زيمبابوه

خبرگزاري فارس- به گفته سخنگوي رئيس جمهور زيمبابوه استعمار انگليس در اين كشور سال ۱۹۸۰ تمام شد، اما كشاورزان انگليسي تا سال ۲۰۰۰ در آنجا حضور داشتند، ۴ هزار كشاورز انگليسي اين زمين‌ها را در اختيار خود گرفته بودند كه به خاطر ملي كردن اين زمين‌ها موگابه را نمي‌بخشند.


"جورج چارامبا" سخنگوي رئيس جمهور و مسئول امور رسانه‌هاي گروهي و تبليغات زيمبابوه در ديدار از خبرگزاري فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، به سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي رابرت موگابه رئيس جمهور اين كشور كه منجر به قطع دست چپاولگران غربي بخصوص انگليس شد، تحريم‌هاي در پيش گرفته شده از سوي غرب و نيز امكانات و منابع اين كشور اشاره كرد كه مشروح اين گفت‌وگو به صورت پرسش و پاسخ از نظر خوانندگان مي‌گذرد.

فارس: زيمبابوه پس از روي كار آمدن موگابه و در پيش گرفتن سياست‌هاي ضد غربي تحت چه تحريم‌هايي قرار گرفته است؟
چارامبا: ۲ نوع تحريم عليه كشورمان وجود دارد؛ يكي از طرف اتحاديه اروپا و ديگري آمريكا.
تحريم‌هاي آمريكا تحت عنوان بازسازي اقتصادي و دموكراسي اعمال شده و مربوط به شبكه سازي اجتماعي در زيمبابوه و فشارهاي اقتصادي عليه كشورمان مي‌شود.

نامي كه آمريكا با آن تحريم‌هاي خود را عليه زيمبابوه اعمال مي‌كند و كشورمان را تحت فشار قرار مي‌دهد، خنده‌دار است. اين تحريم‌ها باعث فشار به ملت زيمبابوه مي‌شود در حاليكه ادعا مي‌كنند باعث ‌رفاه حال مردم ما مي‌شود و اين حربه‌اي است كه آمريكا استفاده مي‌كند. در موضوع روابط بين‌الملل اين تحريم‌ها آثار مخربي بر مردم زيمبابوه دارد.

* تحريم‌هاي آمريكا تنها جنبه "سمبليك" دارد

تحت اين قانون مؤسسات بين‌المللي از هرگونه كمك اقتصادي به زيمبابوه منع شده‌اند. زيمبابوه عضو بانك جهاني است، با اين حال آمريكا مانع كمك به زيمبابوه از سوي اين سازمان مي‌شود. اين قانون باعث شده تا شركت‌هاي آمريكايي نتوانند در زيمبابوه سرمايه‌گذاري كنند.

البته از لحاظ تاريخي آمريكايي‌ها نقش بزرگي در سرمايه‌گذاري در آفريقا نداشته‌اند و سرمايه‌گذاران بزرگتر غالباً از شرق مي‌آيند و بر همين مبنا اين تحريم‌ها بيش از آنكه ما را تحت فشار قرار دهد، مانند نمايش است كه اثر چنداني ندارد اما تبليغات زيادي روي آن صورت مي‌گيرد.

نوع ديگر تحريم‌ها ممانعت از روابط شركت‌هاي زيمبابوه‌اي با شركت‌هاي بين‌المللي است و شركت‌هايي كه تحت نام زيمبابوه فعاليت مي‌كنند، نمي‌توانند با شركت‌هاي چند مليتي بين‌المللي همكاري داشته باشند چراكه منابع مالي آنها توسط آمريكا بلوكه مي‌شود.

* افزايش مصنوعي ريسك سرمايه گذاري در زيمبابوه از سوي غرب

بخش ديگر اين تحريم‌ها هدف قرار دادن خود زيمبابوه است.
از طريق رسانه‌هاي آمريكا ادعا مي‌شود كه ريسك سرمايه‌گذاري در زيمبابوه بالاست، اين كشور مكان ناامني براي توريست‌ها است كه به اين صورت سيستم توريسم ما را مورد هدف قرار مي‌دهند و جايگاه ما در نظام بين‌المللي را تضعيف مي‌كنند. كاري كه با آبشارهاي ويكتوريا كردند از نمونه‌هاي آن است.

بخش ديگر تحريم‌ها مربوط به برخورد با مقامات كشورمان و محدود كردن آنهاست كه در اين مورد ما با ايران مشتركيم. به همين دليل رئيس جمهوري زيمبابوه به آمريكا و اروپا سفر نمي‌كند و من نيز يكي از آن افراد هستيم.

* چرخش سياست خارجي زيمبابوه به سوي ايران، روسيه و چين

تحريم‌هاي اروپا به صورت مدون نيست اما به همين شدت به اقتصاد ما فشار مي‌آورد.

سرمايه‌هاي اروپايي به زيمبابوه وارد نمي‌شود و ما نمي‌توانيم قطعات يدكي صنايع را از اروپا تهيه كنيم. زيمبابوه ۹۰ سال مستعمره انگليس بوده، به همين دليل ساختار صنعتي ما كاملاً اروپايي است.
امروز به تكنولوژي‌هاي جديدي نياز داريم و به همين دليل رئيس جمهور ما نگاه به شرق را در پيش گرفته است. از همين رو زيمبابوه به غرب پشت كرده و نگاهش به ايران، روسيه، هند و چين است. سفر ما به اين كشورها جهت‌گيري سياسي زيمبابوه را نشان مي‌دهد.

تحريم‌هاي اروپايي علاوه بر اينكه بر افراد و تجهيزات دفاعي زيمبابوه اعمال شده، صنعت توريسم ما را نيز هدف قرار داده است.

آخرين اقدام آنها اين بود كه اجازه ندادند زيمبابوه الماس‌هاي خود را به كشورهاي دنيا صادر كند. اگرچه زيمبابوه عضو سازمان "كيمبلي"(كشورهاي صادر كننده الماس) است با وجود اين مانع صدور الماس‌هاي ما شدند و همه اين‌ها بايد مداخله سياسي را اضافه كرد.

غربي‌ها از احزاب مخالف سياسي در زيمبابوه حمايت مي‌كنند، NGO هاي دروغين تشكيل مي‌دهند و گزارش‌هايي را عليه ما منتشر مي‌كنند كه اوضاع كشور را نامساعد و پرهرج و مرج نشان دهند.

فارس: شركت‌هاي خارجي در كدام بخش از زيمبابوه فعالند؟
چارامبا: به صورت سنتي سرمايه‌گذاران از گذشته حضور داشتند و سرمايه گذاران غربي جديد در كشورمان حضور پيدا نمي‌كنند، اما عليرغم تحريم، سرمايه‌گذاري‌هايي را از شرق و خاورميانه شاهد هستيم كه ايران در زمينه‌ نساجي، تراكتورسازي و كشاورزي فعال است.
زيمبابوه عمده توليدكننده پلوتونيم در دنيا است و ۳۰ درصد از الماس دنيا را در اختيار دارد. ما طلا، مس، آهن، منگنز و بسياري از چيزها را داريم و راحت‌تر است كه بگويم چه نداريم.

* نياگارا در مقابل آبشارهاي زيمبابوه "بچه" است
* پنج حيوان بزرگ دنيا در زيمبابوه زندگي مي‌كنند

فارس: وضعيت توريسم زيمبابوه چگونه است؟
چارامبا:‌ توريسم سومين منبع درآمد زيمبابوه است كه به دليل رشد روز افزون توريسم، اين صنعت به دومين منبع درآمد ما تبديل خواهد شد. با اين حال بيشترين درآمد ما مربوط به منابع طبيعي است.
بيشترين توريست‌ها از نظر تعداد چين را شامل مي‌شوند، اما از آمريكا، انگليس، آفريقا و ساير كشورها نيز توريست داريم.

پنج حيوان بزرگ دنيا يعني زرافه، فيل، اسب آبي، شير و بوفالو در زيمبابوه زندگي مي‌كنند كه اين موضوع از جاذبه‌هاي گردشگري كشورمان است.
ما بزرگترين آبشارهاي دنيا را نيز داريم كه نياگارا در مقابل آنها بچه است. بناهاي تاريخي داريم كه نشانگر تمدن باستاني زيمبابوه است.
طي سفري كه به مالزي داشتيم و مشاهده كردم كه جمعيت زيادي از ايرانيان آنجا هستند كه رفته بودند تا منابع طبيعي آنجا را ببينند؛ آرزو كردم كاش اين جمعيت در زيمبابوه حضور داشت.

* غرب هيچگاه موگابه را نمي‌بخشد

فارس: غرب حملات زيادي را متوجه موگابه كرده و مي‌كند. دليل اين موضوع چيست؟
چارامبا: موگابه كسي است كه در برابر غرب ايستاد و ۱۱ سال زنداني كشيد. غرب هيچگاه موگابه را نمي‌بخشد چرا كه آنها را شكست داد. موگابه زمين‌هاي مردم زيمبابوه را از انگليسي‌ها گرفت. كشاورزان انگليسي ۱۳ ميليون هكتار از بهترين زمين‌هاي زيمبابوه را گرفته بودند و موگابه آنها را به مردم داد.

استعمار سال ۱۹۸۰ تمام شد، اما كشاورزان انگليسي تا سال ۲۰۰۰ در آنجا حضور داشتند. ۴ هزار كشاورز انگليسي اين زمين‌ها را در اختيار خود گرفته بودند كه به خاطر ملي كردن اين زمين‌ها موگابه را نمي‌بخشند. رئيس جمهور و دولت، قدرت بخشيدن به مردم محلي در زمينه اقتصادي را مطرح كردند. موگابه معتقد است كه مردم زيمبابوه نبايد تنها كارگران اين كشور باشند، بلكه بايد راهبران اقتصادي آن باشند.

برخي زمين‌داران انگليسي پس از اين موضوع زيمبابوه را ترك كرده و برخي به سراغ حوزه‌هاي ديگر اقتصادي زيمبابوه رفتند. انگليس بيشترين سرمايه‌گذاري را در زيمبابوه داشته و به همين دليل آنها از دولت آقاي موگابه بسيار خشمگين هستند.
البته ۱۰ درصد از جمعيت زيمبابوه را انگليسي‌ها تشكيل مي‌دهند.

در حوزه سياست خارجي نيز رئيس جمهورمان مستقل و ضد غربي عمل مي‌كند، براي همين است كه به راحتي از ايران در بحث انرژي هسته‌اي دفاع مي‌كند. به همين دلايل غرب از رئيس جمهورمان چندان خوشش نمي‌آيد.

* موگابه گفت: قصر ادعايي متعلق به من را بفروشيد و به فقراي انگليسي بدهيد

موگابه جز خانه‌اي روستايي هيچ ملك ديگري ندارد و خانه‌اي نيز كه در آن ساكن است از سوي حزبش برايش خريداري شده. يكبار انگليس ادعا كرد موگابه يك قصر در اسكاتلند دارد. موگابه در پاسخ به اين فضاسازي گفت آن خانه را بفروشيد و بدهيد به فقراي انگليس. آنها يك قصر عربي را كه نمي‌دانيم در كجا واقع شده به عنوان خانه موگابه نشان مي‌دهند.

* ايران فعل "خواستن" را بخوبي صرف كرد

فارس: افق روابط ايران و زيمبابوه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
چارامبا: اين روابط بسيار بسيار خوب است و من خوشحالم كه توانستم يك آجر به اين بناي عظيم اضافه كنم. پس از اين سفري كه به ايران داشتيم، مطمئن شدم كه به تكنولوژي غربي، ديگر نياز نداريم. ما به مركز فناوري تكنولوژي رياست جمهوري رفتيم و آنجا ديدم چه معجزه‌هايي پديد مي‌آيد، زمانيكه ملتي بخواهد.
يكي از موضوعات مهم، تكنولوژي نانو است كه غربي‌ها به ايران ندادند اما ايران خود آن را گسترش داد. زمانيكه تحريم‌ها عليه ايران اعمال شد، اين كشور دلسرد نشد و به تلاش خود ادامه داد كه اين موضوع جاي تحسين دارد.

* نخست وزير زيمبابوه از حزبي برخاسته بود كه توسط غرب شكل گرفت

فارس: در سفر رئيس جمهور كشورمان به زيمبابوه، تحركاتي از سوي نخست‌وزير اين كشور عليه ايران صورت گرفت. ارزيابي شما از اين موضوع چيست؟
چارامبا: ما از احمدي‌نژاد دعوت كرديم تا يك نمايشگاه بين‌المللي را افتتاح كند. آن دعوتنامه از رئيس جمهور زيمبابوه به رئيس جمهور ايران ارسال سده بود. وقتي ۲ رئيس جمهور ملاقات كنند، نخست‌وزير اهميتي ندارد. نخست‌‌وزير از حزبي برخاسته بود كه از سوي غرب ايجاد شده بود تا با موگابه مخالفت كند و برنامه‌هاي غرب را پياده كند.

فارس: نخست وزير در زيمبابوه چه ميزان قدرت دارد؟
چارامبا: قدرت اصلي دست رئيس جمهور است كه رئيس دولت مي‌باشد و نخست وزير از قدرت چنداني برخوردار نيست.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران