روزنامه دیولت آلمان، در گزارش خود ادعا می کند که احتمال دارد محموله گم شده کشتیای که در سال ۲۰۰۳ در مالزی بارگیری شد، به دست جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.
رسانه های غربی در تازه ترین دور اتهام زنی خود به تهران مدعی دستیابی ایران به یک کشتی حامل سانتریفیوژهای لیبی شدند.
به گزارش ایران دیپلماتیک، روزنامه دی ولت آلمان گزارش داد که در سال ۲۰۰۳ یک کشتی حامل سانتریفوژ برای لیبی گم شده و احتمالا به دست ایران افتاده است. خبر گم شدن محموله کشتی حامل قطعات سانتریفوژ که اواسط سال ۲۰۰۳ میلادی از مالزی روانه لیبی شده بود، پس از 8 سال، برای نخستینبار در روزنامه دی ولت آلمان منتشر میشود. بهگزارش دی ولت، این کشتی پس از بارگیری در مالزی قرار بود از طریق دوبی به لیبی برود، اما محموله آن هرگز به لیبی نرسید.
این روزنامه آلمانی نوشت: محموله کشتی را قطعات تفکیک شده سانتریفوژهای مورد نیاز برای غنیسازی اورانیوم، فولادهای آبدیده و ابزارهای دقیق برای ساخت سانتریفوژها تشکیل میداد.قذافی این قطعات را سفارش داده و بهای آنها را نیز پرداخته بود. محموله کشتی گمشده، بخشی از قرارداد تحویل ۱۰ هزار سانتریفوژ را تشکیل میداد که معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، برای دستیابی به انرژی اتمی سفارش داده بود.
این روزنامه آلمانی عبدالقدیر خان، پدر بمب اتمی پاکستان، را سفارشدهنده قطعاتمعرفی کرده و نوشت: شرکتی در مالزی از سوی عبدالقدیرخان ماموریت یافته بود که اجزای سانتریفوژها را در سراسر جهان بخرد و ارسال آنها به لیبی را هماهنگ کند.
بنا بر ادعای این روزنامه، ظاهرا این نخستین بار نبوده که محموله یک کشتی که قرار بوده به مراکز اتمی لیبی برسد، گم شده است. دی ولت مینویسد: در آستانه سال ۲۰۰۰ میلادی نیز یک کشتی قرار بود محمولهای را که در پاکستان بارگیری شده بود، از طریق دوبی به لیبی برساند. اما هفت عدد از ۹ سانتریفوژ نوع پی ۲ که در آن بود گم شد.
معمر قذافی در سالهائی که برای توسعه فنآوری هستهای تلاش میکرد در خارطوم، پایتخت سودان، انبار بزرگی اجاره کرده بود و قطعاتی را که میتوانست هم در بخش نظامی و هم در بخش غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد، در آن نگهداری میکرد. برپایه گزارش دیولت، این انبار هنگامی که آژانس بینالمللی انرژی اتمی به وجود آن پیبرد، به سرعت خالی شد. هنوز هیچکس نمیداند که موجودی این انبار، که قطعات کلاهکهای هستهای نیز در میان آنها بود، چه شده است. آژانس بینالمللی انرژی هستهای در بازرسیهای طولانی خود اثری از این قطعات در خود لیبی نیافت.
روزنامه دیولت آلمان، در گزارش خود ادعا می کند که احتمال دارد محموله گم شده کشتیای که در سال ۲۰۰۳ در مالزی بارگیری شد، به دست جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.