مصر

Open in new window
88.03.23
رييس دفتر سياسي حماس عنوان داشت: ما در امور داخلي مصر دخالت نمي‌كنيم و با اخوان المسلمين مصر هيچ هماهنگي نداريم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خالد مشعل، رييس دفتر سياسي حماس در گفت‌وگو با روزنامه‌ي مصري الاهرام مذاكرات در خصوص نتايج مذاكراتش در قاهره تاكيد كرد: در اين گفت‌وگوها پرونده‌ گلعاد شليط، سرباز اسراييلي اسير شده بررسي نشد و در ديدارمان به مساله‌ي آشتي ملي و تحولات منطقه‌يي و بين‌المللي به ويژه با روي كار آمدن بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل پرداختيم. اما درباره‌ي آ‌شتي ملي بايد بگويم كه اقدامات امنيتي در كرانه‌ي باختري مانعي است كه مقاومت حماس را هدف قرار داده است. عمر سليمان، وزير اطلاعات مصر تاكيد زيادي بر حل و فصل اين وضعيت با هدف ايجاد تغيير واقعي داشت و ما اميدواريم تغيير ريشه‌يي رخ دهد.
مشعل تصريح كرد: برادران ما در مصر تمايل زيادي به توافق خصوصي در بسياري از امور دارند و ما به طرح‌هاي آنها پاسخ داديم. ما بر اوضاع امنيتي در كرانه‌ي باختري تسلط يافته‌ايم وفهم زيادي نسبت به اين مساله داريم. در واقع ما هيچ بحراني با مصر يا حتي فتح نداريم. ما تنها با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين و دولت سلام فياض، نخست وزير دولت موقت و اقدامات‌شان در كرانه‌ي باختري مشكل داريم.
رييس دفتر سياسي حماس خاطرنشان كرد: زماني كه اين مانع برداشته شود، هيچ مانعي در آمدن به قاهره باقي نخواهد ماند تا بقيه‌ي مسايل حل شود. ما در پي آن خود را براي امضاي توافقنامه آماده مي‌كنيم.
مشعل درباره‌ي اينكه چرا حماس زندانيان فتح را آزاد نمي‌كند، تاكيد كرد: ما گام‌هاي عديده‌اي طي دو سال گذشته در اين زمينه برداشتيم. اما پاسخ منفي ما از سوي مسوولان كرانه‌ي باختري داده مي‌شد و آ‌نها هم‌چنان به خشونت‌ها عليه حماس و رهبرانش ادامه مي‌دهند. من به عمر سليمان ابلاغ كردم كه آماده‌ي ديدار با محمود عباس در قاهره جهت بررسي اين امر و پايان اين وضع هستم اما تشكيلات خودگردان فلسطين آمادگي خود را اعلام نكرد.
مشعل در خصوص اينكه حماس هرگز مانعي در هرگونه راه‌حل براي مساله‌ي فلسطين و اسراييل نخواهد بود، گفت: صحبت كردن از حقوق ملت فلسطين و كشور فلسطين مورد توجه من است كه نيمي از آنها تحت اشغال به سر مي‌برند، نيمي ديگر رنج‌هاي مختلف را شاهدند. دشمن غاصب هرگز مورد توجه من نيست، صحبت كردن از راه حل تشكيل دو كشور به خطر راه حل تشكيل كشور يهودي اسراييل پايان مي‌دهد.
مشعل در خصوص تحريم نوار غزه، گشودن گذرگاه‌ها و بازسازي نوار غزه گفت: مسلما اين پرونده‌ها پرونده‌هاي اساسي هستند كه با عمر سليمان بررسي كرديم، چون اين پرونده‌ها در درجه‌ي نخست داراي بعد انساني و مربوط به نيازهاي اساسي ملت فلسطين است. ما به برادران‌مان در مصر اهميت اتخاذ گام‌هاي عملي را در اين باره ابلاغ كرديم.
اين مسوول حماس درباره‌ي بحران ميان حماس و مصر تصريح كرد: من زماني كه گفتم هيچ بحراني ميان مصر و حماس نيست بسيار دقيق صحبت كردم، اين بدان معنا است كه ما در ديدگاه‌هايمان هماهنگ هستيم و مسايل قابل حل هستند و مي‌توان آنها را از طريق ارتباط مستقيم و مذاكره حل و فصل كرد نه از طريق ايجاد بحران و درگيري. در واقع ما تنها با اسراييل درگير هستيم. در خصوص انتقادات ما از برخي مواضع مصر بايد بگويم كه اين امر ناشي از رنج‌هاي سختي است كه شاهديم.
وي درباره‌ي هماهنگي‌اش با اخوان المسلمين مصر تاكيد كرد: صرف نظر از آنچه كه رسانه‌ها اعلام مي‌كنند هيچ يك از مسوولان مصري ما را در اين باره متهم نكرده‌اند چرا كه اين مساله اساسا صحيح نيست و من در بسياري از مواقع گفته‌ام كه مساله‌ي اخوان المسلمين مصر مساله‌يي داخلي است و ارتباطي به حماس ندارد.

مشعل تصريح كرد: من مي‌خواهم اينجا به مساله‌ي مهاجرت ملت فلسطين از نوار غزه بپردازم كه قابل قبول نيست در حالي كه در طول جنگ گذرگاه رفح باز شد و برخي توانستند از مرزهاي مصر به نوار غزه وارد شوند. فلسطيني‌ها حاضرند در سرزمين خود به رغم كشتار و نابودي باقي بمانند. ملت فلسطين از وقايع كنوني خشمگين است و كاملا كوتاهي كشورهاي عربي را در قبال فلسطين درك مي‌كند.
رييس دفتر سياسي حماس درباره‌ي قطع روابط حماس و مصر در پي جنگ اخير نوار غزه تاكيد كرد: بدون شك ديدارهاي اخير هيات حماس با مسوولان مصري در شفاف‌سازي فضاي دو طرف سهم به سزايي داشت و بدون شك سفر من به مصر نيز تاثير مثبتي در روند روابط آتي دو طرف در جهت توافق كامل خواهد داشت.
مشعل درباره‌ي نتايج انتخابات اخير لبنان و نگراني حماس نسبت به دستيابي به نتايج مشابه در انتخابات گفت: حماس به راي مردم و اصول انتخاباتي معتقد است و ما هر نتيجه‌ي انتخابات را مي‌پذيريم. ما خواهان انتخاباتي شفاف هستيم و از نتايج انتخابات چه عليه ما و چه به نفع ما باشد، نگران نيستم.
هم‌چنين اين روزنامه در خبري ديگر نوشت: جيمي كارتر، رييس‌جمهور اسبق آمريكا در دمشق با خالد مشعل و اعضاي دفتر سياسي حماس ديدار كرد و به بررسي اوضاع فلسطين مذاكرات ملي و نحوه‌ي دستيابي به آشتي ملي ميان فلسطيني‌ها پرداخت.
در اين ديدار هم‌چنين تلاش‌هاي قاهره جهت حل و فصل اختلافات فلسطيني كه تاثير منفي بر مساله‌ي فلسطين و مساله‌ي سرباز اسير اسراييلي خواهد داشت، بررسي شد.
در همين حال روزنامه‌ي السفير - چاپ لبنان - نوشت: خالد مشعل در گفت‌وگو با مجله‌ي مصري اكتبر نيز گفت: موفقيت مذاكرات ملي فلسطين به توقف دخالت‌هاي خارجي و پذيرش اصول دموكراسي بستگي دارد.
وي شدت اختلافات ميان حماس و مصر را كم اهميت دانست و گفت: تنها درگيري‌ ما با اسراييل است. ما خواهان تكميل آشتي ملي در اسرع وقت هستيم چرا كه يك ضرورت ملي است.
ريس دفتر سياسي حماس تاكيد كرد: اختلافات يك شرايط استثنايي است و نمي‌توان مدت زيادي آن را ادامه داد.
مشعل گفت: برادران ما در مصر به ما قول حل و فصل وقايع اخير كرانه‌ي باختري را داده‌اند.
وي درباره‌ي اظهارات برخي رهبران حماس در پي دستگيري اعضاي حزب الله لبنان در قاهره افزود: هيچ كس نمي‌تواند نقش و جايگاه تاريخي و كنوني مصر را خدشه‌دار كند. اما رنجي كه ملت فلسطين با آن روبه‌رو است موجب خشم برخي شده و آنها اظهاراتي را ازسر عصبانيت مطرح مي‌كنند كه ما آن را تاييد نمي‌كنيم، چرا كه ما تنها با اسراييلي‌ها درگير هستيم. ما و مصر در يك طرف قرار داريم؛ ما هر دو در مقابل اسراييل هستيم.
مشعل خاطرنشان كرد: موفقيت مذاكرات مستلزم دو مساله است؛ نخست پايان دادن به دخالت‌ها و شروط خارجي در امور فلسطين، دوم پذيرش اصول دموكراسي در داخل فلسطين.
وي ادامه داد: منظورم از اين دخالت‌ها، دخالت‌هاي آمريكا، كميته‌ي كاري چهار جانبه است اما تلاش مصر و كشور عربي ديگر دخالت محسوب نمي‌شود چرا كه نقش اعراب يك ضرورت براي مساله‌ي فلسطين است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران