تانزانيا

نماينده جامعة‌المصطفی(ص) العالمية در تانزانيا با تشريح فعاليت‌های قرآنی اين مركز، گفت: برای افزايش فعاليت‌های قرآنی در اين كشور طرح «ايجاد مراكز دارالقرآن در شهرهای مختلف» با عهده‌داری طلاب فارغ‌التحصيل را اجرا می‌كنيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين «شهريار ايران‌منش» نماينده جامعة‌المصطفی(ص) العالمية در تانزانيا، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) ضمن بيان اين مطلب در معرفی فعاليت‌‌های جامعة‌المصطفی(ص) در اين كشور گفت: كشور تانزانيا از جهت‌هايی حائز اهميت است، به خاطر اين‌كه در واقع تانزانيا دروازه ورود اسلام به شرق و جنوب آفريقا است. اين كشور از جمله كشورهايی است كه جمعيت مسلمان، مسيحی و بعضی از فرق و اديان ديگر در كنار همديگر زندگی می‌كنند.

وی افزود: در اين كشور برای مسلمان‌ها اشتغال به امر قرآن و فراگيری و حفظ آن بسيار اهميت دارد، اهل سنت و شيعه در اين كشور زياد هستند و به قرآن اهتمام خاصی دارند، جدا از شيعيان دوازده امامی، شيعيان بهره، اسماعيليه و ... در اين كشور نيز وجود دارند.

80 طلبه در مدرسه دارالهدی

ايران‌منش تصريح كرد: مجموع فعاليت‌هايی كه ما در كشور تانزانيا داريم، بخش عمده‌ای در بخش فعاليت‌های دينی است كه طبيعتاً در بخش آموزش‌های دينی، آموزش‌های قرآنی هم وجود دارد، حوزه علميه‌ای كه در حال حاضر مشغول به كار است، ويژه بانوان است و مدرسه دارالهدی نام دارد و با 80 طلبه مشغول به كار است، همه ساله ما اساتيدی را از ايران برای امر آموزش قرآن دعوت می‌كنيم و به مدرسه می‌آيند و به تدريس می‌پردازند.

نماينده جامعة‌المصطفی(ص) در تانزانيا تصريح كرد: جدای اين‌كه در مدرسه، دارالقرآن داريم و هر روز طلاب با قرآن مأنوس می‌شوند، در ماه‌های رمضان هم برنامه داريم كه انس با قرآن محور فعاليت‌ها محسوب می‌شوند. از جمله ديگر فعاليت‌های قرآنی اين است كه اساتيدی بومی اين كشور را كه در ايران تحصيل كردند، دعوت می‌كنيم. در حال حاضر اين اساتيد را در مدرسه خودمان داريم، اكنون شش استاد داريم كه در ايران تحصيل كردند و از اين تعداد، يك نفر را به عنوان مسئول خاص فعاليت‌ها و آموزش‌های قرآن در مدرسه منصوب كرديم.

ايران‌منش تصريح كرد: چون در كشور تانزانيا خط و نوشتار به صورت انگليسی است، طبيعتاً در ابتدای كار امر مشكلی برای دانش‌پژوه است كه در ابتدا زبان، مكالمه و قواعد عربی و هم مباحث قرآنی را با او كار ‌كنيم. زبان مردم اين كشور انگليسی و سواحليی است، زبان اصلی آن‌ها سواحليی و زبان دوم زبان انگليسی است.

وی افزود: در بحث قرآن بخش‌هايی مثل تجويد و روخوانی و قرائت را مد نظر داريم، كاری كه امسال گرفتيم و طرحی سه ساله را بنا داريم انجام دهيم ــ كه امسال سال اول برگزاری آن است ــ آموزش طلاب، دانش‌افزايی اساتيد و تخصصی كار كردن شيوخ قرآنی با آن‌ها به صورت ويژه كار شود.

حجت‌الاسلام ايران‌منش تأكيد كرد: امسال سال اول اجرای اين طرح بود و به حمدالله برنامه‌ها، كلاس‌ها و درس‌های مختلفی را برای طلاب داشتيم، استادی از ايران دعوت كرديم كه هم حافظ قرآن و هم متخصص امر تجويد بودد، چون امسال را سال تجويد قرار داديم و سال آينده را سال حفظ و سال بعد از آن هم سال قرائت نامگذاری كرديم كه در اين موارد بيشتر كار شود.

وی تصريح كرد: با طلاب به صورت فشرده در طول يك ماه كار فشرده تجويد انجام شد و تجويد در دو سطح مبتدی و عالی متناسب با طلابی كه داريم كار شد و الحمدالله موفقيت‌آميز هم بود. برای امر دانش‌افزايی برای اساتيد كلاس ويژه‌ای در تجويد گذاشته شد و با آن‌ها تجويد در سطح عالی كار شد و غير از اين دو كلاس برای شيوخ تانزانيا كه اين دوره را مخصوص شيوخ شيعه قرار داديم ولی بنا داريم كه به شيوخ اهل سنت بر پايه برنامه‌های بعدی دعوت كنيم. دوره ويژه تجويد را بنا داشتيم و اجرا كرديم كه با استقبال خوبی هم روبرو شد.

کمک به انتشار کتاب‌های قرآنی

نماينده جامعة‌المصطفی(ص) در تانزانيا تأكيد كرد: از برنامه‌های ديگر، ترجمه و تأليف كتب قرآنی را در دستور كار داريم، جامعة‌المصطفی(ص) عهده‌دار چاپ كتاب تفسير مبين كه نويسنده آن از شيوخ شيعه تانزانيا است، بوده است و آن كتاب در حال حاضر در تيراژ بسيار زيادی چاپ شده است و در كشورهای آفريقايی به زبان سواحيلی توزيع شده است.

وی در مورد ديگر فعاليت‌های اين مركز گفت: كتاب ديگری را كه مدرسه دارالهدی كار كرده است، كتاب تجويد قرآن در دو سطح مبتدی و عالی است، همچنين دو كتاب ديگر را آماده چاپ دارد كه كتابی تخصصی صرفاً در امر تجويد است، علت آن هم نيازسنجی‌ای بود كه در منطقه انجام داديم. ديديم كه كتابی در مورد علم تجويد به زبان سواحيلی نداريم و اين اولين كتابی خواهد بود كه در دست علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ايران‌منش تأكيد كرد: مسابقات قرآنی در تانزانيا بسيار برگزار می‌شود، مخصوصاً در ماه رمضان. از طلاب مدرسه دارالهدی و طلاب فارغ‌التحصيل اين مدرسه در زمينه قرائت افرادی را برای مسابقه اعزام كرديم، حتی سال گذشته يكی از اين افراد را به ايران اعزام كرديم و در المپياد قرآنی جامعة‌المصطفی(ص) در رشته قرائت رتبه پنجم را به دست آورد و طلاب ديگر را در مسابقات قرآنی ديگر اعزام می‌كنيم و شركت می‌كنند.

وی در مورد فعاليت‌های خارج از حوزه تأكيد كرد: فعاليت‌های قرآنی خارج از محدوده مدرسه دارالهدی را به شكل گسترده‌ای آغاز نكرديم، صرفاً فعاليت‌های آموزشی را دنبال می‌‌كنيم و فعلا بيشتر تمركزمان روی مباحث آموزشی است، برای جلسات قرآنی كه در مناطق مختلف برگزار می‌شود، استاد اعزام می‌كنيم و با آن‌ها همكاری داريم و چون كارهای ما بيشتر جنبه‌های آموزشی دارد بر جنبه‌های آموزشی بيشتر تأكيد داريم.

وی در مورد وجود مراكز حوزوی شيعی در اين كشور گفت: مدارس ديگری هم در اين كشور وجود دارد كه با اشراف جامعة‌المصطفی(ص) مشغول به فعاليت است كه با اين‌ها تبادل استاد داريم و بسياری از فارغ‌التحصيلان ما در آن مراكز به تدريس مشغولند كه تعداد اين مراكز در تانزانيا حدود 7 مركز است. در مدارس و مراكزی كه در تانزانيا متعلق به شيعيان است و اكنون مشغول به كار است بالغ بر 12 مدرسه است كه به صورت اصلی دارد كار می‌كند، اما مدارس كوچك‌تری هم داريم كه دارای فعاليت هستند.

حجت‌الاسلام ايران‌منش در پايان تصريح كرد: جامعة‌المصطفی(ص) در برنامه‌های خودش كه اهميت خاصی را برای قرآن قائل است، طرح «ايجاد مراكز دارالقرآنی در شهرهای مختلف» با عهده‌داری طلاب فارغ‌التحصيل را برای ما ارائه كرده است كه پی‌گير اجرای آن هستيم، اين طرحی است كه بنا داريم در شهرهای مختلف اجرايی كنيم و اميدواريم بهره‌های قرآنی از آن ببريم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران