تانزانيا

حضور ايرانياني که از سال‌هاي قبل به کشور تانزانيا سفر کرده‌اند يک امتياز مثبت براي ارتباط بيشتر ايران با اين کشور است.




ایلنا: نشست تخصصي تجار و بازرگانان کشور تانزانيا و تجار سيستان و بلوچستان در سالن کنفرانس سازمان بازرگاني اين استان برگزار شد.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي اتاق ايران رئيس سازمان بازرگاني استان سيستان و بلوچستان در اين نشست، گفت: يکي از برنامه‌هاي راهبردي در توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني کشور که از سال 85 تدوين شده، بحث اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري است.
ايرج حسن پور تاکيد کرد: پذيرش اين هيأت‌ها به منظور بالابردن توان صادراتي سيستان و بلوچستان در بازارهاي هدف است و تاکنون شش هيات تجاري از سيستان و بلوچستان به کشورهاي هدف اعزام شده‌اند و اين چهارمين هياتي است که به سيستان و بلوچستان سفر مي‌کند.
رئيس سازمان بازرگاني سيستان و بلوچستان اظهار اميدواري کرد که حضور اين هيات تجاري سبب ارتقاي سطح همکاري اقتصادي ايران به وي‍ژه استان پهناور و مستعد سيستان و بلوچستان با کشورهاي آفريقايي به ويژه کشور تانزانيا شود.
وي افزود: هدف اصلي حضور اين هيات معرفي فرصت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري سيستان و بلوچستان و تانزانيا و شناسايي راهکارهاي توسعه روابط تجاري دو کشور است.
وي با تاكيدبر توسعه روابط همه جانبه ايران با کشورهاي جهان براساس منافع متقابل يادآور شد: توسعه روابط تجاري و اقتصادي ايران با کشورهاي آفريقايي به ويژه تانزانيا جزء برنامه‌هاي مهم دولت در عرصه روابط خارجي محسوب مي‌شود.
حسن پور موقعيت جغرافيايي ويژه و مناسب سيستان و بلوچستان به لحاظ همجواري با افغانستان و پاکستان، برخورداري ازهزارو200 کيلومتر مرز خاکي و 300 کيلومتر مرز ساحلي در کنار درياي عمان، دسترسي به آب‌هاي بين المللي خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشورهاي شرق آسيا، شبه قاره هند، شيخ نشينان عربي و بازارهاي آفريقايي را از مهمترين پتاسيل‌هاي استان به منظور توسعه روابط تجاري برشمرد.
وي افزود: اقليم مناسب براي کشت محصولات سودآور صادراتي مانند خرما، مرکبات، موز و انبه، دشت‌هاي هموار و مستعد در شمال و جنوب استان، وجود امکانات صنايع تبديلي وابسته به محصولات کشاورزي مانند بسته‌بندي خرما، قند مايع و خوراک دام از ضايعات هسته خرما، وجود صنايع غني دريايي و آبزيان و اقليم مناسب در سواحل جنوبي براي توسعه فعاليت‌هاي شيلات، صيد و صيادي و اراضي مستعد پرورش ميگو و توسعه صنايع وابسته از ديگر امکانات اقتصادي استان است.
حسن پور اضافه کرد: وجود معادن نسبتا غني و امکان توسعه فعاليت هاي معدني، اقليم مناسب براي فعاليت‌هاي توريستي، وجود هفت بازارچه مرزي فعال در طول نوار مرزي استان با کشورهاي افغانستان و پاکستان، وجود منطقه اقتصادي ويژه سيستان و 95 شرکت تعاوني فعال مرز نشين در محور شرق از پتانسيل‌هاي اقتصادي ديگر استان به حساب مي‌آيد.
رئيس سازمان بازرگاني استان سيستان و بلوچستان تاکيد کرد: اقتصاد استان سيستان و بلوچستان و کشور تانزانيا مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف مکمل هم باشد.
رئيس اتاق بازرگاني زاهدان نيز در اين نشست گفت: حضور ايرانياني که از سال‌هاي قبل به کشور تانزانيا سفر کرده‌اند يک امتياز مثبت براي ارتباط بيشتر ايران با اين کشور است.
عبدالحکيم ريگي افزود: اتاق بازرگاني زاهدان داراي قدمتي 80 ساله است و اکنون با هزارو 500 عضو در زمينه‌هاي مختلف صنعتي و معدني با کشورهاي پاکستان، افغانستان، حاشيه خليج فارس، هندوستان و آفريقا ارتباط تجاري دارد.
وي تاکيد کرد: اقتصاد کشور تانزانيا فراز و نشيب‌هاي بسياري را پشت سرگذاشته اما خوشبختانه داراي يک رشد شش درصدي است و يکي از اولويت‌هاي ايران نيز تعامل با کشورهاي آفريقايي است.
رئيس اتاق بازرگاني زاهدان اظهار داشت: ايران و تانزانيا مي‌توانند در زمينه کشاورزي و ماشين آلات همکاري بسيار خوبي را با هم داشته باشند.
معاون وزير دام و شيلات تانزانيا نيز دراين نشست گفت: تانزانيا به عنوان يک کشور ساحلي با بسياري از سواحل دنيا در ارتباط است و با کشورهايي مانند اوگاندا، کنگو و کنيا درهمسايگي قرار دارد.
فاطوما سنباسنبو افزود: طول سواحل اقيانوس هند در کشور تانزانيا حدود هزارو 450 کيلومتر است و رشته کوه‌هاي بلند کليمانجارو در کشور تانزانيا وجود دارد. در کشور تانزانيا 40 ميليون نفر زندگي مي‌کنند و داراي نرخ رشد جمعيتي دو درصد است.
وي خاطرنشان کرد: مساحت تانزانيا 945 هزارو 87 کيلومتر مربع است و بيشتر مردم به کشاورزي فعاليت دارند. بخش کشاورزي 85 درصد و بخش شيلات حدود 10 درصد و دام و طيور حدود 5/4 درصد صادرات کشور تانزانيا را تشکيل مي‌دهد.
سنباسنبو گفت: در کشور تانزانيا موقعيت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري وجود دارد.کشور تانزانيا قابليت هاي فراوان و توانمندي‌هاي زيادي در بخش محصولات درياي، توريسم، ايجاد هتل هاي تفريحي، انواع ميوه و دام و طيوروجود دارد.
وي گفت: متاسفانه بازرگانان بسيار اندکي از توانمندي‌هاي تانزانيا در زمنيه دام استفاده مي‌کنند.معادن طلا و پارک‌هاي طبيعي بسيار زيادي شامل گونه‌هاي مختلف حيوانات در اين کشور وجود دارد.
سنباسنبو اظهار داشت: سازمان توسعه سرمايه‌گذاري تانزانيا آمادگي دارد امکانات لازم را در اختيار کساني که علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري دراين کشور هستند، قرار دهد.
وي تاکيد کرد: در آينده خيلي نزديک قرار است يک منطقه اقتصادي ويژه در تانزانيا تاسيس شود که مي‌تواند کمک بيشتري به علاقه‌مندان سرمايه‌گذاري در اين کشور ارائه دهد.
رييس اتاق بازرگاني و کشاورزي زنگبار نيزکه در اين نشست گفت: کشور زنگبار مصمم است بزودي واردات سيمان را از ايران آغاز کند.
عبدالله عباس عمر افزود: اين کشور تاريخ بسيار غني و کهني دارد و از سال 1880 يک بندر آزاد بوده است.
وي اظهار داشت: زنگبار به جزيره «ادويه» معروف است و بخش عمده اي از صنعت اين کشور وابسته به توريسم است و حدود 25 درصد درآمد توليد ناخالص ملي اين کشور را شامل مي‌شود.
عباس عمر گفت: جزيره‌اي بودن اين کشور موقعيت خوبي به منظور حمل و نقل دريايي ايجاد کرده است پتانسيل هاي اقتصادي سيستان و بلوچستان نقاط مشترک بسيار با کشور زنگبار دارند. زنگبار يک جزيره مملو از پتانسيل‌هاي سرمايه‌گذاري است که تابه حال کشف نشده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران