تانزانيا

برقراری روابط مستحکم بین تانزانیا و آمریکا طی یک دهه گذشته، و فشار آمریکا جهت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی باعث شده اراده دولتمردان تانزانیا شکسته شده و زمینه برای آغاز روابط سیاسی بین این کشور و رژیم اشغالگر قدس مهیا شود.

اهمیت سیاسی تانزانیا

تانزانیا از نظر استراتژیک، در زمره مهمترین مناطق شرق آفریقا است. این کشور دروازه ورود به مرکز و جنوب آفریقا می باشد و مهاجرتهای انجام شده به جنوب و مرکز آفریقا عمدتا از طریق تانزانیا بوده و مهاجرت مسلمانان از خاورمیانه به این کشور جهت گسترش اسلام، خود موید اهمیت استراتژیک این قسمت از آفریقا می باشد.

این کشور در کنار اقیانوس هند و در مجاورت جزایر سیشل، موریس و ماداگاسکار قرار دارد که همیشه مورد توجه ابر قدرت ها بوده است.

از سوی دیگر، تانزانیا نزدیک به دو دهه رهبری کشورهای خط مقدم مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی را بر عهده داشته و از مخالفین سیستم تبعیض نژادی بوده، و همواره حرکت و جهت گیری های سیاسی تانزانیا در هدایت کشورهای خط مقدم شامل موزامبیک، زامبیا، آنگولا، زیمبابوه، بتسوانا و نامیبیا تاثیر گذار بوده است.

روابط تانزانیا و رژیم صهیونیستی

وجود رئیس جمهوری مانند جولیوس نایرره در تانزانیا، که از نظر مادی و معنوی پشتیبان جنبش های آزادیبخش بود و مدلی از سوسیالیسم را در کشورش به اجرا گذاشته بود از یک سو، و از سوی دیگر احترامی که سایر رئیس جمهورهای آفریقایی برای وی و اهدافش قائل بودند باعث شده بود تا روابط مستقیم سیاسی تا به امروز بین تانزانیا و رژیم صهیونیستی شکل نگیرد.

اما برقراری روابط مستحکم بین این کشور و آمریکا طی یک دهه گذشته و فشار آمریکا جهت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی باعث شده تا اراده دولتمردان این کشور شکسته شده و زمینه برای آغاز روابط سیاسی مهیا شود.

خانم ماری ناگو، وزیر دادگستری تانزانیا، در سال 2007 در مورد روابط کشورش با اسرائیل مطالبی گفته که دلیل این مدعاست. وی گفته است: تانزانیا و رژیم صهیونیستی بر تقویت روابط دو جانبه در جهت بهبود رفاه مردم دو کشور متعهد می باشند و روابط کنونی دو کشور خیلی خوب است و دولت تانزانیا متعهد به تقویت روابط دو جانبه بسیار خوب است. سطح روابط تانزانیا و اسرائیل عالی بوده و از مدتها قبل دو طرف شرکای خوبی برای یکدیگر بوده اند.

در 14 فوریه 2014 گیل هاسکل، سفیر رژیم صهیونیستی در کنیا، اعلام کرد: با توجه به نقش و اهمیت تانزانیا در شرق آفریقا، رژیم صهیونیستی قصد دارد تا در اولین فرصت ممکن سفارتخانه خود را در دارالسلام افتتاح کند.

نکته ای که نباید از کنار آن به راحتی گذشت این است که با وجود عدم روابط سیاسی بین دو طرف، سطح روابط اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی تانزانیا و رژیم صهیونیستی در سطح بالایی قرار دارد و اصولا همین بالا بودن سطح روابط اقتصادی، زمینه را برای آغاز روابط سیاسی فراهم کرده است. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

تانزانیا یکی از پر آب ترین کشورهای آفریقاست، این کشور بر بیش از نیمی از آب های دریاچه ویکتوریا مسلط و از سوی دیگر دسترسی آن به آبهای اقیانوس هند نیز زیاد می باشد. با این وجود، کمبود مواد غذایی یکی از مشکلات مهم این کشور بوده و میلیونها کودک در سراسر این کشور به سوء تغذیه مبتلا می باشند.

از این رو، نماینده این کشور در سال 2009 برای شرکت در نمایشگاه تکنولوژی، آب و کنترل محیط زیست (watec)، که در اراضی اشغالی برگزار شد، از کارشناسان رژیم صهیونیستی درخواست کرد جهت بهبود وضعیت تولید مواد غذایی با کارشناسان تانزانیایی همکاری داشته باشند.

به دنبال این موضوع، در سال 2010، مرکز کمک های خارجی اسرائیل (MASHAV ) اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی کشاورزی برای تعدادی از روستاها و شهرهای تانزانیا نمود تا کشاورزان و کارشناسان این کشور با آخرین روشهای نوین کشاورزی و آبیاری آشنا شوند.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی جهت بهبود وضعیت کشاورزی در کشورهای شرق آفریقا از جمله تانزانیا، چندین موافقت نامه همکاری با سازمان کمک های خارجی آمریکا (USAID) و یک شرکت آلمانی به امضا رساند تا در چارچوب برنامه های سازمان ملل بتواند وضعیت کشاورزی این کشورها را بهبود بخشد.

اما این پایان حضور رژیم صهیونیستی در تانزانیا نیست، بلکه این رژیم در بسیاری از زمینه ها در تانزانیا وارد شده و جلوی نفوذ سایر رقبا از جمله چین، آمریکا، فرانسه و ... را گرفته است.

در سال 2009 شرکت صهیونیستی ENGELINVEST با قراردادی که مبلغ آن هرگز اعلام نشد، استخراج معادن طلا و مس را در این کشور برعهده گرفت. این شرکت از مهم ترین و معروفترین شرکتهای استخراج معادن در سراسر آفریقا بوده و سالیانه میلیون ها دلار از این راه درآمد کسب می کند.

این شرکت در تانزانیا طلا و مس، و در کنگو و لیبریا و سیرالئون، الماس استخراج می کند. طی دهه 1980 و 1990، شرکتهای صهیونیستی نقش مهمی در جنگ های داخلی آفریقا داشتند. این شرکتها با خرید امتیاز استخراج معادن طلا و الماس در کشورهای فقیر نظیر کنگو، لیبریا و سیرالئون، با توجه به این که ارتش این کشورها نیاز مبرمی به سلاح و تجهیزات جهت مقابله با شورشیان داشتند، پای تجار صهیونیست در زمینه سلاح و تجهیزات را به این کشور باز کردند و لذا از یک سو، معادن ارزشمند این کشورها را با کمترین قیمت خریداری و از سوی دیگر، سلاحهای اسرائیلی را به این کشورها با قیمت های مناسب می فروختند.

یکی از مهم ترین شرکتهای صهیونیستی حاضر در تانزانیا و بلکه در سراسر آفریقا، شرکت ماهواره ای GILAT می باشد. این شرکت که در زمینه امور ماهواره ای و مخابراتی فعالیت می کند، در سال 2008 با یک قرارداد یک میلیون دلاری، فاز دوم فعالیت هایش را، که از سال 2002 در تانزانیا شروع شده بود، آغاز کرد.

گیلات نه تنها در تانزانیا که در بسیاری از کشورهای آفریقایی نظیر کنیا، اوگاندا، ماداگاسکار، غنا، سیرالئون، نیجریه، ساحل عاج و ... مشغول ارائه خدمات ماهواره ای می باشد.

علاوه بر این شرکت، شرکت صهیونیستی LEADCOM نیز که در زمینه امور مخابراتی و اینترنتی فعال می باشد در تانزانیا مشغول به کار است. این شرکت دارای یک دفتر دائمی در دارالسلام بوده و جزو مهم ترین شرکای تامین کننده نیازهای مخابراتی تانزانیا است.

لیدکام در سال 2006 با یک قرار داد 30 میلیون دلاری، بهره برداری از خطوط تلفن همراه و اینترنت را در بسیاری از نقاط دور افتاده تانزانیا امکان پذیر ساخت.

با بررسی مواردی این چنین متوجه می شویم که کلیه امور مخابراتی و ماهواره ای بسیاری از کشورهای آفریقایی در اختیار صهیونیست ها بوده و آنها ضمن شنود مکالمات و ارتباطات مجازی شهروندان آفریقایی، به راحتی از آنان جاسوسی می کنند.

طی چند سال اخیر، با وجود رشد گروههای به ظاهر افراط گرا در آفریقا، که دارای گرایش های ضد صهیونیستی نیز می باشند، به علت تسلطی که صهیونیست ها بر این موارد دارند، هیچ اقدام موثری علیه مواضه و سفارتخانه های رژیم صهیونیستی صورت نگرفته است.

در زمینه مسائل فرهنگی نیز صهیونیست ها حضوری فعال در تانزانیا دارند، به طور مثال شرکت صهیونیست کوکاکولا، مهم ترین اسپانسر تیم ملی بسکتبال تانزانیا در رقابت های خارجی بوده و هزینه های انتقال، سکونت و خورد و خوراک تیم بسکتبال این کشور توسط عوامل این شرکت پرداخت می شود.

در قبال این اقدام، نام این شرکت بر روی لباسهای این تیم چاپ شده و بازیکنان در تمامی مصاحبه ها باید در کنار آرم این شرکت باشند.

علاوه بر این، یکی از مواردی که پای صهیونیست ها را به تانزانیا باز کرده، پایین بودن استاندارهای پزشکی و سلامت در این کشور می باشد. نبود پزشک، عدم توانایی دولت در تامین نیازهای پزشکی و ... باعث شده تا سالانه صد ها پزشک صهیونیست با عناوین مختلف عازم تانزانیا شده و به معالجه بیماران این کشور بپردازند.

بنیاد save child heart که در زمینه معالجه کودکان مبتلا به بیمارهای قلبی فعالیت دارد، هر ساله تیم های متعددی را به تانزانیا می فرستد تا پزشکان متخصص صهیونیست به طور رایگان کودکان تانزانیا را مداوا کنند. سطح امکانات این تیم ها گاهی به قدری بالاست که با ایجاد بیمارستان های صحرایی، به عمل جراحی می پردازند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران