سودان جنوبی

بررسي روند جدايي جنوب سودان از شمال اين كشور و مشاهده گزارشات و مستندات موجود در اين زمينه آشكار مي سازد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي از آغاز در تجزيه سودان نقشي اساسي داشته و همواره اين منطقه را مسيحي معرفي كرده اند.

ایرنا- سودان كشوري با سابقه طولاني جنگ داخلي است. اين كشور از ديرباز به دو بخش شمال و جنوب تقسيم مي شد. جنگ 21 ساله ميان شمال و جنوب كه هزاران كشته و زخمي بر جاي گذاشت، در سال 2005 بر اساس توافقنامه اي معروف به 'نيواشا'متوقف شد. سوداني ها بر اين اساس توافق كردند كه در خصوص جدايي جنوب از شمال يك رفراندوم بگذارند و اين رفراندوم در ژانويه سال 2011 انجام شد. طبق قانون اين رفراندوم مردم شمال از شركت در آن محروم بودند. سرانجام جنوب سودان با راي 98 درصدي مردم اين بخش از شمال اين كشور جدا شد و به عنوان صد و نودمين كشور جهان از سوي بسياري از كشورها به رسميت شناخته شد. كشور سودان جنوبي با مركزيت شهر 'جوبا' هم اكنون به عنوان عضو اتحاديه آفريقا و اتحاديه عرب نيز شناخته شده است.
رسانه هاي غربي همواره تلاش كرده اند جنوب را مسيحي نشين معرفي كنند. سودان جنوبي 8.5 ميليون جمعيت دارد كه هيچ آمار معتبري اكثريت بودن مسيحيان را تاييد نمي كند. رسانه هاي غربي با جمله 'اكثريت مسيحي يا پيروان ساير اديان قبيله اي' براي توصيف بافت جمعيتي جنوب به مغلطه اي آشكار در جهت مسيحي معرفي كردن آن دست زده اند.

منطقه جنوب سودان منطقه اي حاصلخيز به لحاظ كشاورزي و بسيار غني از منابع نفت و گاز است. بسياري از كارشناسان جدايي جنوب سودان را نتيجه تلاش هاي آمريكا، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي اروپايي مي دانند. برخي شواهد نشان مي دهد كه از آغاز جنگ هاي داخلي در سودان اين كشورها با كمك رساني به جدايي طلبان جنوب اين كشور گام هاي اساسي در جهت تجزيه سودان برداشته اند.

به گزارش 'العالم' محمود محارب، استاد دانشگاه قدس، درباره روابط بين رژيم صهيونيستي و جنوب سودان به تازگي در مقاله اي نوشته است: در زمان تاسيس اسراييل 'ديويد بن گورين' كه نظريه امنيت اسراييل را مطرح و ترسيم كرد به شدت از ظهور 'كمال آتاتورك عربي' كه بتواند عرب ها را در برابر اسراييل يكپارچه كند، هراسان بود. وي در اين مقاله ياد آور شده است بن گورين براي ايجاد ائتلاف با كشورهاي كمربند صحرا عليه كشورهاي اطراف فلسطين تلاش كرد و در دهه 50 و 60 قرن گذشته كشورهاي تركيه، ايران، اتيوپي، سودان و يمن نيز به كشورهاي كمربند امنيتي اسراييل به منظور محاصره اعراب، اضافه شدند.
اسراييل در ميان سال هاي 1954 تا 1958 با حزب 'امت' سودان عليه دشمن مشترك كه همان مصر بود، تماس و گفتگو داشت. اقدام اسراييل در كمك مالي به حزب امت، راي جلوگيري از نفوذ مصر در سودان و رويارويي با احزاب ديگر سوداني بود كه مصر را دشمن تلقي نمي كردند و خواهان وحدت بين دو كشور بودند.
اين روابط اما با روي كار آمدن دولت 'عمر البشير' وارد مرحله ديگري شد، انديشه‌هاي البشير كه با صهيونيست‌ها دشمني داشت، اين رژيم را به برافروختن آتش جنگ در سودان تشويق كرد و با تجهيز 'جان گارانگ' و وعده‌هاي مالي و سياسي مختلف، راه را براي جدايي جنوب از شمال سودان فراهم ساخت. از سوي ديگر شواهدي دال بر كمك 15 ميليون دلاري تل آويو به عنوان حقوق فرماندهان و جنگجويان جنبش جدايي طلبان جنوب سودان وجود دارد كه اين كمك علاوه بر دو برابر شدن حجم سلاح هاي ارسالي از طريق اوگاندا و زئير به سودان مي باشد.
' تسفي رويتر' فرمانده شعبه ارسال اين كمك ها وابسته به وزارت جنگ صهيونيستي در اين مورد گزارشي را تهيه و تقديم مراجع مافوق كرده است. در اين گزارش تمامي جنگ افزارهاي ارسالي نام برده شده است كه از اين ميان مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
6 هزار قبضه تفنگ از انواع كلاشينكف، ام 16، گاليلي و مسلسل هاي يوزي
1000 قبضه مسلسل سبك از انواع ديكرنوف، سمينوف وبراونينگ
600 موشك انداز آر پي جي
50 خمپاره انداز 80 و 120 ميليمتري
40 عراده توپ هاي ضدهوايي(يك و دولول)
تعدادي موشك اندازهاي كاتيوشا و موشك هاي ضد هوايي از نوع 'استريلا'
سرهنگ 'موشه فرجي' يكي از افساران صهيونيستي كه گفته مي شود با رهبران جدايي طلب سودان براي فروش و يا كمك هاي بلا عوض تسليحاتي در ارتباط دايم بوده است، در كتاب خود به ابعاد حضور موساد و ساير عوامل رژيم صهيونيستي اشاره كرده است.
وي درباره حضور موساد در آفريقا به اسنادي در خصوص روابط شخصي كه از آن زمان بين ماموران موساد و رهبران جنبش جنوب سودان برقرار شد اشاره كرده است. رژيم صهيونيستي در چارچوب اين هدف گذاري خود به هريك از ماموران خود ماموريت داد كه در يكي از ابعاد سياسي، نظامي، اطلاعاتي روابط خود را با رهبران جنبش گسترش دهند.
در اين خصوص مجله تخصصي نظامي و عبري زبان 'معرخوت' در گزارشي تاكيد كرد، كمك هاي رژيم صهيونيستي به گارانگ طي اين مدت از مرز 500 ميليون دلار گذشت و گرچه اين كمك ها از سوي رژيم صهيونيستي بوده اما بخش هاي عمده اين هزينه از جيب آمريكا تامين شد.
يادآوري سخنان باراك اوباما رييس جمهور آمريكا پس از انجام رفراندوم در جنوب سودان و استقلال اين بخش از شمال سودان خالي از لطف نيست. وي در سخناني كه در آن زمان در خبرگزاري آلمان منتشر شد، گفت: روند صلح‌آميز برگزاري اين همه‌پرسي و ازدحام جمعيت رأي دهندگان همگي نشان‌دهنده تصميم مردم و رهبران جنوب سودان براي ساختن آينده‌اي بهتر است. اوباما افزود: ناظران مستقل و غيروابسته حاضر در اين همه‌پرسي به شدت به ميزان اعتبار اين رفراندوم اميد دارند.
اين در حاليست كه 'پرينستون ليمان ' مذاكره كننده ارشد آمريكا در امور سودان نيز در آن زمان به دولت خارطوم وعده داد كه به شرط تاييد نتيجه همه‌پرسي، واشنگتن نام سودان را از ليست كشورهايي كه وي حامي تروريست خواند، حذف خواهد كرد.
به گفته خبرگزاري آلمان، ليمان با اشاره به اينكه نام سودان در ليستي قرار دارد كه به زعم مقامات كاخ سفيد جزء حاميان تروريست هستند، تاكيد كرد كه تنها در صورت برگزاري موفق همه‌پرسي و پذيرش نتيجه آن توسط دولت سودان باراك اوباما رييس جمهور آمريكا نام سودان را از ليست سياه حذف خواهد كرد.
از سوي ديگر روزنامه يهودي 'جويش كرانيكل' چاپ لندن نيز در نزديكي رفراندوم براي جدايي جنوب سودان از شمال اين كشور فاش كرد كه رژيم صهيونيستي با حمايت از جنبش‌هاي مسيحي مسلح جنوب سودان در جهت منافع خود بر روند جدايي جنوب سودان از اين كشور حركت كرده است.
اين روزنامه افزود: جدايي جنوب سودان كه موضوع همه‌پرسي اين كشور است، 'تاثيرهاي مهمي بر منافع اسراييل در آفريقا دارد و احتمال مي‌رود كه در آينده نزديك اين ارتباطات محرمانه به روابط ديپلماتيك رسمي تبديل شود.'
به گفته كارشناسان به اهتزاز در آوردن پرچم رژيم صهيونيستي توسط جوان هاي منطقه جنوب در روز اسقلال جنوب سودان نيز نشانه اي است كه به طور قطع بيانگر آن است كه رژيم صهيونيستي در توطئه تجزيه سودان با آمريكا مشاركت داشته و پرچم هاي اين رژيم در مراسم استقلال جنوب سودان يك دهن كجي به كشورهاي عربي و رهبراني است كه هنوز دوست و دشمن واقعي خود را نمي شناسند و خود را به ناداني مي زنند.
تارنماي خبري الجزيره نيز در تحليلي به قلم 'عدنان ابوعامر' تحت عنوان 'منفعت اسراييل از جدايي جنوب سودان' نوشت: در حالي كه سوداني‌ها، اعراب و كل جهان منتظر تشكيل يك كشور جديد در جنوب سودان هستند و با توجه به رويكرد‌هاي سياسي، اصول نژادي و گرايش‌هاي فكري و ايدئولوژيكشان محتاطانه به اين موضوع نظر دارند، به نظر مي‌رسد اسراييل دچار شعفي وصف ناشدني شده زيرا شاهد تولد كشوري خواهد بود كه از سال‌هاي دور براي تشكيل آن برنامه‌ريزي نموده و از آن حمايت كرده است.
در اين خصوص 'محمد هادي تسخيري' كارشناس مسايل آفريقا در پاسخ به سوال پژوهشگر ايرنا كه آيا جنوب سودان كشوري است كه به طور كامل تحت تاثير تحريكات آمريكا و رژيم صهيونيستي ايجاد شده است؟ گفت: وضعيت جنوب سودان وضعيت خاصي است. قبل از اينكه پاسخ اين سوال را بدهم بايد عرض كنم يك تصوري به وجود آمده در ذهن برخي كارشناسان كه در جنوب سودان يك اسراييل ديگري به وجود آمده است. اين تصور تصوري درست نيست. اسراييل يك غده سرطاني است كه توسط عده اي اشغالگر كه از خارج از سرزمين هاي فلسطين به اين سرزمين آمده اند و كشوري مجعول را به وجود آورده اند تشكيل شده است اما جنوب سودان توسط افراد بومي اين منطقه بر اساس مذاكراتي كه سال هاي سال به طول انجاميده و گاهي با شكست و گاهي با موفقيت رو به رو شده ايجاد است. مانند سال 2005 كه دولت مركزي سودان قرارداد صلحي را با دكتر جان گرانگ(رهبر جدايي طلبان جنوب سودان) امضا كرد كه بر اساس آن قرار شد پس از پايان شش سال، رفراندومي صورت پذيرد آنچنانكه در سال 2011 اين رفرلاندوم انجام شد و مردم جنوب راي به جدايي دادند تا جنوب سودان از شمال جدا شود.
تسخيري در ادامه افزود: پروسه تشكيل رژيم صهيونيستي با پروسه تشكيل كشور جنوب سودان فرق دارد. وي در خصوص دخالت آمريكا و رژيم صهيونيستي در تجزيه سودان اظهار داشت: درباره دخالت آمريكا و اسراييل بايد گفت، در اين مدت اين كشورها به ويژه آمريكا دخالت هاي فراواني در امور سودان داشته اند. چه به عنوان ناظر در مذاكرات دو طرف و چه با تحريم ها و فشارهايي كه بر روي دولت مركزي مي آوردند تا بعضي از مطالباتي را كه دولت مركزي سودان قبلا مايل به پذيرش آنها نبود را به آن بقبولانند.
وي در ادامه اضافه كرد: اين كه گفته شود آمريكا و رژيم صهيونيستي در امور گذشته و جاري در سودان دخالتي ندارند حرفي كاملا ساده لوحانه است. آن ها همواره به دنبال پايگاه و جايگاهي هستند و مي توانند در اين راستا از كشور جنوب سودان استفاده كرده و اهداف خود را پيش ببرند. اين در حالي است كه رهبران جنوب سودان بارها اعلام كرده اند كه ما مايل به تنش نيستيم و مايليم در كمال صلح و آرامش در كنار همسايه شمالي خود زندگي كنيم. اما تجربه نشان داده است كه گاهي دخالت هاي خارجي اوضاع را به هم مي ريزد و درگيري ها و خونريزي هاي شديدي را به وجود مي آورد.
اين كارشناس مسايل آفريقا در پاسخ به سوال ديگر پژوهشگر ايرنا در مورد صحت و يا نادرستي برخي گزارشات مبني بر وجود ارتباط ميان رهبران جنوب سودان با آمريكا و رژيم صهيونيستي و دريافت كمك هاي نظامي از سوي رهبران جنوب سودان از اين كشورها گفت: برخي مطالب در اين رابطه در سايت ها و تلويزيون هاي كشورهاي مختلف و همچنين شبكه هاي فضايي گفته مي شود، واقعيت امر اين است، كشوري كه تازه تاسيس شده است و احساس مي كند كه نياز دارد به برخي از كشورهاي بزرگ تكيه كند، ممكن است به اينگونه امور دست بزند اما به عقيده من اينگونه مسايل نياز به گفته شدن و بزرگ نمايي بيش از حد تا جايي كه به اختلافات ميان شمال و جنوب دامن بزند ندارد. قطعا كه رد پاي آمريكا در جنوب سودان وجود دارد. آمريكا همواره براي تامين منافع خود در امور تمام كشورهاي جهان دخالت مي كند. به خصوص در كشورهاي تازه تاسيس يافته اي كه در شرايط ضعف هستند و نياز به كمك هاي بيشتر دارند.
محمد هادي تسخيري در پاسخ به سوال پژوهشگر ايرنا در مورد سخنان اخير عمر البشير مبني بر افزايش دخالت هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در سودان، اينگونه پاسخ داد: عمر البشير رييس جمهور سودان همواره بر صلح و آرامش تاكيد دارد اما هم اكنون سخنان تازه وي اين واقعيت را نشان مي دهد كه دخالت هاي آمريكا در امور سودان شمالي و جنوبي به حدي رسيده است كه واقعا فشار هاي سنگيني را بر كشور سودان تحميل كرده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به غني و حاصلخيز بودن منطقه جنوب سودان، اين امر مي تواند انگيزه اي براي آمريكا و رژيم صهيونيستي به منظور بهره برداري هر چه بيشتر مالي از امكانات اين كشور باشد؟ گفت: اين كه كشور سودان كشور ثروتمند بالقوه اي است واقعيتي است كه نمي توان آن را انكار كرد. در اين كشور مقادير زيادي از منابع نفتي استخراج شده و نشده وجود دارد و منطقه جنوب سودان مي تواند بالقوه يكي از مناطق گردشگري شاخ آفريقا باشد. سودان جنوبي به موجب آب و هواي مناسب و وجود رودخانه ها و درياچه هاي پر آب و برخوردار بودن از زمين هاي كشاورزي مناسب و آب كافي مي تواند منطقه مناسب براس سرمايه گذاري به شمار آيد. اما هم اكنون در اين منطقه هيچ چيز به مرحله بهره برداري كامل نرسيده است بنابر اين آمريكا اميدوار است بتواند با سرمايه گذاري در كشور جنوب سودان، منافع مادي زيادي را نصيب خود و شركت هاي آمريكايي كند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران