تانزانيا

مراسم گراميداشت سی‌و‌يكمين سالروز پيروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ايران به همت رايزنی فرهنگی ايران در تانزانيا با برپايی محفل سخنرانی و نمايشگاه فرهنگی و هنری در شهر دار‌السلام، پايتخت تانزانيا ديروز 17 بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در اين مراسم كه در محل نمايندگی فرهنگی سفارت ايران در شهر دارالسلام برگزار شد؛ سفير جمهوری اسلامی ايران، ژنرال سيمبا؛ رئيس TIC كشور تانزانيا، شيخ جلال حميد؛ مدير حوزه علميه الغدير، پروفسور الويتاما(pr: A Lwaitama) استاد مسيحی فلسفه سياسی دانشگاه دار السلام، مدرسان مركز علمی دار‌الهدی، مصطفی نصار؛ نماينده دانشگاه الازهر و رئيس مركز آموزشی مصر در دارالسلام و ديگر شيوخ و بزرگان حضور داشتند.

اين مراسم با تلاوت آياتی از كلام‌الله مجيد توسط قاری برجسته تانزانيايی استاد حسن شاه (دارای رتبه در مسابقات بين‌المللی حفظ و قرائت قرآن سال 88 در تهران) آغاز شد.

بعد از تلاوت قرآن كريم، سرود ملی جمهوری اسلامی ايران و جمهوری متحد تانزانيا پخش شد و گروه سرود مدرسه دارالهدی نيز با قرائت سرود ملی جمهوری اسلامی ايران به زبان فارسی و يكی از سرودهای معروف تانزانيا به زبان سواحلی حاضرين را به وجد آوردند.

سپس مجری برنامه شيخ ملبا صالح پس از بيان ليست برنامه‌ها، حاضرين را به شنيدن سخنان مصطفی رنجبر شيرازی؛ رايزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران دعوت كرد.

رايزن فرهنگی ايران در سخنان خود ضمن خوشامدگويی به حاضرين از تمامی دوستداران اسلام و انقلاب اسلامی، شيوخ و بزرگان كشور تانزانيا و اساتيد دانشگاه كه در اين مراسم شركت كردند، تشكر و قدردانی كرد و گفت: در خاطرم هست كه دشمنان اين انقلاب مقدس از دور و نزديك فرياد پايان حيات اين نظام مقدس را در ناقوس‌های زر و زور و تزويرشان می‌دميدند (يريدون ليطفئوا نور الله والله متم نوره ) ليكن با فضل الهی امروز سی‌و‌يكمين سالگرد جشن پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ايران در كنار هم بپا داشته‌ايم.

رنجبر شيرازی پس از قرائت آيه 54 سوره مائده گفت: دين خداوند سبحان ايستايی ندارد و روزی توسط دوستان خدا كه او (جل ذكره) نيز محب آنان است جهت تحقق آرمان‌های الهی جهاد كرده و رادمردانی با كمال عزت و اقتدار و بدون از هرگونه واهمه‌ای در همان مسير حركت می‌كنند.

وی افزود: برجستگی‌های حضرت امام خمينی(رض) به‌عنوان قائد و بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران آينه تمام نمای لطف و حكمت الهی در حق ملت ايران و ديگر مسلمانان جهان بود و امروزه به بركت وجود رهبری معظم نظام اسلامی (دام ظله العالی) شاهد عظمت و شكوفايی روزافزون بوده و همين امسال با ارسال سه ماهواره مخابراتی به فضا، آخرين دستاورد اين ملت بزرگ را مشاهده كرديد، يادم نمی‌رود روزی يكی از بزرگان در بدو پيروزی انقلاب مقدسمان محضر امام خمينی (رض) رسيد و عرض كرد ما از امروز بنا بر مبادی اسلامی به ايران عزيزمان خدمت خواهيم كرد و فورا حضرت امام (قدس سره) كلام آن عزيز را قطع كرده و فرمود: ولی خمينی تلاش می‌كند تا در فضای ميهن اسلامی ايران به اسلام عزيز خدمت كند.

وی ضمن آرزوی پيروزی برای همه مسلمانان در سراسر عالم خصوصا خلاصی مردم مظلوم فلسطين از ظلم جباران اسراييلی از اين حضور با شكوه تجليل و تشكر كرد.

بعد از سخنان رايزن فرهنگی ايران، محسن موحدی قمی؛ سفير ايران در تانزانيا در جايگاه قرار گرفته و ضمن تشكر از رايزنی فرهنگی ايران در اجرای اين جشن با شكوه از حضور تمامی نخبگان حاضر تقدير نموده و به بيان آخرين دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی در سطح نانو تكنولوژی و ... پرداخت و گفت:

اگر اتكای به دين و اسلام نبود، مطمئن باشيد امروز شاهد سی‌و‌يكمين سالگرد جشن پيروزی اين انقلاب نبوديم و اين همان اراده الهی است كه برخلاف اراده كافران و مشركان بر روی زمين استوار است (وعد الله الذين آمنوا ...).

سفير جمهوری اسلامی از تمام سخنرانان و شركت‌كنندگان تشكر و آرزوی سعادت و سلامت برای دو دولت و ملت بزرگ تانزانيا و ايران كرد.

سپس پروفسور الويتاما (pr : A. Lwaitama) استاد مسيحی فلسفه سياسی دانشگاه دارالسلام به ادای سخن پرداخت و گفت: من در ظاهر مسلمان نيستم ولی به تمام چارچوب‌های تفكری امام خمينی(رض) و عدالت‌ورزی وی معتقدم و چون شاه ايران در ظاهر مسلمان بود ولی دشمن عدالت و حقيقت بود پس او در واقع كافر است و من در واقع مومن به اسلام هستم.

وی افزود: حكام فعلی كشورهای اسلامی كه در آرزوی جرج بوش‌ها صف می‌كشيدند تا دين فروشی و خودفروشی كنند همه كافر به دين اسلام‌ هستند ولی آزادگان جهان كه به اركان دين اسلام عمل می‌كنند چه مسلمان و چه غير مسلمان همه مومن به خداوند متعال هستند.

آيا نديديد كه مردم مظلوم غزه از دريافت مواد غذايی محروم بودند و يهود جنايتكار بدترين مواد سمی كشنده را از جهان برای نسل كشی انسانی دريافت می‌كرد و شما چنين حكامی را مسلمان خطاب می‌كنيد !!؟؟

من معتقد به مردانی هستم كه در مقابل فرهنگ منحط غرب و جهان خواری ايستاده‌اند، احمدی‌نژادهايی كه حتی لباس كت و شلوار معمول غربی‌ها را نيز رد كرده و برای لباس ارتباطاتی خويش مدلی ديگر را برگزيده است.

وی افزود: نگوييد (مرحوم) امام خمينی فقط برای مسلمانان انقلاب كرد، نه او فرهنگ مشترك انسانی و عدالت خواهی را زنده كرد و لذا من عاشق انقلاب اسلامی ايرانم و خودم را عضو آن می‌دانم.

الويتاما در پايان سخنانش افزود: شما به تانزانيا نگاه كنيد كه تمام ظواهر دموكراسی رعايت شده و همه چيز آرام است و هيچ اتفاقی نمی‌افتد چون عمق ندارد؛ ولی امروزه در جمهوری اسلامی ايران شاهد بروز اختلاف نظر هستيم چون دموكراسی واقعی هست و مردم در سايه دموكراسی دينی و واقعی زندگی می‌كنند.

استاد چالز مصطفی؛ خبرنگار و روزنامه‌نگار مشهور تانزانيايی سخنران بعدی اين مراسم بود، وی گفت: غربی‌ها كه با ظاهر حجاب در مدارس و دانشگاه‌های خويش به مقابله پرداخته‌اند چون از نشر اسلام اصيل عاجز مانده و لذا به مقابله با معلول می‌پردازند.

چقدر دست‌های مرموز تلاش كرد تا دين را از سياست جدا بداند و تمام متحجرين نيز آن را پذيرفتند ولی انقلاب اسلامی ايران در واقع بازگشت به خدا و حقيقت بود كه اسلام واقعی در ميان امت‌ها گسترش يابد.

وی افزود: من زندگی نامه مرحوم امام خمينی (رض) را از ابتدا تا انتها قرائت نمودم و تمامش برايم درس و ابتكار بود.

شيخ جلال حميد از خطبای معروف كشور تانزانيا و مدير حوزه علميه الغدير با بيان سخنان خود به زبان سواحيلی حاضرين را دعوت به الگوپذيری از انقلاب اسلامی ايران كرده و با اشاره به آيه شريفه (واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا ) رمز موفقيت سربازان امام خمينی (ره) در دوره انقلاب را وحدت بين همه اقشار جامعه دانست.

وی گفت: زمانی گرفتاری‌های مسلمانان از جامعه اسلامی رخت بر خواهد بست كه مسلمانان جهان با تأسی از انقلاب اسلامی راه و منش امام خمينی(رض) را دنبال كنند.

سخنران بعدی منصور؛ سفير كشور جمهوری عربی سوريه در تانزانيا بود، سخنان وی به زبان‌های عربی و انگليسی ارائه شد. وی گفت: انقلاب اسلامی ايران همان انقلابی بود كه بلافاصله بعد از پيروزی، سفارت اسرائيل غاصب را در تهران تعطيل و آن را تبدبل به سفارت فلسطين مظلوم كرد و در همان ابتدای راه، مسير انقلابی خود را با اين اقدام به جهانيان معرفی كرد.

وی در ادامه با رمزگشايی از كلمه( الثوره) انقلاب اسلامی ايران را مصداق واقعی انقلابات جهان خواند و يادآوری كرد: اين انقلاب در همه ابعاد جامعه تغيير ايجاد كرد. سياست خارجی، اقتصاد اسلامی، قوانين قضايی و در يك كلام قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، صد در صد بر مبنای اسلام پايه‌گذاری شد.

سخنران بعدی دكتر احمد خطيب؛ يار وفادار حضرت امام خمينی (رض) در نوفل لوشاتوی فرانسه با بيان آياتی از قرآن كريم، انقلاب اسلامی و امام خمينی (ره) را سمبل حق خواهی، حق طلبی و اسلام خواهی دانست و دشمنان اين انقلاب را سمبل ظلم و فراعنه خواند و گفت: رويارويی پيامبر(ص) با سران مشركان در دوران حيات خويش مصداق اسلوب مبارزاتی امام خمينی ره بود كه در رويايی با رژيم شاه و امريكا توانست با اجرای اصول اخلاقی همه آحاد جامعه را به خيابان‌ها آورده و شاه را نهايتا سرنگون كند.

امام خمينی همه عالميان را به اسلام دعوت كرد، ايشان با خطاب خود به جهانيان آنان را به اسلام دعوت كرد و راه سعادتمندی انسان را، اسلام معرفی كرد، من با زندگی 10 ساله‌ام در فرانسه شاهد اين تاثيرگذاری عميق در بين توده‌های تشنه آزادی و انسانيت بودم.

شيخ باصالح؛ رئيس شورای عالی مسلمانان تانزانيا (TIC) نيز در سخنانی با تفسير آيه (و اعدو لهم ما استتعتم من قوه) مسلمانان را دعوت به اتحاد و انسجام كرد. وی با صدای بلند اعلام كرد ديگر وقت حكمرانی كفر شرق و غرب نيست، انقلاب اسلامی ايران وزنه دين را در جهان تقويت كرد.

وی از رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايرن در دار‌السلام تشكر كرد كه با تشكيل چنين جشن با شكوهی ارتباط ملت مسلمان ما را با ملت بزرگ ايران برقرار می‌دارد.

شيخ سالم ليهانگا؛ كارشناس ارشد معارف اسلامی سخنران بعدی اين جشن باشكوه بود. وی اظهار داشت: من با بررسی آخرين دستاوردهای جمهوری اسلامی ايران در امور مختلف علمی شاهد رشدی غير قابل باور برای جهان ظلم و بی‌عدالتی هستم، تمام سرويس‌های خبری تلاش می‌كنند تا جايگاه دين را در حكومت خدشه بزنند و انقلاب اسلامی ايران نشان داد كه حكومت دين و قرآن بزرگترين نماد رشد خردورزی در تمام امور خرد و كلان و در همه رشته‌های زندگی و تكنولوژی است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران