آفريقاي جنوبي

Open in new windowکارشناس مسائل آفریقا گفت: ماندلا وکیلی بود که اسلحه به دست گرفت و مبارزه کرد و اینکه گفته شود وی همواره حرکتی مسالمت‌آمیز داشته ظلم بزرگی به وی است. ماندلا پس از خروج از زندان 27 ساله خود تا زمان مرگ هر کجا بحث مبارزه مسلحانه شد، آن را محکوم نکرده و حتی آن را همراهی کرد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص درگذشت «نلسون ماندلا» و ارائه تصویری متفاوت از وی در رسانه‌های غربی و صهیونیستی گفت: انگیزه رژیم صهیونیستی و غرب برای تحریف شخصیت ماندلا را دو بخش می‌توان بررسی کرد؛ اولا سرپوش گذاشتن بر مواضع ضد صهیونیستی ماندلا پس از حکومت است که وی طی دفعات علیه رژیم اسرائیل سخن گفت و دفاعش از فلسطینیان به صورت بسیار گسترده و آشکار بوده و حتی در مجامع بین‌المللی همواره از فلسطین یاد کرده است.

وی با اشاره به کشیدن دیوار حائل از سوی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اظهار داشت: ماندلا از این دیوار تحت عنوان دیوار آپارتاید یاد کرد.

این کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: یکی از دوستان نلسون ماندلا بنام «اسقف پدرو» است که پس از سفر به فلسطین اشغالی گفت آنچه دیدم دقیقاً آپارتاید بود و در اجلاس «دوربان» نیز تلاش ماندلا و دوستانش این بود که اعلام کنند اقدامات رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان برابر با آپارتاید است. آنها تأکید داشتند که اگر در آفریقای جنوبی نژاد پرستی بود در اسرائیل طایفه‌پرستی اصل بوده و طایفه پرستی بدتر از نژادپرستی است.

قنادباشی افزود: بنای قوم بنی اسرائیل بر طایفه‌پرستی و برتربینی خود نسبت به همه ملت‌هاست.

وی با بیان اینکه بخش دیگر تحریف زندگی ماندلا تخطئه موضوع مقاومت در دنیا و به خصوص فلسطین است، یادآور شد: رسانه‌های مختلف تلاش دارند در سطوح جهانی اینگونه وانمود کنند که مبارزات مسلحانه که در برابر سرکوب‌های شدید صورت می‌گیرد مبارزات ارزشمندی نیست و مبارزه مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی را به ضد ارزش تبدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به زندگی ماندلا در دوران مبارزه یادآور شد: وی همین خط را حتی پس از پیروزی داشته و معتقد به مبارزه مسلحانه بود و حتی در زندان هم اعلام کرد که مبارزه مسلحانه را ادامه می‌دهیم.

این کارشناس مسائل آفریقا افزود: رسانه‌های غربی و صهیونیستی در این مسیر حرکت کرده‌اند که زندگی ماندلا سرشار از مبارزه مسالمت‌آمیز بوده در حالی که چنین نیست.

قنادباشی با ذکر این نکته که متأسفانه در کشورمان نیز قلم به دستانی که هیچ اطلاعی از زندگی و مبارزات ماندلا نداشته‌اند، شخصیت وی را تحریف کردند که این موضوع همسو با خواسته‌های رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل آفریقا خاطر نشان کرد: غربی‌ها در این مسیر با رژیم نژادپرست صهیونیستی همسو هستند، آنهایی که نگران آنند که ماندلا به صورت الگوی جهانی مبارزه درآید سعی کردند ماندلا را تحریف کنند.

وی با اشاره به اینکه ماندلا در دهه 40 وارد مبارزه شده و مبارزه غیر خشونت‌آمیز را دنبال ‌کرد اما در دهه 60 به این نتیجه رسید که بدون استفاده از سلاح نمی‌توان مبارزه کرد، گفت: دلیل این امر واقعه «شارت ویل» بود که طی آن 65 نفر از سیاه‌پوستان قتل عام شدند و زمانی که از وی در دادگاه می‌پرسند تو به عنوان وکیل دادگستری و کسی که حقوق خوانده چرا دست به سلاح بردی؟ جواب می‌دهد که «شما همه راه‌ها را بسته بودید و چاره‌ای جز اینکه دست به سلاح ببرم نداشتم و من و یارانم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه در این مسیر گام برداریم».

این کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: ماندلا پس از یک دوره مبارزه مسالمت‌آمیز به خارج از کشور رفته و در الجزایر و اتیوپی امور نظامی را فرا گرفت، اما پس از بازگشت به آفریقای جنوبی به زندان ابد محکوم ‌شد.

قنادباشی با بیان اینکه ماندلا خود بنیانگذار شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا است که نام آن «نیزه ملت» است، افزود: وی در گذشته رهبر گروه جوانان کنگره ملی آفریقا بوده و بسیار موفق بود به طوریکه به معاونت کنگره رسید.

وی خاطر نشان کرد: ماندلا حتی پس از خروج از زندان 27 ساله خود در سال 1991 تا زمان مرگ هر کجا بحث مبارزه مسلحانه شد، آن را محکوم نکرده و حتی آن را همراهی کرد. وی حتی در دوره اول زندان یارانش را که در بیرون از شهر مبارزه مسلحانه می‌کردند به ادامه مبارزه تشویق می‌کرد که در تانزانیا و زامبیا مشغول فعالیت بودند.

این کارشناس مسائل آفریقا هنر ماندلا را در این دانست که خود و کنگره ملی آفریقا را وارد گروه‌های چپ‌گرا نکرد و افزود: اگرچه آنها حرکت‌های مسلحانه را آموزش می‌دادند، اما ماندلا تحت پوشش گروه‌های کمونیستی قرار نگرفت و گروه‌های کمونیستی شاخه‌ای از این جریان شدند و هرگز به ایدئولوژی‌ اصلی مبارزان آفریقایی تبدیل نشدند که این موفقیتی برای ماندلا بود؛ به خصوص اینکه کمونیسم در آفریقای جنوبی مانند جریان توده در ایران بود که با انگلیسی‌ها رابطه خوبی داشت.

قنادباشی با اشاره به اینکه ماندلا مبارزه بدون خشونت را با الهام از گاندی آغاز کرد، خاطر نشان کرد: اما پس از آنکه دید این شکل مبارزه ثمری ندارد به درستی مبارزه مسلحانه را انتخاب کرد. وی پس از پیروزی و خروج از زندان دوستان خود را به توقف مبارزه دعوت نکرد تا اینکه مأموریت تکمیل شد و پس از آن اعلام کرد که سفیدها را می‌بخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش گروهک‌های خارج از کشور و رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی برای ضد ارزش نامیدن مبارزه مسلحانه و همچنین محاکمه انقلاب اسلامی ایران، یادآور شد: آنها ادعا می‌کنند که ماندلا به این دلیل سفید‌پوست‌ها را بخشید تا از ثروت و تخصص آنها استفاده کند که در جمهوری اسلامی اینچنین نشد در حالیکه این یک ادعاست چرا که انقلاب اسلامی ایران کمترین خشونت را داشت و بسیاری از کارشناسان و متخصصان ماندند تا به کشورشان خدمت کنند.

قنادباشی با ذکر این نکته که امروز برخی که خود مقصر هستند بحث بخشش ماندلا را مطرح می‌کنند تا خود را از گناهان گذشته تبرئه کنند، خاطرنشان کرد: امروز کوشش این است که هزینه ظلم به مردم را پایین آورده و هزینه مبارزه با نظام را تا حد ممکن بالا ببرند، در حالیکه مقاومت و مبارزه با ظلم همواره امری مقدس بوده است.

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا نمادهایی بنام «سرباز گمنام» دارند که نشان می‌دهد مبارزه علیه ظلم برای همه مقدس است، یادآور شد: آمریکایی‌ها خود همواره به جنگ‌های استقلالشان افتخار می‌کنند.

این کارشناس مسائل آفریقا خاطرنشان کرد: ماندلا وکیلی بود که اسلحه به دست گرفت و مبارزه کرد و اینکه گفته شود وی همواره حرکتی مسالمت‌آمیز داشته ظلم بزرگی به وی است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران