بلاگ

فهرست مقالات همه چیده شده بر اساس دفعات بازدید در نزولی

معمولی برجسته مقاله امروز همه
پیش فرض زمان عنوان رای دفعات بازدید نظر ها ترک بک | نزولی صعودی
نوشته ها ادامه...
  1. یادداشتی از نلسون ماندلا
    شاخه ها: آفران بلاگ
    آن سوی ناکامی ها همیشه خدایی هست که داشتنش جبران همه نداشتن هاست.       من باور دارم ... که دعوا و جرّ و بحث دو نفر با هم به معنى اين که آن‌ها همديگر را دوست ندارند نيست. و دعوا نکردن دو نفر با هم نيز به معنى اين که آن‌ها همديگر را دوست دارند نمى‌باشد. من باور دارم ... که هر چقدر دوستمان خوب و صميمى باشد هر از گاهى باعث ناراحتى ما خواهد شد و ما بايد بدين خاطر او را ببخشيم. من باور دارم ... که دوستى واقعى به رشد خود ادامه خواهد داد حتى در دورترين فاصله‌ها. عشق واقعى نيز همين طور است. من باور دارم ... که ما مى‌توانيم در يک لحظه کارى کنيم که براى تمام عمر قلب ما را به درد آورد. من باور دارم ... که زمان زيادى طول مى‌کشد تا من همان آدم بشوم که مى‌خواهم. من باور دارم ... که هميشه بايد کسانى که صميمانه دوستشان دارم را با کلمات و عبارات زيبا و دوستانه ترک گوييم زيرا ممکن است آخرين بارى باشد که آن‌ها را مى‌بينم. من باور دارم ... که ما مسئول کارهايى هستيم که انجام مى‌دهيم، صرفنظر از اين که چه احساسى داشته باشيم. من باور دارم ... که اگر من نگرش و طرز فکرم را کنترل نکنم،او مرا تحت کنترل خود درخواهد آورد. من باور دارم ... که قهرمان کسى است که کارى که بايد انجام گيرد را در زمانى که بايد انجام گيرد، انجام مى‌دهد، صرفنظر از پيامدهاى آن. من باور دارم ... که گاهى کسانى که انتظار داريم در مواقع پريشانى و درماندگى به ما ضربه بزنند، به کمک ما مى‌آيند و ما را نجات مى‌دهند. من باور دارم ... که گاهى هنگامى که عصبانى هستم حق دارم که عصبانى باشم امّا اين به من اين حق را نمى‌دهد که ظالم و بيرحم باشم. من باور دارم ... که بلوغ بيشتر به انواع تجربياتى که داشته‌ايم و آنچه از آن‌ها آموخته‌ايم بستگى دارد تا به اين که چند بار جشن تولد گرفته‌ايم. من باور دارم ... که هميشه کافى نيست که توسط ديگران بخشيده شويم، گاهى بايد ياد بگيريم که خودمان هم خودمان را ببخشيم. من باور دارم ... که صرفنظر از اين که چقدر دلمان شکسته باشد دنيا به خاطر غم و غصه ما از حرکت باز نخواهد ايستاد. من باور دارم ... که زمينه‌ها و شرايط خانوادگى و اجتماعى برآنچه که هستم تاثيرگذار بوده‌اند امّا من خودم مسئول آنچه که خواهم شد هستم. من باور دارم ... که نبايد خيلى براى کشف يک راز کند و کاو کنم، زيرا ممکن است براى هميشه زندگى مرا تغيير دهد. من باور دارم ... که دو نفر ممکن است دقيقاً به يک چيز نگاه کنند و دو چيز کاملاً متفاوت را ببينند. من باور دارم ... که زندگى ما ممکن است ظرف تنها چند ساعت توسط کسانى که حتى آن‌ها را نمى‌شناسيم تغيير يابد. من باور دارم ... که گواهى‌نامه‌ها و تقديرنامه‌هايى که بر روى ديوار نصب شده‌اند براى ما احترام و منزلت به ارمغان نخواهند آورد. من باور دارم ... که کسانى که بيشتر از همه دوستشان دارم خيلى زود از دستم گرفته خواهند شد. من باور دارم ... «شادترين مردم لزوماً کسى که بهترين چيزها را دارد نيست...       بلکه کسى است که از چيزهايى که دارد بهترين استفاده را مى‌کند.»
  2. اولين هفته فرهنگي تونس 16 آبان ماه در تهران برگزار مي شود
    شاخه ها: آفران بلاگ
    رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: اولين هفته فرهنگي تونس در تهران شانزدهم آبان ماه با حضور دهها نفر از هنرمندان تونسي برگزار مي شود.
    ˈصادق رمضاني گل افزانيˈ روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين رخداد مهم فرهنگي براي اولين بار در تاريخ روابط دو كشور و پس از ˈبيداري اسلاميˈ و عزت و كرامت ملت مسلمان تونس از 16 تا 21 آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
  3. روز جهانی قدس در کنیا
    شاخه ها: آفران بلاگ
    بسم الله الرّحمن الرّحیم گزارش برنامه­های برگزار شده به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قدس در کنیا جمعه 11مرداد 1392 به اهتمام رایزنی فرهنگی و حمایت همه­جانبۀ سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا، برای بزرگداشت روز جهانی قدس در این کشور، برنامه­هایی متعدّد در نایروبی(پایتخت) و چهار شهرِ دیگر(مومباسا، مالیندی، ناکورو، لامو) برگزار شد که فهرست آنها ذیلاً و گزارش اجمالی آنها در پی می­آید. یک) برنامه­های روز قدس در نایروبی، شامل: برگزاری همایشی با عنوان « روز قدس، نقطۀ عطف بیداری اسلامی » (با حضور550نفر) طرّاحی و چاپ چهار پوستر به این مناسبت در شمارگان ششصد نسخه و توزیع آنها در نایروبی و چهار شهر مذکور (پیوست1) تدوین دو مقاله به این مناسبت و انتشار آنها در سه روزنامۀStandard و Peopleو Star (پیوست2) مقالات مزبور برای هفته نامۀ Citizen نیز ارسال شدند و احتمالاً در هفتۀ آینده یکی از آنها منتشر خواهد شد. اجرای دو برنامۀ گفت­وگوی رادیویی (رادیو معیشه- سراسری، به زبان سواحلی:30دقیقه ؛ رادیو اقرأ- نایروبی و حومه، به زبان سواحلی: 30دقیقه) و دو برنامۀ گفت­وگوی تلویزیونی به این مناسبت با حضور شخصیت­های مذهبی- سیاسی کنیا (شبکۀ QTV – سراسری، به زبان سواحلی:30دقیقه ؛ شبکۀ KBC- سراسری، به زبان انگلیسی:60دقیقه) (جمعاً: 150دقیقه) پخش گزارش خبریِ مراسم از شبکۀ سراسریKBC در سه نوبت: خبرساعت­ 13(در حدود 3دقیقه) ؛ خبر ساعت 19 (در حدود 2دقیقه) ؛ خبر ساعت21 (در حدود 5/1دقیقه) دو) برنامه­های روز قدس در شهرهای دیگر: 1. برگزاری همایش در لامو (با حضور400نفر) 2. برگزاری همایش در مالیندی (با حضور300نفر) 3. برگزاری همایش در مومباسا (با حضور275نفر) 4. برگزاری همایش در ناکورو (با حضور300نفر) شایان ذکراست که نزدیک به همۀ هزینه­های برگزاری برنامه­های متعدّد ویژۀ روز قدس در شهرهای محتلف کنیا توسّط جناب آقای گیوزاد، سفیر محترم ج. ا. ایران در کنیا، تأمین و پرداخت شد و از این رو، همین­جا ازعنایت و لطف بی­دریغ ایشان سپاسگزاری می­شود. این عنوان/ شعار، عیناً، برای برنامۀ اصلیِ/ همایشِ چهار شهر دیگر نیز (با طرحِ بنرِ[banner] یکسان، و تنها با تغییر محلّ برگزاری برنامه) تکرار شد و همۀ بنرها در نایروبی چاپ و برای هر شهر ارسال گردید. همایش "روز قدس، نقطۀ عطف بیداری اسلامی" در نایروبی این همایش در ساعت چهار بعد از ظهر در سالن اجتماعات هتل "پراید این" با قرائت آیات اوّل تا نهم سورۀ مبارک اِسراء توسّط عرفان نانجی، دانش آموز مدرسۀ جعفری (وابسته به شیعیان خوجۀ اثناعشریِ کنیا) آغاز شد و در ادامه، فیلمی مستند در بارۀ وضع زندانیان فلسطینیِ دربندِ رژیم صهیونیستی و سپس نماهنگی با مضمون آوارگی مردم فلسطین بر اثرِ غصب سرزمین آنها پخش گردید. نخستین سخنران برنامه دکتر حسن کینیوا(Kinyua) ، استاد فلسفه و مطالعات دینیِ دانشگاه نایروبی بود و موضوع سخنش "مفهوم و اهمیّت روز قدس نزد مسلمانان و مردم جهان". وی اشاره داشت به این که تعیین روز قدس در ماه مبارک رمضان نشانۀ اهمیّت مسئلۀ فلسطین برای همۀ مسلمانان است و ازهمین رو، به پیروی ازامام خمینی، بسیاری از دیگرعلمای مسلمان هم آخرین جمعۀ این ماه را به عنوان روز قدس گرامی می­دارند تا با مردم فلسطین، که پس از اشغال سرزمینشان توسّط صهیونیست­ها آواره شده­اند یا تحت ستم قرار دارند، اظهارهمدردی و از آنان حمایت کنند. دکتر کینیوا ناآرامی­ها و اوضاع نابه­سامان و آشوب­های کنونی در کشورهایی چون مصر و تونس و سوریه و بحرین و عراق را نیز ناشی از دسیسه­های صهیونیست­ها و حامیان غربی آنها دانست. وی درادامۀ سخنان خود، با ذکرحدیثی از رسول اکرم (ص) دالّ به این که هر مسلمانی موظّف­ است با دست و زبان از مظلوم حمایت واز ظلم و ظالم جلوگیری کند، یادآورشد که: اکنون اغلب مردم فلسطین تحت ستم­اند؛ از آب آشامیدنی مناسب و از برق و سایر امکانات ضروری زندگی محروم­اند؛ حقوق اوّلیۀ آنان هر روز پایمال می­شود؛ و ...؛ و اینها همه در حالی است که مسلمانان- تحت تأثیرِ توطئۀ دشمنان اسلام- به درگیری­های بی­موردِ مذهبی و فرقه­ای و حتّی به کشتنِ یکدیگر مشغول­اند! برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بنیان­گذارِ انقلاب اسلامی اعلام کرد که تلاش در راه آزادی فلسطین یک وظیفۀ دینی است و همۀ مسلمانان باید درادای این وظیفه بکوشند. سخنران بعدیِ همایش دکتر کاهومبی ماینا (Kahumbi Maina) بود، استاد ممتازفلسفه ومطالعات دینیِ دانشگاه کنیاتا. سخنرانی او- که با استفاده از پاورپوینت پشتیبانی می­شد- در بارۀ "فلسطین و حقوق بشر" و مضمون آن نقض این حقوق در سرزمین­های اشغالی بود. دکتر ماینا، پس از ذکر توضیحاتی در بارۀ مفاهیم اساسی حقوق بشر، از اهمیّت روز قدس در حمایت از مردم ستمدیدۀ فلسطین و محکوم کردنِ جنایات رژیم صهیونیستی یاد کرد و بر تأثیر بسزای برگزاریِ مراسم و راهپیمایی­ها در این روز در کشورهای مختلف و خصوصاً در ایران در این زمینه تأکید ورزید. در ادامه، دکتر ماینا به مهمترین موارد نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی پرداخت، از آن جمله: نقض حقوق شهروندی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. این حقوق به صراحت در "اعلامیۀ جهانی حقوق بشر" مورد تأکید و حمایت قرار گرفته و در چهارمین کنوانسیون ژنو به آنها تصریح شده است. بی اعتنایی کلّی به حقوق اساسی و ذاتی مردم فلسطین و به ویژه نقض مستمرّ این حقوق در زمان جنگ، مصرّح در کنوانسیون چهارم ژنو. اعلام غزّه به عنوان منطقۀ متخاصم از سوی اسرائیل در تاریخ 19سپتامبر2007 و محاصرۀ شدید ساکنان آن به جرم تشکیل دولت حماس. وی اشاره کرد که اینها نمونه­­هایی از نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی است. تجاوز نظامی، محاصرۀ اقتصادی، ساخت دیوارِ حایل، گسترش شهرک سازی­، اِعمال محدودیت برای رفت وآمدِ فلسطینیان، تخریب خانه­ها و مزارع آنان، و دیگر تعدّیات رژیم صهیونیستی به این مردم مظلوم، آثاری ویرانگر بر اقتصاد و سلامت و آموزش و زندگی خانوادگی، و کلّاً، بر همۀ استانداردهای زیستیِ فلسطینیان، خصوصاً در غزّه، داشته است. پس از دکترماینا نوبت به عبدالله مواسیمبا (Mwasimba) رسید. این شاعر سرشناس سرودۀ اخیر خود را با نام "اورشلیم" قرائت کرد. در این سرودۀ سوزناک، شاعر از ستم­هایی که به توطئۀ دشمنان اسلام و به دست صهیونیست­ها بر مردم این منطقه رفته است و همچنان ادامه دارد یاد کرده و در پایان اظهار امید کرده که در پرتو بیداری اسلامی و قیام مردم فلسطین، درآینده­ای نزدیک شاهد آزادی این منطقۀ مقدّس باشیم. سپس، آقای ملک حسین گیوزاد، سفیر محترم ج. ا. ایران برای ایراد سخنرانی دعوت شد. وی در ابتدا یادآورشد که در این روز میلیون­ها مسلمان و حتّی غیرمسلمان در بیش از هشتاد کشور در سراسر جهان، در اجابت دعوت امام خمینی(ره)، گردِ هم می­آیند و با تشکیل مجالس و برگزاری راهپیمایی­ها به بزرگداشت روز قدس می­پردازند و شعار آزادی فلسطین و حمایت از مردم مظلوم آن سرمی­دهند و جنایت­های رژیم اشغالگرِ صهیونیستی را محکوم می­کنند. وی اشاره کرد که مردم ایران نیز در سراسر کشور پهناورِ خود،همه ساله و به طور بسیار با شکوه، راهپیماییِ روز قدس را برگزارمی­کنند و همبستگی خود را با مردم تحت ستم فلسطین نشان می­دهند. آقای گیوزاد تأکید کرد که ماه مبارک رمضان و به ویژه روز قدس، به هنگامۀ مبارزۀ مردم فلسطین با اشغالگران سرزمین خود و جهاد در راه آزادسازی آن اختصاص یافته است. جنایات ضدّ بشریِ رژیم صهیونیستی بیش از شش دهه است که در فلسطین ادامه دارد و محکوم کردن و مقابله با این جنایات از مهمترین مسائل بشردوستانۀ جهان کنونی است. امّا، متأسّفانه، شاهدِ آنیم که رسانه­ها و شبکه­های بین­المللی- که عموماً وابسته یا وامدارِ صهیونیست­هایند و به نشر مسائل مبتذل و پیش­پاافتاده اشتغال دارند- و نیز رهبران سیاسیِ مدعّیِ حمایت از حقوق بشر، نه تنها چشمان خود را بر این جنایات بسته­اند، بلکه به حمایت از رژیم جعلیِ اسرائیل و توجیه جنایت­های آن می­پردازند. سفیر ج. ا. ایران در پایان سخنان خود اظهار داشت که موضع ایران در مسئلۀ فلسطین همواره این بوده که فلسطین متعلّق به همۀ فلسطینیان است و ادامۀ اشغال آن تهدیدی جدّی و خطرناک برای صلح و عدالت و امنیت در کلّ جامعۀ جهانی است. تنها راه حلّ این مسئله نیز به­کارگیریِ روش­های مردم سالارانه است، یعنی برگزاریِ همه­پرسی و مراجعه به آرای عموم مردم فلسطین، اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی، برای تعیین دولت مورد قبول خود. همۀ فلسطینیان آواره باید بتوانند به سرزمین مادریِ خود بازگردند و در این همه­پرسی شرکت کنند و قانون اساسی و دیگر قوانین و مقرّرات مورد نظر و نیازشان را به تصویب برسانند. تنها در این صورت است که صلح و امنیت و عدالت در فلسطین برقرار خواهد شد. آخرین سخنران همایش حجّة­الاسلام شیخ نور، اهل آفریقای جنوبی و تحصیلکردۀ حوزۀ علمیۀ قم بود. وی که چند ماه است امامت جمعه و جماعات مسجد جعفری در نایروبی را برعهده دارد، در سخنانی کوتاه امّا بسیار پرشور و گیرا، به سابقه و سرگذشت سرزمین قدس پرداخت و وضع اسفناک و دردآورِ این منطقۀ مقدّس پس از اشغال به دست صهیونیست­های جنایتکار را تلخترین دوران این دیار دانست. شیخ نور یادآورشد که روزقدس، نه تنها برای اشغالگران که برای فلسطینیان و مسلمانان جهان حاوی پیام است. روز قدس، روز گرامیداشتِ پیمان مردم فلسطین برای آزاد سازی قدس شریف و بازگشت آنان به سرزمین مادری است. روز قدس، همچنین حامل پیامی است به رژیم صهیونیستی که بدانند فلسطینیان و دیگرمسلمانان آزاده هرگز از تلاش در راه احقاق حقوق حقّه وغصب شدۀ مردم فلسطین و آزادی قدس دست نخواهند کشید و یقین دارند که این خواسته، دیر یا زود، تحقّق خواهد یافت. وی در بخشی از سخنان خود به مفهوم "اورشلیم" اشاره کرد و گفت که معنای این کلمۀ عبری "شهرصلح" است؛ امّا اکنون، متأسفانه، شاهدیم که، بر اثر جنایات مستمرّ صهیونیست­ها، صلح و آرامش از آن رخت بربسته و ناامنی و آشوب بر آن حاکم شده است. تردیدی نیست که این شهر، یعنی قدس شریف، قلب جهان اسلام و جهان مسیحیت و جهان یهودیت است و همۀ مسلمانان و مسیحیان و یهودیان موظّف و مسئول­اند که صلح و امنیت و عدالت را به آن باز گردانند. اعلام آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی (ره)، در واقع پیامی بود برای یادآوریِ این مسئولیت بزرگ به همۀ جهانیان. پیش از پایان گرفتنِ همایش، موئینی رمضانی، از کارکنان رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در کنیا، به نمایندگی از برگزارکنندگانِ این برنامۀ باشکوه، از شرکت کنندگان تشکّر کرد و خواستار آن شد که هریک از آنان حامل پیام این همایش برای دیگران باشند و نیز برای آزادی قدس و رهایی مردم مظلوم فلسطین از ظلم اشغالگرانِ صهیونیست دعا کنند. سپس، با قرائت اذان مغرب، حاضران که بیش از 550 نفر زن و مرد بودند، به اقامۀ نماز مغرب به امامت شیخ شعبان از علمای اهل سنّتِ منطقه و از محبّان اهل بیت علیهم السّلام پرداختند. با صرف افطار در فضایی گرم و معنوی، همایش خاتمه یافت. فردای برگزاری این همایش- که به گفتۀ حاضران و همکاران، در قیاس با برنامه­های روزقدس در چند سال اخیر، بسیار باشکوه و پرمحتوا و منظّم برگزار شد- شبکۀ تلویزیونی سراسری کنیا(KBC) در سه نوبت به پخش گزارش خبریِ آن پرداخت. 1. برنامۀ روز قدس در لامو این برنامه، که حدود چهارصد نفر در آن حضور پیدا کردند، با قرائت قرآن و دعای افتتاح آغاز شد. سپس، رئیس مؤسّسۀ المودّه، حاج علی بونو(Bunu)، ضمن تاکید بر اهمیّت روز قدس و برگزاری مراسم برای بزرگداشت آن ، اشاره­ای به تاریخچۀ خرید زمین­های فلسطینیان توسّط یهودیان کرد که سرانجام به اشغال فلسطین منجر شد. وی به مردم لامو هشدار داد که هنگام فروش زمین­های خود، تمام جوانب را در نظر بگیرند تا به سرنوشت فلسطینیان دچار نشوند. در ادامه، شعری در بارۀ فلسطین و قدس توسّط یکی از دانش آموزان مدرسۀ ثقفیه خوانده شد و پس از آن همخوانیِ قصیده­ای در همین موضوع توسط گروه هنری حبیب اجرا گردید. سخنران بعدی، محمود عمر، یکی از معلّمان دبیرستان بود که از اهمیت روز قدس، به عنوان یک واقعۀ بین­المللی، سخن گفت و افزود که امام خمینی(ره) تنها مدافع حقوق مظلومان در تاریخ معاصر بوده است. وی گفت: مسلمانان نباید در مقابل یاغی­گری اسرائیل در فلسطین ساکت بمانند؛ رژیمی که نه تنها مردم بی­گناه را می­کشد و خانه­ها و مزارع و مدرسه­ها و بیمارستان­هاشان را ویران می­کند، بلکه با دادن داروهای خاص به زنان باردار فلسطینی موجب سقط یا صدمه دیدنِ جنین آنها می­شود. وزیر بازرگانی استان لامو، احمد عبدالله البیتی، به عنوان سومین سخنران، ضمن تشکّر از برگزارکنندگان مراسم که موجب آگاهی مردم لامو از رنج­های مردم فلسطین می­شود و با ابراز خوشحالی از این که این مراسم همه ساله برگزار می­شود، به مردم لامو گوشزد کرد که سرگذشت تلخ فلسطین می­تواند درس بزرگی برای آنها باشد. وی گفت: امروز روز بزرگی است و من شهادت می­دهم که چنانچه رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، اقدام به تعیین روز قدس نمی­کرد هیچ­کس دیگر از عهدۀ این کار برنمی­آمد. البیتی افزود: امروزه، بسیاری با انگیزه­های متفاوت به لامو می­آیند و دراین منطقۀ مسلمان­نشین سرمایه گذاری می­کنند که باید مراقب آنان بود. امروزه تنها جمهوری اسلامی است که در مسیر یاری مردم فلسطین و منافع دیگر مسلمانان جهان گام برمی­دارد؛ کما این که در زمان آتش سوزی "فازا" (Faza) (جزیره­ای در نزدیکی لامو) نیز این برادران ایرانی بودند که نخست به یاری ما آمدند. عبّاس علی عبدالله، هماهنگ کنندۀ امور مؤسّسۀ المودّه، سخنران پایانی برنامه بود. وی پس از تشکّر از حاضران و سخنرانان، از مردم خواست که، در پرتو آگاهی حاصل از مناسبت­هایی چون روز قدس، در زندگی روزمرّه و کسب و کار، بیشتر مراقب اطراف خود باشند، زیرا با تغییرات اخیر که در نظام سیاسی کشور رخ داده، خیلی­ها با اهداف مختلف سعی در نفوذ در آنان خواهند داشت؛ امّا چنانچه مردم اتّحاد اسلامی خود را حفظ کنند، دشمنان و توطئه­گران کاری از پیش نخواهند برد. 2 . برنامۀ روز قدس در مالیندی بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، عبدالفتّاح زمزم، رئیس مرکز انصار اهل بیت مالیندی، آغازگر برنامه بود. وی، پس از ذکرِ خیر مقدم به حاضران- که درحدود 300نفر بودند- در بارۀ اهمیّت روز قدس و سابقه و دستاوردهای آن سخن گفت و توضیح داد که سربلندی اسلام در دنیای امروز مدیون جمهوری اسلامی و رهنمودهای امام خمینی(ره) است. دومین سخنران، استاد احمد عمر گالگالو(Galgalo) از تلاش­ها و توطئه­های گوناگون مستکبران و دشمنان اسلام برای سرنگونی جنبش­های اسلامی، ازجمله در مصر و تونس سخن گفت و افزود که این تلاش­ها و توطئه­ها برای مقابله با انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه دارد، ولی به یاری خدا و به سبب آگاهی و هوشیاری و وحدت مردم ایران این اقدامات نافرجام خواهد ماند. ( در این هنگام، فریاد تکبیر حاضران فضای محل برگزاری برنامه را پر کرد.) سخنران سوم، استاد محمّد گفت: تنها نبودنِ فلسطینیان در شرایط و اوضاع دشوار کنونی در سرزمین­های اشغالی و در افکار عمومی جهانیان از تأکیدات و رهنمودهای امام خمینی(ره) سرچشمه می­گیرد که مردم فلسطین را نه به سبب ملیّت آنها بلکه به جهت دینشان دوست می­داشت و نگران سرنوشت آنان بود. از این رو، ما نیز باید به پیروی از آن امام بزرگوار، مردم فلسطین را که برادران و خواهران دینی ما هستند، دوست بداریم و برای آزادی آنان از ستم صهیونیست­ها بکوشیم. برنامه، قبل از مغرب به پایان رسید و حاضران، بعد از اقامۀ نماز مغرب، بر سرِ سفرۀ افطار نشستند. 3. برنامۀ روز قدس در مومباسا تفاوت مراسم بزرگداشت روز قدس در مومباسا در این سال، نسبت به سال­های قبل، برگزاری آن در منطقۀ اصلی مومباسا بود، محلّی با اکثریت جمعیّت مسلمان. از همین رو، 275نفر در این مراسم شرکت داشتند. برنامه با قرائت آیاتی ازقرآن کریم آغازشد. سپس، شیخ نورالدّین موسی علی، رئیس "مرکز فرهنگی اسلامی" مومباسا- محلّ برپایی مراسم- به ایراد سخن پرداخت. وی پس از بیان مطالبی در بارۀ روز قدس و اهمیّت آن در دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین، از امام خمینی(ره) یاد کرد و گفت: نظرهای متفاوتی دربارۀ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، امّا همگی بر این نکته اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که از حق مسلمانان سخن می­گوید و از آن دفاع می­کند. وی، به عنوان نمونه، به ماجرای سلمان رشدی و موضع امام خمینی(ره) و فتوای تاریخی ایشان در بارۀ او اشاره کرد. سخنران بعدی برنامه شیخ رجب انداگو(Ndago) بود که در بارۀ لزوم اتّحاد مسلمانان و زیان­های ناشی از تفرّق آنان، اهمیّت پیروی از تعالیم قرآن و رسول مکرّم اسلام، تأکید جمهوری اسلامی ایران بر اتّحاد مسلمانان و تشکّر از فعّالیّت­های سفارت ایران در کنیا در این زمینه سخن گفت و اشاره کرد که برگزاری این مراسم با حمایت سفارت ایران، نشانه­ای است از این که جمهوری اسلامی ایران علاقه­مندِ مسلمانان این منطقه و نگران وضع آنان است. وی همچنین یادآور شد که، برخلاف بعضی از کشورهای ظاهراً اسلامی، هرگز تا کنون شاهد نبوده که جمهوری اسلامی ایران اقدامی در جهت ایجاد تفرقۀ مسلمانان انجام داده باشد. شیخ انداگو، با تذکّر به این که، به رغم اکثریّت مسلمانان در مومباسا، متأسّفانه اغلب امور تجاری و کارهای پرسود دراختیار غیرمسلمانان است، سخنان خود را با تأکید بر ضرورتِ حضور جدّیِ مسلمانان مومباسا در صحنه­های اقتصادی و سیاسی این منطقه به انجام رسانید. 4. برنامۀ روز قدس در ناکورو ناکورو برای سومین سال پیاپی شاهد برگزاری برنامۀ ویژۀ روز قدس بود. این برنامه- که به رغم فرصت اندک برای دعوت از مردم برای شرکت در آن، با حضور حدود300نفر برپا شد- با قرائت آیاتی از سورۀ اِسراء و ترجمۀ آن به زبان سواحلی توسّط هارون حسن، طلبۀ مدرسۀ رسول اکرم(ص) آغاز گردید. سپس مجری برنامه، شیخ یوسف وُدینیو (Vudinyu)، ضمن خوشامد گویی به مهمانان، از اهمیّت روز قدس سخن گفت و اشاره کرد که برگزاری برنامۀ روز قدس در آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان از برکات و تأکیدات امام خمینی(ره) بوده است. اوّلین سخنران مراسم شیخ محمود گیبه(Gibe)، امام جماعت مسجد بوندنی(Bondeni) بود که ضمن تشکّر از برگزارکنندگان برنامه، از لزوم برقراری اتّحاد بین امّت مسلمان و درایت بیشترِ رهبران جوامع اسلامی سخن گفت. وی در ادامه، توصیۀ امام خمینی در بارۀ ضرورت اتّحاد در مقابل رژیم صهیونیستی را به حاضران یادآورشد و افزود: مسئلۀ فلسطین تا قبل از انقلاب اسلامی چندان مدّ نظر و مورد توجّه مسلمانان نبود، امّا امروزه در سراسر جهان روز قدس گرامی داشته می­شود و این مرهون امام خمینی(ه) است. دبیراتّحادیۀ ائمّۀ جمعه و جماعات ناکورو، شیخ عثمان خطیب، به عنوان دومین سخنران، پس از ارائۀ توضیح دربارۀ فعّالیت­های دبیرخانۀ مزبور در برقراری ارتباط و هماهنگی و همدلی بین ائمّۀ جمعه و جماعات ناکورو، به نقش مهمّ علما و مراکزاسلامی در تبلیغ علم و دین و اتّحاد و وفاق مسلمانان اشاره کرد و به مقایسۀ سطح فکرعلما قبل و بعد از ظهور شخصیتی مانند امام خمینی(ره) پرداخت. سخنران بعدی، حجّة ­الاسلام شیخ سلیم موئگا(Mwega)، از روحانیون سرشناس ناکورو، گذری بر تاریخ یهود و چگونگی تشکیل دولت صهیونیستی اسرائیل و آرمان گسترش قلمرو این دولت غاصب از نیل تا فرات و سپس حکمرانی بر سراسر جهان داشت و یادآور شد که از همین رو امام خمینی(ره) این رژیم جعلی را چون غدّه­ای سرطانی می­دانست که در پیکرۀ جهان اسلام ریشه دوانده است. وی در پایان سخنان خود از حاضران خواست تا برای ظهور هرچه زودترِ پیام آور صلح و عدالت، حضرت مهدی(عج)، دعا کنند. چهارمین و آخرین سخنران برنامه، شیخ عبّاس جمعه، امام جماعت مسجد بلال در ناکورو بود. او در ابتدا به حدیثی از حضرت رسول اکرم(ص) در مورد ضرورت اهمیّت دادن مسلمانان به یکدیگر و اندیشیدن دربارۀ هم و تلاش برای رسیدگی به حال هم اشاره کرد و یادآور شد که اعلام آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی(ره) به عنوان روز قدس، اقدامی در جهت تحقّق این حدیث شریف بوده­ است. وی در ادامه اظهار داشت که قیام ضدّ رژیم صهیونیستی به هر صورت و حمایت از خواهران و برادران مسلمان فلسطین وظیفۀ هر مسلمان است.   منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا.در نایروبی  
  4. اولین هتل زیر آب آفریقا ساخته شد
    شاخه ها: آفران بلاگ
    با ساخت یک هتل زیر آب در تانزانیا، آفریقا نیز علاوه بر فلوریدا، سوئد و مالدیو، دارای این جاذبه توریستی شد.
  5. مردم آفریقا در قاب تصویر
    شاخه ها: آفران بلاگ
                         
  6. اقدام شطرنج‌باز ده ساله تونسي مبني بر عدم حضور در مقابل حريفي از اسرائيل
    شاخه ها: آفران بلاگ
    روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نگراني خود را از اقدام پسر ده ساله تونسي كه در مسابقات جهاني شطرنج از حضور در مقابل حريف رژيم صهيونيستي امتناع كرد، اعلام كرد. به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از كاهش سن كساني كه در ميادين ورزشي از حضور در مقابل رقيبان اسرائيلي امتناع مي‌كنند، ابراز نگراني كرد. منابع خبري اعلام كردند يك پسر ده ساله تونسي به قصد حمايت از نهضت مردم فلسطين از حضور در مقابل حريف اسرائيلي در مسابقات جهاني شطرنج امتناع كرد. محمد حميده، شطرنج‌باز ده ساله تونسي كه رژيم صهيونيستي را به رسيمت نشناخت. هشتمين دوره مسابقات جهاني شطرنج در كشور روماني برگزار شد كه در آن 640 شركت‌كننده از سراسر جهان به رقابت پرداختند. روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحاونوت» نوشت: «هر چند بايكوت ورزشكاران اسرائيل در ميادين ورزشي اتفاق غيرمعمولي نيست، اما به نظر مي‌رسد سن تحريم‌كنندگان دائماً كاهش مي‌يابد- و اين بار به ده سال رسيده است.» به گزارش يديعوت آحاونوت اين پسر ده ساله كه «محمد حميده» نام دارد، در تونس و ساير كشورهاي عربي به قهرمان رسانه‌اي تبديل شده است. رئيس وزارت ورزش و جوانان غزه، آقاي «احمد ماكيسان» شجاعت «محمد حميده» در حمايت از مردم فلسطين را ستود.   منبع: خبرگزاری فارس  
  7. رويكرد فرهنگي اتحاديه آفريقا با تاكيد بر رنسانس آفريقائي(۱)
    شاخه ها: آفران بلاگ
    رنسانس آفريقائي(۱)نگارش از:سيدكاظم مهرنيا(محقق و پژوهشگر مسائل آفريقا و روابط بين الملل) چكيده :اجلاس 2009 ميلادي اتحاديه آفريقا كه در آديس آبابا برگزار گرديد روي كليدي ترين موضوع در آفريقا، يعني توسعه پايدار و توسعه فرهنگي بعنوان خروجي و تصميم برجسته اجلاس سران اين اتحاديه بود و از آنجائيكه در اجلاس سال 2007 ميلادي جمهوري اسلامي ايران بعنوان عضو ناظر فرهنگي در اين اتحاديه پذيرفته شد تا در كمك هاي توسعه اي بعنوان شريك آفريقا با اين اتحاديه همكاري داشته باشد،از جمله دلائل انتخاب موضوع فوق، توسط نگارنده بوده است. روابط بين الملل از دهه شصت ميلادي دستخوش تحولاتي عميق گرديد كه در تمامی آفريقا مبارزه استقلال خواهي وجه برجسته مردم اين قاره در عصر مذكور قلمداد مي گردد وانديشمندان آفريقايي از آن به «رنسانس آفريقايي» تعبيرمي كنند. همچنين پس از سپري شدن يك دهه ، تحولي شگرف در كل نظام بين المللي رخ داد ومكانيسم هاي نظامي رفته رفته بعنوان ابزاري كارا ، نقش خود را به كاركردهاي اقتصادي و رهيافت مركانتا ليستي تغيير داد و لذا بلوك بندي «شرق و غرب» در نظام بين المللي جاي خود را به قطب بندي «شمال ـ جنوب »داد.[1] در اصطلاح«شمال » به كشورهائي گفته مي شود كه با بيست در صد جمعيت، هشتاد درصد سرمايه را دارا هستند و بالعكس « جنوب » به كشورهائي اطلاق مي شود كه با هشتاد درصد جمعيت، فقط از بيست درصد سرمايه جهاني برخوردارند. در نتيجه كاركردهاي اقتصادي نوين كه توسط نهادها و مؤسسات مالي بين المللي بجاي ابزارهاي نظامي و ميليتاريستي در عرصه بين المللي نقش آفريني مي كردند،پديده جهاني شدن از دل نظام سرمايه داري مبتني بر اقتصاد ليبراليستي ظهور كرد . بروزاين پديده در عصر حاضر موجب عكس العمل هاي متفاوت در سطح بين المللي توسط دولت هاي مختلف گرديد . از آن جمله ملل آفريقا كه در ساليان طولاني طعم تلخ استعمار و استثمار را چشيده بودند در خصوص تحولات مهم بين المللي عكس العمل فوري نشان دادند كه از آن جمله تشكيل اتحاديه هاي مختلف از جمله"اتحاديه آفريقا" را در اين راستا مي توان نام برد.مقدمه : در اين مقاله نگارنده به بررسي مفهوم رنسانس آفريقايي و ريشه هاي آن پرداخته است . رنسانس آفريقايي كه ريشه در تنوع فرهنگي اين جوامع دارد سبب گرديده تا اروپائيان كه طي ساليان متمادي بر اكثر كشورهاي آفريقايي (به جز 4 كشور) سيطره داشته اند براي تحميل ارزش هاي معنوي و فرهنگي خود برجوامع آفريقايي به چالش سختي دست بزنند. اروپائيان از اوايل قرن پانزدهم ميلادي در صدد تحميل ارزش هاي فرهنگي ـ معنوي مبتني بر مسيحي سازي در تقابل با اعتقادات اسلامي و اديان آنيميستي در اكثر كشورهاي آفريقايي بوده اند . در اين مقاله سعي شده است تا مفهوم رنسانس آفريقايي كه مبتني بر يك تز سياسي ـ ايدئولوژيكي جديدي بنام «پان آفريكانيسم» ( همبستگي ملل آفريقا ) در عصر حاضر تاكيد مي باشد.»[2] اركان كليدي رنسانس آفريقايي كه در اين نگارش تحقيقي به آن پرداخته شده است عموماً در فرهنگ اجتماعي ، بهبود وضعيت اقتصادي ، توسعه سياسي و موقعيت ژئوپولتيك آفريقا در جهان امروز ريشه دارد. ريشه هاي رنسانس آفريقائيقبل از پرداختن به اصل بحث مذكور بايد «رنسانس» را از نظر لغوي و اصطلاحي و همچنين ريشه هاي تاريخي آن مورد بررسي قرار داد. "…..رنسانس» در لغت به معني «نوزائي» و «تولد دوباره» است كه از لغت فرانسوي رنسانس (Renaissance) ريشه گرفته است و همچنين نام يك دوران فرهنگي تاريخ اروپا است. اين دوران سالهاي پاياني قرون وسطي (دوران تاريكي ) تا آغاز «باروك» را در بر مي گيرد و در واقع به معني نوعي نگرش تازه به فلسفه ، هنرهاي تجسمي ، معماري ، تئاتر و ادبيات و موسيقي در طول اين عصر است .[3] برخي رنسانس را به معني تجديد كردن گرفته اند و در واقع پس از آنكه چيزي در جامعه متروك يا فراموش شد مي تواند دوباره حيات نويني بيابد. همچنين رنسانس به عنوان دوران آگاهي و آزادي انسان و تلاش او براي شناخت علمي و سلطه بر طبيعت مطرح شده است. نوزائي يا رنسانس ، جنبش فرهنگي مهمي بود كه آغاز گر دوراني از انقلاب هاي علمي ، اصلاحات مذهبي و تغييرات هنري در اروپا شده است. عصر رنسانس (نوزائي ) دوران گذار بين سده هاي ميانه و دوران جديد است . معمولاً شروع دوره نوزائي را قرن چهاردهم در شمال ايتاليا مي دانند. اين جنبش در قرن پانزدهم شمال اروپا را نيز فرا گرفت . "...... در انديشه اسلامي ، چنين اعتقادي وجود دارد كه خداوند به انسان توانائي تسلط بر سرنوشت خويش را اعطاء كرد، تا با تكيه بر قواي خويش خليفه خدا روي زمين گردد. به همين دليل تكيه اي كه برخي بر فرهنگ ضد ديني رنسانس مي كنند نادرست است .[4] البته رنسانس با دين نهادي و اعتقادات كليسا سرناسازگاري داشته اما به هيچ وجه غير ديني يا حتي ضد ديني نبوده است .[5] پس رنسانس را مي توان هويت يابي ملي و يا همان نوزائي فرهنگي هم ناميد . حال با اين مقدمه رنسانس آفريقائي به چه معنا مي باشد و اولين بار چه كسي اين واژه را طرح نمود ؟[1]Landsberg,c. The African Renaissance:A Quest for Pan Africana Pan Africanism.1993.p.31[2] Lambrechts,K.Reflections.on the African Renaissance .Foungation for Global Dialogue.FBD Occasional Parr.no.17[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance[4] - روزنامه انتخاب (20/1/82) مولفه هاي رنسانس چيست؟ .ص 18[5] همان منبع
  8. پناهگاه قذافی کجاست؟
    شاخه ها: آفران بلاگ
    در خبرها آمده است که قذافی در پناهگاهی به سر می برد که در مقابل حمله اتمی نیز مقاوم است اما با بمباران قسمتی از این پناهگاه، به احتمال زیاد از مقر خود خارج شده و به مکان نامعلومی! رفته است
  9. تشديد تحريم کالاهای ساخت اسرائيل در آفريقاي جنوبی
    شاخه ها: آفران بلاگ
    تحريم کالاهاي ساخت اسرائيل در آفريقاي جنوبي تشديد شد.   با تشديد تحريم خريد کالاهاي ساخت رژیم صهیونیستی در آفريقاي جنوبي، آن دسته از فروشگاه هاي زنجيره اي اين کشور که به عرضه کالاهاي ساخت صهيونيست ها اقدام کنند، هدف تحريم شهروندان اين کشور قرار خواهند گرفت. جنبش تحريم کالاهاي رژيم صهيونيستي در آفريقاي جنوبي همچنين اعلام کرده است که تحريم واردکنندگان و فروشندگان کالاهاي رژيم صهيونيستي در آفريقاي جنوبي در سه ماه گذشته موجب شده است تا فروشگاه‌هاي زنجيره اي «ولورث» يکي از بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي آفريقاي جنوبي با کاهش 35 درصدي درآمد روبرو شود.       همچنين بزرگترين اتحاديه هاي صنفي در آفريقاي جنوبي هم که يک ميليون و هشتصد هزار عضو دارد نيز به اين جنبش ضد صهيونيستي پيوسته و خواستار گسترش بيش از پيش بسيج عمومي عليه کالاهاي رژيم صهيونيستي شده است. «تابو امباکي» و «جاکوب زوما» روساي جمهور پيشين و کنوني آفريقاي جنوبي هم تحريم کالاهاي اسرائيلي براي نشان‌ دادن همبستگي با مردم فلسطين را خواستار شدند.
  10. روز استقلال زامبيا
    شاخه ها: آفران بلاگ
    در سال ۱۹۵۷ غنا به‌عنوان نخستين کشور مستقل آفريقاى سياه، خود را در تاريخ به ثبت رسانيد. در سال ۱۹۵۹ از سوى دولت انگليس زمان انتخابات در اتحاديه تعيين گرديد. و يک سال بعد هارولد مک‌ميلان نخست وزير اين کشور از تغييرات سياسى سخن گفت. کائوندا براى اعتراض به سياست‌هاى بريتانيا مردم را به تحريم انتخابات فرا خواند. دولت انگليس در مقام مقابله کنگره ملى زامبيا را غيرقانونى اعلام کرد و پنجاه تن از رهبران آن از جمله کائوندا و کاپوپوه را دستگير و به نقاط دور افتاده تبعيد نمود. در اين ماجرا هزاران زامبيائى نيز دستگير و زندانى شدند. در ژوئن ۱۹۵۹ به‌دنبال افزايش موج اعتراضات دوران تبعيد کائوندا خاتمه يافت و وى بلافاصله حزب استقلال ملى متحد (يونيپ) (United National Independence Party) را تشکيل داد و مبارزات سياسى خود را در شکل جديدى ادامه داد. نمايش قدرت زامبائى‌ها در تحريم خريد کالاهاى سفيد پوستان به اوج خود رسيد. تحريم‌ها که از اوايل دههٔ ۱۹۵۰ شروع شده بود در سال ۱۹۶۰ افزايش يافت . هدف اين تحريم‌ها در درجهٔ اول قصابى‌ها و آبجو فروشى‌ها بود. در سال ۱۹۶۱ انگليس پيشنهاد تجديدنظر در قانون اساسى را نمود اما مردم زامبيا آن را رد کردند . در اکتبر ۱۹۶۲ دو حزب سياسى زامبيا (کنگره ملى آفريقا و حزب استقلال ملى متحد) براى تشکيل نخستن دولت سياه‌پوست متحد شدند و کنت کائوندا به نخست وزيرى برگزيده شد. در سال ۱۹۶۳ با ادامه مبارزات مردم اتحاديه آفريقاى مرکزى بدون سروصدا منحل شد. اين حادثه نويد بخش استقلال رودزياى شمالى يا زامبيا بود. بالاخره در تاريخ ۲۴ اکتبر ۱۹۶۴ دولت بريتانيا استقلال زامبيا را به رسميت شناخت و در همين سال کنت کائوندا به عنوان اولين رئيس جمهور انتخاب گرديد. اين دوره جمهورى اول زامبيا (First Republic ) نام نهاده شد.
« 1 ... 7 8 9 (10) 11 12 13 ... 27 »