سيرالئون

كارگاه آموزش معارف اسلامی به همت رايزنی فرهنگی ايران در سيرالئون و وزارت آموزش، علوم و تكنولوژی اين كشور از دهم مهرماه در شهر«كونو» آغاز شد و ديروز 13 مهر‌ماه، به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در اين كارگاه آمورشی بيش از چهل مربی و معلم معارف اسلامی شامل بيست و پنج مربی تربيتی در سطح دبستان و پانزده معلم مقطع دبيرستانی حضور داشتند.

در مراسم افتتاحيه اين كارگاه كه با حضور تعدادی از مقامات دولتی، علمی، فرهنگی، رؤسای قبائل و خبرنگاران راديوهای محلی حضور داشتند، رئيس آموزش و پرورش استان شرقی سيرالئون، رئيس شوراهای محلی شهرستان كونو، دو نماينده وزارت آموزش و رايزن فرهنگی ايران درباره اهميت علم، مقام معلم، نقش فرهنگيان مسلمان در توسعه و اهميت كارگاه‌های آموزشی در ترفيع سطح علمی معلمان معارف اسلامی سخنانی ايراد كردند.

تی. پی. كومبا، رئيس آموزش و پرورش استان شرقی سيرالئون در بخشی از سخنان خود گفت: اين استان سال‌ها در انتظار اجرای چنين كارگاه آموزشی مفيدی ويژه مربيان و معلمان معارف اسلامی بوده‌است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهميت اين كارگاه ضمن اظهار خرسندی گفت: كارگاه آموزش معارف اسلامی برای نخستين بار در تاريخ اين شهرستان با حمايت رايزنی فرهنگی ايران برگزار می‌شود و اميدواريم اين نوع كارگاه‌ها چند بار در طول سال برگزار شود.

رئيس آموزش و پرورش استان شرقی سيرالئون در بخشی از سخنان خود برگزاری اين كارگاه را در راستای سياست دولت مبنی بر تغيير نگرش برای توسعه و مطابق با اهداف دينی ملت سيرالئون ارزيابی كرد.

«محمد رضا قزلسفلی» رايزن فرهنگی ايران در سيرالئون نيز ضمن تشكر از وزارت آموزش، علوم، تكنولوژی و جوانان اين كشور به دليل همكاری در برگزاری اين كارگاه آموزشی در بخشی از سخنان خود با بيان اينكه آموزش صحيح كليد موفقيت و توسعه هر ملت است گفت: بهترين نوع آموزش، آموزش توأم با دين، اخلاق و حكمت است؛ اين نوع آموزش جهان را از عقب ماندگی، تجاوز و ظلم نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اينكه آموزش توأم با دين و اخلاق انسان ساز، تمدن آفرين و نتيجه‌بخش است، گفت: رايزنی فرهنگی ايران در زمينه انتقال تجربيات آموزشی و فرهنگی آماده همكاری با وزارت آموزش، علوم و تكنولوژی سيرالئون است.

رايزن فرهنگی ايران در بخشی از سخنان خود با اشاره به اينكه علم ابزار توسعه است نه هدف تصريح كرد: اگر علم با حكمت همراه نباشد به فساد ، تبعيض و ظلم منجر خواهد شد زيرا حكمت با مفاسد سازگار نيست؛ از جمله مشكلات عصر حاضر اين است كه اكثر دانشمندان از حكمت بی‌بهره هستند و فجايعی كه در عراق، افغانستان، فلسطين و لبنان رخ می‌دهد مصاديق و نمونه‌هايی از علم بدون حكمت است.

وی با اشاره به شعار دولت سيرالئون مبنی بر تغيير نگرش برای توسعه گفت: اسلام دين پويا و تحول بوده و همواره از مسلمانان می‌خواهد تا در جامعه فعال و متحرك باشند زيرا روح اسلام تحول زا و تمدن آفرين است.

وی با ترجمه آياتی از كلام الله مجيد در ادامه سخنان خود گفت: خداوند متعال سرنوشت ملتی را تغيير نمی‌دهد مگر اينكه خود آن ملت به تغيير سرنوشت خود اقدام كنند زيرا بهبودی، توسعه و پيشرفت در هر جامعه‌ای از داخل شروع می‌شود؛ ملت‌هايی كه منتظر توسعه از خارج هستند هيچ‌وقت روی پيشرفت را نخواهند ديد.

رايزن فرهنگی ايران در پايان سخنان خود با بيان اينكه ملت ايران به‌ويژه فرهنگيان با ايمان راسخ به آموزش‌های اسلامی و با رهبری امام خمينی (ره) و حضرت آيت الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) تحولی اساسی در جامعه ايجاد كرده‌اند و به موفقيت‌های بزرگی دست يافته‌اند.

هارون بانگورا، معاون مدير كل معارف اسلامی و زبان عربی وزارت آموزش ، علوم، تكنولوژی و جوانان سيرالئون در بخشی از سخنان خود گفت: تقويت و به روز كردن شيوه‌های جديد تدريس علوم اسلامی و زبان عربی در مدارس و ترفيع سطح علمی مربيان و معلمان نقش مهمی در توسعه كشور دارد.

اساتيد كارگاه آموزشی‌ معارف اسلامی و موضوعات مطرح شده در اين كارگاه

عبدالرحمان جالو، دانش آموخته دانشكده اسلامی فريتاون استاد دروس اصول و فروع دين، فقه، حديث، تفسير قرآن، شيوه‌های تدريس و روش انتقال مطالب به دانش آموزان

احمد حسن بانگورا از اساتيد وزارت علوم و تكنولوژی سيرالئون استاد قواعد عربی، علم تجويد، ترتيل، قرائت و حفظ سوره‌ها و آياتی متناسب با سطح دانش آموزان

احمد كامارا، استاد كلاس آموزشی«امام شناسی و جايگاه ائمه اطهار (ع) در قرآن مجيد و اسلام» با اشاره به احاديثی از جمله حديث تقلين بطور مستدل و مستند

ابراهيم سی سه، امام مسجد «توحيد» فريتاون استاد درس دين و سياست با اشاره به جزئيات نظام جمهوری اسلامی ايران به عنوان الگوی ، نمونه و مردمی

«محمد رضا قزلسفلی» رايزن فرهنگی ايران مدرس درس معارف اسلامی با عناوين روش‌های شناخت دين، منابع اصيل دين، ضرورت وجود امامت بعد از خاتميت انيياء، تعريف اصطلاحات دينی از جمله اسلام، دين، مذهب، ايمان، تقوا، اخلاص، عبادت، نماز، روزه و حج و همچنين شيوه‌های جديد آموزش‌های دينی، شناخت قرآن مجيد با مراجعه به منابع اصيل و ناب به عنوان زير بنای اسلام و كامل‌ترين و جامع‌ترين منبع حل مشكلات همه جانبه انسان، مختصری از تاريخ اسلام، ابعاد اجتماعی و سياسی زندگانی پيامبر اكرم(ص) و اهل البيت (ع) به عنوان الگويی برای سعادت بشريت، جايگاه اصولی اهل البيت (ع) در اسلام ، جايگاه علم در اسلام، ضرورت به روز بودن دانش معلمان ، مستضعفان و انتظار به ظهور فرج، جايگاه پيامبران و عقل در راهنمايی و احكام به پيوسته و تفكيك ناپذير اسلام

كتاب شناخت اسلام اثر بهشتی و شهيد باهنر و همچنين آثار محسن قرائتی از جمله منابع آموزشی اين كارگاه بودند. .

شركت كنندگان در كارگاه آموزشی معارف اسلامی بعد از ظهر يكشنبه دوازده مهر‌ماه، با صدور قطعنامه‌ای ضمن تشكر از رايزنی فرهنگی، با محكوم ‌كردن توطئه‌های دشمنان اسلام و مسلمانان در ايجاد تفرقه و ممانعت از پيشرفت كشورهای اسلامی به‌ويژه ايران از مواضع كشورمان درباره انرژی هسته‌ای حمايت كردند و پيشرفت جمهوری اسلامی ايران را متعلق به همه جهان اسلام دانستند. در پايان اين كارگاه به هر يك از شركت كنندگان محصولات فرهنگی از جمله كتاب، مجله و ساير مواد تبليغی اهدا شد.

شهرستان كونو مركز استان شرقی سيرالئون است كه بيش از نود و پنج درصد مردم اين شهرستان و حومه آن مسلمان و پيرو مذهب مالكی هستند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران