آفران بلاگ


رسانه ها درباره ملاحظه کاری اخوان المسلمین مصر چه می گویند؟


پس از یک هفته از حضور معترضان تداوم حکومت نظامی در خیابان های مصر، گروه سیاسی اخوان المسلمین، همچنان از همراهی انقلابیون طفره می رود وتصمیم دارد تلاش های خود را بر برگزاری انتخابات تمرکز کند.

در حالیکه با ورود شورای نظامی به عرصه قدرت، اخوان المسلمین از جمله گروههایی بود که به اعتراض برخاست و باعث شد دهها هزار تظاهرکننده، به خیابان بیایند، اما هنگامی که بر تعداد تظاهرکنندگان افزوده شد و میدان التحریر به تسخیر آنها درآمد، این گروه عقب نشسته و احتیاط می ورزد.

اخوان المسلمین حال قصد دارد دولت به تازگی منصوب شده از سوی شورای نظامی را نیز حمایت کند، آنچه که جوانان حامی این گروه سیاسی با آن مخالف هستند.

اخوان المسلمین می گوید شورای نظامی را که تا سال دیگر حکمرانی می کند، حمایت خواهد کرد تا مطمئن باشد انتخابات برگزار خواهد شد. کریم الراوی، یک تحلیلگر سیاسی در مصر، می گوید: جوانان عضو تشکل اخوان المسلمین تهدید کرده بودند که استعفا می دهند، و برخی این کار را کردند".

یکی از جوانان مصری در مصاحبه با روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" گفته است:

"قلب من با تظاهرکنندگان است و مخالف دولت نظامی هستم. بنابراین دیگر نمی توانم اخوان المسلمین را حمایت کنم".

افزون بر این، به نظر می رسد که تهدید به استعفا در پی تصمیم اخوان المسلمین، تنها به جوانان محدود نمی شود و شورای رهبری این تشکل را هم در بر گرفته است. برخی از اعضای این شورا قصد استعفا داشته اند، که بعدها تکذیب شد، با وجود این گفته می شود، هنوز هم امکان آن وجود دارد.

با همه اینها، اخوان المسلمین به این نتیجه رسیده که میزان کاهش آرای برای عدم حمایت از مردم در این یک هفته، بسیار کمتر از کاهش احتمالی آرای است که در دراز مدت به خاطر تاخیر در انتخابات پدید خواهد آمد.

 

چرا عقب نشسته است؟

بسیاری از رسانه های خارجی در تحلیل های خود معتقدند ، تصمیم اخوان المسلمین برای حمایت نکردن از معترضان، محتاطانه و با انگیزه های انتخاباتی است.

یکی از رسانه ها شبکه العربیه است که نوشته : "یک همپوشانی میان منافع شورای نظامی حاکم و اخوان المسلمین به وجود آمده، به همین جهت این گروه اسلامی، پیوند دوستانه ای با شورای نظامی برای انتخابات ایجاد کرده است".

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز می نویسد : " شرکت نکردن گروه اخوان المسلمین در این تظاهرات به چهره این گروه نزد رای دهندگان خدشه وارد کرده است و فرصتهای ان را در انتخابات کاهش می دهد زیرا مردمی که به پای صندوقهای رای می روند این گروه را به حمایت از شورای نظامی متهم می کنند. این رای دهندگان همچنین اخوان المسلمین رابه فروختن رویای دمکراسی به کسب بیشترین تعداد از کرسیهای مجلس در نخستین پارلمان مصر پس از انقلاب ،متهم می کنند ".

نیویورک تایمز نیز آورده است: " به اندازه یک نسل، اخوان المسلمین، مهمترین و با نفوذترین سازمان ها در مصر بود، چون رویکردی انتقادی به حسنی مبارک، حاکم مخلوع مصر داشت. اخوان المسلمین که می دانست، بسیاری در داخل و خارج نگران هستند که این حزب بخواهد پس از به قدرت رسیدن، نظامی اسلامی ایجاد کند، قول داد که چنین نباشد، آنچه که اکنون از آن فاصله گرفته است" .

با وجود این، روزنامه گلوب اند میل، علت دیگری را برای این تصمیم ذکر می کند و در تحلیلی نوشته است ، در ساده ترین حالت آن، به نظر می رسد رهبر اخوان المسلمین مطمئن است می تواند در انتخابات برنده شود و اگر رای گیری به خطر بیافتد، شانس آنکه جناح های دیگر این شکاف را پر کنند، زیاد است، اما علت مهمتر در تاریخ این تشکل ریشه دارد:

" اعضای قدیمی تر اخوان المسلمین هنوز به یاد دارند که چطور جمال عبد الناصر در سال 1954، شرایطی ایجاد کرد که تظاهرات به شورش منجر شد و این باعث شد انتخابات به صورت بی پایانی به تعویق بیافتد و 60 سال حکومت نظامی برقرار شود".

 

به گفته کریم الراوی، فعال حقوق بشر، "رهبران امروز اخوان المسلمین، اکراه دارند که این اتفاق تکرار شود، آنچه که جوانان هیچ از آن نمی دانند و برای همین از اخوان روی گردان شده اند".

رئیس دولت جدید کیست؟

کمال الجنزورى متولد 12 ژانویه 1933 استان منوفیه مصر است. دکترای خود در رشته اقتصاد را از دانشگاه میشیگان آمریکا گرفت. وی که در حکومت حسنی مبارک، مناصب دولتی بسیاری را تجربه کرده است، در سال 1996 به نخست وزیری مصر رسید و تا سال 1999 در آن باقی ماند. روابط دوستی میان وی و طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی مصر، موجب شد که از وی دعوت شود تا دولت نجات ملی را تشکیل دهد. اعلام این خبر، با خشم معترضان مصری مواجه شده است که جنزوری را نیز در زمره شورای نظامی طبقه بندی می کنند.

 

با وجود این، پیشتر جنزوری پس از قیام مردمی آغاز سال و در حالی که یازده سال از رسانه ها غایب بود، در مصاحبه ای از رئیس جمهوری مخلوع مصر انتقاد کرده بود.

در پی این مصاحبه ، گروه های زیادی که در فیس بوک حضور داشتند از او به عنوان نامزد آینده ریاست جمهوری مصر حمایت کردند.

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم