سنگال

آيت الله محمدي ري شهري، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در همايش بين المللي حج در کشور سنگال حضور و به ایراد سخن پرداخت. ...




به گزارش اداره ارتباطات خبري بعثه مقام معظم رهبري، سرپرست حجاج جمهوري اسلامي ايران در اين همايش در سخناني با تاکيد بر رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، افزايش انسجام اسلامي، تکيه بر اصول مشترک ملت هاي مسلمان، رفع موانع اصلي اتحاد و حرکت به سوي طرح گفتمان اسلامي واحد و جامع در برخورد با مسائل زمان را گام هاي ضروري براي تحقق اقتدار مسلمانان برشمرد.

آيت الله محمدي ري شهري در اين همايش تصريح کرد: جهان اسلام نيازمند نهضت علمي و حركت به سوي توسعه براي همگامي با پيشرفت‌هاي جهان كنوني ، به‌ويژه در مناطقي است كه از عقب‌ماندگي و فقر رنج مي‌برد و قارة آفريقا از جملة آنهاست .

متن کامل سخنان آيت الله محمدي ري شهري نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی در همایش بین المللی حج در سنگال بدین شرح است:

در آغاز اين همايش لازم مي دانم از رئيس جمهوري آقاي عبدالله وان و دولت و ملت دوست و برادر سنگال سفارت و رايزن فرهنگي حج در داکار و همه مهمانان، فرهيختگان و انديشمندان که از مناطق مختلف رنج سفر را بر خود هموار نموده و در اين همايش شرکت فرموده اند صميمانه تشکر نمايم.

اميدوارم اين گردهمايي ارزشمند علاوه بر برکاتي که در زمينه هرچه بهتر برگزار شدن حج و استفاده از منافع آن براي کشورهاي اسلامي دارد، زمينه ساز گسترش روابط همه جانبه ميان کشورهاي اسلامي خصوصا کشورهاي منطقه و جمهوري اسلامي ايران گردد.

فريضه حج يكي از نشانه‌هاي بارز و بلند وحدت مسلمانان و كنگره‌اي عظيم براي رسيدگي به چالش‌ها و تهديدهاي فراروي جهان اسلام و بررسي فرصت‌ها و راهكارهاي تعاون بر محور نيكي و تقوا و اعلام برائت از مشركان است . لذا از خداوند متعال مسئلت دارم كه تلاش‌هاي برگزاركنندگان اين محفل با شكوه و شركت‌كنندگان در آن را مبارك گرداند .
اين نشست در شرايطي برگزار مي‌شود كه با توطئه دشمنان در كمين نشسته و كارگزاري بعضي ناآگاهان يا خودباختگان و تحريك مشتي خودفروخته ، فتنه‌اي در جهان اسلام پديد آمده است و بذر كينه و نفاق و تفرقه و آشوب پي در پي در ميان امت پاشيده مي شود .
از اين رو ايران و رهبري و مراجع ديني ، فكري و سياسي آن همواره بر ضرورت تحقق وحدت امت تأكيد داشته، رجال انديشه و علم و سياست جهان اسلام را به تدوين منشور وحدت اسلامي فرا خوانده‌اند تا گام ديگري در مقاوم سازي امت اسلامي در برابر هجوم استكبار برداشته شود .
آياتي كه در مطلع سخنان خود قرائت كردم ، به پيوند ميان دو مفهوم تقوا و اخوت اشاره دارد و بر تحقق وعدة الهي ، مبني بر دست ‌يافتن انسان‌هاي پرهيزگار به بهشت برين و جاودان تأكيد مي‌كند و جهاني آكنده از آرامش ، صلح ، امنيت و برخورداري از نعمت‌ها و دوري از رنج‌ها و ناملايمات را نويد مي‌دهد .
از ديدگاه قرآن ، تقوا جز با پيروي از صراط مستقيم الهي و اجتناب از تفرقه ، تحقق نمي‌يابد :
( و ان هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله ذلكم و صاكم به لعلكم تتقون )
" و بدانيد اين است راه راست من ، پس از آن پيروي كنيد و از راهها ] ي ديگر [ كه شما را از راه وي پراكنده مي‌سازد ، پيروي مكنيد . اينهاست كه ] خدا [ شما را به آن سفارش كرده است ، باشد كه به تقوا گراييد . "
متأسفانه جهان اسلام در برهة كنوني شاهد واقعيتي تلخ است . استكبار به رهبري آمريكا ، كه در پي تحميل نظامي تك قطبي بر جهان معاصر است و پس از فروپاشي اردوگاه شرق ، تنها مانع تحقق سلطة خود را ، مقاومت اسلامي و نيروهاي پايداري و جنبش بيداري اسلامي مي‌داند كه آن نيز برآمده از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني- رضوان الله تعالي عليه - است ، امروز همة ترفندها را براي سركوب جنبش بيداري و در هم شكستن وحدت امت اسلامي به كار گرفته است و با ناكامي در طرح خاور ميانه بزرگ ، كه به نام اصلاحات سياسي و اجتماعي و گسترش دموكراسي و حقوق بشر طراحي شده است ، فتنه‌هاي فرقه‌اي ، قومي و سياسي و جنگ داخلي را ، چنان كه در فلسطين ، لبنان و عراق شاهديم ، به راه مي‌اندازد ، بلكه مي‌كوشد تا فرايند سياسي و ساختار نهادهاي قانوني را تحت تأثير قرار دهد ، همان گونه كه در لبنان رخ داد و هم‌اكنون با تكيه بر دلارهاي نفتي براي تحقق آن در عراق برنامه‌ريزي مي‌شود .
متأسفانه در درون جوامع اسلامي هم گروهي ، دانسته يا ندانسته ، زمينه ساز يا مجري اين توطئه استكباري شده‌اند و از اين نكته غافل‌اند كه به بيان قرآن ، فرعون زمانه براي تحقق هيمنه و علو و سلطة خود در زمين ، اهل زمين را متفرق مي‌‌كند ؛ گروهي از آنان را به استضعاف مي‌كشاند و بذر دشمني و كينه را در ميان آنان مي‌پراكند . اين افراد گوش خود را بر اين پند الهي بسته‌اند كه دوستي با دشمنان خدا و پيامبرش ، به‌معناي‌ دوري از ايمان است :
( لا تجد قوماً يؤمنون بالله و اليوم الآخر يوادون من حاد الله و رسوله )
" قومي‌را‌ نيابي‌كه‌به ‌خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند و كساني را‌كه‌با خدا و‌رسولش مخالفت كرده‌اند ، دوست بدارند . "
اسف‌بارتر اين كه اگر روزگاري تعدد و اختلاف آرا تنها در مباحثات فكري ، فقهي و علمي ؛ آن هم فقط در حوزه عالمان و متخصصان منحصر بود يا حداكثر در چارچوب مجادلات حاكمان و صاحبان قدرت و منافع سياسي و اقتصادي باقي مي‌ماند ، امروزه افراد و جريان‌هايي مي‌كوشند تا با طرح مسايل اختلاف انگيز در سطح رسانه‌ها ، شبكه‌هاي ماهواره‌اي ، سايت‌هاي اينترنتي و محافل عمومي ، فتنه را در ميان آحاد امت و جوامع اسلامي ترويج كنند و با استفاده از احساسات و عواطف آنان ، زمينه‌هاي درگيري و نزاع و برادركشي را به وجود آورند كه متأسفانه در مواردي نيز بدين كار موفق شده‌اند .
يكي از پيامدهاي خطرناك و زيانبار اين روند ، واداشتن طرف مقابل به پاسخ گويي و كشاندن وي به معركة درگيري و درافتادن در دامي است كه دشمنان تدارك ديده‌اند و چه بسيار هزينه‌ها و نيروهاي انساني ، مادي و معنوي كه در اين روند هدر مي‌رود و از چرخة رشد و توسعه و تعالي ملت‎‌ها خارج مي‌شود . علاوه بر اين كه سرگرم شدن به اختلافات و غفلت از دشمن ، زمينه را براي نفوذ او و غارت ثروت ملت‌ها فراهم مي‌كند و اين خسراني دوچندان است .
اين در حالي است كه رهبران خيرخواه همواره بر مشتركات و تحريك نكردن عواطف ، تأكيد مي‌كنند . مقام معظم رهبري ، حضرت آيت الله خامنه‌اي ، در رهنمودهاي خود به كارگزاران حج فرمودند :
 براي افزايش انسجام اسلامي بايد بر اصول مشترك ملت‌هاي مسلمان تكيه كنيم .
 كج فهمي ، توجيهات غلط ، سوء تفاهم و بي‌اطلاعي از مباني صحيح تفكرات يكديگر ، از موانع اصلي اتحاد است .
 تحريك عواطف مذهبي و فراهم كردن زمينه اختلاف ،
گناه است و كساني كه اين كار را انجام دهند در واقع به برآورده شدن هدف سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا و رژيم صهيونيستي كمك كرده‌اند و در پيشگاه الهي به شدت مؤاخذه خواهند شد .
در اينجا از حديث مكرر اهميت وحدت مي‌گذرم و از ميان عوامل وحدت‌آفرين ، به مواردي كه توجه به آنها ضروري‌تر است ،
اشاره مي‌كنم :
بي‌گمان ، پس از توحيد و اطاعت از پيامبر، اهل بيت عليه السلام الگوي برتر و جلوة استمرار خط پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و از عوامل مهم وحدت اسلامي هستند . هم از اين روست كه شاهد تلاش‌هايي در راستاي حمله به اين دژ استوار وحدت امت و تخريب آن هستيم .
بايد گفت كه امامان اهل بيت عليهم السلام و پيروان آنان ، در طول تاريخ ، حتي يك بار آغازگر هيچ جنگ و نزاع و اختلافي در درون امت نبوده‌اند و همواره در برابر ناملايمات
دَم فرو بسته‌اند .
امروز نيز با پيروي از آموزه‌هاي مكتب اهل بيت(ع) بالاترين جلوه‌هاي مقاومت دليرانه عليه پليدترين دشمن ، كه همان دشمن صهيونيستي است ، در جنوب لبنان رقم زده شد و نيروهاي مقاومت اسلامي ، به رهبري حزب الله ، با الهام از امامان اهل بيت رسول خدا (ص) اگر چه از درون زخم ديدند ، اما هرگز سلاح خود را از رويارويي با دشمن به سوي نيروهاي داخلي منحرف نساختند تا جلوه‌اي درخشان از وحدت را محقق سازند .
عامل ديگر براي تحقق وحدت ، مقاومت در برابر دشمن است . مقاومت ، هر چند با سختي‌ها و ناملايمات همراه باشد ، اما كمترين دستاورد آن دشمن‌شناسي و به‌كارگيري همة توان عليه او ، به جاي پرداختن به اختلافات داخلي است . هم از اين روست كه امروزه استكبار جهاني مي‌كوشد تا دژ مقاومت و ممانعت را در افغانستان و عراق و لبنان و فلسطين و هر جايي كه صداي استقلال خواهي برمي‌خيزد ، در هم شكند .
بايد تأكيد كنم كه علاوه بر تمسك به اصول ثابت دين و اعمال عبادي آن ، تشخيص چالش‌ها و تهديدات و پيش‌بيني راهكارهاي رويارويي با آنها و تحقق وحدت ، اموري ضروري است .
حركت به سوي طرح گفتمان اسلامي واحد و جامع در برخورد با مسائل زمان ،‌ گام ضروري ديگري براي تحقق وحدت اسلامي است ؛ وحدتي كه مظهر اقتدار مسلمانان است و فرصتي به دست مي‌دهد تا ديدگاه‌هاي اسلامي با شيوه‌اي علمي تدوين شود و راه براي تحقق رشد علمي و توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جهان اسلام و بالندگي و شكوفايي جوامع اسلامي و استعدادهاي درخشان نهفته در آن هموار شود .
در اين روند ، تأكيد بر بيداري اسلامي ، تلاش براي تقريب و از بين بردن عوامل تفرقه ، به‌كارگيري همة ظرفيت‌هاي علمي ، پژوهشي و تبليغي‌،ترويج فرهنگ مقاومت و دفاع از جهان اسلام ، گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و انجام مطالعات و پژوهش‌هاي بنيادين از مهم‌ترين وظايف كنوني است .
جهان اسلام نيازمند نهضت علمي و حركت به سوي توسعه براي همگامي با پيشرفت‌هاي جهان كنوني ، به‌ويژه در مناطقي است كه از عقب‌ماندگي و فقر رنج مي‌برد و قارة آفريقا از جملة آنهاست .
توسعه نيافتگي اقتصادي ، گسترش فقر و گرسنگي در برخي مناطق قاره ، وابستگي اقتصادي و سياسي كه از جمله پيامدهاي دوران استعمار است ، علاوه بر شيوع برخي بيماري‌ها و از جمله خطرناك‌ترين آنها يعني ايدز و اخيراً آنفلوانزاي خوكي ، در كنار درگيري‌ها و نزاع‌هاي محلي و قبيله‌اي ، آن گونه كه مناطق درگير جنوب سودان و سومالي شاهد آن است ، همه نشانگر محنت‌هايي است كه امت اسلامي در اين قاره از آن رنج مي‌برد .
همچنين تلاش‌هاي جاري براي ترويج انديشه‌هاي سكولار از
يك سو و گرايش به تكفير از سوي ديگر را به ويژه در مناطقي از مغرب عربي بايد افزود .
تنها راه رويارويي با اين چالش‌ها بازگشت به اسلام اصيل است كه در قرن‌هاي گذشته اين قاره را از بت‌پرستي و عقب‌ماندگي نجات داد و استعمارگران كوشيدند تا آن را دوباره به دوران گمراهي و تاريكي - از نوعي جديد - بازگردانند .
اميدوارم فرهيختگان حاضر در اين محفل نوراني ، با بهره‌گيري از معنويت حج - كه در آستانه موسم انجام مناسك آن هستيم - همة تلاش خود را در راستاي تحقق اين اهداف بزرگ به‌كار گيرند . ان شاءالله .

در پايان ضمن تشکر مجدد پيشنهاد مي شود اين گردهمايي ارزشمند همه ساله با توافق اکثر شرکت کنندگان با موضوعي مشخص در يکي از کشورهاي منطقه برگزار شود تا با همفکري و تبادل ايده ها و تجربيات بتوانيم گامهايي موثر در حل مشکلات اجرايي و ارتقاء سطح معلومات حجاج و اطلاع رساني و توجيه آنان و بهره برداري هرچه بيشتر از منافع معنوي و مادي و فرهنگي حج برداريم و حج را کانون وحدت امت اسلامي و جايگاهي براي به نمايش گذاشتن اقتدار و عظمت امت اسلامي و کانوني براي تحول روحي و اخلاقي مسلمانان قرار دهيم.



صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران