بلاگ :: آفران بلاگ

فهرست مقالات همه چیده شده بر اساس دفعات بازدید در نزولی

معمولی برجسته مقاله امروز همه
پیش فرض زمان عنوان رای دفعات بازدید نظر ها ترک بک | نزولی صعودی
نوشته ها ادامه...
  1. برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی مصر
    همه‌پرسی قانون‌ اساسی مصر 15 و 22 دسامبر 2012 در دو مرحله در کشور مصر برگزار شد. مرحله نخست این همه‌پرسی 15 دسامبر در 10 استان این کشور و مرحله دوم نیز در 17 استان دیگر این کشور برگزار شد.
  2. پادشاهی شیرازي‌ها در آفريقا
    پادشاهی شیرازي‌ها در آفريقا در فوريه 2001 برابر با بهمن ماه 1379 هجري خورشیدی همایشي با عنوان "نخستين کنفرانس بررسي نقش شيرازيها در دولت و تمدن شرق افريقا" در نايروبي پايتخت كشور آفريقايي كنيا برگزار شد. اين همایش به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كنيا وبا همكاري موزه ملي كنيا برپا شده بود. در مدت دوروز برپايي سمينار كه در محل هتل پان‌افريك صورت گرفت سخنراناني از ايران ، كنيا و تانزانيا به ارائه مقالاتي در خصوص موضوع گردهمايي پرداختند. هم‌چنین نمايشگاهي از آثار تاريخي ايران و نيز تمدن شيرازي شرق افريقا ايجاد شده بود و فيلم‌هايي نيز در اين زمينه نمايش داده شد. ارتباط ایرانیان با آفریقا از روزگار هخامنشیان آغاز شد. فتح مصر بوسیله کمبوجیه نقطه عطفی بر این روابط بود. با حکومت 200 ساله ایرانیان باستان بر مصر، لیبی، تونس و حبشه (اتیوپی) نخستین گام بر توسعه روابط فرهنگی و بین تمدنی میان ایران و ملل آفریقایی برداشته شد. کشفیات باستان‌شناسی ازجمله سفال‌های ساسانی در این کشورها، ادامه ارتباط ایرانیان و آفریقا را نشان می‌دهد. اما سرآغازدولت و تمدن شيرازي در شرق آفريقا به هزار سال پيش برمي‌گردد. در اواخر قرن چهارم هجري (10 میلادی) درپي تحولاتي كه مربوط به نواحي جنوبي ايران بوده است تعداد قابل توجهي از بازرگانان و دريانوردان ایرانی نخست از بندر سیراف (طاهری) و سپس از جزایر کیش و هرمز به سواحل شرقي افريقا کوچ نمودند. اين مهاجرت به فرماندهي شخصي به نام علي پسر حسين شيرازي (يا علي پسر حسن) صورت گرفته كه احتمال دارد از خاندان بويه (شاخه فارس) باشد. او با استقرار در كيلوا (درساحل تانزانياي كنوني) و تصرف سواحل وجزاير اطراف آن (زنگبار یا زنج) در حد فاصل موگاديشو (مقدیشو) در سومالي كنوني تا سغاله (سوفالا) در موزامبيك كه سراسر سواحل كشورهاي كنيا، سومالی، موزامبیک، کومور و تانزانيا رادربرمي‌گيرد و تاسيس مراكز حكومتي در لامو، ماليندي و چند جاي ديگر، پادشاهی شيرازي‌ها را پایه‌گذاری كرد. اين دولت حدود پانصد سال پایدار بود؛ و کم‌کم با کاهش قدرت این پادشاهی و قدرت گرفتن حکومت‌های فاطمی، ایوبی، مملوک‌ها و عثمانی در مصر و شمال آفریقا دولت شیرازی‌ها تضعیف شد. سرانجام در اواخر قرن نهم هجري درپي هجوم پرتغالي‌ها در زمان ابراهيم، آخرين فرمانرواي شيرازي به عمر آن خاتمه داده شد . دولت شيرازي شرق افريقا نقش مهمي در توسعه مناسبات تمدني آن سامان داشته و نيز پدیدآورنده فرهنگ و قوميت سواحيلي شده است. فرهنگ سواحلي‌كه امروزه در شرق آفريقا وجود دارد و متشكل از عناصر گوناگون است، در گام اول حاصل امتزاج تمدن ايراني وآفريقايي بوده است. بنابراین هم از نظر نژادي و هم از نظر زبان وآداب و رسوم مي‌توان عناصر ايراني قابل توجهي در آن سراغ گرفت. به‌گونه‌ای که واژه‌های پارسی بسیاری در زبان سواحیلی کنونی وجود دارد؛ که در ارتباط با موضوع‌های اقتصادی، بازرگانی، اداری، معماری، نام، القاب و ... می‌باشد و باوجود گذشت صدها سال هنوز هم از آنها بهره برده می‌شود. برخی اصطلاحات سلسله مراتبی در قبایل آفریقایی تانزانیا مانند شاه (sheha) و وزیر (waziri) که هنوزه هم رواج دارد، یادگاری از پادشاهی شیرازی‌ها می‌باشد. دستور زبان پارسی نیز بر سواحیلی اثرات بسیار زیاد و غیرقابل انکاری داشته است، ازجمله در حروف صدادار و بی‌صدا، و تاکیدات خاص صداها. هم‌چنین ادبیات و اشعار سواحیلی از شاعران بزرگی مانند حافظ و خیام تاثیر پذیرفته است. رواج تقویم ایرانی (هجری شمسی)، گسترش دین اسلام، پدیدآمدن سیستم حکومتی دولت‌شهر، برخی آداب و رسوم و جشن‌های ایرانی همانند عید نوروز در شرق آفریقا از دیگر اثرهای نفوذ تمدن و فرهنگ بزرگ ایرانی‌ها در آن جایگاه می‌باشد. هم‌چنین وجود دست‌نوشته‌های فارسی و آثار معماري بجاي مانده از تمدن و دولت شيرازي در جزيره زنگبار وديگر نواحي قابل توجه است. بعلاوه در حدود هفتاد كيلومتري جنوب بندر ممباسا در کشور کنیا ، شهر کوچکی وجود دارد به نام شيراز كه آثار مهمي از مسجد و مقبره مربوط به دوره شيرازي‌ها در آنجا ديده مي‌شود. یکی از این مساجد سنگی بوده و به سبک روزگار خاندان بویه می‌باشد. هم‌اکنون نیز اقوامی در این منطقه به‌نام شیرازی‌ها زندگی می‌کنند که در جنگ‌های استقلال تانزانیا از انگلیس در شکل سازمانی به‌نام انجمن شیرازی (shirazi association) فعالیت بسیار و خستگی ناپذیری داشتند. همه پژوهشگران از ایرانیان مهاجر به نیکی یادکرده و آنان را عامل رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی کشورهای شمال و شرق آفریقا در گذر قرن‌های 10 تا 15 میلادی می‌دانستند. ایرانیان به سرعت در ژرفای روح و روان بومیان رسوخ کرده و پادشاهی دادگسترانه و بزرگی مبتنی بر مساوات، برابری، عدالت، تفاهم و تشریک مساعی (همانند حکومت هخامنشیان در شمال آفریقا) پدید آوردند که در گونه خود بی‌نظیر است. دخالت نکردن ایرانی‌ها در حدیث تلخ بردگی و برده‌داری از موضوعات بسیار درخشان و افتخارآمیز پادشاهی شیرازی‌ها در آفریقا می‌باشد، چراکه ایرانیان با وجود سود سرشار این تجارت ننگین هیچ‌گاه دامن خود را به این کار نیالودند؛ گویی پیام بزرگترین پادشاه ایران‌زمین کورش کبیر در گوش آنان طنین‌انداز بود که می‌فرمود: همه انسان‌ها در سرزمین من آزاد هستند و من تا روزي‌كه زنده هستم نخواهم گذاشت مردان وزنان را به‌نام برده بفروشند و اين رسم زندگي بايد از گيتي رخت بربندد. دانش جامعه ايراني و ایرانیان نسبت به تمدن و دولت شيرازي شرق افريقا اندك است. اخبار اين دولت در منابع قديمي ايراني به میزان کمی انعكاس يافته وتحقيقات دانشمندان غربي نيز در جامعه علمي ما معرفي نشده است. تعداد انگشت‌شماري كتاب و مقاله در پنجاه ساله اخير دراين زمينه ارائه شده وتا حدودي نيز تحولات زنگبار در اين دوره در عطف توجه ايراني‌ها به تاريخ و تمدن شیرازي در شرق آفريقا موثر بوده است. با اين حال اين آثار ارزشمند با كم‌توجهي مسئولان فرهنگي ايران مواجه شده‌اند و شايد دليل اين امر نيز تا حدودي بي‌اطلاعي آنان از وجود اين ابنيه ارزشمند در شمال شرقي، شرق و جنوب آفريقا باشد. از اين روي بسيار بجا و مناسب است كه اين آثار تاريخي مهم كه به سبب رطوبت بالاي هواي اين مناطق در حال فرسايش تدريجي مي‌باشند و دولت‌هاي آفريقايي نيز كمبود بودجه را مانع اصلي در تعمير اين ابنيه مي‌دانند، از سوي دست اندركاران سازمان ميراث فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و ساير نهادهاي دست‌اندركار، مرمت و بازسازي شوند. تعمير اين عمارت كه هر يك يادگاري از حضور چند هزار ساله ايرانيها در اين بخش از جهان مي‌باشند مطمئناً دستاوردهاي مهمي به دنبال خواهد داشت و با توجه به آنكه سالانه هزاران گردشگر غربي از اين آثار بازديد مي‌كنند مي‌توانند به عنوان اسناد ارزشمند حضور پرافتخار ايرانيها در شرق آفريقا به جهانيان معرفي شوند. لازم به یادآوری است كه روابط بازرگاني و تمدني ايران وشرق آفريقا پس از انقراض دولت شيرازي نيز ادامه يافته است. هم‌چنین علاوه بر بناهای متعلق به شيرازيها، عمارات و ساختمان‌هايي نيز در دوره پس از افول حكومت شيرازيها توسط ساير ايرانيان مهاجر احداث شده‌اند. اين آثار تاريخي متعلق به شوشتريها، بلوچ‌ها و ديگر ايراني‌ها در مناطقي همچون زنگبار، مومباسا و كيلوا به چشم مي‌خورند. پژوهش و گزارش خلاصه مقاله‌ها: 1-دکتر عبدالرسول خیراندیش، استاد تاریخ دانشگاه شیراز 2-دکتر امیربهرام عرب‌احمدی، استاد تاریخ دانشگاه بهشتی 3- دکتر حسنعلی پیشاهنگ، استاد دانشگاه آزاد آريوبرزن
  3. بیداری اسلامی مردم لیبی
    اطلاعات منتشر‌شده از شبكه هاي گوناگون حاكي از آن است كه كشورهاي هم پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) با مشاركت آمريكا و انگليس، قصد دارند پروژه عمليات زميني را، در پایان ماه آوریل سال 2011 میلادی، در خاك ليبي اجرا كنند. خبرگزاری نووستی گفت: عمليات زميني در صورت شكست ائتلاف در حملات هوايي و موشكي،‌ از سرگرفته خواهد شد. اما تا کنون مردم لیبی در مقابل چنین خواسته ای مقاومت کرده اند
  4. نمايي از ميدان استقلال در شهر داکار
  5. گزارش ديدار از کتابخانه امام خميني(ره)شهر آکرا
    روز پنجشنبه مورخ 24/1/91 جناب آقاي دکتر بخشايش رايزن فرهنگي ج .ا.ايران در غنا به اتفاق آقاي نوري کارشناس رايزني از کتابخانه امام خميني (ره)ديدار و با متصدي کتابخانه گفتگو نمودند.اين کتابخانه داراي يک اتاق براي مخزن کتاب ، يک اتاق براي مراسم مذهبي يک کلاس و بک آشپزخانه مي باشد. متصدي کتابخانه از مشکلات کتابخانه و وضعيت آنجا گزارش داد و اظهار داشت که در اين مرکز مراسم مذهبي دعا در مناسبتهاي ديني و همچنين آموزش تعاليم ديني براي جوانان برگزار مي شود. منبع: رایزنی جمهوری اسلامی ایران-آکرا
  6. راهپیمایی روز جهانی قدس در نیجریه
    کادونا                 کانو               زاریا                      
  7. نسل کشی مردم لیبی توسط قذافی
  8. سقوط هواپیما
    یکی دیگر از هواپیماهای متعلق به نیروهای قذافی ساقط شد. البته این قضیه هیچ ارتباطی با منطقه پرواز ممنوع نداره و توسط نیروهای انقلابی ساقط شده.
  9. رسانه ها درباره ملاحظه کاری اخوان المسلمین مصر چه می گویند؟
    پس از یک هفته از حضور معترضان تداوم حکومت نظامی در خیابان های مصر، گروه سیاسی اخوان المسلمین، همچنان از همراهی انقلابیون طفره می رود وتصمیم دارد تلاش های خود را بر برگزاری انتخابات تمرکز کند. در حالیکه با ورود شورای نظامی به عرصه قدرت، اخوان المسلمین از جمله گروههایی بود که به اعتراض برخاست و باعث شد دهها هزار تظاهرکننده، به خیابان بیایند، اما هنگامی که بر تعداد تظاهرکنندگان افزوده شد و میدان التحریر به تسخیر آنها درآمد، این گروه عقب نشسته و احتیاط می ورزد. اخوان المسلمین حال قصد دارد دولت به تازگی منصوب شده از سوی شورای نظامی را نیز حمایت کند، آنچه که جوانان حامی این گروه سیاسی با آن مخالف هستند. اخوان المسلمین می گوید شورای نظامی را که تا سال دیگر حکمرانی می کند، حمایت خواهد کرد تا مطمئن باشد انتخابات برگزار خواهد شد. کریم الراوی، یک تحلیلگر سیاسی در مصر، می گوید: جوانان عضو تشکل اخوان المسلمین تهدید کرده بودند که استعفا می دهند، و برخی این کار را کردند". یکی از جوانان مصری در مصاحبه با روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" گفته است: "قلب من با تظاهرکنندگان است و مخالف دولت نظامی هستم. بنابراین دیگر نمی توانم اخوان المسلمین را حمایت کنم". افزون بر این، به نظر می رسد که تهدید به استعفا در پی تصمیم اخوان المسلمین، تنها به جوانان محدود نمی شود و شورای رهبری این تشکل را هم در بر گرفته است. برخی از اعضای این شورا قصد استعفا داشته اند، که بعدها تکذیب شد، با وجود این گفته می شود، هنوز هم امکان آن وجود دارد. با همه اینها، اخوان المسلمین به این نتیجه رسیده که میزان کاهش آرای برای عدم حمایت از مردم در این یک هفته، بسیار کمتر از کاهش احتمالی آرای است که در دراز مدت به خاطر تاخیر در انتخابات پدید خواهد آمد.   چرا عقب نشسته است؟ بسیاری از رسانه های خارجی در تحلیل های خود معتقدند ، تصمیم اخوان المسلمین برای حمایت نکردن از معترضان، محتاطانه و با انگیزه های انتخاباتی است. یکی از رسانه ها شبکه العربیه است که نوشته : "یک همپوشانی میان منافع شورای نظامی حاکم و اخوان المسلمین به وجود آمده، به همین جهت این گروه اسلامی، پیوند دوستانه ای با شورای نظامی برای انتخابات ایجاد کرده است". خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز می نویسد : " شرکت نکردن گروه اخوان المسلمین در این تظاهرات به چهره این گروه نزد رای دهندگان خدشه وارد کرده است و فرصتهای ان را در انتخابات کاهش می دهد زیرا مردمی که به پای صندوقهای رای می روند این گروه را به حمایت از شورای نظامی متهم می کنند. این رای دهندگان همچنین اخوان المسلمین رابه فروختن رویای دمکراسی به کسب بیشترین تعداد از کرسیهای مجلس در نخستین پارلمان مصر پس از انقلاب ،متهم می کنند ". نیویورک تایمز نیز آورده است: " به اندازه یک نسل، اخوان المسلمین، مهمترین و با نفوذترین سازمان ها در مصر بود، چون رویکردی انتقادی به حسنی مبارک، حاکم مخلوع مصر داشت. اخوان المسلمین که می دانست، بسیاری در داخل و خارج نگران هستند که این حزب بخواهد پس از به قدرت رسیدن، نظامی اسلامی ایجاد کند، قول داد که چنین نباشد، آنچه که اکنون از آن فاصله گرفته است" . با وجود این، روزنامه گلوب اند میل، علت دیگری را برای این تصمیم ذکر می کند و در تحلیلی نوشته است ، در ساده ترین حالت آن، به نظر می رسد رهبر اخوان المسلمین مطمئن است می تواند در انتخابات برنده شود و اگر رای گیری به خطر بیافتد، شانس آنکه جناح های دیگر این شکاف را پر کنند، زیاد است، اما علت مهمتر در تاریخ این تشکل ریشه دارد: " اعضای قدیمی تر اخوان المسلمین هنوز به یاد دارند که چطور جمال عبد الناصر در سال 1954، شرایطی ایجاد کرد که تظاهرات به شورش منجر شد و این باعث شد انتخابات به صورت بی پایانی به تعویق بیافتد و 60 سال حکومت نظامی برقرار شود".   به گفته کریم الراوی، فعال حقوق بشر، "رهبران امروز اخوان المسلمین، اکراه دارند که این اتفاق تکرار شود، آنچه که جوانان هیچ از آن نمی دانند و برای همین از اخوان روی گردان شده اند". رئیس دولت جدید کیست؟ کمال الجنزورى متولد 12 ژانویه 1933 استان منوفیه مصر است. دکترای خود در رشته اقتصاد را از دانشگاه میشیگان آمریکا گرفت. وی که در حکومت حسنی مبارک، مناصب دولتی بسیاری را تجربه کرده است، در سال 1996 به نخست وزیری مصر رسید و تا سال 1999 در آن باقی ماند. روابط دوستی میان وی و طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی مصر، موجب شد که از وی دعوت شود تا دولت نجات ملی را تشکیل دهد. اعلام این خبر، با خشم معترضان مصری مواجه شده است که جنزوری را نیز در زمره شورای نظامی طبقه بندی می کنند.   با وجود این، پیشتر جنزوری پس از قیام مردمی آغاز سال و در حالی که یازده سال از رسانه ها غایب بود، در مصاحبه ای از رئیس جمهوری مخلوع مصر انتقاد کرده بود. در پی این مصاحبه ، گروه های زیادی که در فیس بوک حضور داشتند از او به عنوان نامزد آینده ریاست جمهوری مصر حمایت کردند.
  10. آموزش و طرز تهیه هورن (غذای آفریقایی) horn
    هورن يکي از آن غذاهايي است که مي‌توان به راحتي سر کار برد و براي نهار خورد. در ضمن براي پيک نيک بسيار مناسب مي باشد. همچنين مي توانيد مقدار زيادي از آن را درست کنيد و بعد از سرد شدن، آن ها را در فريزر نگهداري کنيد. هنگام مصرف کافي است يکي دو ساعت قبل از مصرف، آن ها را از فريزر خارج کنيد تا يخ آن آب شود، يا آن را با استفاده از ماکروفر آماده مصرف کنيد. مواد لازم • 600 تا 630 گرم آرد • نيم ليتر شير • 75 گرم روغن نباتي • 1 قاشق سوپ خوري شکر • 50 گرم خمير مايه يا خمير ترش • مقداري پنير پيتزا يا پنير چيزبرگر • مقداري ژامبون يا کالباس يا سوسيس • 1 عدد تخم مرغ • 1 قاشق چاي خوري نمک • در صورت علاقه مقداري خردل ظروف و وسايل لازم هم زن آشپزخانه، يکي دو عدد سيني فر، يکي دو ورق کاغذ قنادي طرز تهيه يک توضيح کوچک: استفاده از شکر براي اين است که خمير بهتر پف کند، نگران نباشيد هورن‌ها شيرين نخواهند شد. شکر اين خاصيت را دارد که باعث مي‌شود خمير مايه بهتر عمل کند. در ضمن سعي کنيد کالباس يا هر نوع گوشتي ديگر که براي اين منظور تهيه مي‌کنيد مزه دار باشد. هنگام پيچيدن هورن‌ها، همچنين مي‌توانيد مقداري خردل يا هر چاشني ديگري که مزه آن را باب سليقه شما کند استفاده کنيد. اول خمير را آماده مي‌کنيم، براي اين کار شير و روغن نباتي را با هم کمي گرم کنيد تا هم روغن آب شود و هم مايع تا 37 درجه سانتيگراد گرم شود. مخلوط شير و روغن را در ظرف همزن آشپزخانه بريزيد، مخمر (خميرمايه) را هم در آن حل کنيد، شکر و نمک را هم بيفزايد و هم زن را روشن کنيد. بعد کم کم آرد را به آن اضافه کنيد. دقت کنيد خمير بايد خوب مخلوط شود، همچنين دقت کنيد خمير نبايد زياد سفت شود و نه زياد شل باشد. براي اينکه مطمئن شويد که خمير زياد شل نيست با انگشت آنرا امتحان کنيد خيلي کم به دست شما خواهد چسبيد، اگر زياد چسبنده بود بايد کمي آرد بيفزايد و باز با همزن هم بزنيد. وقتي خمير آماده شد آنرا با پارچه بپوشانيد و در مکاني گرم (37 درجه سانتي گراد) بگذاريد براي 1 ساعت خمير استراحت کند. معمولا وقتي اين خمير آماده شد حجم آن دو برابر حجم اوليه خواهد بود. پس از يک ساعت وقتي خمير آماده شد آرد روي ميز آشپزخانه بريزيد و خمير را روي آن قرار بدهيد، سپس آن را به سه قسمت مساوي تقسيم کنيد. هر قسمت را به شکل توپ گرد کنيد و روي آرد قرار بدهيد و با پارچه‌اي آن را بپوشانيد. در اين مرحله خمير را بايد براي 15 دقيقه ديگر استراحت بدهيد. در اين مدت ژامبون يا هر گوشت ديگري را که مي‌خواهيد استفاده کنيد خوب خورد کنيد، قطعات زياد بزرگ نباشد، تقريبا پنج شش ميليمتري. پنير را هم رنده کنيد. يک عدد تخم مرغ را همراه با يکي دو قاشق سوپ خوري شير مخلوط کنيد و با چنگال خوب بزنيد تا يک دست شود. وقتي خمير آماده شد هر يک از آن ها را جداگانه به شکل يک دايره 38 سانتيمتري با وردنه پهن کنيد و بعد آن را به صورتي که در شکل مي‌بينيد به 8 قسمت تقسيم کنيد (برش بدهيد). بعد هر قسمت را جداگانه روي ميز قرار دهيد و اول با قلم موي مخصوص آشپزخانه حاشيه‌هاي خمير را با کمي تخم مرغ رنگ بزنيد. حالا در قسمت قاعده مثلث شکل خمير، مقداري ژامبون (يا کالباس) قرار بدهيد، کمي پنير هم روي آن بريزيد، اگر خردل هم دوست داريد مقداري خردل هم بيفزايد و سپس آن را از طرف قاعده به طرف زاويه روبرو لوله کنيد. بعد از لوله کردن کمي آن را خم کنيد و داخل سيني فر روي کاغذ قنادي قرار دهيد. وقتي همه هورن‌ها آماده شدند روي آن ها را با قلم موي آشپزي با مقداري از مخلوط تخم مرغ رنگ بزنيد و داخل فر قرار بدهيد. فر بايد قبل از شروع 200 درجه سانتيگراد گرم شده باشد. هورن‌ها را در مدت تقريبا 15 دقيقه بپزيد، اين زمان تقريبي است و نسبت به فر شما بايد تنظيم شود. قبل از اينکه آن ها را از فر خارج کنيد دقت کنيد رنگ آن ها طلايي شده باشد
« 1 ... 12 13 14 (15) 16 17 18 ... 27 »