سومالي

Open in new window
هفته گذشته قاره آفریقا شاهد تحولات و رخدادهای بسیاری بود که از جمله آنها می توان به پیامدهای بحران اقتصادی بر این قاره ، تمدید حضور نیروهای صلحبان در سومالی و دیدار رئیس جمهوری آمریکا با برخی سران آفریقا اشاره کرد.

سازمان عفو بین الملل هشدار داد ممکن است بحران اقتصادی موجب تشدید نقض حقوق بشر در کشورهای افریقایی شود. این سازمان در بیانیه ای هشدار داد اگر پیامدهای بحران اقتصادی بر قاره افریقا افزایش یابد و مردم کشورهای این قاره را مجبور کند به نشانه اعتراض به وضع اقتصادی و معیشیتی خود به خیابانها بریزند، این احتمال وجود دارد که میزان خشونت و سرکوب نیز در این کشورها افزایش یابد و وضع حقوق بشر از حالت کنونی نیز وخیم تر شود.

- وزرای دفاع عضو جامعه کشورهای پرتغالی زبان در لواندا، پایتخت آنگولا، مسائل مختلف از جمله اوضاع حاکم بر گینه بیسائو را مورد بررسی قرار دادند. وزرای کشورهای پرتغالی زبان در این نشست درباره بی ثباتی سیاسی در گینه بیسائو که در پی ترور "نینو وییرا" رئیس جمهوری و ژنرال "تاگمه نا وایه" رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، شدت گرفت بحث و تبادل نظر کردند.

- وزیر دادگستری تونس اعلام کرد کشورش حاضر است 10 تبعه تونس را که در زندان گوانتانامو بسر می برند، تحویل بگیرد.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا وعده داده است زندان گوانتانامو را تا اوایل سال اینده تعطیل کند. اما این موضوع که زندانیان این زندان به کجا باید منتقل شود، به مشکل تبدیل شده است.

- شورای امنیت به تمدید ماموریت نیروهای پاسدار صلح وابسته به اتحادیه آفریقا در سومالی رای مثبت داد. بر این اساس این نیروها می توانند تا سی و یکم ژانویه 2010 به فعالیت خود در سومالی ادامه دهند. شورای امنیت سازمان ملل متحد ، قطعنامه 1872 را تصویب کرد و در آن 15 عضو این شورا با اجماع اراء ، درگیری های کنونی سومالی را که باعث آوارگی و کشته و زخمی شدن افراد بی شماری شده است محکوم کردند.

شورای امنیت از همه طرف های درگیر در سومالی خواست، از توافقنامه اخیر جیبوتی برای برقراری آشتی ملی حمایت کنند.

- کنگره اتحادیه های صنفی آفریقای جنوبی، روز سه شنبه از کاهش شدید تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال به شدت ابراز نگرانی کرد. این کنگره با ابراز نگرانی از کاهش شدید تولید ناخالص داخلی در افریقای جنوبی از دولت این کشور خواست هر چه سریعتر پاسخ مناسبی برای بحران مالی ملی پیدا کند.

کنگره اتحادیه های صنفی آفریقای جنوبی (کوزاتو)، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کاهش 6.4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه چهارم سال 2008 ، بسیار نگران کننده است .

- سازمانهای غیر دولتی وابسته به سازمان ملل اعلام کردند موجی از بیماری تب زرد درکشورهای افریقایی و بویژه جمهوری افریقای مرکزی شیوع پیدا کرده است. این بیماری تاکنون در بیش از 30 کشور آفریقایی و آمریکای لاتین شیوع پیدا کرده است . تب زرد حتی در برخی از کشورها نیز که وجود آن تهدید به حساب نمی آمد شیوع پیدا کرده است.

- یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه اوگاندا اعلام کرد برغم درگیری های شدید اخیر در شهر موگادیشو پایتخت سومالی، اوگاندا نیروی هزار و 600 نفری از صلحبانان خود را از سومالی خارج نخواهد کرد. جیمز موگومه در گفتگویی اعلام کرد: اوگاندا که در نیروی اتحادیه آفریقا در سومالی مشارکت دارد، تسلیم درخواست های شورشیان برای خروج از سومالی نخواهد شد.

وی افزود :‌ ما نقشی مثبت در برقراری امنیت منطقه ای ایفا کرده ایم. بنابراین، خواستار آن هستیم که نقش بیشتری را در این زمینه ایفا کنیم نه این که به علت اعلام شورشیان مبنی بر این که صلحبانان خارجی باید از سومالی خارج شوند، نیروهایمان را از این کشور خارج کنیم .

- فدراسیون بین المللی صلیب سرخ در ژنو اعلام کرد شمار موارد وبا در روزهای اینده در زیمبابوه از یکصد هزار مورد فراتر خواهد رفت. این سازمان فعلا حذف این بیماری را از این کشور غیر ممکن دانست. بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، این پدیده از بیش از 15 سال پیش خود را به عنوان بدترین همه گیری در آفریقا نشان داده است .

سازمان جهانی بهداشت مارس گذشته اعلام کرده بود اوضاع در زیمبابوه در حال بهبود است.

- لیبی اتحادیه اروپا را به عمل کردن به تعهدات خود درخصوص کمک برای متوقف کردن موج مهاجران غیر قانونی فرا خواند.
مهاجران غیر قانونی آفریقایی از این کشور برای عبور از مدیترانه و رسیدن به اروپا استفاده می کنند.

وزارت کشور لیبی در بیانیه ای که بین خبرنگاران توزیع شد اعلام کرد لیبی از اتحادیه اروپا می خواهد تا با اعطای کمک فنی ، اموزش و تجهیزات به تعهدات خود برای مبارزه با این پدیده عمل کند.

- وزیران امور خارجه و نمایندگان کشورهای عضو جامعه کشورهای ساحل صحرا روز سه شنبه برای آماده کردن مقدمات نشست سران این کشورها در لیبی گردهم آمدند. براساس پیش نویس دستور کار نشست سران ساحل صحرا ، شرکت کنندگان این نشست که قرار است روز های جمعه و شنبه برگزار می شود به ویژه درباره مناقشات بین چاد و سودان و همچنین امنیت در این دو کشور گفتگو خواهند کرد.

تحول اتحادیه آفریقا و اوضاع در سومالی، موریتانی ، گینه، لیبریا و ساحل عاج نیز در دستور نشست سران این کشورها قرار دارد.

- دولت انتقالی سومالی حریم هوایی و دریایی مناطق تحت کنترل نیروهای شورشی را در جنوب و مرکز این کشور آشوب زده در شاخ آفریقا، بسته اعلام کرد. دولت انتقالی سومالی تاکید کرد استفاده از بنادر و فرودگاههای مناطقی از جنوب و مرکز کشور که در اختیار نیروهای شورشی مخالف دولت قرار دارد، تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

- ارتش سودان نیز در بیانیه ای چاد را به پشتیبانی از شورشیان دارفور در حمله به یکی از پایگاههای ارتش سودان در این منطقه متهم کرد . ژنرال محمد عثمان الاغبش سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد شورشیان جنبش عدالت و برابری با پشتیبانی دولت چاد یکشنبه شب به پایگاه نظامی ارتش سودان در منطقه "ام بارو" نزدیک مرزهای سودان و چاد حمله کردند.

سخنگوی ارتش سودان تاکید کرد چاد از شورشیان جنبش عدالت و برابری پشتیبانی می کند و علاوه بر آموزشهای نظامی تجهیزات نظامی نیز در اختیار آنها قرار می دهد .

- هیئت نمایندگی مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور سودان درگیریهای شمال این منطقه را که دهها زخمی و صدها آواره برجا گذاشته است، محکوم کرد. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز نگرانی خود را از این درگیریها ابراز کرد و از دو طرف خواست اقدامات نظامی خود را متوقف و سعی کنند راه حلی مسالمت امیز برای این مناقشه پیدا کنند.

بر اساس اعلام هیئت نمایندگی مشترک سازمان ملل و اتحادیه افریقا، در این درگیریها دستکم 53 نفر که تعدادی از آنان غیر نظامی هستند، به شدت زخمی شدند.

- اتحادیه عرب از جامعه جهانی خواست از دولت سومالی و نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا مستقر در موگادیشو پشتیبانی کند.
"سمیر حسنی" رئیس اداره همکاری عربی - آفریقایی در اتحادیه عرب تاکید کرد جامعه جهانی باید در این شرایط حساس کنونی از دولت سومالی و نیروهای صلح بان اتحادیه افریقا در زمینه مبارزه با شورشیان مسلح حمایت کند.

- ارتش سودان اعلام کرد دستکم 20 نفر از نیروهای ارتش سودان و 43 نفر از شورشیان در درگیریهای اخیر در ایالت دارفور و در نزدیکی مزرهای سودان و چاد کشته شدند .

- نیروهای امنیتی موریتانی نیز تظاهرات صدها تن از معترضان برضد تصمیم اخیر حاکمان نظامی این کشور را برای برگزاری هرچه زودتر انتخابات ریاست جمهوری ، سرکوب کردند. حاکمان نظامی موریتانی به شدت در تدارک برگزاری هرچه زودتر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هستند و ششم ژوئن را برای برگزاری انتخابات تعیین کرده اند. پیش از این احزاب اصلی مخالف موریتانی این انتخابات را تحریم و اعلام کرده اند حاکمان نظامی در حال اعمال زور و قدرت خود با برگزاری عجولانه این انتخابات هستند.

- سفیر آمریکا در الجزایر با تاکید بر اهمیت روابط نظامی الجزیره و واشنگتن افزود: همکاری نظامی آمریکا و الجزایر در سالهای آینده گسترش خواهد یافت. دیوید پرس گفت همکاری نظامی دو کشور اکنون در وضعیت مطلوب قرار ندارد و در سالهای اینده توسعه خواهد یافت و این یکی از عوامل تضمین ثبات در منطقه مغرب عربی و جهان خواهد بود.

- دانا گاز (بزرگ ترین شرکت خصوصی گاز طبیعی در خاورمیانه) از کشف میدان گازی جدیدی در دلتای نیل در مصر خبر داد. پیش از این نیز سه میدان گازی دیگر در دلتای نیل کشف شده و میدان گازی تولیپ 1 ، نتیجه عملیات حفاری توام با پشتکار شرکت دانا گاز در مصر است که در سال 2008 میلادی آغاز شد و برای افزایش میزان ذخایر در سال 2009 میلادی همچنان ادامه دارد.

- احزاب سیاسی سودان ، فرانسه را به جلوگیری از تحقق تلاش ها برای برقراری صلح در منطقه اشوب زده دارفور متهم کردند.
این احزاب با انتشار بیانیه ای از فرانسه خواستند از " رفتار نادرست " خود که مغایر با عدالت است خودداری کند.

آنها همچنین از اتحادیه افریقا خواستند " دخالت های مستقیم و غیر مستقیم " فرانسه را در امور داخلی سودان و جلوگیری از تحقق تلاش ها برای برقراری صلح در دارفور محکوم کند.

- فرانسه از میانجیگری بین المللی تحت رهبری سنگال در بحران موریتانی حمایت و درباره توافقنامه سریع درباره مسئله انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد. "فردریک دزانیو" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره این مسئله گفت ما از اقداماتی که سنگال و همچنین نمایندگان اتحادیه آفریقا و سازمان ملل به منظور دستیابی به خروج از بحران در موریتانی در پیش گرفته اند، حمایت می کنیم.

- دولت آمریکا به رغم اعتراف بر پیشرفت های دولت وحدت زیمبابوه در احیا اوضاع اقتصادی این کشور از لغو تحریم های مالی اعمال شده بر این کشور خودداری کرد. بر خلاف درخواست های مکرر رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه و دولت فراگیر این کشور برای لغو این تحریم ها، آمریکا همچنان از لغو آنها خودداری کرده است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن آماده تغییر موضع شدید خود در قبال زیمبابوه نیست.

- "بینگو وا موتاریکا" رئیس جمهوری مالاوی که برای دور دوم به این مقام انتخاب شده است، در برابر شماری از رهبران افریقایی در یکی از ورزشگاه های بلانتیر مراسم تحلیف به جای آورد. برای نخستین بار یک زن به نام "جویس باندا" به عنوان معاون رئیس جمهوری مالاوی انتخاب شده است.

- باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا همچنین با "جاکایا کیک وته" رئیس جمهوری تانزانیا ملاقات کرد. دو طرف در این ملاقات راههای مختلف را برای همکاری با سایر کشورهای افریقایی جهت پایان دادن به بخشی از بدترین مناقشات قاره آفریقا بررسی کردند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران