مراكش

كشورهاي عربي در رباط - پايتخت مراكش - نجات بيت‌المقدس از هجوم گسترده شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي و حملات عليه مسجدالاقصي را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد ششم پادشاه مراكش، به عنوان رييس كميته بيت‌المقدس در مراسم افتتاحيه همايش بين‌المللي بيت‌المقدس در رباط، طي سخناني از تمامي شركت‌كنندگان در اين همايش خواست به حمايت از مسجدالاقصي در برابر خطرات و تهديدات اسرائيل و حفظ بيت‌المقدس بپردازند.

وي خواستار فعال‌سازي فوري ايجاد ائتلاف جهاني ميان گروه‌هاي متعهد به صلح در زمينه‌ي نجات بيت‌المقدس شد.

پادشاه مراكش در اين سخنراني كه طيب فاسي الفهري وزير امور خارجه مراكش به نيابت از وي ايراد كرد، گفت: اين نگرش، به واقعيت درگيري‌ها كه تاكنون هزاران قرباني برجاي گذاشته است، پايان خواهد داد.

پادشاه مراكش نسبت به خطرات حملات اسرائيل عليه مسجدالاقصي و تحريك يهوديان تندرو براي حمله به مسجدالاقصي و برانگيختن حس خصومت كشورهاي اسلامي عليه اسرائيل هشدار داد.

وي تأكيد كرد: اين همايش در شرايطي برگزار مي‌شود كه نگراني‌هاي زيادي در قبال روند صلح وجود دارد.

پادشاه مراكش تأكيد كرد: در شرايطي كه اشغالگران اسرائيلي اصرار دارند كه حرمت مسجدالاقصي را با تجاوزات برنامه‌ريزي شده‌شان بشكنند و به طرح‌هاي شهرك‌سازي با توجيهات واهي ادامه دهند، كشورهاي عربي و اسلامي نيز بايد بسيار جدي‌تر از گذشته وارد عمل شوند، چرا كه براساس قوانين بين‌المللي بيت‌المقدس شرقي جزء لاينفك اراضي فلسطيني اشغال ‌شده از سال 1967 است.

پادشاه مراكش اظهار داشت كه تلاش‌هاي ديپلماتيك خود را در ميان كشورهاي اسلامي و عربي و سازمان‌هاي بين‌المللي به منظور حفظ هويت عربي بيت‌المقدس براساس قطعنامه‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل و شوراي امنيت ادامه خواهد داد.

وي خطاب به جامعه‌ي جهاني گفت: در مواقع ضروري و با توجه به شرايط كنوني، شما بايد به منظور توقف حفاري‌ها در زير مسجدالاقصي و تجاوزات يهوديان تندرو عليه مسجدالاقصي وارد عمل شويد.

وي هرگونه اقدام خصمانه سياسي و سياست‌هاي شهرك‌سازي و طرح‌هاي توسعه‌گرانه‌ اسرائيل را محكوم كرد.

پادشاه مراكش از كميته كاري چهار جانبه و اتحاديه اروپا خواست بر اسرائيل به منظور كنار گذاشتن تجاوزاتش عليه ملت فلسطين فشار وارد كنند و آن را وادار كنند كه به پاي ميز مذاكرات بازگردد.

همچنين احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر، در سخنراني‌اش در اين همايش از جامعه جهاني خواست در زمينه حمايت از فلسطيني‌ها در بيت‌المقدس و رويارويي با اعمال فشارهاي اسرائيل وارد عمل شود.

ابوالغيط همچنين از شوراي امنيت خواست به مسووليت خود در اين زمينه عمل كند و مانع تلاش اسرائيل براساس خواسته‌هاي خود و برخلاف قوانين بين‌المللي شود.

ابوالغيط بر مركزيت مسأله بيت‌المقدس در قبال روند صلح تأكيد كرد و گفت: هرگز صلح عادلانه و فراگير بدون تشكيل كشور مستقل فلسطين صورت نخواهد گرفت و كشور مستقل فلسطين نيز بدون بيت‌المقدس تشكيل نخواهد شد.

وزير امور خارجه مصر بر اهميت توجه كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي بزرگ تأثيرگذار، به خطرات عليه مسجدالاقصي و حساسيت آن براي طرفداران اديان آسماني تأكيد كرد.

وزير امور امور خارجه مصر گفت: موضع‌گيري بين‌المللي در حمايت از حق ملت فلسطين صريح است و در تمامي قطعنامه‌ها نيز بر اين مسأله تأكيد شده است.

همچنين محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين، در سخنراني خود در اين همايش گفت: ما با صدايي بلند نسبت به وضعيت بسيار خطرناك در بيت‌المقدس هشدار مي‌دهيم، چرا كه بيت‌المقدس در حال حاضر آماج حملات يهوديان تندرو، شهرك‌سازي و سرپوش‌گذاري رسمي بر اين اقدامات قرار دارد.

عباس در مراسم افتتاحيه اين همايش گفت: تجاوزات عليه بشريت، تاريخ، ميراث و تمدن انساني و مقدسات اسلامي در واقع نوعي طرح برنامه‌ريزي‌ شده و جدي است كه ملت فلسطين با آن روبه‌روست.

محمود عباس ياري به بيت‌المقدس را خواستار شد و گفت: صلح هم‌چنان هدف اصلي ما باقي خواهد ماند و در اين زمينه بايد حقوق ملت فلسطين براساس قطعنامه‌هاي بين‌المللي به آن‌ها بازگردانده شود.

رييس تشكيلات خودگردان فلسطين تأكيد كرد: بيت‌المقدس تا ابد به عنوان سمبل صلح، آسايش، دوستي و رمزي براي انسانيت باقي خواهد ماند و تجاوزات اسرائيل كه شامل حفاري زير مسجدالاقصي، مصادره زمين‌ها و دارايي‌هاي شهروندان مسيحي و مسلمان فلسطين در بيت‌المقدس و نابودي منازل است، هرگز نمي‌تواند ملت فلسطين را از دفاع از مقدسات اسلامي بازدارد.

عباس اعلام كرد: دولت اسرائيل علنا گفته است كه بيت‌المقدس را از مذاكرات مستثني مي‌كند و مصمم است كه برخلاف قوانين بين‌المللي و توافقنامه‌هاي امضاشده قبلي عمل كند.

رييس تشكيلات خودگردان فلسطين تصريح كرد: جامعه جهاني هرگز اين مسأله را نخواهد پذيرفت چرا كه مخالف با قطعنامه‌هاي بين‌المللي است.

اين مسوول فلسطيني تأكيد كرد: توقف كامل شهرك‌سازي‌ها، اقدامات يهودي‌سازي به ويژه در بيت‌المقدس اساس شروع روند جدي صلح نيست، بلكه تنها تلاش‌ها جهت تشكيل كشور مستقل فلسطين را از بين مي‌برد.

صائب عريقات مذاكره ‌كننده ارشد فلسطيني‌ها نيز اعلام كرد: اين همايش اقدامي صحيح در جهت تلاش‌هاي منطقه‌اي، عربي و بين‌المللي در حمايت از بيت‌المقدس به شمار مي‌رود.

عريقات به خبرگزاري كويت در حاشيه اين همايش گفت: بايد بر اسرائيل فشار وارد شود تا به قوانين بين‌المللي احترام بگذارد. اسرائيل با سلطه‌گري‌هايش روند صلح را از بين مي‌برد.

وي تأكيد كرد: طرح‌هاي ارايه‌ شده از سوي كشورهاي عربي متنوع بود و مي‌تواند در جهت حمايت از بيت‌المقدس مثمرثمر باشد.

همچنين برنار كوشنه وزير امور خارجه فرانسه، در سخنراني خود در همايش بين‌المللي بيت‌المقدس، نابودي منازل مسكوني در بيت‌المقدس را محكوم كرد.

كوشنه گفت: ما شديدا نگران اوضاع بيت‌المقدس به ويژه در هفته‌هاي اخير و اماكن مقدس آن هستيم و اين مسأله ذهن ما را به خود مشغول كرده است.

وزير امور خارجه فرانسه گفت: ما به خوبي حساسيت اين شهر را دريافتيم و محدوديت‌هايي كه اسرائيل در ورود و خروج به بيت‌المقدس اعمال مي‌كند، عمليات حفاري و شهرك‌سازي در بيت‌المقدس و نابودي منازل فلسطيني‌ها را اقدامي غيرقابل قبول مي‌دانيم.

وزير امور خارجه فرانسه گفت: چنين اقداماتي دستيابي به راه‌حل نهايي را با مشكل روبه‌رو مي‌سازد؛ لذا از اتحاديه اروپا مي‌خواهيم كه شهرك‌سازي‌ها را از جمله در بيت‌المقدس شرقي متوقف كند.

وي تصريح كرد: بدون صلح آينده‌اي را نمي‌توان براي بيت‌المقدس در نظر گرفت. از نظر فرانسه بيت‌المقدس بايد پايتخت دو كشور اسرائيل و فلسطين شود و فرانسه آماده حمايت و تلاش در اين زمينه به ويژه بازگشايي سازمان‌هاي فلسطيني در بيت‌المقدس شرقي و تحكيم حضور اروپا در اداره مشترك اين شهر است.

كوشنه عنوان داشت: طرح صلح عربي كه پيشنهاد برقراري صلح با اسرائيل را در ازاي تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي بيت‌المقدس شرقي ارائه مي‌دهد، سهم بسزايي در بهبود اوضاع خواهد داشت.

وي عنوان داشت: اسرائيلي‌ها، فلسطيني‌ها، يهودي‌ها، مسيحيان و مسلمانان همه به بين‌المقدس مرتبط هستند و بيت‌المقدس مي‌تواند پايتخت دو كشور اسرائيل و فلسطين و شهر صلح بشود.

فرستاده دبيركل سازمان ملل نيز تأكيد كرد: جامعه‌ي جهاني پيوستن بيت‌المقدس شرقي به اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسد.

رابرت سري فرستاده بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل در خاورميانه كه به نيابت از وي در همايش بين‌المللي بيت‌المقدس سخنراني مي‌كرد، گفت: دولت اسرائيل بايد تمامي اقدامات خود را در بيت‌المقدس شرقي متوقف كند.

سري بار ديگر از كميته‌ي كاري چهارجانبه و جامعه بيت‌المقدس خواست شهرك‌سازي‌ها و اقدامات يك‌جانبه اسرائيل را متوقف و سازمان‌هاي فلسطين در بيت‌المقدس را بازگشايي كنند.

به گفته‌ي اين فرستاده سازمان ملل، از مدت‌ها پيش اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها توافق كردند كه موضوع بيت‌المقدس بايد از طريق مذاكرات مورد حل ‌و فصل قرار گيرد، اگر ما مي‌خواهيم كه صلح برقرار شود بايد بيت‌المقدس پايتخت دو كشور فلسطين و اسرائيل باشد و وضعيت اماكن مقدس نيز مورد قبول تمام گروه‌ها باشد.

خبرگزاري كويت گزارش داد: همايش بين‌المللي بيت‌المقدس روز پنجشنبه با صدور بيانيه‌اي تحت عنوان "فرياد رباط" پايان يافت.

همچنين در بيانيه‌ي پاياني اين نشست، بر تحقق صلح به عنوان تنها راه‌ تضمين‌كننده همزيستي مسالمت‌آميز ميان ملت‌هاي منطقه و خارج ساختن خاورميانه از موج تنش و نگراني تأكيد شده است.

شركت‌كنندگان در اين نشست، دخالت جامعه جهاني را در زمينه توقف كامل تجاوزات غيراخلاقي و غيرقانوني اسرائيل عليه بيت‌المقدس خواستار شدند.

در اين نشست همچنين تأكيد شد: بيت‌المقدس شرقي جزئي لاينفك از اراضي فلسطيني است و تمامي قوانين بين‌المللي و توافقنامه چهارم ژنو در خصوص آن بايد اجرا شود.

در اين بيانيه توصيه شده است كه بايد از ساكنان بيت‌المقدس از طريق برگزاري همايش‌هايي در زمينه‌هاي طرح‌هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي حمايت شود.

همچنين شركت‌كنندگان در اين نشست فعال‌سازي سازمان‌هاي فلسطيني در بيت‌المقدس و تلاش در جهت برگزاري كنفرانس‌هاي بين‌المللي درباره بيت‌المقدس را خواستار شده و در اهميت جايگاه بيت‌المقدس در تمدن اسلامي و انساني تأكيد كردند.

در بيانيه‌ي نشست مراكش هرگونه عادي سازي روابط ميان كشورهاي عربي و رژيم صهيونستي قبل از امضاي توافق نامه‌ي صلح محكوم شده است.

در اين نشست از تلاش‌هاي پادشاه مراكش در زمينه برگزاري چنين همايش بين‌المللي قدرداني شد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران