آفريقاي جنوبي

نتانياهو به بهانه هزينه گزاف سفر به آفريقاي جنوبي، از شركت در مراسم تدفين نلسون ماندلا خودداري كرد؛

اين در حالي است كه سالانه تنها هزينه‌اي بالغ بر 2000 دلار براي شمع‌هاي معطر اقامتگاه وي صرف مي شود. يكي از كارشناسان راديوي اسرائيل پيشنهاد داد كه در غياب حضور رهبران اسرائيل در مراسم ماندلا، نتانياهو يكي از شمع‌هاي معطر خود را به ياد ماندلا روشن كند.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه خبري تحليلي "گلوبال پست" در اين مقاله‌ به بررسي دلايل عدم حضور مقامات اسرائيل در مراسم تدفين نلسون ماندلا مي‌پردازد. در اين مقاله مي‌خوانيد كه چطور يك مسئله ساده مثل حضور در مراسم نلسون ماندلا، يك بار ديگر موجب انزواي اين رژيم شده و سيل عناوين تند و انتقادي روزنامه‌ها، از «ديلي بيست» گرفته تا «نيويورك تايمز» را به خود اختصاص داده است.

*** انتقاد رسانه‌هاي اسرائيل به عدم حضور نتانياهو در مراسم ماندلا

در داخل اسرائيل نيز، رسانه‌ها با كنايه و انتقاد به عدم حضور نتانياهو در مراسم ماندلا، واكنش نشان دادند. روز دوشنبه، روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» در ستون آزاد خود، مقاله‌اي را با عنوان طولاني «هزينه شركت در مراسم نلسون ماندلا بسيار بالاست، نتانياهو به دنيا نشان داد كه واقعا چه كسي است: نخست‌وزير اسرائيل ثابت كرد كه او از خود راضي، حقير، كينه توز و گزافه گو و توهين كننده نيست. او ثابت كرد كه خيلي بدتر از اين حرف‌هاست» منتشر كرد.

*** سايت صهيونيستي از خوانندگان خود درخواست كرد تا به نتانياهو، براي رفتن به مراسم ماندلا كمك كنند

سايت «ماندوويس»، وابسته به جناح چپ، در اقدامي خنده دار و كمدي، از خوانندگان خود درخواست كرد تا « به نتانياهو، براي رفتن به مراسم ماندلا كمك كنند.»

به راستي تمام اين كارها براي چيست؟ «نوگا تارنوپولسكي»، گزارشگر ارشد «گلوبال پست» در بيت المقدس، رفتار احمقانه و شرم آور اخير نتانياهو را ارزيابي مي‌كند.

***مشكل دولت اسرائيل با مراسم تدفين ماندلا چيست؟

با وجود پيشينه رابطه نه چندان گرم اسرائيل و آفريقاي جنوبي، دولت اسرائيل به واقع مشكل خاصي با شركت در مراسم نلسون ماندلا نداشت. در حقيقت مشكل در شخصيت نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم و بي‌كفايتي كاركنان وي نهفته است. هنگامي كه مرگ ماندلا اعلام شد، نتانياهو بلافاصله در بيانيه‌اي اظهار تاسف خود را نشان داد. شيمون پرز، رئيس‌جمهور رژيم صهيونيستي نيز در بيانيه‌اي جداگانه اعلام كرد كه اسرائيل نيز در مراسم ماندلا شركت خواهد كرد.

*** هزينه 2 ميليون دلاري هزينه سفر نتانياهو

از آن لحظه به بعد، «داستان»، يا به عبارتي «افتضاح» رهبران اسرائيل شروع شد. ابتدا نتانياهو اعلام كرد كه در مراسم تدفين نلسون ماندلا شركت مي‌كند؛ دفتر رئيس‌جمهور نيز كه قبلا تيم 5 نفره خود را به آفريقاي جنوبي فرستاده بود، مجبور شد كه يك گام به عقب باز گردد.

در مرحله بعد، 36 ساعت پيش از برگزاري مراسم، و بدون هماهنگي قبلي با دفتر رياست‌جمهوري يا كس ديگري، نتانياهو نظر خود را عوض كرد و اعلام كرد كه به دليل هزينه گزاف اين سفر، در مراسم ماندلا شركت نخواهد كرد. گفتني است كه اين سفر حدود 2 ميليون دلار هزينه در برداشت.

*** هزينه‌ سالانه 2000 دلاري براي شمع‌هاي معطر اقامتگاه نتانياهو

پس از گذشت چند ساعت، بدون اينكه برنامه ديگري پيش رو باشد، و با وجود ابتلاي شيمون پرز به آنفولانزا، معلوم شد كه هيچ يك از مقامات رسمي اسرائيل قادر به شركت در مراسم تدفين نلسون ماندلا نيستند.

نكته جالب اينجاست كه اخيرا نتانياهو به خاطر علاقه خود به سيگارهاي كوبايي و تمايل وي به نوشيدني الكلي «كنياك»، و صرف هزينه‌ سالانه بالغ بر 2000 دلار براي شمع‌هاي معطر اقامتگاهش و همچنين 2700 دلار براي بستني‌هاي مورد علاقه او، با سيلي از انتقادات مواجه شده است.

*** رفتار اخير نتانياهو، مردم اسرائيل را در بهت و حيرت فرو برد

در آوريل گذشته، نتانياهو بدون هيچ دليل قانع كننده‌اي، 450000 هزار دلار از بودجه عمومي ـــشامل 127000 دلار براي خوابگاه خصوصي خود درهواپيما‌ـــ را براي حضور خود و همسرش سارا در مراسم تدفين مارگارت تاچر در لندن هزينه كرد. اما رفتار اخير نتانياهو، مردم اسرائيل را در بهت و حيرت فرو برد. سوال اصلي گويندگان خبر صبح روز سه شنبه اين بود: «آيا نتانياهو واقعا نمي‌فهمد كه اين هزينه قابل توجيه است؟»

*** نتانياهو يكي از شمع‌هاي معطرش را به ياد ماندلا روشن مي‌كند

بالاخره در واپسين لحظات، سخنگوي مجلس اسرائيل گفت كه وي مايل به شركت در اين مراسم بود اما «مشكلات فني» مانع از انجام اين سفر شد. اين مشكلات زماني به وجود آمدند كه او فرصت چنداني نداشت و هيئت نمايندگان وي در لحظه مراسم، در راه يك پرواز تجاري به آفريقاي جنوبي بودند. اين بهانه در حالي مطرح شد كه راه حل ساده‌اي براي اين مسئله وجود داشت؛ با اجاره يك هواپيماي «العال»، اين مشكل قابل حل بود.

اين داستان ناشيانه به طور زنده و با كنايه‌هاي تند، توسط رسانه‌هاي اسرائيلي گزارش شد. دوشنبه شب، يكي از كارشناسان راديويي اسرائيل پيشنهاد داد كه در غياب حضور رهبران اسرائيل در مراسم ماندلا، شايد نتانياهو يكي از شمع‌هاي معطر خود را به ياد ماندلا روشن كند.

*** چرا اين تصميم براي دولت اسرائيل تا اين اندازه حساس بود؟

مدت زيادي است كه روابط بين اسرائيل و آفريقاي جنوبي دچار مشكل شده و در ماه‌هاي اخير رو به وخامت رفته است. اسرائيل از معدود كشورهايي بود كه ــ در كنار آمريكا ــ در دهه‌هاي 1970 و 1980، به رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي اسلحه فروخت و به همين خاطر، بسياري از مردم آفريقاي جنوبي اسرائيل را هرگز به اين خاطر نمي‌بخشند. به علاوه، در دوران پس از ماندلا، دولت‌هاي بعدي آفريقاي جنوبي، به خاطر ظلم و ستمي كه اسرائيل به مردم فلسطين روا مي‌دارد، اين رژيم را مورد انتقاد شديد قرار داده‌اند.

*** نتانياهو با هيچ بهانه‌اي نمي‌تواند رفتار احمقانه اخير خود را توجيه كند

حتي در اسرائيل نيز عقيده عموم بر اين است كه اقدام اخير نتانياهو، تنها آخرين نمونه از بي‌نزاكتي و بي‌ادبي و ناتواني او در سنجيدن واكنش بين المللي به رفتارش و همينطور بي‌كفايتي كاركنان وي است.

اين تقريبا براي نتانياهو غير ممكن است كه بتواند به هر دليلي رفتارهاي احمقانه و خنده دار خود را توجيه كند. «زف كرنگل» رهبر يهودي جامعه يهوديان در آفريقاي جنوبي، در مورد اين حقيقت كه بهانه ساختگي نتانياهو براي لغو اين سفر، كليشه‌اي را كه در مورد خساست يهوديان وجود دارد ثابت مي‌كند، اظهار تاسف كرد.

يكي از خاخام‌هاي يهودي در آفريقاي جنوبي، در مصاحبه‌اي با برنامه اخبار صبح راديو اسرائيل در مورد آسيبي كه به تصوير اسرائيل در آفريقاي جنوبي وارد شده و فرصتي كه براي بهبود روابط از هم گسسته‌ و ابراز همبستگي با مردم آفريقاي جنوبي از دست رفته است، صحبت كرد. وي گفت: «حتي دوستان آفريقايي ما نيز مي‌پرسند كه اسرائيل چطور توانست اينگونه به ماندلا بي‌احترامي كند؟»


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران