بوركينافاسو

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم روماریک اولو هیین از واگادوگو نوشت بلز کمپائوره رئیس جمهور بورکینافاسو که از فقیر ترین کشورهای جهان است تلاش می کند کشورش را در زمره اقتصادهای نوظهور جهان قرار دهد.

بورکینافاسو برغم امکانات و اعتبارات بسیار کمی که در اختیار دارد در مسیر پیشرفت در حرکت است و رئیس جمهور این کشور که برای حفظ قدرت در انتخابات ریاست جمهوری کشورش نامزد شده، به هم وطنانش قول داده است این کشور را به جمع قدرتهای نوظهور وارد کند. بلز کمپائوره که بیست و سه سال است قدرت را در بورکینافاسو در دست دارد از بختهای مسلم پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اینده کشورش محسوب می شود.

وی در مبارزات تبلیغاتی خود به شانزده میلیون هموطن خود قول داده است از بورکینافاسو یک کشور نوظهور اقتصادی بسازد. بورکینافاسو که اولین تولید کننده پنبه در صحرای جنوب افریقا است، منابع مالی و طبیعی بزرگی در اختیار ندارد و در مسیر توسعه با محدودیتهای زیادی روبرو است با این وجود این کشور افریقایی اعتبار خوبی در نهادهای بین المللی دارد و در سالهای اخیر کارنامه اقتصادی و اجتماعی امیدوار کننده ای ارائه کرده است.

بورکینافاسو به علت محصور شدن در میان چند کشور افریقایی و وابستگی شدید به بازار جهانی پنبه، رشد اقتصادی سریعی ندارد. از سال هزار و نهصد و نود و پنج متوسط رشد اقتصادی بورکینافاسو حدود پنج درصد بوده است و دولت این کشور در سالهای اخیر اصلاحات سخت گیرانه ای در زمینه بودجه، امور مالیاتی و گمرکی به اجرا گذاشته است. تلاشهای دولت بورکینافاسو برای بهبود شرایط تجاری ثمربخش بوده است به طوری که به تازگی بانک جهانی این کشور را در زمینه ارتقای فضای تجاری به عنوان فعال ترین کشور عضو اتحادیه اقتصادی و پولی غرب افریقا ( شامل هشت کشور) معرفی کرده است.

بورکینافاسو در زمینه اموزشی نیز به نتایج قابل توجهی دست یافته است: بنا به امار و ارقام رسمی منتشر شده در واگادوگو، میزان سواداموزی در سطح ابتدایی در این کشور در سال دو هزار ، پنجاه و هشت درصد بود اما در سال دو هزار و ده به هفتاد درصد افزایش یافت.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد، میزان دسترسی شهروندان بورکینافاسو به آب اشامیدنی از چهل و سه درصد در سال هزار و نهصد و نود و چهار به نزدیک هشتاد درصد در سال دو هزار و ده رسیده است. با این همه بورکینافاسو در مسیر توسعه موانع و چالشهای بزرگ را باید از پیش رو بردارد.

از نظر شاخص توسعه انسانی برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بورکینافاسو در میان یکصد و شصت و نه کشور جهان در رده یکصد و شصت و یکم قرار دارد.

بیش از چهل و شش درصد از ساکنان این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

در بورکینافاسو که سال دو هزار و هشت شاهد تظاهرات خشونت بار شهروندان در اعتراض به هزینه های بالای زندگی بود، میزان تولید ناخالص داخلی سرانه در سال گذشته پانصد و شصت و چهار دلار و امید به زندگی تنها پنجاه و سه ممیز هفت سال بود. لاسینا کوناته، استاد علم اقتصاد در دانشگاه اوئاگا Ouaga اعلام کرد هیچکس نمی تواند در مدت زمان کوتاه بورکینافاسو را به یک اقتصاد نوظهور تبدیل کند.

وی افزود می توانیم امیدوار باشیم که بورکینافاسو در پانزده سال اینده از وضعیت یک کشور کمتر توسعه یافته خارج شود اما تحقق این امر به دو شرط ممکن خواهد بود: دو رقمی کردن رشد اقتصاد کشور و مهار رشد جمعیت که با اهنگ تقریبی سه درصد در سال افزایش می یابد. بونودابا دابیره، مشاور اقتصادی ترتیوس زونگو،‌نخست وزیر بورکینافاسو، تاکید کرد اگر در اقتصاد تنوع ایجاد نکنیم هرگز بورکینافاسو را در جمع کشورهای نوظهور اقتصادی نخواهیم دید. در حال حاضر کشاورزی نزدیک به سی و پنج درصد از تولید ناخالص داخلی بورکینافاسو را تشکیل می دهد. بحران غذایی شدید در سال دو هزار و پنج برخی از کشورهای افریقایی از جمله بورکینافاسو را به شدت تحت تاثیر قرار داد و بورکینافاسو هنوز هم در این زمینه اسیب پذیر است.

بسیاری از ساکنان مناطق شمالی بورکینافاسو از گرسنگی رنج می برند اما بلز کمپائوره قول داده است یک تعادل غذایی در کشور به وجود اورد. رئیس جمهور بورکینافاسو برای تنوع و تقویت اقتصادی خود بر روی درامدهای حاصل از منابع معدنی موجود در کشور به ویژه طلا حساب ویژه ای باز کرده است.

قیمت طلا که در سالهای اخیر در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی داشته است در سال دو هزار و نه به اولین محصول صادراتی بورکینافاسو تبدیل شد و به این ترتیب جای پنبه را که از زمان استعمار اولین محصول صادراتی این کشور محسوب می شد، گرفت. دولت بورکینافاسو همچنین امیدوار است بتواند در اینده ای نزدیک برخی مواد معدنی دیگر از قبیل روی،‌منگنز و مس تولید کند. اما پل کابوره،‌ رئیس یکی از اصلی ترین اتحادیه های صنفی بورکینافاسو،‌معتقد است دولت خیلی دیر در این زمینه دست به کار شده است.

وی افزود فقر زندگی در شهرها و روستاها را دشوار کرده است و این خطر وجود دارد که در اینده با یک فاجعه اجتماعی روبرو شویم. انتخابات ریاست جمهوری بورکینافاسو یکشنبه پیش در ارامش در حالی برگزار شد که به گفته کارشناسان کمپائوره از بخت بیشتری برای پیروزی برخوردار است.

بلز کمپائوره که در حال حاضر پنجاه و نه سال دارد در سال هزار و نهصد و هشتاد و هفت پس از کودتا برضد دولت وقت، قدرت را در دست گرفت.

وی در سال هزار و نهصد و نود و یک پس از استقرار نظام چند حزبی به قدرت رسید و پس از ان در انتخابات سالهای هزار و نهصد و نود و هشت و دو هزار و پنج در سمت خود ابقا شد.

بلز کمپائوره در اخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال دو هزار و پنج موفق شد هشتاد ممیز سی و پنج درصد ارا را به دست اورد. بلز کمپائوره در واقع امسال برای اخرین بار می تواند برای یک دوره پنج ساله دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند اما حزب وی امیدوار است بتواند با بازبینی و اصلاح قانون اساسی کشور شرایطی فراهم کند که وی بتواند پس از سال دو هزار و پانزده نیز به طور نامحدود در انتخابات شرکت کند و برای همیشه قدرت را در دست داشته باشد.

رئیس جمهور بورکینافاسو هنوز اهداف و نیات خود را برملا نکرده و هیچیک از گزینه های ممکن را رد نکرده است.

کمیسیون انتخابات ملی بورکینافاسو اعلام کرده است نتایج اولیه انتخابات را حداکثر تا بیست و پنجم نوامبر منتشر خواهد کرد.

در این انتخابات بلز کمپائوره برای باقی ماندن در قدرت با شش نامزد دیگر رقابت کرد.

یکی از این نامزدها بنونده استانیسلاس سانکارا است که در انتخابات ریاست جمهوری سال د و هزار و پنج با به دست اوردن چهار ممیز هشتاد و هشت درصد ارا در جایگاه دوم قرار گرفت.

همچنین حما اربا دیالو نیز که از سیاستمداران سرشناس بورکینافاسو می باشد یکی دیگر از نامزدهای انتخابات این کشور افریقایی بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران