رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در مقاله‌ای نوشت: سردار سلیمانی پیش از آنکه «مرد جنگ» باشد، «مرد صلح» بود. او نه یک شخص، بلکه نماد یک مکتب و تفکر بود که معتقد بود تنها راهکار ممانعت از سلطه آمریکا و صهیونیسم بر سرنوشت دولت‌ها و ملت‌های منطقه، متحد شدن آنهاست.



«ناصر کنعانی» رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره یکشنبه در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در مقاله‌ای نوشت: ۱۳ دی ماه / ۳ ژانویه مصادف با دومین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشد الشعبی عراق و سایر همراهان والامقام آنهاست. این شهیدان سحرگاه این روز در سال ۲۰۲۰ میلادی به محض خروج از محوطه فرودگاه بین‌المللی بغداد، مورد حمله موشکی پهپادهای آمریکایی قرار گرفتند. حمله‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا رسما مسئولیت آن را به عهده گرفت.

وی افزود:‌ حمله تروریستی آمریکا به شهید سلیمانی و همراهان ایشان، علاوه بر اینکه نقض قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده، اقدامی تجاوزکارانه علیه حاکمیت دولت عراق نیز هست. این اقدام جنایت آمیز دولت آمریکا، واکنش و محکومیت گسترده‌ای را در سطح رسمی و غیررسمی و مردمی‌به دنبال داشته است. برای نمونه، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود صریحاً اقدام آمریکا در حمله به سردار سلیمانی و همراهان وی را غیر قانونی اعلام نموده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی «قهرمان مبارزه با تروریسم» بوده و بخش زیادی از کارنامه‌ درخشان او در سطح منطقه، در حوزه جنگ با تروریسم بین‌المللی بوده است. حمله تروریستی به شخصی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم بین المللی است، مصداق بارز و عملی بکارگیری «استاندارد دوگانه» و حاکی از دروغگویی مدعیان مبارزه با تروریسم است.

کنعانی ادامه داد: ویژگی‌های برجسته سردار قاسم سلیمانی از جنبه فردی و انسانی، توانمندی‌های او از جنبه فرماندهی و مدیریت نظامی، نبوغ عجیب او در حوزه استراتژیک و نقش آفرینی او در صلح سازی در منطقه، او را در طراز یکی از برجسته‌ترین و شناخته شده ترین فرماندهان نظامی جهان قرار داد. اما برغم بسیاری از ویژگی‌های ممتاز این شخصیت برجسته، شاید بتوان بزرگترین ویژگی سلیمانی را حمایت مستمر و مؤثر او از مظلوم در مقابل ظالم، ایستادگی در مقابل نظام سلطه جهانی به رهبری آمریکا و ضدیت او با رژیم صهیونیستی دانست.

* سلیمانی نخ تسبیح ایجاد وحدت عمل و انسجام میدانی میان مدافعینی بود که برای دفاع از تمامیت ارضی عراق و سوریه و ممانعت از تشکیل خلافت داعش و حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه به میدان آمده بودند

وی در این مقاله افزود: سلیمانی با التزام عملی به آموزه‌ها و ارزش‌های اصیل اسلامی، دفاع از مظلوم در برابر ظالم و حمایت از جریان‌های مقاومت در برابر سلطه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی را مهمترین وظیفه خود می‌دانست و در این مسیر برای وی ملیت، جنسیت، قومیت، دین و مذهب اهمیت نداشت. اهتمام سلیمانی به حفظ کرامت انسان‌ها فارغ از نژاد و مذهب و اجرای عملی حقوق بین‌المللی انساندوستانه مثال زدنی است و در این زمینه اظهارات و شواهد مکتوب و مستند بسیار فراوانی وجود دارد. نقش سردار سلیمانی در حمایت از اقلیت‌های مذهبی و نژادی در کشورهای عراق و سوریه (از جمله ایزدی‌ها و مسیحیان) در مقابل جنایت‌های گروه‌های تکفیری، از نمونه‌های برجسته این اخلاق و سیره عملی سلیمانی در حمایت از مظلوم در مقابل ظالم است. سلیمانی به اعتراف دوست و دشمن، قهرمان مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری است و کلیدی‌ترین نقش را در حمایت از ملت‌های عراق و سوریه در برابر جریان شوم داعش و ممانعت از سقوط دو کشور یاد شده به دست داعش و تروریست‌های تکفیری ایفاء کرد.

وی در این مقاله با بیان این‌که سلیمانی در دو کشور عراق و سوریه، همزمان در سه زمینه نقشی تعیین کننده ایفاء کرد این زمینه‌ها را شامل این موارد زیر برشمرد:

-  ممانعت از سقوط دولت های قانونی عراق و سوریه و ممانعت از تجزیه این دو کشور که در صورت تحقق، خطرات و اثرات ناشی از آن می‌توانست کل منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار دهد،

-  مبارزه مستقیم میدانی و عملیاتی علیه داعش و تروریست‌های بین‌المللی،

-  حمایت از مردم تحت هجوم تروریست‌ها و کمک رسانی به مردم تحت محاصره و آواره.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره اضافه کرد: سلیمانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران اولین فرمانده نظامی جهان بود که به درخواست دولت‌های سوریه و عراق، خود را به عمق میادین پرخطر رساند و با نبوغ خاص نظامی خود و بسیج کلیه نیروهای رسمی و غیررسمی و داوطلب، با شجاعتی بی نظیر، ماشین نظامی تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا و صهیونیسم را زمین گیر کرد و در نهایت با آزادسازی موصل عراق، پایان خلافت شوم داعش را اعلام کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: سلیمانی نخ تسبیح ایجاد وحدت عمل و انسجام میدانی میان مدافعینی بود که برای دفاع از تمامیت ارضی عراق و سوریه و ممانعت از تشکیل خلافت داعش و حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه به میدان آمده بودند. او بی شک بزرگترین خدمت را به ملت‌ها و دولت‌های منطقه و حتی دولت‌ها و ملت‌های فرامنطقه‌ای منجمله اروپا کرد و مانع از تثبیت خلافت شیطانی داعش و تسری حوزه نفوذ و عملیات آن به اقصی نقاط عالم شد. سلیمانی در یک جمله کوتاه اما عمیق، به فرموده رهبر عالی سیاسی و دینی جمهوری اسلامی ایران، «چهره بین‌المللی مقاومت» بود.

وی ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی پیش از آنکه «مرد جنگ» باشد، «مرد صلح» بود. او نه یک شخص، بلکه نماد یک مکتب و تفکر بود که معتقد بود تنها راهکار ممانعت از سلطه آمریکا و صهیونیسم بر سرنوشت دولت‌ها و ملت‌های منطقه، متحد شدن آنهاست، فلذا سلیمانی برای اقتدار ملت‌های منطقه، اهمیتی راهبردی قائل بود.

* اقدام دولت آمریکا در ترور سلیمانی، نه اقدامی‌برای از میان بردن یک شخص، بلکه اقدام برای از میان برداشتن رمز و تجلی تفکر ضدآمریکایی- ضدصهیونیستی بود

کنعانی اضافه کرد: از نگاه دولت آمریکا، با بودن سلیمانی، پیشبرد معامله قرن و دمیدن در روند سازش با موانع جدی روبرو بود، فلذا دولت آمریکا، نه تنها برجسته ترین چهره جهانی مبارزه کننده علیه تروریسم بین‌المللی، بلکه مغز متفکر مقابله با استیلای رژیم صهیونیستی بر کشورهای اسلامی و عربی را ترور کرد. اقدام دولت آمریکا در ترور سلیمانی، نه اقدامی‌برای از میان بردن یک شخص، بلکه اقدام برای از میان برداشتن رمز و تجلی تفکر ضدآمریکایی- ضدصهیونیستی بود و البته ارتکاب چنین جنایتی، یک اشتباه راهبردی در کنار ده‌ها اشتباه راهبردی دیگر آمریکا در منطقه و جهان بود. چرا که با ترور سلیمانی، مکتب و تفکر او ماندگاری و پویایی خود را از دست نخواهد داد، بلکه اکنون ابعاد جهانی بیشتری به خود گرفته است.

وی اضافه کرد: گذشت زمان و اعترافات برخی مقامات ایالات متحده آمریکا، نشان داد که بسیاری از گروه‌های تروریستی و تکفیری، از جمله داعش توسط ایالات متحده آمریکا و به منظور ایجاد تغییر در معادلات راهبردی منطقه، ایجاد فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی و دامن زدن به جنگ‌های خونین مذهبی در جهان اسلام ایجاد شده‌اند. چنین اقدامات شرم آوری طبعا مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا و مقامات آن کشور را در پی دارد و باید پاسخگوی تمامی فجایع و خساراتی که در نتیجه این اقدامات در منطقه رخ داده است، باشند. ترور جنایتکارانه سرداران و فرماندهان مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه، در واقع انتقام تروریست‌ها از این سرداران بود که به دست ترامپ جنایتکار رئیس جمهور وقت آمریکا انجام گرفت.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره ادامه داد: برغم عبور عراق و سوریه از دوران سخت بحران و شکست رؤیای خلافت داعشی، متأسفانه تفکرات تکفیری، ضد بشری، تروریستی و حمایت‌های پیدا و نهان از این تفکرات ادامه داشته و لازم است جامعه جهانی در برابر شیوع فکری و قدرت‌گیری مجدد این جریان هوشیار باشد. تفکرات تکفیری و تروریسم، تهدیدی علیه صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی به شمار می‌آیند و مبارزه با آن وظیفه تمامی اعضای جامعه بین‌المللی است. بر کسی پوشیده نیست که آمریکا حضور مخربی در منطقه غرب آسیا داشته و تا زمانی که این کشور نیروهای نظامی تروریست خود را از این منطقه خارج نکند، ثبات و امنیت در آن برقرار نخواهد شد.

* این جنایت بی پاسخ نمانده و آمران و عاملان این جنایت غیرانسانی باید در دادگاه عدالت محاکمه شده و پاسخگو باشند

وی ادامه داد: اکنون دو سال از ترور سردار سلیمانی و فرماندهان مقاومت اسلامی سپری شده است. قطعا این جنایت بی پاسخ نمانده و آمران و عاملان این جنایت غیرانسانی بایستی در دادگاه عدالت محاکمه شده و پاسخگو باشند. واکنش‌های مردمی‌گسترده در سراسر جهان و نیز واکنش و اعلام موضع بسیاری از شخصیت‌های شناخته شده سیاسی و حقوقی بین‌المللی در محکومیت اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی و همراهان وی، به روشنی نشان داد که آمریکا قبل از هر چیز، در محکمه وجدان‌های بیدار جهانی محکوم است.

کنعانی در پایان نوشت: مع‌هذا جمهوری اسلامی ایران از منظر رسمی نیز از تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود برای پیگیری حقوقی و قضایی آمران و عاملان این جنایت هولناک استفاده خواهد کرد و حق ملت بزرگ ایران در انتقام شایسته از جنایتکاران بین‌المللی را هیچگاه فراموش نخواهد کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران