بنين

Open in new window
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به بن‌بستي كه غرب اکنون در ليبي با آن مواجه شده، گفت: الآن به اين نتيجه رسيده‌اند راهي كه در پيش گرفته‌اند، درست نبوده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان امروز (شنبه) پس از ديدار و گفت‌‌وگو با "نصيرو باكو آري فرا " همتاي بنيني خود در نشست مطبوعاتي مشترك به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* اميدواري صالحي نسبت به آزادي دو تبعه آمريكايي

وي در پاسخ به سؤالي درباره اخبار مطرح شده مبني بر آزادي دو تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران در ماه رمضان، با بيان اينكه كارها در اين زمينه به پيش مي‌رود، گفت: اميدواريم محاكمه اين دو تبعه به گونه‌اي پيش برود كه منجر به نتيجه‌اي شود كه نهايتاً آزادي آنها را به همراه داشته باشد.

صالحي ضمن قدرداني از قوه قضاييه كه با عدل و انصاف اين موضوع را پيگيري مي‌كند، گفت: وزارت خارجه در ارتباط با قوه قضاييه است و ان‌شاءالله در زمان مقرر عزيزان در قوه قضاييه در اين زمينه اطلاع رساني خواهند كرد.

* پيگير آزادي اتباع ايراني زنداني در آمريكا

آزادي اتباع ايراني زنداني در آمريكا از جمله شهرزاد ميرقلي‌خان سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و صالحي در اين باره اظهار داشت: اين موضوع در دست پيگيري است و ما از كانال‌هاي مختلف اين موضوع را پيگيري كرديم و خانواده شهرزاد ميرقلي‌خان راهي آمريكا هستند كه با او ملاقات كنند.

* آنهايي كه به‌دنبال گل‌آلود كردن روابط هستند

اظهارات يك مقام سعودي درباره جزاير سه‌گانه ايراني و متعلق دانستن آن به امارات و نگراني از برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران سؤال خبرنگار فارس از صالحي بود كه وي در اين باره گفت: اين مطالب در مقاله‌اي در يك روزنامه منتشر شد و قرار نيست ما به مقالات روزنامه پاسخ بدهيم و اينها ارزش پاسخگويي ندارد.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: با توجه به اينكه دو كشور ايران و عربستان دو كشور مهم در منطقه هستند و علاقه‌مند توسعه روابط مي‌باشند، عده‌اي سعي مي‌كنند آب را گل‌آلود و با نوشتن مقالات و اظهارنظراتي كه رسمي نيست و مشخص نيست از كجا گرفته شده، چنين مطالبي را عرضه كنند.

وي با بيان اينكه: "متأسفانه رسانه‌هاي ما اين مطالب را بازتاب وسيعي مي‌دهند به گونه‌اي كه گويي واقعاً يك مسئول سعودي چنين موضع‌گيري‌اي را اتخاذ كرده است "، گفت: هر زمان موضع‌گيري رسمي بود پاسخ رسمي داده مي‌شود. خواهشم از رسانه‌ها اين است كه به آرام سازي فضاي رسانه‌اي كمك كرده و به گونه‌اي عمل كنند كه مشكلي بر مشكلات موجود نيفزايد. اين مقاله از اساس قابل توجه و عنايت نيست.

* استفاده ابزاري از حقوق بشر راه به جايي نمي‌برد

خبرنگار فارس با اشاره به درخواست احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل براي حضور در ايران و اظهارات وي مبني بر اينكه تقاضاي رسمي‌ و برنامه‌هايش را به مقامات ايراني ارسال كرده از صالحي پرسيد: آيا اين درخواست را دريافت كرده‌ايد و پاسخ ايران در اين زمينه چيست؟ كه وي اظهار داشت: ما روابط خوبي با شوراي حقوق بشر سازمان ملل و كميسارياي عالي حقوق بشر داريم. متأسفيم از اينكه برخي كشورها از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسي استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه اين بار هم باز آمريكا و برخي كشورهاي غربي از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسي براي اعمال فشار بر ايران استفاده كردند، تصريح كرد: قطعاً اين راه به جايي نخواهد برد.

وزير خارجه با بيان اينكه وضعيت حقوق بشر در ايران در مقايسه با خيلي از كشورهاي جهان وضعيت بسيار خوبي است، اظهار داشت: همگان به اين نكته اذعان دارند و آنهايي كه بايد بدانند، مي‌دانند؛ ولي علت اينكه اظهار نمي‌كنند، به خاطر اختلافات سياسي است كه با هم داريم.

* غرب ايجادكننده تروريسم در جهان

رئيس دستگاه ديپلماسي سياسي كردن مسائلي از قبيل حقوق بشر، فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورها و بحث تروريسم را امري دانست كه عادي شده و افزود: كشورهاي غربي به دليل در اختيار داشتن قدرت رسانه‌اي، ايجاد كننده تروريسم در جهان بودند و فقط پرچم مبارزه با تروريسم را در دست گرفتند. خودشان از سلاح هسته‌اي استفاده كردند و الان پرچم فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي را به دست گرفته‌اند.

وي به زنداني كه در حدود 150 سال پيش در سنگال ايجاد و در آنجا برده‌ها نگهداري و به آمريكا فرستاده مي‌شدند اشاره كرد و گفت: همه با ماهيت امپرياليسم، استعمار و استكبار جهاني آشنا هستند. كشتار در عراق و افغانستان را به راه مي‌اندازند كه در معرض ديد همگان قرار دارد و از سوي ديگر مدعي حقوق بشر هستند. گوانتانامو و ابوغريب را راه مي‌اندازند و از حقوق بشر دم مي‌زنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه اين موارد براي همه روشن و مبرهن است، يادآور شد: ولي به خاطر قدرت رسانه‌اي كه غربي‌ها در دست دارند فضاي لازم را در جهت اميال سياسي خود ايجاد مي‌كنند.

* به همكاري با شوراي حقوق بشر ادامه مي‌دهيم

صالحي بدون تأييد پذيرش حضور احمد شهيد در ايران تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران بار ديگر تأكيد مي‌كند كه روابط خوبي با كميسارياي عالي حقوق بشر و شوراي حقوق بشر سازمان ملل دارد و كما في سابق به همراهي و همكاري خود با آنها ادامه مي‌دهد.

* غرب ادعاهايش را اثبات كند

رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه و در خصوص اظهارات احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه كه توقيف محموله سلاح ايران به مقصد سوريه در تركيه را تأييد كرده، گفت: ايران، تركيه و سوريه اعضاي يك خانواده مهم در منطقه خاورميانه هستند. آقاي داود اوغلو يك ماه پيش تهران بود و ما در رايزني دائم با همتايان در تركيه در ارتباط با تحولات منطقه از جمله سوريه هستيم.

وي با بيان اينكه: "مسائلي كه اين روزها در مطبوعات مي‌شنويد در راستاي سياسي كردن مسئله و ايجاد فضاي شك و ترديد است "، افزود: در اخبار آمده بود كه نيروهايي از ايران و حزب‌الله در سوريه حضور دارند. اين خارج از عدل، انصاف و جوانمردي است كه غربي‌ها چنين مسائلي را رواج مي‌دهند. اگر اين نيروها در سوريه حضور دارند، اثبات كنند.

* بن‌بستي كه غرب در ليبي با آن روبه‌رو شده

صالحي عنوان كرد: متأسفانه غرب در حال حاضر با بن‌بستي روبه‌رو شده است. غرب اكنون در ليبي با بن‌بست روبه‌رو شده و اين كشور را كاملاً ويران كرده است. در صورتي كه قطعنامه شوراي امنيت اين نبود.

وزير خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه كشتار زيادي در ليبي توسط ناتو انجام شده، گفت: الان به اين نتيجه رسيدند كه راهي كه در ارتباط با ليبي در پيش گرفته بودند، راه درستي نبوده است.

* حمايت از تحقق مطالبات مشروع مردمي سياست اصولي ايران

وي با اشاره به مواضع گوناگون غرب در مورد تحولات كشورهاي منطقه، يادآور شد: سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران حمايت از تحقق مطالبات مشروع حركت‌هاي مردمي بوده است. ما اين را بارها اعلام كرديم، اين مطالبات مشروع مردمي در هر جايي كه باشد اعم از سوريه، بحرين، تونس، مصر، يمن و يا هر جاي ديگر.

صالحي ادامه داد: اگر مردم حركت كرده باشند، مردم به مفهوم واقعي كلمه و داراي مطالبات مشروع شهروندي باشند، مثل ساير كشورهاي جهان، از اين مطالبات حمايت و با تحقق اين مطالبات همراهي مي‌كنيم. ولي در جايي كه دخالت‌هاي اجنبي در امور كشوري صورت گيرد و از شرايط پيش‌آمده سوء استفاده كنند ما با آن مخالفت مي‌كنيم.

وزير خارجه گفت: اين دخالت‌ها در هر كشوري باشد از جمله سوريه و ليبي كه بخواهند براي اميال و مقاصد شوم خودشان دخالت و از شرايط موجود سوء استفاده كنند،‌ ما با آن مخالفت مي‌كنيم.

* مشكل خاصي در روابط دوجانبه با عربستان نداريم

رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره روابط ايران و عربستان و اينكه آيا ايران برنامه‌اي براي بهبود روابط با عربستان دارد، اظهار داشت: بارها اعلام كرديم ما از حيث مسائل دوجانبه مشكلي نداريم. ما با عربستان مشكل خاصي در ارتباط با مسائل دوجانبه نداريم. الان دوران فترتي را به اعتبار برداشت‌هاي مختلفي كه دو كشور نسبت به تحولات منطقه دارند، مي‌گذرانيم.

وي گفت: اعلام كرديم كه مي‌توان اين سوء تفاهم‌ها را رفع كرد و فكر مي‌كنم طرف مقابل نيز اين آمادگي و علاقه‌مندي را دارد.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان عربستان را كشوري مهم در منطقه، جهان اسلام و بين كشورهاي عربي خواند و افزود: رايزني بين تهران و رياض در جهت برقراري صلح، ثبات و امنيت در منطقه مفيد و مؤثر است و اميدواريم اين رايزني‌ها به گونه‌اي در آينده انجام شود.

* آينده متعلق به آفريقا

وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به اين سؤال كه: "آيا در دوران وزارت شما گسترش روابط با آفريقا ادامه خواهد داشت؟ "، گفت: رويكرد جمهوري اسلامي ايران گسترش مناسبات و روابط با آفريقاست. آفريقا قاره مهمي است و آينده از آنِ اين قاره است.

وي با بيان اينكه آفريقا هنوز در وضعيتي قرار نگرفته كه از همه پتانسيل‌هايش بتواند استفاده كند، خاطرنشان كرد: ما آفريقا را مهم مي‌دانيم و اميدواريم با توجه به اهميت اين قاره در جامعه بين‌المللي، ما به همان نسبت مناسبات و روابط را با آفريقا گسترش دهيم كه اين چنين نيز خواهيم كرد، البته در برنامه‌اي حساب شده و براساس توانايي‌ها و امكاناتمان خواهد بود كه بتوانيم به وعده‌هايمان وفا كنيم.

* توافق وزراي خارجه ايران و بنين براي گشايش سفارتخا‌نه‌ها

به گزارش خبرنگار فارس، علي‌اكبر صالحي در ابتداي اين نشست خبري ضمن خيرمقدم به وزير خارجه بنين و تبريك انتصاب وي به اين سمت، با اشاره به اول اوت سالگرد استقلال بنين، اين روز را به دولت و مردم اين كشور تبريك گفت.

وزير خارجه كشورمان در ادامه به وضعيت جغرافيايي بنين اشاره كرد و افزود: بنين كشوري با 100 هزار كيلومتر مربع و كشوري كشاورزي است كه 35 درصد مردم اين كشور از طريق كشاورزي ارتزاق مي‌كنند و بخش عمده توليد ناخالص ملي اين كشور را كشاورزي تشكيل مي‌دهد.

صالحي گفت: بنين جايگاه مهمي در قاره آفريقا دارد و با كشورهاي مهمي مثل نيجريه همسايه است و از لحاظ ژئوپوليتيكي و ژئواستراتژيكي داراي اهميت مي‌باشد.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه رويكرد ايران توسعه روابط با قاره آفريقاست و با تعداد قابل توجهي از كشورهاي آفريقايي روابط دوجانبه دارد، خاطرنشان كرد: در جهت تعميق اين روابط به پيش مي‌رويم.

وزير خارجه ادامه داد: يكي از مشكلاتي كه كشورهاي قاره آفريقا با آن روبه‌رو هستند آثار دوران برده‌داري، استعمار و امپرياليسم است كه اجازه نداد اين كشورها بتوانند هويت خود را بازيابند. ايران با توجه به دستاوردهاي چشمگير تكنولوژيكي، صنعتي و علمي خود اين آمادگي را دارد كه به كشورهاي دوست و برادر خود در آفريقا كمك‌هاي لازم را بكند.

وي به تشريح گفت‌وگوهايش با وزير خارجه بنين نيز پرداخت و گفت: امروز چند تفاهمنامه امضا مي‌كنيم از جمله لغو رواديد گذرنامه‌هاي سياسي و خدمت كه تسهيل كننده رفت و آمد مسئولان خواهد بود.

صالحي ادامه داد:‌ وزير خارجه بنين اعلام آمادگي كرد كه سفارت خود را در تهران داير مي‌كنند و ما نيز متقابلا چنين مي‌كنيم. ضمناً توافق شد كميسيون مشترك اقتصادي و فرهنگي ايجاد شود كه از طريق آن بتوانيم تفاهمنامه‌‌ها و توافقنامه‌ها را پيگيري كنيم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران