نيجريه

ميزگرد تخصصي با هدف بررسي زمينه هاي همكاري اقتصادي ايران و نيجريه در محل سازمان بازرگاني استان تهران با حضور رئيس اين سازمان ، سفير نيجريه در ايران ،اتاق بازرگاني ، نماينده گمرك ، مدير امور بين الملل خطوط اروپا و آفريقاي شركت كشتيراني و تشكل و شركت هاي بخش خصوصي برگزار شد .

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي سازمان بازرگاني استان تهران ؛ در اين ميزگرد بخش خصوصي ، از مزيتها و معايب كار با اين كشور آفريقايي سخن گفتند .

* تيم هاي تخصصي براي شناسايي بازار دو طرف اعزام شود

در اين مراسم فرقاني يكي از توليد كنندگان و صادركنندگان تراكتور با ابراز نارضايتي از اينكه هيچ يك از جلسات وي با مقامات و بخش خصوصي نيجريه به نتيجه نرسيده است اذعان داشت : مشكلات بانكي و عدم دريافت به موقع وجه كالاي خريداري شده از سوي طرف نيجريه اي كه مربوط به ايران نيست و متوجه اين كشور مي شود از مسائل پيش روي صادركنندگان است .
وي خاطر نشان كرد : نيجريه مشكل بانكي دارد و قادر نيست ارز به خارج از كشور انتقال دهد .
خرازيان از ديگر شركت هاي فعال در نيجريه در خصوص رفع مشكلات بانكي شركتش براي تسهيل صادرات با اين كشور پيشنهاد داد : اين شركت يك گروه صنعتي با سابقه 40 ساله توليد ماشين آلات عمراني و معدني است و براي حل مشكل بانكي براي صادرات به نيجريه دفتري در جبل علي (امارات) ايجاد شده كه مشكل بانكي را مرتفع كرده و اين بهترين راه براي تسهيل صادرات كالاهاي ايراني بدون مواجه با مسائل بانكي است .
در ادامه اين ميزگرد مشرقاني يكي از شركت هايي كه با شركت (NIPP)يكي از شركت هاي زير مجموعه وزارت نيرو نيجريه ) به مدت سه سال همكاري مشترك داشت اظهار داشت : يكي از مشكلات اساسي تجارت با نيجريه تاخير و عدم پرداخت صورت وضعيت هاي مالي است و اين شركت نيجريه اي نزديك به يك ميليون يورو عدم پرداخت به شركت ما را دارد .
وي ادامه داد : به دليل مشكلي كه به آن اشاره شد شركت ما قابليت ادامه كار با نيجريه را نداشت ، از همين رو مجبور به ترك اين كشور و قطع همكاري با نيجريه شديم و اين در حالي است كه پيگيري هاي مستمر براي وصول طلبمان از نيجريه بي نتيجه بود.
شكيبافر توليد كننده و صادركننده نمونه داروهاي انساني به افغانستان و تاجيكستان به ارائه پيشنهاداتي در خصوص افزايش حجم تجارت ميان دو كشور پرداخت و اظهار داشت: ثبت دفاتري در 2 كشور به صورت سورسينگ و خدمات مشاوره اي براي معرفي توليد كنندگان ، خريداران و نيازهاي كالايي دو كشور و اعزام تيم هاي تخصصي براي شناسايي بازار ؛ افزايش تجارت را نيز به همراه دارد .

*مردم نيجريه نگاه مثبت به كالاي ايراني دارند

عطاريان از ديگر صادركنندگان نمونه با تاكيد بر اينكه بازار نيجريه بازار خوب ، تضمين شده و پرمنفعتي است گفت : با توجه به شرايط سياسي كشور نيجريه فرصت خوبي براي سرمايه گذاري است و سوپاپ اطميناني براي تجار ايراني است .
وي ادامه داد : نيجريه فرصت خوبي براي سرمايه گذاري است و مهمترين عامل موفقيت تجار ايراني در نيجريه نگاه مثبت مردم اين كشور به ايراني ها است .
اين صادر كننده تاير و لاستيك با بيان اينكه حقوق شركت ما در نيجريه پايمال شده است اضافه كرد: قانوني در نيجريه تحت عنوان تملك برند وجود دارد كه به هيچ بازرگاني اجازه ورود آن كالاي خاص را نمي دهد در حالي كه تحت برند ما 40 كانتينر كالاي چيني وارد نيجريه شد ، هرچند اين محموله برگشت داده شد اما بازار محصول تحت برند ما را تحت تاثير قرارداد.

*تاسيس شركت سرمايه گذاري مشترك بين دو كشور ضروري است

در همين راستا خسروجردي ـ رئيس شوراي بازرگاني ايران وآفريقا ـ در خصوص مشكلات تجارت با اين كشور قاره سياه بيان كرد : بحث فرهنگ تجارت در نيجريه خاص است و يك تاجر نيجريه اي نگاه برنده – برنده ندارد و تنها خود را در نظر مي گيرد بنابراين كار با چنين نگرشي بسيارمشكل است لذا بايد فضايي براي اعتماد سازي ايجاد شود.
وي ادامه داد : نيجريه كشوري مسلمان و پرجمعيت ترين كشور آفريقا است اما در تجارت و سرمايه گذاري با اين كشور بايد به نكات مهمي توجه كرد ، بسياري از كارخانجات نيجريه به دليل نياز به برق و سوخت تعطيل است و از چهار نيروگاه اين كشور تنها يكي فعال است ؛ بنابراين اين مشكل، سرمايه گذاري براي احداث كارخانه در نيجريه را با چالش مواجه مي كند.
رئيس شوراي بازرگاني ايران وآفريقا با اشاره به درگيري ميان مسلمانان شيعه و سني در شمال آفريقا باعث دريافت سخت ويزا براي تجارت با اين كشور شده گفت : از سوي سفير نيجريه براي تسهيل دريافت ويزا توسط صادركنندگان شرايطي فراهم شود.
وي ادامه داد : كنترل بيشتر ايراني ها و گرفتن صنايع دستي همراه مسافر در فرودگاههاي نيجريه از موارد ساده اي است كه در بدو ورود به اين كشور رخ مي دهد اما اثر رواني منفي براي تاجر و صاحبان سرمايه دارد .
خسروجردي با بيان اينكه بسياري از كالاهاي وارداتي نيجريه به صورت قاچاق وارد مي شود تصريح كرد : براي مبارزه با اين قضيه دولت اين كشور بايد تعرفه هاي گمركي را حذف كند و تسهيلاتي را براي ورود كالاهاي مختلف وضع نمايند .
وي با توضيح اينكه بخش خصوصي كشورمان چندان قدرتمند نيست افزود : از همين رو بخش خصوصي براي اجراي پروژه هاي بزرگ نياز به كمك دولت دارد و از طرفي بانك توسعه صادرات قادر نيست جوابگوي سياست هاي دولت باشد و پيشنهاد ما اين است كه اين بانك با كمك بخش خصوصي اقدام به تاسيس شركت سرمايه گذاري كند و كنسرسيومي بين ايران و نيجريه شكل دهد و دو كشور اقدام به تاسيس شركت سرمايه گذاري مشترك كنند.
رئيس شوراي بازرگاني ايران وآفريقا به ارائه پيشنهاد ديگري پرداخت و اذعان داشت : ساختمان قديمي سفارت ايران در لاگوست بيكار افتاد ه و در حال تخريب است ، تجار ايراني و تشكل ها مي توانند علاوه بر تعمييرو نگهداري ساختمان و با پرداخت اجاره بها اين محل را به مركز تجاري ايران براي تجار تبديل كنيم و اين در حالي است كه تا كنون نتوانستيم در اين خصوص موافقت وزارت امور خارجه كشورمان را اخذ كنيم .

* ارتباطات منطقه اي با شمال آفريقا ضعيف است

در ادامه اين ميزگرد برنايي از اعضاي اتاق بازرگاني تهران همكاري اقتصادي با نيجريه را به تجار حاضر در اين مراسم توصيه كرد و اظهار داشت : اين كشور يكي از ابر قدرتهاي آفريقا است و بايد در نظر داشت كه محور تهيه و توزيع براي كشورهاي اطراف نيز محسوب مي شود . اين كشور دوران نظامي گري را گذرانده و در حال حاضر در دوران دموكراسي و بهترين شرايط سياسي به سر مي برد.
وي ادامه داد :اخيراً اتاق بازرگاني تهران و ابوجا تفاهم نامه اي امضاء كرده و مفاد آن نيز در حال اجرا است و سفير نيجريه نيز از اعضاي اين اتاق هستند .
همچنين سمناني پور ـ مدير امور بين الملل خطوط كشتيراني اروپا و آفريقا ـ شركت كشتيراني ج.ا.ا در رابطه با اقدامات شركت كشتيراني و يارانه هاي اعطايي برا ي حمل كالا به نيجريه گفت : ما به عنوان شركت كشتيراني به صورت بين المللي عمل مي كنيم و سه خط فله ، كانتينر و كالاهاي عمومي در اين شركت فعال است كه بخش كالاهاي عمومي بيشتر مورد توجه صادركنندگان به آفريقا است اما بايد در نظر داشت كه ارتباطات منطقه اي ما با شمال آفريقا ضعيف است .
وي به مشكلات كشتي ها براي سفر به نيجريه با مسير بسيار طولاني اشاره كرد و گفت : متاسفانه اطلاعات منطقه اي تجار بسيار كم است ؛ كشتي ها در بنادر معطل مي شوند اين در حالي است كه ما به دنبال صادرات سيمان هستيم اما سيماني كه الان روي آن تمركز كرده اين نياز به بسته بندي استاندارد و تخليه و بارگيري مدرن دارد .

* يارانه حمل قابل توجه براي تجارت با نيجريه

سمناني پور مسير كشتي از بندر عباس تا نيجريه را 22 روز برآورد كرد و بيان كرد :يارانه حمل سازمان توسعه تجارت براي تجارت با نيجريه قابل توجه است اما تجار بايد با توجه به هزينه هايشان از اين سوبسيد استفاده كنند .
در ادامه پرهام معاون گمرك ايران به امضاء موافقتنامه همكاري هاي گمركي با كشور نيجريه اشاره كرد و گفت : اين موافقتنامه در مجلس در حال پيگيري است و همچنين ايران در سازمان جهاني گمرك عضو است و بدون اين سند نيز دو كشور مي توانند با هم همكاري هاي گمركي داشته باشند .
در پايان سفير نيجريه به سوالات بخش خصوصي و تشكل هاي حاضر در اين نشست پاسخ داد و از برخي پيشنهادات بخش خصوصي نظير صادرات دارو و ايجاد كارخانه توليد كنستانتره در كشورش توسط تجار ايراني استقبال كرد . وي بحث توزيع بازار نيجريه را بسيار وسيع و پيچيده عنوان كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران