رايزن فرهنگي ايران در سيرالئون طي سخناني در جمع نمازگزاران مسجد «سوسو» فريتاون؛ پايتخت اين كشور به بررسي شيوههاي پيامبر اكرم(ص) در تغيير نگرش و رفتار پرداخت.
به گزارش ايسنا به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمدرضا قزلسفلي رايزن فرهنگي ايران در سيرالئون، 18 تيرماه، طي سخناني در جمع نمازگزاران مسجد «سوسو» فريتاون؛ پايتخت اين كشور ضمن بررسي شيوههاي پيامبر اكرم(ص) در تغيير نگرش و رفتار گفت: پيامبر اكرم(ص) با تغيير محتوايى و باطنى مسلمانان توانست با ايجاد فرهنگ تلاش عمومى و همگانى نخستين حكومت اسلامي نمونه را در مدينه تأسيس و تمدن عظيم اسلامى را پايهريزى كند.
رايزن فرهنگي كشورمان ضمن اشاره به نقش مبعث در توسعه با بيان اينكه پيامبر اسلام(ص) با ايجاد تغيير نگرش در جامعه جاهلي، تمدن جديدي را پايهگذاري كرد، گفت: روشهاي اقتصادي، نظامي، سياسي و همچنين استفاده از شيوههايي همچون تطميع و تهديد براي تغيير نگرش مردم در راستاي نيل به توسعه نتايج مثبتي ندارد.
وي با بيان اينكه علم و دين مانند دو بال هستند كه با يكى امكان پرواز به سوى توسعه نخواهد بود، گفت: دين بدون علم و آگاهى، خرافهگرايي در بر خواهد داشت زيرا در جامعه جاهلى به جاى علم خرافه، به جاى خدا بت و به جاى عقل جهل حاكم است. در حقيقت بعثت پيامبراسلام(ص) زنجيرهاى خرافهها، بتها و جهل و فقر را از پاى انسانها باز كرد.
قزلسفلي تأكيد كرد: پيروي از شيوههاي حضرت محمد(ص) در تبديل جامعه جاهلى به جامعه متمدن تنها راه خروج از بحرانهاي موجود در عصر حاضر است.
رايزن فرهنگي كشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به برخي از شيوههاي حضرت محمد(ص) در تبديل جامعه جاهلى به جامعه متمدن گفت: اگر مهمترين نگراني انسان امروز مساله توسعه در ابعاد مختلف فرهنگى، سياسى و اقتصادى به منظور حركت به وضع مطلوب باشد كسى كه از همه بهتر، سريعتر و دقيقتر به انجام چنين امرى موفق شده، پيامبر اسلام(ص) است.
وي با اشاره به شيوه تغيير محتواي فكري و باطني انسانها توسط پيامبر اسلام(ص) گفت: انقلاب فكرى و محتوايي سبب مىشود تا تمامى ارزشها، نگرشها، گرايشها، احساسات و در مجموع فرهنگ يك جامعه تغيير كرده و در نهايت زمينه براي مشاركت عمومي نسبت به توسعه همه جانبه از جمله اقتصادى فراهم شود.
قزلسفلي در پايان سخنانش با اشاره به برخي دستآوردهاي مبعث گفت: پيامبر اسلام(ص) موفق شد تا با استفاده از شيوهها و ابزارهاى فرهنگى ارزشهاى اسلامى و انساني را به جاى ارزشهاى جاهلى، مسئوليتپذيرى را به جاى مسئوليتگريزى، كار، توليد و مالكيت را به جاى غصب، تنبلي، غارت و فقر، فضائل اخلاقي را به جاي رذائل، حكومت جهانى را به جاى حكومت قبيلهاى، اعتماد را به جاى بىاعتمادى، سبقت در خيرات را به جاى اعمال شر، ايثار، عدل و انصاف را به جاى غارت و ظلم و تلاش براى دستيابى به آينده بهتر را به جاى ركود قرار دهد.