ارتش الجزائر با هدف مقابله با تحولات بالقوه غافلگیرکننده در مرز با مغرب، سومین رزمایش نظامی خود را طی سه‌ هفته اخیر انجام داد.



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش الجزائر روز گذشته (سه‌شنبه، ۷ ژوئن)، مانورهای نظامی را در منطقه «تندوف» واقع در نزدیکی مرز با مغرب انجام داد که سومین مانور نظامی در چند هفته اخیر است و این اقدام تنها چند روز پیش از آغاز رزمایش‌های «شیر آفریقا» که قرار است با مشارکت نیروهای آمریکایی، مغربی و چند کشور دیگر آغاز شود،  صورت می‌گیرد.

در سال ۲۰۰۷ اولین دور از مانورهای شیر آفریقا بین مغرب و ایالات متحده با مشارکت کشورهای اروپایی و آفریقایی آغاز شد و این رزمایش هر ساله انجام می‌شود.

سرتیپ «السعید شنقریحه» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر، دوشنبه شب وارد منطقه تندوف در مجاورت مرز مغرب، جایی که رهبری جبهه پولیساریو و ده‌ها هزار نفر از ساکنان صحرای غربی حضور دارند، شد تا بر رزمایش‌های نظامی شبانه و تاکتیکی نظارت کند.

روزنامه «الشروق» الجزائر در شماره روز گذشته خود نوشت که این رزمایش‌‌ها که محدود به زمان بوده، یک رزمایش نظامی دقیق با هدف شبیه‌سازی رویارویی‌های نظامی در شب و در شرایط نزدیک به واقعیت و آموزش فرماندهان در سطوح مختلف برای آماده‌سازی، سازماندهی نبرد شبانه و کسب تجربه فرماندهان در کنترل یگان‌های تحت نظر خود در بخش‌های هماهنگی و همکاری بین یگان‌های مختلف اصلی و فرعی و توانمندسازی نیروها برای کسب مهارت‌های بیشتر در کنترل سیستم‌های تسلیحاتی است.  

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، این سومین رزمایش الجزائر در کمتر از سه هفته اخیر است. پیش از این در ۲۴ می، نیز یک رزمایش تاکتیکی با گلوله جنگی در  منطقه نظامی دوم واقع در منطقه استراتژیک «اوران» مشرف به دریای مدیترانه با یگان‌های تیپ ۳۶ پیاده نظام مکانیزه با پشتیبانی یگان‌هایی با سلاح های مختلف انجام شد. در کنار نیروی زمینی، نیروی دریایی نیز به نوبه خود یک رزمایش نظامی را در ۲۳ می گذشته با حضور ناوهای جنگی و زیردریایی‌ها و پرتاب موشک از سطح انجام داد.الجزایر دارای هشت زیردریایی نظامی است که از این نظر توانمندی نظامی آن در مدیترانه معادل کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا است.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع الجزائر سطح رزمایش‌های نظامی خود را در ماه‌های اخیر بالا برده و در سه هفته گذشته به سه رزمایش نظامی با گلوله‌های جنگی رسیده است، عدد بالایی که نشان‌دهنده آمادگی ارتش برای تحولات بالقوه غافلگیرکننده است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، الجزائر با پیش‌بینی تحولات، در حالت آماده باش نظامی به سر می‌برد، به خصوص که کشوری نزدیک به روسیه محسوب می‌شود و از چند ماه پیش نیروی دریایی الجزائر و روسیه مانورهای مشترکی را در دریای مدیترانه برای مقابله با حملات و تامین امنیت دریانوردی انجام داده‌اند.

پیشینه تنش در روابط مغرب و الجزائر

از اوایل شهریور گذشته با بالاگرفتن تنش‌ها میان الجزائر و مغرب، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد و الجزائر اعلام کرد  که این تصمیم را در پاسخ به سیاستهای یکجانبه مغرب اتخاذ کرده است.

روابط میان الجزائر و مغرب چندین دهه است که به دلیل پرونده‌های مرزهای زمینی و منطقه مورد منازعه صحرای غربی با تنش‌های و اختلافات زیادی همراه است. از سوی دیگر الجزائر، مغرب را به حمایت و پشتیبانی از گروه جدایی طلب «الماک» در منطقه «القبائل» که از نظر الجزائر، یک گروه تروریستی است، متهم می‌کند.

رسوایی استفاده مقامات مغربی از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس علیه الجزائر دیگر اقدامی بود که روابط پرتنش دو طرف طی چندین دهه اخیر را بحرانی کرد.

بنا بر تحقیقات بین المللی، الجزایر بزرگترین هدف این برنامه بود. در فهرست ۵۰،۰۰۰ نفری که تحت جاسوسی قرار گرفتند؛ ۶۰۰۰ الجزایری از جمله شخصیت‌های سیاسی و نظامی ،روزنامه‌نگاران و تجار این کشور نیز وجود داشتند.به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند که یکی از طرف‌های این تحقیقات بود، مقامات مغربی که برنامه جاسوسی اسرائیل را به دست آورده بودند، الجزائر را تحت نظارت دقیق قرار داده بودند.

این در حالی بود که هنوز الجزائر، مغرب را به دلیل اقدام سفیر این کشور در سازمان ملل متحد که با ارائه یادداشتی به کشورهای غیرمتعهد، خواستار به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم القبائل در شمال الجزائر شده بود، نبخشیده بود. این اقدام در واقع اتخاذ گامی رسمی از سوی مغرب در حمایت از جدایی‌طلبان در این منطقه بود. به همین دلیل، مقامات الجزایر خواستار توضیح رسمی در این خصوص شدند، اما مغرب به سکوت بسنده کرد.

الجزائر همچنین اقدام مغرب در میزبانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و دادن اجازه به او برای اظهارنظر خصمانه علیه الجزائر را به شدت محکوم  و در خصوص آن‌چه که در خفا در این زمینه در جریان است، ابراز نگرانی کرد.

تمامی این رویدادها بر روابطی که پیش از این نیز از تنشی مزمن رنج می برد، تأثیر گذاشت. ارتباط زمینی بین دو کشور از سال ۱۹۹۴ قطع شده است و مبادلات تجاری و دیگر روابط بین این دو کشور بزرگ همچنان در حاشیه قرار داشت.

اواخر فروردین‌ گذشته نیز، «عمار بلانی» فرستاده ویژه الجزائر در صحرای غربی و کشورهای مغرب عربی، در واکنش به عملیات خصمانه اخیر مغرب علیه غیرنظامیان الجزائر، هشدار داد که تداوم این حملات خصمانه، می‌تواند بهانه‌ای برای آغاز جنگ میان دو طرف باشد.

الجزائر چندی پیش اعلام کرد که همسایه غربی‌‌اش با هدف قرار دادن مرز میان موریتانی و صحرای غربی موجب کشته شدن شماری از غیرنظامیان که برخی از آن‌ها از شهروندان الجزائر بودند، شده است.

این اظهارات بلانی بیانگر تشدید تنش آشکار در ادبیات و لحن الجزائر در قبال مغرب بود، زیرا مقامات الجزایری همواره از اصطلاح جنگ در صحبت در مورد پیامدهای بحران بین دو کشور اجتناب می‌کردند. پیش از این،  وزارت خارجه الجزائر، آن‌چه را که «عملیات ترور با استفاده از سلاح‌های پیشرفته نظامی توسط پادشاهی مغرب در خارج از مرزهای شناخته شده بین‌المللی، علیه غیرنظامیان بی‌گناه، اتباع سه کشور در منطقه» را محکوم و چنین اقداماتی را دارای ویژگی‌های اعدام‌های فراقانونی توصیف کرد که باید نزد نهادهای ذی‌صلاح سازمان ملل مورد بازخواست قرار گیرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران