نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌‌های ایران و جمهوری مالی به ریاست وزرای خارجه دو کشور در باماکو برگزار شد و امیرعبداللهیان از آمادگی برگزاری نمایشگاهی از شرکت‌های دانش بنیان در باماکو در آینده نزدیک خبر داد.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به باماکو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت «عبدالله دیوپ» وزیر خارجه جمهوری مالی به این کشور سفر کرده، صبح سه‌شنبه به وقت محلی در نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی حضور یافت.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: بسیار خرسندم ۶ ماه بعد از توافق با همتای خود در خصوص سرعت بخشیدن و شتاب دادن به همکاری‌های همه جانبه بخش‌های خصوصی و دولتی و همکاری‌های متنوع در تمامی زمینه‌های علم و فناوری، صنعتی، تجاری، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر موضوعات مورد توافق اتفاق نظر داشتیم که مکانیسم تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را مورد توافق و تایید قرار دهیم.

وی افزود: امروز شاهد برگزاری اولین نشست رسمی کمیسیون مشترک دو کشور در باماکو هستیم. اطمینان دارم برگزاری منظم و پیوسته نشست‌های کمیسیون مشترک و افزایش تبادل هیأت‌های فنی، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور به توسعه و تعمیق همه جانبه همکاری‌های فیمابین منجر خواهد شد.

* اراده عالی ایران برای تداوم و توسعه روابط با مالی

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: این کمیسیون را سازوکاری مناسب برای سازماندهی همکاری‌های اقتصادی با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور می‌دانیم. اراده عالی ایران همواره بر تداوم و توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با کشور دوست و برادر مالی براساس منافع مشترک طرفین بنا شده است. روابط دو کشور متکی بر ارتباطات تاریخی، اصول دوستی و همکاری و منافع مشترک اقتصادی استوار است. این روابط می‌تواند از بنیانی محکم برخوردار باشد. حضور و فعالیت موسسات ایرانی از جمله مرکز درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کلینیک ایرانی و برخی مراکز آموزشی به مدت چندین دهه نشانه‌ای از اراده جدی تاریخی ایران برای ایفای نقش  سازنده در برنامه توسعه انسانی و کمک به تقویت بخش بهداشت مالی و همکاری‌های دانشگاهی، علمی و فناوری است.

امیرعبداللهیان افزود: دولت آقای رئیسی با ملاحظه به روابط تاریخی و دوستانه با کشور مهم و تمدنی مالی اهتمام جدی برای توسعه روابط را در دستورکار قرار داده است. همکاران من در وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌های ایران و در بخش خصوصی برنامه جدی برای توسعه مناسبات با کشور مالی را در دستورکار خودشان قرار دادند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: خوشبختانه برخی از این ایده‌ها در ماه‌های گذشته و سال‌های پیش عملی شده ولی امیدواریم با شیبی تند و جهشی جدی در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد عملیاتی شدن ایده‌های متنوع در همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و مالی باشیم. خوشبختانه روابط دو کشور دارای ظرفیت‌های فراوانی است که با توجه به ویژگی تکمیل کنندگی نیازها توسعه پیوندهای موجود را در دستورکار مشترک ما قرار داده است. معتقدیم افق‌های روشنی پیش روی دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی قرار داد و دو طرف باید تلاش کنیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم. مایلم سلام‌های گرمی رئیس جمهور کشورم را به مقامات کشور دوست و برادر مالی و مردم خوب صمیمی و دوست داشتنی مالی ابلاغ کنم. 

* نشست بعدی کمیسیون سال آینده در تهران

وزیر خارجه بیان کرد: اطمینان دارم امروز در ادامه این نشست، هیأت‌های دو کشور دیدارها و رایزنی‌های سازنده و رو به جلویی خواهند داشت. اطمینان دارم برای رفع برخی موانع موجود در توسعه همکاری‌های دو کشور با تمام ظرفیت مقامات دو کشور عمل خواهیم کرد و در نشست بعدی کمیسیون مشترک که ان‌شاءالله سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، شتاب و پیشرفت و عمق هر چه بیشتر روابط را هر چه بیشتر شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های مختلف برای توسعه همکاری‌ها مورد توجه جدی است. ایران در ۴۳ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی زمینه‌های عملی، فناوری و صنعتی و دفاعی و بهداشتی، پزشکی و درمانی و... به پیشرفت‌هایی نائل شده و امروز جزو حداقل پنج یا ۱۰ کشور جهان قرار دارد. موفقیت خودمان را با کمال صمیمیت در خدمت یکایک مردم در قاره زیبای آفریقا و به ویژه کشور دوست و برادر مالی قرار خواهیم داد.

* آمادگی برگزاری نمایشگاهی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در باماکو

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران اکنون برای انتقال علم و فناوری مرکز فناوری آفریقایی خود را به عنوان اولین شعبه در کشور کنیا قرار داده است.وزیر خارجه مالی تأکید کرد که ایران با رویکردی اعتقادی و انساندوستانه به جای ماهی دادن به دوستانش ماهیگیری را می‌آموزد. آمادگی داریم بزودی نمایشگاهی از شرکت‌های مهم دانش بنیان ایرانی در زمینه های تک در باماکو برگزار کنیم و شعبه دوم مرکز فناورانه را برای انتقال تکنولوژی در شهر باماکو با همکاری مقامات علمی و فناوری دولت مالی ایجاد کنیم.

وی به اهدای یک میلیون دُز واکسن کووید- ۱۹ برکت به مالی نیز اشاره کرد.

* تعهد آقای رئیسی به آفریقا

عبدالله دیوپ وزیر خارجه مالی نیز در این نشست طی اظهاراتی ضمن خیرمقدم به حاضران خطاب به امیرعبداللهیان گفت: حضور شما بسیار حساب شده و نشانگر علاقه‌مندی عمیق مقامات ایرانی است. اینکه مالی را به عنوان اولین کشوری برای دیدار از آفریقا انتخاب کردید نشانگر اهتمام ایران به رابطه با مالی است و نگاه آقای رئیسی و نظر به آفریقا نشانگر دوستی با آفریقا براساس احترام متقابل است.

عبدالله دیوپ اظهار داشت: آقای رئیسی یک سیاست آفریقایی را دنبال می‌کند و تعهدی نسبت به آفریقا دارد. کشورهای زیادی علاقه‌مند به آفریقا هستند ولی به خاطر منافع خودشان، ولی انتخاب ایران متفاوت است. انتخاب ایران برای اهداف سیاسی و برتری جویانه نیست و به دنبال منافع آفریقایی‌هاست. امروز اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مالی راه را برای بسط مشارکت‌های فیمابین فراهم می‌کند.

وزیر خارجه مالی گفت: دنیا در حال تغییر و تحول است و ما دنبال ثبات و مبارزه با تروریسم و پیشگیری از افراط گرایی هستیم. افراط گرایی‌هایی که دو کشور با آن روبرو هستند. تروریسم در ابعادی که با آن مواجهیم برای اهدافی است که دیگران آن را ایجاد کرده‌اند و به دو کشور جنگ‌های نیابتی را تحمیل می‌کنند تا به اهداف خودشان برسند.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور دارای منابع غنی هستند که با استفاده بهینه به رشد هر دو کشور منجر شود. می‌توانیم از نیروهای انسانی در چارچوب اهداف خود به نحو بهتری استفاده کنیم. باید در زمینه کشاورزی، صنعتی، انرژی، نفت و اقدام به همکاری کنیم. فعالان اقتصادی دو کشور باید بتوانند مشارکتی برد - برد داشته باشند. دولت‌ها باید نیازهای مورد نیاز آنها را فراهم کنند. شرایط حساس سیاسی که در حال حاضر در جهان وجود دارد و موجب شده با هم رایزنی داشته باشیم که به چالش‌های پیش روی خود به نحو مناسب پاسخ دهیم. مالی با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است و آنچه بیشتر شاهدیم تهدید تروریسم و افزایش جرم و جنایت در این منطقه است و باعث شده امنیت غذایی به خطر بیفتد و سطح وضعیت انسانی و اجتماعی رو به کاهش بگذارد.

* قدردانی از واکسن‌های اهدایی ایران

وزیر خارجه مالی بیان کرد: مایلم بر مقاومت ایران تأکید کنیم. ایران کشوری دیرینه با تمدنی دیرینه و غنی است. ایران در بین ۵ یا ۱۰ کشوری است که از تکنولوژی چشمگیری برخوردار است و این پیشرفت‌ها علیرغم تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است.ایران علیرغم مشکلاتی که با آن روبرو است در حال حاضر در حال مشارکت با کشورهای آفریقایی است. قدردان این هستیم که به دنبال استیلا بر کشور ما نیستید.

وی بیان کرد: شب گذشته یکصد هزار دُز توسط وزیر خارجه ایران وارد مالی شد. از ایران برای اهدای یک میلیون دُز واکسن کرونا قدردانی می‌کنم. این واکسن‌ها ساخت ایران است. برای ما تعداد مهم نیست مهم این است که این واکسن توسط ایرانی‌ها و توسط تکنولوژی ایرانی و کشوری که تحت تحریم‌ها بوده است تولید شده است. مالی مخالف اعمال تحریم‌ها علیه کشورهاست. مالی ۶ ماه است که تحت تحریم‌هایی قرار گرفته است. 

به گزارش خبرنگار فارس، این اظهارات وزیر خارجه مالی مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

وی افزود: به اعتقاد ما مشکلات دنیا از طریق گفت‌وگو و مشارکت و همبستگی قابل حل است.

وزیر خارجه مالی همچنین ابراز امیدواری کرد که نشست بعدی کمیسیون مشترک در تهران نشانگر تحقق اهداف ما باشد.

به گزارش خبرنگار فارس، امیرعبداللهیان همچنین در این نشست به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران