آفريقا

اولین دیدارهای رئیس جمهور آمریکا ، باراک اوباما از کشورهای آفریقایی از زوایای بسیار سوال برانگیز شده است. یکی از اساسی ترین موضوعات مورد بحث مساله اسلام بوده است و آنچه بیش از هر مساله ای برای کشورهای آفریقایی اهمیت دارد مساله برقراری روابط در زمینه های مختلف با آمریکا است. برقراری روابط با آمریکا از جهات مختلفی هم برای آمریکا و هم برای سایر کشورهای آفریقایی از جمله جمهوری دموکرات کنگو بسیار سودمند است.

مقامات بسیاری از کشورهای آفریقایی معتقند برقراری روابط سیاسی با آمریکا این قاره سیاه را در تسریع روند پیشرفتش یاری خواهد کرد. آنچه بیش از هر موضوع دیگری برای مقامات کشورهای آفریقایی اهمیت دارد ، علاقه مقامات آمریکایی در مستحکم تر کردن روابط میان آمریکا و آفریقا است.

رئیس جمهور آمریکا 11 ژوئیه با مقامات آکرا و غنا ملاقات کرد. باراک اوباما در ماه ژوئن عازم مصر شد. این اولین باری است که آمریکا قصد دارد بطور مستقیم با کشورهای آفریقایی تعاملی داشته باشد. وی در دیدارهایش با مقامات آفریقایی تاکید کرد هیچ مخالفت و دشمنی با اسلام ندارد و مهم روابط مفید و سودمند میان دو کشور است . باراک اوباما در ادامه سخنانش افزود وی در جستجوی راهکارهای مناسب در جهت تسریع روند پیشرفت کشورهای آفریقایی است.

غنا از جمله کشورهای آفریقایی است که از پیشنهاد آمریکا در تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی بسیار استقبال کرد. غنا از نظر اقتصادی و سیاسی کشوری است که به حمایت احتیاج دارد. غنا قصد دارد کشورش را تبدیل به کشوری با سیایت دموکراتیک تبدیل کند. هزینه های اقتصادی توجیه نشده در این کشور سالانه رشد 13.9 درصدی داشته است.

باراک اوباما یک روز بعد از بازگشتش از غنا در نشست کشورهای توسعه یافته که از هشتم تا دهم ژوئیه 2009 در ایتالیا تشکیل شده بود ، شرکت کرد. او در این نشست اعلام کرد برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با قاره آفریقا برای هریک از طرفین مفید و سودمند خواهد بود. وی قصد دارد از نظر نظامی و اقتصادی این قاره سیاه را حمایت کند.

بنابراین گزارش جمهوری دموکرات کنگو از نظر ژئو استراتژیک برای ایالات متحده آمریکا بسیار ارزشمند است. ایالات متحده آمریکا و جمهوری دموکرات کنگو از سالها پیش روابط سیاسی خود را حفظ کرده اند. وضعیت جمهوری دموکرات کنگو به گفته باراک اوباما به گونه ای است که حفظ این روابط خالی از منفعت نیست.

عدم ثبات و امنیت در جمهوری دموکرات کنگو حضور دولتمردان خارجی در این کشور را الزامی می سازد. اما امروز باراک اوباما قصد دارد پا فراتر گذاشته و روابطش را با جمهوری دموکرات کنگو گسترده تر نماید.

باراک اوباما در کنفرانس بین المللی در مورد مناطق گراندلک (رواندا ، جمهوری دموکرات کنگو ، چاد ، بروندی و ...) اظهار داشت وضعیت حاکم بر جمهوری دموکرات کنگو به گونه ای است که وضعیت امنیتی کشورهای همسایه اش را نیز به خطر می اندازد. مساله عدم ثبات و ناامنی در بخشهای شرقی کنگو و حضور آوارگان از کشورهای  همسایه به ویژه آوارگان رواندا و حتی آوارگان بخشهای شرقی خود جمهوری دموکرات کنگو ، مانع از برقراری یک ثبات و امنیت طولانی مدت و ماندگار در این کشور می شود. گزارشات قبلی حاکی از آن است که جمهوری دموکرات کنگو تا به امروز با توجه به حمایت سازمان ملل متحد نتوانسته است به درگیریهای شرق کشور پایان ببخشد.

در این نشست راه کارهای کلیدی در جهت سازمان دهی آوارگان مستقر در کنگو ارائه شد. شایان ذکر است که آمریکا جز اولین کشورهایی بوده است که آوارگان آفریقا را در کشورش اسکان داده است و با سازمان حمایت از آوارگان همکاری گسترده ای داشته است.

ایالات متحده آمریکا علاوه بر آنکه یکی از حامیان جمهوری دموکرات کنگو است از حامیان رواندا نیز محسوب می شود. جمهوری دموکرات کنگو به خوبی به این موضوع واقف است که اگر حمایتهای نظامی واشنگتن نبود رواندا قادر نبود تا به امروز در برابر جمهوری دموکرات کنگو مقاومت کند و رسیدگی به آوارگان رواندا که در شرق کنگو مستقر هستند برای آمریکا نیز اهمیت دارد.

یکی از راه حلهای موثر در کاهش بحران های سیاسی در منطقه گراندلک که شامل کنگو ، رواندا ، چاد ، بروندی و ... می شود ، برگزاری مرتب انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به ویژه کنگو و رواندا است. کمیته بین المللی نیز بر اجرای مرتب انتخابات ریاست جمهوری در کنگو و رواندا تاکید دارد.

بنابر گزارشات رسیده از سازمان ملل متحد ، جمهوری دموکرات کنگو تبدیل به کشوری با ملیتهای مختلف شده است... روستاهای جمهوری دموکرات کنگو مملو از جمعیت آوارگان و مهاجران کشورهای همسایه است. باراک اوباما در کنفرانس بین المللی در مورد منطقه گراندلک اظهار داشت کشورش قصد دارد دست به ابتکاری بزند و آن اتحاد میان جمهوری دموکرات کنگو و رواندا و اوگاندا است. باراک اوباما در مذاکراتش با مقامات آکرا ، این موضوع را خاطرنشان ساخت مقامات آمریکا معتقدند اجرای این طرح یعنی اتحاد رواندا ، جمهوری دموکرات کنگو و اوگاندا بسیاری از مشکلات سیاسی میان این سه کشور را مرتفع می سازد.

بنابر گزارشات موجود ، فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا که دو عملیات اوماچاوی تو و کوپ دوتونر میان جمهوری دموکرات کنگو و رواندا و همچنین دو عملیات نظامی میان اوگاندا و جمهوری دموکرات کنگو را ناتمام گذاشته است ، یکی از مهمترین علل این مشکلات اقتصادی بوده است که ادامه جنگ را ناممکن ساخته است. مشکلات اقتصادی مانع از تشکیل گروههای نظامی می شود.

اتحاد میان این سه کشور منافع بسیاری نه تنها برای آمریکا دارد بلکه لندن ، بروکسل و پاریس هم از آن سود می برند . نیروهای شورشی آزادیخواه رواندا در قسمت شرقی و بسیار حاصلخیز جمهوری دموکرات کنگو مستقر شده اند و این امر مانع از بهره برداری از معادن مس ، طلا و الماس در این کشور می شود. همچنین بسیاری از مواد اولیه ساخت تلفنهای همراه از کولتان و نوبیوم است که این مواد عمدتا از یخشهایی از آفریقا تامین می شود. کشورهای صنعتی جهان به این مواد و مس ، طلا و الماس آفریقا احتیاج دارند.

معادن بیشماری در جمهوری دموکرات کنگو وجود دارد که عدم ثبات و ناامنی در این کشور ملنع از بهره برداری از آنها شده است و این امر اقتصاد کنگو را نیز دگرگون ساخته است. فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در آفریقا ژنرال ویلیام ای اعلام کرد ملت کنگو چهار دوره سیاسی را پشت سر گذاشته اند که اولین مرحله آن تبدیل کنگو به یک کشور دموکراتیک علارغم مخالفتهای موجود مبنی بر وضعیت ژئو استراتژیکی این کشور بوده است.

در نشست گذشته اوتان در بروکسل ، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ، هیلاری کیلینتون و وزیر امور خارجه بلژیک ، کارل دوگوج ، زیر ساختهای ارتش جمهوری دموکرات کنگو را به دقت مورد بررسی قرار دادند. بلژیک و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که پیمانهایی در جهت همکاری های نظامی با جمهوری دموکرات کنگو به امضا رسانده اند.

 احتمال پایان بحران در جمهوری دموکرات کنگو تنها با وجود 17 هزار سرباز ممکن نمی باشد و فشار سازمانهای بین المللی در تسریع روند پایان بحران در کنگو بی فایده است. مساله دیگر عدم همکاری رواندا در پایان دادن به بحران شرق کنگو ، برقراری صلح و ثبات را در این منطقه با مشکل روبرو ساخته است.

باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا در یک جمله تمام هدفهای دیپلماسی کشورش را بیان کرد و اظهار داشت ایالات متحده آمریکا تمام توانش را برای پیشرفت آفریقا به کار خواهد برد. آمریکا متعهد شده است از نیروهای نظامی کنگو و همچنین از ساکنان بی دفاع و غیر نظامی برخی از مناطق پر خطر جمهوری دموکرات کنگو حمایت کند و مانع از بروز درگیری میان نیروهای موافق و مخالف کنگو شود. بنابر سیاست آمریکا ، این کشور حتی از نیروهای افراطی کنگو نیز حمایت می کند.

از طرفی دیگر حمایت آمریکا از کنگو و سایر کشورهای آفریقایی به نفع هریک از طرفین است ، زیرا آمریکا یکی از اصلی ترین خریداران نفت کشورهای آفریقایی از جمله کنگو است.. با افزایش خرید نفت از کنگو دولت آمریکا دیگر مجبور نخواهد بود نفت کشورهای عربی را به قیمت بیشتری خریداری کند. کنگو ، سومالی و چاد از جمله کشورهایی هستند که نفت خود را به آمریکا می فروشند.

بسیاری از منتقدان سیاسی معتقدند از آنجایی که ریشه خانوادگی باراک اوباما به آفریقا برمی گردد. وی بسیار علاقه مند است تا با کشورهای آفریقایی روابطش را محکم تر کند. باراک اوباما قصد دارد با بیشتر کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکرات کنگو روابطی مستحکم تر داشته باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران