اتيوپي

سمينار حج؛ مظهر برابري با همكاري نمايندگي فرهنگي ايران و مجلس اعلاي اسلامي فدرال اتيوپي، 26 مهرماه در هتل كينگ شهر آديس آبابا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين سمينار غلام علايي سرپرست وابستگي فرهنگي ايران در سخناني با اشاره به آيه‌اي از سوره آل عمران اظهار داشت: نخستين خانه‌اي كه براي مردم بنا شده، همان است كه در مكّه است؛ خانه‌اي كه جهانيان را سبب بركت و هدايت است. در آنجا آيات روشني از جمله مقام ابراهيم ـ عليه السلام ـ است و هركس داخل آن شود در امان است. براي خدا، حجّ آن خانه بر كساني كه قدرت رفتن به آن را داشته باشد، واجب است و هركس راه كفر پيش گيرد، بداند خدا از عالميان بي‌نياز است.
وي در ادامه در خصوص اهميت حج افزود: اين سفر روحاني حركاتش عبادت است و بايستي با قصد تقرّب به خدا انجام پذيرد، جنبه هدايتگري دارد و هريك از اعمال آن به گونه‌اي حاجي را ارشاد و هدايت مي‌كند كه به عمق معنويت، خودسازي، تحرك و اميد رهنمون مي‌شود. در حج روح تواضع و كرنش انسان پيرامون آنچه كه به واقع حق و حقيقت است، تقويت مي‌شود. فريضه‌هايي چون روزه، نماز، خمس، زكات و جهاد، با همه مفاهيمش، به نحوي در دل حج نهفته است.
علايي تصريح كرد: اعمال حج مجموعه‌اي است از رياضت نفس بر ترك خواسته‌ها، دگرگون‌سازي عادت‌ها، خودسازي و فرمانبري خداوند، گذشت از دنيا و ثروت، تحرك و تلاش، رنج و راحت، وقوف حركت و دنيا و آخرت.
وي خاطرنشان ساخت: حج منتهاي درجه اطاعت و بندگي است. حج سمبل و نمايش قدرت امت اسلامي است. در اين مراسم نشاني از تفوق و برتري وجود ندارد و سياه و سفيد، فقير و غني همه در پيشگاه خداوند برابر هستند. اين سفر معنوي متفاوت از ديگر سفرهاست و آن فقط در جهت رضايت معبود صورت مي‌گيرد و انجام آن نيز با خواست او محقق مي‌شود.
سرپرست نمايندگي فرهنگي ايران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرمايشات امام راحل درخصوص حج خطاب به حاضرين اظهار داشت: حج كانون معارف الهي است كه از آن محتواي سياست اسلام را در تمام زواياي زندگي بايد جست‌وجو كرد. حج پيام‌آور و ايجاد و بناي جامعه‌اي به دور از رذايل مادي و معنوي است. حج تجلي و تكرار همه صحنه‌هاي عشق آفرين زندگي يك انسان و يك جامعه متكامل در دنياست. مناسك حج مناسك زندگي است و از آنجا كه جامعه اسلامي از هر نژاد و مليتي بايد ابراهيمي شود تا به خيل امت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پيوند بخورد و يد واحده شود، حج تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگي توحيدي است.
شيخ امان مسئول حج كشور اتيوپي به نمايندگي از رئيس مجلس اعلاي اسلامي فدرال در سخناني اظهار داشت: حج يكي از نعمات بي‌بديل الهي است كه بر بندگان خود ارزاني داشته تا آنان با بهره‌مندي از اين فرصت مناسب در صدد خودسازي خود و جامعه خويش باشند.
خانم رقيه حسن، دانشجوي دكترا در رشته زبان‌شناسي و محقق اسلامي نيز با ارائه مقاله‌اي از وحدت به عنوان درمان اصلي جامعه مسلمين ياد كرد و اظهار داشت: شيطان با حيله‌هاي مختلف تلاش دارد تا از عملي شدن آن در جامعه ممانعت به عمل آورد.
وي در ادامه يكي از مظاهر اصلي وحدت را اجتماع عظيم حج عنوان كرد و گفت: حج يك گنگره بزرگ و نمايش قدرت جهاني مسلمانان است كه در آن حجاج خود را از هرگونه علايق و وابستگي دنيوي برحذر داشته و با لباسي متحدالشكل و ظاهري يكسان مي‌روند تا در كالبدي واحد حركت نمادين خود را در معرض نمايش جهانيان قرار دهند.
اين محقق اسلامي در ادامه مقاله، ديدگاه خود را از جنبه‌هاي مختلف در خصوص حج بيان كرد و افزود: مسافران حج همه در لواي يك نام و آرمان، يك قبله، يك كتاب و يك راهبر سرود همدلي و همراهي سر مي‌دهند كه اين گفت‌وگو و ارتباط عامل بسيار توانمندي براي وحدت و همبستگي مسلمانان محسوب مي‌شود.
وي در پايان مقاله خود نيز فراز‌هايي از فرمايشات امام راحل را به حجاج براي حاضرين قرائت كرد.
شيخ عزيزالدين عبدالعزيز، رئيس جمعيت العلماي دادگاه عالي نيز در سخناني در خصوص ويژگي‌هاي منحصر بفرد حج اظهار داشت: با حلول ماه ذي‌الحجه بخش عظيمي از مسلمانان جهان اعم از اقوام و ملل مختلف و با رنگ‌ها و نژادهاي گوناگون با شور و شوق فراوان به سوي مركز وحي و عشق حركت مي‌كنند و فارغ از تفاوت‌ها و اختلاف‌هاي ظاهري، قومي و نژادي همه با لباسي سفيد و با يك شعار، همايشي را آغاز مي‌كنند كه در نوع خود بي‌نظير است.
وي در ادامه افزود: حج خواه واجب باشد و خواه مستحب، داراى فضيلت بسيار و پاداش فراوان است كه روايات زيادى نيز از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) در خصوص اين فضيلت وارد شده است.
محمد عبدالله محقق و مترجم كه مقاله خود را با عنوان اثرات اجتماعي حج به رشته تحرير درآورده بود، اظهار داشت: اين سفر معنوي اثرات بي‌شماري در زندگي فردي و اجتماعي بشر دارد كه از جمله آنها مي‌توان به رفع تبعيض نژادي، پالايش روح انساني، تقويت اخوات اسلامي، تعامل با ديگر فرهنگ‌ها و زبان‌ها اشاره كرد.
ابرار شيفا، رئيس دادگاه شريعت منطقه جنوب مقاله خود را با عنوان بعد معنوي حج تدوين كرده بود. وي در مقاله خود اظهار داشت: حج يكي از اركان اصلي اسلام است كه در اين خصوص همه علما متفق‌القول هستند. براين اساس مسلماناني كه از تمكن مالي برخوردار هستند، واجب است اين فريضه الهي را به انجام برسانند.
نگارنده مقاله نيل به كمال انساني، تخلّق به اخلاق و تزكيه نفس را از آموزه‌هاي حجّ و روح آن قلمداد كرده و افزود: زائر خانه خدا، علاوه بر اينكه معارف اسلام و آيات الهي را مشاهده و پيام آن را دريافت مي‌كند، بايد اين پيام را به عنوان ره توشه اين سفر معنوي با خود به همراه برده و در بازگشت به نشر آن بپردازد.
وي در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر اعمال حج آنگونه كه شايسته و مورد نظر اسلام است، توسط زائرين به انجام برسد، اثرات اجتماعي آن حتي در زندگي غيرمسلمانان نيز تأثيرگذار خواهد بود.
آخرين مقاله در اين سمينار توسط محمد صالح استاد دانشگاه و پژوهشگر اسلامي و رئيس سابق كالج با عنوان حج و مسئوليت‌هاي مسلمانان ارائه شد. وي در بخشي از مقاله خود گفت: حج در وهله اول زائر را از پليدي‌ها و زشتي‌ها تصفيه كرده و باعث تهييج وي در انجام اقدامات خداپسندانه مي‌شود.
اين استاد دانشگاه در ادامه به مقايسه تعداد زائرين بيت‌الله الحرام كشورش با ساير كشورها پرداخت و عنوان كرد: از جمعيت بالاي 40 ميليوني مسلمانان در اتيوپي، فقط 6 هزار نفر عازم حج هستند كه اين موضوع، دليل و ريشه تاريخي دارد و برعلما و مسئولان مسلمانان در اين كشور است كه نقش خود را به درستي در اين رهگذر ايفا كنند.
در اين سمينار چهار جلد كتاب جديد چاپ شده به زبان امهري شامل اسلام چيست، معراج و دو جلد داستان راستان شهيد مطهري از سوي نمايندگي فرهنگي كشورمان به ميهمانان اهدا شد.
اين سمينار با حضور زمانيان سفير ايران، اعضاي سفارت، رؤساي مجلس اعلاي اسلامي فدرال آديس آبابا، ارومو، بني‌شنگول، عفار و ديگر ايالت‌ها، رئيس حج مجلس فدرال، عبدالواسع حقوقدان و مسئول كالج نورالسلام، شيخ عزيزالدين عبدالعزيز رئيس جمعيت العلماي دادگاه عالي، شيخ عبدالقادر احمد فتو، رئيس دعواي علماي مجلس اعلاي اسلامي فدرال، تعدادي از ائمه جمعه و جماعات آديس آبابا و ديگر ايالت‌ها، تعدادي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه آديس آبابا برگزار شد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران