سيرالئون

به مناسبت مبعث رسول گرامی اسلام همایشی تحت عنوان " فلسفه و اهداف بعثت " با حضور جمعی از علماء ، اساتید ، دانشجویان و ارباب جراید در رايزني فرهنگي ايران در فریتاون برگزار شد .


به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،در این همایش احمد باح استاد دانشکده اسلامی فریتاون ، شیخ احمد تیجان سیلاه امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون ، الحاجی مدنی کاباح دبیر شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون ، دکتر ابراهیم صالیو کامارا استاد دانشگاه و خانم گراوانی رئیس اتحادیه زنان مسلمان سیرالئون راجع به فلسفه ، اهداف و ابعاد انسان ساز مبعث پیامبر اکرم (ص) سخنرانی نمودند .

محمد رضا قزلسفلي رایزن فرهنگی ايران به عنوان سخنران اصلی همایش در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) جهان در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت، گفت: جهالت، غارتگری، ظلم و ستم ، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان ، فساد و بی بند و باری ، تبعیض و بی عدالتی ، دوری از اخلاق و انسانیت و تضییع حقوق زنان تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.

وی با اشاره به اوضاع تاسف بارفرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جزیره العرب و مکه گفت: خداوند متعال در قرآن مجید از آداب و رسوم باطل و غیر اخلاقی دوران جاهلیت خبر داده و به موضوعات غیر انسانی رایج شرک و بت پرستی ، آزار پدر و مادر، کشتن فرزندان ، ارتکاب اعمال زشت و فساد انگیز، کشتن افراد بی گناه ، تجاوز به اموال یتیمان ، بی عدالتی در توزیع اموال و امکانات عمومی ، پایمال کردن حقوق دیگران ، عهد شکنی و نادیده انگاشتن پیمان ها و قوانین اجتماعی پرداخته و راهکارهای سازنده ای در این زمینه به مسلمانان ارائه نموده است .

رایزن فرهنگی با بیان اینکه عدالت اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برخی از علل و انگیزه های بعثت پیامران الهی می باشند،گفت: جهان در آستانه بعثت غرق در انواع خرافات ، افکار و اندیشه های جاهلانه ، بی بند و باری و رواج مفاسد اجتماعی بوده و نیاز شدیدی به امور معنوی ، اخلاقی و انسانی داشت .

وی در بخشی از سخنان خود به منظور تشریح علل و عوامل بعثت انبیاء (ع) گفت: بعد از بعثت پیامبر اکرم ( ص) که در حقیقت " انقلاب ارزش ها " می باشد اصول و ارزش های جاری در جامعه که علیه مصالح دنیا و آخرت مردم بود به ارزش های الهی و انسانی ، خرافه پرستی به حقیقت یابی ، جنگ و خونریزی و بی عدالتی به قسط و عدل و مساوات ، قوانین و ملاک های ظاهری و مادی به شایسته سالاری انسانی ارزشمند تبدیل گردید .

رایزن فرهنگی با بیان اینکه بعثت پیامبر اکرم (ص) ارزش های ضد انسانی را دگرگون کرده و آداب و رسوم ایام جاهلیت را به قوانین عادلانه اسلامی تبدیل نمود، گفت: رسول گرامی اسلام به کارگزاران خویش تاکید می نمودند که در تبدیل و تغییر روش های غلط و رسوم جاهلانه نهایت تلاش خود را به عمل آورده و آن حضرت در آخرین فرازهای پیام حج خود به انقلاب ارزش ها و حرکت به سوی زیبائی ها و کمالات تاکید ورزیده و فرمودند " بدانید تمام باورها و رسم های ایام جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام می کنم " .

وی در ادامه سخنان خود با شاره به اینکه با قیام حضرت مهدی موعود (عج) و استقرار جامعه مبتنی بر عدل و قسط اهداف و فلسفه بعثت تکمیل خواهد شد و با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) فلسفه بعثت پیامبر اسلام (ص) را به عنوان انقلاب ارزش ها مطرح کرده اند، گفت: امام اول مسلمانان جهان طی ایراد خطبه ای به جایگزین شدن افراد طبقه پائین به جای بالا نشین ها و تبدیل شدن ارزش های ظاهری مادی به ارزش های انقلابی و معنوی اشاره کرده اند .

رایزن فرهنگی با قرائت آیه " لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط - ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آن ها کتاب و میزان نازل کردیم تامردم به عدالت قیام کنند " گفت :حضرت محمد (ص) به مهم ترین فلسفه بعثت انبیاء که ایجاد بیداری ، قسط و عدل است به طور کامل معنی و مفهوم بخشید.

دکتر ابراهیم صالیو کامارا استاد دانشگاه سیرالئون با بیان اینکه هدف از آفرینش انسان برای پرستش خدای یگانه بوده و تمام نعمت های الهی که در اختیار انسان قرار گرفته برای طی مسیر عبودیت است، گفت :عبودیت یکی دیگر از علل بعثت انبیاء بوده و پیامبر اکرم (ص) از آغازین لحظات بعثت شعار معروف " قولوا لا اله الا الله تفلحوا " این پیام را می رساند که رستگاری تنها و تنها در گرو بندگی خدای یگانه و نفی خدایان دیگر و بت پرستان است.

وی با اشاره به نقش دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه و تشتت در بین امت اسلامی و عواقب شوم آن و با بیان اینکه یکی از اهداف مهم بعثت انبیاء پایان بخشیدن به اختلافات مردم بوده است، گفت: آتش اختلاف ، نیروهای عظیم بشری و سرمایه¬های فراوان آنان را به باد داده و زیباترین محیط های زندگی را به جهنمی سوزان بدل می کند . لذا اگر انسان ها به سخنان پیامبر اکرم (ص) توجه کرده و زیر علم توحید گرد آیند مطمئنا از تفرقه و تشتت در امان خواهند .

احمد باح استاد دانشکده اسلامی فریتاون با بیان اینکه بعثت پیامبران الهی موجب یادآوری پیمان فطری انسان هاست، گفت: تجدید میثاق دیرین انسان با خداوند متعال که بر اثر مرور زمان و وسوسه های شیطان آن را به بوته فراموشی سپرده است از جمله علل و اهداف مبعث رسول گرامی اسلام می باشد .

وی افزود:پیامبران الهی همواره تلاش کرده اند تا انسان ها را به پیمان الهی و وفای به آن سوق دهند تا به ندای عقل و فطرت خویش پاسخ مثبت داده باشند.

شیخ احمد تیجان سیلاه امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون با بیان اینکه ترویج فضائل اخلاقی و صفات متعالی انسانی از جمله علل وانگیزه های بعثت انبیاء الهی است و با اشاره به اینکه تمام زندگی حضرت محمد (ص) مملو از ارزش های اخلاقی و تربیتی است، گفت: اساسا هر گونه خوبی ، زیبائی و کمالی که زیبنده و شایسته انسان ها است در حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) که فرموده اند " انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق - من برای تکمیل و توسعه زیبائی های اخلاقی مبعوث شده ام " آمده است .

الحاج مدنی کاباه دبیر شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون با بیان اینکه انسان ها فطرتا طالب عدالت بوده و سالم ترین جوامع آن هائی است که عدالت را در تمام ابعاد خود حاکم کرده اند و با قرائت سوره اعراف " قل امر ربی بالقسط - بگو پروردگارم مرا به عدالت فرمان داده است " گفت: این آیه از اهتمام ویژه حضرت محمد (ص) به اجرای عدالت خبر داده و از عدالت خواهی پیامبر اکرم (ص) سخن گفته و آن را یکی از اهداف بعثت می شمارد .

وی با بیان اینکه عدالت طلبی در تمام زوایای زندگی پیامبر اکرم (ص) جلوه گر بوده و گستره آن گفتار، رفتار، روابط عمومی، معاملات، حتی محیط خانواده و دوستان و نزدیکانش را نیز شامل می شد به نقل از امام صادق (ع) گفت " رسول خدا (ص) نگاه خود را در میان یارانش به طور مساوی تقسیم می کردند گاهی به این و گاهی به آن دیگری به طور مساوی نگاه می کرد " .


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران