مصر

رييس جمهور مصر ادامه‌ي محاصره‌ي غزه را به ايجاد انفجاري در اين منطقه منجر دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسني مبارك، رييس جمهور مصر در گفت‌وگو با روزنامه‌ي عبري يديعوت آحارانوت، ادامه‌ي محاصره غزه توسط رژيم صهيونيستي را موجب ايجاد انفجار در اين منطقه دانست و تاكيد كرد: اسراييل نبايد شرايط وقوع اين انفجار را فراهم كند.

وي در خصوص سخنراني اخير باراك اوباما، رييس جمهور آ‌مريكا در قاهره گفت: در خصوص اين مساله كه اكنون فرصتي مناسب براي تحقق صلح فراهم شده است، يك اجماع بين‌المللي وجود دارد اما طرح آمريكا در اين خصوص تاكنون آشكار نبوده است.

مبارك ادامه داد: من با اوباما در خصوص اين طرح و ضرورت اين موضوع كه طرح مذكور بايد برگرفته از تفكرات رهبران منطقه باشد، گفت‌وگو كردم و ديدگاه‌مان در خصوص دستيابي به طرحي قابل اجرا در خصوص فرايند صلح به هم نزديك بود.

وي تاكيد كرد: فرايند صلح خاورميانه توان شكستي جديد را ندارد و اساس و اصول آن براي همه‌ي طرف‌ها شناخته شده است. از سوي ديگر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل، بر اين مساله تاكيد دارد كه دولتش، دولت صلح است و من معتقدم باراك اوباما نيز خواهان حل و فصل اين بحران است و عزم و اراده‌اي قدرتمند و جدي براي تحقق اين هدف دارد لذا اميدوارم كه در تلاش‌هايش موفق شود.

رييس جمهور مصر در خصوص جنبش حماس و مخالفت اين جنبش با موضوع به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي گفت: تحولات مثبتي در موضع‌گيري‌هاي حماس به وجود آمده و ‌آنها اخيرا موافقت خود را با تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967 اعلام نموده‌اند كه اين مساله را مي‌توان به معناي به رسميت شناختن تلويحي اسراييل دانست اما از سوي ديگر طرف مقابل يعني اسراييل نيز بايد نسبت به تعهداتش در خصوص تحقق صلح عادلانه تعاملي درست داشته باشد و هرگونه تغيير در موضع‌گيري‌هاي حماس و ديگر گروه‌هاي فلسطيني منوط به اين امر است.

وي ادامه داد: در موضع‌گيري‌هاي حماس به ويژه پس از سخنراني اخير خالد مشعل رييس دفتر سياسي اين جنبش، نوعي انعطاف‌پذيري ايجاد شده كه اميدها را نسبت به انجام مذاكرات و حل و فصل مشكلات موجود بيشتر ساخته است.

مبارك در پاسخ به سوال اين روزنامه عبري مبني بر قاچاق سلاح به غزه از طريق كانال‌هاي زيرزميني با تاكيد بر كاهش قاچاق سلاح در شرايط فعلي عنوان داشت: اين كانال‌ها از گذشته وجود داشتند و همچنان نيز وجود دارند و خطري براي امنيت مصرمحسوب مي‌شوند اما بيشترين قاچاق از طريق دريا صورت مي‌گيرد علاوه بر اين كه بايد نسبت به قاچاق سلاحي كه از طريق صحراي سينا انجام مي‌شود نيز هوشيار باشيم.

مبارك با اشاره به بسته بودن گذرگاه‌هاي غزه اظهار داشت: بستن گذرگاه‌ها نه تنها به حل مشكلات كمك نمي‌كند بلكه پيچيدگي بيشتر امور را نيز به دنبال دارد. يك گذرگاه امن بين كرانه باختري و نوار غزه عنصري اساسي در هرگونه توافق‌نامه صلح است و چنانچه اسراييل گذرگاه‌ها را بازگشايي كرده و نظارت مناسبي بر آن داشته باشد مشكلي پيش نخواهد آمد.

وي در خصوص موضوع بيت‌المقدس به عنوان يكي از موضوعات مهم مورد اختلاف در فرآيند صلح گفت: از قبل معادله‌اي براي مشكل بيت‌المقدس و موضوع آوارگان ايجاد شده است كه بر اساس آن بيت‌المقدس شرقي پايتخت كشور فلسطين و بيت‌المقدس غربي نيز پايتخت اسراييل است.

وي درباره‌ي اظهارات نتانياهو مبني بر مخالفت با هر گونه تقسيم بيت‌المقدس اظهارداشت: كسي قصد دستكاري در تاريخ را ندارد. بيت‌المقدس داراي بخشي اسلامي است كه بايد قسمت شرقي آن به فلسطين واگذار شود و بخش غربي نيز به اسراييل داده شود. علاوه بر اين برخي بخش‌ها نيز از قبل بين اسراييل و فلسطينيان تقسيم شده كه مورد پذيرش هر دو طرف واقع شده بود.

رييس جمهور مصر در ادامه با اشاره به پيشنهاد روسيه مبني بر برگزاري كنفرانس بين‌المللي صلح خاورميانه درمسكو تا پايان سال جاري ميلادي اظهار داشت: موافقت خود را با برگزاري اين كنفرانس در ديدار ماه گذشته با ديميتري مددف رييس جمهور روسيه، در قاهره اعلام نمودم. علاوه بر آن پيشنهاداتي درباره‌ي برگزاري يك كنفرانس ديگر در فرانسه مطرح شده كه مصر از آن نيز استقبال مي‌كند اما در عين حال ما طرح صلح كشورهاي عربي را عنصري اساسي در هر گونه تلاش بين‌المللي و منطقه‌يي براي تحقق صلح مي‌دانيم.

وي افزود: ما حاضريم تا در هر گونه كنفرانس صلحي كه به ايجاد نتايجي محسوس براي حل و فصل مساله‌ي فلسطين منجر شود حضور يابيم.

رييس جمهور مصر با تاكيد بر حق بازگشت آوارگان فلسطيني به وجود توافق‌ها در خصوص اين حق در نشست طابا اشاره كرد.

وي درخواست مقامات رژيم صهيونيستي مبني بر تشكيل كشور يهودي را اشتباهي فاحش دانست كه در آينده آنها را متضرر خواهد ساخت.

حسني مبارك درباره‌ي اين كه آيا امكان هيچ گونه تغييري در طرح صلح كشورهاي عربي وجود دارد يا خير، گفت: اين مساله را كه هرگونه تغييري در طرح صلح كشورهاي عربي صورت گيرد، بايد فراموش كنيم اما اگر اسراييل انعطاف‌پذيري‌هايي در موضع‌گيري‌هايش به وجود آورد، ما نيز آماده‌ي حل‌وفصل مشكلات هستيم.

وي درباره‌ي درخواست باراك اوباما رييس جمهور آمريكا، از برخي رهبران عرب مبني بر اتخاذ گام‌هايي كوچك در عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي عنوان داشت: مساله‌ي عادي سازي روابط به يك‌باره غير ممكن است. اين موضوع بايد به آرامي صورت گيرد و بايد شرايط مناسب براي تحقق اين امر فراهم شود.

مبارك در ادامه در خصوص امكان ايجاد توافق بين نتانياهو و طرف فلسطيني گفت: به نظر من نتانياهو فردي قدرتمند است و همواره مشكلات موجود بين كشورهاي عربي و اسراييل بين قدرتمندان حل و فصل شده است. ما پيش از اين ما با مناخيم بيگن به صلح رسيديم و من معتقدم براي تمامي مشكلات راهكاري وجود دارد و اگر عزم و اراده براي حل و فصل مشكلات وجود داشته باشد، مي‌توان به اين راهكارها دست يابد.

رييس جمهور مصر در ادامه در خصوص پرونده‌ي گلعاد شليط، اسير اسراييلي اظهار داشت: ما نزديك به مرحله‌اي بوديم كه شليط را از حماس تحويل بگيريم و او پيش ما باقي مي‌ماند تا برخي از اسيران فلسطيني آزاد شوند اما برخي شرط‌گذاري‌هاي اسراييل اين امر را معلق كرد و در عين حال من معتقدم كه پرونده‌ي گلعاد شليط رو به پايان است.

رييس جمهور مصر همچنين در پاسخ به سوال روزنامه يديعوت آ‌حارانوت مبني بر ارزيابي انتخابات رياست جمهوري در ايران گفت: موضوع انتخابات ايران يك مساله داخلي است و من نمي‌خواهم در اين خصوص اظهار نظر كنم.

رييس جمهور مصر با اعلام مخالفت با هر گونه گزينه نظامي عليه ايران در خصوص پرونده هسته‌يي‌اش گفت: ما جنگ را دوست نداريم زيرا تجربه‌هاي جنگ را داشته‌ايم و معتقديم كه بهترين راهكار براي حل مشكلات راهكار مسالمت آميز و انجام مذاكره است.

وي تاكيد كرد: در خصوص گفت‌وگو با ايران نيز انجام گفت‌وگو با جدول زماني مشخص با انعطاف پذيري و شفافيت مناسب براي اثبات صلح آميز بودن برنامه‌ي هسته‌يي ايران بهترين گزينه است. از نظر ما خاورميانه نياز به صلح و توسعه دارد نه سلاح هسته‌يي .

وي در خصوص اظهارات اخير نيكولا ساركوزي رييس جمهور فرانسه كه بركناري آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي را خواستار شده بود، عنوان داشت: موضوع ليبرمن يك مساله داخلي است و اگر هم آنها قصد بركناري او را داشته باشند اين مساله به ما ارتباطي ندارد اما در رابطه با روابط رسمي مصر بايد بگويم كه مصر با اسراييل تعامل دارد نه وزارت خارجه اسراييل .


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران