وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه خلع سلاح هسته‌اي مي‌تواند به طور جدي در دستور كار كنفرانس‌ها، سازمان‌هاي بين‌المللي و گردهمايي مختلف قرار گيرد، گفت: مخالفت با اين موضوع پذيرفتني نيست.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس،‌ منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان عصر پنج‌شنبه پس از ديدار و گفتگو با «آنتوان گامبي» وزير امور خارجه آفريقاي مركزي، در نشست خبري مشترك به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفت.

* دولت ايتاليا هر چه سريع‌تر اقدام به آزادي معصومي‌نژاد و دميرچي‌لو كند

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات شب گذشته متكي مبني بر اينكه در گفتگوهاي تلفني‌اش با معصومي‌نژاد و دميرچي‌لو، اتباع ايراني بازداشت شده در ايتاليا، نكات خاصي را متوجه شده از جمله اينكه اين افراد با مشكلات و شرايط خاصي مواجهند، ‌از وزير خارجه در خصوص اين نكات و مشكلات سؤال كرد كه وي در پاسخ با اشاره به تماس‌هاي تلفني روزهاي اخيرش با معصومي‌نژاد و دميرچي‌لو كه در زندان‌هاي رم و ميلان در بازداشت هستند، گفت: هدف از اين گفتگوها اين بود كه مطالب‌شان را بشنوم، وضعيت جسمي‌شان را جويا شوم و از مشكلات احتمالي كه با آن مواجهند مطلع شوم. برخي مشكلات را در زندان داشتند به ويژه در ميلان كه به آن اشاره كردند و بنا داريم اين موارد را در گفتگو با وزير خارجه ايتاليا دنبال كنيم.
وي يادآور شد: در چنين مواردي يك امكان وجود دارد كه فرد به صورت موقت از زندان آزاد شود و مراحل دادگاهي را هر چه سريع‌تر برگزار كنند كه ما اين موارد را براي پيگيري در دستور كار داريم.
وزير خارجه كشورمان گفت:‌ اميدوارم دولت ايتاليا هر چه سريع‌تر نسبت به بستن اين پرونده‌ها و آزادي اين دو هموطن اقدام كند.
متكي بار ديگر از رسانه‌ها و سازمان‌هاي مردمي كه از اين دو هموطن حمايت به عمل آورده و بر آزادي آنها تأكيد كرده‌اند، قدرداني كرد.

* خشكاندن ريشه تهديد، امنيت مي‌آورد

خبرنگار فارس با اشاره به مخالفت مجدد رژيم صهيونيستي با امضاي معاهده NPT در پي اظهارات رئيس ‌جمهور‌ آمريكا مبني بر پيوستن همه كشورها به اين معاهده و ادعاي وزير جنگ رژيم صهيونيستي كه عنوان كرده «اين رژيم هرگز كشور يا ملتي را به نابودي تهديد نكرده و اين ايران است كه اين كار را امروز انجام مي‌دهد،» نظر وزير خارجه را جويا شد كه وي خاطرنشان كرد: ما از تعهد همه كشورها به معاهده NPT استقبال مي‌كنيم.
وزير خارجه كشورمان اظهار داشت: فكر مي‌كنيم موضوع خلع سلاح هسته‌اي مي‌تواند به طور جدي در دستور كار كنفرانس‌ها، سازمان‌هاي بين‌المللي و گردهمايي مختلف قرار گيرد.
به گفته متكي اينكه كساني با اين امر مخالفت كنند، پذيرفتني نيست.
وي در مورد اظهارات رژيم صهيونيستي در مورد اينكه سلاح دارند اما تا به حال حمله نكرده‌اند، اظهار داشت: سلاح‌هاي ديگر هم داشته‌اند و حملاتي نيز در گذشته انجام داده‌اند؛ فقط 7 بار به لبنان تجاوز نظامي كرده‌اند و بخش‌هايي از سرزمين كشورهاي عربي از جمله لبنان، سوريه و كل سرزمين فلسطين را در اشغال دارند.
وزير خارجه كشورمان ادامه داد: آنها (رژيم صهيونيستي) در تاريخ چند دهه موجوديتشان در فلسطين اشغالي نشان دادند كه هر جا لازم باشد اقدام نظامي مي‌كنند و هر جا لازم باشد، از سلاح‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند.
وي با تأكيد بر اينكه به اعتقاد ما كل سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان بايد جمع شود، يادآور شد: خشكاندن ريشه تهديد، امنيت مي‌آورد؛ نه اينكه عده‌اي اين سلاح‌ها را داشته باشند و در قبال بقيه از عدم اشاعه سخن بگويند.
متكي با اشاره به اظهارات اوباما در جمهوري چك مبني بر اينكه زماني تبعيض قائل مي‌شويم كه تعدادي از كشورها سلاح هسته‌اي داشته باشند، نمي‌توانيم به بقيه بگوييم كه اين سلاح‌ها را نداشته باشند، گفت: ‌اين حرف درستي است، ولي متاسفانه بر اين حرف نايستادند و اصرار نكردند و البته خلاف آن را يك سال پس از اين اظهارات و طي روزهاي اخير بر زبان آوردند.
وي رژيم صهيونيستي در منطقه را ريشه اصلي بسياري از مشكلات دانست و خاطرنشان كرد: برخورداري اين رژيم از ظرفيت كلاهك‌هاي هسته‌اي به اندازه كشوري مثل انگلستان، همواره يكي از ريشه‌ها و منابع تهديد است.
وزير خارجه كشورمان با يادآوري اين نكته كه شكست‌هاي رژيم صهيونيستي آغاز شده، به شكست‌هاي اين رژيم در سه سال پيش در لبنان و يك سال پيش در غزه اشاره كرد.

* بهترين اقدام حمايت از تصميم گروه وين در معاوضه سوخت است

يكي از خبرنگاران با اشاره به نشست بدون ‌نتيجه 1+5 در نيويورك، توصيه متكي را به اين نشست‌هاي بدون نتيجه جويا شد كه وي با بيان اينكه اين گفتگوها از گذشته بين 1+5 وجود داشته، خاطرنشان كرد: در مقطع كنوني بهترين اقدام 1+5 حمايت از تصميم گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه، ‌آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران) در بحث تبادل و يا معاوضه سوخت است.
به گفته وزير خارجه كشورمان انجام مبادله سوخت مي‌تواند براي همه طرف‌ها منافع قابل توجهي را داشته باشد.
متكي با بيان اينكه ما با بسياري از طرف‌ها در حال گفتگو و رايزني هستيم، افزود: فكر مي‌كنيم اتخاذ تصميمات منطقي و مناسب مي‌تواند به ايجاد زمينه‌ها و فرصت‌هاي جديد براي همكاري كمك كند.

* به هيچ كشور ثالثي اجازه مداخله در روابطمان را نمي‌دهيم

يكي از خبرنگاران به نگراني آمريكا از افزايش همكاري بين ايران و كشورهاي آفريقايي اشاره كرد و از متكي پرسيد كه آيا اين روابط (ايران و كشورهاي‌ آفريقايي) عليه كشور سومي است؟ كه وي در پاسخ با بيان اينكه روابط ما با كشورهاي ديگر بر اساس اراده سياسي موجود بين دو كشور تعريف مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين روابط بر اساس احترام و منافع متقابل و در زمينه‌هاي مورد توافق ما با اين كشورها است.
وزير خارجه كشورمان روابط ايران با آفريقاي مركزي را عليه هيچ كشور ثالثي ندانست و گفت: ما در عين حال به هيچ كشور ثالثي اجازه نمي‌دهيم در روابط خوب ما و آفريقاي مركزي دخالت كند. اينكه كشورهاي آفريقايي روابط خود را با دوستانشان در سراسر جهان توسعه دهند، جزو حقوق اين كشورها است.
وي با ذكر اين نكته كه امروز در دنياي آزاد و دموكراتيك بايد به حاكميت كشورها احترام گذاشت، افزود: هر كشور دوستانش را خودش انتخاب مي‌كند و دوران ديكته كردن و تحميل نظرات گذشته است. هر كشوري مي‌تواند بر پايه دوستي و احترام با آفريقا، روابط برقرار كند و كسي مانع نمي‌شود.
متكي با بيان اينكه روابط ايران با كشورهاي آفريقايي براساس درك مشترك، احترام و منافع متقابل شكل گرفته، اظهار داشت: اين روند كه طي 31 سال بعد از پيروزي انقلاب در مسير سياسي وجود داشته، امروز با ديپلماسي اقتصادي عجين شده است. مردم دو كشور بايد منافع اقتصادي اين روابط را لمس كنند. ما امروز در جاي جاي آفريقا روابط اقتصادي را گسترش مي‌دهيم.

* توافق براي طراحي فصل جديدي از روابط دو كشور

به گزارش خبرنگار فارس منوچهر متكي در ابتداي اين نشست ضمن قدرداني از وزير خارجه آفريقاي مركزي براي سفر به تهران اظهار داشت: اين سفر نخستين ديدار وزراي خارجه دو كشور است كه در گفتگوهاي روساي جمهور ايران و آفريقاي مركزي در حاشيه اجلاس اقتصادي قطر در سال گذشته مورد توافق قرار گرفت.
وي با ابراز خرسندي از حضور هيئت آفريقاي مركزي در تهران، گفتگوهايش با «آنتوان گامبي» وزير خارجه آفريقاي مركزي را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ در اين گفتگوها با توجه به مواضع مشترك دو كشور در موضوعات مختلف سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي، توافق كرديم كه فصل جديدي از روابط دو كشور را در همكاري‌هاي اقتصادي طراحي كنيم.
وزير خارجه كشورمان ديپلماسي اقتصادي را اولويت سياست خارجي جمهوري اسلامي و جمهوري آفريقاي مركزي عنوان كرد و افزود: در گفتگوهاي امروز ظرفيت‌هاي دو كشور را مورد بررسي قرار داديم و در خصوص مشاركت ايران در اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي آفريقاي مركزي و بررسي امكان سرمايه‌گذاري توسط شركت‌ها و سرمايه‌گذاران ايراني در اين كشور بحث و تبادل نظر كرديم.
وي اضافه كرد: توافق كرديم موانع تعرفه‌اي و غيرتعرفه‌اي را از سر راه برداريم و همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور را با امضاي توافقنامه‌هاي مختلف از جمله توافقنامه ترغيب و تشويق سرمايه‌گذاري و لغو ماليات مضاعف تسهيل كنيم و در زمينه صدور رواديد براي شركت‌ها و در گام‌هاي بعدي براي شهروندان، بتوانيم زمينه‌هاي توسعه گردشگري را در دستور كار دو كشور قرار دهيم.
متكي با اشاره به ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي در حوزه‌هاي مختلف از جمله كشاورزي، بهداشتي، انرژي و ...، خاطرنشان كرد: در ملاقات‌هاي وزير خارجه آفريقاي مركزي و هيئت همراه با برخي از وزرا در جمهوري اسلامي، همكاري‌هاي مشخص‌تر در اين زمينه‌ها مورد بررسي و توافق قرار خواهد گرفت.
وزير خارجه همچنين گفت كه در سفر سه روزه وزير خارجه آفريقاي مركزي احتمالا توافقي بين وزراي خارجه به امضا خواهد رسيد كه اين توافق مي‌تواند شروع خوبي براي همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور باشد.
وي مبارزات استقلال‌طلبانه كشورهاي آفريقايي در دهه‌هاي 50،60 و 70 را مورد اشاره قرار داد كه استقلال را به بسياري از اين كشورها بازگرداند و گفت: اين در حالي است كه ديگراني كه تا دوره استعمار در آفريقا حضور داشتند هميشه سعي مي‌كردند تصويري نامناسب از آفريقا را به جهان مخابره كنند و مانع از آشنايي دنيا با ظرفيت‌هاي آفريقا شوند.
متكي ادامه داد: آفريقا تحت لواي همگرايي قوي با تشكيل اتحاديه آفريقا زمينه‌هاي خوبي از پيشرفت را تعريف و دوستان واقعي خود را در اقصي‌ نقاط جهان پيدا مي‌كند كه طمعي يكسويه به آفريقا ندارند و مي‌خواهند در مناسبات عادلانه و صميمي و براساس احترام و منافع متقابل، همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي را با اين قاره گسترش دهند.
وي گفت:‌ فكر مي‌كنيم مي‌توانيم با آفريقاي مركزي اين فصل جديد همكاري‌ها را داشته باشيم.
متكي با اشاره به گفتگوهاي انجام شده با همتايش اظهار داشت: ما از گشايش سفارتخانه اين كشور در تهران استقبال مي‌كنيم.
وي در پايان گفت كه از وزير خارجه آفريقاي مركزي و همراهانش با توجه به مواضع مشترك و مشابه دو كشور در زمينه خلع سلاح براي حضور در نخستين كنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و عدم اشاعه دعوت به عمل آورده است و وزير خارجه آفريقاي مركزي نيز به عنوان يكي از مهمانان در اين كنفرانس حضور خواهد يافت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران