.
در این میان، تبیین تجربه حضور اقتصادی چین در قاره آفریقا می تواند برای بخش خصوصی
ایران مفید باشد؛ چین در سال 2000 تنها چهار میلیارد دلار با قاره آفریقا مبادلات
تجاری داشت و این حجم در سال 2014 به بیش از 220 میلیارد دلار رسیده است و الان می
توان گفت که برخی از بحرانها در قاره آفریقا بر اثر رقابت های پنهان قدرتهای خارجی
از جمله چین ، آمریکا و کشورهای اروپایی شکل می گیرد.
البته ذکر این نکته هم ضروری است که چین تلاش کرده است در آفریقا با در اختیار
گرفتن پروژه های اقتصادی از کوچک تا بزرگ ، بازار قاره را در اختیار بگیرد. جالب
اینکه، اکثر شرکت های چینی در اجرای پروژه های خود در بسیاری از کشورهای آفریقایی،
بجای دریافت پول به دنبال کسب امتیازات مختلف از جمله بهره برداری از معادن کشورهای
مقصد خود در آفریقا هستند و شواهد نیز این موضوع را در کشورهای عضو جوامع "کمیسا" و
"سادک" در شرق و جنوب آفریقا تایید می کند.
فرصتها بیشتر از تهدیدها
وزیر امور خارجه چندی پیش در دیدار خانم حانا سروا تته وزیر امور خارجه و
همگرایی منطقه ای کشور غنا بود که بر ضرورت همگرایی کشورهای آفریقایی و جامعه بین
الملل در مبارزه با گروهک های تروریستی تاکید کرد. در این دیدار دو طرف با اشاره به
حضور گروه های افراطی و خشونت گرا همچون داعش در خاورمیانه و بوکوحرام در آفریقا،
چالش های ناشی از رویکردهای گروه های تروریستی بوکوحرام و الشباب در آفریقا را مورد
بحث و تبادل نظر قرار دادند.
اما واقعیت های سر صحنه و اهداف توسعه بخشیدن به فعالیت های تروریستی در قاره
آفریقا نشان می دهد که گروهک های تروریستی و شاخه آفریقایی القاعده هم اکنون از
تفکر غربی ، عربی و عبری تغذیه می شوند و این گروه ها ی تکفیری - افراطی تلاش می
کنند جهان اسلام را خشونت طلب ، بحران ساز و فاقد ارزش های انسانی نشان دهند.
اخبار نشان می دهد در ماههای اخیر، گسترش فعالیت گروههای تروریستی بوکوحرام و
الشباب در قاره آفریقا شدت گرفته است و این گروههای مانند بوکوحرام با داعش بعیت
کرده اند که عمدتا در غرب و شمال آفریقا حضور دارند. گروههایی دیگر نیز مانند
الشباب در شرق آفریقا زیر پرچم القاعده در حال فعالیت هستند؛ افراط گرایان بوکوحرام
در شمال شرق نیجریه مدام به شهرهای و روستاهای این کشور و کشورهای همسایه حمله می
کنند و به قتل و غارت مشغولند. شورشیان بوکوحرام از سال 2009 میلادی تا کنون حدود
15 هزار نفر را به شدیدترین وجه ممکن کشته اند.
اما با وجود گسترش فعالیت گروههای تروریستی در مناطقی از قاره آفریقا ، ناامنی
مسئله ای فراگیر در کل این قاره نیست و نباید آفریقا را قاره ناامن جلوه داد چرا که
توسعه فعالیت های تروریستی، پدیده ای سیال است و امکان سرایت آن به سایر مناطق
ازجمله اروپا و آمریکا وجود دارد و ایده مشغول کردن مسلمانان با تروریسم در نهایت،
آسیب دیدن کشورهای پرورش دهنده تروریست ها را نتیجه خواهد داد.
آگاهان معتقدند گسترش تروریسم در برخی کشورهای آفریقایی ، تاثیرات گسترده اقتصادی
به همراه دارد و درکشورهایی مانند تونس و برخی کشورهای آفریقایی که حیات اقتصادی آن
به گردشگری بستگی دارد، تروریسم شاهرگ اقتصادی این کشور را نشانه گرفته است.
اما در این میان، انسداد سیاسی در برخی کشورهای قاره آفریقا هم که گروههای تروریستی
در آنها فعالیت می کنند، یکی از دلایل کندی مبارزه با گروههای تکفیری و شاخه های
القاعده در این کشورهاست.
همچنین طمع برخی قبایل به دستیابی به منافع اقتصادی و قدرت سیاسی در شرایط ناامن در
برخی کشورهای آفریقایی ، یکی دیگر از دلایل توسعه فعالیت های تروریستی و تلاش برای
تضعیف قدرت مرکزی محسوب می شود . برخی کارشناسان بر این باورند که شکل دادن و کمک
به توسعه فعالیت های تروریستی در برخی کشورهای آفریقایی از جانب محور غربی ، عربی و
عبری برای مقابله با توسعه" گفتمان مقاومت " صورت گرفته است.
در این میان؛ با شکل گیری تحولات جدید در لیبی و فقدان دولت ملی در این کشور ،
القاعده تلاش دارد از افغانستان به لیبی نقل مکان کند زیرا لیبی علاوه بر اینکه "
سرپل ارتباطی" آفریقا به قاره اروپا محسوب می شود ، دارای منابع گسترده نفت هم است؛
سواحل گسترده ای دارد و امکان نیروگیری در این کشور برای گروه های تروریستی بسیار
مهیاست.
بدون تردید، هم اکنون گروههای تکفیری در آفریقا بر رنج و محنت مردم این قاره تاثیر
گذاشته اند و کشورهای غربی هم با سوء استفاده از این شرایط، به فکر صید ماهی های
بزرگتر خود هستند. کارشناسان عقیده دارند که این گروهها در بستر دلارهای آمریکایی،
حمایت های غربی و اندیشه های وهابیت سعودی که طی سال های متمادی با تطمیع ،تبلیغ
شده است بخش های مختلف آفریقا را متأثر کرده اند.
واقعیت آن است که اسلام در آفریقا هیچ نسبتی با افراطی گری نوع داعشی ندارد و در
همان نیجریه که محل بروز و ظهور اصلی گروه بوکوحرام است بیش از 80 حزب و انجمن
اسلامی در تقابل کامل با گروهک تروریستی بوکوحرام قرار داشته و در شرایط مختلف، به
فعالیت مشغولند.
اما در این میان "پدرخوانده های خارجی" از کشورهای غربی با حمایت از گسترش افراطی
گری و تروریسم در برخی مناطق استراتژیک آفریقا به دنبال حذف رقیب از مناسبات
اقتصادی و سیاسی این کشورها هستند. کارشناسان معتقدند: هرگونه عقب نشینی از این
حربه غربی ها، قطعا حذف منافع را به دنبال دارد.
قاره فرصت ها نباید به حال خود رها شود؛ سرزمینی که منافع آن بیشتر از تهدیدهای
ساختگی آن است و می توان با برنامه ریزی صحیح کوتاه و بلند مدت اقتصادی، حضوری
پایداری در آن داشت؛ این حضور مطمئنا تضمین کننده تحقق اهداف ترسیم شده در چشم
انداز 20 ساله ایران است.
گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس
مصطفی قمری وفا، مدیر پیشین دفتر صداوسیما در آفریقای جنوبی
-
129
۱۳۹۴/۳/۱۷
| دفعات بازدید: 76
شاید تا بحال در عمرتان چنین
پرنده ایی را ندیده باشید، ولی ندیدن چیزی دلیل بر نبودن آن نیست. این پرنده زیبا
که در نوع خود منحصر به فرد است، به احتمال زیاد بازمانده از دوران دایناسورها
میباشد. پرنده ایی بسیار بزرگ و چپاول گر که در شرق استوایی آفریقا از سودان تا
زامبیا سکونت دارد.
لک لک نیل پرنده بسیار بزرگی است بطوری که ارتفاع پرنده بالغ از 115 تا 150 سانتی
متر، طول آن از 100 تا 140 سانتی متر، عرض بالها از 230 تا 260 سانتی متر و وزن آن
از 4 تا 7 کیلو گرم میباشد.
تصاویر این پرنده ی عجیب و تنها پرنده ی بازمانده از زمان دایناسورها را در ادامه ی
این پست ببینید و لذت ببرید.
-
128
۱۳۹۴/۴/۲۰
| دفعات بازدید: 71
کادونا
کانو
زاریا
-
128
۱۳۹۴/۶/۱۸
| دفعات بازدید: 58
مراکش، کشوری در
شمال غربی آفریقا است که مسیر تجاری میان آفریقا و اروپا محسوب می شود.سواحل
طلایی،صحراهای پهناور، ویرانه های تاریخی ،هتل های لوکس،
چشمه های آب گرم و بازارهای صنایع دستی و ... بهترین های مراکش هستند.
در طول قرن ها مراکش تحت تسلط کشورهای مختلفی مانند اسپانیا، فرانسه و فرهنگ اسلامی
بوده است و باعث شده که مراکش سرزمینی چند قومیتی متشکل از قبایل کوچک تا شهرهای
بزرگ باشد.
در ادامه نکاتی جاب درباره مراکش می خوانید که امیدواریم برایتان جالب باشد:
فرانسه و عربی زبانهای رسمی مراکش هستند که البته اسپانیایی و انگلیسی نیز در
بسیاری از شهرها استفاده می شود.
غذاهای مراکشی برگرفته از چندفرهنگی بودن این سرزمین سرشار از عطر نعناع، زیره سبز،
زردچوبه، زعفران و گشنیز است.
نوشیدنی محبوب مراکشی ها، چای همراه با نعناع است که با قند
یا شکر شیرین می شود.
مراکش سرزمین گونه های مختلف جانوری از جمله فیل و شیر است.
شهر آبی رنگ "شفشاون" در مراکش مقصد محبوب گردشگران است که در و دیوار این شهر همگی
آبی هستند.
با وجود داشتن صحراهای فراوان و مناطق کوهستانی، کوههای
اطلس مراکش مرتفع ترین پیست اسکی آفریقا را دارا هستند.
در مراکش گرفتن غذا با دست چپ، مودبانه به نظر نمی رسد و
امتناع از خوردن گوشت تعارفی به شما بی احترامی محسوب می شود.
مراکشی ها در مراسم سوگواری عزیزان از دست رفته لباس سفید می پوشند.
مراکش صادرکننده بزرگ ماهی ساردین به دنیا است.
لباس سنتی مراکشی ها "جلابه" نام دارد.
با اینکه قلب نماد عشق محسوب می شود ،در مراکش کبد(جگر) نماد عشق است!
کلمه ای که برای پول در مراکش استفاده می شود، Wusakh
d-dunya است که به معنای آلودگی دنیا است.
مراکش تنها کشور آفریقایی است که عضو اتحادیه آفریقا نیست.
در مراکش با نام "شهر سرخ" همیشه نیاز به ضد آفتاب و دستمال سر دارید حتی در
زمستان!
شهرهای معروف این کشور:کازابلانکا، رباط (پایتخت)، فاس،
مراکش و طنجه هستند.
مراکش به دو بخش قدیمی و مدرن تقسیم می شود.
قیمت تاکسی سوار شدن در مراکش بسیار ارزان است.
سفالگری سنتی، آثار فلزی، صنایع چرم،
پارچه و ادویه جات بهترین سوغاتی های مراکش هستند.
افراد غیر مسلمان اجازه ورود به مساجد را ندارند.
روغن ارقان محصولی مراکشی است که از درخت ارقان(یا آرگان) بدست می آید و مصارف
دارویی و غذایی دارد.
-
128
۱۳۹۴/۹/۳
| دفعات بازدید: 51
ائتلافهای جهانی
مدعی مبارزه با تروریسم قابل اعتماد نیستند/ امریکا در عراق بهطور مستقیم به داعش
کمک کرد
"حضرت آیت الله خامنهای" رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز دوشنبه (2/9/94)
در دیدار آقای "محمدو بوهاری" رئیسجمهوری نیجریه، افزایش همکاریهای کشورهای
اسلامی در دفاع از هویت اسلام و مسلمانان را یک ضرورت اساسی برشمردند و تأکید
کردند: «ائتلافهای جهانی مدعی مبارزه با جریانهای تروریستی به هیچ وجه قابل
اعتماد نیستند زیرا در پشت پرده ایجاد یا حمایت از تروریستهایی نظیر داعش همین
عوامل مخرّب به خصوص امریکا قرار دارند.»
حضرت آیت الله خامنهای، «دشمنان صریح اسلام» و «دشمنانی را که بهنام اسلام با
اسلام دشمنی میکنند»، دو لبه یک قیچی دانستند و افزودند: «کشورهای اسلامی در مقابل
این دشمنان خطرناک باید با افزایش همکاریها از هویت و منافع خود حفاظت کنند.»
رهبر انقلاب، امید بستن به همکاری و کمک امریکا و غرب در مبارزه علیه جریانهای
تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام را نادرست خواندند و گفتند: «بر اساس اطلاعات دقیق،
در عراق، امریکاییها و برخی کشورهای مرتجع منطقه به طور مستقیم به داعش کمک
میکنند و نقش مخرّبی دارند.»
ایشان افزایش ارتباطات کشورهای اسلامی را
به معنای مسدود کردن ارتباطات با سایر کشورها ندانستند و افزودند: «جمهوری اسلامی
روابط گستردهای با همه کشورها بهجز امریکا و رژیم صهیونیستی دارد اما معتقدیم
کشورهای اسلامی باید بسیار بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.»
حضرت آیت الله خامنهای همچنین با اظهار خرسندی از انتخاب آقای بوهاری به عنوان یک
مسلمان معتقد به عنوان رئیس جمهور کشور برجسته و مهم نیجریه، ظرفیتهای تعامل و
همکاری میان دو کشور را فراوان خواندند و تأکید کردند: «این ظرفیتها باید شناسایی
شوند و مورد تبادل قرار گیرند.»
در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای محمدو
بوهاری رییس جمهوری نیجریه، روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را دیرینه و مستحکم
خواند و گفت: «ایران کشوری پیشرفته و بزرگ و دارای ظرفیتهای فراوان برای ارتباط و
همکاری است.»
رییس جمهوری نیجریه با قدردانی از ایران بخاطر دعوت به اجلاس کشورهای صادرکننده
گاز، خاطرنشان کرد: «امروز و در ملاقات با رهبر انقلاب درس های زیادی فرا گرفتم و
قدردان این دیدار و راهنماییها هستم.»
-
128
۱۳۹۴/۹/۳
| دفعات بازدید: 162
محمد جواد ظریف و "جفری اونیاما" وزرای
امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه روز دوشنبه (2/9/94) در تهران راههای
گسترش مناسبات و همکاریهای دوجانبه و منطقهای را مورد بحث و تبادل نظر قرار
دادند.
ظریف در این دیدار بـا اشاره بـه ظرفیتهای بالفعل دو کشور بـرای گسترش مناسبات
فیمابین در زمینههای اقتصادی و علوم و تکنولوژیهای نوین اظهار داشت: «ایران و
نیجریه در چارچوب همکاریهای دوجانبه و منطقهای میتوانند ظرفیتهای اقتصادی و
علمی و فناوریهای خود را روز به روز ارتقاء بخشند.»
وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین زمینههای جدید همکاریهای دو کشور عنوان کرد:
«تهران و ابوجا فرصتهای خوبی در زمینههای همکاریهای اقتصادی و دانش بنیان در
ارتباط با تبادل تکنولوژیهای جدید و تأسیس شرکتهای خصوصی دارند که از طریق تبادل
رایزنی مستمر میتوان پروژههای فناوری بین دو کشور را در زمینه الکتریسیته و
انرژیهای جدید و در قالبهای همکاری منطقهای و جهان اسلام شامل D8 تعمیق بخشید.»
ظریف با اشاره به بازارهای خوبی که فراروی دو کشور در سطوح چند جانبه و منطقهای
فراهم است، گفت: «ما میتوانیم فرصت زیادی را برای بازرگانان و کارآفرینان دو کشور
فراهم سازیم.»
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار توافق برجام بر گشایشهای جدید پس از
تحریمها در دیماه سال جاری خاطرنشان کرد: «ما چشم انداز خوبی در مرحله پساتحریم
در زمینههای بانکی و تجاری مشاهده خواهیم کرد و نیجریه میتواند مرکزیت همکاریهای
منطقه در آفریقا را شکل دهد.»
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مخاطرات ناشی از گروههای بوکوحرام، داعش و الشباب
گفت: «تهدیدات روزافزون افراط گرایی در جهان ریشه در افکار غلط گروههای تکفیری و
عدم توجه واقعی به منابع تغذیه مالی و فکری این گروهها دارد.»
ظریف با اشاره به آثار منفی اعمال افراطی در مخدوش ساختن چهره اسلام خاطرنشان کرد:
«رویکرد افراط گرایی هیچ ارتباطی با تعالیم ارزشمند اهل تسنن و تشیع ندارد، بلکه
گروهها و فرقههای تکفیری همچون داعش و بوکوحرام با رویکردهای افراط گرایی در
سوریه، عراق، مالی و نیجریه به وجهه واقعی مسلمانان آسیب میرساند و برای مقابله با
آنان، همبستگی هر چه بیشتر و ارتقای همکاریهای کشورهای اسلامی و آفریقایی راهگشای
این مشکلات است.»
وزیر امور خارجه نیجریه، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ با ظرفیتهای متنوع
ارزیابی کرد و خواستار تعمیق همکاریهای دو کشور در تمامی سطوح شد.
جفری اونیاما وزیـر امور خارجه نیجریه با اشاره به روابط متین دو کشور و اولویتهای
رئیس جمهوری نیجریه در زمینه گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی و بهره گیری
از مزیتهای فراروی حوزه انرژی و فناوری، گفت: «این موضوع را در مقدمه برنامههای
نیجریه قرار داده و آمادگی داریم با رایزنی با یکدیگر امکانات جدیدی را شناسایی
کنیم.»
اونیاما با اشاره به آمادگی نیجریه برای توسعه مناسبات تجاری-فرهنگی خود با جمهوری
اسلامی ایران اظهار داشت: «ما اراده لازم برای گسترش همکاریهای اقتصادی و فرهنگی
با جمهوری اسلامی ایران را داریم و در چارچوب موافقتنامهها و تفاهمنامههای به دست
آمده، میبایست زمینههای جدید و موانع موجود را برای تعمیق مناسبات مرتفع سازیم.»